Ahli PKR Dipecat Kerana Memalukan Anwar?

Hujung minggu lepas seluruh negara dikejutkan dengan satu adegan yang amat memalukan PKR apabila seorang ahlinya bernama Zulkifli Abdullah dari PKR Cabang Kuala Selangor telah menyergah dan menuduh Menteri Besar Selangor, Khalid Ibrahim sebagai penipu dan perasuah.

Protes terbuka ahli PKR itu kebetulannya berlaku sebaik sahaja selesai sidang akhbar mengenai Pemilihan PKR 2014 yang turut dihadiri Ketua Umumnya, Anwar Ibrahim bersama-sama Timbalan Presiden, Azmin Ali, Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution dan Khalid sendiri.

Dalam kenyataannya kepada pemberita, ahli PKR itu mendakwa telah berlaku unsur-unsur rasuah dan gengsterisme semasa pemilihan di Cabang PKR Kuala Selangor. Zulkifli juga menuduh MB Selangor itu sengaja merancang pembatalan pemilihan tersebut.

“Unsur-unsur gengsterisme ada dalam mesyuarat cabang itu sendiri. Orang yang tak sepatutnya ada dalam dewan pemilihan pun ada. Termasuk salah seorang ahli PKR yang telah dipecat.

“(Mereka disyaki berkempen untuk) Tan Sri Khalid. Ada (bukti) dan kita telah membuat laporan polis serta telah menyerahkan bukti kepada JPP iaitu rakaman suara dan rakaman video mengenai penyerahan wang daripada pihak yang berkempen untuk Tan Sri Khalid.” (Rujukan Sinar Harian Online / 16 Mei 2014)

“Dia buat strategi supaya benda (pemilihan) ini dibatalkan. Kita ada bukti yang memang orang dia hantar habuan berbentuk rasuah.” (Rujukan FMT / 16 Mei 2014)

Hari ini, enam hari selepas kejadian tersebut, Lembaga Disiplin PKR dengan persetujuan Biro Politik parti itu telah menyenaraikan nama Zulkifli Abdullah sebagai salah seorang dari 4 ahli PKR yang dipecat keahliannya serta merta.

Mungkin andaian mudah alasan kepada pemecatan tersebut atas sebab masalah disiplin kerana menghina dan membuat tuduhan yang memalukan Khalid selaku calon Timbalan Presiden merangkap MB Selangor. Secara kasarnya kelihatan begitu.

Tapi penulis syak dan terfikir kemungkinan punca sebenar pemecatan Zulkifli bukannya disebabkan alasan tersebut sebaliknya ia ada kaitan dengan cubaan untuk mempertahankan maruah dan air muka Anwar Ibrahim selaku Ketua Umum PKR.

Ini kerana semasa kejadian berlaku Anwar yang berada berdekatan cuba berlagak sebagai penyelamat keadaan dan berusaha menenangkan Zulkifli dengan memintanya bersabar tetapi langsung tidak diendahkan oleh Zulkifli yang terus menerus menjerit dan memarahi Khalid. Seolah-olah Anwar jadi halimunan tak kelihatan di mata Zulkifli. Marah teramat sangat barangkali.

Cuba kita bayangkan perasaan seorang pemimpin utama parti seperti Anwar yang akhirnya terpinga-pinga sendirian dan terpaksa berlalu pergi begitu sahaja apabila nasihat dan kata-katanya langsung tak diambil peduli oleh ahli parti sendiri. Malu dah tentu, dalam hati meruap-ruap marah Tuhan saja tahu.

Inilah realiti dalam PKR bila pemilihan parti yang sepatutnya menjadi medan untuk ahli memilih pemimpin disukai akhirnya dicemari maka ketidakpuasan hati bertahtha di hati gara-gara penyelewengan & kepincangan dalam proses pemilihan.

Hakikatnya adegan protes yang memalukan Anwar dan PKR, juga menjatuhkan air muka Khalid Ibrahim itu tak boleh nak disalahkan pada saudara Zulkifli semata-mata.

Zulkifli Abdullah hanya terikut-ikut jejak langkah dan tunjuk ajar yang dipelopori pemimpin idolanya yakni Anwar dan pemimpin PKR lain yang selama ini gemar berdemo dan melakukan provokasi di jalanan bila tidak puas hati dengan sesuatu perkara.

Jadinya, apa sangatlah salah Zulkifli sampai kena pecat sedangkan dia hanya mencontohi budaya yang diajar oleh Anwar. Bak kata orang, ‘guru kencing berdiri anak murid kencing berlari’, tak gitu?

36 thoughts on “Ahli PKR Dipecat Kerana Memalukan Anwar?

  • May 21, 2014 at 4:20 PM
    Permalink

    Bila org “BERDEMO BERSEORANGAN” depan hang Nuar Berahi, hang MARAH dan PECAT org tu!!!

    Tu la Nuar Berahi, ajarlah lagi ahli2 PGayR pergi BERDEMO nak tumbangkan kerajaan yg dipilih secara ADIL DAN SAKSAMA!!!

    Nah, kan Nuar Berahi MALU SENDIRI bila ahli PGayR sendiri buat perangai tak senonoh menentang pemilihan Kongress Nasional PGayR dimana perlaksanaannya penuh dgn PENIPUAN, RASUAH dan GANGTERSIME!!!

    Ahli4444 PGayR apa lagi, nak sokong PGayR lagi ka???

    PI MAMPUSLAH SAMA HANGPA SEMUA!!!

    Reply
  • May 21, 2014 at 4:23 PM
    Permalink

    AnUwar ni hebat atas ranjang je ( bkn dgn jijah )…

    Reply
  • May 21, 2014 at 4:37 PM
    Permalink

    ……layan je laaa…..dulu to’ nuar pun mengamuk jugak selepas tun m pecat …..

    Reply
  • May 21, 2014 at 4:39 PM
    Permalink

    Apalagi saudara Zulkifli Abdullah, buat REFORMASI la pada parti PGayR yang TAK REFORM4444 ni!!!

    Bangkitlah wahai ahli PGayR, HAPUSKAN NEPOTISME NUAR BERAHI DAN WAN JIJAH SEPAT KERING!!!

    Reply
  • May 21, 2014 at 4:54 PM
    Permalink

    Daftar masuk UMNO jer Zulkifli Abdullah…
    lagi best jerit2 kat situ… pemimpin rasuah kiri kanan depan blakang….
    jerit lah sampai pengsan… hahahahaha

    Reply
  • May 21, 2014 at 5:04 PM
    Permalink

    Hang jangan TAKUT pada REFORMASI wahai Najibulghunnah!!!

    Mana tahu, dengan REFORMASInya PGayR, PGayR ada peluang nak tumbangkan UMNO!!!

    Melainkan Najibulghunnah memang suka kena TORON dgn Nuar Berahi lah!!!

    MUEH4444

    Reply
  • May 21, 2014 at 5:13 PM
    Permalink

    Hehehe… Pee Gay Arr oh Pee Gay Arr. Caca marba dari Ketua Umum, Presiden, Timbalan dan macai2nya.

    Reply
  • May 21, 2014 at 5:20 PM
    Permalink

    xde bela diri terus kene pecat???ni sistem ape nie???islam ke yahudi???nie ke keadilan utk semua????

    Reply
  • May 21, 2014 at 5:33 PM
    Permalink

    Apa daa WTF tak abis2 spin kelucahan.. hahahaha lawak la lu brader..lu layak masuk parti PGayR.. belai telo nuar brahim..u sangat lucah.

    Reply
  • May 21, 2014 at 5:38 PM
    Permalink

    Ni system tonggeng pasti selamat Bajak… WTF jer familiar system PGayR ni.. suh dia explain.. hahaha

    Reply
  • May 21, 2014 at 6:02 PM
    Permalink

    Terimalah hakikat kejayaan anda membimbing mereka cara anda…

    Reply
  • May 21, 2014 at 6:18 PM
    Permalink

    Bukankah itu jenis perlakuan yang diajar Anwar pada pengikutnya supaya meraung, menjerit terpekik2 pada kumpulan polis dan pemimpin kerajaan. Ahli itu jadi pandai berkelakuan demikian setelah diajar, dididik berbuat begitu lalu mempelopori ilmu yang sama. Bila tiba masa, dia pun suka mempraktik apa yang diajar kerana perguruan pun sudah tamat lama dulu. Yang tinggal cuma praktik semua ajaran dan ilmu yang diperolihinya .

    Kenapa pulak marah bila ahli kencing berlari kerana pemimpin memang sudah kencing berdiri. Ini satu benda heran bin ajaib bin pelik. Maklomkalah PKR hanya tahu buat benda yang pelik2 yang tak dibuat dek orang lain.

    Satu yang perlu diingat, UMNo jangan sampai terima pulak permohonan keahlian beliau itu, mana tahu oleh kerana marah meruap2 , alang2 tak berparti , lantas dia masok UMno. Nanti tak pasal2 UMNo kena kait pulak. Benda lain yang banyak dikait pun tak tertackle dan masih tergantong (macam buah tergantong – buah durian contohnya, tergantong).

    UMno tak perlu ahli macam itu, tentunya.

    Reply
  • May 21, 2014 at 6:49 PM
    Permalink

    umno jgn sampai pecat ibu dyana sbb semua tahu pasal semangat 46 alasan yg mudah adalah dendam ada sebilangan ahli pkr & pas rata2 adalah bekas ahli dari umno keluar sbb keciwa & dendam… itu jer…yg penting tujuan asal perjuangan umno harus difahami…

    Reply
  • May 21, 2014 at 6:50 PM
    Permalink

    hahaha…buat malu je la PGAYR!!! konon salahkan SPR la..last last kain sendiri terselak nampak anu yang berulat cam aljuburi..hahahha

    Reply
  • May 21, 2014 at 7:13 PM
    Permalink

    PKR…sarkas, ada keldai yang boleh bercakap, ada penguin yang makan tosey, ada lembu yang tak payah makan….malah beruk dan monyet yang tak tidur malam pun ada.

    Reply
  • May 21, 2014 at 8:18 PM
    Permalink

    Ahli umno bukan ada yg byk kena pecat..sbb lawan boss..?

    Reply
  • May 21, 2014 at 8:34 PM
    Permalink

    Sapa tu moooo ?? anwar ?? anwar di pecat sebab meliwat…lepas tu hangpa kutip dia jadikan ” anugerah tuhan “…hehehe

    Reply
  • May 21, 2014 at 10:26 PM
    Permalink

    Moo kata diri dia tu Raplahjinggga…dulu kan dia jadi tukang angkat kerusi…pastu kena pecat…tu yang bengang gila……

    Reply
  • May 21, 2014 at 10:29 PM
    Permalink

    PKR – Parti Kecelakaan Rakyat.orang nakkan kebenaran,nuar pecat dia?mana keadilan?MANA KEBEBASAN BERSUARA?pkr cilako ni,mengata orang dia yg terlebih buruk,zalim.

    Reply
  • May 21, 2014 at 10:56 PM
    Permalink

    inilah balasan ahli pkr yang tidak mendengar arahan atau dengan tepatnya tidak menghormati pemimpin PKR….

    kononnya kebebasan bersuara ada dalam PKR…apa yang jadi? ahli yang meluahkan perasaan ketidakpuasan hati telah dipecat

    Reply
  • May 21, 2014 at 11:25 PM
    Permalink

    baru mereka tau dlm pkr ni jangan lawan anwar dan buah2 hatinya…..lawan mesti kena pancung.

    Reply
  • May 21, 2014 at 11:43 PM
    Permalink

    hebat PKR ni kalau malukan pemimpin mereka akan kena pecat .. kalau bertumbuk dalam mesyuarat , blackout dalam dewan , tipu undi , undi hantu .. semuanya serba boleh hahahahahahahaha

    Reply
  • May 21, 2014 at 11:48 PM
    Permalink

    Pemimpin dia juga yang ajar ahli2nya jadi macam tu. Bila perkara sama di lakukan pada pemimpin2 mereka sendiri, baru padan muka dengan lagak samseng mereka tu.

    Reply
  • May 22, 2014 at 9:45 AM
    Permalink

    bukankah demo itu suatu ibadah.tu ada org kata lah…..

    Reply
  • May 22, 2014 at 10:52 AM
    Permalink

    demo yg lgbt pn bole join tu pn kire ibadah gak ke???pening pening…

    Reply
  • May 22, 2014 at 11:20 AM
    Permalink

    Anwar mengugut untuk memecat semua ahli PKR yang buat demonstrasi di depan pejabat depa di PJ !!

    Nasib baik hang tak pi sekali moooo…kalau tak, dengan hang sekali akan kena pecat !!
    hehehe…..demokrasi dalam PKR segar bugar !!

    Reply
  • May 22, 2014 at 12:06 PM
    Permalink

    FYI moo ni ego orangnya. Dia akan cakap “you can’t fire me because I quit”. Reason sebab tak dapat salam DS Najib lepas susun kerusi.

    Reply
  • May 22, 2014 at 1:46 PM
    Permalink

    Hehehehe. tapi aku yakin Mooh sudah tentu bawak balik kerusi tersebut bila kena pecat dgn Najib Razak di suatu masa dahulu!!!

    Jangan marah Mooh!!!

    Reply
  • May 22, 2014 at 2:49 PM
    Permalink

    inilah kebebasan bersuara,kebebasan berdemo dalam proses untuk menyuburkan demokrasi yg mereka junjung.bole plak al juburi suruh mereka balik mcm gitu je.langsung x mau bincang dgn golongan pr marhaen.balik2 bincang dgn dahan ,cabang dengan ketua ranting.ni x adil bagi budak2 daun,budak2 buah kerandut gan budak2 ulat untuk menyatakan hasrat mereka .sebenarnye pemimpin melayu pkr takut sendiri pada pemilihan pkr kat selangor kerana keahlian kaum india mula mengatasi jumlah ke ahlian org melayu.sikit ari lg pkr ni penuh dengan india yg jd cabang,ranting dan ntah apa lg.tp proksi melayu harus dikekalkan bg memudahkan kerja dan menjadi benteng mereka.kenapa tian cua tak masuk dap atau sememangnye die ejen dap dalam pkr.sebab tu die lebih vokal kerana dlm pkr ada sokongan org melayu bengong.

    Reply
  • May 22, 2014 at 4:47 PM
    Permalink

    Najibulghunnah pura2 tak paham pulak!!!

    Jangan lupa motto PKR, iaitu GST = Gasak Sampai Tertonggeng!!!

    MUEH4444

    Reply
  • May 22, 2014 at 5:43 PM
    Permalink

    Kunun2 naif la tu Najibulghunnah. Orang naif macam ni puak2 PAS paling senang nak kaderkan.

    Reply
  • May 22, 2014 at 6:26 PM
    Permalink

    Biasa la pecacai kalau ada otak…tak kan jadi pecacai namanya. A pure follower, kalau dengar anjing menyalak depa pun sama menyalak, bila dengar ungka memekik sahut-sahutan, depa pun memekik sahut-sahutan, kalau pi tanya depa, apa yang depa pekik…..depa akan garu kepala, sebenarnya depa pun tak tau.

    Reply
  • May 22, 2014 at 7:48 PM
    Permalink

    Parti gila yang dianggotai oleh orang gila jugak…

    Reply
  • May 22, 2014 at 10:09 PM
    Permalink

    ANAK MENGGAMBARKAN BAPAK
    AHLI MENGGAMBARKAN PEMIMPIN
    DAN PEMIMPIN PUN ORANG DAH KENAL HAPRAK
    JADI KALAU AHLI KURANG AJAR DAN TAK PEDULI PEMIMPIN
    APA MAKNANYA
    MEMANG PARTI LONGKANG!

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.