Demi Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang Mahu Perdana Menteri Masuk Campur Hal Mahkamah Persekutuan?

Ahli Parlimen Gelang Patah, Tuan Lim Kit Siang, hari ini, menggesa Perdana Menteri menggunakan pendekatan wassatiyah dengan tidak cuba mematikan kerjaya politik Datuk Seri Anwar Ibrahim melalui hukuman yang lebih berat dari yang dijatuhkan oleh Mahkamah Rayuan lalu.

Dalam perbahasan beliau di Parlimen sebentar tadi, Supremo Parti Tindakan Demoktratik (DAP) itu menggesa Perdana Menteri dan pihak Pendakwa Raya menarik balik rayuan meningikan hukuman ke atas Ahli Parlimen Permatang Pauh yang baru-baru ini dijatuhkan hukuman lima tahun penjara atas kesalahan meliwat bekas pembantunya, Saiful Bukhari Mohd Azlan.

Lim turut menyatakan kesalahan ini bukanlah “public interest” yang memerlukan hukuman maksimum. Malahan menurut beliau, kes rasuah di Indonesia membabitkan bekas Menteri juga hanya dihukum separuh dari daripada hukuman maksimum sedangkan ia merupakan kes yang mempunyai kepentingan awam.

Tindakan Lim menggunakan perbahasan Parlimen bagi mengulas hukuman harus dikenakan oleh Mahkamah Persekutuan terhadap satu kes individu adalah satu campur tangan jelas legistatif (perundangan) ke atas kehakiman. Malah perbahasan Lim yang tampak menyarankan campur tangan Perdana Menteri bagi meringankan hukuman ke atas Anwar Ibrahim mengundang pula campur tangan eksekutif ke dalam kehakiman.

Bukankah saranan dan usaha mencampuri bahagian lain pentadbiran negara ini merupakan satu ancaman kepada pengasingan kuasa (separration of power) dalam sistem pentadbiran demokrasi dan menuju ke arah “penyalahgunaan kuasa”?

DAP sebelum ini merupakan antara parti terkehadapan bercakap soal pengasingan kuasa dan ketelusan kehakiman hari ini mendesak campurtangan perundangan dan eskekutif ke dalam kehakiman?

Bukankah ini menunjukkan demi kepentingan peribadi dan politik parti mereka, DAP sanggup berbuat apa sahaja yang bertentangan dengan laungan kebebasan kehakiman mereka? Jika belum berkuasa sudah demikian perangai dan pandangan, apakah jaminan bila mereka berkuasa mereka tidak akan melakukan penyalahgunaan kuasa yang lebih serius?

Nampaknya, di mata DAP, keadilan hanya untuk kalangan mereka yang mampu membantu parti tersebut mendapat kuasa. Dalam kes ini survival Anwar dalam politik lebih penting daripada menegakkan keadilan untuk mangsa Anwar Ibrahim – Saiful Bukhari Mohd Azlan.

Nota: Jangan komen soal Anwar Ibrahim dianiaya kerana Saiful Bukhari telah bersumpah atas nama Allah, Anwar Ibrahim belum. Jika ada muslim menyatakan Anwar tidak bersalah, Saiful pembohong, maka nyatalah dia hanya muslim keturunan dan tidak percaya kekuasaan Allah.



21 thoughts on “Demi Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang Mahu Perdana Menteri Masuk Campur Hal Mahkamah Persekutuan?

  • October 27, 2014 at 1:31 PM
    Permalink

    51% rakyat sokong anwar!

    waswas umno jangan bangkit lagi kemarahan rakyat!

    Reply
  • October 27, 2014 at 1:32 PM
    Permalink

    woi apek lim…take the risk…leave bang non…hahaha….

    Reply
  • October 27, 2014 at 1:34 PM
    Permalink

    dey tony…rakyat mana??? lu pon bukan berani turun….hahaha..
    take the risk….leave bang non hahaha……

    Reply
  • October 27, 2014 at 1:49 PM
    Permalink

    25% stake pun RM124 juta, dulu Proton jual RM4.50 je…ada siasatan telus?

    It seems that Mercedes-Benz’s parent company Daimler is hungry for a slice of the bike pie as it enters “advanced talks” to purchase a stake in MV Agusta, according to a Reuters report.

    Citing German daily Sueddeutsche Zeitung, the news agency said that the company is looking to acquire a 25% stake in the Italian motorcycle maker for around €30 million (RM124 million) via its Mercedes-AMG performance division, with an option to raise its holding through further investments. The same source added that the deal could be signed as early as this week.

    Read more: http://paultan.org#ixzz3HK0Z4ped

    Reply
  • October 27, 2014 at 1:59 PM
    Permalink

    Dey Gayboy…51% rakyaat sokong bapak gay meliwat ??? hehehe…hang sokong dia tak kalau adik hang kena liwat dengan dia ?? kalau hang kena liwat, hang suka ! kalau adik hang ??

    moooo…hang cari la idea lain nak divert issue, hari ni hang dah peluk anjing ke ??

    Reply
  • October 27, 2014 at 2:04 PM
    Permalink

    LKS bukan ahli parlimen Pasir Gudang daa….

    Reply
  • October 27, 2014 at 2:13 PM
    Permalink

    bangang punya apek. dia nak kerajaan masuk campur keputusan mahkamah. kalau bg kuasa kat dia mahkamah memang dia punya dah.

    Reply
  • October 27, 2014 at 2:13 PM
    Permalink

    KATA……. DEMOCRACY. EXECUTIVE DENGAN LEGISLATIVE TAK CAMPUR. APA PASAL SDR GELANG PATAH SURUH PM MASUK CAMPUR? SUDAH TUKAR PRINSIP KE?

    Reply
  • October 27, 2014 at 2:30 PM
    Permalink

    Memang dah nyanyuk orang tua cina ni… dah ujung-ujung memang macam ni lah.

    Reply
  • October 27, 2014 at 3:51 PM
    Permalink

    Bila pula mp Pasir Gudang patutnya Gelang Patah. Kalo fakta dh salah hilang kredibiliti artikel ini. Sila hati2 sblm menulis

    Reply
  • October 27, 2014 at 6:02 PM
    Permalink

    UMAR MUKHTAR menulis …

    Anwar hanya perlu buat TIGA perkara untuk membuktikan betapa benarnya dia. Betapa tidak bersalahnya dia, betapa beratnya dia dianiaya oleh musuh politik dia… sebagaimana yang didakwa.

    Per satu (sorri pertama) Dia sepatutnya menyaman semua orang yang menuduh dia sebagai gay/sodomist/kaki main buntut. Saman semua individu termasok kerajaan Malaysia yang terdiri dari polis, pendakwa dan badan kehakiman termasok menteri2 terbabit.

    Kedua dia perlu bersumpah laknat sebagaimana mangsanya sendiri sudah buat beberapa kali , termasok mengulanginya ditanah suci Mekah, dihadapan kaabah. DiMekah untuk bercakap loyar buruk dihotel penginapan atau dikedai jual minyak attar atau pasar kurma pun kita takut. Ini kan pulak dihadapan kaabah. Tapi Saiful sudah buat itu semua. Kenapa ? ini membuktikan betapa benarnya Saiful Bukhari. Anwar pelu buang segala alasan dia dan bersumpah laknat cara Saiful sudah buat .

    Ketiga , Anwar perlu ambik semua video, footage CCTV yang telah mengaitkan dia sebagai kaki gila seks dan kaki buntuk untuk dihantar kemakmal pakar diluar negara yang boleh membuktikan video itu semua palsu, fake dan disuper impose.

    SEtelah AnwarIbrahim buat itu semua … esok aku akan berjumpa Anwar untuk berjabat salam dengannya, meminta ampun dan maaf lalu sujud depan dia atas kesalahan aku mencemouh dia selama ini dalam banyak tulisan aku.

    Tanya soal GERgasi… kenapa AnwarIbrahim buat None of the above.

    Reply
  • October 27, 2014 at 6:41 PM
    Permalink

    Semua ahli politik zaman kit sink dah bersara,ada yang secara terhormat, dan ada yang tak berapa nak elok cara pencen depa.

    Lim kit siang ni macam baju lama…..hanya manusia-manusia yang tak progressif je yang dok pi sokong cara lama ni…

    Reply
  • October 27, 2014 at 6:56 PM
    Permalink

    lim kiat siang ahli parlimen gelang patah bukan pasir gudang .. benda macam ni pun boleh salah ke?

    Reply
  • October 27, 2014 at 8:09 PM
    Permalink

    Biar mahkamah buat kerja mereka.. rakyat mahu mahkamah yg Benar, Telus, Tulus, Lurus dan tidak dipengaruhi samada oleh K’jaaan mahupun Pembangkang, samada orang kaya mahupun orang miskin, samada raja mahupun rakyat biasa. Barulah sistem kehakiman kita ada maruah dan berintegriti. Apa guna ada mahkamah jika tak boleh buat keputusan sendiri.

    Reply
  • October 27, 2014 at 8:49 PM
    Permalink

    Ia ke bujuk ?? hek eleh….tak kena kat hangpa, mahkamah dipengaruhi kerajaan la konon, kena kat hangpa, baru hangpa kata mahkamah adil…macam mana nak kira tu bujuk ??

    Rakyaat yang bertamadun akan menerima apa saja keputusan mahkamah, sebab mahkamah buat keputusan setelah mendengar point kedua-dua belah pihak. Hang kena ingat tuu..

    Reply
  • October 27, 2014 at 10:16 PM
    Permalink

    orang macam Anwar Ibrahim
    bumi tak sabar-sabar menunggu kehadirannya
    dia cuba selamatkan diri atas dunia dengan menipu manusia
    tetapi dia lupa malaikat ALLAH yang bakal menyeksa dia dalam bumi
    adalah jenis pekak dan bisu
    tugasnya membalun dan melanyak
    lupa bertaubat ke nuar
    atau kau sengaja cari nahas
    umur makin berkurang!

    Reply
  • October 27, 2014 at 11:11 PM
    Permalink

    cina ni gila babi..jangan didengar bunyinya…

    Reply
  • October 28, 2014 at 1:32 AM
    Permalink

    Weii tony gila mengawan….hang ni ngigau ka ato dah lalok banyak togak ayaq ketum hah…? Kalo 51% rakyat sokong Anuar pasai napa BN masih lagi berkuasa kat Putrajaya…? Kita guna jumlah kerusi Parlemen & DUN yang di kuasai BN/UMNO bukan kira undi popular mangkok hayun. Ko ni betoi dah sengal la.

    Kalo hang ingat betoi pi nasihat kat Raja Pungkoq tu bawa kes ke ICJ The Hague baru umph punya…bukan takat menyalak kat Dataran UM…!!!!

    Reply
  • October 28, 2014 at 3:25 PM
    Permalink

    jangan bimbang langit dah terbuka… semua boleh dapat maklumat dan fikir sendiri baik-buruk dan betul-salah. Kita kena yakin dengan keadilan Allah.. mereka yg menginaya akan terima hukuman sewajarnya. Doa orang yg dianaya cepat Allah perkenankan.

    Reply
  • October 28, 2014 at 3:32 PM
    Permalink

    Memang la bujuk. doa orang teraniaya Allah perkenankan. Dah nampak dah pon kan? siapa yg dok sibuk doa orang lain bagi hancur tu??

    Hang ni cakap tak serupa bikin lah…

    Reply
  • October 30, 2014 at 3:07 PM
    Permalink

    Buta lagi si Bujuk ni…

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.