Saifuddin Nasution Belot, Akui Felda Difitnah

Share


Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR), Saifuddin Nasution semalam, mengakui tuduhan bahawa FELDA mengeksport minyak kelapa sawit ke Israel adalah satu fitnah.

Saifuddin selaku defanden ketujuh dalam kes saman fitnah oleh Felda ke atas beliau dan enam orang lagi mengakui bahawa Felda Iffco Oil Product Sdn Bhd telah melakukan penghantaran ke Palestin bukannya Israel pada 20 Mac 2010.

Saifuddin juga mengakui bahawa Felda tidak pernah menjual minyak kelapa sawit mentah kepada Israel atau mana-mana syarikat milik Israel seperti dalam dakwaan artikel, “2,000 Himpun Bantah Felda Jual Minyak ke Israel” dan “BN Jangan Tipu Rakyat” yang diterbitkan oleh Suara Keadilan pada 27 November 2012.

Selain Saifuddin mereka yang disaman oleh Felda ialah, Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda (Anak), Mazlan Aliman; Setiausaha Agung Pas, Mustafa Ali; Ketua Pengarang Harakah, Ahmad Lutfi Othman, editor Taufek Yahya, pnulis artikel Mohd Arif Atan dan pencetak Harakah, Angkatan Edaran Ent Sdn Bhd.

Mahkamah telah mendengar keterangan daripada tujuh orang saksi dari pihak plaintif dan defendan. Saifuddin sepatutnya memberi semalam tetapi meminta penyelesaian luar mahkamah.

Mahkamah menetapkan 30 April ini bagi keputusan enam lagi defendan.

According to its statement of claim, Felda claimed that Mazlan had posted a defamatory statement on his Facebook page on Nov 19, 2012 and had also made the same statement during a gathering in front of the Felda office four days later (Nov 23, 2012).

Felda claimed that the statement was republished by the second to sixth defendants in several Harakah newspaper articles between Nov 26 and 29, 2012.

Felda further claimed that the statement had affected Felda’s reputation and that the defendants had done so with the intention to achieve their personal agendas to destroy people’s faith in Felda.

The plaintiff sought general and exemplary damages, costs and other relief deemed fit by the court.

Saifuddin was represented by counsel William Leong while the other defendants were represented by counsel Azhana Mohd Khairuddin.



10 thoughts on “Saifuddin Nasution Belot, Akui Felda Difitnah

  • April 22, 2014 at 9:50 am
    Permalink

    Ye ke saifuddin fitnahkan felda????
    Aku mcm tak percaya…
    Sedangkan ketua mereka si anwar cukup bersih, jujur, ikhlas dan sopan orgnya…

    Kenapa agaknya…saifuddin dan anwar itu jauh beza?

    Reply
  • April 22, 2014 at 10:53 am
    Permalink

    Mereka kan pelakon sandiwara gred A.
    Lakonan mereka jika tidak menjadi pun dapat menghiburkan penyokong tegar.
    Penyokong tegar tetap taksup mengatakan mereka dan ahlol bait adalah maksum.

    Reply
  • April 22, 2014 at 11:47 am
    Permalink

    ni semua salah bn.kenapa la felda tak eksport minyak sawit g israel.kalau tak ,pasti cite ini benar.org pr mana ada tipu maaa.

    Reply
  • April 22, 2014 at 12:34 pm
    Permalink

    ceh nak tunjuk baik konon cakap perkara benar, ni semua sebab nak menang pemilihan…nanti selepas menang dapat jadi timbalan presiden mulalah buat taik balik mengiyakan, merestukan atau merekayasa lagi pelbagai fitnah terhadap UMNO, BN Felda dan sebagainya

    kepada ahli/perwakilan PKR yang akan membuat pemilihan nanti, pastikan pemimpin anda yang bermuka-muka dan menongkah arus seperti saifuddin nasution tidak terpilih menjadi timbalan presiden…harus ahli/perwakilan ingat, saifuddin nasution pernah berkata PKR(keadilan) tiada masa depan pada anwar semasa anwar menerima rawatan di jerman dahulu…jangan lupa, saifuddin nasution mempunyai DNA PAS dan UMNO, azmin pula DNA sejati PKR(dahulu ‘keadilan’) sejak dahulu sampailah sekarang

    anggaplah saifuddin nasution ialah ‘trojan horse’ UMNO, begitu juga dengan khalid gagap yang menongkah arus tandatangan MOU air dengan kerajaan pusat tanpa berbincang terlebih dahulu dengan parti(PKR dan pakatan haram)

    kasihanilah dan kekalkan azmin sebagai timbalan presiden, azmin telah berkorban secara siknifikan/bermakna kepada anwar dan parti(PKR)…azmin pernah kena suntut dengan anwar sampai tumpah darah sementara saifuddin nasution tak pernah kena begitu, jadinya orang seperti azmin harus anda kekalkan sebagai timbalan presiden kerana pengorbanannya itu

    Reply
  • April 22, 2014 at 2:57 pm
    Permalink

    Benar kata saudara Badrole Amin

    Pengorbanan Jeming Ali terlalu BESAR buat Nuar Berahi, bukan setakat lubang jubur sendiri DIKORBANKAN, malah diberitakan oleh Nalakaruppan, bini pun DIKORBANKAN demi Nuar BErahi!!!

    Dan Jeming Ali SANGGUP tak MELAWAT ibunya (Mak Tom) DEMI Nuar Berahi!!!

    Kalau tak TERPILIH NANTI, ke mana Jeming Ali nak pergi lagi!!! Kasihanilah Jeming Ali and VOTE Jeming Ali for Timbalan Presiden PGayR!!!

    Reply
  • April 22, 2014 at 3:08 pm
    Permalink

    licik sungguh jerawat batu ni…..habislah yang bebal kena …suruh orang masuk lubang taik…tapi dia tak masuk..yang terjerumus adalah PAS….percayalaaaaaaaaaaaah

    Reply
  • April 22, 2014 at 3:49 pm
    Permalink

    PAS ni dengan DAP jadi hamba dengan PKR jadi bola….sampai bila depa nak hidup tanpa maruah macam ni ??? aku sedih….puak sebangsa ” mungkin jugak ” seagama dengan aku di pecacaikan sampai macam ni.

    sampai ada yang mendoakan kafir di masukkan ke syurga, pada masa yang sama mendoakan orang Islam lain dimusnahkan sampai pecah perut.

    sedih dan kesian.

    Reply
  • April 22, 2014 at 3:54 pm
    Permalink

    aku masih ingat lagi fitnah ni , antara puak PAS lahanat dan munafik yang hebat sebarkan fitnah pasal isu ini , tak lain dan tak bukan munafik PAS yang celaka – BUJUK !!!

    Reply
  • April 22, 2014 at 7:03 pm
    Permalink

    saman je pengkhianat bangsa. Felda jgn tarik saman.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *