Pilihan Raya Umum Boleh Ditipu – Tun Mahathir “Yang Nyanyuk”

Share

Kenyataan Tun Mahathir Mohamad bahawa Barisan Nasional berkemungkinan besar akan kalah dalam pilihan raya umum ke-14 jika ia dijalankan mengikut peraturan menimbulkan tanda tanya sama ada beliau menjalankan penipuan semasa menang pilihan raya 1999 yang diketahui beliau kehilangan sokongan hampir 70% pengundi Melayu.

“Saya fikir BN akan kalah jika pilihan raya (diadakan) dengan cara yang teratur, tanpa kekecohan, tanpa manipulasi peti undi dan sebagainya,” kata Mahathir kepada Barita Minggu Singapura

[“If the elections (are held) in an orderly manner, without fuss, without playing with the ballot box and so on, I think BN will lose,” said Dr Mahathir in an interview with Malay-language paper Berita Minggu, a sister newspaper of The Straits Times, at his office in Kuala Lumpur.]

Apakah maksud Mahathir Pilihan raya umum di negara ini boleh ditipu ini berdasarkan pengalaman beliau? Apakah beliau pernah menjalankan penipuan untuk memenangi pilihan raya?

Seperti kita tahu bahawa pilihan raya negara ini hampir mustahil ditipu dan pernah dipantau oleh pelbagai Badan Bukan Kerajaan (NGO) dalam dan luar negara. Paling buruk pun pernah dilaporkan oleh NGO-NGO ini ialah ketidakadilan dalam liputan media dan pemecahan kawasan Parlimen.

Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR) mempunyai trek rekod yang cemerlang dan diiktiraf antarabangsa.

Masalah dengan masyarakat Malaysia hari ini ialah kita mempunyai bekas Perdana Menteri yang “hampir nyanyuk” dan ia disokong oleh pentaksub, kroni dan media yang mengejar populariti tanpa memikirkan kesan kenyataan beliau kepada negara dan institusi yang menjadi tunjang kepada negara ini.

Mahathir akan berbuat apa sahaja untuk menjaga kepentingan beliau termasuklah jika perlu beliau menghancurkan UMNO, Barisan Nasional dan Negara ini.

Kita doakan Mahathir dan keluarga beliau terus panjang umur agar mereka turut sama menerima kesan kemusnahan negara ini suatu masa nanti.-MYKMU.NET

13 thoughts on “Pilihan Raya Umum Boleh Ditipu – Tun Mahathir “Yang Nyanyuk”

  • April 4, 2016 at 2:16 pm
    Permalink

    Doa pada Allah mohon yg baik2. Yg tak baik kita usaha tangkis dan berserah.

    Melaka jatuh kpd Portugis mungkin sbb ada org macam ini dulu.

    Malah beberapa kerajaan sebelum pembetukan Indonesia seperti di kepulauan Ambon dan Maluku pun jatuh kpd peniaga East Indie Belanda sbb ada org macam ini yg nak jatuhkan sesama sendiri.

    Beratus tahun merana.

    Reply
  • April 4, 2016 at 2:21 pm
    Permalink

    Subhanallah, Dr. Mahathir dah nyanyuk , macam macam hal pelik di sebut dan di lakukan, kesian kan, para pengikut mahathir tak payah lah ikut telunjuk orang yang nyanyuk, berbaik baik takpa, tapi tak payah ikut lagi ideologi mahathir yang merapu tu

    Reply
  • April 4, 2016 at 2:40 pm
    Permalink

    Maka eloklah kerajaan buka suruhjaya diraja bagi menyiasat apa yang dikatakan oleh Mahathir ini….

    Reply
  • April 4, 2016 at 2:42 pm
    Permalink

    Mungkin Mahathir ini keturunan Kutty yang jatuhkan Melaka tahun 1511 dahulu.

    Reply
  • April 4, 2016 at 3:37 pm
    Permalink

    Ok. Aku dah tak boleh nak terima apa yg Tun M cakap ini. Ini tuduhan paling mengarut. Eh, Tun M ni sedar tak apa yg dia cakap?

    Reply
  • April 4, 2016 at 3:54 pm
    Permalink

    Sampai masa dia dah kena rantai kat rumah dah.. lagi lama biar lagi mcm2 dia buat.. silap2 main taik sendiri depan org ramai..

    Keluarga dia mesti tanggungjawab..

    Reply
  • April 4, 2016 at 3:55 pm
    Permalink

    Come on la,tun m umur pn dh 91 tahun, xde apa2 kuasa pown, x kan rasa terancam kot smpi hari2 nk melibas, kalau nk ikut rakyat marhaen pown ramai nk meluah perasaan tp apakan daya x masuk paper ngan tibi pn.

    Reply
  • April 4, 2016 at 5:54 pm
    Permalink

    Semua kenyataan Mahathir memang negatif. Samada nyanyuk atau tidak, kenyataan beliau perlu disanggah kerana kerajaan yg sekarang memang x mengamalkan penipuan. Entahlah kalau Mahathir sendiri yg menipu semasa zamannya…

    Reply
  • April 4, 2016 at 6:03 pm
    Permalink

    Dia dah kata Umno/BN akan kalah dalam PRU 14 nanti,sekarang si Putaralam ni cuba nak preampt,kalau Umno/BN menang nanti bolehlah di katakan keran menipu.Dia dah beberapa kali malu buat ramalan salah,misalnya katanya utk ringgit naik PM Najib kena letak jawatyan tapi sekarang PM Najib tak letak jawatan pun ringgit sudah naik.Begitu juga dgn ‘ramalanya ‘ bahawa AG akan menolak utk mendakwa PM Najib dalam kes RM 2.6 billion kerana AG di lantik oleh PM Najib.

    Dulu sangkanya Umno/BN memang akan kalah kalau Najib terus jadi PM,kerana beliau sangka orng Melayu akan ikut telunjuk dia dan berbondong-bondong akan sokong dia,keluar dari Umno .Rupanya itu smua tak terjadi,dia pergi himpunan anti GST pun kena main dek budak PKR je.Sekarang dia dah rasa Umno /BN tak akan tewas,jadi dia pun dah buka cerita baru-tipu piliharaya pualk.Melayu kena hati-hati hantu Raja Mendaliar dah menjelma dalam bentuk Mahathir.

    Reply
  • April 4, 2016 at 7:19 pm
    Permalink

    tidak betul mengatakan berlaku penipuan dalam PRU, PRN atau pilihan raya kecil sepertimana sering didakwa oleh pembangkang & kini didakwa pula oleh musibat anak haram madey selepas bersekongkol dengan mereka(pembangkang)

    ingat lagi tak pemilihan jawatan presiden UMNO pada tahun 1987 dahulu antara madey & ku li dimana madey menang tipis dengan 43 undi? ramai orang percaya ianya betul madey yang suruh padamkan lampu(blackout) semasa pengiraan undi itu sedang dilakukan…menurut kata seekor lagi musibat anak haram bernama anwar, kalau tidak berlaku blackout madey akan kalah dengan ku li pada masa itu

    tak baik kata madey & BN melakukan penipuan dalam PRU semasa madey menjadi PM, madey cuma melakukan penipuan dalam pemilihan UMNO sahaja untuk memenangkan dirinya bagi mengekalkan kuasa sebagai presiden UMNO & PM selama 22 tahun…andai kata pada tahun 1987 itu madey kalah dengan ku li, 2 anak madey tidak akan dapat disenarai(tersenarai) sebagai orang kaya, madey juga tidak akan dapat melesapkan RM100-200 bilion duit UMNO

    musibat anak haram madey kini bersekongkol dengan musibat2 anak haram yang lain seperti lim kit siang, azmin ali, mat sabu dll, apakah musibat2 anak haram ini sanggup berkata(semasa berada di atas pentas bersama dengan madey lagi) madey juga melakukan penipuan dalam PRU semasa dia menjadi PM? apakah penipuan itu cuma berlaku & dilakukan(dalam PRU13) semasa Najib menjadi PM?

    apakah ‘citizen’, ‘azmi’ dll masih percaya tentang fitnah 40 ribu warga Bangladesh itu yang digunakan oleh BN dalam PRU13 yang lepas?

    Reply
  • April 25, 2016 at 2:51 am
    Permalink

    Nyanyuk?

    Tertutup betul hati dan minda korang kerana terlebih makan dedak expired.

    Jika artikel ini,dan tulisan Tun M diletak bersebelahan, dipamer sebagai bahan kajian keintelektualan,aku yakin, ada nyonya tua yg akan ambil tulisan pengarang ini utk dijadikan pengelap/tisu jamban.

    Jauh sangat.
    Kunta Kinte pun nama ciplak.
    Dulu A.Kadir Jasin yg guna nama ni.

    Pergi berguru tujuh pergunungan lagi bro.
    Malu kat anak cucu nanti, bila tengok si moyang meraban cari makan dengan kebodohan mengampu.

    Reply
  • May 19, 2016 at 5:32 pm
    Permalink

    mane tahu kalu madey saje nak lumpuhkan pembangkang dah berjaya dah, syabas kalu gitu hasrat tu madey… lagi pun susah nak tumbang najib selagi undi parti menyebelahi beliau. pembangkang dah hanyut….. tunggu je la sampai keputusan ilahi… bakal menakluk dunia…..

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *