KDN, Peguam Negara Perlu Bertegas Terhadap Usaha Cassandra Cemarkan Imej Negara

Share


Petisyen yang dilakukan oleh Cassandra Chung Li Hooi kepada University of Nottingham supaya “Removing Dato’ Seri Najib Razak’s portrait at the University of Nottingham” adalah satu penghinaan yang tidak dapat diterima oleh negara ini.

Tidak sepatutnya isu perbalahan politik dalam negara di bawa ke luar negara terutama membabitkan nama baik Perdana Menteri dalam sebuah institusi pendidikan luar. Pelajar Malaysia di luar negara sepatutnya menjadi duta mempertahankan maruah negara bukannya menjadi alat menjatuhkan maruah negara.

Sama ada suka atau tidak, Perdana Menteri merupakan imej negara. Ketika beliau diterima baik di seluruh dunia berdasarkan sambutan Amerika Syarikat, Britain, Arab Saudi dan negara-negara ASEAN, ada seorang pelajar Malaysia dari kaum Cina melakukan sesuatu yang “counter productive” kepada negara.

Mohd Najib Tun Razak adalah Perdana Menteri Malaysia telah dipilih secara demokratik dan mengikut Perlembagaan.

Justeru untuk seorang pelajar Malaysia membuat pestiyen sebegini kepada universiti luar negara dan membuat tuduhan-tuduhan yang beliau sendiri tidak pasti kebenarannya adalah satu tindakan pengkhianatan kepada negara.

Jika tuduhan-tuduhan tersebut benarpun tindakan seorang rakyat Malaysia untuk memburukkan imej Perdana Menteri di negara luar adalah satu sabotaj.

Suatu hari nanti tidak mustahil apabila pulang, beliau akan mensabotaj negara sekiranya tidak bersetuju dengan pimpinan negara ketika itu. Inilah bentuk musuh-musuh dalam selimut yang harus diberi pengajaran.

Tidak ada salah untuk menentang Perdana Menteri dalam ruang lingkup demokrasi negara ini. Namun membawa isu ini keluar negara untuk memalukan Perdana Menteri adalah sesuatu yang biadap, kurang ajar dan tidak bertamadun.

Justeru, Kementerian Dalam Negeri dan Peguam Negara harus meneliti isu ini degan teliti termasuk menarik balik pasport beliau kerana beliau terbabit secara langsung memburukkan negara ini di luar negara.


19 thoughts on “KDN, Peguam Negara Perlu Bertegas Terhadap Usaha Cassandra Cemarkan Imej Negara

  • March 12, 2016 at 11:02 pm
    Permalink

    Gambar aje Admin…bukan jawatan Pengerusi pun…kasi can sama dia la…

    Reply
  • March 12, 2016 at 11:08 pm
    Permalink

    dengan budak sekolah pun tergagap gagap, sebok dengan tindakan undang undang, depan mata pun tak buat, dakwaan awsj pun telor kecut…apa yg boleh dibuat jika itu berlaku di luar negara?
    akta mana seksyen mana boleh sampai sana lebih lebih lagi ia dibuat dalam bentuk petion dengan lebih 2 ribu menyokong?
    universiti ada privacy dan authority, who are you !!!

    budak sekolah tu cuma tak puas hati dengan jawapan PM, lain tanya lain jawab…
    solusinya bukan undang2 tetapi bagaimana PM dapat jawab dengan telus…

    so simple, itu pun tak boleh handle ke?

    Reply
  • March 12, 2016 at 11:40 pm
    Permalink

    melentur buluh biarlah dari rebungnya, lucut sahaja kerakyatan yg mana tidak hormat kepada pemimpin

    Reply
  • March 12, 2016 at 11:44 pm
    Permalink

    DS Najib bekas pelajar dI sana dan belIau sudah menjadi pelajar lama dulu. Macam mana hendak ‘remove’ memory sebagaI seorang pelajar.Bukankah Itu satu nostalgIa zaman belIau belajar. Sekarang pula menjadI alumnI. Dan unIversiti mempunyai autonomi untuk mengIngatI pelajarnya. Itu gunanya persatuan alumnI.

    Jawatan PM adalah jawatan sekarang dan secara kebetulan menjadi terkenal kerana beliau seorang pemimpin. Apa LI HOOI ada hak untuk buat petItIon begItu. LI HOOI mewakILI sIapa? PIhak mana yg berI Idea itu?

    Kalau begItu kIta bolehlah remove LI HOOI darI daftar pelajar NOTTINGHAM kerana kIta suka hatI nak buat begItu. Kerana pada pendapat kIta LI HOOI tiada apa yang dibanggakan.
    Apa pendapat LI HOOI? Apa respon LI HOOI akan cadangan kIta InI?

    Do you agree we do lIkewIse so that your name be deleted from the registrar lIst?

    Reply
  • March 12, 2016 at 11:45 pm
    Permalink

    Takkan tak jawab soalan nak buang protreet.

    Reply
  • March 13, 2016 at 12:12 am
    Permalink

    Nama negara dah busuk pon serata dunia…apa beza pon…selagi najib tak diyakini bersih dlm isu2 nie….selagi tu la dia patut direhatkan…jgn syok sendiri kt malaysia je…mana2 politician dlm dunia yg terbabit skandal pon tau bila nak undur diri. Cuma kat malaysia nie pelik skit sebab dah takde rasa malu lantaran boleh bayar org utk didewakan.

    Reply
  • March 13, 2016 at 12:57 am
    Permalink

    Ayam penyet nama negara kita busuk serata dunia ka? Meh tunjuk kat aku mana banyak media yang busuk di mata dunia atau hang dan cina cina bukit tuyang membusukkan nama negara di mata dunia kerana bencikan najib semata ada guna otak kah? Abis amoy yang kutuk najib sampai mintak remote gambar apa jadah kegilaan jangan jadi bebal lah itu pun najib tak melatah pun dengan tindakan amoy misbehave tuh

    Reply
  • March 13, 2016 at 1:22 am
    Permalink

    Bebal menda…apasal mcm tepu je otak kau…bukak la skit mata sepet kau yg nama najib dah famous dgn skandal 1mdb…derma billion2…keluar cnn…bbc…al jazeera..lavish lifestyle laki bini…jho low…setakat org2 asing atau cina2 apek busukkan nama negara mmg dah lama even sejak zaman Tun M tapi takde la kronik mcm zaman dewa najib kau sebab gara2 tanak bersihkan diri…interview dgn foreign press pun tanak.

    Reply
  • March 13, 2016 at 1:57 am
    Permalink

    lucut kerakyatan sampah ni.what a useless people. casandra ur a son of a bitch

    Reply
  • March 13, 2016 at 7:42 am
    Permalink

    Deyyy ayam penyet hang tu la otak tepu buta tuli dah najib dah jelaskan banyak kali tak kira media mana kat parlimen ke kat PAU ke hang ignorant ke? Klu keluar kat cnn bbc al jazera sekalipun itu cuma laporan berita je bukan ada selongkar cam WSJ sarawak kerepot pun tapi tunjuk bukti tepu atau tak berjawab langsung Gtuna Akai la cai ada otak takkan tepu basi cam hang ni apa hang ingat cara amoy can be tak hina negara ke? Pemimpin negara cam najib boleh dikutuk cam kutu rayau cam bebudak rempit la ye? Sebab pemimpin negara la bertanggungjawab jaga maruah negara majukan negara dan rakyat dan apa balasan macai bebal cam hang ni? Jenis hang camne sama la dengan amoy buat petisyen tu takde maruah jaga negara apa lagi diri sendiri udah la sebab basi hang bagi hari-hari takde isu lain ke cai? Kira sah hang tu yang patut bukak mata terang terang la bebal

    Reply
  • March 13, 2016 at 10:51 am
    Permalink

    bila melayu yahudi dah berkiblat pada tokong lim, semua jadi kesalahan. pergi la sujud dengan tokong lim bolih dapat habuan dunia.

    Reply
  • March 13, 2016 at 11:38 am
    Permalink

    Semememangnya dunia Malaysia dah jadi tunggang terbalik lebih dari parahnya dari Keluarga 69 ilham karya P. Ramlee.
    1. Orang yang terang-terangan terima derma/rasuah dianggap dewa. kalau akaun parti ke, proksi ke bulehlah kata atau bagi alasan macam2. In pula terangan2 akaun peribadi memang sah2. kalau rakyat maehean dah lama x payah masuk mahkamahpun dah tentu salah.

    2. Derma tu dikatankan dah lama terima tetapi kenapa senyap. Hinggalah skandal 1 MDB baru terdedah.Itupun orang yg dedahkan dianggap musuh dan pengkhianat, petualang negara, Soalnya siapa sebenarnya pengkhianat dan petualan negara.Dan siapa pula pejuang negara.

    3. Sebab itu apa yang berlaku ini menyebabkan negara sedang menuju kehancuran.Sistem menjadi rosak disebabkan cuba menegakkan benang yang basah tidak kira apa cara sekalipun. Sedangkan hakikat berbalik kepada perkara pokok yg asas. Kalau dahulu kita marah org Yahudi gunakan propaganda terhadap rakyat palestine. Tetapi sekarang cara yang sama digunakan pemimpin yg rakus dan mengunakan cara yahudi. Tidak pernah berlaku dlm sejarah negara sebelum ini. Tengohlah macam mana persepsi media luar terhadap kita. Masyarakat luar pun tertawakan kita.Cuba kita cerminkan diri sendiri. Lebih baik lagi baiki diri sendiri dengan pemikiran yang jelas dan terbuka.

    Reply
  • March 13, 2016 at 1:57 pm
    Permalink

    sayang negara says:
    March 13th, 2016 at 11:38 AM

    “Semememangnya dunia Malaysia dah jadi tunggang terbalik lebih dari parahnya dari Keluarga 69 ilham karya P. Ramlee.
    1. Orang yang terang-terangan terima derma/rasuah dianggap dewa. kalau akaun parti ke, proksi ke bulehlah kata atau bagi alasan macam2. In pula terangan2 akaun peribadi memang sah2. kalau rakyat maehean dah lama x payah masuk mahkamahpun dah tentu salah.”

    ko jangan nak samakan kes bapak ko kena tangkap ambil rasuah dengan kes PM mendapat derma dari Pak Arab…bapak ko kena tangkap ambil rasuah memang terang-terangan melakukan rasuah

    hehehehehe

    orang lain tidak boleh salah-guna/seleweng/songlap wang derma itu bila disimpan dalam akaun peribadi seseorang, sebab itu sebahagian besar ahli parti tidak membuat kecoh bila presiden menyimpan derma itu dalam akaun peribadi kerana mereka tahu jika diberikan wang derma itu kepada proksi/nominee/trustee untuk disimpan, wang derma itu boleh hilang lagi(disonglap) seperti pernah disonglap oleh proksi/nominee/trustee yang dipilih oleh madey semasa dia menjadi PM & presiden UMNO dahulu

    sayang negara says:
    March 13th, 2016 at 11:38 AM

    “2. Derma tu dikatankan dah lama terima tetapi kenapa senyap. Hinggalah skandal 1 MDB baru terdedah.Itupun orang yg dedahkan dianggap musuh dan pengkhianat, petualang negara, Soalnya siapa sebenarnya pengkhianat dan petualan negara.Dan siapa pula pejuang negara.”

    macam derma RM1.2 bilion DAP dapat dari israel, derma itu pun sudah lama terima tetapi kenapa DAP senyap tak saman2 si razali itu?…aku tahulah kapir laknat/barua kapir laknat seperti ko akan berkata si razali itu pengkhianat & petualang…orang yang membocorkan maklumat tentang PM mendapat derma RM2.6 bilion pula, tentulah ko akan kata pejuang negara…aku pula nak kata pejuang negara ale uto bapak ko!…bukan pejuang negara tapi barua kepada si lahanat madey & barua kepada kapir laknat DAPigs!

    sayang negara says:
    March 13th, 2016 at 11:38 AM

    “3. Sebab itu apa yang berlaku ini menyebabkan negara sedang menuju kehancuran.Sistem menjadi rosak disebabkan cuba menegakkan benang yang basah tidak kira apa cara sekalipun. Sedangkan hakikat berbalik kepada perkara pokok yg asas. Kalau dahulu kita marah org Yahudi gunakan propaganda terhadap rakyat palestine. Tetapi sekarang cara yang sama digunakan pemimpin yg rakus dan mengunakan cara yahudi. Tidak pernah berlaku dlm sejarah negara sebelum ini. Tengohlah macam mana persepsi media luar terhadap kita. Masyarakat luar pun tertawakan kita.Cuba kita cerminkan diri sendiri. Lebih baik lagi baiki diri sendiri dengan pemikiran yang jelas dan terbuka.”

    guna nick kemain lagi ‘sayang negara’ tapi merapu macam nak mampos kata negara sedang menuju kehancuran…apa punya jibrauk, boleh blah lah lu!

    negara menuju kehancuran apa kebendanya jibrauk oii kalau bangsa pendatang selalu beratur panjang nak beli henpon model terbaru, pelancong masih datang, ekonomi terus kekal stabil berdaya saing, pelaburan asing terus masuk, tiap2 hari 3 ribu tan makanan yang masih belum disentuh dibuang begitu sahaja, negara tidak berlaku huru-hara(walaupun pembangkang selalu membuat negara mahu dilihat berlaku huru-hara)

    yang guna cara yahudi ialah madey & pembangkang sebab mereka rakus gilakan kuasa nak kayakan lagi ahli keluarga & kroni2 mereka…mereka menggunakan propaganda fitnah untuk mewujudkan persepsi negatif tehadap PM, kesan dari persepsi negatif itu telah juga memburukkan imej negara dimata media & orang asing…sudah tentulah orang asing/masyarakat luar melihatnya negatif kerana madey & pembangkang telah juga menggunakan media asing(sebut kepunyaan ‘yahudi zionis’) untuk mewujudkan persepsi negatif itu sehingga orang asing/masyarakat tertawakan kita…dahulu madey meludah yahudi zionis ini tapi sekarang madey menjilat balik ludahnya itu, tidakkah sial & pengotor betul madey ini?

    ada orang singapore berhenti ketawa bila aku tanya dia tahu atau tidak PM singapore juga menjadi ketua menjaga MAS(kalau di Malaysia ianya disebut ‘BNM’)?…aku tanya dia lagi boleh atau tidak dia mendapat tahu kalau PM singapore mendapat derma dari pihak asing? bagaimana kalau PM Singapore menerima rasuah? boleh atau tidak ketua(PM singapore) yang menjaga MAS ini jadi seperti si zeti atau orang bawahannya yang berani membocorkan maklumat tentang Najib mendapat derma RM2.08 bilion? akhir sekali aku buat2 tanya dia ISA masih ada lagi atau tidak di singapore? pertanyaan aku yang ini telah membuat dia ketawa besar

    Reply
  • March 13, 2016 at 3:50 pm
    Permalink

    Betoi tu Pemerhati nu bukan sayang negara ni sayang madey & kit sial perosak negara nih

    Reply
  • March 13, 2016 at 7:05 pm
    Permalink

    Kononnya negara diketawakan oleh negara luar… Yang peliknya negara yang dikatakan memberi wang derma kepada PM Najib tak pula mentertawa dan menghalau najib kerana menggunakan nama negara mereka untuk “menipu” rakyat dan orang antarabangsa tu.

    Aku kalau ada sekor mamat yang suka-suka guna nama aku kemudian buat taik kerana nak tutup penipuan dia, jangan katakan muka mamat tu aku tak mau jumpa, dengar nama dia pun aku rasa nak lempang je siapa yang sebut.

    Eh..eh… Tapi ketua negara tu boleh pulak pelawa dan terima kedatangan najib ke sana dan layan najib dengan layanan tetamu di raja, malah najib nak buat umrah pun diarahkan pegawai tentera untuk lindungi najib dan rosmah.

    Siapa yang tipu siapa ni?? Najib tipu rakyat ke atau pembangang yang tipu manusia-manusia bodoh di malaysia ni???

    Ada otak.. Tolong fikir sikit ye…

    Reply
  • March 14, 2016 at 8:52 pm
    Permalink

    Kenapa x saman je yang menjadi punca, kalau akhar Malaysia boleh bankrupt.. Tp WSJ rilek je..saman jgn x saman

    Reply
  • March 14, 2016 at 11:15 pm
    Permalink

    macam mana nak saman bahalol oii kalau wsj gunakan alasan tentang siasatan FBI di amerika terhadap 1MDB yang belum selesai(kononnya) untuk meminta mahkamah di amerika menghalang saman Najib itu dari dapat diteruskan prosesnya?

    Najib pernah saman wsj bukan tidak pernah saman atau takut nak saman wsj, jika tidak pernah saman kenapa saman itu tertangguh(tidak boleh diteruskan prosesnya)? jawapan kenapa saman itu tertangguh sudah pun diberikan…kalau tak nampak juga jawapannya itu, itu maknanya ‘habaq hang’ anak luar nikah

    hehehehehe, jangan marah aku cuma guna ‘tagline’ bapak si belalang dalam filem Nujum Pak Belalang

    wsj dari amerika & kepunyaan yahudi zionis laknatullah bernama rupert murdoch yang kini si lahanat madey jilat balik ludahnya(sebab dahulu madey meludah rupert murdoch) untuk bersekongol dengan dia bagi menjatuhkan Najib…sudah tentu wsj akan mendapat perlindungan/kekebalan dari whitehouse & juga mahkamah di amerika untuk menghalang saman Najib itu dari dapat diteruskan prosesnya

    Reply
  • March 16, 2016 at 10:06 pm
    Permalink

    Jawapan yang tidak cerdik dan tiada fakta untuk berhujah. Cakap penuh dengan sumpah seranah. itulah yang mencerminkan personaliti diri dan tahap keintelektualan yang rendah.

    Reply
  • March 19, 2016 at 2:26 am
    Permalink

    itu saja komen ‘sayang negara’?

    dimana hujah & penjelasan(secara berilmiah tentang tidak cerdik & tiada fakta itu) dari ‘sayang negara’ yang menganggap dirinya tinggi keintelektualan?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *