Rafizi Bongkar Ketidak Telusan Dan Kronisme Pakatan Pembangkang?

Share

Akhirnya Rafizi sendiri seolah-olah membongkar amalan kronisme dan  ketidak telusan di dalam operasi pakatan pembangkang.  Sebelum ini  mereka sering menuduh dan memfitnah Kerajaan Barisan Nasional kononnya  mengamalkan kronisme dan tidak telus dalam urusan pembahagian projek-projek mega  dan pentadbiran.

Baru-baru ini  Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli  telah  mendedahkan Datuk Zaid Ibrahim juga pernah melobi projek semasa berada dalam parti dan mengecamnya tidak layak bercakap mengenai ketelusan. Beberapa projek besar di Selangor telah menjadi rebutan di kalangan pemimpin politik pembangkang masa itu.  Dalam tempoh pendek lebih setahun Zaid Ibrahim  menjadi anggota PKR, beliau juga tidak segan silu cuba menggunakan kedudukan di dalam parti untuk mempengaruhi keputusan kerajaan negeri.

 

Menurut pengakuan Rafizi sendiri,  beliau   sebagai pegawai eksekutif Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor  pernah didatangi   oleh  Zaid Ibrahim, meminta supaya beliau campur tangan dalam dua projek yang diusahakan rakan atau pihak yang bersabit dengan beliau .  Rafizi  juga  turut mengedarkan salinan pertukaran e-mel antara beliau dengan Zaid yang menunjukkan usaha melobi dua projek di Selayang dan Petaling Jaya.

 

Begitu juga dengan amalan kronisme yang kononnya di amalkan oleh Barisan Nasional.  Hakikatnya pembangkang yang menuduh dan memfitnah Barisan Nasional ini telah mengamalkan kronisme tahap melampau dalam pentadbiran mereka sendiri.

 

Sebelum ini  Pengarang portal Malaysia Today, Raja Petra Kamaruddin pernah mendedahkan kerajaan PKR Selangor yang memberi projek secara rundingan terus dan bukan tender bernilai lebih RM250 juta sejak pembangkang memerintah negeri berkenaan pada 2008. Beliau juga turut mendakwa mempunyai  butiran kontrak seperti nombor dan tarikh kontrak serta nama syarikat terbabit.

Pada Ogos 2008, Khalid Ibrahim  mengumumkan  kononnya  Selangor akan menamatkan amalan kontrak secara rundingan seperti Pulau Pinang, tetapi pada tahun sama, kontrak yang  bernilai RM79 juta telah dianugerahkan secara rundingan.  Pada 2009 pula RM27 juta dan 2010 pula RM143 juta. Kroni pembangkang telah  mendapat projek dengan kontrak diberi bukan kepada mereka yang menawarkan harga rendah.

 

 
Jika pembangkang mengamalkan sikap bersih dan telus, tidak perlu takut untuk menyenaraikan nama mereka yang mendapat projek rundingan terus dari kerajaan negeri Selangor dan agensi di bawahnya. Oleh itu SELCAT yang pakatan Selangor tubuhkan hanya lah satu boneka yang membuat dakwaan terpilih dan jelas tidak telus dan jujur dalam menjalankan tanggungjawab. Kononnya SELCAT bertujuan untuk mengesan sebarang penyelewengan kerajaan pada masa lalu dan masa kini.

 

Rakyat perlu tahu bahawa tohmahan dan fitnah yang dilemparkan oleh pakatan pembangkang sebenarnya untuk menutup kejahatan mereka sendiri. Tidak pernah wujud sebiji zarah pun dalam pembangkang untuk  berjuang demi rakyat dan untuk rakyat.  Maka para pengundi PRK Kajang perlu zahirkan kewarasan anda dengan menolak pakatan pembangkang yang hanya menabur racun kepada rakyat Selangor.

26 thoughts on “Rafizi Bongkar Ketidak Telusan Dan Kronisme Pakatan Pembangkang?

  • February 26, 2014 at 2:39 pm
    Permalink

    Kroni PR, byk ka dapat RM??? Macam anak Taib mahmud ka???

    Reply
    • February 26, 2014 at 2:41 pm
      Permalink

      Oh…itu macam ka!!!

      Lu curi, lepas tu lu tuduh org lain pun curi ka…

      And then lu try to justify yg lu curi sikit dari org lain!!!

      Mooh oh Mooh!!! Please grow up!!!

      Reply
      • February 26, 2014 at 8:21 pm
        Permalink

        senang hidup pemimpin Pakatan , senang sebab ada orang bodoh tahap lembu macam moo .. pemimpin mereka dengan terang mengamalkan kronisme dituduhnya pulak orang lain hahahahahaha

        Reply
    • February 27, 2014 at 12:14 am
      Permalink

      banyak la ,klu tidak mcm mana nuar dan kawan kawannya dapat pakai keta mewah,rumah mewah.

      Reply
  • February 26, 2014 at 2:44 pm
    Permalink

    Mari kita enjoy SATIRA POLITIK!!!

    JS: Ladies and gentlemen, my name is Jaba Sadist (JS) and welcome to the exclusive interview by The Malaysian InsideUs with a PKR insider on the issue of the moment, KajangGate. Encik Insider (aka Rafizi Lembu – RL), thank you for agreeing to this interview and welcome to The Malaysian InsideUs.

    RL: Yes yes, tenkiu tenkiu. I, in fact, should thank you for interviewing me. Because we really need to justify, eh… I mean, explain this issue to all of you peasants, eh… I mean beloved voters.

    We need to explain so that there will be no misunderstanding. We love transparency you know. You know, transparent like that…. like see through like that… so we need to go on the ground to explain this stuff you know.

    I mean by going to the ground I don’t mean to say we need to kiss your feet lah… but you know la what I mean Jaba kan? We need to explain. Yes. Yes.

    JS: So, can you explain KajangGate please? Like transparent like that, okay?

    RL: Okay. You know Jaba, as the Chief Strategist of PKR, I have strategically put myself in all the strategic areas so that I could strategically strategise our strategies.

    I have sent people everywhere, like spies like that you know. Then I found out that Prime Minister Najib might be removed by some dark forces, you know these dark forces arr… very not transparent one… very dark like that you know.

    JS: Who are these dark forces? Darth Vader?

    RL: Yes, yes, Darth Vader and his progenies, Darth Maul, Darth Sidius, Count Dooku like that.

    These sure the Sith Lords who are going to defeat Prime Minister Najib and throw him out from the Presidency of Umno.

    These Sith Lords are planning planning like that you know… and my spies told me this is going to happen very soon.

    JS: So?

    RL: Aaah… this is where people like you, Art Harun and all the peasants, eh… I mean the voters, don’t know.

    You all don’t know because you all are not Jedis like us you know. You all are… err… for the lack of a better word… sorry eh… nothing personal… but for the lack of a better word, stupid and ignorant non-politicians.

    You see, if the Prime Minister is thrown out and replaced….

    JS: Err…who do you think will replace him?

    RL: My guys have strategically told me that Dr M (Dr Mahathir) will be prime minister and Zainuddin Maidin will be deputy prime minister.

    JS: But they are not even MPs.

    RL: Aaah… you see, this is where you do not see Jaba. They will declare an emergency lah.

    Then Dr M will become PM and Zai will become DPM. They will declare emergency in Selangor too.

    And Pakatan rakyat will never ever get to be in Putrajaya if that happened. I mean, the whole galaxy will be ruled by the dark forces. You understand?

    They will declare emergency like they did in Kelantan before lah. And the worse thing is this you know I heard… when they wrest control arr… they are going to send Zul Nordin to hug all the Indians on the street every day man…

    I mean, how lar like that… we need to save Selangor from this la bro.

    JS: But Pakatan is firmly in control in Selangor. Kelantan was different. There was a Constitutional crisis. And nobody seemed to have a firm majority. So the government of the day declared emergency and put Kelantan under Mageran. Selangor however, is firmly and definitely under Pakatan.

    RL: This is why I said you all don’t know because you all are not Jedis like us, politicians, especially PKR politicians. You have to trust me when I say I know because I know. You know?

    JS: So, assuming you are right, how would KajangGate impact on this thingy you were telling me about?

    RL: You see, we need Anwar Ibrahim to be in Selangor, as an Exco member only ya, not as MB, just an Exco member. He can then prevent all these things from happening.

    JS: So, you are putting Anwar in Selangor Exco in order to save prime minister Najib from being unseated from Umno presidency and save his job as the prime minister? Is that what you are saying?

    RL: Yes. Anwar will save the prime minister from being sacked. And by doing that, Anwar will save Selangor and the whole Malaysia from being under an emergency.

    JS: Now, you mean to say that Selangor and the whole Malaysia will only be saved if Najib continues to be the prime minister?

    RL: Yes.

    JS: Now that’s ironic, no?

    RL: You see, that’s why I say you don’t know jack shyte about politics, Jaba. That’s why you are at The Malaysian InsideUs and not with us in the Parliament.

    JS: Okay, okay… assuming you are right… how would Anwar, being an Exco member of Selangor state government, prevent what you said will happen from ever happening.

    RL: Eh, that one secret la bro.

    JS: Eh, what happen to transparency, like see through like that?

    RL: Ya lah. Transparent also got place we cannot be so transparent lah. Like all transparent how to walk in public la. Nanti semua nampak, apa hal bro?

    JS: But really, how is he going to do that?

    RL: Okay lah… you know DSAI la Jaba, he can prevent things from happening just by being there you know. I mean, I have seen him making things happen just by being there.

    You see Selangor makes 2.8 billion reserve. Who is there?

    Then you see, erm… what else arr… lemme see… you see… erm…. never mind lah… one example enough la okay…

    JS: Okay. Now what if what you said will happen, do not happen at all?

    RL: I promise you, Anwar will quit politics and become a lecturer. For real, this time.

    JS: And you?

    RL: I would quit and become his student. – February 5, 2014.

    1:47 PM on February 12, 2014

    Reply
    • February 26, 2014 at 2:54 pm
      Permalink

      Tiap kali baca mesti gelak….

      Reply
        • February 26, 2014 at 8:05 pm
          Permalink

          uitm pun tak terima kau anwar, cuma budak sjkc dari dap ambil jadi anwar pensyarah

          Reply
        • February 27, 2014 at 12:17 am
          Permalink

          kaki penipu mcm ni blh percaya ker bila berjanji nak bagi itu bagi ini….yg percaya dgn janji si kaki penipu ni bodoh sgt la.

          Reply
    • February 26, 2014 at 3:42 pm
      Permalink

      HAHAHAHAHAHA. O-M-G !. could not stop laughing…my cheekbones hurt..

      Reply
    • February 26, 2014 at 8:32 pm
      Permalink

      hahahaha nampaknya masing-masing saling serang menyerang .. siapakah akan menang ??? yang pasti puak DAPigs yang akan rembat segala duit

      Reply
    • February 26, 2014 at 9:27 pm
      Permalink

      Undoubtedly perople like to listen and read to this type of crap. Its a sheer crap and bullshit.

      Why it is a crap is that there is no reason at all for anybody, just anybody to believe that Tun M ever has a heart to be at the place he was sitting for 22 years. Tun M realises he is not young anymore. At his age he is no longer has teh ability to endure the beatings that he has had many years ago.

      On that age how long we wants to hang there. He may be vocal and critical on government on the area that he could criticise but it has nothing to do with his aim to take over.

      Do not spread this lies since it benefits no one.

      Reply
    • February 27, 2014 at 12:10 am
      Permalink

      siapalah nak percaya cerita kononnya Tun M berkomplot dengan Tun Daim nak jatuhkan Najib

      siapalah nak percaya ceritanya itu yang rafizi buat semasa dia sedang sambil-menyambil mengulum konek anwar…selepas rafizi kata pada anwar ‘i nak buat cerita Tun M dan Tun Daim berkomplot nak jatuhkan Najib’, rafizi pun terus mengulum lagi konek anwar

      sedang sambil-menyambil mengulum lagi konek anwar, rafizi pun bertanya pada anwar ‘best tak?’…anwar jawab ‘best le!’…anwar kata ‘best le’ sebab rafizi pandai kulum koneknya dan rafizi pula ingat anwar kata ‘best le’ fasal dia nak buat cerita Tun M berkomplot dengan Tun Daim nak jatuhkan Najib

      Reply
      • February 27, 2014 at 1:05 am
        Permalink

        biasalah media Pakatan pun dah macam Pakatan ni semua sedang sibuk menikam satu sama lain kakakakaka maklumlaa sedang berebut kuasa untuk rompak rakyat selangor !!!

        Reply
  • February 26, 2014 at 2:45 pm
    Permalink

    Mooh…JANGAN MEROYAN!!!!

    http://www.nst.com.my/business/nation/najib-an-economic-hero-1.493236

    PERGH…aku takderlah puji Najib sampai gelar ECONOMIC HERO, tapi ni kata2 Stephen Hagger from Credit Suisse!!!

    Hang jangan MEROYAN Mooh…seperti aku kata dulu, org putih pun tak nak layan Nuar Berahi sbb bagi duit banyak mana pun kat Nuar Berahi, ASYIK KALAH JER!!!

    VERY INCOMPETENCE ITU NUAR BERAHI!!!

    Reply
    • February 26, 2014 at 3:00 pm
      Permalink

      Dalam dok kata najib boros…huhu… syabas pm…

      Reply
    • February 27, 2014 at 1:07 am
      Permalink

      macai Pakatan ni macam bujuk dan lembu PAS semua mana tahu hahahahaahah makna subsidi pun gagal apatah lagi apa tu Credit Suisse !!

      Reply
  • February 26, 2014 at 2:51 pm
    Permalink

    kalau ada anwar mesti ada rasuah…..kalau ada anwar pasti ada kroni….. dari dulu lagi….

    Reply
    • February 26, 2014 at 4:50 pm
      Permalink

      kroni ibrahim pun banyak juga..
      anwar ibrahim, khalid ibrahim, zaid ibrahim, ibrahim ali

      Reply
  • February 26, 2014 at 3:35 pm
    Permalink

    Dh nama parti politik, rasuah,kroni,lobi projek mesti ada sebab tu ramai yg konon nya berselindung d sebalek perjuangan tapi halikat sebenar nya? Tu la dia…

    Reply
  • February 26, 2014 at 5:44 pm
    Permalink

    Buta ke penyokong sampai tak nampak?
    PR tuduh UMNO BN amalkan kronisme, tapi pakatan haramjadah is double kronisme, semua parti penipu rakyat ada lakukan kronisme, mak bapak, anak…lengkap kronisme dan nepotisme.

    Mengata kerajaan pilih kroni untuk tender tapi PR yang melebih pilih kroni….nak transparent konon hanya pada beberapa tender jer…but yg lain2 dah masuk akaun bank kroni. Si rafizi pun dah klua crita pasal zaid pasal niaga….apa nak jadi dgn dunia dan manusia..???

    Reply
  • February 26, 2014 at 7:27 pm
    Permalink

    Banyak tahun dulu satu kejadian aneh berlaku semasa perhimpunan Agong Umno di PWTC. Datuk Zahid Hamidi telah bangun berucap dengan tegas dan penuh berani menyeru kerajaan lahirkan ramai jutawan bumi yang sedrhana bukan jutawan yang terlalu kaya tetapi sedkit jumlah. Amalan kronisma dalam kerajaan TUn M masa itu diungkit dengan mengaitka sebagai anak2 Tun M adalah antara individu yang paling banyak menerima projek dari kerajaan.

    2 hari selepas itu keluar senarai penuh dalam akhbar nama syarikat dan individu yang benar2 menerima projek kerajaan dan ternyata tak ada seorang pun dari mereka merupakan anak Tun M, mahu pun sedara mara beliau.

    Zahid bercakap b/p Anwar dan mereka akhirnya malu sendiri. Bayangkan apa jadi jika Zahid maseh bersama Anwar.

    Reply
  • February 27, 2014 at 12:22 am
    Permalink

    dah ku katakan,puak pakatan haram ni kuat mengata orang itu ini.rupa rupanya dia lebih buruk busuk.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *