Jambatan Kedua Pulau Pinang Vs Terowong Dasar Laut

Pembukaan jambatan kedua Pulau Pinang baru-baru ini seolah-olah menggugat kredibiliti Guan Eng yang beria-ia mahu  membina terowong dasar laut bernilai RM6.3 billion yang menghubungkan Persiaran Gurney dengan Bagan Ajam di Seberang Prai. Rakyat sedia maklum bahawa perancangan Kerajaan Barisan Nasional sentiasa mendahulukan rakyat  dan ianya sentiasa dapat direalisasikan. Dengan kata lain janji kerajaan Barisan Nasional hampir  100% dapat dilaksanakan. Namun ianya berlainan pula dengan janji pakatan pembangkang yang sentiasa berupa “janji palsu” demi untuk kepentingan dan dendam peribadi.

 

Jambatan kedua Pulau Pinang ini bercirikan  keunikan struktur jambatan dan plaza tol itu. Ianya merupakan yang terbesar di negara ini dengan 28 kiosk bayaran. Jambatan sepanjang 24 kilometer dengan 17 kilometer daripadanya merentasi laut dan tujuh kilometer di daratan   bakal mencetuskan  pertumbuhan ekonomi negeri terutama di zon perindustrian tanah besar di Batu Kawan.

 

 
Antara fakta penting yang perlu diketahui rakyat,   jambatan ini  telah   diilhamkan oleh  bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan direalisasikan Tun  Abdullah. Projek mega itu telah menelan kos RM4.5 bilion dikendalikan oleh kontraktor China Harbour Engineering Co Ltd (CHEC) dan Jambatan Kedua Sdn Bhd (JKSB) sebagai pemegang konsesi untuk 45 tahun. Ianya  dibina dengan reka bentuk bersifat lestari alam sekitar.  Jambatan ini juga  mempunyai kelebihan kerana menggunakan sistem galas getah redaman tinggi (HDRB) yang mampu menahan kesan gegaran gempa bumi sehingga 8.2 pada skala richter pada jarak 300km daripada punca gempa bumi. HDRB adalah produk daripada getah asli yang direka bentuk oleh Pusat Penyelidikan Tun Abdul Razak di United Kingdom, iaitu makmal milik Lembaga Getah Negara dan dihasilkan sepenuhnya di dalam negara.

 

Pada 30 April tahun lepas, Najib menjadi pemimpin pertama negara yang menggunakan laluan JK2PP dari bahagian pulau ke tanah besar untuk menghadiri satu majlis di Kepala Batas, Seberang Perai.  Jambatan Kedua Pulau Pinang atau nama rasminya Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah.

 

Isunya di sini secara tiba-tiba Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng  seolah-olah tergugat dengan pembukaan jambatan kedua Pulau Pinang ini apabila  tampil mempertahankan tindakan kerajaan negeri membina terowong dasar laut bernilai RM6.3 billion yang menghubungkan Persiaran Gurney dengan Bagan Ajam di Seberang Prai. Kononnya terdapat kritikan mengenai pembinaan terowong dasar laut, ekoran pembukaan rasmi jambatan kedua Pulau Pinang oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak .

Kerajaan negeri sebelum ini memberi alasan bahawa terowong itu perlu bagi mengurangkan kesesakan lalu lintas di pulau berkenaan.

 

Sesungguhnya kewajaran pembinaan terowong bawah laut itu perlu dikaji . Sebelum ini beberapa media telah mendesak Lim Guan Eng mengkaji semula rancangan beliau.  Pertimbangan yang tidak wajar bakal merugikan rakyat sepertimana yang berlaku dalam pemerintahan pembangkang di Selangor yang mengakibatkan rakyat Selangor menderita akibat krisis air. Rakyat tahu bahawa krisis air di Selangor tidak sepatutnya berlaku sekiranya pakatan pembangkang tidak bertindak “bodoh sombong”  menolak perancangan pembinaan Langat 2.

 

 

Rupa-rupanya menurut Guan Eng projek Terowong Dalam Laut ini adalah idea kerajaan Barisan Nasional juaga. Projek penebusan semula tanah yang melibatkan tanah seluas 940 hektar telah diluluskan dan ditandatangani oleh kerajaan Barisan Nasional yang terdahulu. Dengan ertikata lain sebenarnya DAP tidak ada sebarang idea yang asli untuk pembangunan rakyat. Namun begitu atas keperihatinan Tun Abdullah, maka beliau telah membatalkan nya . Beliau amat perihatin terhadap kesan jangka panjang pembinaan terowong kepada nelayan pesisir yang boleh terjejas mata pencarian mereka.

 

 

Sikap tergesa-gesa membabi buta melaksanakan projek bakal menyusahkan rakyat.  Setakat ini sebuah negara sesibuk Singapura pun belum memerlukan terowong dasar laut lagi. Adakah Pulau Pinang jauh lebih sibuk dari Singapura sehingga begitu terdesak mahu melaksanakan projek ini? Atau adakah sebenarnya terdapat kepentingan peribadi yang menjadi pertaruhan maka rakyat terpaksa menanggung beban tersebut.  Berkhidmatlah dengan jujur dan amanah untuk rakyat demi rakyat bukannya demi kepentingan dan dendam peribadi.

34 thoughts on “Jambatan Kedua Pulau Pinang Vs Terowong Dasar Laut

  • March 2, 2014 at 7:57 pm
    Permalink

    teringat aku mangsa runtuhan jambatan kedua p.p jun lalu!

    adakah umno memberi pampasan kepada keluarga mangsa???

    Reply
    • March 2, 2014 at 8:43 pm
      Permalink

      apalah bodoh tong taik ini syarikat pembinaan yg salah dah bayar pampasan,
      bila dap bekuasa nanti lalu jambantan percuma cukai akan naik dan lalu terowang bawa laut kena bayar 2kali ganda itu cara dap tekan rakyat sama pap

      Reply
      • March 6, 2014 at 12:30 pm
        Permalink

        tony bangap ni , bodoh tak habis-habis !!

        Reply
    • March 2, 2014 at 8:49 pm
      Permalink

      tong taik nyanyi lagu k-pop ini

      Reply
    • March 4, 2014 at 3:35 pm
      Permalink

      Why the FUCK should UMNO compensate those victims as UMNO is not the one who build the Penang 2nd Bridge???

      Can you elaborate this, Apek Tua!!!

      Reply
    • March 4, 2014 at 10:37 pm
      Permalink

      memang puak DAPigs ni bodoh laa .. kakakakakaka

      Reply
  • March 2, 2014 at 8:16 pm
    Permalink

    Entah apa2 mu ni tony komen makin menampakkan kebodohan amat sangat

    Reply
    • March 2, 2014 at 9:58 pm
      Permalink

      Salam 1Malaysia,
      Sipolan tu nampak macam Red Bean Army jer…
      Dia tanya adakah UMNO bayar pampasan, tapi dia tak tanya DAP bayar apa?

      Reply
      • March 3, 2014 at 1:37 pm
        Permalink

        Macam mana dia nak tanya….? Dia sendiri tau DAP tu kaki ngap….kira masyukk aje, keluar tak dak..

        Reply
  • March 2, 2014 at 8:47 pm
    Permalink

    time jmbtng p.p 2 runtuh dlu slh kn pr… Haha kn bodoh namemye tue. Skg kt johor pn tgh catu air… Knp x bising??

    Reply
    • March 4, 2014 at 12:26 am
      Permalink

      sapa salahkan PR yop isu kren runtuh tu??? semua macai PR tehegeh2 salah BN punca runtuh itu….siapa nyalahkan Pr??? johor dah start catu?? sumber air dah kurang ditambah penduduk johor makin ramai terutamanya dari singapore…jadi penggunaan air jadi isu utama bukan saja masalah PR, BN pon sama….kat kampong aq air sungai pon boleh nampak dasar sungai….perluke aq salahkan BN???

      Reply
  • March 2, 2014 at 9:59 pm
    Permalink

    projek tunnel tu x kan di buat dan akan di bakul sampahkan.ia cuma alasan untuk pengambilalihan tanah penduduk yg kononnye berada dlm kawasan perancangan projek.pasni tanah tu dap akan wat projek lain.janji ada tanah org melayu diorang dah dapat.klu ikut lojik akal mmg dah x perlu tunnel lg setelah ada 2 jambatan.

    Reply
  • March 2, 2014 at 10:05 pm
    Permalink

    Untuk hidup sihat kita perlu amalkan 3 perkara. Pemakanan seimbang, senaman yang kerap dan menjauh diri dari terbabit secara langsung dengan politik negara.

    Yang ke1 dan ke2 boleh kita buat, tetapi bagaimana untuk terus buang cerita dan perkembangan politik negara? POlitik negara kita terlalu cantik dan berbunga dan makin hari makin asyik untuk diikuti. Walau sebenarnya mengikuti perkembangannya boleh menyebabkan sakit kepala kronik dan lemah jantung. lemah jantung membawa maut, maka sebab itu kita seru untuk ianya dijauhi.

    Contoh yang politik boleh membawa maut ialah setelah kita mambaca dan mengamati tulisan politik Kadir Jasin. Kadir Jasin merupakan orang yg rapat dengan Tun M.

    Kita tak rasa Kadir menulis dengan mata tertutup kerana kadir bukan penulis cerita dongeng.

    Reply
    • March 3, 2014 at 12:53 am
      Permalink

      Fizikal manusia ni tak sama. gitu juga pencapaian tinggi rendah buah fikiran manusia. ini semua kehendak Dia maha pencipta.
      Manusia cerdik membataskan linkungan pemikirannya dari pengaruh asing.Pengaruh asing punya nilai tersendiri dan nilai ini tak semestinya betul bagi pemikir lain.Percangahan nilai antara pemikir tak akan ada penghujungnya kerana ketidaksamaan tahap ketinggian pencapaiannya.
      Tidak dinafikan pemikir saperti TM dan Kassim adalah antara manusia yang telah mencapai tahap pemikiran tertinggi bagi manusia sezaman dan mereka yang lyak sahaja tahu menilaikannya.
      Bila sahaja kassim mengeluarkan hujah
      bersifat membuka ruang linkup kepada hujah2 sediaada yang terkongkong dalam kotak minda ulama maka hal ini ditolak olih ulama sendiri dengan tuduhan kassim telah tersasar dari agama kerana menolak hadis nabi saw. Tuduhan itu tidak tepat kerana kassim cuma mahu hujahnya di debat bukannya diguna pakai.
      TM yang hazir mengikuti perdebatan pemikir2 ini pun turut terpalit arang dimukanya kerana dituduh mendokong bersama hujah2 kassim selaku manusia penolak hadis. Demikian sekali tuduhan segelintir ulama yang nyata kurang mau berfikir tetapi banyak bertaklid kepada hujah pemikir terdahulu.
      Sejarak kehidupan para kalifah dari kalifah abu bakr hingga zaman kalifah ali abu talib menceritakan segenap aspek kehidupan
      untuk dicontohi.Mereka itu adalh cermin kepada al Quran dan as Sunnah nabisaw.
      Keterbukaan corak pemerintahan, undang2 dan sosio ekonomi yang dapat dilihat mengalami perubahan berurutan menurut tahap pencapaian kemajuan pasarana semasa. Menunjukkan al Quraan dan assunnah nabi saw itu luas batasan penterjemahannya.
      Untuk menghasilkan suatu perlembagaan Islam menurut AlQuraan dan as sunnah bukan bolih diceduk bagitu saja dari pendapat2 imam2 terkemudian walaupun kita tidak menafikan bahawa pendapat mereka itu benar.
      Tidak salah atau angkuh seandainya di katakan ada pendapat imam2 4 itu yang tidak bolik di guna pakai dimasa ini kerana keporak perandaan umat yang mengaku beriman tetapi mengamalkan ajaran yahudi atau nasrani.
      Wajarlah kita kembali kepada saat awal Islam berkembang iaitu saat mengukuhkan akidah dan memohon keampunan Allah bagi sebahagian kesalahan daripada menghukum dengan berat hingga terciptanya fitnah kehidupan.
      Wallahuaklam.

      Reply
      • March 3, 2014 at 7:53 am
        Permalink

        TK dagang,
        apa pun isunya pemikiran melayu kebanyakan memangnya rendah
        bagi melayu kebanyakan, musuh mereka adalah melayu sendiri
        mereka merasakan lebih Islam dari Melayu selain puaknya
        mereka rasa mereka lebih suci dan tak sekotor Melayu selain puaknya
        mereka rasa mereka lebih pandai dan tidak sebodoh dari puak Melayu selain puaknya
        dengki, ego dan gila kuasa dan tahta ini
        menyebabkan fikiran mereka tertutup
        bagi mereka yg baik hanya datang dari mereka sahaja
        yg benar mereka dan orang lain salah
        walaupun kita sekarang semuanya mengaku Islam
        dan bernabikan Muhammad s.a.w
        hakikatnya melayu sekarang macam umat Nabi Noh
        mereka menutup telinga untuk dengar kebenaran
        mereka pejam mata untuk sahkan ketulinan
        mereka larikn diri untuk berpadu dan bersama-sama
        kita umpama batang pokok yg luar sahaja nampak besar
        hakikat didalam telah hancur dan musnah
        anai-anai kejumutan telah merobek kekuatan dalaman melayu
        melayu akan hancur
        dan melayu mengesahkan sabda nabi
        “kita ramai umpama buih dilautan tetapi hancur berderai dengan sekali sahaja air bergelombang dan musnah!”
        BOLEHKAN AKAL MELAYU BERFUNGSI
        KALAU AKAL DIPENUHI NAFSU AMARAH YG MENGKENSERKAN HATI!

        Reply
  • March 3, 2014 at 7:44 am
    Permalink

    Maaf… minta laluan.
    “Malaysiakini mendapat hadiah Kecemerlangan Media Sosial untuk kategori media atas talian dalam Anugerah Media Sosial dan Penulis Blog Sedunia 2014 27 Februari lalu.”
    Anugerah d sampaikan oleh D.Zahid yg. waktu PAU yg. lepas menuduh m’kini kurang ajar dan sebaginya. Malah d tunjuk sekali gambar ketawa besar D.Zahid yg. seperti mempermainkan ahli UMNO yg. tertipu dengan lakonannya. Beberapa NGOs juga sangat marah dan kata Zahid bodoh dan minta PM pecat Zahid kerana kerja bodoh beliau dan kerja setengah jalan berhubung Mat Sabu dan Syiah….
    Apa ulasan forumer mykmu yg. bijaksana.

    Reply
    • March 3, 2014 at 7:59 am
      Permalink

      SUDAHLAH BUJUK
      jangan nak berlagak abu jahal dan memecahkan bangsa sendiri!
      apa jasa kamu pada bangsa dan agama
      apakah tulisan kamu mencerahkan agama dan kekuatan ummah?
      lu muhasabahlah diri!

      Reply
    • March 4, 2014 at 3:36 pm
      Permalink

      Napa Bujuk!!!

      Hang jealous HARAKAH tak dapat Kecemerlangan Media Sosial ka Bujuk???

      MUEH4444

      Reply
  • March 3, 2014 at 7:48 am
    Permalink

    Jambatan ke2 PP idea TunM dilaksana TunA dan drasmikan D.Najib. 3 PM baru siap pun nak heboh… tapi aku bagi kredit j.ke2 PP ni pada TunA sebab dia yg. merealisasikan jambatan tersebut.
    Najib dapat Nama jeee..

    Reply
    • March 3, 2014 at 8:01 am
      Permalink

      dengki, kianat, tidak berprasangka baik pada ulil amri
      kamu bukan syaitan
      tapi kamu bujuk, sebijik macam syaitan!
      kamu syok ke
      siapa kamu berbanding dengan seorang PERDANA MENTERI kerajaan MELAYU ISLAM!

      Reply
    • March 3, 2014 at 9:21 am
      Permalink

      Alamak Bujuk, takde cerita yang lebih baik selain nak melaga2kan pemimpin negara. Anwar dapat jemputan tak hari tu??

      Reply
      • March 3, 2014 at 2:01 pm
        Permalink

        Melaga2kan…??? Kih…kih…kih… dia ni tak faham/buat2 tak faham. Sebenarnya, itulah kesinambungan dari idea kepada terjemahan serta perlaksanaan. Dari idea Tun M sehingga direalisasikan oleh para pengganti beliau. Jadi kredit bukan untuk individu tertentu sahaja tetapi untuk BN keseluruhannya.
        Ini bukan cerita ‘loomboo punyak sussuu, ssaappiii dapat nama’; tapi ini cerita dari lembu punya susu sampai dapat minyak sapi untuk masak beriyani lah…

        Reply
      • March 3, 2014 at 8:52 pm
        Permalink

        Boss…entry saya di atas tu (2.01pm Mar 03)merujuk kepada “you know who…lah”.
        P/S: Boss….jemput Anwar buat hapa….!!! Suwey…!!! Nanti ada ribut petir… tergendala pulak perasmian jambatan..

        Reply
    • March 3, 2014 at 12:45 pm
      Permalink

      ha..ha.. ini pertama kali bujur puji tun m selama ini bujur menhina beliau apa jenis manusia bujuk ini, bujuk ludah jilat balik sekali kahak2 telan,

      Reply
      • March 3, 2014 at 4:17 pm
        Permalink

        yakk…pengotor betul…

        Reply
    • March 3, 2014 at 6:44 pm
      Permalink

      Tentu tak salah dia minta TunA yg. rasmikan sebagai mengenang jasa TunA yg. juga orang P.Pinang dan orang yg. bertanggungjawab merealisasikan impian rakyat P.Pinang. Sekurang2nya letak nama TunA pada nama Jambatan tersebut. Ni… jemput pun tidak.

      Reply
      • March 3, 2014 at 9:02 pm
        Permalink

        hmm…kalau dah bewak….bewak jugak…

        Reply
        • March 3, 2014 at 9:30 pm
          Permalink

          dah lah bujuk
          Tun Mahadir tak perlu pun nama tu
          23 tahun jadi PM,
          tak ada dewan
          tak ada bangunan
          tak ada jalan
          dan segalanya Tun tidak mahu dipahatkan namanya
          dia buat lillah hi taala
          kau tulislah surat
          letak saja nama nik ajis atau aji adi
          menyebuk je kamu..

          Reply
      • March 4, 2014 at 3:39 pm
        Permalink

        La…salah ker letak nama Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah???

        Hang ni napa Bujuk???

        Hang teringat SAMAN MYR 230 juta kat Kelantan tu ker???

        MUEH4444

        Reply
    • March 4, 2014 at 3:37 pm
      Permalink

      Alamak!!!!

      Ini pun boleh jadi issue ker Bujuk???

      Reply
  • March 3, 2014 at 8:49 am
    Permalink

    Guan Eng nak tutup kelemahan dia, jadi salahkan UMNO

    Reply
  • March 3, 2014 at 9:56 am
    Permalink

    dah bina jambatan tu dah la, nak buat terowong apa kejadahnya lagi….jangan bazir kan duit, baik bina projek lain yg memberi manfaat kpd rakyat. takkan 2 jambatan masih tak cukup, feri pun ada lagi.

    Reply
  • March 3, 2014 at 1:11 pm
    Permalink

    trowong dasar laut LGE sampai dunia kiamat pun tak akan wujud

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *