Selepas Tony Pua Lari, Mungkin Mahathir atau Muhyiddin Boleh ambil Alih

Share


1MDB-and-Dr.MahathirKeputusan Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia menghalang perdebatan terbuka antara Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara (DAP), Tony Pua dengan Ketua Pegawai Eksekutif 1 Malaysia Development Berhad (1MDB), Arul Kanda ibrat bulan jatuh ke riba bagi ahli parlimen DAP tersebut.

Tony Pua tampak beberapa kali berdolak dalih untuk mengadakan debat terbuka tersebut biarpun beliau yang mula mencabar Arul. Apabila Arul menyatakan bersedia berdebat terbuka asalkan Tony melepaskan jawatan dalam PAC, DAP menjerit sebagai tidak adil dan tidak perlu.

Apabila Arul menyatakan beliau bersedia berdebat terbuka walaupun Tony tidak keluar dari PAC, Tony memberi syarat baru iaitu dalam perdebatan tersebut hanya beliau boleh bertanya soalan. Mengapa Tony begitu takut jika benar beliau mempunyai segala bukti penyelewengan 1MDB?

Apabila melihat persepsi awam bahawa Tony seorang yang penakut, Pandikar Amin masuk campur bagi mengelakkan ahli PAC itu mendapat keaiban yang lebih besar.

Selamatlah Tony dari terus mencari alasan dan syarat untuk menggagalkan debat terbuka ini. Tony mencabar hanya kerana beliau beranggapan 1MDB tidak akan melayan cabaran beliau. Ini kerana bukan budaya tadbir korporat untuk mengadakan perdebatan awam membabitkan urusniaga syarikat kecuali dalam Mesyuarat Agung Pemegang Saham.

Tony dan DAP berharap dengan cabaran yang tidak disambut mereka akan menjadi hero dan boleh memainkan isu ini sehingga pilihan raya biar apa pun keputusan siasatan PAC dan pihak berkuasa.

Khabar terbaru Pakatan mahu meletakkan calon baru sebagai wakil mereka berbahas secara terbuka dengan Arul Kanda.

Arul tidak wajar membuang masa berbahas dengan ahli politik yang tidak mempunyai pengetahuan dan maklumat dalam 1MDB tetapi mahu mencari populariti diri.

Jika debat mahu diteruskan hanya dua orang lagi yang layak menjadi lawan Arul iaitu bekas Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin atau bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad. Hanya mereka berdua yang begitu tegar membuat pelbagai tuduhan ke atas 1MDB.

Calon paling ideal menggantikan Tony Pua tentulah Tun Mahathir Mohamad kerana beliau antara yang beberap kali menulis dalam blognya membuat pelbagai dakwaan ke ataas 1MDB.

Bersediakah Tun Mahathir tampil menyelamatkan maruah Tony Pua sebagai sebahagian solidariti kumpulan ahli politik anti-1MDB?



23 thoughts on “Selepas Tony Pua Lari, Mungkin Mahathir atau Muhyiddin Boleh ambil Alih

  • November 4, 2015 at 8:14 pm
    Permalink

    Alamak bro KuntaKinte… ni artikel ada sebut pasal NEGARAWAN KERALA ke?? Habis la.. nanti datang si abuya dedak kasi komen copy paste dia tu… abuya dedak tu ingat orang lain nak baca sangat ke karangan SPM dia tu… satu fakta pun tak boleh pakai. Akibat banyak sangat berkawan ddengan babi-babi kuning di Dataran Merdeka tu kot….

    kah kah kah kah kah kah

    Reply
  • November 4, 2015 at 8:23 pm
    Permalink

    Kalau mamak kerala dan moooohidin menolak, saya ada satu cadangan lain pengganti kepada mereka ni untuk berdebat dengan Arulkanda. Pasti admin blog negarapakatanrakyat.com pun setuju punya calon pengganti ni…. orang itu ialah:

    PROF. DATO’ IR. DR. HAJI MAHFUZ BIN OMAR…

    Ada sesiapa lagi yang bersetuju dengan blogger negarapakatanrakyat.com tu??

    Reply
  • November 4, 2015 at 8:33 pm
    Permalink

    Abu Bakar lg layak…

    Reply
  • November 4, 2015 at 8:40 pm
    Permalink

    Abuya dedak hanya layak sediakan soalan je. Sebab kepakaran dia buat karangan berdasarkan persepsi.. kalau tengok fakta dia ke laut je. Lebih-lebih sumber persepsi dia banyak dari babi-babi kuning di Dataran Merdeka dulu… itulah sumber diplomasi , eh inspirasi katanya…

    Reply
  • November 4, 2015 at 9:09 pm
    Permalink

    Ya..sepatutnya madey menawarkan diri mengantikan tony…tapi senyap je negarawan ulung tu.

    Reply
  • November 4, 2015 at 10:12 pm
    Permalink

    Dalam DAPig hanya dua orang je yang layak sertai PAC, mungkin kerana dua orang tu terlalu pandai gamaknya. Yang lain dalam DAPig termasuk tokong Guan Eng adalah BODOH melantun-lantun. Nak suruh Tony Puaka letak jawatan dan berdebat dengan Arulkanda pun tak boleh. Sayang hilang keahlian PAC nanti, tambah tokong tu lagi…..

    kah kah kah kah kah kah…. sayang keahlian ke atau memang sayang telur kena pecah masa berdebat????

    Hahahahahahahahahahahaha

    Reply
  • November 4, 2015 at 11:24 pm
    Permalink

    Abu ya sudah ketakutan he.he.he

    Reply
  • November 5, 2015 at 12:35 am
    Permalink

    Yes. Mahathir la masuk plak. Sure arul wan emdibi huru hara
    Satu lagi 42 billion hang jugak kene bayar… Sian anak anak melayu miskin
    So tak yah syok sangat dgn wanemdibi hang tu.. Hutang… Kalu buat klcc dgn 42bilion tu.. Setiap negeri ade klcc lah bro
    Ni wanemdibi aper ade? Ipp? Hilang akal betul la sape sokong wanemdibi ni

    Reply
  • November 5, 2015 at 6:55 am
    Permalink

    Mereka akan lari lepas seorang , seorang lagi. Kerana cerita yang mereka hebohkan selama ini hanya hasil khayalan dan rekacipta masing2 saja tanpa sebarang bukti.

    Mahathir serupa yang lain akan juga chicken out kerana Mahathir based on other peoples theory. Mahathir kuat baca buku dan dia bercakap selama ini merujuk apa yang dia baca.

    Kita shorkan ABU BAKAR untuk tampil berdebat, kerana ABU BAKAR ada semua bukti 1MDB dan duit 2.6B. Dia terlalu ghairah untuk bawak PM kemuka pengadilan dan kita rasa sekaranglah masanya. Apa macam kucing kurap semua, ada berani ?????.

    Reply
  • November 5, 2015 at 9:38 am
    Permalink

    Mata2,System Baru,Memang Terok.

    Ni, 3 org semua sembang kencang.
    Negara dan dunia dah banyak dan lama iktiraf jasa dan kepimpinan Tun M.

    Najib
    Setakat ni cuma jadi bahan lawak dan maki hamun rakyat di FBnya sendiri dan juga diperingkt antarabangsa. Semuanya hanya kerana 2.6b dan 1MDB.

    Bagi aku paling lawak isu 2.6b la.

    Kalau Mykmut2 berani buatlah tinjauan dan bancian di blog ini,FB Najib dan media2 lain, samada rakyat yakin tak, 2.6b tu duit derma dan derma drpd Pak Arab?

    Reply
  • November 5, 2015 at 9:51 am
    Permalink

    kah kah kah kah kah… JEBONTOT, bila pulak aku pertikaikan sumbangan mamak kerala tu pada negara ni. Aku cuma sentuh perangai dia akhir-akhir ni yang lebih PEMBANGKANG DARI PEMBANGKANG. Dulu apa yang tak elok pada negara dah elok pulak bagi dia sekarang ni…. simptom-simptom nyanyuk yang nyata dah kelihatan.

    Kalau betul mamak kerala tu hebat dalam segalanya, ko cadangkan la nama dia untuk berdebat dengan Arulkanda dalam isu debat ni. Jangan hanya mamak tu berani di blog, tapi cakap-cakap yang dia tulis tu hanya omong kosong. Cerita macam ada bukti, taopi suruh buat laporan polis, kata tak berani kerana tiada bukti….

    sekali lagi… memang dah nyanyuk NEGARAWAN KERALA tu….

    Reply
  • November 5, 2015 at 10:01 am
    Permalink

    Ahli Parlimen DAP di dalam dewan rakyat ada 37 orang, iaitu:

    P043 BAGAN – Lim Guan Eng
    P045 BUKIT MERTAJAM – Sim Chee Keong
    P046 BATU KAWAN – Kasthuriraani Patto
    P048 BUKIT BENDERA – Zairil Khir Johari
    P049 TANJONG – Ng Wei Aik
    P050 JELUTONG – Jeff Ooi Chuan Aun
    P051 BUKIT GELUGOR – Ramkarpal Singh
    P060 TAIPING – Nga Kor Ming
    P064 IPOH TIMUR – Su Keong Siong
    P065 IPOH BARAT – M. Kulasegaran V. Murugeson
    P066 BATU GAJAH – Sivakumar Varatharaju Naidu
    P068 BERUAS – Ngeh Koo Ham
    P070 KAMPAR – Ko Chung Sen
    P080 RAUB – Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz
    P102 SERDANG – Ong Kian Ming
    P103 PUCHONG – Gobind Singh Deo
    P106 PETALING JAYA UTARA – Tony Pua Kiam Wee
    P110 KLANG – Charles Anthony Santiago
    P114 KEPONG – Tan Seng Giaw
    P117 SEGAMBUT – Lim Lip Eng
    P120 BUKIT BINTANG – Fong Kui Lun
    P122 SEPUTEH – Teresa Kok Suh Sim
    P123 CHERAS – Tan Kok Wai
    P128 SEREMBAN – Loke Siew Fook
    P130 RASAH – Teo Kok Seong
    P138 KOTA MELAKA – Sim Tong Him
    P145 BAKRI – Er Teck Hwa
    P152 KLUANG – Liew Chin Tong
    P162 GELANG PATAH – Lim Kit Siang
    P163 KULAI – Teo Nie Ching
    P172 KOTA KINABALU – Wong Sze Phin@ Jimmy
    P186 SANDAKAN – Wong Tien Fatt @ Wong Nyuk Foh
    P195 BANDAR KUCHING – Chong Chieng Jen
    P196 STAMPIN – Julian Tan Kok Ping
    P208 SARIKEI – Wong Ling Biu
    P211 LANANG – Alice Lau Kiong Yieng
    P212 SIBU – Oscar Ling Chai Yew

    Tolak Tan Siew Gaw dan Tony Pua yang sedang menganggotai PAC, tinggal lagi 35 ekor lagi boleh menjadi calon untuk menggantikan Tony Pua jika dia letak jawatan dalam PAC.

    Aku faham la Tan Siew Gaw dan Tony Pua tu Phd dari Oxford…..

    Apakah pula fungsi dan kelayakan 35 ekor selain Tan Siew Gaw dan Tony Pua tu? SPM aje ke.. patut la tak ada sekor pun yang layak ganti Tony Pua dalam PAC tu

    kah kah kah kah kah kah kah

    Ada penjilat bontot mamak kerala yang nak tolong jawabkan persoalan aku ni???

    Hahahahahahahahahaha

    Reply
  • November 5, 2015 at 12:27 pm
    Permalink

    hai mata mata..ko panggillah najib berdebat dg n tun m.tengok najib ade telur x.

    Reply
  • November 5, 2015 at 12:37 pm
    Permalink

    Hahaha

    Aku peduli apa dgn DAP celaka ni.

    Cuma satu aku nak ingatkan Three Stooges MYkmut2 ni,

    DAP dan puak liberal sial ni semenjak dua menjak bukan main lantang hina Islam dan org Melayu.

    Yg bagi lesen, Najib idola kau tu la.
    Punya bijaknya dia, terus mansuh ISA, konon2 nak kerajaan yg telus.

    Tahun2 70an hingga awal 2000 mana ada berani puak sial ni buat demo, hina Islam dan org2 Melayu.
    Semua menikus takutkan ISA.

    Sekarang Jamal dgn geng Baju Merah pulak lantang berjuang menyerang si Baju Kuning tanpa mereka sedar puncanya drpd regim Najib jugak.

    Baju merah anggap cina2 ni pendatang, ancam nak tutup Petaling Street dan SJKC.

    Paling lawak, bila Najib jumpa Cina Gerakan, terus dia iktiraf Cina2 ni , katanya mereka bukan pendatang tapi anak watan.Best kan, mana nak letak muka korang.

    Najib jugak berikrar akan pertahan SJKC utk selama2nya.
    Kerajaan juga akan naik taraf Petaling Street utk tarik pelancong.

    Aku kira ini tamparan terburuk keatas geng Baju Merah drpd bos korang sendiri.

    Sampai sekarang, Najib tak jawab/ulas pun ttg Resolusi Baju Merah terutama resolusi nombor 14, minta dikembalikan ISA.

    Kenapa nak ISA semula ye?

    Reply
  • November 5, 2015 at 1:17 pm
    Permalink

    kah kah kah kah kah….. yang beria-ria nak berdebat dengan Arulkanda ni setahu aku adalah Tony Puaka. Bila telor dia dah sentap masuk ke dalam, maka manusia yang paling layak untuk berdebat adalah MAMAK KERALA la… bila pulak debat ni kena mengena dengan Najib???

    Otak rocker tu betul ke tidak ni??? Faham isu sebenar ke tidak???

    kah kah kah kah kah kah kah kah

    Reply
  • November 5, 2015 at 1:25 pm
    Permalink

    Buat JEBONTOT…. setahu aku juga la, yang bagi lesen untuk DAPig lantang untuk menghina Islam dan bangsa Melayu adalah Anwar al-Juburi. Bila DAPig sentuh pasal Islam, anwar la orang pertama yang mempertahankan hinaan pemimpin DAPig berkenaan. Tengok isu kalimah Islam sebagai contohnya, siapa yang memulakan api kemarahan umat Islam khususnya yang berada dalam BN?? Najib ke???

    Kalau itu kerja Najib, agak pelik juga bagaimana Zulkifli Nordin boleh keluar dari PKR dan boleh mesra dengan Najib….

    Apakah bila ada ISA semua masalah yang terjadi di Malaysia ni boleh selesai. Bolehkah ISA digunakan ke atas pembangkang kerana nak tutup suara mereka dari berkata-kata….???

    KALAU ZAMAN NEGARAWAN KERALA MEMERINTAH DULU BOLEH LA SALAHGUNA ISA UNTUK TUJUAN TERSEBUT… Cara Najib adalah cara diplomasi… bukannya macam abuya cakap mamak kerala bersalam dengan babi-babi kuning di Dataran Merdeka untuk diplomasi. Itu orang BODOH je yang sokong kenyataan abuya dedak tu…!!!!!!

    Reply
  • November 5, 2015 at 1:45 pm
    Permalink

    hai mata mata… tu kan debat ps l 1mdb.idea najib ko la h.mesti najib ade jwp n yg lebih menyakinkn.arul tu ofis boy je. X De telur ke najib mu

    Reply
  • November 5, 2015 at 2:09 pm
    Permalink

    rocker… ko baik pergi mampus je la… BODOH pun tak boleh nak diajar lagi….

    kah kah kah kah kah kah kah

    Reply
  • November 5, 2015 at 9:29 pm
    Permalink

    Mata mata

    Tak de jawapan nak bagi rockers jgn la bahasa kasar plak
    Jgn jadi budak kecik, Terima aje kenyataan
    Najib takde telor
    Nothing 2 hide
    Jadi a lot of things 2 hide
    Mahathir baru datang nak tanyer soklan
    Dah kecut

    Apa la…

    Reply
  • November 6, 2015 at 5:30 pm
    Permalink

    Hahaha
    Geng Ghombau.
    Tu la ghoman ea ponjilat2 Najib tekaw.

    Bila diaorang tak dapat nak spin, nak jawab, kau tunggu yo la sumpah seranah, carut2 puak2 ni.

    Kau boleh jumpa spesis ni di mana2 blog pun.

    Tapi aku heran, diorang ni takut pulak nak berhujah kat FB Najib.
    Kono jumpo Zul Tolo, yg pasti ado tolo.

    Reply
  • November 7, 2015 at 2:03 am
    Permalink

    Aku berani berdebat fb kenapa takut bila aku muncul he.he.he pasal isu tol Selangor cakap azmin buat 2tol sampai 50tahun Ada berani kau berdebat aku INI macai pkr buat di Selangor tak Ada siapa berani berdebat dengan aku INI he.he jubor berdebat aku ini bikin malu je. Ketika bn dulu konsis tol baru 40tahun azmin tambah 10tahun bina tol baru Selangor jadi 50tahun. Jebon tak payah kau berdebat aku INI bikin malu je

    Reply
  • November 7, 2015 at 10:59 am
    Permalink

    Hahaha

    Jangan jadi munafik la.
    Mana ada ko muncul kat FB.
    Tak sudah2 menipu.

    Reply
  • December 24, 2015 at 1:15 pm
    Permalink

    apasal tun x offer kan diri nak berdebat dgn arul?
    sbb target dia adalah najib.
    ahli politik biasalah….tak ikhlas pun nak bantu rakyat dan negara.
    hanya cari populariti.
    tun dah kantoi dgn isu perjanjian konsesi yg di tandatangani masa tun jadi pm dulu.
    membeban kan rakyat…tapi najib nye nama pulak busuk.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *