Teksi: Proton Patut Jawab Kritikan, Bukan Menyorok Belakang Tun M

Share


Mahathir-Meroyan-Apabila-Kualiti-Proton-Dipertikai-Oleh-Pemandu-Teksi-1-Malaysia-0

RANCANGAN kerajaan untuk meningkatkan imej pemandu teksi di Malaysia dengan pengenalan Teksi Rakyat 1Malaysia (TEKS1M) yang menggunakan kenderaan keluaran Proton jenis Exora, terbantut dengan kelembapan bahagian produksi syarikat berkenaan.

Dari 7,500 buah Exora yang dicadangkan, hanya 1,000 sahaja telah dihasilkan setakat ini.

1,000 buah yang dikeluarkan itu pun mempunyai beberapa isu berkaitan kualiti.  Enjin jenis Campro yang digunakan Exora dikatakan tidak sesuai untuk digunakan dengan gas asli (valve mudah terbakar), sedangkan gas asli adalah pilihan murah murah bagi kenderaan yang selalu bergerak seperti teksi.

Keadaan ini (kelembapan produksi dan isu kualiti) telah menimbulkan rungutan di kalangan para pemandu teksi, yang kemudian mencari stesen TV seperti TV3 untuk meluahkan kekecewaan mereka. Patutnya dengan luahan ini, Proton mengambil berat rungutan berkenaan dan melakukan pembaikan di mana yang perlu.

Bagaimanapun, sejak rungutan pemandu teksi ini disiarkan TV3, tidak ada langkah drastik (setakat yang kita tahu) diambil pihak Proton untuk memperbaiki kualiti kenderaan dan bahagian produksi mereka.  Sebaliknya, penyiaran berita seperti itu dikatakan bertujuan untuk mencemarkan imej Pengerusinya, Tun Mahathir Mohamad.

Seolah-olah, masalah yang dirungutkan para pemandu teksi itu tidak berlaku tetapi sengaja diketengahkan untuk mencemar imej Tun Mahathir saja.  Jadi tak payahlah Proton berbuat apa-apa.

Macam itu betul ke?  Senangnya kerja.

Patutnya tak boleh macam itu.  Masalah ini bukan ada kaitan dengan Tun Mahathir sama sekali.  Tun Mahathir tak wajar dibabitkan dalam hal macam ini kerana penulis sangat pasti beliau tidak tahu masalah yang sedang menimpa pemandu teksi ini semua.

Umum pun tahu Tun Mahathir dan ahli keluarga beliau tidak memandu kenderaan Proton seperti Exora, sebaliknya kenderaan-kenderaan mewah seperti Pagani Zonda dan sebagainya, maka itu adalah tidak adil mengaitkan Tun Mahathir dalam masalah ini, beliau tidak tahu.

Sebaliknya, pengurusan Proton harus tampil menjelaskan apa yang sebenarnya berlaku dan sama ada rungutan pemandu teksi seperti disiarkan TV3 itu benar atau sengaja diada-adakan.  Itu yang patut dilakukan kerana sebagai pengeluar, Proton bertanggungjawab ke atas produk keluaran mereka dan respon pelanggan – dalam hal ini pemandu teksi.

Lagi satu jangan salahkan TV3, mereka hanya penyampainya saja, yang mengadu ni pemandu teksi.  Kalau TV3 nak cemar imej Tun Mahathir, banyak isu lain ada seperti Memali, duit lesap RM 30 billion, bukan soal rungutan pemandu teksi terhadap Proton.

Orang putih kata, don’t shoot the messenger – fahaman sama yang diguna pakai penyokong-penyokong Tun Mahathir sebelum ini bila mempertahankan beliau dalam ‘skandal’ 1MDB – yang kita tahu bukan skandal apa pun, saja nak buat havoc saja.

Dah sekarang bila keadaan tak menguntungkan mereka, teruk pulak messenger (TV3) kena hentam dek pemuja Tun Mahathir, walhal bukan ada kaitan dengan beliau pun.



37 thoughts on “Teksi: Proton Patut Jawab Kritikan, Bukan Menyorok Belakang Tun M

  • June 13, 2015 at 11:43 pm
    Permalink

    Udah … gini dah standart mykmu?

    Reply
    • June 13, 2015 at 11:49 pm
      Permalink

      Mykmu mana ada standard nk cri makan bro…hehehe

      Reply
  • June 14, 2015 at 12:00 am
    Permalink

    PERANGAI MELAYU MEMANG MACAM TU, KALAU BANGSA MELAYU BUAT APA MESTI MEREKA KONDEM, CUBA KALAU BANGSA LAIN, MEREKA PUJI MELANBUNG. MELAYU HATI BUSUK.

    Reply
  • June 14, 2015 at 12:21 am
    Permalink

    MKU tiada standard kerana editornya anti Mahathir tetapi sebaliknya jika menyokong Mahathir sudah tentu para penjilat Mahathir puji melambung-lambung kerana editornya ikut standard yang ditetapkan mereka. Standard yang tidak mematuhi piawaian ketat antarabangsa dianggap punya standard yang mapan bagi pendungu-pendungu Mahathir….patutlah sarjana eropah enggan mengiktiraf standard yang dirangka oleh para pemikir dungu anak Malaysia yang memuja-muja idealisme pembangkang….

    Reply
  • June 14, 2015 at 12:25 am
    Permalink

    Enjin kete honda , toyota event lambho pun x sesuai kalau pasang ngv , xyah la citer pasal campro… tu fakta ..

    Pengeluaran lembab? Honda dan toyota pun kena tunggu berbulan untuk produk mereka. Bohong la kalau cakap hari ni oder sok leh dapat. Ruang sempit dan kualiti kurang? Subjektif ..

    xpelah .. kalau beria sgt x berkualiti tutup je la compeny proton tu .. rakyat dah kaya raya sekarang ni. Duit dari proton tu dan jutaan gaji dari PULUH RIBU pekerja proton tu leh buat byr hutang 1mdb “kebanggaan negara” tu .. ai lap pm ..

    Reply
  • June 14, 2015 at 12:30 am
    Permalink

    Saya dah banyak tulis bagaimana Proton menjadi beban yg besar kepada rakyat Malaysia terutamanya pembeli kereta,tak kira lah yg di beli kereta Proton atau bukan,tapi bebannya tetap besar,kerana terpaksa membayar harga kereta kira-kira 30 % lebih tinggi dari sepatutnya.Kalau membeli kereta Proton lagi lah teruknya kerana faktor penyelenggaraan.Hanya tokey workshop dan kedai sparparts saja yg beruntung kerana Poroton.

    Kritik Proton ni bukan pasal bangsa ,tapi pasal ekonomi.Menyeksa rakyat.Kerana Proton harga kereta jadi mahal,bila mahal di arahkan bank beri pinjaman dgn tempuh pinjaman yg panajang hingga 9 tahun,bila tempuh pinjaman panjang faedah yg kena di bayar tentulah juga tinggi.Hasil gaji habis bagi subsidi pada Proton dan tinggi kan keuntungan bank.Rakya yg tak faham duduklah kata,kerjaan yg salah duit gaji tak cukup.Padahal sebagian besar gaji di gunakan pada benda yg tak sepatutnya.Kos pembelian kereta tinggi,menyebabkan juga peniaga menaikan harga barangan mereka utk menyerap kos harta modal kenderaan utk perjalanan.

    Sekarang ,walaupun kerajaan berhasrat utk mengurangkan harga kereta,namun ianya tidak dapat di lakukan serta merta,utk mengelakan pemilik dan peniaga kereta terpakai mengalami kerugian besar,peniaga kereta terpakai boleh jatuh bankrap,sementara pemilik kereta pula akan mendapati niali kereta mereka jauh merudum.Terpaksalah ianya di lakukan perlahan-lahan sehingga ke tahun 2018.Ini semua nak bersihkan kesilapan Mahathir.

    Kita sangat bersimpati kepada pemilik Teksi,kerana mereka di jadikan sebahgian penyelamat Proton,yg tidak begitu di minati oleh para pembeli kerta.Sedih sungguh mereka pula yg terseksa.Sedangkan Proton sekarang bukan lagi milik negara,tapi milik individu.Begitulah kesudahnya selepas berpuluh billion rakyat terpaksa menanggung kosnya.Kita tidaklah menyalhakan pemiliknya sekarang ini,tapi yg perlu di persoalkan ialah perancang bebal yg memaksa pengeluaran Proton,siap lagi kalau bukan dia tu.

    Reply
    • June 14, 2015 at 4:21 am
      Permalink

      Najib boleh lagi selamatkan teksi , gunala kete import jgn gunakan cukai untuk pembelian teksi kalau nak tolong rakyat, kerajaan najib pun takyah guna proton sebab penasihat najib kata proton teruk dah boleh pakai kete continental skang

      Nak hapuskan cukai knp nak tunggu 2018, proton tak berguna cukai tinggi ni pun sebab nk tolong proton je, hapuskan skang baru rakyat sokong najib , buat apa nak fikir psl industri kete terpakai , rakyat lagi penting sebab pemain industri kete terpakai sikit jee berbanding rakyat yg ramai. Biar padan muka kapitalist yg kau kata kaut untung dr raktat sebab proton

      Mmg hebat dan bijak penasihat najib. Berganda pemikiran pmo dan penasihat najib hahaha

      Reply
  • June 14, 2015 at 12:42 am
    Permalink

    Nilai 1MDB semakin meningkat ,nilai Proton makin merudum,mana lah Mahahtir tak sakit hati pada 1MDB.Para kroni hanya nak tunggu masa boleh kaut 1MDB jika PM Najib berundur dan mereka mengambil peluang,melambung-lambung Mahahtir sebagai ayam laga utk menjatuhkan PM Najib.Kesian.

    Reply
  • June 14, 2015 at 1:01 am
    Permalink

    Poyo semua baru skrg nk bangkitkan pasal proton.nak kenakan tun m pun agak2 la najib.zaman ko memerintah ni zaman teruk.dulu org pr je kondem pasal pemerintahan ko skrg org yg sokong umno pun kondem ko.takntau la nk cakap apa baik ko berenti je la jdi pm.aku tengok cerita tv 3 rasa nk tergolek2 pulak aku nak ketawa tengok startegi pelakon upahan ko kondem pasal proton he5.klu la kereta proton x bagus pun pelakon ko tu boleh tukar kereta lain.dari dulu lgi ini tak da pakai proton setahun dua x nk tukar pula.pakai le honda ke tgk mintenence boleh tahan tak klu hari2 ko kerjakan dkt jalanraya.mykmu pun makin hari makin lawak pulak aku tengok.sejak bila jadi pelawak mykmu

    Reply
  • June 14, 2015 at 1:39 am
    Permalink

    aku berbangga sebab ada rakyat seperti ‘sman’ yang faham isu sebenar tentang proton yang tv3 cuba nak sampaikan dalam segmen berita dalam buletin utama tapi sedikit pun nampaknya susah nak difahami oleh pengilap buah mahadey yang bodoh seperti ‘kri’ & ‘anti penjilat’…fasal ‘amat poyo’ tak payah le aku nak masukkan dalam senarai ‘pengilap buah mahadey sebenarnya ialah orang bodoh’ sebab ‘amat poyo’ memang konpem bodoh 100% sementara yang lain tu orang kata boleh ‘diselamatkan’ walaupun dikata bodoh

    Reply
    • June 14, 2015 at 3:44 am
      Permalink

      aku rasa ko lah org paling bodoh dan dunggu tahap jamban…nak termuntah aku ada manusia mcm ko ni.aku harap ko bkn bangsa melayu.kerana org mcm ko ni lah yg merosakkan anak bangsa aku.
      Beli kopi percuma teko.
      Pegi mamposlah ko…

      Reply
    • June 14, 2015 at 2:38 pm
      Permalink

      Tu je la mampu ko tulis .. pandai ko standart Najib + ahmad maslan+6% gst .. .. ahaha

      Ko patut apply jd lembaga penasihat 1mdb gak ni ..

      Reply
    • June 14, 2015 at 5:13 pm
      Permalink

      Bagi aku senang je ,kalau dah camni, batalkan je laa kontrak dgn proton ni utk teksi, ini bisnes ! dan menyusahkan rakyat .penasihat kafir najib kalau dah takde perasaan sayang kat proton buatlah camni tul takk , disamping boleh buat rakyat sayangkan najib hapuskan cukai kete malah teksi pakai kete dalam masa yg sama boleh jatuhkn proton dan tun m terusss

      Gerenti rakyat sygkan najib kalau camni nanti, teksi malaysia pakai honda kekekek

      Apalaa sgt kalau kena bayar gantirugi, 1mdb tamatkan kontrak dan bayar pampasan ratus juta rilek jee

      Najib ada kuasa pun takde telor nak buat camni, yelaa kempen benci proton bukan main, org bodoh jee kata sebab kualiti, ramai dah tau penasihat kafir najib sdah bg arahan suruh blogger upahan serang proton habis habisan

      Kalau kenaikkan tol pun x blh nak sorok apalagi isu ni hahahahahaha

      Reply
  • June 14, 2015 at 3:55 am
    Permalink

    Apa susah , najib bersama menteri ada kuasa tukar jer la pakai kete toyota atau honda, kalau yg kata mahal , boleh jugak kerajaan kecualikan cukai utk teksi, proton kan kete buruk dan teruk .. itupun nak kena ajar kakaka, biar proton mampus

    Reply
  • June 14, 2015 at 9:11 am
    Permalink

    Tun kena jawap ni…takkan beliau hanya tahu bertanya saja.

    Reply
  • June 14, 2015 at 11:41 am
    Permalink

    gambus,

    Kalau hapus serta merta,nilai kerta yg ada jatuh merudum dgn teruk,penjual kereta terpakai akan jatuh bankrup,pemilik kereta yg sedia ada dan sedang membayar ansuran bank terpaksa membuat bayaran tambahan bagi mengimbangi nilai kereta mereka dgn baki pinjaman.Sanggupkah kau melihat ini semua?.Bila berkuasa setiap langkah yg mahu diambil misti di analisa sebaiknya,bukan hentam kromo seperti Mahathir.

    Reply
    • June 14, 2015 at 3:20 pm
      Permalink

      Biarlah jatuh merundum, pmo dan penasihat najib kata sebab proton rakyat ditindas , peniaga ambik kesempatan , bila najib buang cukai rakyat jadi gembira. Baguslah tu, kasi mampus sama proton

      Kenapa peminjam kete kena byran tambahan kat bank sebab harga kete jatuh? Kau belajar kat mana? Kau igt ni buat pinjaman beli saham ke? Kakaka ni baru kenyataan main hentam kromo, taraf pmo dan penasihat najib hahaha

      Reply
  • June 14, 2015 at 12:36 pm
    Permalink

    Yup suruh Najib tutup je kilang proton, jual kat Honda ke, VW ke, BMW ke…kan senang, tak payah susah-susah. Kan proton tak dak standard, low quality…tapi aku hairan jugak….majority kereta di jalan raya Malaysia ialah proton !!

    kerajaan paksa rakyaat beli proton ke ?? apasal banyak sangat kereta proton atas jalan raya ????

    Nasib baik ada Tun, kalau tidak peminat Najib yang guna proton, masih lagi dok naik bas…hehehehe

    Reply
    • June 14, 2015 at 2:58 pm
      Permalink

      orang macam kau takut kritik produk kau sebab itu produk malaysia tak penah maju2

      Reply
  • June 14, 2015 at 1:10 pm
    Permalink

    Bebudak mentah kat sini boleh hangpa jual 2 seduit. Arahan untuk bloggers pro-upah memburukkna proton dah keluar seminggu lepas, untuk discredit Tun, adamyan hang tolong pesan kat depa…apa yang depa buat ni kerja bunuh diri, kerja kamikaze…jasa Tun terlalu besar untuk hanya memperlekehkan dia sebegini, dan depa ingat dengan bayar bloggers hingusan macam hangpa…jasa Tun akan terpadam sebegitu saja ???

    alahai….dunia tahu siapa tun !! Najib ??? heheheh…orang tak kenal pun.

    Reply
    • June 14, 2015 at 3:10 pm
      Permalink

      siapa itu kita suruh jual proton itu kita suruh tingkat kualitinya bukan menjual proton itu, Ingat tak dulu tun m cakap suruh tingkat kualiti proton 2 tahun lepas atau pun tun m hanya tahu bercakap je. Bak kata cina cakap tak serbe bikin, sebab itu aku cakap tun m nak jadi macam anwar ke berpolitik 24jam kerja tak jalan. Sebab itu minta tun m buat kerja dekat proton, jangan tahu main politik. Cuba tengok rakan tun m lain semua buat kerja, tun m itu kena contoh musa hitam di buat kerja di sime darby dengan bersunguh2 lepas orang kritik dia sime darby rugi dia berjaya pulih kan balik , tun m patut malu dengan musa hitam itu ia

      Reply
  • June 14, 2015 at 2:09 pm
    Permalink

    Kisah rungutan pemandu teksi terhadap PROTON tak perlu dikaitkan dgn kelantangan Mahathir menentang Najib Razak.

    Be PROFESSIONAL sikit dan biar pakar2 dalam PROTON memberi penjelasan akan mutu dan kualiti kereta nasional Malaysia.

    Reply
    • June 14, 2015 at 3:23 pm
      Permalink

      ia tak kena mena dengan kelantangan Mahathir menentang Najib Razak ia. Atau pun ada orang cuba alih pandangan kesalahan orang lain ,ini soal kualiti kerja bukan kelantangan Mahathir menentang Najib Razak. Ingat tak dulu tun m cakap nak tingkat kan kualiti proton 2 tahun lepas ‘ kenapa boleh ada kritikan lagi pasal proton ini membukti terlalu banyak politik dari menbuat kerja ,ini jadi nya, kenapa orang bahagian kualiti tak ditengok oleh mahathir itu, cuba ubah sikap ,tak kan 24jam politik tampa buat kerja

      Reply
  • June 14, 2015 at 2:24 pm
    Permalink

    tiada
    June 14th, 2015 at 3:44 AM

    “aku rasa ko lah org paling bodoh dan dunggu tahap jamban…nak termuntah aku ada manusia mcm ko ni.aku harap ko bkn bangsa melayu.kerana org mcm ko ni lah yg merosakkan anak bangsa aku.
    Beli kopi percuma teko.
    Pegi mamposlah ko…”

    komen diatas ialah contoh orang tak suka mengaku dirinya paling bodoh & dungu tahap jamban tapi nak di’pling’kan kebodohan & kedunguan(kan senang sebut ‘bangang) tahap jambannya itu kepada orang lain

    orang bercakap fasal Proton beri kritikan membina supaya mahadey dapat lakukan sesuatu(dari sibuk bercakap fasal 1MDB dengan pembohongan demi pembohongan) sebagai penasihat(Proton) untuk memperbaiki imej Proton tapi si bangang ‘tiada’ anggap kritikan yang diberikan untuk merosakkan anak bangsanya & bangsa aku… alahai, takkan nak kata pandai pula kalau kalut sampai begitu sekali

    bercakap fasal kalut patut le ada bangsa aku yang berdegar-degar cakap bab agama nak tunjuk pada orang Islam lain konon dialah paling pandai dalam bab hukum agama boleh melutut sembah jadi anjing suruhan DAP…yang bergelar sasterawan negara pula yang kononnya tegar memperjuang memartabat bahasa & kedudukan Orang Melayu sanggup juga jadi anjing suruhan DAP yang terang-terang menentang hak keistimewaan Orang Melayu & Bumiputera dalam perlembagaan mereka…sungguh kalut bangsa aku ini sehingga UMNO yang telah banyak berjasa memartabat kedudukan Orang Melayu dikatanya pengkhianat bangsa Melayu, DAP gembira sampai terharu melihat kekalutan bangsa aku ini

    ada seorang ‘Melayu’ itu dia tidak sedar dirinya sedang diperalat oleh DAP untuk cuba memecah-belah Orang Melayu dalam sebuah parti Melayu yang dia sendiri menjadi ahli…DAP kata presiden parti Melayu ini merompak duit rakyat dalam 1MDB lalu seorang ‘Melayu’ itu pun kata 1MDB telah melesapkan RM42 bilion…rupa-rupanya bodoh & kalut juga seorang ‘Melayu’ itu sama sahaja taraf dia dengan Melayu-Melayu bodoh & kalut lain dalam PKR, PAS & DAP…bagaimana dengan ‘Melayu’ menggunakan nick ‘tiada’? kalau ‘tiada’ setakat jadi pengilap buah mahadey kira ok lagi

    Reply
    • June 14, 2015 at 4:31 pm
      Permalink

      hehehe….. apasal peminat-peminat najib macam stressed je ?? komen mesti ada maki hamun, mesti ada name calling……aloooo, Nazri kata Tun hanya rakyaat biasa, yang hangpa stressed sangat tu apasal ??? Najib sendiri kata 1 MDB ada masaalah, yang hangpa pulak lebih-lebih menafikan tu apasal ??? hangpa lagi ” terror ” dari Najib ke ?? bila dah tersepit mula la bercakap pasal bangsa, pasal agama….bila buat dosa tak ingat tu semua.

      bila DAP/PAS/PKR question 1MDB hangpa buat bodoh, bila rakyaat biasa macam Tun buat komen, hangpa maki sampai keturunan dia !! lepas tu dengan tak malu hangpa cakap pasal bangsa, pasal orang melayu….aloooo, melayu jenis hangpa la yang melingkupkan bangsa melayu…..bodek sampai tak dak limit !! memalukan….

      Reply
  • June 14, 2015 at 4:34 pm
    Permalink

    ‘Biarlah jatuh merudum…. ‘senangnya gambus nak tadbir negara,ianya cukup mencerminkan mentaliti seseorang atau kumpulan yg di wakilinya atau kata raplijinnga ‘… juala pada hodna…’ maknanya dia tak tahu pun siapa yg punya Proton tu sekarang.Proton milik al Bukhari,Mahathir di lantik jadi Pengerusi,ianya bukan milik kerajaan lagi,tapi kerajaan hanya memberi sokongan atas dasar kereta nasional.Itu sebabnya kerajaan megarahkan Proton di pakai utk kegunaan Kerajaan dan juga pmilik teksi.Kerajaan Negeri yg bukan di bawah BN ,semuanya sudah tidak menggunakan kereta Proton sebagai kereta resmi.Fakta semudah ini pun mereka tak tahu,macam mana nak berhujah.Mereka hanya menghafal perkataan -perkatan tak senonoh utk di jadikan hujah.Baguslah.

    Reply
    • June 14, 2015 at 4:54 pm
      Permalink

      Abih tu dah org mcm kau ckp proton ni menindas rakyat malaysia dan lebih menguntungkan tokey workshop dan spare parts , ni laa penasihat kafir najib nak sampaikan

      Jatuhkanla proton tu … habis cite. Kau sendiri pun tau ia bukan.milikan kerajaan lagi

      Dan cukai tinggi sebab nak lindungi kereta nasional, kalau dah penasihat kafir najib mainkan sentimen hina proton dan menindas rakyat sekaranag dah blh teruskan hapuskan cukai. Biar mampus proton, najib ada kuasa, bula penasihat kafir kata proton takde kualiti dan susahkan rakyat, kenakan terus syarikat anak emas tun m, baru rakyat happy mcm kau penasihat kafir najib jangkakan.

      Kalau sah proton teruk kasi tukar laa kenderaan rasmi pakai merc mcm yg kau banggakan oleh pentadbiran pakatan, apa bodohnya najib yg ada kuasa.

      Reply
  • June 14, 2015 at 4:40 pm
    Permalink

    Arahan kerajaan tu dah berkuat kuasa lama dulu….malah dah ada negeri yang dibawah BN pun tak menggunakan lagi Proton.

    Fakta terkini dengan fakta yang lapuk jangan dicampur adukkan…hanya kerana nak ” berhujah ” hehehehe

    Reply
  • June 14, 2015 at 5:40 pm
    Permalink

    Blogger Mykemut dgn TV 3/4 je yang mainkan isu ni.. sengaja nak alihkan pandangan rakyat.. tak masuk akal langsung

    Reply
  • June 14, 2015 at 6:07 pm
    Permalink

    Aku ke ko yg kalut?..dan2 je ngaku melayu..klu ko ckp tun bohong abis tu mana yg tptnye..bos ko si najib pon xleh jawab tepat inikan plk ko.lg xleh caya.pusing pndaila..aku tiada ke ada ke hutang 1mdb ttp najib bangang kene stle..ko igt ko sek tgi bolehla ko bangangkan org.aku sek xtgi pon bleh ape.tp aku xdla kene ikut jari fuck bos bangang ko tu…aku mengaku aku memang bodoh piang klu aku ni ada bos mcm najib..

    Reply
  • June 14, 2015 at 6:10 pm
    Permalink

    Bodoh piang = bodoh tahap billion.

    Reply
  • June 14, 2015 at 6:17 pm
    Permalink

    bila masa Najib tak jawab?

    buktinya mana tentang dakwaan-dakwaan mahadey?

    takkan nak kata pengilap buah mahadey pandai & tak kalut kalau 2 soalan diatas mereka suka spin & tak reti nak jawab

    hutang 1MDB tak menjejaskan ekonomi negara, harap pengilap buah mahadey yang bangang tak kata ringgit sahaja yang jatuh tidak dengan matawang negara lain disebabkan pengukuhan dollar amerika

    Reply
    • June 14, 2015 at 7:06 pm
      Permalink

      Sbb ekonomi negara xjejas tu yg semua benda naik tu kut.myk naik.gas naik.tol naik.gst menaik..pandai btl ko punye kire2..eh bkn ke ada menteri najib ckp sbb tun tanya najib ke ringgit jatuh?…adus.dahla.aku mengakulah ko ngn najib mmg 1sek dulu.meja sebelah2.najib tiru ko ke ko tiru najib.sama je..dua2 kaki pusing.bukti ape klu bukti pon soklan jgk.
      Bab soklan ko kt atas tu.tgu isu ni dibangkit rakyat marhaen dulu br kte cr jawapan tucplk.buat masa skg setle dulu soklan yg xdijawab dulu.

      Reply
  • June 14, 2015 at 8:00 pm
    Permalink

    Proton memang daripada dulu diketahui ada masalah kualiti dan tidak mampu bersaing di pasaran antarabangsa. Namun menggunakan Proton sebagai senjata politik dengan menghebahkan keburukannya di dalam TV3 bukan satu tindakan yang bijak kerana ini akan memberi peluru kepada penentang-penentang Proton untuk menjatuhkannya.Apa yang seharusnya dilakukan ialah mencari punca mengapa kualiti Proton tidak mampu bersaing di pasaran dunia dan jika perlu tukar pengurusan Proton supaya ia mampu bersaing di peringkat antarabangsa.

    Reply
  • June 15, 2015 at 12:41 am
    Permalink

    Bila masa pulak harga tol naik ni saudara tiada, dan macam mana gst “menaik”?

    Cuba terangkan dgn lebih terperinci saudara tiada untuk pencerahan.

    Reply
  • June 15, 2015 at 2:11 pm
    Permalink

    Hope semua rasional dalam kritikan, jangan emaosi la..

    Proton kena immediate do the checking dan survey to prove the case. Bila ada orang kritik maksudnye ada masalah la. Tapi kes teksi ni dah lama dan proton memang ada masalah kualiti dan perlu improve lagi untuk compete di market. Walaubagaimanapun proton still viable untuk operate cume better merge je dengan mana2 gergasi otomotif, lagi cepat lagi bagus untuk lebih kompetitif dan kurangkan kos kereta dan harga bole bersaing serta dengan quality yg lebih baik.

    Dari situ baru gov kena mula turunkan tax (eksais) atas otomotif dan open industri untuk lebih bersaing dan benefit kepada semua rakyat. Untuk Teksi SPAD patut bagi alternative seain proton, dan dari situ terpulang kepada pemilik teksi untuk memilih.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *