Sejarah PKM Memperalatkan Shamsiah Fakeh Berulang

Shamsiah_Fakeh

DALAM mana-mana peperangan, tidak ada kelebihan yang lebih baik melainkan jika dua pihak yang berseteru dapat memperalatkan penyokong atau tentera pihak lawan untuk menjadi duri dalam daging bagi pihak mereka.

Israel melakukannya di Palestine, Amerika melakukannya di Afganistan dan Iraq, Rusia melakukannya di Amerika dan sebagainya.

Negara kita pun tidak terkecuali, malah sejarahnya boleh dilihat sejauh zaman kesultanan Melayu Melaka lagi bila Portugis berjaya menembusi pertahanan kota tersebut setelah si Kitol mendedahkan rahsianya kepada mereka.

Semasa zaman darurat pula, Parti Komunis Malaya (PKM) yang dianggotai majoriti orang cina berusaha keras mendapatkan sokongan kaum majoriti di negara ini, iaitu orang Melayu sehingga mereka menubuhkan Regimen ke 10 yang dikhaskan untuk komunis dari kaum itu.

Walaupun Islam dan orang Melayu adalah ibarat perkaitan yang tidak boleh dipisahkan, tapi ada juga dikalangan kita yang terpengaruh dengan idealogi komunis yang antara lain menolak sebarang bentuk fahaman agama.

Tergolong di dalam kelompok ini adalah wanita bernama Shamsiah Fakeh.  Keterujaannya dengan fahaman komunis telah meletakkannya sebagai salah seorang pemimpin utama dalam pergerakakan komunis.  Mula-mula tu memang ingat masuk PKM untuk lawan British, tapi bila dah hari-hari didedahkan dengan fahaman komunisme, langsung jadi komunis teruslah.

Zaman moden hari ini, ada parti politik yang agenda perjuangannya pernah dilabel Nik Aziz sebagai adik komunis, turut tidak ketinggalan memperalatkan perempuan Melayu untuk dijadikan contoh bahawa kaum majoriti negara itu turut menyokong perjuangan mereka, sama seperti PKM memperalatkan Shamsiah Fakeh dulu.

Hakikatnya, kawasan yang nak diletakkan perempuan ini sebagai wakil, bukanlah kawasan majoriti Melayu pun, tapi kawasan majoriti cina, dan kalaupun dia menang itu adalah kerana undi cina yang diketahui menjadi tulang belakang parti politik berkenaan, bukan kerana sokongan Melayu.

Semua orang tahu tentang hakikat tersebut, tapi dalam dunia yang penuh dengan maklumat putar belit, ada orang boleh menjadi ‘buta’ walaupun matanya celik terutama di kalangan orang Melayu dan parti politik berkenaan tahu ini.

Jadi semua pihak perlu berhati-hatilah dengan taktik politik yang macam ini.  Janganlah sesekali terpedaya kononnya orang ini akan membawa suara Melayu, takde mananya.  Dia sebetulnya hanya diperalatkan, sama ada sedar atau tidak sahaja.

Adamyan

Hidup mesti berprinsip

10 thoughts on “Sejarah PKM Memperalatkan Shamsiah Fakeh Berulang

  • May 17, 2014 at 9:46 PM
    Permalink

    zaman sudah berubah,dunia sudah berubah,dap sudah berubah cuma umno saja tak pernah ubah!

    Reply
  • May 17, 2014 at 10:05 PM
    Permalink

    dap sudah berubah… berubah bagaimana untuk menipu bangsa melayu di malaysia ni

    Reply
  • May 17, 2014 at 10:35 PM
    Permalink

    Yes, you are right Tony Gay and I agree with you!!!

    DAP telah berubah dari parti komunis kepada parti evangelist Kristian!!

    Reply
  • May 18, 2014 at 1:14 AM
    Permalink

    Dap move to dapigs and hell

    Reply
  • May 18, 2014 at 8:39 AM
    Permalink

    UBAH apa kau tony ? DAP tetap DAP . dan kau kena ingat , bukan semua melayu bodoh macam calon PRK teluk intan itu .

    Reply
  • May 18, 2014 at 9:43 AM
    Permalink

    dap parti komunis malaysia selama selamanya

    Reply
  • May 18, 2014 at 1:16 PM
    Permalink

    Ya betul toni..UMNO saja yang masih tak berubah, masih memerintah negara, dan cina Malaysia jugak masih tak berubah….masih di perintah oleh orang Melayu !!

    Reply
  • May 18, 2014 at 11:42 PM
    Permalink

    DAPigs cuma nak mengubah wajah tetapi hatinya tetap sama seperti dahulu kini dan selamanya komunis.

    Reply
  • May 19, 2014 at 4:38 PM
    Permalink

    anti-pas haramjadah..apa yg marah sgt pd PAS..kalau nak maki pun..makilah pd DAP yg terang terangan perkauman dan anti islam tu .ini tidak..parti yg memperjuangkan islam yg kamu hina..sebenarnya kamu ni terpengaruh ckp2 dan penghinaan dari musuh2 politik pas terutama pemimpin2 umno..sampai tak boleh nak berfikir…kesian kamu menyokong membabi buta!

    Reply
  • May 23, 2014 at 9:59 PM
    Permalink

    tualang sekah,,pas parti yg pejuang kan islam ke,,,lancau la,,,,kalimah allah pun sangup gadai..apa daa,,,pas cuma jadi barua dan penjilat jubur DAP JE

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.