Memali: Bukan Salah Musa atau Mahathir, Yang Salah Ekstremis Agama Bernama Ibrahim Libya

Oleh Ab Jalil Backer

Polemik sama ada Tun Mahathir Mohamad berada di negara ini atau tidak ketika tragedi Memali 19 November 1985 berlaku tidak penting. Saya tidak pernah dengar Tun Mahathir mendakwa beliau tidak berada di Malaysia atau menyalahkan Musa Hitam atas peristiwa Memali. Yang menyalahkan Musa Hitam ialah Pas kerana Musa Hitam adalah Menteri Dalam Negeri ketika itu.

Ia juga tidak penting sama ada Tun Musa Hitam merupakan Pemangku Perdana Menteri atau tidak ketika itu. Kertas Putih Parlimen yang dibentangkan pada 25 Februari 1986 ditandatangani oleh Musa Hitam selaku Menteri Dalam Negeri juga tidak mengambil kira siapa yang berada dalam negara.

Kertas Putih tersebut dengan jelas menerangkan masalah ekstremis agama yang berpunca daripada amanat Haji Hadi Awang pada 1981 sehinggalah membawa kepada kemunculan ekstremis agama seperti Ibrahim Mahmood atau nama popular beliau Ibrahim Libya.

memali

Musa Hitam terperangkap dalam polemik ini kerana ia cuba dicetuskan semula oleh Pas untuk menarik simpati golongan muda yang tidak faham sejarah. Pas berharap dengan menghidupkan semula isu Memali ia akan memberi gambaran seolah-olah Polis dan Barisan Nasional membunuh orang kampung yang tidak berdosa dan lemah.

Hakikat sebenarnya Ibrahim Libya adalah salah seorang ekstremis agama yang jika tidak dibendung tidak mustahil akan bertukar menjadi pengganas. Bukti dan fakta menunjukkan selama bertahun lamanya Ibrahim Libya menghasut rakyat menjatuhkan kerajaan yang dipilih melalui pilihan raya secara jihad peperangan.

memali-ucapanIbrahimlibya

Bagi beliau, kerajaan ini adalah kerajaan yang wajib diperangi kerana tidak melaksanakan undang-undang Islam.

Semua ini berpunca daripada Presiden Pas hari ini, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sendiri. Hadi Awang pada 1981 ketika itu merupakan antara tokoh ulama muda dalam Pas telah mengeluarkan kenyataan menyeru jihad ke atas Barisan Nasional

Saudara-saudara sekelian percayalah,

Kita menentang UMNO, bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang Barisan Nasional bukan kerana dia lama memerintah kerajaan. Kita menentang dia ialah kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan undang-undang kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah. Oleh kerana itulah kita menentang mereka. Oleh kerana itulah kita menghadapi mereka. Oleh itulah kita cuba berlawan dengan mereka.

Percayalah saudara-saudara sekelian,

Perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad. Bergantunglah kita kepada Allah dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam. Kita tidak perlu masuk Buddha, Kita tidak perlu masuk Hindu, Kita tidak perlu masuk Kristian, Tapi kita menjadi kafir dengan mengamalkan ‘politik suku, agama suku’.

Sejak itulah terjadi kegiatan ekstremis yang sangat serius di kalangan penyokong Pas sama ada dari segi ibadah, mahu pun kehidupan sosial seperti memulau imam yang dilantik oleh kerajaan atau menyokong kerajaan BN, memulaukan kenduri orang UMNO, tidak memakan sembelihan penyokong UMNO dan enggan bersama mengebumikan jenazah penyokong UMNO.

Hadi Awang sekadar menghasut, Ibrahim Libya pergi lebih jauh lagi apabila mula mengumpul penyokong dan juga senjata. Ucapan-ucapan beliau juga menjurus kepada menghasut orang Islam agar tidak mematuhi kerajaan yang dipilih, tidak menghormati undang-undang negara dan ingkar arahan Polis.

Sejak September 1985 lagi Polis mahu menangkap Ibrahim Libya kerana cuba menimbulkan keadaan tidak tenteram di kalangan masyarakat dengan seruan-seruan jihad beliau. Beberapa kali beliau diminta menyerah diri di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri.

Beliau bukan sahaja tidak mengendahkan tetapi juga mula mengumpul penyokong yang taksub untuk menghalang sebarang tindakan polis ke atas dirinya.

Setelah beberapa bulan berunding melalui bapanya dan juga sahabat-sahabat terdekatnya gagal, Pihak polis mengambil keputusan mengepung rumahnya dan mengarahkan beliau menyerah diri. Beliau bukan sahaja enggan malah menghasut pengikutnya mempertahankan diri beliau dari ditahan oleh Polis.

memali-revolusi

Serangan terhadap Polis memberi senario yang sangat penting dalam kaedah Polis menangani peristiwa ini. Polis terpaksa bertindak menggunakan senjata apabila anggotanya diserang oleh penyokong Ibrahim libya sehingga cedera parah dan meninggal dunia. Sama ada penyerangnya Islam, Melayu atau bukan, bukan merupakan pertimbangan keselamatan prosedur Polis.

memali-serangpolis

Mana-mana pasukan Polis di dunia ini tidak akan mendiamkan diri apabila mereka diserang. Jika tidak undang-undang tidak akan dikuatkuasakan dan negara akan berada dalam kacau-bilau.

Walau apapun pandangan terhadap cara Polis menangani isu ini, yang nyata Ibrahim Libya merupakan seorang yang melanggar undang-undang dan ingkar arahan pihak berkuasa. Dalam konteks ini Polis perlu menguatkuasakan undang-undang atau negara akan berada dalam keadaan anarki.

Dari sudut strategik keselamatan Ibrahim Libya dan kumpulan ekstremis Islam ketika itu sedang menguji sejauh mana keutuhan dan kekuatan pihak berkuasa melaksanakan undang-undang. Jika beliau terus dibiarkan bermaharajalela pasti jihad yang lebih besar akan dilancarkan dan menimbulkan lebih banyak kekacauan dan huru-hara. Justeru, gerakan Ibrahim Libya harus dipatahkan atau negara akan terus berada dalam keadaan tidak stabil.

Sebenarnya, tragedi Memali bukan salah Polis atau kerajaan tetapi ia salah Ibrahim Libya dan Pas sendiri ketika itu yang bersifat ekstremis dan taksub membuta tuli. Jika ada pihak yang perlu dipertanggungjawabkan dalam tragedi Memali ialah parti Pas sendiri.

Mereka yang mengkritik cara Polis dan kerajaan mengendalikan isu ini jelas tidak tidak sedar diri bahawa segala kemakmuran dan kesejahteraan yang mereka nikmati hari ini ialah hasil kecekapan dan kecekalan pihak berkuasa menjaga keamanan negara dari diganggu gugat sama ada oleh pihak Komunis mahu pun ekstremis agama.

Memang benar rezeki kuasa Allah, namun Allah mencipta manusia agar berfikir, merancang dan berusaha mendapatkan kemakmuran dan keamanan.

Sila baca Kertas Putih Memali disini

124 thoughts on “Memali: Bukan Salah Musa atau Mahathir, Yang Salah Ekstremis Agama Bernama Ibrahim Libya

  • April 4, 2014 at 4:20 pm
    Permalink

    Kebodohan PAS sampai sanggup melihat penyokong terbunuh, buat tabung konon nak bantu, tabung lesap tinggal tin milo je.

    Sekarang ni adi roy pulak kata tiada negara Islam dalam Al Quraan, dan Hudud hanya 0.0002 % daripada Islam.

    hanya kerana politik sempit 0.0002% 14 orang terbunuh !! Apa pun terlanjur dengan cerita Memali ni, mari kita sama-sama sedekah al-fatihah buat depa.

    Reply
    • April 5, 2014 at 7:05 am
      Permalink

      Agak malang waris keluarga yang dipinggirkan oleh Pas…adakah Dap akan bersama Pas skg sekiranya cara ekstrimis ini masih diamalkan…

      Reply
  • April 4, 2014 at 4:44 pm
    Permalink

    Hadi Awang la yang patut diheret sama dalam polemik ini. Disebabkan kata kata nista yang keluar dari lidah presiden pas ni telah menghasut orang yang taksub sampai jadi mati katak.
    Pada masa ini pada mata hadi Awang Islam dan negara Islam adalah agenda untuk menumbangkan BN sampai ibrahim libya mati katak.
    Tapi pada 2011 presiden pas keluar dari lidah kalamnya sendiri mendakwa negara Islam tiada wujud dalam al quran demi ANWAR dan DAP.
    Ini lah presiden parti yang cukup dangkal lagi munafiq dengan kata katanya sendiri.
    Ada bantahan??

    Reply
    • April 5, 2014 at 12:30 pm
      Permalink

      Boss Mamu… saya ‘tertinggal bas’… Baru perasan bahawa dalam laporan rasmi ada lampiran yg mengaitkan secara tidak langsung peristiwa Memali dengan Amanat HA. Puas cari kalau2 ada small print kat amanat tu: “lu ikut… lu tanggung sendiri…” tapi tak jumpa pulak…

      Reply
  • April 4, 2014 at 5:01 pm
    Permalink

    rugi dan sia2 ibrahim libya mati kerana kalau dia tau pas dah bersekongkol dgn dap lani…hmmmm.
    dah langgar undang2 lepas tu nak salahkan org lain.

    Reply
    • April 4, 2014 at 6:18 pm
      Permalink

      Undang2 yg UMNO cipta???

      Reply
      • April 4, 2014 at 6:28 pm
        Permalink

        La….Mooh masih nak membela penentang ISA!!!!

        TAKE BEEEEEEEEER Mooh!!!

        Reply
      • April 4, 2014 at 6:43 pm
        Permalink

        hang sanggup mati macam Ibrahim Libya ke mooo ???

        hehehehe….

        Reply
      • April 4, 2014 at 7:57 pm
        Permalink

        Umno buat moo jadi bodoh sekarang.

        Reply
        • April 4, 2014 at 8:50 pm
          Permalink

          Sejak bila mooo pandai ???

          Reply
      • April 4, 2014 at 10:30 pm
        Permalink

        SEBENARNYA YG BERSALAH HADI AWANG
        DENGAN AMANAT HJ HADINYA
        AMANAT YG MENGKAFIRKAN UMNO
        AMANAT YG MENGHALALKAN DARAH UMNO
        hj hadi akan merangkak dipadang mahsyar mencari Ibrahim Libya yg telah diselewengkan oleh amanat nya..
        mayat ibrahimn libya tak dimandi
        tak dikapan sb didakwa syahid
        TIBA-TIBA HJ HADI KATA DLM QURAN TAK ADA KERAJAAN DAN NEGARA ISLAM
        TIBA2 HJ HADI KATA HUHUD HANYA 0.00000001% sahaja keutamaan perlaksanaannya dlm Islam
        MAKA ADAKAH IBRAHIM LIBYA MATI KATAK
        oii Moo lu tanya Hj Hadi, Ibrahim Libya mati shahid ke atau mati katak!
        siaplah kau hj hadi..malaikatmaut sedang parhatikan kamu…

        Reply
  • April 4, 2014 at 5:04 pm
    Permalink

    Puak mana yg pukul canang menyatakan darah org UMNO halal ditumpahkan, sehingga ramai yg sanggup mati katak menyahut Amanat sesat pemfitnah RM2juta Si HardyRoy tu..

    Sekarang ni depa boleh pulak berpelukan dgn puak2 kapiaq harbi…celaka punya boroi…pengikut2 pulak bangang tak bertempat…ikut je ckp bos2 depa, mcm chinadoll ikut arahan Aljuburi atas katil….

    Reply
  • April 4, 2014 at 5:17 pm
    Permalink

    inilah akibat PAS mempermainkan hukum Allah dan melacurkan hudud akhirnya pengikut mereka mati sebab hudud PAS yang hingga ke hari ini tak pernah lengkap dan tak pernah siap , maknanya pemimpin PAS memang takde mood nak buat hudud hanya mempermainkan hudud demi kepentingan politik !!!

    yang paling best sekali tabung memali pun dah habis kena sapu dengan pemimpin PAS , sampai balu dan anak yatim memali diherdik bila ditanya mengenai tabung tersebut !!!

    Reply
    • April 4, 2014 at 6:15 pm
      Permalink

      Mainkan HUKUM??? Itu propa umno je…

      Reply
      • April 4, 2014 at 6:29 pm
        Permalink

        Memang PAS suka mainkan hukum!!!

        Bila turn Hadi Roi dapat perintah Terengganu, terus Hadi Roi kata hudud tu hanya 0.0001% sahaja dala Al-Quran!!!

        TAKE BEEEEEEEER Mooh!!!!

        Reply
      • April 4, 2014 at 7:59 pm
        Permalink

        Propa umno la moo jadi bodoh

        Reply
      • April 4, 2014 at 8:21 pm
        Permalink

        Hukum musafir caner lak Moo….

        Reply
      • April 5, 2014 at 2:03 am
        Permalink

        inilaa cakap daripada macai PAS kaki minum todi hahahahaahahah

        Reply
  • April 4, 2014 at 5:22 pm
    Permalink

    Percaturan politik banyak membawa kerugian kepada kita.
    Sama-samalah kita bermuhasabah untuk membetulkan keadaan ini.

    Reply
  • April 4, 2014 at 6:15 pm
    Permalink

    Ekstremis agama???

    Ini adalah propaganda UMNO sahaja. APa maksud ekstrimis agama?? Zikir berlebihan?? Salah kah?
    Bersalawat berlebihan?? Salah kah?

    Sebenarnya anak murid Ibrahim Libya adalah ahli PAS dan pengaruh PAS sgt kuat di sebabkan oleh allayarham. Ini adalah UMNO takut mush politik

    Di sebbabkan ketiadaan interenet ketika itu,..umno senang kelentong rakyat dan buat propaganda supaya rakyat fikir Ibrahim Libya adalah ‘cult’ dan exkstremis.Apa yg UMNO nak jawab nanti depan azzawajalla??

    Reply
    • April 4, 2014 at 6:27 pm
      Permalink

      Ibrahim Libya mengumpul orang mereka lalu disuruh minum dan mandi air kolah disatu masjid. Dengan meminum air itu mereka akan menjadi kebal tidak makan peluru (memang benar mereka tidak makan peluru, kerana mereka makan nasi bukan peluru besi) .

      Dalam menangani insiden itu mereka dipujuk dan dirayu untuk menyerah diri. Polis tidak menyerang, tidak baling bom kearah mereka, kerana polis kita tidak dilatih saperti polis USA. Polis kita kena tunggu untuk dibunuh baru boleh tembak.

      Sesiapa yang masih pakai pampers waktu itu elok usah komen apa2, kerana komen hanya akan menampakkan kebahlulan diri yang memang sudah sedia tolol.

      Reply
      • April 4, 2014 at 6:46 pm
        Permalink

        La ni ada internet pun Presiden UMNO tetap Perdana Menteri Malaysia..hang tak hairan ke moooo ???

        hang mesti tak makan nasi 3 hari, 3 malam tumbuh bulu macam big foot…dok berduka mengenangkan apasala la ni ada internet BN masih memerintah…kan ??

        Reply
        • April 4, 2014 at 6:49 pm
          Permalink

          Hehehehe…dgn kebolehan menggunakan kemudahan internet la, Mooh ponteng solat Jumaat kat Turki siap post kat MYKMU!!!

          Musafir DUA MINGGU KATAKAN!!!!

          ROFL!!!!

          Reply
          • April 4, 2014 at 6:59 pm
            Permalink

            tu la zaman la ni ada ka orang musafir sampai 2 minggu sampai tak jumpa masjid..hang pi mana moooo ???

          • April 4, 2014 at 8:27 pm
            Permalink

            Good one Rap….la ni tak sampai 2 marhalah pun dah nampak semejid….paling koman pun surau….esp kat Malaysia ni….mana2 stesen minyak ada surau…..

          • April 5, 2014 at 10:24 am
            Permalink

            Mooo Musafir sekarang bukan macam musafir 1000 tahun dulu. Sampai kata tak jumpa masjid. Di Turki pulak tu. Kalau di Tibet ke, mongolia ke, kutub utara ke, aku boleh terima

      • April 4, 2014 at 8:04 pm
        Permalink

        Kalo mengikut seksyen 100 Kanon Keseksaan…polis bole mempertahan diri sendiri & oghang lain bole sampai mendatang kematian ato cedera parah jika serangan tersebut bole mendatang kematian & cedera parah terhadap diri polis & oghang lain. Ni bermakna polis tak perlu kena bunuh dulu baru leh bertindak…pendapat tu salah.

        Mengikut seksyen 103 dalam kanon yang sama membole kan oghang mempertahan kan diri & harta nya yang di laku kan oleh oghang lain berkaitan kesalahan merompak,pecah rumah malam hari,kerosakan/khianat/mischief ngan api terhadap bangunan,perahuan dll & pencurian,khianatan ato pencerobohan yang mana keadaan leh mendatang kan kematian ato cedera parah akibat jika tak mengambil tindakan mempertahan kan diri.

        Reply
      • April 4, 2014 at 8:53 pm
        Permalink

        Bukan setakat minum ayaq kolah jerr…aku lihat video yang di tayang kan kat RTM 1 dulu dah sah nampak semua perusuh yang terdiri oghang pompuan separuh umoq memegang senjata tajam kelihatan lalok seolah olah dah teguk ayaq ketum,dadah dll..mata depa tak berkelip kelip dan nampak macam robot dan nampak keletihan sungguh. Ni membukti kan Ibrahim Libya dah beghi depa minuman mengandungi dadah sebab tu para perusuh ikut apa saja arahan ketua depa untuk menyerang polis..pikiran depa dah di penaruhi dadah tak tau apa yang depa dah & sedang laku kan……!!!

        Reply
    • April 4, 2014 at 6:32 pm
      Permalink

      Ekstremis agama????

      Bukan la Mooh, PAS kata Ibrahim Libya mati sebab menentang ISA!!!

      Jadi, Ibrahim Libya dan yg sama2 mati dgn dia masa peristiwa Memali tu bukan mati syahid la!!!

      Kira mati KATAK jer!!!

      TAKE BEEEEEEEER Mooh!!!

      Reply
      • April 4, 2014 at 6:52 pm
        Permalink

        ooooo..la ni depa spin kata ibrahim libya mati sebab tentang ISA..hehehehe

        Esok depa spin pulak kata ibrahim libya mati sebab menentang kemasukan PATI ke Sabah ! heheheh..

        cacai macam hang mooo akan angguk-angguk, lepas tu nak jual temberang hang kat sini, alamat hang jadi bahan jenaka je laaa.

        Reply
    • April 4, 2014 at 8:01 pm
      Permalink

      Berhasil juga propaganda umno buat moo tak cukup akal.

      Reply
    • April 4, 2014 at 8:24 pm
      Permalink

      Silap tu Moo….sebb ada internet lah lagi byk kelentong dan fitnah dapat disebarkan oleh pembangkang…

      Reply
    • April 4, 2014 at 8:31 pm
      Permalink

      Weiii mooo serba tongong cong jerr lebih pada hal satu apa pun tak tau….ekstrem ato pelampauan ada la tindakan melebehi batasan peraturan alam seperti ajaran suci islam & perundangan negagha.

      Kes Ibrahim Libya plak.. dia dah bertindak melampaui batas undang undang Malaysia & ajaran islam. Mana mana individu & kumpulan oghang yang tak mau berjuang meningkat kan syariah islam di label sebagai kafir dan wajib di bunuh. Ni la yang di kata kan ekstremisme agama mengikut doktrin songsang pemimpin gila kuasa Ibrahim Libya. Dia menyeru para pengikut bengap nya supaya menentang ngan kekerasan bersenjata kat BN kunun pemimpin nya tak melaksana kan hukum syarak termasuk hudud. Depa label semua pemimpin BN terutama UMNO sebagai taghut,kapiaq & murtad mesti di bunuh. Ni la pahaman sempit yang di anuti oleh sebagian besaq pengikut hamPAS serba bangang bersandaq kan Amanat Hadi Awang. Hadi Awang la jadi kunci permasaalahan & kemelut yang melanda para muslim la ni yang dah berpecah belah akibat politik sempit demi kuasa duniawi.

      Aku nak tanya hang…ada ka ada nas dalam wahyu ALLAH memerentah kan ummat nya supaya membunuh terhadap individu & kumpulan/kerajaan yang tak laksana kan syariah islam…? Apa yang aku tau cuma ALLAH memerentah kan umat nya supaya memerangi puak puak yang cuba merampas tanah,harta & hak hak asasi individu seperti melarang mengamal kan ajaran islam…kaum kafir yang tak pun berhasrat mau memerangi kaum muslim tak perlu di musuhi. Malah di galak kan berbaik baik ngan depa demi mencapai kesejahteraan hidup aman damai.

      Kalo hang kata aku ni silap sila beri pencerahan …jangan dok sengap jerrr..kalo hang sengap bermakna kata kata aku ni benaq dan pendapat hang salah..betoi tak mooo…?

      Reply
      • April 5, 2014 at 8:11 am
        Permalink

        Aku mintak.. ada orang memali, waris syahid d sana jelaskan. Aku tak caya tuduhan mengarut nak tubuh tentera… sebab yg. aku dengar mereka hanya belajar agama. Tiada pulak dengar ajar ajaran sesat…. kalau ada buktikan.

        Reply
        • April 5, 2014 at 1:11 pm
          Permalink

          takpayahlaa bujuk dorang mati pun bukan sebab perjuangkan hudud tapi membangkang ISA … elok puak PAS macam kau memperjuangkan waris tu untuk dapat duit tabung memali yang telah disapu pemimpin PAS hinggakan sanggup mengherdik waris-waris tersebut

          Reply
          • April 5, 2014 at 2:47 pm
            Permalink

            Perjuangan tersebut benar.. buktinya hari ni k’jaan telah hapuskan undang2 zalim tersebut yg. boleh tahan orang sesuka hati tampa bicara.

          • April 5, 2014 at 4:17 pm
            Permalink

            Setiap kerajaan ada kesilapan bujuk, dan kesilapan kerajaan kita ialah menghapuskan ISA.

            Mati sebab mengganas ikut amanat adi roy, la ni dah tukar mati sebab bantah ISA, esok pulak tukar lagi mati sebab tariff air naik, lepas tu tukar lagi mati sebab Kelantan kalah bola..dan lagi, dan lagi..

            udah-udah la tu bujuk.

          • April 5, 2014 at 7:03 pm
            Permalink

            ISA hapus sebab perjuangan Ibrahim Libya? ISA hapus sebabnya kerajaan fikir pembangkang ni makin elok perangainya tapi kerajaan memang silap besar. Rupa2nya diorang haramjadah dari pemimpin sampai ke macai angkat taik.

          • April 7, 2014 at 1:51 am
            Permalink

            penghapusan ISA bukan kerana zalim tapi kerana sikap kerajaan yang bodoh !!!

            sebab ISA dah banyak membantu Malaysia menghadapai segala ancaman terutama puak gila PAS !!!

        • April 5, 2014 at 11:00 pm
          Permalink

          Aku tak iktiraf depa yg terkorban dalam peristiwa Memali MATI SYAHID!!!

          PAS pun tak iktiraf camtu Bujuk!!!

          Pejuang menentang ISA katakan!!!!

          Reply
    • April 4, 2014 at 8:58 pm
      Permalink

      Tak pernah UMNO menyalahkan sesiapa yg berzikir dan berselawat … Hanya penipuan demi penipuan yg mampu macai2 fuckatan macam mooo, bujuk dan mek esah ni mainkan saban hari tanpa jerih.

      Reply
    • April 4, 2014 at 11:27 pm
      Permalink

      Dulu amanat hj hadi yg kata umno kafir kerana bekerjasama dgn org kafir menjadikan ibrahim libya fanatik dan sanggup mati kerana ingat dapat mati syahid.kini hj hadi pun bekerjasama dgn org kafir juga malah lebih teruk dr umno.kalau ibrahim libya boleh bangun semula memang dia tampar hj hadi kerana amanat hj hadi dia sanggup mati.rupa2nya hj hadi tipu dia,memang malang nasib ibrahim libya ni.dahlah tu kumpul duit juta2 dlm tabung memali puak2 pas ni sapu jugak.inikah pembela islam,yg sebenarnya puak2 ni pengkhianat islam.

      Reply
  • April 4, 2014 at 6:15 pm
    Permalink

    Ada antara kita yang masih ingat tersiar dalam akhbar photo anggota polis bersolat dan menadah tangan berdoa didalam truck polis semasa operasi mengekang peristiwa Memali. Beberapa orang anggota juga kelihatan menangis kerana kesedihan, pastinya bukan ketakutan.

    Anggota yang lengkap bersenjata itu menjadi terlalu sedih (walau pun tidak lemah) diatas hakikat mereka terpaksa membunuh pada hari itu. Dan yang dibunuh ialah bangsa seagama sendiri. Beberapa minit lepas itu, bang, bang… beberapa orang dari mereka yang bersenjata parang, tombak dan lembing tumbang selepas menerpa kearah polis yang sudah bersiap sedia tetapi tidak terlalu rela untuk memetik trigger. Mereka terpaksa berbuat demikian kerana waktu itu hanya 2 kemungkinan dan 1 pilihan. Membunuh kalau tidak mahu terbunuh.

    Tidak perlu kita pertikai keshahidan mereka tetapi yang pasti membunuh dalam aksi pertahan nyawa sendiri bukan satu dosa disisi Allah.

    Photo itu terlalu menyayayat hati kita. Yang bersorak megah pastinya penganjur yang membuat taqwa bidaah laknatullah.

    Reply
  • April 4, 2014 at 6:16 pm
    Permalink

    UMNO do burukkan kan tabung Memamli walhal SPRM dah bagi clearance on this case. Minggu ni MP KTganu reveal umno dah BAIKI RM100 juta untuk baiki stadium yg flawed qualitinya yg dibina oleh kroni umno.

    Reply
      • April 4, 2014 at 8:29 pm
        Permalink

        Sebelum kena tiaw dgn puak2 PAS adalah lebih selamat Raja Kamarul Bahrin Shah masuk parti PAS untuk disucikan. Selepas proses penyucian (can we say baptism?) Raja Kamarul boleh menuding jari kepada orang lain except to himself. Pathetic.

        Reply
      • April 4, 2014 at 8:53 pm
        Permalink

        mooo Mazhab pas pakai setelah Raja Kamarul dan mat taip buat salah di nak bertaubat dia pergi dekat pas, untuk PAS untuk disucikan Raja Kamarul dan mat taip

        Reply
    • April 4, 2014 at 6:53 pm
      Permalink

      SPRM ??? hang percaya ke dengan SPRM mooo ???

      Reply
    • April 4, 2014 at 8:02 pm
      Permalink

      Kesian moo propa dia org tak percaya

      Reply
    • April 5, 2014 at 2:06 am
      Permalink

      SPRM bagi clearence ??? hahahaha dasar macai Pakatan kaki penipu punya orang !!!

      Reply
  • April 4, 2014 at 6:18 pm
    Permalink

    KU LI: BN Spent RM135 billion untuk IPPs sanggup cut subsidi ke atas rakyat.

    Ada org umno kesah?? Lupa org umno Bodo!

    Reply
    • April 4, 2014 at 6:26 pm
      Permalink

      And if the subsidies is taken back, are you willing to pay higher electric tariff compare to the current tariff!!!

      Nak sangat ka???

      Reply
      • April 4, 2014 at 6:57 pm
        Permalink

        Ni mooo hang dok sibuk pasal elektrik..Guan eng senyap-senyap nak naik kan tariff air kat Pulau Pinang untuk kali kedua, alasan yang sangat-sangat simple, supaya orang Penang pandai jimat air !!

        hehehehe…

        Reply
        • April 4, 2014 at 9:18 pm
          Permalink

          eh RAP . ko lupa ke , “khalifah” guan eng buat , semua totok pas sembah dan angguk dia. tengok la PAS penang . kena sergah dgn guan eng , terus bacul . hang lupa ka siapa lawan guan eng , akan terus disenyapkan .

          Reply
          • April 5, 2014 at 4:18 pm
            Permalink

            bukan takat tu je…siap kena halau lagi dari kampong depa !!

      • April 5, 2014 at 2:08 am
        Permalink

        mooo bodoh nak mampus , mana dia faham !! kalau subsidi kena tarik maknanya rakyat kena bayar lebih mahal .. benda macam ni pun macai bodoh tak boleh nak fikir !!! kalau dah otak kaki penipu dan kaki fitnah inilah jadinya hahahahahaha apalaaa kau ni moo lembu bodoh sepanjang masa !!!

        Reply
    • April 4, 2014 at 9:12 pm
      Permalink

      moo kalau pkr bagi subsidi air pun tak guna dua hari ada dan air dua tak ada air buat apa,elektrik di Pulau Pinang naikkan ,cukai pintu pun di selangor naik kan, air Pulau Pinang naik dua kali ganda. mana, di kelantan pun naikan bil air buat apa kalau selalu air minum air karet dan selalu tak ada air, fikir2 kanlah sebelum bercakap mooo

      Reply
    • April 4, 2014 at 10:26 pm
      Permalink

      Bodoh pada mata moo bagi rakyat bn adalah kerajaan sebab itu masih kekal jadi kerajaan pr tak ada hala tuju tidur bersama mimpi lain lain memperbodohkan sesama pr konon. pr tapi tak berani daftar sebagai parti pr.

      Reply
      • April 5, 2014 at 12:01 am
        Permalink

        betul bro pr ini hanya di iktiraf oleh cap ayam china doll aje, pertubuhan pendaftar ros tak pernah terima borong pendaftaran parti politik gabungan pr, hanya anwar aje bermimpi dia dapat gabungkan politik gabungan pr yg di iktiraf oleh cap ayam china doll

        Reply
    • April 4, 2014 at 11:30 pm
      Permalink

      Nik aziz pun spent 136 billion utk air kelantan tapi air karat dan ada tpt paip je ada kau kesah moo.

      Reply
  • April 4, 2014 at 6:44 pm
    Permalink

    Mooh….kalau betul hang kat Turki sekarang, hang takkan post pada waktu ini melainkan Mooh ponteng solat Jumaat!!!

    Waktu solat Jumaat di Turki ialah 1.08 pm Waktu Turki!!!

    Masa Mooh post kat MYKMU adalah 6.15 pm Waktu Malaysia!!!

    Time diffrence between Turki dan Malaysia ialah 5 jam!!!!

    Jadi Mooh post pada jam 1.15 pm Waktu Turki!!!

    PONTENG SOLAT JUMAAT LAGI KA MOOH!!!

    INIKAH ISLE PAS!!!!

    INIKAH ISLE PAS FUCKUTAN RETARD!!!!

    INIKAH ISLE PAS TAHALUF SIYASI!!!!

    PAS BUKAN MEMPERJUANGKAN AGAMA ISLAM, TAPI MENGGUNAKAN ALASAN MUSAFIR DUA MINGGU UNTUK PONTENG SOLAT!!!!

    TAKE BEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEER PAS!!!

    Reply
    • April 4, 2014 at 6:55 pm
      Permalink

      hehehehehehe…dah 2 kali hang ponteng jumaat moooo !!

      Reply
    • April 4, 2014 at 8:26 pm
      Permalink

      Hahaha… pusing kot mana pun mooo kena. Adusss… kesian aku dgn mooo ni. Lenkali kau tulislah kau ada kat Antartika ke mooo. Kesian pun ada juga tapi nak buat macammana, hang tetap kurang bijak dari zaman susun kerusi UMNO sampailah ke zaman menjadi macai fuckutan.

      Reply
    • April 4, 2014 at 9:15 pm
      Permalink

      PAS – PIS – PUS . last sekali , PUSSY. itu ajelah dia ingat.

      Reply
    • April 4, 2014 at 9:20 pm
      Permalink

      Laa, kantoi lagi ! Ko sibuk menyebarkan fitnah sampai tak solat Jumaat mooo ?

      Aku kongsi bersama …

      Keuzuran bagi meninggalkan solat Jumaat adalah antaranya: pitam, gila, sakit terlantar sehingga tidak mampu bangun dan tiada yg dapat membawanya ke masjid…

      sumber : Kitaabul Jumu’ah, bab Fadhlu Man Istama’a wa anshata fila khutbbah. ( hadits no 857 )

      Reply
      • April 4, 2014 at 11:21 pm
        Permalink

        Maka mooo boleh la di dunia ni megunakan alasan yang dia dah jadi gila untuk tak solat jumaat.

        Tu di dunia saja tau mooo.

        Reply
      • April 5, 2014 at 10:50 am
        Permalink

        Kalau tak kerana “gila” aku rasa “mabuk”. Orang mabuk mana boleh solat. Sengaja mabuk supaya boleh excuse semayang Jumaat ka thambi, ayoyo…

        Reply
        • April 5, 2014 at 2:59 pm
          Permalink

          Atau dia pening-mabuk lepas buat Sufi Whirling/Spinning di Turki….

          Reply
    • April 5, 2014 at 2:09 am
      Permalink

      wakakakakakakaka lawak oiiii , kantoi lagi moo lembu tak sembahyang jumaat !!!

      Reply
  • April 4, 2014 at 8:45 pm
    Permalink

    Roi Roi Roi…hati kau keras macam batu

    Reply
  • April 4, 2014 at 9:13 pm
    Permalink

    sudah lama sepatutnya hj hadi kena sumbat masuk jel , sama2 dgn dewa peliwat . ucapan dia di banggol pradong tulah punca org melayu berpecah belah . hebat hj hadi . memainkan sentimen agama demi survival politik kepartian sempit PAS dan diri sendiri. amanat sesat pemecah belah umat islam melayu inilah yang jadi pegangan macai2 pas skrg . terllau baik kerajaan dan Tunku memberikan laluan kpd PAS untuk terus hidup menyesatkan org melayu dalam malaysia. 1 kesilapan besar Tunku & kerajaan membenarkan parti porak peranda ini hidup di bumi malaysia.

    Reply
  • April 4, 2014 at 11:19 pm
    Permalink

    SEBENAR NYA SAYA SOKONG TULISAN PENULIS.SEJAK DITIMBULKAN ISU NI BEBERAPA HARI LALU SAYA DAPAT MENGHIDU IANYA SATU PERANGKAP YG DIPASANG OLEH PAS UNTUK “TURN OVER THE TABLE”BAGI MENGENAKAN UMNO DAN KERAJAAN .SEDANGKAN RAMAI YANG TAK MELIHAT BAHAWA HAJI HADI ADALAH DALANG KEPADA PERISTIWA BERDARAH NI.DIA MASIH TAK MENARIK BALIK DOSA AMANAT NYA INI YG MEMECAHBELAHKAN UMAT .DIA MASIH DOK RILEK MACAM DIA TAK BERSALAH.PESAN SAYA KEPADA HAJI HADI TARIK BALIK AMANAT NI SEBELUM MU KOJOL.KALAU TAK KAT SANA NANTI MU KENA JAWAB DEPAN ALLAH.

    Reply
    • April 4, 2014 at 11:45 pm
      Permalink

      HAJI HADI pun tak berguna sebagai pemimpin di patut cegah kemungkaran pada ahlinya tapi ia gagal macam mana hormat dia sedang dia gagal

      Reply
      • April 5, 2014 at 4:20 pm
        Permalink

        Macam mana nak cegah..dia la bapak kemungkaran.

        Reply
  • April 5, 2014 at 7:07 am
    Permalink

    Sepatutnya hadi awang yg perlu dipersalahkan …kenapa dia tidak mempertahankan ibrahim libya biar smaa sama mati….barulah adil…ini dia kluarkan fatwa sesat yg mati orang lain….dajjal sungguh

    Reply
  • April 5, 2014 at 7:18 am
    Permalink

    sepatutnya Hadi buat amanat orang pas perangi kafir yg memusuhi islam mcm dap dan kapal sink.malangnya dia bkerjasama pulak dgn setan dap.

    Reply
  • April 5, 2014 at 8:01 am
    Permalink

    Kenapa kes MEMALI masih tergantung?
    Kenapa Tunku Sultan Abdul Halim sanggup mencemar duli menziarah pusaka Assyahid yg. terkorban dalam peristiwa memali?
    Kenapa mereka d hukumkan bukan syahid ini tidak d bongkarkan semula dan diuruskan jenazah mereka seperti kematian biasa?
    Perlukah orang2 kampung d serang dengan senjata berat oleh kumpulan tentera yg. besar?
    Apa jenayah yg. Ibrahim Libya buat selain mengajar agama pada penduduk d sana.
    Kenapa Tun Musa rasa bersalah atas tindakan pihak berkuasa menyerang Ibrahim libya?

    Reply
    • April 5, 2014 at 8:06 am
      Permalink

      dia bukan ajar agama…dia ajar jadi kurang ajar…mcm kau tu…jadi pengganas melawan ulil amri.maleh ckp dgn kau ni bodow

      Reply
      • April 5, 2014 at 1:05 pm
        Permalink

        Ibrahim Libya tahu bahawa gerakan untuk menawan dan memberkasnya akan berlaku dan tidak dapat dielakkan. Dari hasil ‘Kelas Agama’nya pada malam 18 Nov. 1985(sebelum hari kejadian):
        A. Jika serbuan polis dapat dipatahkan:
        – membuat serangan hingga ke Baling, menawan Balai Polis Baling bersama2 pegawai2 dan angota2nya.
        – menangkap wakil2 rakyat dan orang2 penting dalam Umno sebagai tebusan dan ditempatkan di Balai Polis Baling
        – menuntut Perdana Menteri menyerahkan kuasa kepada Angkatan Tentera serta membebaskan ahli2 Pas dari kem2 tahanan.
        -meneruskan serangan hingga ke Wisma Negeri di Alor Setar, menawan Menteri Besar dan lain2 ahli exco negeri serta mengisytiharkan pemerintahan Islam

        B. Jika serbuan polis tidak dapat dipatahkan:
        – melarikan diri dan bersembunyi di Gunung Bayu, bertapa dan mencari kekuatan batin dalam persediaan untuk menyerang balas.
        – sekiranya terdapat ramai bilangan yg melarikan diri ke Gunung Bayu, latihan serangan balas akan diadakan.
        – menghubungi orang2 tertentu untuk menyusun strategi baru bagi menjatuhkan kerajaan.
        – di antara strategi tindakbalas: menyerang orang2 Umno tempatan terutamanya ahli JKKK atau pemimpim2 dari Umno
        – menyerang balai polis dan UKK bagi mendapatkan senjata api, jika ada kemampuan

        Reply
      • April 5, 2014 at 2:10 pm
        Permalink

        Siapa yg. menyerang, siapa yg. d serang?

        Reply
        • April 5, 2014 at 2:36 pm
          Permalink

          Pasukan Polis yg HENDAK MEMBERKAS Ibrahim Libya telah diserang.

          Reply
        • April 5, 2014 at 2:39 pm
          Permalink

          Pengikut Ibrahim Libya yang menyerang dan polis yang diserang. Period.

          Reply
        • April 5, 2014 at 8:06 pm
          Permalink

          Weiii bujuk…polis tak pernah menyerang dulu tapi depa nak menangkap individu yang melaku kan kesalahan. Tapi maklum la kalo dah penjenayah mana mau depa di tangkap ..dah tentu melawan…bila menentang untuk di tangkap dah tentu polis guna kan sedikit kekerasan untuk melaksana kan tangkapan.Tindakan polis ni mengikut peruntukan seksyen 15 (II) Kanon Prosedur Jenayah. Insyaalah tak kan pernah di dakwa jika di laksana kan ngan niat yang suci…….!!!!

          Reply
          • April 5, 2014 at 9:39 pm
            Permalink

            apa jenayah dia?
            membunuh,merompak,merogol atau menentang ISA?

          • April 5, 2014 at 11:02 pm
            Permalink

            Ibrahim Libya menghasut org ramai supaya menentang kerajaan Malaysia dgn apa cara sekalipun!!!

            Tu bukan kesalahan ka undang2 Malaysia ka Bujuk!!!

          • April 7, 2014 at 1:55 am
            Permalink

            nyatanya bujuk penipuan kau kata kes memali tergantung adalah jelas satu fitnah daripada puak munafik macam kau tak payah nak belit laa bujuk !!!

    • April 5, 2014 at 10:12 am
      Permalink

      Senjata berat? Oleh kumpulan tentera? Setahu aku diorang mati sebab kena tempbakan pistol dan senapan yang dikategorikan sebagai “small arms calibre”. Definisi senjata berat adalah seperti mortar, meriam atau heavy machine gun. Baca sejarah betul2 bro.

      Reply
      • April 5, 2014 at 12:15 pm
        Permalink

        Kumpulan pasukan Polis yg bergerak dari arah Kampong Pari menuju ke rumah Ibrahim Libya(IL): Kumpulan ini HANYA bersenjatakan pongkis, cotar dan gas pemedih mata. Dalam jarak lebih kurang 50meter dari rumah IL, mereka telah diserang oleh segerombolan pengikut IL yg bersenjatakan lastik, pedang, parang dan buluh runcing. Dalam pada masa yg sama, mereka juga diseranghendap dengan das tembakan dari sebelah kiri yg menyebabkan seorang inspektor dan seorang sarjan terkorban serta-merta.
        Ini menjadi turning-point bagi pihak polis dalam menangani masalah untuk menangkap/menawan IL.

        PS: Stat rasmi untuk memali ialah:
        Terkorban – 4 polis dan 14 awam
        Cedera – 23 polis dan 14 awam

        Reply
        • April 5, 2014 at 12:26 pm
          Permalink

          Tq for the info bro EVLee. Nampaknya diorang percaya pada statistik dan hearsay ceramah sahaja. The only written down evidence is from Harakah. Pathetic.

          Reply
      • April 5, 2014 at 1:16 pm
        Permalink

        biasalahh PAS ni kalau nak menipu dia opunya ayat nak kasi grand , kaki fitnah laa katakan !!!

        Reply
      • April 5, 2014 at 2:11 pm
        Permalink

        Berapa buah kereta kebal…?
        Berapa meriam..?
        Bukan senjata berat lagi.. nak d bandingkan dengan kayu,parang dan senapang patah 2-3 pucuk?

        Reply
        • April 5, 2014 at 2:36 pm
          Permalink

          Kau lah bagitau. Apa senjata berat yang dipakai semasa peristiwa Memali? Dan tolong define apa makna senjata berat?

          Reply
          • April 5, 2014 at 2:54 pm
            Permalink

            1. Secara umumnya, usaha serta gerakan untuk memberkas IL secara diplomasi telahpun berlangsung lebih dari 1 tahun sebelum kejadian.
            2. Kenyataan dari bapa IL sendiri pula; “Anak saya itu tidak suka mengikut nasihat orang lain termasuk diri saya sendiri. Saya telah menasihatkannya sebanyak 20 kali iaitu selepas 20 kali hari Jumaat supaya ia menyerah diri tetapi dia terus berdegil. Saya ingat 20 kali ini kerana mengikut orang tua-tua, kalau hendak menasihatkan anak, elok dibuat selama 20 Jumaat.”
            “Kali terakhir saya menasihatkannya ialah pada pagi 19hb Nov. 1985 tetapi dia terus engkar walaupun saya telah mengugutnya jika dia tidak mahu mendengar nasihat saya, saya tidak mahu mengakunya (sebagai)anak.”
            3. Kalau betul2 lah pihak berkuasa mahu guna kekerasan dan kekuatan persenjataan, boleh ke sampai 4 orang anggota mati serta 23 yg lain cedera menentang kayu, parang dan senapang patah….?

          • April 5, 2014 at 6:58 pm
            Permalink

            Wuihhh… dah jatuh anak derhaka tu. Bila dah derhaka kira macam mati katak je la kan. Fakta baru ni bro EVLee. Kita tengok apa kata Bujuk. BTW bro tak payah bagi link apa2 untuk prove pun, sebab Bujuk pun tak pernah bagi prove apa2.

          • April 6, 2014 at 12:14 am
            Permalink

            Eh.. cerita lah bujuk, berapa banyak kereta kebal dan meriam yg depa gunakan ???

          • April 7, 2014 at 1:53 am
            Permalink

            mula-,mula kata senjata berat lepas tu nak menipu kata kes memali ni tergantung !! cakap puak munafik PAS macam ni laaa asyik buat fitnah jee

        • April 5, 2014 at 4:21 pm
          Permalink

          macam ini. di tangan aku ada parang aku pula serang kau. di tangan kau ada pistol buat apa kau petahankan diri pakai tangan kau ke? fikir2 kan lah bujur, peritiawa memali hanya polis hanya bersenjata kayu dan pelisai rotan aje selepas 4 orang polis meninggal, baru senjata berat masuk, disebab kebodoh pas ibrahim libya dulu nya terbabit dalam peritiwa memali keluar dari pas, macam ini moo lebih kau tanya ibrahim libya itu kenapa dia keluar dari pas dulu pun dia berjihat dengan pas di memali dulu tanya dia ?

          Reply
          • April 5, 2014 at 8:27 pm
            Permalink

            Aku ada cerita.. tapi mungkin lebih baik aku simpan bebab aku takda proof.

          • April 5, 2014 at 11:05 pm
            Permalink

            Sebab apa Bujuk takder PROOF!!!

            Sebab org yg cerita kat Bujuk pun takder PROOF!!!

            MUEH4444 TAKE BEEEEEEEER Bujuk!!!

          • April 5, 2014 at 11:58 pm
            Permalink

            eleh bujuk…bawak hang pi kedai kopi, order kopi o, roti canai kosong 2 biji…panjang la cerita hang.

          • April 7, 2014 at 1:57 am
            Permalink

            cerita kau mana pernah betul bujuk , kau tu asyik menipu jee serupa puak munafik PAS .. kejap nak tipu konon Polis serang guna senjata berat lepas tu nak tipu dan buat fitnah konon kes memali ni tergantung !!! dasar bodoh punya macai PAS

    • April 5, 2014 at 10:16 am
      Permalink

      Kes MEMALI masih tergantung???

      Apa hang cerita Bujuk???

      Cuba ulas lebih sikit!!!

      Reply
    • April 5, 2014 at 11:28 am
      Permalink

      tabung memali tu duit anak yatim.salah satu dosa besar ialah makan harta anak yatim.bila org yg perjuangkan agama makan harta anak yatim bertambah besarlah dosanya.Yg mudah mcm ni pun tak faham tak payah komenlah bujuk engkau memang munafik.

      Reply
      • April 5, 2014 at 2:38 pm
        Permalink

        Harta anak yatim memang salah… tak kira siapa yg. ambil.

        Reply
        • April 5, 2014 at 4:22 pm
          Permalink

          Bukan sapa-sapa…mat sabu yang songlap duit tu.

          Reply
          • April 5, 2014 at 8:21 pm
            Permalink

            Ada bukti… minta dakwa dia, aku pun tak suka berketuakan pemakan harta anak yatim. Tapi… kalau nak bergosip, cukup2lah.

          • April 6, 2014 at 12:00 am
            Permalink

            hang nak bukti apa ?? gambar mat sabu dok seluk tangan dalam tin milo ?? ke video mat sabu dok kira duit dalam van ??

          • April 7, 2014 at 2:00 am
            Permalink

            sebab tu PAS suka ambik duit dan mintak duit melalui tin milo , sebab tak kena audit dan takde segala resit .. apa yang kami ada ialah suara waris anak dan balu memali bujuk !!!

            kalau suara waris anak dan balu memali pun kau tak percaya memang celakalaa puak PAS ni

        • April 5, 2014 at 6:55 pm
          Permalink

          PAS ambil tak salah sebab pemimpin diorang ada mukjizat alaf baru menukarkan perkara mungkar kepada amal. Period.

          Reply
          • April 5, 2014 at 8:22 pm
            Permalink

            Berdosa kita kata orang biasa ada mukjizat… apatah lagi nak permainkan mukjizat para Nabi.

          • April 7, 2014 at 2:05 am
            Permalink

            itulah kenyataanya bujuk .. PAS mempermainkan hukum Allah untuk kepentingan mereka .. rasuah yang haram boleh jadi hadiah dan sedekah , malah hudud yang wajib juga boleh tak wajib !!! itulah kehebatan PAS dalam mempermainkan hukum Allah !!!

        • April 6, 2014 at 12:08 am
          Permalink

          Ye la tu bujuk !!!! Memang semua orang kat sini ‘percaya’ kat bujuk….hahhahhah.

          Reply
    • April 5, 2014 at 1:31 pm
      Permalink

      kejap !! kes memali tergantung ??? kau nak menipu dan buat fitnah apa lagi ni bujuk ???

      Reply
      • April 6, 2014 at 12:05 am
        Permalink

        Dah memang diaorang sekandang kaki spin bro gambus !!!

        Reply
        • April 7, 2014 at 2:08 am
          Permalink

          menipu , menipu dan menipu serta sebarkan fitnah adalah makanan ruji puak celaka PAS .. orang macam ni nak sembang pasal hudud ?? memang celaka laa puak ni

          Reply
  • April 5, 2014 at 12:47 pm
    Permalink

    Kenapakah si Musa Hitam ni nak bangkitkan semula kisah dan isu-isu silam ni ? Tidakkah dia sedar yang perkara ini di bawah tanggung-jawabnya sebagai Menteri Dalam Negeri pada masa itu ?

    Baguslah Musa, masih berdendam dengan Tun Mahadhir lagi ke ? Bagilah lagi modal kepada pembangkang kerana sekarang ini mereka tak ada modal. Baik masuk PAS, nanti dapat gelaran “ustaz””.

    Reply
  • April 5, 2014 at 1:11 pm
    Permalink

    apasal penyokong2 pas kat sini bodoh sangat?

    Reply
    • April 6, 2014 at 12:03 am
      Permalink

      Dah memang bodoh pun…

      Reply
  • April 5, 2014 at 2:59 pm
    Permalink

    Bujuk, tolong baca kertas putih Parlimen tu. asyik tanya soalan yang dah ada jawapan. Gila ka apa?

    Reply
    • April 6, 2014 at 12:01 am
      Permalink

      heh.heh. org yg biasa buang masa bersembang kat kedai kopi macam tu lah perangai nya…

      Reply
  • April 6, 2014 at 5:01 pm
    Permalink

    Ibrahim Libya dan pengikut-pengikutnya kononnya berjihad menentang kerajaan “kafir” BN dan hendak menegakkan sebuah negara Islam, sedangkan Hadi Awang telah mengumumkan dalam Muktamar Pas yang konsep Negara Islam tak pernah wujud, apa yang wujud cuma Negara Kebajikan.Ini bermakna perjuangan Ibrahim Libya memperjuangkan negara Islam tidak bermakna lagi dan tidak mati syahid.

    Reply
  • December 24, 2014 at 3:36 am
    Permalink

    Sy sokongx28

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *