Fakta Mangsa Banjir Enggan Patuh Arahan Pindah Punca Tragedi Yang Tidak Sepatutnya

banjir kelantan1

KOTA BAHRU, 29 Dis- Sikap pakatan rakyat makin melampau apabila mereka tetap menyalahkan kerajaan Barisan Nasional atas penderitaan yang terpaksa mereka harungi yang berpunca dari kedegilan mereka untuk mematuhi arahan berpindah ke pusat pemindahan banjir. Mereka tidak akan dan tidak pernah menyalahkan kedegilan diri mereka sendiri. Bagi mereka kerajaan tetap bersalah.

Berapa banyak lagi musibah yang perlu mereka alami untuk mereka menyedari bahawa sikap dan perangai yang tidak tahu dan tidak mahu bersyukur mereka merupakan antara penyebab yang menjadi punca musibah dan malapetaka. Selain daripada itu juga sikap “keyboard warrior” pakatan rakyat yang menggunakan musibah banjir untuk terus memfitnah kerajaan Barisan Nasional juga amat dikesali.

Akibat dari fitnah jahat mereka, mangsa banjir makin dilanda trauma yang tidak sepatutnya mereka hadapi. Bagi mereka yang mempunyai penyakit seperti darah tinggi dan jantung keberangkalian fitnah tersebut memburukkan lagi kesihatan mereka amatlah tinggi. Adakah perkara ini tidak pernah terlintas di fikiran mereka ataupun mereka sebenarnya tidak pernah peduli akan penderitaan rakyat? Tindakan pantas SKMM memantau isu ini amatlah dipuji.

Baru-baru ini bekas setiausaha politik kepada Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Annual Bakri Harun telah mendakwa bahawa beliau terpaksa bergelut untuk hidup apabila lima hari tanpa bekalan air bersih, tiada nasi dan bekalan elektrik yang terputus. Beliau telah menceritakan pengalamannya kepada Malaysiakini kononnya akibat terlalu lapar, beliau terpaksa menadah air hujan untuk merendam mi segera.

Walaupun penderitaan beliau disebabkan oleh keengganan beliau untuk berpindah hanya kerana risau untuk meninggalkan rumah, namun beliau tetap menyalahkan kerajaan kononnya lambat menyalurkan bantuan dan sumbangan dari pihak bertanggungjawab kepada mangsa banjir. Kita amat maklum bahawa pihak Majlis Keselamatan Negara menghadapi kesulitan dalam menyalurkan bantuan akibat dari cuaca dan keadaan yang bahaya dan tidak mengizinkan. Namun perkara ini langsung tidak diperdulikan oleh mereka yang hanya tahu menyalahkan kerajaan sahaja.

Kelantan merupakan negeri di bawah pemerintahan PAS dan kita tahu bahawa tahap kebajikan yang disalurkan oleh pihak PAS untuk rakyat sememangnya amat rendah. Namun begitu sikap tidak tahu bersyukur mereka yang amat tinggi telah menyerlahkan sikap hipokrasi mereka sendiri. Pengerusi Pengurusan Bencana Alam (MEDM) PAS Salahuddin Ayub menyalahkan kerajaan Barisan Nasional kononnya peruntukan RM9.3 juta untuk pengurusan bencana alam dalam belanjawan 2015 tidak menunjukkan pengurusan bencana alam diutamakan.

Beliau membandingkan jumlah tersebut dengan peruntukan besar kepada projek PERMATA negara. Belanjawan 2015 yang dibentangkan Oktober lalu, memperuntukkan RM711 juta kepada PERMATA, Kementerian Pendidikan, Tabika Kemas dan Tabika Perpaduan, bagi mengukuhkan pendidikan awal kanak-kanak. Bantuan yang diberikan oleh kerajaan kepada mangsa banjir sememangnya banyak. PM kita Datuk Seri Najib amat prihatin dalam membuat keputusan beliau. Peruntukkan PERMATA tidak ada kena mengena langsung dengan bantuan untuk mangsa banjir.

Hakikatnya mereka sekadar mencari “salah” kerajaan Barisan Nasional atas kegagalan pakatan rakyat menyumbang untuk membantu mangsa-mangsa banjir. Sesungguhnya sikap yang sentiasa memfitnah tanpa henti dan tidak mahu bersyukur lambat laun akan memakan diri mereka sendiri. Rakyat ada mata dan telinga untuk menilai segala kebenaran. Mereka perlu ingat benang yang basah tidak mungkin dapat ditegakkan.

15 thoughts on “Fakta Mangsa Banjir Enggan Patuh Arahan Pindah Punca Tragedi Yang Tidak Sepatutnya

  • December 29, 2014 at 2:42 pm
    Permalink

    Negeri kedua tertinggi kadar menonton pornography dan ramai pengidap wabak AIDS. Asal penulis/penyebar fitnah banjir teramai yg sedang diburu.

    Reply
  • December 29, 2014 at 3:22 pm
    Permalink

    tak fahamlah perangai manusia bernama Pas ini, sudah tahu setiap tahun Kelantan pasti dilanda banjir tapi masih lagi buat bodoh dan bebal, terutamanya pemimpin Pas, salahuddin ni pun satu kenapa nak samakan masalah banjir dengan peruntukan permata? cuma nak tanya berapa kerajaan negeri Kelantan sediakan peruntukan dan berapa kalikah latihan persedian banjir dilakukan?

    Kejadian tahun ini mengambarkan kelemahan ketara dipihak tempatan, bagaimana hendak mengagihkan bantuan sekiranya penduduk yang terlibat masih lagi di rumah dan tidak bergerak ke pusat penempatan banjir sejak awal lagi, apa alasan sekali pun, sekiranya pihak berkuasa mengeluarkan arahan berpindah, seeloknya pindah agar tidak disishkan dan dibiarkan melarat,

    adakala mangsa tidak berfikir kesukaran pihak penyelamat dan sukarelawan yang memberi bantuan itu, mereka ingat hanya dengan mendayung boleh sampai ke rumah mereka…ini banjir lah bukannya dududk dalam kolam, air sentiasa deras…

    Reply
  • December 29, 2014 at 5:00 pm
    Permalink

    Orang yg tak pernah bersyukur apa yang orang lain bagi. Banjir pun nak salahkan orang lain juga. Tak pernah melihat diri sendiri. Knp jd mcm ni. Adakah disebabkan oleh diri sendiri @ orang lain.

    Reply
  • December 29, 2014 at 5:25 pm
    Permalink

    Ketua Polis Kota Bharu pun ckp mangsa x dgr arahan pihak berkuasa punca masalah lebih buruk.

    Reply
  • December 29, 2014 at 5:26 pm
    Permalink

    Sikap rakyat kelantan yang terlalu sayang meninggalkan kediaman/rumah dalam keadaan bencana alam seperti banjir sudah menjadi satu budaya yang perlu di ubah segera, perlu di ingat Negeri Kelantan luas dengan taburan penduduk di seluruh pelusuk negeri jarak lokasi diantara satu satu kediaman @ penempatan mangsa adalah jauh, untuk menghulurkan bantuan serta usaha menyelamat kesetiap kediaman memerlukan tenaga yang ramai serta tempoh masa yang panjang juga bergantung dengan kelengkapan dan keadaan cuaca.

    Seandainya mereka mengikuti arahan supaya berpindah ke pusat2 perpindahan yang telah di sediakan tentulah lebih memudahkan anggota2 penyelamat dan badan2 sukarelawan menyalurkan bekalan2 keperluan seperti makanan, perubatan & pakaian, dalam soal bencana banjir rakyat seharusnya lebih dahulu mengutamakan keselamatan diri dan keluarga dari memikirkan soal harta benda.

    Reply
  • December 29, 2014 at 5:29 pm
    Permalink

    Betul jojoyah ntah apa lelaki Kelantan PAS buat sampai negeri tu tertinggi penghidap HIV. X terkejut pun jika merekalah penyebar fitnah pasal bencana banjir ni. Cubalah muhasabah diri dan belajar dari mangsa2 di Terengganu.

    Reply
  • December 29, 2014 at 9:46 pm
    Permalink

    Semoga bencana alam yang semakin hebat melanda Kelantan akan menginsafkan lagi semua pemimpin PAS & rakyat yang bebal lagi fanatik…kejadian tsunami di Aceh akan jadi ikhtibar supaya warga Kelantan sentiasa bersatu demi bangsa melayu & islam……!!!!

    Reply
  • December 29, 2014 at 11:48 pm
    Permalink

    “Baru-baru ini bekas setiausaha politik kepada Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Annual Bakri Harun telah mendakwa bahawa beliau terpaksa bergelut untuk hidup apabila lima hari tanpa bekalan air bersih, tiada nasi dan bekalan elektrik yang terputus. Beliau telah menceritakan pengalamannya kepada Malaysiakini kononnya akibat terlalu lapar, beliau terpaksa menadah air hujan untuk merendam mi segera.”

    Adakah ini bermaksud org2 yg kerja kat Malaysiakini pun BUAT DONNO TAK BAGI BANTUAN jugak ka atas KEDAIFAN si Annual Bakri Harun???

    Tu lah yg kau dapat wahai Annual Bakri Harun, org2 PAS hanya jadi BAHAN BERITA NAK RAIH SIMPATI DAN UNDI jer pada puak2 DAP ni!!!

    Reply
  • December 30, 2014 at 1:42 am
    Permalink

    Aku PAS ni mmg dah lama aku hilang kepercayaan dan respek..mereka adalah golongan yg konon tahu semua pasal agama…lebih alim dari orang lain kononnya…sehingga jadi angkuh seperti Azazil..mereka rasa diri terlalu mulia dan tak mahu tunduk kpd Adam…sbb tu mereka memusuhi Umno..sebb Umno ni konon x semulia dorang….cuba kalau DAP yang bagi….korang tengoklah macam mana reaksi dorang….bekerjasama dengan DAP dan memutuskan silaturrahim dengan Umno..adalah misi suci tahap dewa puak PAS…

    Reply
  • December 30, 2014 at 1:46 am
    Permalink

    Kalau x mahu pindah pun hak masing2..mungkin mereka rasa selamat dan air tak akan naik..mungkin mereka takut byk barang berharga yg hilang..manusia ada byk sebb bila mrk buat dan tak buat sesuatu..tetapi menyalahkan pihak lain atas kedegilan dan kebangangan sendiri..itu memang tak boleh accept lah bro…bodoh tahap dewa

    Reply
  • December 30, 2014 at 8:03 am
    Permalink

    Pengurusan maklumat yg tak jelas punca semua ni berlaku. Orang ramai biasanya akan lihat pada sejarah… mereka yg rumah tak pernah naik banjir sukar nak pindah tampa penjelasan yg boleh diterima. Pihak berkuasa sepatutnya perlu maklumkan banjir besar akan berlaku sebab empangan akan lepaskan air kerana tak mampu tanggung jumlah air yg besar atau empangan akan pecah dan seluruh negeri tengelam. Masalahnya maklumat ini tak sampai… jadi punca orang ramai tak mahu tinggalkan rumah.

    Reply
  • December 30, 2014 at 8:39 am
    Permalink

    Bujuk , Ko kalo tak tahu jangan bukak mulut ko yg busuk tu !!! Belit sana, belit sini, fakta yilek.. Pooodah

    Reply
  • December 31, 2014 at 9:46 am
    Permalink

    Wahai bujuk yg bijak bestari. Bila pihak berkuasa dah bg arahan berpindah tu, maka pindahla tanpa byk soal. Apa melayu kelantan nak jd yahudi zaman nabi musa ke. Suka sgt berbantah dan soal nabi. Ko ingat ini isu korupsi, rasuah atau salah guna kuasa ke nak mintak penjelasan mcm dlm parlimen atau media. Ini tgh bencana la bongok! Jgn nak bohong kata maklumat x smp. Bak kata aurora kalau degil jgn salahkan org lain. Sendri mau tanggung. Tp nak buat camna org kelantan dah dididik utk sentiasa salahkan kjaan bn. Kjaan negeri boleh lepas tgn bila2 masa pun sbb mereka kjaan serambi mekah kononnya.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *