Pemberian BR1M Mengikut Syariat Islam – PM

Share

PEKAN, 23 Feb — Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang diperkenalkan kerajaan adalah selaras dengan syariat Islam, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Sambil memetik sepotong hadis, Najib berkata Islam menggalakkan umatnya membantu meringankan bebanan yang ditanggung orang lain termasuk melunaskan beban hutang.

“Seorang sahabat Rasulullah SAW pernah bertanya kepada baginda, Ya Rasulullah siapakah manusia yang paling dicintai Allah dan apakah perbuatan yang paling dicintai Allah.

Jawab Rasulullah manusia yang paling dicintai ialah manusia yang banyak memberi manfaat kepada manusia lain, menggembirakan manusia lain dengan melunas hutang orang tak mampu bayar, beri makan kepada orang kelaparan dan berjalan untuk membantu orang yang susah, itu lebih baik daripada beriktikaf selama sebulan di masjid.

“Saya tahu ada orang yang bayar hutang apabila mendapat bantuan BR1M ini, kita tolong orang lunas hutang, besar pahala yang kita dapat,” katanya.

Najib berkata demikian ketika berucap pada majlis penyampaian BR1M Parlimen Pekan di Dewan Seri Perdana Kolej Automotif Antarabangsa (ICAM) di sini Ahad.

Di majlis itu, Perdana Menteri menyampaikan bantuan kepada 1,000 penerima daripada empat kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Chini, Peramu Jaya, Bebar dan Pulau Manis.

Turut hadir Menteri Besar Datuk Seri Adnan Yaakob.

Najib berkata, beliau tidak kisah dengan sikap pembangkang yang sentiasa mengutuk kerajaan walaupun langkah yang dilakukan kerajaan itu memberi manfaat kepada rakyat.

“Kita pegang pada hadis, Insya-Allah apa yang kita lakukan akan diredai Allah,” katanya.

“Ramai yang tertanya-tanya kenapa pula perlu naik harga minyak dan hapus subsidi gula seolah-olah membebankan rakyat dalam keadaan ekonomi pada masa kini,” kata Najib.

Perdana Menteri menjelaskan bahawa subsisdi dinikmati oleh semua orang.  Malah orang kaya lebih banyak dapat untung dalam subsidi petrol dan elektrik.

“Apa yang kita lakukan bukannya hendak membebankan rakyat. Kita hendak alih daripada subsidi yang banyak ketirisan, ada yang seludup diesel, ada kilang-kilang besar guna diesel subsidi, ada nelayan jual diesel.

“Contohnya RON95, setiap liter minyak petrol itu ada 63 sen subsidi oleh kerajaan. Kalau pengguna kereta Perodua Kancil dengan kapasiti enjin di bawah 1,000 cc dan diandaikan membuat perjalanan 50 kilometer (km) sehari atau 350 km seminggu.

“Mereka akan menggunakan 30 liter petrol seminggu atau 120 liter petrol sebulan dan menikmati subsidi RM19 seminggu atau RM76 sebulan. Jika 12 bulan, maka mereka nikmati subsidi RM900 setahun,” katanya.

Selain itu jumlah pembayar cukai di negara ini tidak ramai sedangkan perbelanjaan kerajaan bertambah setiap tahun.

“Setiap tahun kita perlu tambah penjawat awam, rekrut ribuan jadi guru, jururawat, polis dan tentera dan kalau kita tambah penjawat awam, perbelanjaan juga meningkat, sedangkan hasil tidak bertambah,” katanya.

Sehubungan itu, katanya, kerajaaan perlu melakukan rasionalisasi subsidi dan subsidi bersasar untuk memastikan hanya golongan yang berpendapatan rendah sahaja menerima manfaatnya iaitu menerusi BR1M sekali gus mengawal perbelanjaan serta memperkukuh ekonomi negara.

37 thoughts on “Pemberian BR1M Mengikut Syariat Islam – PM

  • February 23, 2014 at 4:45 pm
    Permalink

    janganlah berbohong!

    rakyat tak akan mudah kena tipu!

    Reply
    • February 23, 2014 at 6:05 pm
      Permalink

      hoi redbeam army,nak sangat guna nama ling orang lain itu kerja apek dap

      Reply
    • February 23, 2014 at 6:07 pm
      Permalink

      Rakyat dah serik…. Terutama kisah/janji Nuar a/l Ibrahim:

      1. Janji 16 September
      2. 40k pengundi bangla dlm pru13
      3. tak dapat putrajaya nak jadi pensyarah
      4. manifesto pru13 : Denda rm5 juta jika adun/mp pkr letak jawatan

      Bawa2 bertaubatlah puak2 PKR n PAS

      Reply
    • February 23, 2014 at 11:57 pm
      Permalink

      dah banyak kali sangat rakyat di tipu dap pas pkr.

      Reply
    • February 24, 2014 at 1:05 am
      Permalink

      apek-apek gay DAPigs guna nama orang lain , inilah jadinya bila jadi puak gay DAPigs .. assyik nak menipu dan memfitnah jee !!!

      Reply
      • February 24, 2014 at 7:04 am
        Permalink

        Insyaallah. Kami kenal ..!!! wakakakaka….

        Reply
  • February 23, 2014 at 5:07 pm
    Permalink

    Assalammualaikum wmt,
    Kalau ada yg terpengaruh dgn pendapat ‘gambus’, diharap pulangkan kembali wang yg telah diterima tu.
    Masakan kalian sanggup tertipu dan ditipu?
    Ayuh! pulangkan saja….

    Reply
    • February 23, 2014 at 6:56 pm
      Permalink

      walaikumsalam….

      saudara ‘gambus’ bukan maksudkan seperti yang saudara Hasnul Rahman katakan, percayalah cakap saya dia maksudkan(tujukan) ‘janganlah berbohong dan rakyat tak akan mudah kena tipu itu’ kepada musibat(anwar) itu

      Reply
      • February 23, 2014 at 7:00 pm
        Permalink

        kita tunggu respon ‘gambus’ sama ada dia setuju atau tidak dengan komen saya…kalau dia tak setuju maknanya ‘gambus’ palsu, kalau ‘gambus original’ mesti dia akan nafikan kata ‘janganlah berbohong dan rakyat tak akan mudah kena tipu’

        Reply
        • February 24, 2014 at 4:04 pm
          Permalink

          Confirm gambus palsu, sebb ada titik kat hujung Gambus….

          Gambus. (palsu)
          Gambus (original)

          Reply
  • February 23, 2014 at 7:02 pm
    Permalink

    kerajaan kena fikirkan cara yang terbaik untuk jangka panjang untuk meringankan beban sara hidup rayaat .Perlasksanaan GST mestilah diterangkan dengan jelas agar rayaat faham akan manafaatnya .GST ini baik sebab itulah banyak negara telah mengamalkanya ……Kita ingin melihat apakah isi dari GST tersebut kepada golongan berpendapatan rendah ,petani ,nelayan dan perkerja sektor swasta .Selama ini banyak peniaga menipu kerajaan didalam laporan akaun setiap tahun untuk mengelak membayar cukai perniagaan .Apa yang merika bayar sebenarnya hanya 1/3 dari sumber yang sepatutnya dibayar.Penipuan ini sunguh terancang dan ianya dilakukan oleh pakar pakar dan akuntan bertuliah,merika bersekongkol untuk mengmukakan jumlah pendapatan yang kurang dengan meningkatkan perbelanjaan syarikat terhadap asset dan sebagainya .pebuatan ini amat jelas dan sudah menjadi amalan disetiap syarikat milik persendiran dan syarikat besar .Samada kerajaan /LHDN sedar atau tidak itu saya tak pasti .Orang orang dari LHDN pun ada juga yang terlibat didalam mengatur jumlah cukai ….o no.
    bagai mana kerajaan akan memantau perlaksanaan GST tersebut ……dan bagai mana penguna nak tahu Cukai GST yang dikenakan oleh perniaga tersebut benar benar sampai kekerajaan .Sekarang ni pun belum perlaksanaan GST sudah ada pekedai dan peniaga mengenakan cukai GST tersebut .Bila pelangan bising bising bertanya peniaga tersebut dengan sombongnya suruh pelangan buat laporan polis dan sebagainya .

    Reply
    • February 23, 2014 at 8:07 pm
      Permalink

      peniaga banyak menipu adakan cukai bukan2, ini kelemahan cukai sst..
      cukai sst ini selalu dapat pada kerajaan..
      cukai perkhidmatan sst ini selalunya tak dapat pada kerajaan ditipu peniaga sebab itu banyak buat untung..
      aku setuju kerajaan buat gst 6% selepas tak peniaga menipu

      Reply
  • February 23, 2014 at 7:33 pm
    Permalink

    MCA candidate untuk Kajang?

    Baik bagi kat DAP aje terus..!

    Reply
    • February 23, 2014 at 8:11 pm
      Permalink

      dap tak boleh percayai dari dulu tamak..
      mca masih boleh percayai

      Reply
    • February 23, 2014 at 8:19 pm
      Permalink

      Beza dap ngan mca pon x tau… lu pon baik gi mampos gak….

      Reply
  • February 23, 2014 at 7:57 pm
    Permalink

    brim kita angkat ,undi jangan haraplah!

    Reply
    • February 23, 2014 at 8:13 pm
      Permalink

      tony mana rm 1000 duit rakyat dari dewa gay, aku tunggu ini sampai sekarang tak dapat2

      Reply
    • February 23, 2014 at 8:18 pm
      Permalink

      Sekadar lu punya undi…baik lu pegi mampus laa tony..

      Reply
    • February 23, 2014 at 9:16 pm
      Permalink

      Kalau sy lh x sokong kerajaan tu, sy x ambik bantuan BR1M yg di berikan. Tak tau malu punya orang.

      Reply
    • February 23, 2014 at 9:24 pm
      Permalink

      Nilai keperibadian seorang pembangkang di Malaysia …

      Reply
    • February 24, 2014 at 12:00 am
      Permalink

      sifat komunis mcm tulah.cilako cilako cilako kau.

      Reply
    • February 24, 2014 at 1:06 am
      Permalink

      kesian puak gay DAPigs ni miskin rupanya , atau sememangnya kuat menipu apek DAPigs ???

      Reply
      • February 24, 2014 at 9:24 am
        Permalink

        Hehehe…budak lulusan SRJKC hanya akan kaya kalau MENIPU!!!

        BR1M pun depa angkut!!! Muka tak tahu malu!!!

        Tu pasal beria4444 sangat depa nak kerajaan Malaysia nak bank in terus pada account mereka!!!

        DAPIGS TAKUT MALU!!!

        Reply
        • February 24, 2014 at 4:06 pm
          Permalink

          Ada sorang Cina yg aku kenal bagi tahu aku…sikit sangat BRIM yang kerajaan bagi…sah depa kaum tak bersyukur….

          Reply
          • February 24, 2014 at 8:55 pm
            Permalink

            Pergh!!! Macam tu pulak!!!

            Depa sebenarnya nak perintah Malaysia, tapi nak buat macam mana…depa TIPU banyak kali pun, Cina Malaysia tetap kena perintah dgn Melayu Malaysia!!!

            There is nothing they can do about it!!!

  • February 23, 2014 at 8:35 pm
    Permalink

    anwar setaraf dengan dewa gay antinous dari greek, aku harap apek dap sembah dewa lgbt anwar itu

    Reply
  • February 23, 2014 at 9:08 pm
    Permalink

    57 TAHUN MEREDEKA
    sejak zaman Tunku Abd Rahman hingga era Najib
    kerajaan BN adalah antara kerajaan yg membantu rakyat yg ulung dalam dunia ini
    kesejahteraan rakyat
    kekayaan negara
    dan kekayaan rakyatnya juga adalah seiring
    bagi pembangkang..mereka tiada modal untuk memburukkan kerajaan
    modal mereka hanya MENUDUH
    RASUAH,RASUAH
    hakikatnya pembangkang meremehkan kekayaan diMalaysia dgn mengaitkan dgn rasuah
    disebalik itu Pakatan Rakyat tidak dapat membuktikan dahyah mereka
    apabila Audit Negara menegur pengurusan kerajaan, mereka anggap sebagai penyelewengan
    namun hakikatnya itulah ketulusan dan teguran untuk penambahbaikan
    maka seba itulah sebahagian servis ajensi kerajaan adalah berkesan dan bertaraf dunia
    apa lagi modal pembangkang
    apakah kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan itu RASUAH?

    Reply
    • February 24, 2014 at 11:17 am
      Permalink

      mungkin tanpa pengetahuan kita mereka dah arahkan 20% mesti masuk dalam TABUNG TIN MILO?
      AGAKNYA. JIKA ITU KEBIASAAN MEREKA
      JIHAT KAN..
      wbp tangan diatas lebih baik dr tangan yg dibawah!

      Reply
  • February 24, 2014 at 11:07 am
    Permalink

    Kassim Ahmad wajib diburu dan dibunuh. Si munafik ini telah mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan umat Islam. Tahukah betapa mulia Nabi Muhammad SAW sehinggakan tiada nabi yang mahu memberi syafaat melainkan baginda di akhirat kelak. Kalau Nabi Muhammad SAW pun diremeh-temehkan bagaimana nak dapat syafaat? Kassim Ahmad nak bagi syafaat ke? Kita bukannya 10 Sahabat yang dijamin masuk syurga. Kita banyak aib dan dosa. Allah SWT memuliakan orang yang banyak berselawat ke atas Nabi Muhammad SAW. Dalam solat pun ada syahadah dan selawat. Kassim Ahmad ini syaitan tua yang sudah nyanyuk. Sama seperti Hadi Awang yang mengkafirkan sesama Islam.
    Mohon orang UMNO jangan membela Kassim Ahmad. Si munafik ini jelas-jelas terpesong. Kalau di Pakistan atau Afghanistan sudah lama diburu dan dibunuh rakyat tempatan tanpa tunggu pihak berkuasa. Dia cuba memecahbelahkan dan memesongkan pemikiran orang Islam dengan kenyataan nyanyuk.

    Reply
  • February 24, 2014 at 1:04 pm
    Permalink

    Kepada MACAI Fuckutan!!!

    Lepas ambil Br!M, jangan lupa hadir dan berbelanja untuk Jamuan Makan Malam “Dari Kajang ke Putrajaya”. Ni pulak derman nak bayar saman Kapala Wheel Chair!!!

    http://4.bp.blogspot.com/-vAk8TstnQog/Uwqt3bQvAkI/AAAAAAAAmfc/2ipEq42SiI0/s1600/1656213_396054273872940_1624381370_n.jpg

    JANGAN LUPA DERMA TAU FUCKUTAN!!! Tidak nanti payahlah Nuar BErahi terpaksa cari lawyer lain ganti Kapala Wheel Chair dalam kes rayuan LIWAT II yg sengaja dilengah4444kan oleh Nuar Berahi!!!

    Reply
  • February 24, 2014 at 4:16 pm
    Permalink

    Najib banyak memberi kesusahan berbanding manfaat kepada rakyat…..Brim ni bukan bantuan pun…sebetulnya gula2 politik

    Reply
    • February 24, 2014 at 4:42 pm
      Permalink

      hahaha apa sahaja kerajaan bagi bantuan untuk kesenangan rakyat mekk PAS yang bodoh ni akan kata gula-gula politik !!!

      bila kerajaan tak naikan harga tol pun , merengek mekk PAS ni wakakakakaak

      jadi apa yang boleh kita harapkan daripada macai ???

      Reply
      • February 24, 2014 at 7:05 pm
        Permalink

        Tak naikkan rega tol ????…….tolol yang teramat tolol set penjilat umno ni…boleh pulak dia percaya kenyataan bodo ni…ish ish ish malang sungguh !!!!

        Reply
        • February 24, 2014 at 8:09 pm
          Permalink

          hahah meroyan sakan kee mekk PAS , betapa hebatnya macai bodoh macam kau nak tipu pun tak dapat ..

          kau jugak yang maki kerajaan SEBAB TAK NAIKKAN HARGA tol tahun ni .. kesiannya mekk PAS .. otak kau ni makin tolol kee mekk PAS !!!

          Reply
    • February 24, 2014 at 4:49 pm
      Permalink

      Macai dan bangang selamanya..

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *