Abby Abadi Cari Penawar Dari Nik Aziz?

Oleh Nur Azlina Shaari

Menerima panggilan dari Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz yang bertanyakan khabar dirinya selepas bercerai, menunjukkan kedudukan bekas pelakon wanita, Abby Abadi di sisi Nik Aziz begitu tinggi sebenarnya.

Instagram Abby AbadiUmum mengetahui, kes perceraian antara Abby dan suaminya, Muhammad Noor Farhan, 24, telah pun selesai pada Rabu lalu selepas Farhan membuat lafaz cerai melalui sistem pesanan ringkas (SMS) pada 9 Mei tahun ini dan dikira sebagai sah mengikut rukun dan syarat yang ditetapkan.

Menurut laporan harakahdaily.net, selepas berita perceraian Abby disahkan oleh semua media, Nik Aziz secara peribadinya telah membuat panggilan telefon kepada pelakon wanita itu pada Rabu lalu.

Malah, Abby sendiri melalui laman Instagramnya turut menyatakan mengakui menerima panggilan telefon dari Nik Aziz yang dikatanya sedih mendengar berita perpisahan antara dirinya dan bekas suami.

Semua pihak tahu, selepas Abby bercerai dengan bekas suaminya yang pertama iaitu Norman Hakim dan selepas pulang dari menunaikan umrah di Mekah, Abby telah mengambil keputusan untuk berhijrah dan lebih mendekatkan diri kepada Tuhan. Malah, perubahan Abby itu diterima baik oleh semua pihak.
Namun, lama-kelamaan pembawakan diri Abby mengenai isu agama dilihat semakin agresif di mana mudah menjatuhkan hukum kepada pihak yang melakukan kesilapan. Serta, mudah bagi Abby untuk bersuara mengenai isu agama tanpa fakta dan hujah yang kukuh.

Penglibatan dirinya ke dalam dunia politik dan menyertai parti PAS juga membuatkan ramai pihak, malah ada segelintir dari peminatnya terkadang tidak boleh menerima cara pelakon wanita itu berpolitik memandangkan Abby baru sahaja menglibatkan diri dalam dunia politik sementalah dirinya masih lagi kurang pengalaman untuk berpolitik.

Ada masanya Abby mengkritik dan mengutuk parti politik lain kerana tidak senada dengan PAS. Juga, ada masanya Abby membenarkan sesuatu perkara yang dilihat sebagai mencemarkan agama Islam yang dilaksanakan oleh parti PAS.

Abby sering kali menyokong kata-kata Nik Aziz yang mendakwa UMNO dan Barisan Nasional sebagai parti yang tidak mengamalkan hukum Islam. Namun, apabila pendapat menyatakan PAS sebagai parti yang hanya bersandarkan atas nama Islam kerana bersengkongkol dengan DAP dan PKR, dirinya tampil memberitahu PAS diatas jalan yang benar kerana menegakkan syiar Islam demi menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara Islam yang sebenar dan hubungan PAS dengan kedua parti itu sebagai kerjasama yang baik.

Pergerakan Abby yang aktif memberikan ceramah dalam setiap aktiviti anjuran PAS memberikan ruang yang besar buat Abby untuk bercerita semua keburukan dan kelemahan kerajaan Malaysia walaupun ada isunya yang ditokok-tambah.

Tetapi, selepas menerima cinta baru dalam hidupnya, dan bergelar isteri sekali lagi, Abby dilihat mengambil pendekatan menjauhkan diri dari dunia politik. Serta, tidak lagi aktif berceramah seperti selalu.
Berbalik kepada perkara menerima panggilan dari Nik Aziz, di sini, tidak ada salahnya Abby menerima panggilan telefon dari Nik Aziz, guru yang disayanginya. Kerana, Islam menganjurkan umatnya untuk sentiasa mengasihi sesama saudara Islamnya.

Namun, ia dilihat sebagai satu jalan kemungkinan Abby akan kembali menjadikan politik sebagai pentas utama kerjayanya selepas tidak lagi terikat dengan status sebagai isteri orang.

Maka, negara kita akan sekali lagi menerima kehadiran ‘Ustazah Abby’ yang lantang bersuara dan berhujah mengenai politik tanpa ada sebarang fakta dan lebih kepada melebarkan dakyah PAS yang penuh dengan tipu muslihat semata-mata.

15 thoughts on “Abby Abadi Cari Penawar Dari Nik Aziz?

  • June 14, 2014 at 3:59 pm
    Permalink

    kita harap abby pergi belajar serta mendalami ilmu agama sebelum kembali ke pentas ceramah dgn imej “ustazahnya” tu. kalau tak benda merapu saja keluar dari mulut dia.

    Reply
  • June 14, 2014 at 4:03 pm
    Permalink

    Macai2 PR nih menyembah Nik Aziz mcm berhala..sikit2 nk mengadu kt dia,mcm la dia tu Tuhan.Org2 PAS lebih percaya kt berhala hidup nih dari Tuhan yg sebenar..macai..macai..

    Reply
  • June 14, 2014 at 4:10 pm
    Permalink

    Kak Cah nak tegelok bila sebut pasai Abby dah berhijrah…hijrah ke mana hah…? Kalo setakat menukaq ketrampilan secagha fizis jerr tu belum leh kata dah hijrah secagha total…..bertudung liput. Memakai hijab ada la budaya orang Arab sebelum kedatangan islam lagi malah terdapat jugak wanita Eropah memakai hijab seperti para rahib gereja kristian. Ada ka bertudung liput menanda kan seseorang wanita muslim dah berubah ke arah ketaqwaan..? Sedang kan roh & falsafah islam langsung tak di hayati sebenaq nya. Bersikap skeptis terhadap keyakinan oghang lain tetap menjadi fokus utama pada golongan berhijab ni…menuduh pompuan islam lain tak menutup rambut di anggap tak islam sampai sanggup memfitnah isteri isteri PM kita yang tak bertudung walo pun dah menunai haji/umrah ngan pelbagai tohmahan buruk & keji……ni ka wanita muslim yang soleh yang di tunjuk kan oleh segelentir wanita yang dah di gelaq ustazah kunun tapi jiwa nurani masih lagi kotoq. Pada depa muslim yang bertaqwa dah semesti nya menutup aurat sekadaq menutup rambut ngan kain dan di jamin masuk syurga. Allah bukan menghakimi pada penampilan luaran tapi penghayatan dalam jiwa yang bersih,ikhlas dan tak riak.

    Reply
  • June 14, 2014 at 6:02 pm
    Permalink

    Kalau Abby nikah ngan nik Aziz lg tenteram hidup, sebab orang tua banyak pengalaman, bukan macam org muda Gelojoh.

    Reply
  • June 14, 2014 at 7:26 pm
    Permalink

    Pak Tho. Aku terbaca berita ini di akhbar The Star on line.

    A WOMAN from Klang turns violent and will hit her husband with a cane whenever he is not able to meet her sexual needs, China Press reported. And, she wants it every day!

    The woman also forced her husband to drink aphrodisiac products to enhance his sexual prowess so he could meet her demands.

    The man, who married the woman two years ago, had thought of lodging a police report several times, but did not as he still loved his wife.

    However, the abuses continued and he could no longer take it anymore. He decided to seek the help of Selangor Community Policing founder Kuan Chee Heng.

    He showed scars on his legs and buttocks. Kuan, however, admitted he was in a bind as he did not know how to handle such a case.

    Aku harap jangan lah jadi mcm ni nanti.

    Reply
  • June 14, 2014 at 8:57 pm
    Permalink

    Jangan nak mengarut…kalo Abby menikah ngan Pok Nik yang tak leh ngang lagi tu…mendertia la Abby keghana dahaga semakin teruk..setitik air pun tak pernah di togak jika menikah ngan Tokguru ni. Jangan seksa batin Abby tu….takut takut nanti Mat Kaki Sapu dah kerap menebeng nak tumpang tui ghasa apam tebai gersang Abby tuu….!!!!

    Reply
  • June 14, 2014 at 9:01 pm
    Permalink

    Untuk pandai baca qur’an kena habiskan mukaddam dulu. Kena kenal alif, ba, ta, se,jim dulu. Kena tahu panjang, pendek /harkat dan idram serta iqlab. Dengung bila nun mati bertemu fa dan tutup mulut bila nun mati bertemu ba, misalnya.

    Apa yang abyy adabi buat, baca qul au zubirrabinnnas pun tak lancar dia terus mahu baca qur’an. Terus mahu baca surah annas, surah al kahfi.

    Kita mahu nasihat dia, biar lah kita tahu apa kerja yang kita mahu buat. Bagaimana dan untuk apa.

    Ustazah fungsinya untuk sebar syiar agama supaya umat dapat belajar agama demi memperbaiki ibadah, memperbetul amalan. Ustazah bukan kerja mengutuk sesama islam melalui platform party politik.

    Perbetulkan niat wahai abyy adabi, kalau tidak aku akan beterusan eja nama kau secara salah.

    Reply
  • June 15, 2014 at 7:34 am
    Permalink

    “idolanye” katakan, memang benar jankaan penulis nak terlibat aftif menyebarkan dakyah yang telah lama memesongkan & mengelirukan umat islam & tiada ketulinan perjuangan.

    Reply
  • June 15, 2014 at 8:38 am
    Permalink

    Alamak…. abby lagi, mykmu dengan abby ni BENCI TAPI RINDU.

    Reply
  • June 15, 2014 at 10:48 am
    Permalink

    Abby yang sering tonjol diri Demi publicity. Almaklum barang sudah menjangkau expiry date. Dia buat kerja macam orang buang tabiat. Buat kerja pelikpelik. Bercerai bukan benda pelik bagi artist. Tapi kawin dengan budak mentah kerja pelik.

    Reply
  • June 15, 2014 at 5:31 pm
    Permalink

    Tak bujuk….sebenaq nya gini:

    Pulang malu…tak pulang lagi bertambah rindu…..

    Tol tak bujuk…?

    Reply
  • June 16, 2014 at 1:45 pm
    Permalink

    MYKMU hanya memetik dari HARAKAH jer Bujuk:

    Ini article asal dari HARAKAH pada 12 Jun 2014, 2 hari sebelum artikel ini dikeluarkan di MYKMU

    http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/28851-kes-cerai-tuan-guru-nik-aziz-hubungi-abby

    Masuk BERITA UTAMA HARAKAH tu Bujuk, hang rasa siapa yang RINDU kat Abby…siapa yang call Abby, bertanya khabar etc, bukan kami di sini tapi Nik Aziz yang RINDU kat Abby!!!

    MUEH444 boleh tahan KEPOCI jugak ya si Nik Aziz ni, mungkin ambik tahu hal rumahtangga orang adalah juga part of JOB DESCRIPTION untuk Murshidul PAS!!!

    TAKE BEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEER!!!

    Reply
  • June 23, 2014 at 4:45 pm
    Permalink

    Tok guru yang kata “sanggup menerima pertolongan hatta daripada syaitan sekalipun” menjadi pujaan hang???? Entah dunia. Gay pulak menjadi idola untuk jadi PM oleh PR. Nak kiamat dah dunia ni.

    Reply
  • June 26, 2014 at 10:44 am
    Permalink

    bertambah buas gila lah sial ini maklumlah pucuk muda dah Terlepas nak di jolok dgn apa pula lpas ni

    Reply
  • June 27, 2014 at 10:34 am
    Permalink

    nak tau crita betina ni tlg serve website ini : beautifulnara.com nanti blh tau siapa dia ni

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *