Antara Bantah GST & Berebut Tudung Ber’GST’

Share

dataran_bangi

HAIRAN kenapa polis tidak ramai dalam demonstrasi bantah GST yang berlangsung Sabtu lepas.  Inilah kali pertama penulis lihat ambulan lagi menonjol dari kereta polis, rupanya difahamkan polis sibuk mengawal rusuhan yang berlaku di Bangi kerana berebutkan tudung berGST.

Dahsyat tak dahsyat orang Malaysia sekarang, di satu pihak dakwa hari ini lebih ramai hidup melarat berbanding dulu sebab ada GST tapi dalam masa yang sama, nak beli tudung berGST pun sampai kena panggil polis untuk kawal keadaan.

Zaman Mahathir yang kononnya hidup rakyat gemilang terbilang, hari-hari makan KFC itu pun polis tak dipanggil untuk kawal keadaan -di kedai tudung saja pun.

Inilah dia realiti sebenar hidup di Malaysia yang hakikat sebenarnya selalu digambar sebaliknya oleh pembangkang.  Kalau dah beli tudung pun berebut, mana datang sengsaranya?  Tak sebut lagi wayang, asal keluar filem baru (kecuali Kapsul), sana juta sini juta, juta juta saja, tak banyak yang bawak dari itu.

Kepala baru yang juarai bantah GST hari inipun, Mahathir Mohamad, hidupnya dikelilingi dengan harta benda yang berGST.  Nombor plat kereta memang lama, MM berdigit tunggal tapi kereta yang guna nombor plat itu, semuanya keluaran terbaru yang dikenakan GST.

Malah, Perdana Menteri kawalan jauh Mahathir pun (sebelum anak ambil alih), sudah disah akan teruskan dasar GST sekalipun kadarnya diturun kepada 1%, kenalah jugak.  Yang demo hari tu bukan bantah berapa peratus tapi perlaksanaan GST tu sendiri.

9 thoughts on “Antara Bantah GST & Berebut Tudung Ber’GST’

  • April 4, 2016 at 11:41 am
    Permalink

    Yang hairannya, yang bantah GST ni lebih ramai Melayu dari Cina, berapa kerat sangat Cina yang ke perhimpunan haram anti-GST berbanding penyertaan mereka dalam perhimpunan haram BERSHIT tahun lepas….

    Apakah Cina lebih banyak dapat manfaat GST dari melayu yang rata-rata kerja makan gaji di sektor awam dan swasta?? Kalau begitu ikut la cara Cina tu buat.. BERNIAGA.. BERNIAGA.. BERNIAGA… kalau dah kaya boleh bayar zakat, kalau dah kaya tak kena pijak dengan bangsa lain, kalau dah kaya tak kisah pun pasal GST ke SST..!!!!

    Reply
  • April 4, 2016 at 2:10 pm
    Permalink

    Jasa Najib terbesar ialah perkenalkan GST

    Dengan GST, semua orang bayar cukai. Bangla, Nepal, Melayu, Kadazan, Makcik Felda, penoreh, penganggur,penagih dadah.

    Semua menyumbang kepada kewangan negara.

    Oleh itu, semua orang lebih peka dan ambil peduli jika songlap dan penyamunan kewangan negara dibuat

    Reply
  • April 4, 2016 at 3:05 pm
    Permalink

    Dulu time SST, cina selalu elak cukai, yg melayu pkr bodoh sangat kenapa ia, time SST dulu kenapa apek tak bising sebab mampu tipu cukai, Tanya pada dap ITU ramai semasa gst di perkenalkan ramai apek tak bayar cukai ditangkap. Lupa gst ITU penyubang pada negara ketika petronas tak mampu bagi subsidi, ingat tak dulu semasa kenapa kena bayar cukai SST 15% kenapa Rakyat sekarang tak boleh terima gst6% ITU. Lupa apek sekarang dah boleh terima gst kenapa macai pkr tak boleh Terima. Memang betul cukai ahlir pada penguna dulu SST cukai ahlir pada penguna cuma beza ia banyar setahun sekali jadi apek suka menipu

    Reply
  • April 4, 2016 at 3:51 pm
    Permalink

    Salam tuan system baru persoalan disini ialah kenapa lepas gst diperkenal harga barang makin melambung? kawalan harga, pemeriksaan hanya pada peringkat awal untuk tontonan rakyat sahaja, lps 2 hampeh, mcm2 SOP bl nk claim blk.

    Pada penulis pn mcm xde modal je nk wat story,bkn satu malaysia dok beratur nk beli tudung, benda disensasikan lebih je di fb. Adalah lebih molek kalo bg cadangan2 untuk Najib mcmana nk meningkatkn ekonomi org melayu skang, makin lama blog ko dgn Omakkau pn xde beza, sikit pn x mengembang….

    Reply
  • April 4, 2016 at 5:26 pm
    Permalink

    Lebih 180 negara dah laksana gst dan kebanyakan negara kadar gst lebih tinggi dari Malaysia, tapi mereka x kecoh. Orang Malaysia je yg suka kecoh2. Padahal hari2 pun bermewah2 makan stake lah, burger lah, KFC lah, star bucklah. Dulu zaman Mahathir rakyat makan lauk ikan masin, sambal belacan, ubi rebus je. Macam2 cukai pun kena bayar sst, income tax, tv dan basikan pun kena ada lesen. Lu fikirlah sendiri…..

    Reply
  • April 4, 2016 at 6:49 pm
    Permalink

    Salam bro..he he zaman tun sape yang kene cukai habaq mai sat..skrg ni semua kene, tu pun Ade menteri jual minyak kata gst harga barang boleh turun lepaa tolak SST..sekarang apa macam..menteri tu dah x sembang pasal gst hahahha..dulu pasal topup kata gst tolak SST 0% beli 10 dpt 10..kencing juga, lepas kene hemtam baru dapat 0% hehehe. Kalau org senang gat x de masalah bagi yang susah mmg terasa bro

    Reply
  • April 4, 2016 at 8:02 pm
    Permalink

    Aku masih ingat lagi mula apek merugut pasal gst lepas itu duit kita jatuh adakah mereka cakap gst para peniaga semua cakap duit mereka jatuh barang Naik harga sekarang duit kita Naik apa lagi alasan apek Naik harga barang lupa kawan aku Gaji 1200rm hari2 makan fast food tak dia merungut, topup menang dikena gst ADA faham tak tapi tangung oleh syarikat telcom dulu mereka pun kenakan sst pada topup sebab ITU pangilan mereka mahal 60sen 1saat. Dulu era tun m nak makan pun susuh, Gaji guru macam Gaji kerani, tapi tun m bedulik hal kaki tangan awal ITU malah ADA terima rasuah ketika ekonomi kita berkembang Naik sekitar 90an tak reti ke tun m naik Gaji kaki tangan awam tengok masa Pak lah Dan najib mereka mula Naikan Gaji kaki tangan awam. Macam ini aku hidup era tun m aku tahu segala kesusahan di tangun oleh rakyat. Di zaman tun m Malah ADA ketika dulu kawan aku duduk bawah kolong kedai kecil Kuala Lumpur sehingga medapat lipuatan meluas media ketika ITU ADA ke muka tun m turun bagi bantuan para orang miskin ITU yg aku nampak menteri WP je turun muka tun m langsung tak nampak. Aku tengok zaman najib lebih baik mereka bina Rumah geladangan untuk kuala lumpur. Najib lebih jaga kebajikan Rakyat dari tun m bina klcc untuk orang kaya

    Reply
  • April 5, 2016 at 10:24 am
    Permalink

    kepada Hee,

    Negara lain yg mengamalkan GST lagi tinggi dr malaysia kn tgk kapita pendapatan rakyat nye sehari sbgai contoh Australia GST 10% kapita pendapatan harian Dollar Aussie 15.00 per jam kt malaysia minimu RM3.90, x boleh jadikan negra yg kndk tahunan rendah dr malaysia sebgai indikator aras gst malaysia, mcmne nk maju kalau banding negara2 sedemikian bandinglah dgn singapura ke australia. Pulangan wang GST kpada rakyat,konsesi tol tetap akan menaikan harga, dl pak menteri canang kt org kampung laksana gst harga barang x naek, hakikatnye skang mmg terasa terutama golongan berkeluarga low income area bandar, ada yg B1rm pn x dpt pasal gaji lebih 100 200 dari syarat sape yg membela golongan ini, golongan pendapatan rendah mcm2 bantuan dpat, anak masuk sekolah,zakat,Br1m mcm2 lg,ini pn antara faktor knape glgnan ini beralih sokongan.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *