PKR menuduh Pas mencuri duriannya ?

61365637988_295x200Bekas calon PKR DUN Pengkalan Kubor Saharun Ibrahim menyalahkan “parti sahabat” PKR di Kelantan yang didakwanya menyebabkan mereka tewas dalam pilihan raya umum Mei tahun lalu.

Beliau bagaimanapun tidak menyebut secara langsung kepada PAS, yang merupakan parti Pakatan Rakyat yang dominan di di negeri pantai timur itu.

“Oleh kerana ini dalam majlis rasmi dan saya suka menjaga adab sedikit, bolehlah saya ringkaskan kita tidak menang adalah kerana kesilapan teknik yang berkait dengan hubungan kita dengan parti sahabat kita.



“Apa yang kita rancang rupanya tidak berjalan sebagaimana yang dirancang,” katanya selaku perwakilan Kelantan ketika membahaskan ucapan dasar presiden pada Kongres Nasional Kesepuluh parti itu di Shah Alam, hari ini.

Dalam ucapannya, beliau cuba menggambarkan situasi tersebut dengan mengumpamakan usaha memungut buah durian.

“Ibaratnya memungut buah durian. Kami termasuk saya sudah memungut buah-buah durian yang secukupnya (dan) dibawa ke rumah.

“Saya simpan di dalam bilik. Saya kira buah durian itu dan didapati buah terlebih banyak daripada buah sebelah sana.

‘Bilik dipecahkan’

“Tetapi apabila tiba pilihan raya, kita mendapat durian yang kurang.

“Saya buka bilik. Saya lihat rupanya lantai bilik tempat kita simpan durian itu sudah dipecahkan oleh orang di kalangan kita sendiri,” katanya.

Pada pilihan raya umum itu, Saharun tewas kepada Datuk Noor Zahidi Omar.

Beliau mendapat 8,438 undi manakala Noor Zahidi memperolehi 10,174 undi dan calon Bebas Izat Bukhary Ismail Bukhary mendapat 65 undi.

Kerusi DUN Pengkalan Kubor kosong selepas Noor Zahidi meninggal dunia akibat kanser hati di sebuah hospital di Guangzhou, China pada 5.45 pagi, Rabu lalu.

Allahyarham selamat disemadikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Surau, Pasir Pekan di Tumpat malam tadi.

‘Parti sahabat PKR curi ‘durian’ kita’ – Malaysiakini

21 thoughts on “PKR menuduh Pas mencuri duriannya ?

  • August 24, 2014 at 1:00 AM
    Permalink

    ….kat selangor berebut mb….kt sana berebut “durian’…raya keling laa korang…

    Reply
  • August 24, 2014 at 7:29 AM
    Permalink

    Mana tak curi…PAS asyik dapat durian mangkaq, sekali sekala lebai-lebai ni semua teringin jugak nak rasa musang king…ni asyik-asyik DAP/PKR jer nak merasa yang sedap….PAS memanjang lopong .

    Reply
  • August 24, 2014 at 11:16 AM
    Permalink

    Pas mencuri, pkr penyagak, dap penyamun…eloklah

    Reply
  • August 24, 2014 at 11:45 AM
    Permalink

    Kesiannnnya PAS, di herdik, di cerca bukan oleh UMNO tapi oleh cina DAP dan melayu PKR, aku hairan sungguh depa sanggup membiarkan diri dihina sebegitu rupa….sam ketot pun berani mengherdik PAS ?? hehehe….tak ada penghinaan yang lebih teruk dari di herdik oleh sam ketot budak tak cukup akal bekas ketua AMK PKR, budak yang terkencing dalam seluar bila diherdik semasa satu demonstrasi jalanan beberapa tahun dulu. la ni dia selamber je herdik PAS….hehehehe

    Reply
  • August 24, 2014 at 11:50 AM
    Permalink

    Siapa kerja lebih patut dapat lebih..
    Takkan goyang kaki nak dapat hasil lebih banyak. PKR tak perlu nak jadi jagoh d k’tan/t’ganu. Ahli pun tak banyak mana… dah tu malas buat kerja. P la tebas semak, kutip dan belah durian… baru boleh makan isinya. Ni tau duduk bersila nak makan je…

    Reply
  • August 24, 2014 at 12:03 PM
    Permalink

    Hang dok curi durian rupanya bujuk. Mujur tak dak hudud lagi, kalau tak, kudung la tangan hang.

    Reply
  • August 24, 2014 at 12:38 PM
    Permalink

    Bujuk, tak baik curi durian. Hukum potong tangan baru tau

    Reply
  • August 24, 2014 at 12:51 PM
    Permalink

    Nasib baik budak PKR tu buat perumpamaan kata “curi durian”, kalau mamat PKR tu buat perumpaan “curi bini”, rasanya kita tahu mamat PKR tu dok refer kat perangai Mat Sabu yg suka curi bini orang!!!

    Hehehehehe

    Reply
  • August 24, 2014 at 12:58 PM
    Permalink

    Ok..Muslimah PAS dah tuntut kerusi tu…buat apa kongsi durian dgn PKR?.

    Pas mahu kerusi Pengkalan Kubor
    ROSMIZA KASIM
    23 Ogos 2014

    KOTA BHARU – Dewan Muslimat Pas meminta kerusi Dun Pengkalan Kubor, Tumpat pada PRK nanti diserahkan kembali kepada Pas setelah diwakili PKR sejak dua penggal lalu.

    Ketuanya, Siti Zailah Mohd Yusof berkata, berdasarkan pengalaman sebelum ini mungkin sudah tiba masanya corak politik di Dun Pengkalan Kubor diberikan nafas baharu.

    Menurut Siti Zailah, pihaknya yakin kebijaksanaan kepimpinan yang ada boleh mempertimbangkan dengan menilai sejarah lalu untuk memberi laluan kepada Pas biarpun calon mana-mana parti belum ditentukan lagi.

    “Setelah beberapa penggal sebelum ini kita telah memberi laluan kepada PKR untuk bertanding tetapi tidak diberi kemenangan. Bermakna rakyat perlukan selera baharu.

    “Pas perlu mengisi tempat itu (Dun Pengkalan Kubor) kerana paling penting adalah untuk mencapai kemenangan dan saya berharap perkara ini dipertimbangkan pihak atasan,” katanya kepada pemberita, hari ini.

    Terdahulu beliau menghadiri Muktamar Dewan Muslimat Pas Kelantan Ke-41 di Pusat Tarbiah Islamiah Kelantan yang dirasmikan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob. Hadir sama, Timbalan Ketua Muslimat Pas Kelantan, Wan Ubaidah Omar.

    Mengulas mengenai calon yang sesuai daripada Muslimat, beliau yang juga Ketua Muslimat Pas Kelantan menyerahkan kuasa sepenuhnya kepada pucuk pimpinan untuk menentukannya.

    “Kita belum lagi menentukan siapa calonnya. Masih awal untuk ulas, tidak kira daripada Muslimat atau Muslimin saya yakin Pas mempunyai ramai individu yang berkelayakan,” katanya.

    Kerusi Dun Pengkalan Kubor kosong selepas penyandangnya, Datuk Noor Zahidi Omar meninggal dunia akibat kanser Rabu lalu.

    Siti Zailah juga mengakui PRK Dun Pengkalan Kubor kali ini adalah satu cabaran yang baharu memandangkan ia berada dalam kawasan menteri besar.

    Pengkalan Kubor terletak di bawah Parlimen Tumpat yang mempunyai lima Dun di bawahnya. Empat daripada Dun berkenaan dimenangi oleh Pas pada PRU13.

    Reply
  • August 24, 2014 at 1:03 PM
    Permalink

    Daripada serah kerusi pada UMNO baik bagi PAS duduk.. PKR buktikan ahli lebih ramai dari PAS kalau nak juga kerusi tu.

    Reply
  • August 24, 2014 at 1:13 PM
    Permalink

    Siapa kerja lebih dia dapat lebih bujuk ???? kalau ikut teori hang yang paling malas kerja ialah PAS….

    Reply
  • August 24, 2014 at 1:31 PM
    Permalink

    Bujuk…Mai Azmin Ketum bisik2 syaitan kat telinga Nik Aziz…cairlah tu nanti..

    Reply
  • August 24, 2014 at 1:35 PM
    Permalink

    PRK DUN pengkalan kubur ni adalah ” blessing in disguise ” untuk anwar…..ditambah pulak kegelojohan lebai PAS nak kan kerusi tu….anwar akan gunakan ia sebagai bagaining chip untuk mendapatkan persetujuan lebai-lebai PAS dalam isu MB Selangor.

    Anwar akan kata ” oiii lebai, kalau hangpa mau DUN pengkalan kubur, hangpa kena sign surat sokongan untuk melantik bini aku jadi MB selangor ” lebai-lebai kulup PAS pun akan tunduk akur dengan segala kebodohan yang ada pada depa. Tup-tup lebai PAS kalah di pengkalan kubur !! heheheh…maka berulang lah lagi episode PAS dan lebai malang.

    Reply
  • August 24, 2014 at 1:58 PM
    Permalink

    Untuk menguatkan lagi teori yg aku sebut pada 1.56 pm di article ini, maka lihat pula link ini di mana Anwar Ibrahim sendiri berucap di Majlis KEsatuan Ulama Sedunia!!!

    http://anwaribrahimblog.com/2014/08/21/address-by-anwar-ibrahim-at-the-inaugural-session-international-ulama-conference-istanbul-20th-august-2014/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=address-by-anwar-ibrahim-at-the-inaugural-session-international-ulama-conference-istanbul-20th-august-2014

    Hehehehehe!!!!

    Reply
  • August 24, 2014 at 4:16 PM
    Permalink

    Mustahil pas mencuri durian tak dak rekod sebelum ni, kalau curi bini itu memang sahih

    Reply
  • August 24, 2014 at 6:34 PM
    Permalink

    hang kata tak dak rekod BR ?? hush ! jangan katakan curi durian..curi getah sekerap, curi telur ayam kampung…malah curi panties pun PAS ada rekod !

    Reply
  • August 25, 2014 at 7:18 AM
    Permalink

    hoi bujuk
    diSelangor kan Pas dapat lebih
    awat ketar sangt nak jadi MB dan senang-senang bagi kat PKR
    NAMPAK SANGAT PAS NI KALAU BERCAMPUR DENGAN ORANG, DIA MACAM TIKUS
    KALAU KAT TERENGGANU DAN KELANTAN DIA RAMAI DIA TUNJUK ‘GONG’
    tak hormat semangat setiakawan
    Islam apa namanya ni
    bila nak dibagi amanah dia mungkiri – takut
    bila dibagi dan dapat amanah kawan di tekan dan dipicitnya
    khawarij lah tu…

    Reply
  • August 25, 2014 at 12:23 PM
    Permalink

    WTF, orang PKR takkan berani guna perumpamaan “curi bini”. Bila sebut curi bini tu kena kat Anwar balik yang “curi-curi pakai” bini jambu dia.

    Reply
  • August 26, 2014 at 2:38 PM
    Permalink

    Hahahaha, betul jugak tu saudara anakbochek!!!

    Nanti bang Non TERASA kalau guna perumpamaan “curi bini”

    ROFL!!!!

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.