Tiba masa PAS ganti tahaluf siyasi dengan tahaluf silaturrahim.

Share

Sudah tiba masanya tahaluf siyasi atau kerjasama politik PAS dalam pakatan pembangkang digantikan dengan tahaluf silaturrahim atau kerjasama silaturrahim bersama UMNO ekoran kedua-dua parti itu diterajui umat Islam, demikian menurut seorang penganalisis politik.

Pensyarah kanan Kajian Politik dan Antarabangsa Universiti Utara Malaysia Md Shukri Shuib berpendapat konsep silaturrahim wajib dijadikan keutamaan berbanding keharusan mengadakan kerjasama politik dengan umat bukan Islam.

“Konsep tahaluf silaturrahim wajar diterima PAS kerana ia amalan yang diajar dalam Islam sendiri. Sekiranya PAS benar-benar pejuang Islam dan dibarisi kepimpinan ulama, mereka perlu menimbangkan perkara ini dengan membatalkan kerjasama politik dalam pembangkang dan mengetengahkan konsep silaturahim sesama ummah.

“PAS terlebih dahulu perlu memperkukuhkan persaudaraan sesama ummah sebelum mencari alternatif lain sebagai jalan mendapat kekuasaan. Kerjasama antara PAS dan UMNO akan lebih memudahkan mereka untuk berada di Putrajaya berbanding bersama pakatan,” katanya kepada Bernama.

Minggu lepas, Dewan Ulama PAS sebulat suara meluluskan usul tergempar untuk memutuskan hubungan dengan DAP dalam Muktamar Tahunan PAS ke-61 tanpa bahas, namun akan meneruskan tahaluf siyasi atau kerjasama politik dalam pakatan pembangkang.

Keputusan itu dibuat ekoran kenyataan beberapa pemimpin DAP yang mengkritik Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang terutama dalam isu hudud.

Mengulas lanjut Md Shukri berkata PAS seharusnya tidak mementingkan politik parti semata-mata namun perlu memikirkan untuk bekerjasama dengan UMNO bagi tujuan kepentingan Islam dan seluruh rakyat.

Beliau berkata tahaluf silaturrahim ini wajar dijadikan pedoman dalam berpolitik selain PAS yang dianggotai ulama seharusnya bersikap lebih terbuka dan mementingkan kesatuan ummah berbanding terus bermusuhan dengan UMNO.

“Ketika ini hanya faktor kongsi kuasa kerajaan Selangor sahaja yang menjadi’pengikat’ bagi PAS dalam pakatan.

“Resolusi PAS memutuskan tiada lagi kerjasama antara PAS dengan DAP tetapi masih kekal dengan pakatan. Namun, apakah dalam konteks Selangor PAS tidak akan bekerjasama dengan DAP sedangkan mereka berkongsi kuasa pentadbiran kerajaan di dalam majlis mesyuarat exco? ,” soalnya.

Berpendapat bahawa PAS sedang melalui satu fasa dalam menentukan maruah dan hala tuju perjuangan mereka, Md Shukri berkata oleh yang demikian ulama yang menguasai pentadbiran parti perlu berperanan memulihkan kembali ‘kemerdekaan’ politik PAS serta membina kekuatan sokongan akar umbi parti itu.

Katanya, adalah sesuatu yang wajar dibimbangi sekiranya wujud kelompok dalam PAS yang mencipta alternatif lain terhadap parti itu sebagai contoh mewujudkan kemesraan politik bersama parti lain termasuklah DAP, yang sedia maklum tidak sealiran dengan PAS.

“PAS perlu sedar bahawa apa sahaja tindakan dan percakapan mereka boleh menjadi gosip politik. Lihat sahaja bila tersebarnya gambar Abdul Hadi bersama Ketua Pemuda PAS Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz dengan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin semasa taklimat gempa bumi Sabah yang menimbulkan tanda tanya politik.

“Umat Islam pastinya mengharapkan hubungan baik antara PAS dan UMNO di samping PAS juga akan menjadi parti kedua terbesar selepas UMNO jika mereka terbuka hati membina kerajaan perpaduan bersama. Negeri seperti Kelantan dan Terengganu juga akan dapat dibangunkan tanpa polemik politik pembangkang,” katanya.

Menjawab persoalan adakah PAS begitu ‘terluka’ dengan UMNO apabila mereka sebelum ini keluar dari Barisan Nasional yang dibina bersama, Md Shukri sebaliknya mempersoalkan apakah PAS tidak ‘terluka’ dengan kerenah pakatan selama ini.

“Apakah layanan tidak mesra DAP kepada PAS dilihat munasabah apabila PAS terus taat setia dan sayang kepada pakatan? Orang PAS dan pemimpin lama PAS pastinya lebih faham dan tahu apa tindakan sepatutnya yang boleh mereka ambil,” katanya.

Bernama

8 thoughts on “Tiba masa PAS ganti tahaluf siyasi dengan tahaluf silaturrahim.

  • June 13, 2015 at 3:06 am
    Permalink

    Aku tidak akan mempercayai bahawa PAS akan berbaik (bersatu/berkerjasama) dengan UMNO. Hakikatnya, ahlul ahlul PAS telah lama di doktrin kan dgn betapa buruk, hina dan kafirnya UMNO pada mata pihak PAS. Sama ada ahlul yg tua atau muda mereka tidak akan merela dan meredha kerjasama ini. Sedangkan menyebut nama UMNO pun mereka jijik, apakah yg boleh diharapkan dengan keajaiban dari PAS ini?

    Reply
  • June 13, 2015 at 5:29 am
    Permalink

    terbaikk!!
    mudah2an mesej ini akan jelas sampai kpd PAS dan juga UMNO.

    #gerakancintaimasjid

    Reply
  • June 13, 2015 at 9:55 am
    Permalink

    PAS masuk UMNO? berani ke set2 pemimpin UMNO bertembung dengan pemimpin PAS. Atau UMNO sekadar tawarkan PAS jadi ahli sahaja? PAS takda masalah jika UMNO sanggup tukar perlembagaan parti letak Al-Quran dan Sunnah sebagai perlembagaan utama. Selagi tak mampu buat benda tu… PAS tak mungkin berganjak walaupun TGHH nak bersama UMNO.

    Reply
    • June 14, 2015 at 1:59 pm
      Permalink

      Kiranya kalau PAS nanti join UMNO, kena offer ahli2 PAS jawatan tinggi la dalam UMNO dan bukan sekadar jadi ahli biasa UMNO.

      Hehehehehe, HUBBDU DUNYA la org2 PAS ni

      Reply
  • June 13, 2015 at 2:46 pm
    Permalink

    PAS masuk UMNO, UMNO masuk PAS…itu soal kedua, soal pertamanya orang melayu Islam mesti bersatu, dalam PAS ada buah busuk, dalam UMNO pun banyak buah yang busuk, malah pokok yang busuk pun dah ada.S

    Cari yang terbaik dari kedua kumpulan..jadikan mereka pemimpin dengan kepakaran masing-masing, Insyaalah…Islam akan kembali menyinar di Negara ni.

    Bujuk…kalau PAS sanggup bekerjasama dengan DAP, kenapa tidak UMNO ? dan kalau UMNO sanggup bekerjasama dengan MCA, GERAKAN dan MIC kenapa tidak PAS ?

    penyatuan PAS/UMNO akan di sambut girang oleh ahli-ahli, yang menghalang hanyalah sesetengah pemimpin-pemimpin dari kedua-dua parti, yang tak mahu kehilangan kuasa dan sumber…

    Dan selama ini kita biarkan pemimpin-pemimpin ini memimpin kita……tepuk dada Tanya selera.

    Reply
  • June 13, 2015 at 5:16 pm
    Permalink

    Pas nak kerjasama dgn umno dgn syarat tukar perlembagaan berlandaskan sunnah bujuk? Tapu pas bekerjasa dengsn dapigs yg nak tukar perlembagaan yg liberal, pas juga bekerjasama dgn pkr yg jelas menolak hudud dan ingun orrlembagaan sama rata iaitu boleh murtad.

    Konon nak ikut sunnah tapi pemilihan presiden pas sendiri ikut cara kafir yg org pas sendiri hina dan tuduh murtad kalau sesiapa ikut, bangang tak bujuk ?

    Reply
  • June 13, 2015 at 7:15 pm
    Permalink

    Tapi kalau tengok muka atau menilai budi bahasa Tuan Ibrahim Tuan Man bila bercakap(sama mcm mantan penyandang jawatannya dlm PAS), memang payahlah nak bersilaturrahim..xmacam mursidul am dan Tuan Presiden..lembut budibahasa bila bercakap..

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *