Ketua Hakim Negara Dipecat Atas Permintaan Agong (Sultan Johor) – Tun Mahathir

Share


Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mendakwa, beliau terpaksa mengambil tanggungjawab atas pemecatan Tun Salleh Abbas sebagai Ketua Hakim Negara pada 1988 walaupun ia dilakukan atas permintaan Yang Di Pertuan Agong ketika itu.

Bercakap dalam sebuah majlis di Kuala Lumpur hari ini, Dr Mahathir berkata, Yang di-Pertuan Agong ketika itu mahu Salleh disingkirkan.

Katanya, ia berpunca daripada aduan dibuat Salleh menulis surat kepada semua Sultan mengenai Agong ketika itu yang didakwa “terlalu bising dan mengganggu rumahnya”.

Agong ketika itu ialah almarhum Sultan Johor Sultan Iskandar Sultan Ismail.

“The Johor sultan never liked Salleh. He (Salleh) wrote a letter complaining about noise coming from his (Sultan’s) house.

“That was wrong. As a senior person, you can go see the Agong directly… but Salleh wrote the letter and copied it to every sultan.

“The Johor Sultan, who was the Agong, was annoyed and said this is the wrong thing to do, and he asked me to dismiss Salleh,” kata Mahathir

Mahathir said he brought the matter up with the Cabinet but it decided that Salleh cannot be arbitrarily dismissed.

“You cannot dismiss just like that. There needs to be a tribunal and I told the Agong this; he said okay, we will set up the tribunal,” he added.

Dr M made the ‘principal complainant’

However, Mahathir said when the tribunal was finally set up, the attorney-general at that time made him the ‘principal complainant’.

“He did not want to mention the Agong’s name in the tribunal so he said it was me, that I wanted Salleh to be dimissed.

“He used speeches made by Salleh against me which I did not know about to show the tribunal that Salleh was against me and it was me who decided he should be dismissed,” he added.

Mahathir was quizzed about his role in undermining the country’s judiciary.

Salleh’s sacking in 1988 was widely seen as a retaliation by Mahathir for a court ruling which deregistered Umno as a political party.

– Malaysiakini.com



12 thoughts on “Ketua Hakim Negara Dipecat Atas Permintaan Agong (Sultan Johor) – Tun Mahathir

  • June 13, 2015 at 9:57 pm
    Permalink

    Orang dah meninggal nak boleh menipu , nampak macam betul tak kes ini ,yg aku persoalan kenapa pak lah kena bayar ganti rugi itu tentu pak lah tahu kes itu, korang tak rasa pelik kes ini, lagi pun kes pelik sikit ia kalau kes disebab bising itu nama bodoh. mungkin tun m marah sebab umno di haramkan, bukan cari kesalahan tapi aku cari kebenaran itu je .

    Reply
  • June 13, 2015 at 10:52 pm
    Permalink

    Aku cadangkan Tun M keluarkan surat yg Jijah pernah tulis kepada beliau pasal perangai hidung belang lakinya yg tengah merengkok dalam lokap..nanti jangan sampai Tun M, Jijah dgn banduan tu dah tak ada baru nak reveal surat tu!!..Masa tu dah takde lagi sesiapa nak percaya.

    Reply
  • June 13, 2015 at 11:45 pm
    Permalink

    sial punya olang kalau dia cuba mengkambing-hitamkan almarhum Sultan Iskandar Sultan Ismail atas sebab hatinya yang bengkak pada hakim yang sama pernah mengharamkan UMNO

    kiranya atas permintaan YDPA maka mahadey pecat ketua hakim negara jadinya YDPA yang ada sekarang ini tak minta pun PM letak jawatan jadinya mahadey patut reti bahasa orang kata duduk diam

    Reply
  • June 13, 2015 at 11:59 pm
    Permalink

    kalay mahadey reveal surat jijah tu, aku percaya cucu cicit anwar & jijah boleh nak percaya atuk mereka kena penjara bukan disebabkan konspirasi kerajaan tapi disebabkan salah atok mereka sendiri main bontot anak teruna orang

    Reply
  • June 14, 2015 at 12:49 am
    Permalink

    Kalau betul,apa tujuan Agong nak buat macam tu.Buan kah Agong above the law?.Tapi kalau Mahahtir yg buat ,kita faham ,kerana dia mahu ujudkan hakim ‘korek,korek,korek….’

    Reply
    • June 14, 2015 at 1:07 am
      Permalink

      kalau benar pun YDPA suruh mahadey pecat ketua hakim negara berkenaan, tak boleh ke mahadey selesaikan gunakan hikmah(tanpa memecat ketua hakim negara) tentang dakwaan “terlalu bising dan mengganggu rumahnya” itu yang ketua hakim negara berkenaan hantar surat mengenainya kepada Raja-Raja lain…aku rasa mahadey jadikan peluang untuk pecat ketua hakim negara berkenaan sebab mengharamkan UMNO bila YDPA mengadu kepadanya tentang apa telah dilakukan oleh ketua hakim negara berkenaan, bijak sungguh mahadey macam dia tunggu peluang tahu bila nak pecat anwar

      Reply
  • June 14, 2015 at 1:19 am
    Permalink

    selain belum ada babi-babi(sebut RBA) peliharaan DAPigs yang kerjanya berpura-pura sokong bekas/mantan PM untuk menjatuhkan PM, pada masa mahadey menjadi PM takde blog & takde pula bekas/mantan PM yang masih hidup pada masa itu dapat membuat artikel menghentam mendesak suruh mahadey letak jawatan kerana dia tahu & boleh dipertanggung-jawabkan bersama timbalannya(anwar) supaya letak jawatan kerana skandal pemerdagangan ringgit melibatkan BNM yang merugikan duit rakyat sebanyak RM30 billion pada masa itu yang sekarang ini nilainya boleh cecah lebih RM60 bilion

    Reply
  • June 14, 2015 at 12:31 pm
    Permalink

    Dah ada pulak yang kata Tun sial !! alahai…siannn Najib dapat peminat tak dak akhlak !!

    Kalau Sultan Johor sebagai yang dipertuan Agung, tak mahukan Salleh Abbas, atas sebab-sebab sebegitu, elok sangat lah, dia ingat sebagai hakim, besar sangat ke dia, sampai bising kontrektor buat istana pun dia nak marah.

    Lain lah pengarang utusan yang diberhentikan Najib sebab terlalu banyak menulis pasal rasuah di Cameron Highland…hehehe

    Reply
  • June 14, 2015 at 2:14 pm
    Permalink

    Tak silap aku, Perdana Menteri Malaysia mana boleh pecat Ketua Hakim Negara, lantikan dan juga pemecatan Ketua Hakim Negara adalah di bawah budi bicara Yang Di Pertuan Agong.

    Reply
  • June 14, 2015 at 4:36 pm
    Permalink

    Yup Ketua Hakim Negara dan Panglima Angkatan Tentera adalah perlantikan Yang DiPertuan Agung.

    Dan pemecatan mereka harus dengan persetujuan Yang Di Pertuan Agung, bebudak mentah kat sini, apa yang depa tau…main serbu tak pakai helmet.

    Reply
  • June 14, 2015 at 6:25 pm
    Permalink

    ya lah ya lah aku tukar lah ni dari sial kepada mulia sungguh mahadey kalau dia cuba mengkambing-hitamkan almarhum Sultan Iskandar Sultan Ismail atas sebab hatinya yang bengkak pada hakim yang sama pernah mengharamkan UMNO

    mulia sungguh mahadey buat pelbagai dakwaan tentang 1MDB tapi sedikit bukti pun takde untuk mengesahkan dakwaan-dakwaan itu

    Reply

Leave a Reply to Pemerhati Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *