Luar Tabie Ketua Umum Menjangkit Pada Hieraki Parti

DALAM sejarah berparti di negara ini, mungkin pertama kali dalam sejarah dimana seorang Naib Presiden yang dipilih, dilantik menjadi Setiausaha Agung (jawatan yang biasanya tak perlu susah-susah bertanding) dalam masa yang sama.

Memang kalau ditanya dengan puak puak ini, jawapannya perlembagaan parti tak mengatakan salah – dah perlembagaan itupun orang sama juga yang buat.

Tak pelik apa.

Cuma hari ini bukan nak hujah dari segi salah ke betul tapi sekadar nak sebut ini bukan kali pertama PKR ada jawatan yang sifatnya luar tabie seperti ini. Sebelum ini pun, parti yang konon paling demokratik dalam Malaysia ni turut mempunyai jawatan yang tak wujud dalam perlembagaan, tak boleh dicabar sesiapa dalam pemilihan, tapi kuasanya mengalahkan raja mutlak zaman dulu dulu, iaitu jawatan Ketua Umum.

Pecat, gantung mana yang tak berkenaan ikut suka hati dia saja termasuk suka suka namakan bini sendiri untuk jawatan Menteri Besar Selangor. Itu nasib baik Selangor ada Sultan lagi, kalau tidak sama cacamarba macam PKR hari ini.

Dahlah Presiden parti tu pun bini dia juga, bila ada ura – ura jawatan tu nak dicabar orang nombor dua, cepat-cepat Anwar calonkan dirinya untuk jawatan itu. Elok saja pencalonan ditutup, cepat-cepat Anwar tarik diri konon ada kes Mahkamah, macamlah baru wujud kes Mahkamah tu.

Demokrasilah sangat.

Kali ini, Naib Presiden baru dilantik pulak dilantik jadi Setiausaha Agung, bekas Setiausaha Agung dilantik menjadi Pengarah Pilihanraya (hieraki nombor tiga), menariknya bersama-sama dengan anak Ketua Umum sekali. Punya lah dia tak percaya orang lain.

Sekali pandang macam melihat ulang tayang Keluarga 69, entah mana yang depan entah mana yang duduk di belakang. Semua ini dibuat demi nak memastikan hanya orang yang mendengar kata saja duduk jawatan – jawatan penting bagi memastikan legasinya terpelihara bila masuk ke dalam nanti.

Adamyan

Hidup mesti berprinsip

18 thoughts on “Luar Tabie Ketua Umum Menjangkit Pada Hieraki Parti

  • October 14, 2014 at 8:15 PM
    Permalink

    Dari kepala hingga ke ekor semua binatang..jadi apa nak hairan..

    Reply
  • October 14, 2014 at 8:37 PM
    Permalink

    dia tak percaya pada azmin hahahahaha

    Reply
  • October 14, 2014 at 10:02 PM
    Permalink

    Kesian le abg non….sikit ari lagi dia dah kena dok ” dalam”..jgn le kutuk2…tp kutuk le laki kak ros tu yg banyak nyusahkan rakyat…hari tu minyak sikit ari lg gst….wayang dgn rm950 je…… rasanya tak berbaloi…..kesian marhaen….undilah BN…hehe

    Reply
  • October 14, 2014 at 11:01 PM
    Permalink

    Inilah modal MYKMU…patut pun semakin ramai anak muda dan pengundi memangkah pakatan haramjadah….tak habis2 membongkar keburukan PKR, PAS dan DAP….tapi kena ingat pepatah orng tua jangan jadi ayam jantan…kokok berderai2 ekor bergelumang tahi !!!

    Adalah lebih baik MYKMU mencari dan membongkar kebobrokkan yg sedang membarah dalam UMNO,….ramai yg telah menegur khususnya Tun M

    UMNO menyerang Pakatan Haramjadah dgn menguar2kan pemimpin2nya yg terpalit dgn pelbagai isu tetapi adakah UMNO sedar pemimpin BN ada satu warisan yg dipertahan dari dulu….sekali menjadi pemimpin…akan kekal menjadi pemimpin sehingga ada yg ke hujung nyawa !!!

    Seolah2nya UMNO sgt kurang pemimpin yg berwibawa tapi jika dilihat fenomena inilah yang dikatakan WARISAN…lihat sahaja…dari Adun ke Menteri Besar/Ketua Menteri…dari MB ke Yang dipertua Negeri…nasib baik tak boleh jadi sultan atau YDP Agong !!!…contoh terbaik lihat saja…Serawak dan Melaka…ada pula yg sudah ‘turun takhta’ jawatan tertinggi dlm kerajaan akan beralih menjadi CEO, Penasihat atau Presiden sesuatu badan berkanun atau NGO2 yg berlatarbelakangkan kerajaan…paling2 tidak pun menjadi duta/konsulat2 di luar negara….agaknya sayang sangat nak tinggalkan kerusi empuk dan bilik berhawa dingin dan segala kemudahan percuma yg disediakan !!!….secara sedar atau tidak…rakyat semakin menyampah

    Hieraki ini sebenarnya telah bermula dari peringkat akar umbi lagi…jika si A adalah Ketua Pemuda, dialah juga Ketua Belia, dialah juga Naib Ketua Rukun Tetangga, dialah juga JKKK, dialah juga Bendahari Pemuda Bahagian, dialah juga penasihat2 hospital daerah dan persatuan2 sekitar daerah dan negeri !!!!…Fuuuuhhhhh, dialah super super super man !!!

    Bila DAP beri Dyana Sofia peluang bertanding sebagai wakil rakyat dlm PR kecil….ramai kalangan UMNO yg berkokok, menyerang dan mengeji tindakan DAP…tapi sedarkah UMNO betapa ramai yg makan hati kerana telah sekian lama berjuang si B hanya layak menjadi AJK cawangan…tapi si C, D, E dan F yg mengguna tangga dan pintu emas meletup kepersada tertinggi jawatan hanya kerana SOMEBODY !!!!…mereka menjadi MB…menjadi menteri…menjadi dan menjadi !!!…tinggalah si pencacai (si B ) di cawangan dan bahagian yang terus menjadi para tropper utk memastikan CDEF terus berkuasa dan bertakhta…ada kalanya habuan mereka hanya sekotak rokok, duit minyak dan duit jamuan beramai2 di warung2 marhaen tepi jalan….nak merasa lebih sedikit, tunggulah musim pemilihan cawangan/bahagian !!!

    UMNO juga begitu petah berbahas/pidato utk membenam hudud PAS…tetapi berapa banyakkah UMNO berusaha utk sekurang2nya menjulang undang2 Islam ke peringkat tertinggi…benar UMNO ada banyak jasa dgn pembinaan masjid,surau2 dan kerajaan yg ditunjangi UMNO telah menabur bakti menolong sesama insan/Islam di luar negara….tapi UMNO sedarkah betapa undang2 syariah Malaysia masih banyak yg perlu diperbaiki/perhalusi…mengapakah ada undang2 syariah yg begitu ketara kelemahannya contoh kes penari tiang di seremban !!!

    UMNO ‘seakan’ tidak mesra hudud dan banyak menyerang PAS tetapi bilakah UMNO akan mewartakan satu akta/undang2 yg setaraf hudud ?….seperti yang pernah dikatakan oleh seorang bekas wakil rakyat aka peguam….beliau pernah cuba ‘menyelimut’ undang2 sivil Malaysia dgn hudud…tapi bila dibaca dan dikaji betul2… hanya ada satu sahaja persamaan sivil dan hudud….membunuh akan di hukum bunuh

    Berubahlah UMNO…dengarlah keluhan rakyat…tidak salah ‘menyelongkar’ sampah pakatan haramjadah tapi jangan nanti sampah di rumah sendiri terbau busuknya kerana terlupa membuang akibat leka melihat dan mengulas drama2 pakatan haramjadah !!!

    Reply
  • October 14, 2014 at 11:03 PM
    Permalink

    apa yang kau cakap serupa mabuk todi ni mekkk .. sudah-sudahlaa mekk , Pakatan konon berjuang untuk rakyat pun habis rumah sewa PPRT untuk eakyat marhaen mereka naikkan sampai 100% , Pakatan yang sampai demontrasi halang kenaikkan cukai pintu oleh DBKL pun akhirnya mereka sendiri yang naikkan cukai pintu kat negeri mereka … wakakakakaka .. jangan asyik mabuk sangat mekkk jadi bodoh sampai mampus kau nanti

    Reply
  • October 14, 2014 at 11:14 PM
    Permalink

    Baru balik dari oktoddyfest tu. Hihihihi

    Reply
  • October 14, 2014 at 11:14 PM
    Permalink

    Jebon…..
    aku baru baca 3 – 4 baris dah booooring dah…spai MENGUAWAPPPPP 10X X baca lagi.

    Mek Sah…
    ko abis x baca kawan ko siJebon tulis datas tuuu…sampai terlondeh Kain Kemban ko kan pon xabis bacakan..

    Reply
  • October 14, 2014 at 11:15 PM
    Permalink

    Pkr ni parti anak beranak nuar saja. Siapa tunduk depan dia ok la, tak tu duk jgn harap nak kekal dlm jawatan.

    Reply
  • October 14, 2014 at 11:36 PM
    Permalink

    Wahai Jebon,

    Hang ni myopic atau ada selective blindness? Cerita pemimpin-pemimpin UMNO yang korup dan bobrok ada dibongkar kisahnya dalam akhbar arus perdana. MYKMU tak perlu buat itu semua. Hang ada jumpa cerita pemimpin-pemimpin Pembohong Rakyat yang dibongkar kisahnya dalam Harakah, Suara Keadilan atau Roket?

    Wahai Jebon,

    Mengaku sajalah bahawa hang takut keburukan PAS, PKR dan DAP dibongkar oleh MYKMU. Sebab sebenarnya hang ni sehati sejiwa dengan mereka semua..

    Reply
  • October 14, 2014 at 11:45 PM
    Permalink

    Inilah penyakit budak2 hingusan UMNO…bukan nak baca habis dan selidik betul2 apa aku cakap..TAPI AKU TAHU KORANG TAK FAHAM PUN …sebab otak korang hanya tahu cari salah dan memperlekehkan orang lain

    Aku Jebon…aku PEMBANGKANG DALAM UMNO…aku bangkang UMNO dari dalam untuk betulkan mana yang tersasul, mana yang terkhilaf….aku sayang UMNO kerana generasi aku memang bersama UMNO dari dulu…tapi biasa yg aku dapat…inilah golongannya Mek Sah,yon76er,Joker joe, gambus…golongan yang maha pandai dalam UMNO!!!

    Semua korang nak buat lawak sedangkan lawak sebenar ialah ketawakan diri sendiri…ketawalah sepuas2nya !!!!

    Reply
  • October 15, 2014 at 12:03 AM
    Permalink

    Supaya senang otak korang yg lembap utk faham….aku kritik bekas MB Pahang…Khalil Yakob…dari S/U UMNO jadi MB Pahang…bersara …kemudian jadi YDP MElaka….KM Serawak…Taib Mahmud…berapa ribu tahun lagi nak memerintah ???..Dah berdekad2 jadi KM…sekarang jadi YDP Negeri pulak

    KJ siapa dia ni…berapa tahun dia duduk dlm UMNO,atas tiket apa dia naik…semua orng tahu…MB N9…lihat peta politik N9…siapa Md Hasan ni…tak diketahui peri sumbangannya dlm politik negeri ( kecuali abangnya )…tiba2 jadi MB…ramai pejuang2 veteran UMNO yg berjuang dan bergelumang, pahit manis seperti tersisih…sekarang ramai yg tahu, betapa teruknya situasi berpuak antara KJ dan MB N9

    Aku tak peduli dgn pemimpin2 pakatan haramjadah, lagipun topik ni menghentam dalaman PKR…pergi mampuslah dia orang nak tunggang terbalik ke….itu cuma dalam parti….tapi UMNO seperti yg aku highlightkan sampai ke peringkat negara !!!…itu yg aku maksudkan sekali jadi pemimpin dalam UMNO…ada yang nak jadi pemimpin sampai ke mati !!!

    Reply
  • October 15, 2014 at 12:18 AM
    Permalink

    betul tu admin sepatutnya sekali sekala buat lah juga artikel aksi putaran perjalanan di dalam UMNO pemimpin dan ahli UMNO juga manusia biasa bukan nya malaikat mana langkah yang sumbang perlu di tegur ada masa perlu di kritik supaya yang burok di buang manakala yang baik akan menjadi bertambah baik

    Reply
  • October 15, 2014 at 2:40 AM
    Permalink

    dibandingkan dengan kau mekk yang tulis mengalahkan orang mabokk todiii

    Reply
  • October 15, 2014 at 3:07 AM
    Permalink

    hahaha apa yang kau merapu ni Jebon .. kau nak cite pasal UMNO dan bangkang UMNO kaa ??? tak payahlaaa , ramai dah buat .. cuma kau perasan diri kau jee yang bagus .

    Nak cite pangkat dalam UMNO kaa ?? berapa banyak pejuang UMNO TAPI aku masih ingat bagaimana AJK biasa diangkat jadi YB , macam YB Parlimen Ampang under UMNO dulu , doktor pompuan , dia bukannya sapa-sapa pun masa tu hanya AJK jee , TAPI dipilih sebab mereka ada kelayakkan tinggi .. benda ni bukan kau nampak pun , yang kau tahu meroyan sakan jeee .

    Nak cite lagi pasal pejuang UMNO yang macam tak dihargai ??? Memang banyak depan mata aku, mereka antara banyak yang memperkuatkan bahagian TAPI nak buat camana ini semua politik . teringat aku camana masa ramai ahli UMNO sendiri nak pembaharuan yang ingin menampilkan pemimpin muda TAPI akhirnya apa jadi ? banyak yang tua dan berpengalaman diketepikan , sebab tu berapa banyak bahagian UMNO kat selangor ni kucar kacir sebab yang ada kuasa takde pengalaman pun , Kalau Tun M masih berkuasa pun kau akan guna ayat yang sama .. GILA KUASA .. apapun tak boleh dengan orang macam kau , orang lain pun bangkang jugak taklaa nak tunjuk bagus , macam kau sorang jee yang melalak nak UMNO ni kukuh !!!

    Kau nak cite pasal Taib Mahmud letak jawatan dan suruh dia duduk umah diam-diam ?? bodoh sangat kee kau ni dalam ilmu politik kat Sarawak tu ???

    Ni kau kee Jebon yang antara run mykmu ni ?? atau Jebon entahmana yang timbul ???

    Reply
  • October 15, 2014 at 9:31 AM
    Permalink

    Orang yang macam jebon ni jenis orang yg suka komplen kerja orang… Kalau rasa diri boleh buat lebih baik dari Mykmu.. buatlah. Tak ada sapa yg nak larang.

    The least you can do… buat komentar/article yg menarik then hantar pada Mykmu kalau2 depa berkenan nak publishkan.. Mykmu pun perlu bahan yg menarik.

    Dalam hidup ni bagus kalau kita kurang komplen kerja orang dan kita menampung mana yang kurang

    Reply
  • October 15, 2014 at 12:21 PM
    Permalink

    Jebon…jebon..jebon…rasanya ko ni kan terdiri daripada orang yang “terkecewa” mungkin disebabkan dan dua tiga kali tak dapat jawatan dalam parti. Biasalah lah tu Jebon, politik!!, sabar saja dan terus kuat bekerja, harap2 usaha anda akan berjaya juga akhirnya. TAPI Jebon..ko harus ingat pada ayat ko tadi, ko sayangkan UMNO, tapi mengapa ko nak buruk buruk kan pulak UMNO dalam alam maya ini yang semestinya akan di terbahak2kan oleh PR..terutama sekali PAS yang sesat tu, Kalaulah ko kata ko pembangkang dalam UMNO, mengapa ko nak melalak melepaskan rasa tak puas hati ko dan siap kutuk Mykmu lagi. Memang dah tugas Mykmu untuk mendedahkan walau seinci pun kelakuan pihak PR demi membuka mata rakyat, bahawasanya tiada parti orang melayu selain UMNO yang boloh membela melayu.

    Jebon..jebon…jebon…kalau ko rasa UMNO ni kurapsi..ko pii lah mana mana parti pun, waima parti PAS yang kononnya ISLAM, rasanya ko sendiri nampak, atau ko sengaja buta kan hati untuk tidak nampak apa yang mereka telah buat di negeri2 yang mereka tawan.

    Jebon…jebon..jebon..kalau lah nak jadi pembangkang dalam parti sendiri agak agak lah…jangan marahkan orang lah kerana kegagalan diri sendiri…dan janganlah mudah berputuys asa demi sekelumit jawatan…banyak lagi jawatan menanti di luar sana…ATAU KO NI JEBON…seorang pengkianat dalaman parti.

    Reply
  • October 15, 2014 at 7:40 PM
    Permalink

    Kebiasaan nya jika Ahli UMNO yg Jati , dia tidak akn bertindak seperti mana jebon ini..Kalau rasa sayang..bukna itu caranya…jebon…mungkin kamu baru bergelumang dgn Kepartian,,,mungkin kamu ada ajenda tersirat yg x baik or mungkin kecewa ..who knows???
    bila menulis seperti itu mana2 Ahli2 UMNO ajn marah sebab cara kamu yg tidak betul…kalau ia pon nak PERBETULKAN apa yg kamu rasa x betul sekali lagi cara kamu x betul…

    Reply
  • October 15, 2014 at 7:41 PM
    Permalink

    Tu belum lagi kes pinjam bini dan suka makan ais krim dalam toilet

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.