Harga Petrol: Kerajaan Perlu Fahami Masalah Rakyat Dan Tolak Sistem Kupon Subsidi

Oleh Ab Jalil Backer

Kenaikan mengejut sebanyak RM 0.20 (dua puluh sen) untuk petrol RON 95 tidak dapat dielakkan lagi menjelang Bajet 2015 bagi membolehkan kerajaan mengurangkan bebaban subsidi bahan bakar yang mencecah RM 24 bilion pada tahun lalu.

Harga runcit baharu bagi Petrol RON95 ialah RM2.30 seliter dan diesel RM2.20 seliter mulai 2 Oktober 2014 akan mengurangkan peruntukan subsidi bahan bakar dari RM 24 Bilion kepada 21 Bilion ini dijangka membolehkan kerajaan memperuntukan sebanyak RM 3 bilion lagi bagi pembangunan luar bandar terutama di Sabah dan Sarawak.

Namun kerajaan juga perlu sedar bahawa pengurusan kos sara hidup rakyat yang dijalankan sekarang ini tidak membantu majoriti rakyat negara ini.

Golongan yang paling tersepit ialah mereka yang berpendapatan RM 5,000 – 10,000 sebulan yang terpaksa membiayai cukai pendapatan yang tinggi, pendidikan tadika anak-anak, harga petrol yang melambung, kereta yang dikenakan cukai tinggi, kadar pinjaman asas perumahan yang meningkat, kenaikan bayaran tol dan kenaikan harga barang.

Tidak lama lagi kumpulan ini yang tidak menerima faedah langsung dari kerajaan seperti kelas tadika Kemas, Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) dan pengecualian cukai mungkin tergolong dalam kumpulan miskin bandar yang baru.

Ini isu yang boleh dibahaskan dalam keadaan lain.

Yang menimbulkan persoalan sekarang ialah mengapa Kementerian Kewangan khususnya Menteri Kewangan Kedua mengambil keputusan untuk menimbangkan sistem pemberian kupon subsidi petrol sedangkan kos subsidi petrol telah pun dikurangkan sehingga ke 28 sen seliter mulai esok?

Mengapa kerajaan perlu membazirkan wang rakyat membayar kepada syarikat penyedia sistem ini semata-mata untuk mengasingkan penerima subsidi petrol RON 95 yang sudah tinggal 28 sen ini?

Jika kerajaan merasakan subsidi sebanyak 28 sen seliter ini juga menyusahkan kerajaan dan Kementerian kewangan lebih baik hapuskan terus subsidi ini daripada menyediakan pelbagai sistem subsidi yang kemudiannya menyebabkan lebih banyak ketirisan.

Masalah orang ramai bukanlah kenaikan harga petrol semata. Ia lebih kepada berlakunya kenaikan melampau harga barangan dan perkhidmatan akibat kenaikan harga petrol ini.

Justeru, secara logiknya, apa guna disediakan sistem kupon subsidi petrol untuk memberi bantuan kepada kumpulan tertentu tetapi dalam masa yang sama menjejaskan seluruh rakyat lain akibat kesan rantaian dari kenaikan petrol?

Tidak ada sebab untuk kerajaan membayar beratus juta kepada syarikat pembekal sistem ini hanya untuk memuaskan hati kumpulan rakyat tertentu tetapi menyebabkan majoriti rakyat membenci kerajaan.

Dari segi kewangan negara dan politik, ini tidak masuk akal. Ia hanya masuk akal kepada pelobi dan pembuat keputusan yang berkepentingan.

Jika tiada kepentingan mengapa terdapat dakwaan kertas projek sistem ini dibuat oleh syarikat lain tetapi syarikat lain yang dipertimbangkan oleh Kementerian Kewangan terutamanya pejabat menteri Kewangan Kedua?

Jadi adalah lebih elok dengan kenaikan ini, Kementeri Kewangan menghentikan terus sebarang pertimbangan satu lagi sistem pemberian subsidi petrol yang hanya akan membazirkan wang rakyat.

IMG-20141001-WA0127

30 thoughts on “Harga Petrol: Kerajaan Perlu Fahami Masalah Rakyat Dan Tolak Sistem Kupon Subsidi

  • October 1, 2014 at 10:02 PM
    Permalink

    Kerajaan salah dalam bab ni… terima hakikat yang di buat bukan lah yang terbaik untuk rakyat.

    Reply
  • October 1, 2014 at 10:04 PM
    Permalink

    Kalau dibuat juga kupon subsidi setelah pengurangan subsidi ni…mmg wajarlah sprm masuk kementerian kewangan siasat…

    Reply
  • October 1, 2014 at 10:16 PM
    Permalink

    Hoi macai cukup2 le dok pertahankan langkah tak cerdik yg ternyata menyusahkan rakyat ni….jilat pun patut2 le…uweeeeeeeeeeeeeeeeeekk

    Reply
  • October 1, 2014 at 10:45 PM
    Permalink

    tak kira apa pun raplahjingaa akan terus menyokong umno!

    orang bodoh!

    Reply
  • October 1, 2014 at 11:12 PM
    Permalink

    Yup…togay, aku akan terus menyokong UMNO, tak kan sebab harga minyak naik, aku nak mengkianati negara aku dengan menyokong DAP ??

    Ya mungkin aku bodoh…tapi aku tak setonggong hang !! seorang yang dijadikan lelaki, tapi menghabiskan hidup dengan berlakun menjadi perempuan !! hehe…

    Udah-udah la tu mak esah…bukan ka abang hang si husam dah jumpa minyak siap proses kelas AAA di kota baru ?? apa lagi, hangpa pi la pakat ramai-ramai bawa tong…

    Reply
  • October 1, 2014 at 11:21 PM
    Permalink

    lihat betapa rasionalnya penykong BN. menyokong tak semestinya menuruti. jika salah kerajaan tetap ditegur. klu ikut tony aka mek esah kes depan mata pun buleh buat pejam mata. taksub totok sampai sanggup jadi baghal

    Reply
  • October 1, 2014 at 11:30 PM
    Permalink

    Minyak naik tak berape nk risau…yg risaunye barang AnuWar tu naik…depan belakang dia tibai…tak caye tanye tony…

    Reply
  • October 1, 2014 at 11:53 PM
    Permalink

    Dh xde duit…tpakselaa
    bkn xtau rakyat xsuke…dh lame sngt dh tuu…
    xtau beze rm10 ngan rm100 dh…

    Reply
  • October 1, 2014 at 11:55 PM
    Permalink

    Aku lagi tak risau subsidi dihapuskan,tp aku risau ramai makan ubi kayu lepas nih.pendapatan dah lah naik ciput barang naek plak tuh

    Reply
  • October 1, 2014 at 11:57 PM
    Permalink

    Minyak naik ini kerana kerajaan tarik balik subsidi. Nanti semua akan naik ikut harga minyak naik. Gaji pun mesti kena naik sebab harga barang naik. Bila semua naik , nak susah apa lagi. Balance lah…
    Kerajaan pun buat tak betul. Sebelum subsidi minyak tarik balik kena umum dulu kepada semua rakyat bahawa rakyat tak perlu bimbang sebab gaji semua sector akan dinaikkan dan harga kontrek pun akan dinaikkan. Bila semua sekali naik maka akan balance lah. Contohnya macam dacing BN. Kalau sebelah sudah berat maka sebelah lagi kena tambah berat juga. Baru balance. Taulah kerajan nak buat macam mana . Rakyat jangan susah hati.
    BRIM tu jangan cakap. Untuk bayar cukai pintu sahaja. Habis zero. Kita akan tengok pesta naik menaik. Gaji naik barang naik. Dan yang turun hanya hujan sahaja sebab air hujan itu free saja.
    Negara ini tak kan susah punya. Rakyat pun tak kan susah punya. Pesta naik menaik ini dah jadi lumrah. Lama kelamaan akan balancelah. Jangan takut rakyat semua. Tunggu dan lihat. Usah dok buat ghaplah jinga.

    Reply
  • October 2, 2014 at 12:14 AM
    Permalink

    naik pulak time org nak beraya….balik kampung. adoiiii…camna nak kilas lidah biawak pembangkang yg dah tentu berkilo-kilo air lior kluar dok hentam BN.

    yg paling untung kdai2 makan dan kedai2 lain. sekping roti naik 10 sen, air 10 sen maggi greng 10 sen…..taram ikut kepala bapak depa aje la.

    camna pun masih blum ckup utk beralih ke pembangkang, tak perlu untuk jadi sperti ANJING DENGAN BAYANG2….tapi msih mengharapkn barisan kepimpinan yg baru lebih mantap utk mentadbir dlm BN.

    Reply
  • October 2, 2014 at 1:56 AM
    Permalink

    pengurangan subsidi minyak sebanyak 20 sen telah memaksa rakyat untuk menanggung beban diatas kekurangan sejumlah nilai tersebut, walaupun pada hakikatnya nilai 20 sen sangat kecil namun kesan secara keseluruhan dari nilai 20 sen tersebut bakal menyaksikan kenaikan barangan2 keperluan & kepenggunaan yang akan di pikul oleh rakyat dalam lapisan masyarakat, beban diatas kenaikan tersebut samasekali tidak akan terhapus walaupun dengan penerimaan sejumlah Brim.

    Reply
  • October 2, 2014 at 3:38 AM
    Permalink

    Mana duit tak cukup, nak beli henfon mahal harge cecah 3 ribu. Tiap2 tahun nk tukar yg baru. Pakai kete honda, toyota, mistubishi, ford tapi buat loan maksimum dgn tangga gaji. Nak kahwin cepat lepas tu tiap-tiap tahun buat baby. Bila raya bukan main nk bergaya tukar langsir baru, perabot baru, brg elektrik baru tp hanya mampu dgn berhutang.

    Yg byk komplen ni cuba tanya diri berapa byk duit dh dibazirkan utk bergaya dan menunjuk? Aku belom masuk umur 30 tahun tp dah ada byk duit simpan dlm amanah saham dan sebuah rumah (beli cash RM45k) dan dpt duit sewa melalui agensi RM900 tiap2 bulan. Nk kaya beli aset yg menambah nilai mcm hartanah, saham, perniagaan dsbg. Kalau hidop nk berlagak kaya beli kete mahal-mahal, gadget mahal, berhutang utk bergaya – bagi gaji sebulan RM10k pon x cukup.

    Aku sampai hari ni pakai kete proton byr bulan2 RM500 tp byk sumber income tanpa bekerja. Nk hidup senang kena ada wawasan, menyalahkan kerajaan itu dan ini bukanlah jalan pintas utk menyelesaikan masalah kewangan. Belajar urus kewangan doesn’t take a genius.

    Reply
  • October 2, 2014 at 8:02 AM
    Permalink

    Mek esah ada beri komen lagi? Kan dah cakap isu kalimah “allah” mek esah boleh duk diam diam. Kami tak totok macam mek esah. Tak payah citerla pasal toni. Nama macam puak dap. Memang berdendam kesumat. Pas luv dap very very much.

    Reply
  • October 2, 2014 at 8:41 AM
    Permalink

    Nanti bila kjaan tak kenakan GST ke atas petrol sebab nak jaga kebajijkan rakyat…he… lawak umno ni…

    Reply
  • October 2, 2014 at 8:46 AM
    Permalink

    Nusantara Jones

    Ko pikir tembolok hang ja..mana ada rumah kat KL ni RM45k..nampak sgt hang tak dok KL..

    kalau aku nak pikir diri aku sja, aku dah lepaih. Buat kitchen kabinet dah RM35k.. pehal harga rumah RM45k..

    Aku dok pikir majoriti rakyat yg susah kat KL ni. 80% pencarum EPF berpendapatan bawah RM3k. Ada anak kena hantar nursery, dia kan caj paling kurang RM350, bas sekolah, yuran, bagi duit kat org tua, tambang, belanja makan dan ank sekolah…

    Hang ni mcm pemimpin UMNO, pikir diri sendiri ja… baik resign terus..

    Reply
  • October 2, 2014 at 9:39 AM
    Permalink

    Marah, marah la jugak, tapi apa nak buat…sebelum ni RM 50.00, lebih sikit dari setengah tank…la ni kena la tambah lebih kurang RM 5.00 lagi nak dapatkan jumlah patrol yang sama.

    Aku harap Najib lead by example….kurangkan belanja kerajaan, tak payah lah hantar kakitangan pi kursus kat hotel 4/5 bintang, kurangkan elaun itu ini pada kakitangan tinggi kerajaan, jadikan rasuah MUSUH NO 1 kerajaan, kerana rasuah kakitangan awamlah negara kehilangan pendapatan berbillion ringgit setahun !!

    Tahun ni tak payah bayar bonus pada kakitangan kerajaan !! hehehe…ada yang melompat naik atas meja ni…

    Reply
  • October 2, 2014 at 10:16 AM
    Permalink

    sedau sedau le diri sikit..berapa lama kerajaan nak kena kasi subsidi minyak weiii…berapa lama kerajaan nak kena tampung minyak ni untuk kita kita semua..Banyak kerja lain yang kerajaan dapat buat dengan duit tampung minyak ni..21 billion…fikirkan tuan tuan..

    Reply
  • October 2, 2014 at 12:56 PM
    Permalink

    Saudara HMK,

    Aku beli rumah flat dua bilik, dekat dgn LRT. 3 orang muda yg sewa. Diorg keje naik LRT. Kalau ikut nafsu, nak je aku pakai duit simpanan ni byr deposit beli honda civic baru tp sebab konsep aset dan liabiliti aku laburkan duit pada hartanah dan saham.

    Buat kabinet dapur RM35K? Rumah banglo ke? Aku apartment 3 bilik buat dlm kos RM5K je termasuk sinki kembar, dapur gas dan pasang penyedut asap. Aku x nafikan tak semua org boleh jadi jutawan, tapi kalau displin simpan duit drpd belanja benda merapu, sekurang-kurangnya ada juga backup bila jadi susah.

    Henfon galaxy note aku skrg dh 3 tahun aku pakai, masih elok nape nk tukar yg baru. Sebelum kahwin bersusah-susah simpan duit dlm amanah saham, dah kahwin jgn cepat nk anak, honey moon 2-3 tahun. Dlm masa sama simpan duit dn jimat kpd pembelian aset. Bila dah ada side income mcm dividen ASB, barulah beranak tiap-tiap tahun. ASB tak jadikan kita jutawan tp kalau simpan 3-4 tahun boleh tarik RM10-20K utk backup perbelanjaan tiap2 tahun.

    Takkanlah aku org muda nk ajar kot. Aku kahwin baru dua tahun tp rancang nk anak tahun depan. Kete aku proton satria neo je. Tp aku cuma ada hutang beli rumah apartment, itu pon mampu byr tiga bulan dgn duit sewa satu bulan rumah satu lagi. Nk cepat hidup mewah dgn berhutang, gaji RM10k pon xkan bersyukur.

    Reply
  • October 2, 2014 at 3:16 PM
    Permalink

    Bab harga minyak naik ni kerajaan kena maklumkan kpd rakyat sebab rasional. Mmg kerajaan tanggung subsisi 24 billion tu berat sangat ditambah aktiviti penyeludupan. Pd harga sekarang pun kerajaan masih subsidi…. negara lain mcmana?? mungkin tak banyak lagi yg beri subsidi. Ok kita faham …. yang layak dapat BRIM tu… masuk sekali bantuan subsidi minyak sekali jalan… yg tak layak mcm saya… kerajaan kenalah kurangkan cukai pendapatan… sejuk sikit hati …. Kami cubalah kurangkan perjalanan… tapi lebihkan berjalan kaki…. para saintist cipta alat jimat petrol yg berkesan … jangan auta saja…

    Reply
  • October 2, 2014 at 6:13 PM
    Permalink

    Kepada Tony Gunawan,

    Org undi Barisan Nasional masa PRU 13 bukan sebab harga minyak, tapi org undi Barisan Nasional sebab the other alternative are far worse than Barisan Nasional!!!

    Reply
  • October 2, 2014 at 6:18 PM
    Permalink

    Mek Esah bab jilat memang pandai!!!

    Adakah dgn perbuatan Mek Esah menjilat “eggs” Anwar Ibrahim dgn menyokong Wan Azizah dlm Langkah Kajang (yg menurut Hadi Awang, “Barangsiapa yang melantik seseorang memegang jawatan bukan kerana kelayakan, (tetapi) atas sebab-sebab kecenderungan sebab puak dia…akan diseret ke dalam neraka jahanam” dan teori ekonomi Mek Esah dalam aplikasi “rantaian makanan” dalam mata pelajaran Alam & Manusia suatu ketika dahulu dapat membantu mengurangkan impak kepada harga barangan di Malaysia???

    Hehehehehe!!!!

    Reply
  • October 3, 2014 at 12:49 AM
    Permalink

    Sama-sama kena faham la oiii…. Kerajaan dan rakyat.
    BR1M, apa kesannya pada rakyat? Subsidi minyak? Rakyat tersepit, peniaga semakin tamak dan ahli politik semakin kenyang (pemerintah dan pembangkang).
    Iriz dan exia, yang mana satu jimat minyak? Proton di sabotaj ke?

    Reply
  • October 3, 2014 at 10:37 AM
    Permalink

    Org yg undi BN ni memang otak nya dah tepu giler….hatta mat najib naik rega minyak rm1 seliter pun depa ni tetap akan pertahankan….memang org2 umno bn dilahirkan untuk mengampu dan menjilat sepanjang hayat….habuannya?…kena kencing je…hehe

    Reply
  • October 3, 2014 at 4:26 PM
    Permalink

    Org yg undi BN ni memang otaknya tepu dan gila???

    Mek tu cerita pasal ekonomi tapi relate dgn teori “rantaian makanan” tu nak panggil apa???

    Mek esah says:

    Hang tak belajar sains ke masa kecik2 dulu…masih ingat cikgu ajar ” rantaian makanan”…haaa tu le dia……ini semua angkara yg BN buat ….kesannya habis makhluk di atas mukabumi msia terkena….

    9:47 PM on December 28, 2013

    http://www.mykmu.net/?p=38425

    HEHEHEHEHEHEHEHEHEHEHEHEHE!!!!

    Reply
  • October 3, 2014 at 4:31 PM
    Permalink

    Tu belum cerita Mek mengampu dan menjilat sepanjang hayat, Wan Azizah disokong oleh Mek Esah BULAT2 semata2 untuk melaksanakan KAJANG MOVE!!!

    Sampai Hadi Awang komen:

    “Barangsiapa yang melantik seseorang memegang jawatan bukan kerana kelayakan, (tetapi) atas sebab-sebab kecenderungan sebab puak dia…akan diseret ke dalam neraka jahanam”

    http://www.youtube.com/watch?v=FiXKwEB8om8#t=73

    Tu nak panggil apa ya Mek??? Oh lupa, tu namanya Mek Esah sudah bergelar AHLI NERAKA JAHANAM!!!

    Jangan marah aku Mek, Mek marah kat Hadi Awang ya!!!

    Hehehehehe

    Reply
  • October 14, 2014 at 10:30 AM
    Permalink

    Di Malaysia Hanya Hujan Yang Turun, Yang Lain Semua Naik. Bersyukurlah kerana hujan masih turun. Bersyukurlah kerana malaysia masih aman. hi hi hi

    Reply
  • November 21, 2014 at 9:12 PM
    Permalink

    Tu la mek esah…hang sakan dok jilat batang ple laki hang kan dah bunting asik main memanjang tambah tambah lagi musim tengkujuh pantang sentuh ngang jerrr…kan dah muntah.

    Hang bunting dah berapa bulan….?

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.