604 pelatih PLKN tidak boleh bercakap bahasa Melayu.

Seperti tidak percaya bagaimana calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) boleh lulus peperiksaan itu sedangkan langsung tidak boleh bercakap bahasa Melayu walaupun sepatah.
Itu adalah berdasarkan statistik daripada Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) apabila seramai 604 peserta kaum Cina dan India yang mengikuti program tersebut langsung tidak boleh bercakap dalam bahasa Melayu.

Mendedahkan perkara tersebut Pensyarah Institut Alam dan Tamadun Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Bangi Selangor, Prof. Dr. Teo Kok Seong berkata, kajian itu dibuat dalam kalangan 14,000 pelatih di 79 buah kem di seluruh negara pada 2010.

“Sebanyak 604 pelatih PLKN itu telah dikategorikan tidak boleh bercakap dalam bahasa Melayu dan saya juga pelik bagaimana mereka boleh lulus SPM?.

“Keadaan ini sebenarnya amat pelik dan tidak sepatutnya wujud kerana sebagai warganegara Malaysia mereka ini wajib menguasai bahasa Melayu dengan baik.

“Situasi ini tidak berlaku di Thailand atau pun Indonesia kerana kita dapat lihat di Selatan Thailand, orang Melayu di sana boleh bercakap bahasa negara itu dengan sempurna dan begitu juga di Indonesia, orang Cina petah bercakap bahasa Melayu” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan ceramah bertajuk Jati Diri dam Patriotisme Dalam Pembinaan Negara Bangsa pada Seminar Kepimpinan Jati Diri dan Perwaris Budaya sempena Konvensyen Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI) ke-15 di Perkampungan Hang Tuah Duyong di sini hari ini.

Seminar tersebut telah disempurnakan oleh Presiden DMDI, Tan Sri Mohd. Ali Rustam yang turut dihadiri kira-kira 100 peserta.

Mengulas lanjut, Kok Seong berkata, keadaan yang berlaku itu menyebabkan tenaga pengajar di PLKN tidak dapat menyampaikan modul berkaitan soal kenegaraan dan kerakyatan kerana kegagalan 604 pelatih terlibat tidak boleh bercakap bahasa Melayu.

Di samping itu beliau turut mempersoalkan bagaimana pelatih terbabit boleh lulus SPM sedangkan mereka langsung tidak boleh bercakap atau memahami bahasa Melayu.

Justeru menurutnya, keadaan itu boleh menyebabkan hasrat kerajaan untuk memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan akan terhalang.

Ujarnya, langkah perlu dilaksanakan agar semua lapisan masyarakat berbilang kaum khususnya orang Cina dan India dapat menguasai bahasa Melayu dengan sempurna.

Utusan.

19 thoughts on “604 pelatih PLKN tidak boleh bercakap bahasa Melayu.

  • October 25, 2014 at 1:55 AM
    Permalink

    Inilah akibat membenarkan sekolah jenis kebangsaan dijalankan. Mereka ini tidakmlangsung menitik beratkan bahasa kebangsaan. Kementerian pendidikan seharusnya menyediakan peperiksaan khas secara lisan utk bahasa melayu dan ianya wajib lulus bagi mendapatkan sijil spm mereka.
    Satu lagi disebabkan tiada perasaan cintakan negara.

    Reply
  • October 25, 2014 at 2:04 AM
    Permalink

    Ni la akibat para pemain politik negagha ni cuma nak kekal kan jawatan dalam kerajaan jerrr….pasal perpaduan kaum takat retorik jerr takut nak mansukh kan sekolah vernakular cina & tamil. Dampak nya ni la hasil produk srjk sukar depa nak berinteraksi silang kaum,bahasa & budaya…..bahaya nya pada negagha ke arah keharmonian etnik….!!!!

    Reply
  • October 25, 2014 at 4:44 AM
    Permalink

    tak.leh cakap dan boleh lulus upsr pmr & spm, mungkin lulus cwmerlang?? mxm mana boleh lulus pulak? cfm ada yg tak kena ni,.. ni bukan bocor lagi, silap2 terus bg jawapan…

    Reply
  • October 25, 2014 at 6:30 AM
    Permalink

    kempen bahasa kebangsaan gagal bila ramai cina dan india yg tidak tahu bercakap bahasa melayu/bahasa kebangsaan.

    Reply
  • October 25, 2014 at 7:25 AM
    Permalink

    Hah..ini baru betul pendatang. Cuba siasat makbapak dia pulak..hehehe

    Reply
  • October 25, 2014 at 7:28 AM
    Permalink

    Mmg ramai lagi yg tak boleh berbahasa malaysia… tahan sijil spm mereka … ujudkan kelas khas sehingga boleh berbahasa malaysia dan ada semangat patriotik…

    Reply
  • October 25, 2014 at 7:43 AM
    Permalink

    Kerajaan memang tegas dan berani dengan hal berkaitan Melayu dan Islam ….berani mengugut dan mengambil alih sekolah agama sehingga menjadikan sekolah agama bukan lagi sekolah agama sebaliknya menjadi sekolah carca marba,,,,sudahlah pelajaran agama disekolah rendah hingga sekolah menengah yang diajar tunggang langgang disekolah kebangsaan …sekolah agama juga sekarang sudah tidak menjadi sekolah agama lagi,,.yang telah menyimpang dari nama sekolah agama,,. tidak hairanlah satu hari nanti akan lahir lebih ramai Islam liberal yang boleh berkempen memeluk dan mencium babi pula…,!!!!……kalau sesiapa yang ada anak atau guru agama disekolah kebangsaan sahaja yang tahu tahap pengetahuan agama pelajar sekarang,,..!!!…kalau tak percaya cuba buat kajian sendiri pada kenalan atau orang sekeliling anda..!!

    Reply
  • October 25, 2014 at 7:49 AM
    Permalink

    Dengan sekolah Jenis kebangsaan telor pun hilang entah kemana,,…!!!

    Reply
  • October 25, 2014 at 8:21 AM
    Permalink

    sampai 604 tak boleh berbahasa melayu ? mereka ini rakyat negara mana ? mamat bangla pun reti bahasa melayu.

    sungguh menghairankan bagaimana mereka boleh lulus spm ini menunjukkan sistem pendidikan negara berada pada tahap kronik dan sangat memalukan, peruntukkan kewangan kepada sekolah jenis kebangsaan cina/tamil patut di tambah lagi kalau boleh tambah berpuloh kali ganda lagi dan bina lagi sekolah jenis kebangsaan cina/tamil sehingga terdapat sekurang2nya di setiap daerah di seluruh negara.

    Reply
  • October 25, 2014 at 8:50 AM
    Permalink

    Bila Lee Kuan Yew, ” berjaya ” mengeluarkan Singapura dari Malaysia, antara pekara pertama dia lakukan adalah menghapuskan sekolah kebangsaan dan sekolah cina di singapura, ada dia peduli bantahan kaum cina dan melayu ?? Tidak !!

    Even Tun tak ada kekuatan untuk melakukan pekara yang sama, the best yang dia boleh buat ialah sekolah wawasan, tapi terpaksa di mansuhkan secara ” diam ” kerana bantahan kaum cina.

    Apa nak jadi dengan pemimpin-pemimpin sekarang…retorik penyatuan kaum, 1 Malaysia sebenarnya ialah cakap yang sia-sia, dalam diam negara kita semakin jauh berpecah mengikut kaum !!

    Reply
  • October 25, 2014 at 2:22 PM
    Permalink

    DASAR PENDIDIKAN NEGARA MEMNG GAGAL
    GAGAL MELAHIRKAN INSAN YG DAPAT BERTUTUR BAHASA KEBANGSAAN
    DAN BERSOSIAL SEBAGAI SATU RUMPUN MALAYSIA
    DASAR PENDIDIKAN NEGARA ADALAH DASAR PECAH-PECAH
    MELAYU DGN MELAYU
    CINA DGN CINA DAN INDIA DGN BUDAK INDIA
    KITA MEMERLUKAN PEMIMPIN YG BERANI
    BERANI UNTUK BERUBAH
    YG ADA MATA HATI UNTUK MELIHAT APA YG BAKAL TERJADI LAGI 50 TAHUN
    JIKA APA YG ADA DITERUSKAN
    AKAN DATANG MASYARAKAT MALAYSIA AKAN TERBAHAGI KPD PERTENTANGAN ANTARA KAUM YG KRONIK
    BERGADUH EKONOMI
    BERPERANG POLITIK
    BERTELAGAH KEPENTINGAN HAK
    PERJUANGKAN KEPENTINGAN KAUM MASING-MASING
    AKHIRNYA MELETUP..BERMUSUH..BERMANDI DARAH
    KITA MENUNTUT KEPIMPINAN YG PERKASA
    YG GAGAH MERUBAH APA YG ADA
    SETIDAKNYA CONTOHILAH JIRAN
    SINGAPURA, THAILAND DAN INDONESIA
    KEKADANG KENA JADI KOMINIS JUGAK!

    Reply
  • October 25, 2014 at 4:02 PM
    Permalink

    TAPI PM YG ADA SEKARANG SEAKAN RELA BERKAMI KAZE DEMI SEKOLAH CINA

    Reply
  • October 25, 2014 at 8:10 PM
    Permalink

    Semua bpunca dari sekolah.sampai tahap universiti,adlh tahap tlambat utk satukan semua kaum.kene start dr sekolah….kerajaan mmg salah percaturan psl ni.
    Org melayu kata, melentur buluh biarlah dr rebungnya

    Reply
  • October 25, 2014 at 11:20 PM
    Permalink

    kalau dah lidah makan raik babi mana nak reti bahasa melayu..tu pun cuma berepa persen je yang di daftar plkn..saje nak tunjuk cina babi ni ada gak yang masuk plkn..diorg apa de hal kalau tak masuk pun kerajaan bukan berani nak amik tindakan…lainlah budak2 melayu tak masuk je macam2 kena tindakan..padahal yang merintah melayu..melayu jugak di pijak2..sepatutnya semua cina babi kena plkn sebab diorg sampai merdeka 57 tahun pun macam tak reti bahasa je yang dia duk ni tanah melayu..dia ingat dia duk negeri tanah babi..

    Reply
  • October 26, 2014 at 12:33 AM
    Permalink

    Punca kelemahan para muslim memahami ajaran islam ada la terletak pada para agamawan yang lebih mementing kan bacaan alQuran berirama ikut tajwid …bukan di ajar memahami setiap nas. Selagi pendekatyan bebal ni di terus kan jugak selagi tu la anak anak muslim kita tetap jahil berkaitan ajaran islam ikut teks alQuran tapi begitu arif & hebat dalam melagu kan setiap nas sampai jadi johan setiap pertandingan antarabangsa membaca alQuran. Ni ka tradisi yang patut kita bangga bangga kan pada hal isi kandungan langsung tak di pahami.

    Fenomena ni mesti di rombak semula demi kelangsungan anak anak muslim mahir dalam kepahaman ajaran islam yang autentik. Bukan sebagai burung kakatua pandai berkata kata tapi tak tahu apa yang di perkata kan. Akhir nya bukan muslim sentiasa akan mengetawa kan akan kebodohan kita sendiri…ada kitab suci sekadaq hiasan di dinding rumah jerr penghayatan nil….!!!!

    Reply
  • October 26, 2014 at 9:23 AM
    Permalink

    Ha, ha, ha ……… Apa komen MCA ? Ramai lagi yang tak mahu bercakap Melayu walaupun di lahir, dibesar dan hidup di negara ini. Salahkah kita suruh mereka pulang Tongsan ? Jangan salahkan orang lain, salahkan diri sendiri.

    Reply
  • October 26, 2014 at 11:05 PM
    Permalink

    dalam MCA sendiri cakap melayu tak betul..lidah logat babi..DAP lagilah mmg lidah anjing kawin babi..semua cina macam tulah sebab tu negara lain tanak terima jenis babi ni..

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.