Bersih 4.0: Berhimpun, Berdemo, Menjerit Pekik, Kemudian Apa?

Sejak 1998 hingga hari ini di tahun 2015, sudah beratus-ratus demonstrasi dan himpunan jalanan berskala kecil, sederhana mahu pun besar diadakan khususnya di Kuala Lumpur.

Dulu dan sekarang, penulis tengok keadaan semasa himpunan dan demo jalanan tetap sama. Statik, macam tiada hala tuju.

Mereka cuma tahu berkumpul kemudian berarak sambil menjulang sepanduk dan terjerit pekik dengan pelbagai slogan – reformasi, turun-turun, bersih, kita lawan, hidup rakyat dan macam-macam lagi.

Penganjurnya juga dari puak yang sama. Sama ada dianjurkan pihak pembangkang dan diketuai pemimpinnya, atau diuruskan NGO yang jadi kroni pembangkang yang akan mengendalikannya atas nama kebebasan dan demokrasi.

Jumlah peserta di setiap demo akan digembar gembur konon jangkaan kehadirannya diramal cecah angka sejuta. Hakikatnya yang hadir cuma 5,000 diumum kehadiran 50,000. Kalau hadir 10,000 dikatakan 100,000 membanjiri himpunan anjuran mereka.

Peserta pula rata-ratanya dari jenis totok pembangkang. Yang mana staminanya kuat terus berdiri longlai di tengah panas terik, yang tak tahan panas tercari-cari tempat berlindung di balik bayang bangunan.

Yang terlebih dungu pula tanpa peduli sanggup membiarkan anak kecil yang di bawa bersama tidur dalam kepanasan.

Ada yang cerdik sikit di kalangan penganjur dan peserta, mereka ambil kesempatan jual cenderamata, yang mana individu mahu cari pendapatan tambahan mereka jual air botol dan tin. Kutipannya lumayan, tengah panas terik dan letih menjerit tentu ramai peserta yang tak kedekut duit sudi membelinya.

Dalam masa yang sama mengulangi tabiat sama, akan ada slot ucapan pemimpin pembangkang dan wakil penganjur, samada dari atas kenderaan atau berdiri bersama peserta, dengan ucapan retorik dan kecaman terhadap pimpinan negara.

Dari pagi sampai petang, ada kala terbawa-bawa sehingga ke lewat maghrib atau Isyak, itu sajalah adegan ulangannya sejak dulu hingga sekarang. Yang bersilih ganti watak, slogan dan sesekali bertukar warna tema baju serta nama himpunan.

Dan sebaik habis himpunan atau demo, apa yang para peserta perolehi? Berubah menjadi kaya raya dan bergaji setinggi YB-YB pembangkang atau berpeluang menikmati jawatan bertaraf YB dan MB?

Atau adakah dengan demonstrasi ini menjadikan taraf hidup mereka berubah mendadak sekaligus menyelesaikan kemelut cabaran ekonomi yang negara kita sedang harungi?

Siapa mampu menjawab persoalan ini? Kalau tanya pemimpin pembangkang tentu sahaja mereka kata ada kesan positif sebab yang mana namanya menjadi popular melalui demonstrasi sebegini berpeluang diangkat menjadi calon pilihan raya. Itu target mereka.

Tapi peserta marhaen yang berpeluh ketiak dapat apa pula? Hanya penat lelah, dari satu demo ke satu demo, masuk angin keluar asap.

13 thoughts on “Bersih 4.0: Berhimpun, Berdemo, Menjerit Pekik, Kemudian Apa?

  • August 29, 2015 at 7:07 pm
    Permalink

    Artikel terbaik rumusan daripada himpunan babi2 kuning terlepas kandang tanpa arahtuju. Pemimpin Pas yg kalah mengeadu-dumba anak muda dgn cerita dongeng tak berubah sejak dulu hingga kini. Itulah mentaliti seorang bekas pemimpin PAS yang tiada ilmu bersandarkan hanya air liur dan maki hamun.

    Reply
  • August 29, 2015 at 7:51 pm
    Permalink

    Bersih 4.0 menunjukkan yg orang Melayu semakn bijak. Tak perlu berhimpun, cukup sekadar pantau melalui media elektronik. Biar babi ? menyondol bersama gerombolannya. Lepas dah kenyang makan najis sesama mereka sendiri nanti senyap lah. Lagi elok tercetus huru hara, senang nak buat kira². Aku memang mahu Najib berundur sebab terlalu banyak Najib bagi sibangsat ni muka. Nak undi mereka konon.

    Reply
  • August 29, 2015 at 8:02 pm
    Permalink

    Alhamdullilah…niat cina-cina DAP nak huru harakan Negara tak menjadi…in the way Allah swt dah tunjukkan sikit clue pada orang melayu…bersatu ambil keputusan yang tepat…maka akan susah la agama Islam dan bangsa melayu diganggu gugat.

    Reply
  • August 29, 2015 at 8:13 pm
    Permalink

    mulai sekarang umno kena daftakan pengundi melayu, yg mana ahli umno itu jika ada anak umur 21 tahun suruh anak suruh dia orang dafta menundi, kita lihat pengundi muda apek lebih berminta mengundi dari pengundi muda melayu itu, cuba tengok pengundi apek semua muda2, ini salah satu cara ajar apek itu, kena ingat kuasa mengundi tangan bumiputera

    Reply
  • August 29, 2015 at 8:36 pm
    Permalink

    Saya tak fikir mereka nak huru harakan negara,kerana mereka lah yg akan rugi besar kalau negara huru hara.saham merudum lebih jauh,ringgit merosot teruk,nilai harta tenggelam,perniagaan boleh bankrupt.sebab itu perhimpunan mereka lebih aman berbanding dulu,tidak ada kereta polis yg di rosakan,tidak ada polis yg di cedarakan dan tidak ada papan tanda yg di rosakan.Ini satu kelebihan yg mereka tunjukan tuk membuktikan mereka lebih berdisplin dan akan lebih baik dalam mentadbir negara.Kalau mereka mahu berhimpuna lagi,polis sduah tidak punya alasan utk menghalang mereka,dan mereka boleh menggandakan peserta.Walau pun tidak ramai orang Melayu,tapi nampaknya mereka ‘gain somethings’.

    Reply
  • August 29, 2015 at 8:37 pm
    Permalink

    Tapi yg x bleh blah TDM pun turun juga.
    Mungkin pembangkang ingat ini bagus utk mereka.
    Tetapi yg sebenarnya ia menyerlahkan niat sebenar TDM.
    Dia skrang ni dah x peduli apa pun …selagi DSN tak turun…TDM sanggup buat apa sahaja.
    Tahniah larr TDM…

    Reply
  • August 29, 2015 at 9:03 pm
    Permalink

    sman..sebagai ahli parti yang pernah dan mungkin lagi masih bersama ambiga/bersih…apa sebenarnya yang hangpa mau dengan bersih ni ? minta maaf la, aku ni sampai hari ni tak faham-faham.

    Reply
  • August 29, 2015 at 9:16 pm
    Permalink

    Depa ingat buat demo bersih boleh turunkan najib…tapi najib tetap juga perdana menteri malaysia…malaysia bukan mesir…malaysia adalah malaysia dimana sistem piliharaya adalah jln utk memilih kerajaan serta menjatuhkan kerajaan bukan melalui dataran merdeka.

    Bertaubat lah pak abu.

    Reply
  • August 29, 2015 at 10:18 pm
    Permalink

    Pas asal dgn Umno kena merge

    Reply
  • August 29, 2015 at 11:20 pm
    Permalink

    janga telalu syok kata mereka tak capai apa-apa,seluruh dunia pun demonstrasi jalanan akan akhirnya mencapai matlamat mereka,jangan ingat Malaysia akan terkecauli kalau tidak berhati-hati.Perhimpunan mereka sudah semakin besar.Apa kata kalau mereka jam kan KL utk beberapa hari dgn berhimpun beberapa kali ganda lagi ramainya,mereka tidak merusuh ,hanya melumpuhkan saja,kerugiannya tidak sebesarmana bagi mereka ,berbanding kekacauan.Ini lubuk mereka,mereka boleh hadhir hanya dgn berjalan kaki.

    Ingat juga hasil reformasi kami dulu walau pun tidak sebesar mana,tapi memberi kesan besar pada TDM,1999 Umno kalah teruk dan dalam Perhimpunan Umno selepas PRU TDM teresak-esak menangis sambil mengumumkan meletak jawatan,namun kemudiannya di pujuk oleh Rafidah Aziz ,lalu TDM menunda tarikh perletakan jawatannya ke tahun 2003.Lagu ‘undur Mahathir undur’ yg kami selalu dendangkan di setiap demostrasi jalanan akhirnya berhasil.

    Sebab itu Umno kena berhati-hati ,kena berada dalam keadaan teguh,bukan seperti sekarang puak Umno bergaduh sesama sendiri,itu jalan pintas utk kecundang.Kalau kau orang dah mencari,kami nak buat apa lagi tengok saja lah.

    Reply
  • August 30, 2015 at 11:15 am
    Permalink

    Aku percaya jika selepas ni Najib berundur.. puak2 yg sokong Najib akan beralih sokongan, Najib akan dibelasah hingga tiada kebaikan Najib yg mereka nampak. Buktinya apa yg berlaku pada PakLah.. bila turun takhta.

    Reply
  • August 30, 2015 at 2:01 pm
    Permalink

    hahaha terbaik kupasan hackerxp. hacker salaah seorang penulis yg aku minat dari dulu lagi penulisannya . MEMANG JUAK2 PEMBANGKANG HARAM SESEN PUN TAK DAPAT APA BILA IKUT DEMO. itu kebenaran. yg mereka boleh banggakan , selfie ramai2, kemudian update status dalam facebook , instagram & twitter. konon2 perjuangan mereka dapat sambutan. dapat sambutan siapa ? rakan2 sebangang , sebodoh dengan mereka saja lah. org yg pintar , cerdik dan waras akal takkan menyokong pun. sebab mereka tahu , hasil demo haram di negara ini TIDAK PERNAH LANGSUNG Merubah kehidupan mereka & keluarga mereka. kesimpulan aku pada org yg turun demo ini cuma satu. mereka umpama mat gian yg syok dapat melepaskan ketagihan seorang diri. sedangkan org di sekeliling mereka langsung tak ambil peduli dan terkesan dgn perbuatan mereka itu. full stop. forever alone. sekali bangang , selamanya bangang.

    Reply
  • August 30, 2015 at 2:07 pm
    Permalink

    sman ,tak payah nak bangga dengan reformasi & dan anwar ibrahim kau. kau sokong anwar , jadi barua pkr dulu , kau dapat apa dpt pkr ? kau merasa ke kerusi empuk timbalan presiden pkr ? nehi ! nehi ! kan ? jadi tak usahlah nak mendendangkan cerita lama sewaktu zaman reformasi 98 dulu. 98 , rakyta masih percaya , bodoh dalam mencari kebenaran. ini 2015. rakyat dah makin pintar . kalau setakat nak bangga dapat kurangkan majoriti umno tetapi langsung tak dapat merampas kerajaan pusat , kebanggaan kau tu hanya sia-sia. anya kisah dongeng yg tak kesampaian dan akan dilupakan oleh generasi akan datang. tengok balik lah keadaan diri sendiri sman. apa juga janji anwar waktu 98 langsung tak memberi walau 1 faedah pun kpd kau skrg !

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *