Harga Barang Naik Sebelum GST ‘Taktik’ Jahat Untuk Salahkan Kerajaan?

Share


Orang ramai tertanya-tanya, kenapa kedai runcit, pasaraya, pasar-pasar dan banyak lagi premis perniagaan sudah pun naikkan harga barang sebelum cukai GST yang mengantikan SST dimulakan 1 April ini. Apa hak mereka untuk naikkan harga?

Masakan harga barang dah naik, kerana cukai GST belum pun bermula. Kenapa boleh jadi begini?

Bagaikan ada kesepakatan, apabila peniaga sekarang sudahpun menyimpan stok, menyorok barangan mereka dalam stor hingga ada premis (bukan semua) seolah-olah kosong tanpa barang jualan. Bila ditanya kenapa kosong, dijawab pula, barang habis, stok baru semua kena GST, jadi mereka perlu tunggu GST, kemudian barulah peniaga akan keluarkan balik barang untuk dijual dan ditambah dengan GST.

Bukankah itu satu taktik penipuan?

Bila semua peniaga naikkan harga, rakyat akan tertekan, siapa yang akan dipersalahkan? Tentunya Kerajaan akan dipersalahkan, peniaga melepaskan diri dengan alasan harga barang naik sebab GST. Untuk kita yang faham tentang GST, mungkin boleh membantah, tetapi bagi makcik, nenek dan tok wan di kampung yang tak memahami GST, sudah tentu dihamburkan sumpah seranah pada Kerajaan yang memerintah.

Dalam bidang pembinaan pun sama, sekarang ni ada kontraktor kecil terpaksa tangguhkan kerja kerana tiada lagi barang dari syarikat pembekal. Alasannya kena tunggu lepas GST, dah tentu ini menyusahkan kerja mereka didalam pembinaan. Kemungkinan besar kerja banyak tertangguh dan ianya menimbulkan kemarahan kontraktor dan orang ramai.

Inilah yang berlaku diluar sana. Rakyat dikejutkan dengan harga barang yang meningkat. Didalam penerangan GST, tak semua barang dikenakan GST, barang keperluan seperti beras, gula, susu dan lain-lain tidak dikenakan GST, namun sebelum GST lagi peniaga sudah menaikkan harganya hingga RM 4atau RM5 keatas.

Begitu juga dengan susu tepung bayi, dikenakan 0% GST. Tetapi melalui tinjauan umum, kebanyakan pembekal susu tepung bayi masih mengekalkan harga yang sama, akan tetapi, beratnya berkurangan. Malah ada yang kurangkan hingga 500g. Bukankah itu sangat melampau?

Kenapa mereka para peniaga, pembekal, pengilang atau pemborong, berani naikkan harga (barangan) sesukahati tanpa alasan yang kukuh? Apakah ada tangan ghaib yang mengarahkan mereka bertindak sedemikian? Mungkin ada kebenarannya, kerana kita tahu, ada pihak yang tak suka dengan GST, jadi mereka boleh berpakat untuk bertindak sedemikian supaya rakyat marah kepada kerajaan.

Ada juga peniaga yang terpengaruh dan takut dengan khabar aingin dan fitnah yang berlegar-legar sekarang ni. Mereka (peniaga) takut rugi dan sebab itu mereka mengambil tindakan dengan menaikkan harga dulu sebelum GST. Bila harga dah naik, yang jadi mangsa ialah kita para pengguna.

Dimana pihak bertanggung jawab?

Semua perkara ini takkan terjadi jika ada pemantauan dari kementerian yang berkaitan. Sepatutnya situasi ‘barang naik’ seperti sekarang, bukanlah situasi diluar jangka. Kita sudah maklum tentu ada pihak yang akan cuba buat menganggu dan burukkan nama kerajaan dengan GST ni.

Tetapi bila kementerian yang diharapkan pun boleh terleka atau tidak terjangka dengan situasi sekarang, ia merupakan satu bonus pada mereka, kerana penguatkuasa yang patut menjaga keadaan dan memastikan segalanya stabil masih belum muncul, sedangkan diluar sana, mereka yang mengambil kesempatan menaikkan harga sedang bermaharajalela.

Di pihak penguatkuasa mereka baru nak bermesyuarat!!

Sampai bila kementerian yang dipertanggungjawabkan itu nak diketuk baru berjalan? Takkan perkara sebegini pun perlu arahan dari Perdana Menteri?

Apa nak buat, nasib badan.



11 thoughts on “Harga Barang Naik Sebelum GST ‘Taktik’ Jahat Untuk Salahkan Kerajaan?

  • March 27, 2015 at 7:00 pm
    Permalink

    siapa suruh kerajaan bn memperkenalkan gst!

    jgn salah org lain!salahkan diri sendiri!

    kesemua hasil gst masuk poket kerajaan bn,peniaga tak ambil sesen pun!

    lagipun tinggal berapa hari lagi kena READYlah!

    org umno jgn buat tak tahu pula!

    Reply
  • March 27, 2015 at 10:38 pm
    Permalink

    Wooiii! cina malaysia…siapa suruh kau menipu pengguna (rakyat)?

    Kenapa kambing hitamkan orang lain sedangkan kaulah penipu sebenar?

    Mana-mana kerajaan akan kutip cukai mestilah masuk perbendaharaan kerajaan kemudian baru diagihkan untuk pembangunan dan kesejahteraan rakyat…tak kan nak bagi bulat-bulat kepada golongan peniaga tamak seperti kamu.

    Hanya tinggal beberapa hari saja lagi…belajarlah jadi peniaga yang jujur.

    Orang DAP rasis cauvinis komunis jangan pulak buat tak tahu kerana puak kamulah perancang sabotaj.

    Reply
  • March 28, 2015 at 12:07 am
    Permalink

    Yg menipu dan menindas rakyat ni puak cina Dapigs, lepas tu nak salahkan bn pulak, memang hebat puak celaka Dapigs ni utk menghalalkan penipuab dan rompakan pada rakyat marhaen

    Reply
  • March 28, 2015 at 1:26 am
    Permalink

    Masuk kocek kerajaan bn abah kau , cina malaysia. kau yg meniaga , menipu , naikkan harga barang sesuka hati mak abah kau , kau tuding pada org lain. cuba bangang tu sorok sikit cina malaysia.

    Reply
  • March 28, 2015 at 7:50 am
    Permalink

    cina singapura,indon,thailand,viatnam bayar gst gak.takde pun mcm cina malaysia.cina malaysia bodoh ker cina singapura,indon,thailand,viatnam yg bodoh?

    Reply
  • March 28, 2015 at 11:26 am
    Permalink

    Kebanyakan negara didunia sudah melaksanakan gst. Lebih 160 negara mengamalkanya.

    gst hanya perubahan dlm sistem percukaian. Cukai barang dan perkhidmatan sudah lama berjalan.

    gst mula dibincang oleh pihak kastam(yg bertanggung jawab dlm hal percukaian) lebih 10 thn dulu lg. Mencari ilmu
    kaedah dan masa memperkenalkanya. Kerajaan hanya menyetujui apa yg pihak kastam cadangkan sesuai dengan zaman dan keperluan.

    Kerajaan mengisytiharkan beribu2 barang keperluan asas tidak dikenakan gst. Rakyat biasa dan barangan asas sepatutnya tidak terjejas dg pelaksanaan gst.

    isunya skrg mengapa gst begitu diperbesarkan. Peniaga mengambil kesempatan. Pembangkang sememangnya mencari peluang menyucuk racun kpd rakyat. Rata2 peniaga nampaknya menpromosi keburukan gst.

    Nampaknya promosi dan penerangan kerajaan payah difahami. Rasanya hanya ‘pemantauan dan penguatkuasaan serius’ perlu kerajaan lakukan melalui kmenterian dan badan berkaitan.

    Reply
  • March 28, 2015 at 11:26 am
    Permalink

    Tarikh 1 April 2015 akan tiba. Peniaga yang menaikkan harga barang secara melampau akan lebih mudah dikesan dan dipantau selepas ini. Peniaga yang selama ini asyik mengelak membayar cukai yang sewajarnya juga dah tak boleh lagi teruskan kerja kotor mereka. Welcome GST!! Ahlan wa sahlan!!

    Reply
  • March 28, 2015 at 12:16 pm
    Permalink

    Remember everyone, kita teruskan kempen BUY RICE NIGGER LAST, kasi BANGKRAP sama itu peniaga yg tak suka bayar cukai!!!

    Reply
  • March 28, 2015 at 2:30 pm
    Permalink

    anti pengkhianat.. ko tu melayu proto ke..entah2 moyang ko asal dr cina juga.gst ni kn utk tampung hutang negara.

    Reply
  • March 29, 2015 at 12:55 am
    Permalink

    Orang cina di Malaysia memang bodohpun kerana mereka terdidik dari sistem vernakular cina dari produk SRJKC……bergaul sesama bangsa sendiri langsung tidak mengetahui apalagi memahami psike etnik lain di negara ini. Pemikiran jadi sempit,jumud & tidak berkembang akibat pergaulan yang terhad……!!!!!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *