Siapa 4 Orang Saksi Yang Berada Di Dalam Kamar Sewaktu Liwat Berlaku?

siapa calonUntuk sekian kalinya, perbicaraan rayuan kes liwat Anwar, peguam bela menggunakan hujah bahawa terdapat keraguan tentang “sample” DNA tertuduh. Ia merangkumi aspek-aspek teknikal seperti cara penyimpanan dan sebagainya.

Itu bukanlah perkara baru, kerana bagi penulis, di Barat, acapkali kita dihidangkan dengan kisah-kisah tentang bagaimana misteri pembunuhan yang bertahun-tahun lamanya diselesaikan dengan teknik mengenalpasti DNA. Malah, terdapat kes-kes dimana si mati dibakar, dipotong atau hanya ditemui setelah berulat. Dalam keadaan terdedah kepada “contamination” sebegitu rupa pun, DNA masih lagi kukuh dan solid untuk proses mengenalpasti.

Dan yang terbaru, kisah tragedi malang MH17, proses mengenalpasti mayat yang kita semua maklum keadaannya setelah kapal terbang terhempas dan terbakar, juga tidak terlepas dari menggunakan teknik DNA hasil dari ujian makmal.

Begitulah utuhnya DNA dalam proses mengenalpasti siapa pemiliknya.

Apatah lagi jika ianya terkandung di dalam anggota tubuh seseorang yang masih hidup dan sihat walafiat, pastinya hanya akan ada 2 DNA, si empunya badan, dan si empunya DNA kedua.

Walau bagaimana pun, pendapat penulis ini hanya berkisarkan kepada logik, yang berlandaskan kepada kejadian-kejadian dan pengalaman-pengalaman membaca kisah suka duka hitam putih kehidupan kita yang bergelar manusia.

Penulis serahkan kepada Mahkamah untuk menentukan keputusan kes, kerana walaupun penulis adalah rakyat Malaysia yang sihat, waras akal fikiran (tidak gila), merdeka (bukan hamba) dan akil baligh, penulis sama sekali sedar bahawa diri penulis tidak layak untuk menjadi “hakim”.

Sekadar menjenguk ke laman-laman sosial, penulis mendapati bahawa pro-pakatan menggunakan hujah oleh peguam bela Anwar Ibrahim, bahawa DNA “lelaki Y” dalam rektum Mohd Saiful bukanlah milik Anwar Ibrahim. Lucu, kerana mereka beriya-iya memegang erat hujah itu. Hakikatnya, itu adalah hujah si peguam bela, tentunya ia harus membela Anwar Ibrahim!

Bukankah lebih baik mereka ini memegang erat hujah Karpal Singh sebelum ini yang merumuskan tentang “liwat berlaku atas faktor suka sama suka”. Bukankah itu bermaksud liwat itu memang berlaku? Sudah terang lagi bersuluh, maka apa lagi yang penyokong Pakatan mahu?

Lebih sinis, ada pula suara-suara pro Anwar yang cuba bermain dengan “fear factor”; “sekiranya gagal membawa 4 saksi, maka yang menuduh akan dikenakan hukuman qazaf sebanyak 80 rotan”.

Penulis sama sekali tidak mempertikaikan pertanyaan dalam konteks agama seperti diatas, cuma soalan penulis kepada mereka, siapa 4 orang di antara kamu yang sanggup berada di dalam satu bilik ketika “adegan liwat” sedang berlangsung? Atau, apakah Anwar akan meliwat mangsanya jika ada 4 orang lain di antara kamu di dalam bilik itu? Atau, sememangnya budaya kamu untuk berada di dalam keadaan sebegitu beramai-ramai?

Sila rujuk kepada yang pakar perundangan Islam sekiranya tiada 4 orang saksi, apa pula maksud ta’zir dan qisas?

13 thoughts on “Siapa 4 Orang Saksi Yang Berada Di Dalam Kamar Sewaktu Liwat Berlaku?

  • October 30, 2014 at 12:59 PM
    Permalink

    La… si penulis nak pakai hukum islam pulak..???? Bila pulak Si penulis jadi Alim ni????

    DSAI dah lama mintak di bicarakan di bawah Mahkamah Syariah.

    UMNO yg berkuasa, bila nak laksanakan hudud ni……..?

    Reply
  • October 30, 2014 at 1:00 PM
    Permalink

    1Malaysia Development Bhd (1MDB) is a “complete idiot” and “fool” for overpaying commissions to Goldman Sachs for arranging two fund raisers for 1MDB in 2012 and 2013.

    Pua was referring to a report in The Edge, which quoted Goldman Sachs as confirming none of the commission money, rated at 10 percent of the RM 15.2 billion raised, was paid to third parties.

    Sapa yg dapat komisen RM1.54 bil?? BRIM sorang dapat RM600 je…

    mana ahli umno punya komen??? Ini billion2 punya cerita ni…

    Reply
  • October 30, 2014 at 1:06 PM
    Permalink

    Yang menjadi saksi pada masa ITU ialah Shaitan dan Iblis. Perbicaraañ Semarang di bawah CPC…

    Reply
  • October 30, 2014 at 1:12 PM
    Permalink

    Apa la hang ni mooo….yang dok sibuk tanya ada ke 4 orang saksi ialah pecacai macam hang, cuba la baca artikel tu betul-betul. Hang ni main redah tak pakai helmet, selalu terantuk kat lampu isyarat merah !! tak serik-serik jugak.

    Dey mooo…hang tak ketuk gendang tabla kat mahkamah ke ?? hehehe. Report in the edge ?? hehehehehehehe….macam report bayaran pampasan WW2 209 Billion dari kerajaan Jepun kepada kerajaan Malaysia ke mooo ??? adoiiii laaaa….

    Reply
  • October 30, 2014 at 1:49 PM
    Permalink

    Dalam penjara terdapat beribu2 banduan yang dipenjara setelah sabit kesalahan, merogol, meliwat, molest dan lain2 kesalahan seksual. Malah ada yang sedang menuggu hukuman mati kerana rogol dan bunuh sekali.

    Ada yang dijatuh hukuaman beramai2 kerana membuat kesalahan itu beramai2. Samada beramai itu bermaksud mereka buat sekali gus atau buat sorang demi seorang sementara yang lain menonton. Atau buat seorang seoarng dalam bilik secara bergilir lepas satu, satu lain masok, kita tak pasti kerana ini bukan kerja yang lazim kita buat, saperti mandi, makan atau berjalan. Maka kita tak pandai nak membayangkan kejadian itu.

    Yang pastinya majoriti dari pesalah buat kesalahan itu berdua, yeini pesalah dan mangsa. Tak ada saksi, tak ada penonton… tapi mereka masih didakwa lalu dihukum atas segala bukti pisikal dan kimia yang ada.

    Bermakna pesalah seksual boleh didakwa walau tiada penonton melihat perbuatan mereka.

    Sekarang ni Pencacai menyoal tentang 4 saksi. Apa ke jadah nya. Sudah tersepit tahu tak boleh lepas,ditanya pulak saksi. Sakit otak ke apa ??

    Reply
  • October 30, 2014 at 2:24 PM
    Permalink

    moo awak memang bodoh mcm lembu artikel ditulis di atas pun awak tak faham maksudnya.

    Reply
  • October 30, 2014 at 2:37 PM
    Permalink

    Mooh…….cerita duit pampasan perang dunia II dari Jepun bernilai MYR 209 Billion pun hang tak habis cerita kat mana duit tu berada, hang nak cerita pasal 1MDB pulak ya Mooh???

    Cerita ttg 1MDB ni pulak dibawa oleh Tony Pua, seorang kaki minum MABOK2 bersama dgn Mooh masa Oktoberfest, yg juga sibuk MEMPERTIKAIKAN pasal fatwa yg dikeluarkan oleh para mufti Malaysia untuk org Islam berkenaan sambutan Valentine Day (mesti Mooh sambut jugak ni) dan juga baru2 ni, menyokong anjuran program “I want to touch a dog” sambil kata tak org Islam nak pegang anjing!!!

    Hang ni suka kawan dgn Kristian ya Mooh!!! Hang dah masuk Kristian ka Mooh???

    Padanlah Mooh ponteng solat Jumaat, Mooh ni org Kristian rupanya!!!

    TAKE BEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEER PAS OCTOBERFEST!!!!

    Reply
  • October 30, 2014 at 2:39 PM
    Permalink

    Mooh, sbg org Kristian yang taat pada agama Kristian, hang jangan ponteng pergi church hari Ahad ya Mooh untuk sembah tuhan Horus!!!

    Hehehehehe!!!!!

    Reply
  • October 30, 2014 at 2:40 PM
    Permalink

    moo penah ke ade kes jenayah rogol liwat bicara kt mahkamah syariah??cube bagi cth satu kes kt aku..duk sibuk suh umno wat hudud plak..yg skrg fed gov bg green light kt kelantan utk hudud sape yg paling kuat bantah mooo???bole jawab kn tak..n satu lagi bukan ke hudud xde dlm buku jingga…n bile selangor n penang nk follow kelantan draf utk hudud…

    Reply
  • October 30, 2014 at 2:42 PM
    Permalink

    moo bole ke kite percaye kata2 pemimpin yg minum arak nie mooo???pelik la aku ko nie moo..bulat2 percaye cerite pemimpin mcm tu…

    Reply
  • October 30, 2014 at 8:28 PM
    Permalink

    Cara peguam anwar menimbulkan keraguan macam lucu pun…tapi tak apalah biarlah hakim menentukan…berkenaan dgn dna tu, pakar yg dibawa oleh anwar sendiri yg mengesahkan dna dari sperma boleh dikenalpasti pemiliknya walaupun mencecah 3 hari…

    Reply
  • October 30, 2014 at 10:04 PM
    Permalink

    Nuar Berahim ni beriya-iya mintak diadili dalam mahkamah syariah sebab dia tau kalau sabit kes je dia kena kawin dgn orang yang dia toron tu..suka la dia kawin dgn jantan kekekeke

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.