Selangorku: Air Lombong Mula Disalur Ke Rumah

IMG-20140428-WA0001

RAKYAT Selangor hari ini patut bersyukur dan bergembira kerana kerajaan Pakatan Selangor, telah melaksanakan janji untuk menyalurkan air lombong terus ke semua rumah di negeri tersebut.

Seorang rakan penulis yang menetap di Shah Alam begitu terkejut dan bersyukur sekali kerana setelah beberapa hari tidak ada air, pagi ini air lombong yang dijanjikan Khalid Ibrahim beberapa hari lepas telah mula tiba di rumahnya.

Bolehlah air yang suci dan bersih ini (lihat gambar di atas) digunakan untuk mandi, minum dan sebagainya ya.

Cepat sekali air lombong ini sampai.  Entah bila pam bernilai RM 10 juta yang digunakan untuk menyalurkan air lombong terus ke kawasan sungai itu tiba, kita pun tidak tahu.  Yang pasti, air lombong sudah sampai ke rumah rakyat Selangor, terutama di Shah Alam.

Baguslah, begitu efisien kerajaan Selangor menyelesaikan masalah air Selangor.  Kenapa dulu tak guna idea yang begini bernas, kenapa sekarang?  Adakah kerana kali ini ada masyuk?  Maklum sajalah, nak beli pam RM 10 juta tu, paling tidak 10% masuk dalam kocek.

Masa inilah rakyat nak menilai kecekapan kerajaan Selangor menyelesaikan masalah.  Dia nampak bekalan air bermasalah, maka masalah bekalan itu diselesaikannya dulu.  Soal air itu selamat atau tidak, tak penting, yang penting air kasi salur supaya rakyat diam, walaupun air dari lombong, tak kiralah.

Kalau kes kanser meningkat di Selangor selepas ini, kerajaan Selangor sudah ada jawapan – akhirnya, semua orang akan mati juga, gitu.

Hakikatnya, Khalid tahu nak rawat air lombong ni bukan murah, bukan semudah letak klorin seperti yang dibuat di loji penapisan air.

Klorin hanya bunuh bakteria, tapi tidak hapuskan kandungan logam berat dalam air.  Ada 2 kaedah untuk bersihkan air dari logam berat, kaedah organik dan kimia – mana-mana satu tidak langsung digunakan oleh kerajaan Selangor sekarang, sebab itu diguna pam, bukan loji rawatan air seperti sepatutnya.

Pam hanya sedut air dari lombong A dan pindah ke sungai B, mana ada dirawat dulu?

Dengan kata lain, menyalurkan air lombong ini, sama macam nak membunuh rakyat secara senyap kerana mendedahkan rakyat kepada risiko mendapat kanser.

Masih sokong juga?  Penulis tak tahu nak kata apa, mungkin benarlah kata orang, majoriti orang Selangor ni dah kena hipnosis dengan Anwar sampai jadi bodoh.

30 thoughts on “Selangorku: Air Lombong Mula Disalur Ke Rumah

  • April 28, 2014 at 5:34 pm
    Permalink

    biarlah kita salur air ini ke rumah penyokong umno saja!

    Reply
    • April 29, 2014 at 7:31 pm
      Permalink

      patut tony makin bodoh & bebal .minum air karat rupanya .

      Reply
  • April 28, 2014 at 5:41 pm
    Permalink

    AIK!!! Hang dah dapat AIR LOMBONG ka Tony Gay???

    HAHAHAHAHAHAHA!!!

    Terimalah HAKIKAT, FUCKUTAN RETARD takkan boleh selesaikan masalah pembekalan air bersih di negeri Selangor sehingga Langat 2 siap dibina!!!

    Tony Gay choose the WRONG GOVERNMENT, Tony Gay PAY THE PRICE!!!

    SO PAY THE PRICE YA TONY GAY!!!

    MUEH4444

    Reply
  • April 28, 2014 at 5:47 pm
    Permalink

    Salahkah Bertanya bila wang kerajaan adalah wang rakyat?

    .
    The Public Accounts Committee (PAC) has questioned why taxpayers have to fork out some RM100 million for the extension of the KLIA Express to link KL International Airport (KLIA) and KLIA2 over a distance of only 1km.

    Reply
  • April 28, 2014 at 5:48 pm
    Permalink

    Hanya manusia takde otak aje yg sanggup bagi air macam tu pada manusia lain…..

    Reply
  • April 28, 2014 at 5:51 pm
    Permalink

    Tak salah bertanya Mooh, nak2 pulak yang bertanya tu PAC yg dilantik oleh kerajaan Malaysia!!!

    Hang dah START MUNTAH sejak minum AIR LOMBONG ker Mooh sampai LARI TAJUK!!!

    Reply
  • April 28, 2014 at 5:58 pm
    Permalink

    Biar rakyat Selangor rasa, lihat dan alaminya sendiri, suatu pengalaman yg hanya depa yg tahu dan faham….

    Reply
  • April 28, 2014 at 6:09 pm
    Permalink

    diorang dah lama sangat tenung lambang ‘mata satu’ tu… dah kena jampi freemason…

    Reply
  • April 28, 2014 at 7:24 pm
    Permalink

    Air lombong mengandungi racun arsenik yg telah digunakan utk memproses bijih timah.
    Tanya Dr Wan Azizah apakah kesan racun arsenik. Dia tahu sungguh. Masa Anwar ditahan di Sg Buluh, Dr Wan Azizah telah menuduh Kerajaan BN memberi racun arsenik kpd suaminya, Anugerah Tuhan @ Anwar sehingga rambut Anwar gugur segenggam segenggam. Masih ingat?
    Jadi bersedialah orang Shah Alam yg begitu ghairah utk mengundi Pakatan Rakyat di PRU 13 hari itu. Bersedialah utk bergaya botak. Sekurang2nya dapat jimat duit, tak payah gi gunting rambut.
    Melayu mudah lupa ?????????

    Reply
  • April 28, 2014 at 7:36 pm
    Permalink

    Dey toni…..untung la hang, tak payah dye rambut blonde, hang mandi air lombong 7 hari gerenti rambut hang jadi blonde kemerah-merahan…..hahahahahahahah.

    Reply
  • April 28, 2014 at 7:56 pm
    Permalink

    Selangor dah setended Kelantan…syabas, tahniah…kimak engkau khalid gagap!

    aku hanya mampu bersimpati pada rakyat Selangor yang pangkah BN pada PRU lepas dapat air lombong kaler macam tu…sabar je lah sebab bala ni bukan diturunkan kena pada orang jahat je tapi pada orang baik juga…bersabar banyak-banyak sebab orang baik yang banyak bersabar akan dapat banyak pahala

    pada rakyat Selangor yang pangkah pakatan haram, jangan nak ngada-ngada aku bagi penampar kang pada yang komplen geli dapat air lombong kaler macam tu…air lombong kaler macam tu sebab khalid gagap tambah serbuk koko, minum je lah kalau nak lagi sedap tambah le susu sendiri takkan susu pun korang nak suruh si gagap anak haram tu salurkan dalam paip air sampai ke rumah korang

    Reply
  • April 28, 2014 at 8:23 pm
    Permalink

    Pada orang Selangor, sabar aje. Dah korang yang pilih pemimpin macam ni.

    Reply
  • April 28, 2014 at 9:02 pm
    Permalink

    Macam air limbah je ni ke negeri maju bwh pr,baik tony minum air sg kelang lagi jernih

    Reply
  • April 28, 2014 at 9:17 pm
    Permalink

    You asked for it.ini hasil dari memilih pak kaduk yg gagap menjaga negeri.tak payah lg minum teh tarik.pi ramai minum ari lombong.

    Reply
  • April 28, 2014 at 10:34 pm
    Permalink

    Kita wajib selamatkan rakyat selangor dgn menjatuhkan kerajaan negeri selangor. Jgn harapkan rakyat selangor. Kumpulkan semua org
    di luar negeri selangor, melobi sultan selangor supaya bubarkan DUN selangor dan desak khalid ibrahim supaya letak jawatan secara serentak. Jika ada penyokong pembangkang yg menganggu kita, sediakan senjata peribadi masing – masing utk pertahanan diri.

    Reply
  • April 28, 2014 at 10:52 pm
    Permalink

    apek DAPigs tony mesti suka air camni , sebab sebagai gay dia takde masalah sebab selalu ‘tebuk lubang kunyit’ untuk melempiaskan nafsu serakah

    Reply
  • April 28, 2014 at 10:55 pm
    Permalink

    inilah dia air percuma yang dilaungkan oleh kerajaan Selangor !!

    air dah macam air taikkk jee , mesti penyokong Pakatan gembira dengan air taik daripada pemimpin mereka !!!! hahahahahahaahahaha

    Reply
  • April 29, 2014 at 12:47 am
    Permalink

    Nampak gayanye terpaksa la persatuan restoran2 mamak add menu depa….Teh tarik khalid lombong =RM 3.00, Sirap lombong = RM2.00, Nescafe O lombong Rm 4.00…

    Dah boleh pateri dh, yg Khalid Gagap Lombong ni, MB Selangor paling dungu dlm sejarah Selangor…

    Reply
  • April 29, 2014 at 1:32 am
    Permalink

    yang aku kelakar tu puak DAPigs semua nak larikan diri dan tuduh khalid pulak , padahal khalid dan segala puak DAPigs kat Selangor ni juga yang salah woiiiiii … inilah puak DAPigs celaka konon kritik khalid nak tunjuk mereka tak bersalah , tapi yang banyak jadi exco dan ahli Majlis puak celaka DApigs ni laa jugak !!!

    woii apek-apek DApigs tak payah nak bermuka-muka laaa

    Reply
  • April 29, 2014 at 2:45 am
    Permalink

    tak perlu bazir duit pergi warung hanya buka paip terus keluar air milo lagi kaw dari milo di warung, hadiah dari pakatan rakyat istimewa untuk rakyat selangor ‘Air Milo Paip’

    Reply
  • April 29, 2014 at 12:14 pm
    Permalink

    umah aku ada filter special… janji bukak paip kluar air bersih… hehe

    Reply
    • April 29, 2014 at 7:33 pm
      Permalink

      filter rumah kau , mampu tapis merkuri dlm air tu kah najib bodohlah ? kesian kau ni . bebal tak habis2.

      Reply
  • April 29, 2014 at 1:53 pm
    Permalink

    Bagi kerajaan pakatan ini bukanlah masalah besar…bagi mereka apalah sangat setakat menyalurkan air lombong yang kotor dan tercemar tu ke rumah-rumah rakyat selangor…sedangkan menyalurkan akhlak kotor, tercemar, dan rosak seperti lgbt, budaya fitnah dll pun mereka sanggup masukkan dalam kepala hotak setiap penyokongnya.

    Reply
  • April 29, 2014 at 2:21 pm
    Permalink

    bagus si moo tu tunjuk pasal pac dedahkan isu rm100 juta klia2. itu menandakan kjaan bn ada check n balance yg telus pd perjalanan pentadbiran kjaan msia. skrg aku tgg bila selcat nak panggil kjaan negeri selangor pasal isu air ni. sbb dulu khalid kata ramalan pakar pihak dia kata air cukup smp 2019. tp br masuk 2014 air da xde. brp agaknya dia bayar utk pakar yg dah sah2 tersasar ramalannya tu? sapa pakar yg dilantik ni? apa perincian nasihat yg diberi tu? apa yg sebabkan loji langat 2 disabatoj kjaan negeri? brp kos rawat air lombong dan teknologi membran yg dicadang utk buat perbandingan dgn loji rawatan biasa mcm langat 2? apa rancangan jangka pendek, semasa dan panjang kjaan negeri selangor utk pastikan air cukup? kita kena tahu jawapan2 ni kerana kos rakyat beli bekas air, bekas makanan pakai/buang, air mineral, sewa hotel, dobi, pengangkutan pergi rumah sedara/kawan yg ada air dll kos disebabkan ketiadaan air dah offset rebat air percuma yg diberi oleh kerajaan negeri selangor. dalam kata mudahnya rakyat selangor lg byk rugi drpd untung dlm hal pengurusan air kjaan selangor.

    Reply
  • April 29, 2014 at 4:25 pm
    Permalink

    @Jentayu…takper…rakyat Selangor kaya2….biar depa habis duit…….kalau hidup macam ni…minyak turun harga pun tara guna…..

    Reply
  • April 29, 2014 at 5:09 pm
    Permalink

    patutlaa macai PAS dan Pakatan ni jenis bodoh dan tak berotak , air kotor tahap lombong tu dorang pakai filter kat umah tu jeee !!! hahahahahahahahahaah daripada macai Pakatan hingga ke pemimpin mereka semuanya serba bodoh !!!

    Reply
  • April 29, 2014 at 5:27 pm
    Permalink

    Dah terima air macam air limbah pun, puak depa masih boleh buat lawak bodoh dan kenyataan yg hanya pentingkan diri sendiri !!!

    Bukan semua rakyat mampu beli filter utk menapis air, lebih2 lagi air yg macam air limbah tu, ia memerlukan filter yg lebih tinggi kosnya dari filter biasa !
    Walau pun aku boleh memulangkan paku buah keras kepada rakyat Selangor dengan berkata padan muka korang !
    Tapi bila memikirkan orang Selangor itu juga manusia, lebih2 lagi yg Islam, tak sampai hati rasanya melihat depa …

    Reply
  • April 29, 2014 at 5:58 pm
    Permalink

    Yalah tu Najibulghunnah, pujuklah diri sambil duduk berjam4444 dalam toilet tunggu air!!!

    MUEH4444

    Reply
  • April 29, 2014 at 8:19 pm
    Permalink

    ayaq ini basuh pungkoq pun tak berani aku….tobat lahom lepas ni tak lapaq undi fuckatan….i paid the price lah kali ini sebab pangkah fuckatan..

    Reply
  • April 29, 2014 at 11:11 pm
    Permalink

    Selamatkan negeri Selangor dengan tumbangkan kerajaan negeri Selangor . Buat Demo depan rumah menteri besar atau depan DUN Selangor. Desak Sultan Selangor bubarkan DUN Selangor.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *