#PRNSarawak: Ingatlah Pesan Temenggung Datuk Kanang Anak Langkau!

Share


DT-Kanang-Anak-LangkauSusuk ini tidak perlu diperkenalkan lagi. Namanya masyhur bukan sahaja di kalangan anak-anak Sarawak, tetapi juga di kalangan rakyat Malaysia. Semangat cintakan negara sangat sinonim dengan mendiang Kanang, salah seorang pejuang yang mempertahankan kedaulatan negara dari serangan komunis laknatullah.

Penulis masih ingat, dalam satu temuramah, beliau mengingatkan agar anak-anak Sarawak menolak kemasukan “parti-parti luar” iaitu DAP, PKR dan PAS yang disifatkan hanya ingin “menduduki” Sarawak. Pada Kanang, anak Sarawak harus memilih parti yang berasal dari Bumi Kenyalang itu sendiri.

Kanang menambah, parti-parti luar itu membawa budaya-budaya yang tidak elok kepada anak Serawak, lantas menjadi kewajaran untuk tidak menerima kehadiran mereka.

Kini, bukan sahaja DAP, PKR dan PAS yang sedang berusaha untuk melebarkan sayap ke Sarawak, malah kini Parti Amanah Negara juga sedang mengintai peluang untuk bertapak di Sarawak.

Rasanya, masih belum terhakis di minda kita semua, bagaimana Kanang menempelak dan mengecam Mat Sabu (kini Presiden Amanah) yang mendakwa bahawa komunis adalah hero tragedi Bukit Kepong.

Bagaimanalah Kanang boleh menerima pengiktirafan Mat Sabu itu, sedang Kanang juga, yang berjuang menentang komunis, hampir menemui ajal selepas peluru musuh mengenai jantungnya, merosakkan satu buah pinggangnya, terburai usus perut dan terlantar di hospital selama 14 bulan!

Pengorbanan Temenggung Datuk Kanang Anak Langkau harus dikenang oleh anak-anak Sarawak, dan pesanannya perlu dijadikan azimat untuk memastikan budaya politik caci maki serta keganasan jalanan tidak berakar di Sarawak.

 



15 thoughts on “#PRNSarawak: Ingatlah Pesan Temenggung Datuk Kanang Anak Langkau!

  • April 21, 2016 at 11:41 am
    Permalink

    Kira OK jugaklah Parti dari Semenanjung spt DAP, PKR , PAS, AMANAH boleh bertanding di Sarawak..
    Tetapi UMNO, MIC, MCA langsung tak dibenarkan masuk Sarawak..
    Biarlah rakyat Sarawak menentukan hala tuju negeri mereka kerana Sarawak mempunyai otonomi mereka sendiri sepertimana yang telah dimeterai dalam perjanjian mereka menyertai MALAYSIA dalam tahun 1963..
    Presiden UMNO tiada kuasa menentukan siapa KETUA MENTERI Sarawak selepas ini kerana parti memerintah SARAWAK adalah PBB..

    Reply
  • April 21, 2016 at 11:45 am
    Permalink

    MINTA PEMERHATI/MEMANG BAIK KOMEN SIKIT PASAL NI…
    HE HE HE…

    Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Adenan Satem hari ini, menegaskan bahawa beliau akan meletak jawatan sekiranya Umno masuk ke Sarawak.

    “Kami tidak mahu Umno masuk ke Sarawak, saya sudah bercakap dengan Presiden Umno (Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak), dan Umno tidak akan datang ke Sarawak,” ujar Adenan, memetik laporan The Borneo Post.

    “Mereka boleh datang dan membantu untuk pilihanraya, namun mereka tidak boleh menubuhkan cawangan di Sarawak kerana Barisan Nasional sudah cukup kuat di Sarawak.

    “Selagi saya menjadi Ketua Menteri, mereka tidak akan datang ke sini. Jik mereka datang dan membuka cawangan, saya akan letak jawatan,” kata Adenan semasa perjumpaan bersama syarikat pembalakan, Kumpulan Shin Yang Group di Miri, semalam.

    sumber: http://www.malaysiakini.com/news/338629

    Reply
  • April 21, 2016 at 12:33 pm
    Permalink

    apa2 la azmi oiii…yg penting bn menang…dh bertanding pun atas tiket bn…umno xmabuk kuasa macam parti kamu tu…

    Reply
  • April 21, 2016 at 1:02 pm
    Permalink

    Bajak…
    UMNO TAK MABOK KUASA???
    HE HE HE.
    Dah terang2 adnan satem kata bn cuma disuruh bantu aja…

    Reply
  • April 21, 2016 at 3:50 pm
    Permalink

    KM Sarawak kata BN sudah cukup kuat di Sarawak jadinya tidak ada apa yang pelik apalagi hendak merendahkan UMNO bila dikata tidak perlu masuk atau melebarkan sayap ke Sarawak disebabkan kekuatan parti2 komponen BN yang sudah ada di Sarawak

    KM Sarawak kata dia akan meletak jawatan sekiranya UMNO masuk Sarawak adalah sesuatu yang wajar atau boleh dikata terpaksa berpijak di bumi nyata kerana apabila UMNO masuk Sarawak sudah tentu parti kepada KM Sarawak akan menjadi parti yang tidak dominan lagi dalam BN di Sarawak…UMNO akan hanya masuk Sarawak dengan ‘bersebab’

    UMNO akan hanya masuk Sarawak sekiranya parti2 komponen BN yang ada di Sarawak lemah, berpecah-belah, di ambang kehancuran(kepupusan) & tidak memungkinkan kemenangan BN dalam PRN atau PRU seterusnya…atas semangat & amalan demokrasi tiada siapa boleh menghalang UMNO hendak masuk Sarawak untuk mengekalkan hegemony BN…mana mungkin parti kepada KM Sarawak yang sedang terkapai-kapai pada masa itu tidak mahu menyambut tangan UMNO yang ingin menghulurkan bantuan

    Reply
  • April 21, 2016 at 4:03 pm
    Permalink

    saja nak buat lagi anjing kuat menyalak, ayam kuat berkokok & kapir menyamar jadi orang Islam terasa pedas…..

    SPRM membocor maklumat kepada ‘geng loceng’ tentang siasatan terhadap Najib berkaitan isu 1MDB & derma RM2.6 bilion…paling kelakar macam nak bagi penampar pada AG masa itu(gani patail) ialah kertas pendakwaan boleh dikeluarkan & dibocorkan juga kepada ‘geng loceng’ sebelum siasatan mula dilakukan

    bak kata pengarah operasi khas SPRM “kamu ada kuasa sedikit saja tapi saya ada Allah”…kalau ada Allah kenapa perlu melanggar etika profesyen(pekerjaan) membocorkan maklumat siasatan? kalau ada Allah kenapa Allah tidak menyebelahi & berpihak kepada SPRM & ‘geng loceng’ sehingga dapat mendakwa Najib? mana mungkin si Apandi boleh menghalang kehendak Allah bersama SPRM & ‘geng loceng’ yang mahu melihat Najib dapat didakwa & didapati bersalah

    kalau nawaitu itu dicampuradukan dengan agenda jahat suruhan ‘geng loceng’ & walaupun SPRM tetap dengan tidak memihak kepada sesiapa serta jujur dalam membuat siasatan untuk mencari(mendapatkan) kebenaran, orang yang terang hati sejak dari mula melihat kebocoran maklumat itu berlaku sudah boleh mendapat tahu bahawa Najib tidak akan dapat didakwa

    ‘geng loceng’ harus membunyikan loceng memberitahu guan eng bahawa dia akan masuk ke dalam penjara kerana setakat ini tidak berlaku 2 perkara(seperti berlaku kepada Najib) iaitu SPRM tidak membocorkan apa2 maklumat siasatan tentang kes banglonya yang terlajak murah itu & kertas pendakwaan terhadap guan eng tidak dikeluarkan & dibocorkan juga…jika berlaku 2 perkara ini, guan eng juga tidak akan dapat didakwa sepertimana Najib

    kes guan eng boleh dikata “kamu ada tokong yang kuasa entah apa2, saya ada Allah”…sudah tentu pegawai SPRM beragama Islam seperti pengarah operasi khas SPRM itu harus memenangkan Allah walaupun Allah tidak memenangkan dia dalam kes Najib…kalau memenangkan tokong, itu jelas nyata dosa yang tidak diampun oleh Allah kerana telah syirik kepadanya

    Reply
  • April 21, 2016 at 4:11 pm
    Permalink

    “KM Sarawak kata BN sudah cukup kuat di Sarawak jadinya tidak ada apa yang pelik apalagi hendak merendahkan UMNO bila dikata tidak perlu masuk atau melebarkan sayap ke Sarawak disebabkan kekuatan parti2 komponen BN yang sudah ada di Sarawak

    KM Sarawak kata dia akan meletak jawatan sekiranya UMNO masuk Sarawak adalah sesuatu yang wajar atau boleh dikata terpaksa berpijak di bumi nyata kerana apabila UMNO masuk Sarawak sudah tentu parti kepada KM Sarawak akan menjadi parti yang tidak dominan lagi dalam BN di Sarawak…UMNO akan hanya masuk Sarawak dengan ‘bersebab’

    UMNO akan hanya masuk Sarawak sekiranya parti2 komponen BN yang ada di Sarawak lemah, berpecah-belah, di ambang kehancuran(kepupusan) & tidak memungkinkan kemenangan BN dalam PRN atau PRU seterusnya…atas semangat & amalan demokrasi tiada siapa boleh menghalang UMNO hendak masuk Sarawak untuk mengekalkan hegemony BN…mana mungkin parti kepada KM Sarawak yang sedang terkapai-kapai pada masa itu tidak mahu menyambut tangan UMNO yang ingin menghulurkan bantuan”

    berdasarkan komen aku di atas, boleh tak ‘azmi’ jelaskan ‘apanya’ yang UMNO mabuk kuasa?

    Reply
  • April 21, 2016 at 6:02 pm
    Permalink

    kalau tak mabuk kuasa takkan presiden kau cakap mcm ni sedara….

    Reply
  • April 21, 2016 at 6:07 pm
    Permalink

    sudah lah pemerhati…
    presiden kau sanggup tipu kau demi kuasa…
    kau sanggup jilat ponggong dia yang bertaik demi sedikit dedak…

    Reply
  • April 21, 2016 at 6:09 pm
    Permalink

    BETUL TU IBRAHIM ALI…
    CONTOH MELAYU BANGSAT ADALAH…
    SAUDARA PEMERHATI

    Reply
  • April 21, 2016 at 6:23 pm
    Permalink

    kalau begitu bagai dikata oleh kapir laknat ‘azmi’ makanya betul le juga ramai Orang Melayu kata ibrahim ali bangsat…kapir laknat sepeti ‘azmi’ tidak perlu dikata bangsat kerana sudah cukup dikata laknat kerana yang dilaknat itu lebih teruk dari yang dikata bangsat

    betul apa Najib kata bangsa Melayu akan menjadi bangsat jika UMNO hilang kuasa, tengok di Pulau Pinang sudah cukup untuk mengatakan apa Najib kata itu adalah benar…bangsa Melayu di Pulau Pinang yang menjaja di tepi jalan dilihat bangsat oleh kapir laknat DAP yang berkuasa di Pulau Pinang, jika mereka ini bukan bangsat kapir laknat DAP tidak akan meroboh gerai2 mereka

    Reply
  • April 22, 2016 at 8:31 am
    Permalink

    Oh pemerhati …
    LGE jadi KM P.pinang = kapir
    LIM CHONG UE dgn Koh Su Kooon jadi KM Penang = ISLAM…
    BAGUS SIFIR KAU…

    Reply
  • April 22, 2016 at 9:25 pm
    Permalink

    makan taik punya si kapir laknat ‘azmi’, bangang nak mampos! woi bangang, Lim Chong Eu & Koh Tsu Kooon ialah ‘orang bukan Islam’ sementara ‘azmi’ & lim guan eng ialah kapir laknat

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *