Nurul Izzah Tolak Hudud?

Nurul Izzah telah mengeluarkan kenyataan berlapik seolah-olah menolak hukum Hudud. Nurul Izzah berkata isu pelaksanaan hudud bukannya satu perkembangan baru di peringkat negeri Kelantan. “Bagi saya ini adalah tentang ‘faith of priority’ (keutamaan). Apa yang penting dan yang harus diberi keutamaan (sekarang) adalah perkara-perkara seperti ‘good governance’ (urus tadbir baik), menghapuskan rasuah dan mengurangkan kadar kemiskinan.“Ini adalah fokus saya sebelum beralih ke isu pelaksanaan hudud,”

Allah Subhanahu Wa Taala telah berfirman:

 وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ

 

Maksudnya : “Dan barangsiapa yang tidak berhukum menurut apa yang diturunkan oleh Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir. ” (Surah al-Maidah (5) ayat 44)

Hukuman hudud merupakan hukuman yang telah ditentukan dan ditetapkan Allah s.w.t di dalam Al-Quran dan Hadis. Hukuman hudud ini adalah hak Allah S.W.T. Ianya tidak boleh ditukar ganti hukumannya atau diubahsuai atau dipinda malah tidak boleh dimaafkan oleh sesiapapun di dunia ini. Mereka yang melanggar ketetapan hukum Allah yang telah ditentukan oleh Allah S.W.T dan RasulNya adalah termasuk dalam golongan orang yang zalim.

Persoalannya sekarang adakah draf hudud PAS dan Kelantan menepati erti kata hudud yang sebenarnya? Perlu kita ingat bahawa hukuman hudud tidak boleh diubahsuai dan dipinda mengikut kesesuaian pemimpin PAS dan sekutu mereka. Hudud adalah hak Allah s.w.t.

Isu yang paling ketara dalam hudud PAS yang jelas bertentangan dengan hukum Allah adalah Meliwat isteri tidak termasuk sebagai kesalahan hudud didalam Enakmen Hudud & Qisas 2002 yang digubal oleh Kerajaan PAS. Kebenaran itu memang pahit untuk ditelan  namun pengikut PAS harus terima itulah hakikat hudud yang mereka bangga-banggakan.

Manakala  di dalam Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud & Qisas) Terengganu 2002 pula , iaitu Enakmen No. 4 Tahun 2002 bertarikh 02.09.2002, tercatat jelas di Seksyen 14:

“Liwat ialah suatu kesalahan yang merupakan persetubuhan diantara seorang lelaki dengan seorang lelaki yang lain atau diantara seorang lelaki dengan seorang perempuan selain daripada isterinya yang dilakukan diluar tabii iaitu melalui dubur”.

Peruntukkan ini menyatakan dengan jelas bahawa  persetubuhan melalui dubur isteri sendiri TIDAK termasuk sebagai kesalahan HUDUD didalam Enakmen Hudud & Qisas PAS. Di dalam hukum Allah jelas menyatakan bahawa liwat melalui dubur ini adalah satu kesalahan hudud, samada dubur lelaki, dubur perempuan.  Mengapa PAS membezakan persetubuhan dubur isteri sebagai bukan satu kesalahan hudud? Peliknya kerana walaupun Hudud PAS Terengganu menerima bantahan yang hebat ketika bahas, rang undang-undang itu diluluskan juga oleh Kerajaan PAS yang memerintah Terengganu semasa itu.

Apabila manusia memakai topeng Islam untuk tujuan politik kotor mereka maka kesucian Islam telah dipertaruhkan dan bakal diperjudikan demi secebis sokongan. Ketaksuban PAS mempermainkan hukum ALLAH dengan menulis hukum sendiri dan memanggilnya  sebagai hukum ALLAH sebenarnya amat keji. Rakyat perlu tahu bahawa enakmen PAS itu bukanlah 100% hukum daripada ALLAH, undang-undang Islam yang sebenarnya.

Begitu juga dengan isu cukup umur. Dalam Seksyen 1 didalam Enakmen  Hudud PAS memperuntukkan bahawa”mukallaf itu maknanya seseorang yang sudah mencapai umur 18 tahun dan sempurna aqalnya”. Ini bercanggah dengan hukum syarak. Hukum Islam telah menetapkan bahawa mukallaf itu adalah mereka yang sudah mencapai umur aqil baligh, iaitu datang haid bagi perempuan atau datang mimpi bagi lelaki, atau dalam ketiadaannya, sudah mencapai umur 15 tahun hijriah.

Selama ini UMNO menolak Hudud PAS yang jelas amat bertentangan dengan hukum Allah. Insyaallah sekiranya mereka dapat memperbaiki kelemahan ketara yang jauh terpesong dengan hukum Allah maka UMNO akan bekerjasama dengan PAS untuk melaksanakan hudud di Malaysia.

Menteri Besar Kelantan, Datuk Seri Ahmad Yakob pada Rabu lepas mengumumkan keputusan mesyuarat exco kerajaan negeri yang mahu menyiapkan dua rang undang-undang persendirian untuk dibawa ke Parlimen bagi merintis kepada pelaksanaan hudud dan qisas di Kelantan. Keputusan itu katanya adalah sebagai menyambut baik kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharom bahawa kerajaan pusat sedia menyokong mana-mana negeri yang mahu menguatkuasakan undang-undang jenayah Islam.

Walaubagaimana pun tentangan dari  DAP  dan PKR berkenaan perlaksanaan hudud ini bakal menyaksikan pertelingkahan dalam pakatan pembangkang. DAP tetap tegas menentang pelaksanaan hudud dan cadangan menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara Islam. Manakala bagi PKR ianya bukanlah keutamaan mereka. Insyaallah UMNO akan bersama PAS dalam menegakkan hukum Hudud yang sebenarnya bukan hudud yang mengikut selera dan citarasa pemimpin PAS dan sekutunya.

78 thoughts on “Nurul Izzah Tolak Hudud?

  • April 4, 2014 at 1:59 pm
    Permalink

    Nampak gayanya, PAs kena settle dulu ngan kawan rapat sebantal pas iaitu dap dan pkr.

    Umno/bn dah bagi isyarat , ok jer boleh laksana di kelantan.

    Kalut la pas nie…..sibuk ketuk gendang mengata bn tak bagi, bn zalim , bn tak ikut undang islam tapi kawan sekutu tentang habis habisan hukum hudud untuk dilaksanakan…….

    Pikir balik lah pas-hang kawan dgn syaitan atau iblis, bapak firaun atau rakan sekutu yg sama berjuang ke putrajaya.

    Sebab yang aku nampak , pas sering dijadikan ‘alas kaki’ parti dap dan pkr.

    Reply
    • April 4, 2014 at 2:32 pm
      Permalink

      MCA dan MIC kawan rapat PAS ka??

      Reply
      • April 4, 2014 at 3:03 pm
        Permalink

        Moo tak tahu apa kebenaran sebab dia bodoh dan tak cukup akal

        Reply
      • April 4, 2014 at 4:01 pm
        Permalink

        Weiii mooo bodo macam lembu ternakan…MCA & MIC ada la musuh Paria Rencong PR seperti UMNO jugak. Hang jangan la nak konar baring plak…kalo tok leh jawab baik hang diam habih ceghita sapa pun tak marah kat hang….!!!

        Reply
      • April 4, 2014 at 5:03 pm
        Permalink

        Ish ish…bangangnya statement ko mooo…

        Reply
      • April 4, 2014 at 5:10 pm
        Permalink

        hahaha macai bila nak putar belit camni laaa

        Reply
      • April 4, 2014 at 5:31 pm
        Permalink

        Org dok kutuk PAS alas kaki DAPigs dan PGayR, hang MEROYAN lak tanya MCA dan MIC kawan rapat PAS!!!

        Apa hang nak sampaikan ni Mooh!!!

        Kalau MCA dan MIC kawan rapat PAS, PAS tetap jadi alas kaki MCA dan MIC!!!

        MUEH44444 TAKE BEEEEEEEER MOOH!!!!

        Reply
      • April 4, 2014 at 6:29 pm
        Permalink

        MCA, MIC ?? Trying to divert moo ??? Mintak maap lah moo !!! Kebodohan dan kemunafikkan melampau yg ternampak !!!

        Reply
  • April 4, 2014 at 2:31 pm
    Permalink

    UMNO Master of Spin.

    Apakata UMNO yg memegang tampok kuasa skg laksana hudud. Boleh??

    Reply
    • April 4, 2014 at 3:04 pm
      Permalink

      Moo tak tahu kebenaran cuma nak membodohkan orang. Dia yg paling bodoh.

      Reply
    • April 4, 2014 at 3:41 pm
      Permalink

      Moo bahalol.
      Hudud Pas hanya untuk melayu sahaja.
      Kalau pakai kaedah Pas., lagi banyak melayu akan jadi murtad.
      Skrg ni, UMNO nak hudud hukuman itu untuk semua orang dalam Malaysia ini.
      Pas selalu dok gebang kata UMNO selalu kata hudud Pas salah.
      Woi, skrg ni hudud UMNO nak hukuman itu untuk semua. Hang pi bagitau tau kat pemimpin hang tu. Ada teloq tak pemimpin hang tu terima ni?
      Selagi Pas dok jadi kuda PKR dan DAP suruh Pas campak dalam parit hudud kaedah pas tu.

      Reply
    • April 4, 2014 at 5:05 pm
      Permalink

      Silap tu, parti penipu rakyat yang master of spins.
      Kau moo adalah salah satu robot spin dan rajah copypaste!

      Reply
    • April 4, 2014 at 5:13 pm
      Permalink

      laaa UMNO pulak yang kau suruh kee moo lembu ??? PAS bila ada kuasa habis dikatanay hudud hanya perkara kecil dalam islam kiranya jatuh tak wajib pulak , padahal sebelum kuasa habis di kafirkannya orang UMNO !!!

      yang Master Of Spin tu PAS laa , kejap hudud tu wajib dan boleh murtad kalau menolak TAPI boleh kata pulak hudud tak wajib dan perkara kecil dalam islam .. camana ni moo lembu , sampai nurul pujaan pengikut PAS sendiri kata hudud bukan keutamaan .. woiii apa ni ??? kakakakaka

      itulah PAS , hanya pandai mempermainkan hukum Allah sahaja !!!

      Reply
    • April 4, 2014 at 5:44 pm
      Permalink

      La…dah Kelantan yg nak sangat hudud sampai nak bentang kat Parlimen Malaysia, hang nak kata UMNO pegang kuasa laksanakan hudud di KELANTAN!!!

      Hang BODOW ker apa ni Mooh!!!

      Reply
    • April 4, 2014 at 6:31 pm
      Permalink

      Hahahahaha. Org tak solat cakap pasal Hudud ??????

      Reply
      • April 5, 2014 at 2:10 am
        Permalink

        aduhh dok tergelak aku pagi-pagi ni hahahahahaha

        Reply
    • April 5, 2014 at 11:33 am
      Permalink

      UMNO tak hipokrit sebab dia memerentah dan tau kesukaran utk laksanakan hukum tsb disebabkan penduduk msia yg berbilang bangsa tapi PAS sangat hipokrit nak laksana hudud sebab nak dpt undi bukan kerana nak laksana sgt.PAS lagi berdosa dr UMNO.SEkarang bila PAS bekerjasama dgn Kafir dia tukar negara islam jd negara kebajikan.Pundeklah moo.Bila PAS dah kurang sokongan di timbul semula isu hudud.Munafik memang hipokrit

      Reply
    • April 5, 2014 at 8:22 pm
      Permalink

      UMNO akan laksana kan undang undang mematuhi syariah…bukan nya HUDUD maaa…ada ngerti kamu mooo…?

      Reply
  • April 4, 2014 at 2:34 pm
    Permalink

    1Bestari – sbb apa UMNO kasi projek besar kat YTL???

    :Saiapa yg kudakan siapa??
    :

    I am no telco expert. But I have enough of experience to know what makes sense, what don’t. 1Bestarinet is a project awarded to YTL Communications for delivering fast enough internet experience to all 10,000 schools nationwide. It is claimed to have been an open tender and YTL came out top out of a total 19 companies which tendered.

    Frankly, I have originally almost written off the YTL’s telecommunication initiative until there are quite a number of postings which makes me wanting to rethink (thanks for the comment) – no disrespect to YTL, but I have discounted all the other telco players like Green Packet, Redtone, and even UMobile anyway. Hence, I am not putting YTL as the only one as a punching bag for my telco thoughts. Let me put it this way, among the tycoons, Ananda Krishnan has already won this war among the telcos – while the other two, Celcom and Digi are corporate owned today. Anyone wants to take a share out from Ananda, do something else. It was the same as when Vincent Tan attempted with Digi (did not go far) and now UMobile which will not go far as well – in my thoughts. In telecommunication, its either you have it or you don’t. It is not like a power generation business where it is dependent on the areas served, grid etc.

    Now 1BestariNet is a way for YTL to reduce its costs of deploying wireless data communication nationwide while using the government’s money to help it to achieve its dreams. It is actually not wrong as schools will need to be digitally covered anyway. Anyone who can do it most cost efficiently should get the project. Now my thoughts are this – the one which probably can do it most costs efficient should be a combination of a strong wireless provider and a fiber provider. From there, where does YES stands?

    A fiber provider should no doubt be Telekom Malaysia while for a wireless provider they should be any of the three telcos – Maxis, Celcom, Digi. For YTL to get this project, it must have very strong connections or may have priced them very low to beat the competition or even both. If YTL has the committed ambition to cover the entire country with YES network, then maybe it would have used this project to achieve its ambition. For Maxis, Celcom and Digi it is a given that they must cover the entire nation or at least the bigger cities and towns with 4G.

    Now, why do I think it should be a combination of a strong fiber provider and wireless player. The cities – Klang Valley, Penang, Johor Bahru and ultimately to other cities as well. Ain’t TM is currently laying the fiber already? If it is charging less than RM1,000 for a 20Mbps fiber internet or more ultimately, what else can beat that from among the wireless providers? Are we saying that every student will be provided a dongle for their notebooks? What the schools need to do is to cover the entire school with wifi. Isn’t that a cheaper and longer term solution? Imagine every new student will be provided with a YES dongle…that does not make economic sense.

    Say 50% of the schools are located in the cities or suburban areas, providing internet to these schools are hence not expensive. A one off costs of covering with wifi (should not be much) and just monthly internet bill of not more than RM1,000 to TM. Another 40% of schools in the smaller towns? (The real problem as usual is tackling the real rural areas which probably makes up the 10%) Well, they need wireless providers which is why the 4G LTE and WIMAX providers are for. Please tell me if I am wrong deploying WIMAX solution is initially supposed to be cheaper but with the need to pay for the CPE (Customer Premises Equipment) I would think 4G LTE will be ultimately used hence that’s why all the telcos are getting some spectrum for the deployment of LTE.

    Going back to 1BestariNet. If YTL is to deploy fully, it would be getting RM1.5 billion in 5 years – that’s what the press statement says. What the press statement does not say is whether it includes costs of accessing internet. I would think so as it does not make sense to just cover and do not provide access for it. Again, I would think the government would not ask the students to pay for access, am I right? The project is RM1.5 billion in 5 years. That comes to

    RM1.5 billion / 5 years / 10,000 schools / 12 months = RM2,500 per school per month

    and we are still not getting the fiber speed which can be deployed to many of the urban schools as at now.

    Every student is supposed to be provided with a dongle from YES or could it be a CPE in every classroom or something like that?

    Now, comes YTL’s grand plan…Its objectives of doing the 1BestariNet is to grab hold of the student’s market – 5 million of them altogether. It is trying to get a market share out of it to achieve its initial target of 1 million subscribers that pay so that it can breakeven. To do that it has to achieve something like 15% from the student market assuming YES already has about 300,000 subscribers currently. Hence, the students will have to be provided with a dongle so that they can access the network from anywhere, anytime – either in school, home or any public area. In school, it is free but anywhere out of school it will not be free anymore.

    HOWEVER, for those students whose houses are in the more urban areas, most of them would have access at home anyway – in fact many homes today and most in future will be wirelessly connected – either from 4G LTE, Unifi (fiber to the home) or Streamyx (old ADSL technology). They do not want to pay the extra.

    As for the more rural students, chances are they do not want (or could not afford) to pay anyway and if they are, their homes may also be connected with Telekom’s Streamyx. And if there are no Streamyx, chances are there’s no YES access as well. Hence, how is the 1BestariNet going to turn YTL into a serious enough contender in Malaysian telecommunication sector?

    Anyone care to comment as I think this speculation may not run too far although may sound simplistic…as I still could not get the rationale.

    Reply
    • April 4, 2014 at 2:39 pm
      Permalink

      Hidup Melayu! Hidup Melayu! Hidup melayu!

      Reply
      • April 4, 2014 at 2:48 pm
        Permalink

        Anak kecil main api…
        lala.lala…la…laa..la..la….

        Reply
        • April 4, 2014 at 3:27 pm
          Permalink

          Apa benda yg kau meghaban ni Moo…..hang kat luar ‘Boring sort’ kah Moo…??

          Reply
          • April 4, 2014 at 4:23 pm
            Permalink

            hehehehe…tak ketahuan punca je aku tengok moooo ari ni…awat hang mooo ??

          • April 4, 2014 at 5:29 pm
            Permalink

            Tak kan tak perasan Boss… tajuk la…! No Rule Tolak Hudud… Sembelit angin satu badan la…

          • April 5, 2014 at 12:04 pm
            Permalink

            No rule takut bab seksyen 16 enekmen hudud PAS la tu…pak dia tak kesah, tapi no rule takooooot !!

            mek..kalau hang baca komen aku, tolong bagi nasihat kat norule sat, hang kan orang lama dalam bab meliwat isteri ni.

          • April 8, 2014 at 6:56 pm
            Permalink

            HAHAHAHAHAHA

        • April 4, 2014 at 4:09 pm
          Permalink

          Orang tua plak dok sakan tonyoh pungkoq & puki….

          lala…lala…lala….la..la…!!!

          Reply
        • April 4, 2014 at 5:28 pm
          Permalink

          Hehehehe….kat Turki belajar nyanyi444 ka Mooh!!!!

          TAKE BEEEEEEEER MOOH!!!!

          Reply
        • April 4, 2014 at 6:39 pm
          Permalink

          KO DAH HABIS IDEA NAK SPIN KE MOOO????

          Reply
      • April 4, 2014 at 3:06 pm
        Permalink

        Melayu hidup la kau bolih hidup. Bodoh

        Reply
      • April 4, 2014 at 5:06 pm
        Permalink

        Aisshhh mooo, kau ni lapar tak cukup makan rumput ka mooo?

        Reply
        • April 4, 2014 at 9:07 pm
          Permalink

          Lagu mana mooo nak makan rumput…mata dia dah nampak rumput warna merah sebab dia dah di pakai cermin mata lensa merah oleh tuan nya hamPAS tu.

          mooo dah kena tipu warna rumput hijau dah nampak merah plak pasai kebodohan nya sendiri..tu la percaya sangat kat pemimpin nampak jerr waraq tapi sebenaq haprak…!!!

          Reply
      • April 4, 2014 at 5:14 pm
        Permalink

        moo kau mabuk todi kee hari ni , kau sembahyang jumaat kee tak ni ???

        Reply
      • April 4, 2014 at 6:43 pm
        Permalink

        Hiss ! Hidup Melayu ?? Sayang jugak ko kat Melayu ye mooo ?? heh heh heh….

        Reply
    • April 4, 2014 at 6:56 pm
      Permalink

      Oh ! mooo, ko letak tahap IQ ko sama level dengan lembu dan kaldai !!! sian mak bapak ko !!!

      Reply
    • April 4, 2014 at 9:30 pm
      Permalink

      Dah start gila dia . dari hudud merapu ke YTL , merapu ke hidup melayu , terus melalut menyanyi . sah hang dah mereng moo.

      Reply
    • April 5, 2014 at 1:15 am
      Permalink

      mesti lah kena bayar rm 1k setiap bulah mooo cukup ke dalam satu sekolah ada 40 kumputer jika WIMAX itu , jika LTE mestilah rm 2,500 , moo cuba cerita apa beza LTE dan wimax, kau tahu kalau LTE 4g ia tak gunakan wayer fiber optic cable tau, tak akan kau bagi budak itu git rendah kot lagi pun macam sedia di kawasan luar bandar kena guna LTE, WIMAX gunakan fiber optic cable hanya digunakan bandar dan kawasan banyak perumahan, nampak sangat bodoh atikal ini

      Reply
  • April 4, 2014 at 2:40 pm
    Permalink

    Nurul Izzah indirectly meminjam kata2 Hj Hadi yang hudud cuma 0.0001% sahaja.

    Reply
    • April 4, 2014 at 2:49 pm
      Permalink

      Spin lagi…

      UMNO Bila nak laksana hudud bro??? Korang yg pegang kuasa..

      Reply
      • April 4, 2014 at 3:09 pm
        Permalink

        Sebab orang macam kau ramai yg tak tahu apa pun. Bodoh.

        Reply
      • April 4, 2014 at 3:42 pm
        Permalink

        Bukan aku yang cakap Mooh, Tuan Guru Hj Hadi yang cakap. Takkan dia “muhung” kot. Kebenaran itu pahit untuk ditelan mooo?

        Reply
      • April 4, 2014 at 4:13 pm
        Permalink

        UMNO nak hudud kat semua kaum & agama mooo…bukan macam hamPAS tu hudud cuma untuk melayu islam yang serba pandir jerr…zina akan di masuk kan sebagai satu sekyen dalam Kanon Keseksaan/Penal Code bukann nya dalam enakmen jenayah syariah macam kat Kelate & Terengganu hasil draf pemimpin bodo hamPAS….!!!

        Reply
      • April 4, 2014 at 5:10 pm
        Permalink

        Sembang jer lebeh mooo…pegi tukar le tang liwat dgn pompuan dlm Enakmen Hudud & Qisas 2002 yang digubal oleh Kerajaan PAS….

        Amacam hero hudud, ada brani kaaa?
        Ko mooo cuba jgn spin pusing kat umno plak. Korang dgn kapal tenggelam punfail big time, kecut !!

        Reply
      • April 4, 2014 at 5:15 pm
        Permalink

        hahaha belit moo lembu ooiii belit jangan tak belit .. memang hadi cakap macam tu sampai boleh jatuhkan hukum hudud tak wajib pulak … sama juga macam nurul kata hudud bukan keutamaan ..

        tulaa kau moo lembu asyik mabuk todii jeee sampai baca pun tak betul !!!

        Reply
      • April 4, 2014 at 8:45 pm
        Permalink

        Macamna Umno nk laksana hudud, Pas yg berkompang satu dunia nk laksanakan hudud pun tak laksana pun lagi. Propa je lebih.

        Reply
      • April 5, 2014 at 8:26 pm
        Permalink

        moooo..hang pi tanya kat PAS Kelate bila nak laksana kan HUDUD yang dah di warta kan dulu…????

        Reply
      • April 6, 2014 at 12:06 pm
        Permalink

        Hudud ni PAS je yg bangkitkan moo,PAS pun tau sukar nak buat tapi demi undi dijajalah hudud ni,PAS bukan berani kalau berani buat je mcm Acheh di Indonesia tu.Awak paksalah beramai2 dgn penyokong PR tu supaya PAS laksana hudud dgn segera.Kalau Kerajaan UNNO bunuh pun mati syahid dpt masuk syurga.Ada berani ke.Jgn bagi byk sangat alasan,buat jelah.

        Reply
  • April 4, 2014 at 2:43 pm
    Permalink

    UMNO Parti Pembunuh 1 Malaysia:

    Former deputy prime minister Tun Musa Hitam (pic) today clarified the events leading to his revelation that Tun Dr Mahathir Mohamad was in Kuala Lumpur during the bloody Memali incident in the mid-1980s.

    Musa said he assumed responsibility for the incident on November 19, 1985, despite the fact that he was not the acting prime minister then.

    “I assume full responsibility for the event,” Musa said in a statement today.

    “On the day of the Memali incident, Dr Mahathir was in Kuala Lumpur and I was not the acting prime minister,” he said.

    Musa had revealed in a forum in Kota Baru last week that Dr Mahathir was in Malaysia when police forces killed Ibrahim Libya and his followers in a clash.

    The Memali incident occurred at a remote village in Baling, Kedah, in November 1985.

    A team of policemen laid siege to the village of about 400 people and where the late Ibrahim Mahmud, also known as Ibrahim Libya had been running a religious school.

    The incident resulted in 14 civilian deaths and two police deaths.

    Musa said he and the then acting inspector-general of police met Dr Mahathir on the same day police forces killed Ibrahim Libya and his followers in a clash and requested that Dr Mahathir delay his visit to China for three reasons.

    These were: the incident was in Kedah, which is Dr Mahathir’s home state; it involved Muslims; and by postponing his China trip, it showed Dr Mahathir prioritised and cared about an incident taking place in the country.

    However, Musa said the former prime minister ignored their advice.

    “I told him about my proposal to table the Memali incident in Parliament,” he said today.

    Musa said he also requested a 24-hour media embargo to assess the situation. He wanted to provide a more accurate picture of what transpired in Memali that day.

    On November 20, 1985, Musa raised the issue in Parliament and held a press conference.

    Musa said his statement today was not to reopen the Memali incident but to clarify what he had said about the incident in Kota Baru on March 27.

    “The main issue now are the facts… whether on that day I was the acting prime minister when Dr Mahathir was overseas,” Musa said, adding that based on the reference material that he has unearthed, it was obvious that Dr Mahathir was in fact in Malaysia, which meant that Musa could not assume the role of acting prime minister. – April 4, 2014.

    Reply
    • April 4, 2014 at 3:11 pm
      Permalink

      Orang bodoh dan kecewa skg dah ramai mcm moo bodoh

      Reply
    • April 4, 2014 at 5:19 pm
      Permalink

      belit moo jangan tak belit hahahahaha

      Reply
    • April 4, 2014 at 5:35 pm
      Permalink

      Alah Mooh!!!!

      Belum bentang hudud kat Parlimen Malaysia, PAS dok canang cerita Memali!!!

      PAS TAKUT DAN TUNDUK PADA ARAHAN KAPALA WHEELCHAIR LA TU!!!!

      MUEH44444 TAKE BEEEEEEEEEER!!!!!

      Reply
    • April 5, 2014 at 1:19 am
      Permalink

      dulu buruk tun musa hitam sekarang salakan tun m suduh itu mooo mana satu betul mooo isu memali ini nampak sangat pas penipu

      Reply
    • April 6, 2014 at 12:10 pm
      Permalink

      itu kata musa Black,Awk ada rujuk ke akhbar2 pada tarikh dan tahun tsb memang Tun berada di china pd waktu tsb.Sejarah tak pernah berbohong.Cuba rujuk dan buat penyelidikan sikit moo supaya org tak tak gelar awak penyokong pak angguk mcm keldai.

      Reply
  • April 4, 2014 at 2:43 pm
    Permalink

    pas masih lagi nak bersekongkol dgn pkr dan dap

    Reply
    • April 4, 2014 at 2:50 pm
      Permalink

      UMNO masih lagi bersekongkol lagi dgn MCA, MIC, Bejasa dan berpuloh2 lagi parti. ok ka??

      Reply
      • April 4, 2014 at 3:29 pm
        Permalink

        dahla tu Moo..lebih 44 orang kata hang bodoh…nanti bodoh sungguh hang Moo….

        Reply
        • April 4, 2014 at 3:35 pm
          Permalink

          Memang moo bodo sungguh pun, kesian mak ayah dia dapat anak bodo macam ni. Cakap merapu meraban. Kalau kat sekolah jawab soalan periksa lagu ni, jawapan x kena mengena dengan soalan, alamat dapat 9F spm. Bodo la tu.

          Reply
        • April 4, 2014 at 4:25 pm
          Permalink

          dah bodoh pun…lama dah.

          Reply
      • April 4, 2014 at 4:07 pm
        Permalink

        Habih hamPAS tu dah sanggup bersongkokol ngan DAP laknat & PKR munafik leh lak…? PAS ni dah ikut stail UMNO bergabung ngan parti bukan islam semata mata nak dapat sokongan bukan melayu/islam untuk memperjuang kan keadilan….

        Reply
      • April 4, 2014 at 5:21 pm
        Permalink

        hahaha apa ni moo lembu oiiii , inilah akibat terlalu bersekongko dengan puak anti Islam dan puak anti Melayu DAPigs yang sememangnya pro murtad dan pro LGBT !!!

        ada kee MCA dan MIC camni moo lembu ?? kalau ada kami akan maki hamun diaaa … tapi dengan DAPigs macam tu macai-macai boleh sayang dan siap angkat jadi hero kakakakakaka itupun taktahu nak beza kaa moo lembu oiiiii

        Reply
      • April 4, 2014 at 5:42 pm
        Permalink

        La….okay lah!!!

        UMNO perintah Malaysia dgn kerjasama parti2 lain!!!

        Hang napa Mooh…tak dapat terima hakikat ka???

        Reply
  • April 4, 2014 at 2:44 pm
    Permalink

    Kisah Kebodohan dan Korupsi UMNO lagi dan lagi dan lagi dan lagi dan…:
    ;
    ;
    ;
    Tengku Razaleigh: The awarding of subsidies totaling RM136.5 billion to independent power producers from 1997 to 2011, when consumers are faced with cutbacks in subsidies, could be considered “a sin which cannot be forgiven”, said Tengku Razaleigh Hamzah.

    Reply
    • April 4, 2014 at 2:51 pm
      Permalink

      Apa RM136.5 BILLION..amacam?? Sikit ke byk ni??? apa!!!C Tak tau??? Bodoh!

      UMNO = Parti Bodo 1 Malaysia

      Reply
      • April 4, 2014 at 3:43 pm
        Permalink

        Bagi link, hang bukan boleh percaya sangat.

        Reply
        • April 4, 2014 at 5:15 pm
          Permalink

          Malaysiangkini lerrr mana lagi?
          Online spin…hanya org bodoh jer yg percaya online news camni…maksudnya mooo bodoh ler

          Reply
      • April 4, 2014 at 5:24 pm
        Permalink

        hahah sekali aku nak baca kena subcribe kakakakakaka woiii tak hingin aku nak dgr tipu muslihat malaysiakini tu

        Reply
      • April 4, 2014 at 5:39 pm
        Permalink

        La…kalau kerajaan Malaysia tak bagi subsidi karang, nanti bila naik tariff elektrik dan rakyat perlu membayarnya, Mooh jugak yg MEROYAN!!!!

        Macam Penang la sekarang, naik lagi tariff air di Penang!!!! Gone End siap NGAKU dia tipu semua org Penang kononnya takkan naikkan tariff air!!!!

        TAKE BEEEEEEEEERRR

        Reply
      • April 4, 2014 at 6:51 pm
        Permalink

        Parti bodo ??? Ko cakap sorang2 nampak !!! Nampak macam tinggal ko sorang yg Bodoh kat sini !!!

        Reply
      • April 6, 2014 at 12:12 pm
        Permalink

        Nik Aziz pun belanja wang rakyat kelantan 136.7 billion lebih sikit je dr kuli cakap.untuk kayakan kroninya di Kelantan awak tak tau ke moo.

        Reply
    • April 4, 2014 at 3:14 pm
      Permalink

      Moo copy paste yg paling bodoh.

      Reply
    • April 4, 2014 at 5:24 pm
      Permalink

      hahaha jangan tak lari tajuk moo lembu ,lari tajuk adn belit itulah kau kakakakakakaka

      Reply
  • April 4, 2014 at 5:40 pm
    Permalink

    Mooh MEROYAN sebab bakal bini dia, si No Role Ijjah kena attack kat MYKMU!!!

    Tu yg Mooh MEROYAN tahap GABAN tu!!!

    TAKE BEEEEEEEER MOOH!!!

    Reply
    • April 4, 2014 at 8:35 pm
      Permalink

      mooo kena “bermadu” dengan sultan melaka lah camni. Masing2 nakkan no role ni.

      Reply
  • April 5, 2014 at 7:53 am
    Permalink

    maksud nurul izzah sama rata (tanpa mengira agama) ialah orang islam pun blh memilih agama mereka walaupun mereka sudah islam?nurul izzah gila.ini bmaksud nurul izzah menyokong dan menggalakkan murtad.gila gila anak nuar ni.

    Reply
  • April 6, 2014 at 3:01 am
    Permalink

    maksud nurul dipandang begitulah, orang melayu yang lahir dari perut orang melayu Islam boleh bebas memilih ugama lain dari emak bapaknya.sungguh durjana kou nurul. mliwat isteri memang tak boleh.datangi istri dari hadapan atau belakang itu gaya persembahan, tapi kena ingat tempat yang subur cuma satu je faraj isteri sahaja kan. tak pernah pulak aku dengar dr kata dubur isteri subur boleh tabur benih nak dapatkan anak.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *