Apa Pas Mahu Cakap Bila Cina Cakap Hadi Awang Tidak Boleh Dipercayai?

Oleh Riana Abd Aziz

Kecoh dalam kepimpinan Pas semalam bila seorang profesor dari Universiti swasta yang terkemuka yang mempunyai cawangannya di Subang Jaya menempelak Presiden Pas, Datuk Seri Hadi Awang agar berundur bagi mengelakkan perpecahan lebih teruk dalam pakatan rakyat.

james-chineProfesor James Chin dari Universiti Monash berkata “Tidak akan ada kepercayaan antara sesama parti dalam Pakatan Rakyat selagi Hadi menjadi Presiden PAS. Pakatan Rakyat tidak akan maju ke depan selagi Hadi tidak diganti,” katanya kepada The Malaysian Insider.

Malah James turut menyifatkan Presiden Pas itu sebagai halangan utama bagi gabungan parti pembangkang untuk merampas Putrajaya dari Barisan Nasional.

Hadi Awang juga disifatkan berperangai kebudak-budakan bila suka mengadu kepada Majlis Syura Ulama, satu badan yang tertinggi dalam kepimpinan Pas bila cadangan atau kenyataan beliau tidak dipersetujui oleh Jawatan Kuasa Pusat. Ini berlaku ketika krisis pertukaran Menteri Besar yang lalu di mana akhirnya Khalid Ibrahim dipecat dari jawatan tersebut dan digantikan dengan Azmin Ali. Hadi Awang adalah penyokong kuat Tan Sri Khalid ketika itu.

Pengkritik politik yang pro pakatan juga dilihat cuba menggambarkan bahawa Hadi Awang sudah hilang kredibilitinya bila menggunakan platform Muktamar Tahun Pas yang di adakan di Johor baru-baru ini dengan menyelar kumpulan atau individu yang tidak menyokong pendirian beliau dalam isu kemelut Menteri Besar Selangor yang membawa kepada keluarnya label “Barua” dan Broker” bagi yang tidak bersetuju dengan pendiriannya dalam hal tersebut.

Pengkritik politik juga cuba mensabitkan kekalahan Pilihanraya Kecil Pengkalan Kubor adalah kerana hilangnya pengaruh Hadi Awang sehinggakan jumlah kehadiran pengundi ketika ceramah Pas amat ketara merosotnya seolah-olah Hadi Awang tidak memperdulikan langsung kewujudan jentera Pkr di sana. Mungkin kerana ahli Pkr di Dun Pengkalan Kubor hanya sekitar 400 orang.

Sudah nampak gerakan-gerakan tersusun untuk menggantikan Hadi Awang pada penggal hadapan. Bukan sahaja melalui kritikan yang panas dan secara terang-terangan seperti yang dibuat oleh Profesor dari Universiti Monash sahaja, malah lebih dari itu. Cakap-cakap ahli di bawah juga tanpa selindung mula mencari kelemahan ketara Presiden Pas itu hinggakan Pas hilang Terengganu pada PRU 2004 juga kerana kepimpinan yang amat lemah oleh Hadi Awang.

Kalau dulunya agak sukar untuk kita melihat portal-portal atau blog pro pembangkang mengkritik pemimpin mereka tapi kita kita boleh melihat dengan jelas, mereka ‘berperang’ sesama sendiri. Tanpa rasa “berdosa”, penulis-penulis maya ini menyerang Hadi Awang dan juga Dewan Syura Ulama Pas.

Kita tunggu dan lihat, apakah gabungan Hadi Awang dan Dewan Syura Ulama mampu untuk terus dihormati ahli sendiri atau kedua institusi, Presiden dan dewan tertinggi itu bakal dibuat rombakan besar-besaran pada penggal depan. Mat Sabu mampu tersenyum lebar, slogan “Kepimpinan Melalui Ulama” sudah tiada lagi dalam perjuangan Pas.

Buktinya, di dua pilihanraya kecil, Besut dan Pengkalan Kubur. Calon Pas datangnya dari kontraktor.

16 thoughts on “Apa Pas Mahu Cakap Bila Cina Cakap Hadi Awang Tidak Boleh Dipercayai?

  • October 17, 2014 at 5:36 PM
    Permalink

    ini semua mainan pkr dan dap. mereka tahu pas la yg paling kuat dalam pakatan, tanpa pas pakatan tak dapat bertahan pun. jadi untuk pastikan pas tidak take over pakatan dari mereka,mereka kenalah bg pas berpecah supaya pas tetap menjadi kaldai di dalam pakatan.

    Reply
  • October 17, 2014 at 6:28 PM
    Permalink

    DAP dan PKR sedang cucuk macai-macai pakatan supaya menentang Hadi, dan tak susah depa nak dapat sokongan macai PAS yang kita tahu sangat hitam hatinya.

    Bagi hadi anggaplah ini kifarah dari tuhan kerana mengkafirkan ahli UMNO sejak berzaman, memporak perandakan masjid dan majlis khenduri. Berapa ramai ahli PAs yang akan mempertahankan aji adi ?? aku rasa tak ramai…mungkin kroni dan adik beradik dia saja kot.

    Reply
  • October 17, 2014 at 6:36 PM
    Permalink

    ini semua sebab PAS tiada objektif yang betul. PAS juga menggunakan agama sebagai platform untuk meraih pengaruh.

    PAS mana berani nak lawan cina. Sebab tu PKR dan DAP tak heran dengan PAS.

    Reply
  • October 17, 2014 at 6:47 PM
    Permalink

    pendakwah2 yg berkiblat PAS tah tahu p mana la ni?? senyap sunyi.. walaupun berkiblatkan PAS namun mrk tetap cari makan dgn BN. Cuma ada seorg dua pelakon ni kononnya boleh cr makan dgn PAS la ni baru tahu bila musim pilihanraya tlh berlalu… apa nak dikata ye tak?? begitulah halnya dgn tghh, mrk tahu tghh mmg tdk punyai pendirian yg kuat dan kurg cerdik dlm byk hal lalu mrk gunakan tghh bilamana perkongsian kuasa hdk dineterai dan apabila agen2 mrk tlh berjaya menyusup masuk maka inilah balasan mrk terhadap tghh dan pas.

    semua telahan forumer disini dulu benar belaka, la ni dimana2 kita boleh lihat yg hardcore2 pas sudah mula malu apatah lg ustaz2 mrk. cakap pun dh pandai berlapik dulu dia org main hentam keromo aje asalkan sedap didengar la ni… muka tertunduk layu..

    Reply
  • October 17, 2014 at 8:03 PM
    Permalink

    Cina komunis mana mahu ada orang yang berani membangkang mereka…!!!..mereka hanya perlukan Melayu macam kaldai seperti Mat Serabut supaya boleh dijadikan pencacai dan kaldai serta barua…!!!..

    Reply
  • October 17, 2014 at 10:02 PM
    Permalink

    PAS akan cakap ‘ kami khadam…kami menurut saja…takbirrrr..’

    Reply
  • October 17, 2014 at 10:07 PM
    Permalink

    Woi apek bodo….hadi memang cerdik le…pasal tu dia tak ikut mengkhinzir buta apa yg si nwar ketum inginkan……tak mcm apek2 dlm dap….ikut saja apa apa yg ketum buat…pas seduit pun tarak untung bila join pr ni…..mat sabu dan beberapa kerat gangnya memang jahanam buat pas…..cukup le pas berkawan dgn apek tak basuh berak ni…solo lg baik

    Reply
  • October 17, 2014 at 10:31 PM
    Permalink

    Aik. Mek Marah nampak. Sabar Mek Sabar….. Tak lama lagi hero ko tu nak masuk penjara dah ….. Sabar

    Reply
  • October 17, 2014 at 11:27 PM
    Permalink

    Aikk !! lain macam je mek ??

    Reply
  • October 18, 2014 at 12:28 AM
    Permalink

    oii apek tak sunat.bukan hadi jer yg tak blh dipercayai…cina lagilah tidak blh dipercayai.nuar lagilah tak blh dipercayai.senang cakap,pas,pkr,dap tidak blh dipercayai langsung.kaki penipu.

    Reply
  • October 18, 2014 at 7:43 AM
    Permalink

    Kalau PAS dok ikut geng Anwarinas gak……pasti PAS hilang prjuangan Islamiknya!

    Reply
  • October 18, 2014 at 9:01 AM
    Permalink

    Eloklah orang-orang PAS perlu melantik Ustaz LGE sebagai presiden. Kepercayaan orang-orang Cina akan menjadi 1,000% kepada PAS. Dia pasti akan membina lebih banyak masjid dan surau berbanding PAS yang hanya membina satu masjid setakat ini !!! Tak lama lagi masjid-masjid di Pulau Pinang akan menjadi sepi kerana tiada Melayu lagi di pulau itu. Mesjid-mesjid ini bolehlah dipindahkan ke Kelantan.

    Reply
  • October 18, 2014 at 7:50 PM
    Permalink

    Jangan cakap jer Mek, pergi DEMO depan rumah apek tu!!!

    Hangpa semua dalam PAS bukankah suka DEMO4444 GULING444 ni!!!

    Reply
  • October 18, 2014 at 11:15 PM
    Permalink

    orang pas ada dua puak..satu puak berani punya..aku mmg skong yang geng ulamak..yang satu geng lagi ikut kepala nuar ..jilat bontot cina..

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.