SJKC Paksa Guru Muslim Buka Tudung, Bukan Tak Faham Tapi Mencabar

Berita seorang guru wanita Muslim berbangsa Cina yang dipaksa buka tudung oleh seorang pengetua dan Ahli Lembaga Pengelola Sekolah selain keselamatannya diancam sekiranya enggan berbuat begitu, begitu menarik perhatian banyak pihak, khususnya umat Islam. Ini merupakan satu lagi episod yang menghiris hati umat Islam memandangkan dari sehari ke sehari, umat Islam terus ditekan, diperlekehkan dan dihina dengan pelbagai cara.

Tudung, hijab, niqab atau apa-apa sahaja sebutan yang diberikan kepada perbuatan menutup kepala, rambut, tengkuk dan sebahagian dada, seringkali dilihat sebagai perbuatan yang mengundurkan tamadun manusia oleh golongan yang sangat anti dengan Islam. Islam seringkali dilihat sebagai sebuah agama yang mendidik umatnya untuk terus hidup dalam dunia purba dan menyekat kemajuan dunia.

Perbuatan menutup aurat, terutama di kalangan wanita, dianggap sebagai menyekat kebebasan wanita. Wanita diberikan tanggapan, lebih kurang pakaian di badan, lebih bebaslah mereka. Sebarang usaha menampilkan kesopanan dikatakan jumud dan ketinggalan.

Sebenarnya itu bukanlah budaya masakini, sebaliknya budaya yang telah diterapkan dari zaman dahulu untuk mengeluarkan manusia daripada fitrah semulajadi iaitu MALU.

Islam amat menjaga maruah setiap individu. Disebabkan itulah, Islam menggariskan kod tataetika berpakaian dan memandangkan wanita seringkali menjadi mangsa nafsu, maka penekanan diberikan kepada wanita untuk melindungi wanita daripada dimangsakan.

Tindakan seorang pengetua sebuah sekolah vernakular dan Ahli Lembaga Pengelola Sekolah memaksa seorang guru muslim berbangsa Cina menanggalkan tudung selain mendatangkan ugutan kekerasan, seharusnya dipandang serius. Ia berlaku di dalam sebuah negara yang menjadikan Islam sebagai agama rasmi, baik di peringkat negeri mahupun di peringkat Persekutuan. Ada peruntukan-peruntukan khas untuk Islam dan umatnya sama ada dalam undang-undang tubuh negeri mahupun Perlembagaan Persekutuan.

Kes ini sebenarnya bukanlah kes terpencil. Sudah acap kali berlaku tetapi apabila ia berlaku melibatkan sekolah dan sistem pendidikan, ada sesuatu yang perlu dilakukan bagi membetulkan semula keadaan ini.

Ada pihak yang dengan bangganya berkata, perbuatan tersebut adalah disebabkan oleh kejahilan selain menyalahkan UMNO dan Barisan Nasional kerana gagal mendidik masyarakat bukan Islam untuk memahami atau memisahkan antara budaya dengan tuntutan agama.

Setelah 56 tahun merdeka, dengan ceramah Islam di sana sini, dengan penyebaran agama Islam secara rasmi menerusi pelbagai medium maklumat terutama sekali media elektronik, selain wujud pula pendidikan agama Islam di sekolah-sekolah, tidak sepatutnya alasan tersebut ditimbulkan oleh pihak terbabit. Kejahilan tentang Islam di Malaysia tidak seharusnya wujud kerana umat Islam di Malaysia adalah majoriti dan setiap program rasmi Kerajaan akan dibuat berdasarkan budaya Islam. Begitu juga dengan cara berpakaian umat Islam, seharusnya telah menerangkan sesuatu kepada kaum bukan Islam mengapa umat Islam berpakaian seperti itu.

Yang menjadi masalah sebenarnya, mereka bukan jahil tetapi mereka sengaja mencabar umat Islam. Mereka mencabar pihak berkuasa Malaysia. Mereka mencabar undang-undang dan mereka juga mencabar peruntukan-peruntukan dalam Perlembagaan Malaysia serta undang-undang tubuh negeri. Semuanya berlaku kerana mereka tahu, tindakan yang dikenakan ke atas mereka kesan daripada perbuatan menghina Islam adalah sangat minimum, malahan ada sesetengahnya yang dilepaskan begitu sahaja kerana menuturkan perkataan MAAF dan SAYA TIDAK TAHU atau SAYA MAIN-MAIN DAN TIDAK BERNIAT JAHAT.

Agak aneh, sebelum lima tahun kebelakangan ini, kes-kes sebegini tidak muncul atau kurang diperkatakan. Malahan bukan Islam boleh pula menerima pemakaian tudung kerana ia dianggap sebagai salah satu daripada hiasan kepala wanita Melayu dan kalau ada wanita bukan Melayu memeluk agama Islam, mereka juga akan berpakaian Melayu seperti baju kurung dan bertudung atau paling tidak pun berselendang.

Sekaligus ini sebenarnya menunjukkan, pengetua sekolah dan ahli lembaga pengelola sekolah vernakular tersebut, sebenarnya tidak sahaja memandang jijik kepada Islam, tetapi juga kepada kaum mereka yang memeluk Islam kerana memeluk Islam bererti masuk Melayu. Masuk Melayu bererti meninggalkan bangsa Cina. Dan meninggalkan bangsa Cina bererti, satu perbuatan yang hina.

Perbuatan menghina Islam ini akan berterusan kerana dendam dan politik. Apatah lagi golongan yang menghina Islam itu pula mendapat sokongan daripada segelintir umat Islam sendiri yang mewajarkan tindakan mereka kononnya mereka jahil tentang Islam dan kejahilan itu membuatkan mereka tidak bersalah!

Hero Tua

Cucu Tok Wan - The Flying Kick

55 thoughts on “SJKC Paksa Guru Muslim Buka Tudung, Bukan Tak Faham Tapi Mencabar

  • January 17, 2014 at 4:12 PM
    Permalink

    ini sikap sebenar golongan-golongan DAPigs , bukan baru pun benda ni .. kebencian puak ni terhadap Islam , hingga nak solat mahupun solat jumaat pun puak-puak DAPigs ni akan cuba menghalang !!!

    inilaa puak-puak DApigs yang melaungkan kebebasan dan anti diskriminasi !!! puak DAPigs ni memang jenis dah tade maruah !

    Reply
    • January 17, 2014 at 4:35 PM
      Permalink

      Dan org2 PAS dok kata, DAPigs dah faham Isle!!!

      Org2 PAS masih lagi tak buka mata!!!

      Adakah Allah SWT sudah BUTAKAN mata dan hati mereka!!!

      Sendiri mahu ingat la bebudak PAS!!!

      Reply
      • January 17, 2014 at 7:26 PM
        Permalink

        Mana lebai PAS ??? tak mau kata apa-apa ka ?? cikgu Islam di minta buka tudung oleh cina laknat.

        Pas ni kalau cina pi liwat nik ajis pun depa tak kata apa…sebab depa perlu undi cina nak terus hidup.

        Opsss !! ada ka gay cina nak liwat nik ajis ???

        Reply
    • January 18, 2014 at 8:17 AM
      Permalink

      Najib bacul

      Najib dayus

      Najib pondan

      Najib lembik bapok tak tegas

      Gagal memerangi pemberontak nasrani

      Gagal membenteras pelampau cina dap komunis samarata

      Gagal menangkap subversif pas kopiah khawarij barua dap

      Gagal mendakwa pengkhianat anwar homosex kj marina mujahid murtad liberal

      Gagal menaikkan sosio ekonomi melayu cina gak yg kaya

      Gagal menutup sekolah cina the source of evil rasist

      SILA LETAK JAWATAN

      SILA LETAK JAWATAN WAHAI NAJIB PONDAN

      Reply
    • January 18, 2014 at 8:31 PM
      Permalink

      1. Org cine ni tidak suka dgn islam. Cina jadi kristen/ atheis/yahudi/ agama syaitan yg lain adalah tidak mengapa. Tapi cina jadik islam adalah satu kesalahan yang teramat besar.

      2. Aku berpendapat, guru2 di sana dan juga mungkin parents pelajar SJKC takut jika pelajar itu yg memounyai sifat ingin tahu akan bertanya banyak soalan pada guru muallaf itu. Mereka takut pelajar lain mungkin terpengaruh dan mungkin mempunyai minat terhadap islam.

      Mengikut pemahaman aku ttg kaum ciner ni, Agaknya sebab2 di atas, cikgu besar tu paksa muallaf buka tudung. Aku rase pengetahuan mengenai pemakaian seorg muslim mereka sudah ambil maklum dan tahu….sebab…mereka hidup di malaysia, pusing kanan pusing kiri pun, depan dan belakang pun dalam suasana masyarakat majmuk. Jadi agama islam definitely mereka tahu.

      Ini episode menghinakan orang islam. Mereka sangat kurang ajar dan sangat RASIS!!!

      Reply
  • January 17, 2014 at 4:43 PM
    Permalink

    Mereka semakin berani kerana ape….
    Kerana kita sendiri yang bagi peluang dan sifat penyabar kita dan semakin hari mereka semakin berani. Tapi sabar orang-orang islam dan melayu pn ada hadnya..
    Melayu dan Islam harus bersatu, kalau tidak kita akan merempat di bumi kita sendiri.
    Orang Melayu dan Islam untung ada UMNO, kalau x orang lain sudah kasi rata tanah air kita…

    Reply
  • January 17, 2014 at 5:55 PM
    Permalink

    mana kita tahu mereka ini adalah ahli MCA!
    siasat dulu sebelum menuduh!

    Reply
    • January 17, 2014 at 6:31 PM
      Permalink

      kalau macam ni memang puak DAPigs apek tony oiii , mereka memang terkenal dengan sikap anti Melayu dan anti Islam .. mereka banyak membiak kat SJKC .. inilah contoh cina DAPigs yang melaungkan anti diskriminasi ?? sedangkan mereka sendiri telah melakukan berapa banyak diskriminasi !!

      SJKC adalah lambang sekolah yang mengamalkan diskriminasi agama dan kaum !!!

      Reply
      • January 17, 2014 at 8:24 PM
        Permalink

        Cina kalau peluk agama Islam terus dibuang dari bangsa Cina …,jangan jadi Cina,,.,..kalau nak jadi Yahudi atau Kristian terus diangkat jadi Tokong,,.lihat sendirilah bertapa rasis dan perkaumannya bangsa Cina dinegara ini…,dalam MCA atau parti Cina yang lain berapa orang Cina Islam dilantik sebagai pemimpin mereka berbanding CIna Yhudi dan Kristian….itupun berangan nak perjuang hak samarata pergi jahanamlah ..nak pukul rata lagi adalah..!!!

        Reply
    • January 19, 2014 at 2:58 AM
      Permalink

      Tak payah siasat!!!

      Sikap RACIST dan ANTI ISLAM Tahap Gila Sawan Babi sudah pastinya DAPigs!!!

      Reply
  • January 17, 2014 at 6:10 PM
    Permalink

    Iu baru kat sekolah.Kat tempat kerja, berapa ramai yang kena buka tudung untuk dapat kerja?Kita terlalu berlembut.

    Reply
    • January 17, 2014 at 8:21 PM
      Permalink

      Ini kes suruh buka tudung, ada banyak lagi kes penghinaan agama yg berlaku di kalangan orang Islam yg bekerja berketuakan si kafir lahanat yg tidak melapurkannya. Biasanya mereka tidak tahu nak melapurkan pada siapa. Pernah ada kes seorang budak melayu yg sering melakukan solat dhuha di waktu break pagi, di aniaya oleh majikan dgn memberi work-load yrg tak masuk akal. dan bermacam penindasan lagi, yg tidak dilapurkan. Sedarlah wahai org Islam di Malaysia ini, bersyukurlah dengan kerajaan Islam kita sekarang, sebelum ianya bertukar ke puak yg hanya pandai bercakap pasal Islam tapi takut dan tunduk pada si Kafir lahanat.

      Reply
  • January 17, 2014 at 6:28 PM
    Permalink

    Apa komen tokoh2 PAS johor yg selama ini dok memekik nak tegakkan negara Islam,apakah tindakan anda?

    Reply
  • January 17, 2014 at 6:45 PM
    Permalink

    Najib bacul

    Najib dayus

    Najib pondan

    Najib lembik bapok tak tegas

    Gagal memerangi pemberontak nasrani

    Gagal membenteras pelampau cina dap komunis samarata

    Gagal menangkap subversif pas kopiah khawarij barua dap

    Gagal mendakwa pengkhianat anwar homosex kj marina mujahid murtad liberal

    Gagal menaikkan sosio ekonomi melayu cina gak yg kaya

    Gagal menutup sekolah cina the source of evil rasist

    SILA LETAK JAWATAN

    SILA LETAK JAWATAN WAHAI NAJIB PONDAN

    Reply
  • January 17, 2014 at 7:00 PM
    Permalink

    kenapa ramai orang melayu tak kira tua atau muda suka bertayam?

    Reply
    • January 17, 2014 at 7:23 PM
      Permalink

      hahahahaha…partner hang gay melayu ka ??? bertayam pulak tu ?? patut la hari tu hang dok meroyan sakit..sakit..sakit.. !!

      hahahahahaha…

      Reply
  • January 17, 2014 at 7:51 PM
    Permalink

    Ni la jadi nya bila perpaduan melayu dah terpecah pecah bagai kan kaca terhempas ke atas batu…bila jiwa dah lemah longlai minda plak semakin memandir di perkuat kan lagi pemansukhan ISA …maka bertambah mabuk la para paria jin kapiaq dari Paria Rabak PR berusaha habis habisan nak melumpuh kan supremasi melayu & pegangan islam nya. Malang nya ada segelintiaq melayu berminda liberal yang tak keruan sanggup menjadi boneka & ancua menggadai marwah bangsa & agama pada paria paria jin kapiaq ni demi imbalan yang tak seberapa nilai nya tu..sama ada depa ni puak puak Paria Akal Sengkat PAS mau pun Paria Kaki Rembat PKR.

    Pepatah melayu: Bersatu Kita Teguh Bercerai Kita Roboh masih lagi ada relevansi di era global….!!!

    Reply
  • January 17, 2014 at 8:10 PM
    Permalink

    adakah bertayam melanggar ajaran Islam?

    Reply
  • January 17, 2014 at 8:12 PM
    Permalink

    mana si kamal ni?? itu hari beria ia sangat jadi pembela…

    Reply
  • January 17, 2014 at 8:19 PM
    Permalink

    Dan tindakan ini berlaku disebuah negara islam. Kelihatan orang islam masih berdiam. Tiada tindakan.

    Sekadar kecaman melalui tulisan, untuk apa ? Apakah kesan nya.

    Ketua agama negeri harus ambil tindakan. Cina itu perlu dibuang daerah.

    Reply
    • January 17, 2014 at 8:26 PM
      Permalink

      Kesabaran ada hadnya ! Bila hal-hal berkaitan agama dan mula di usik, Kesabaran dah menjadi semakin nipis….

      Reply
  • January 17, 2014 at 10:56 PM
    Permalink

    “Semuanya berlaku kerana mereka tahu, tindakan yang dikenakan ke atas mereka kesan daripada perbuatan menghina Islam adalah sangat minimum, malahan ada sesetengahnya yang dilepaskan begitu sahaja kerana menuturkan perkataan MAAF dan SAYA TIDAK TAHU atau SAYA MAIN-MAIN DAN TIDAK BERNIAT JAHAT.”………ini lah sebenar wajah umno dlm melaksanakan Islam di Malaysia…tak payah melalak menyalahkan org lain…yang dok merintih merayu hal smua ni pada sapa sebenarnya….kuasa di tangan hang….tak payah berlagak baik….Belasah je

    Reply
    • January 18, 2014 at 2:12 AM
      Permalink

      Mek bagi alasan setaraf donkey
      !mereka berani sebab lebai pas yg dah sesat tu sokong mereka.

      Reply
      • January 18, 2014 at 8:13 AM
        Permalink

        Yup, Merintih. merayu ? Cina dan kristian lahanat ni jadi berani sebab lebai2 pas yg sesat lagi bodoh tu sokong dan beri undi pada mereka. Ada paham ?

        Reply
    • January 18, 2014 at 11:38 AM
      Permalink

      Mek…bila umur dah nak senja macam hang ni…belajar2 lah membersihkan jiwa…perkataan yang kamu ucapkan tu cukup melambangkan perasaan yang penuh dengan ketidak puasan hati, benci dan korupsi….aku ingatkan muslimat PAS ni bila berkata kata penuh berhemah dan lemah lembut sehingga menusuk ke dalam dada…tapi…hampeh…kalau macam ni…hang dengan puak yang hang dok kata tu sama jer tarafnya….

      Reply
      • January 18, 2014 at 1:47 PM
        Permalink

        Memang hampeh pun…

        Reply
  • January 17, 2014 at 11:01 PM
    Permalink

    soalnya sebagai sebuah negara Islam,tiadakah undang2 yg nenghukum mana2 pihak yg cuba menghalang mana2 individu atau pihak mahu mengamalkan Islam.
    aku kuatir nanti ada pihak yg akan menamatkan servis pekerja Islam yg tunaikan solad.
    sampai bila Islam terus diperlekehkan oleh pihak minoriti. jangan sampai ada yg ‘tersungkur’ baru nak bertegas…

    Reply
  • January 17, 2014 at 11:07 PM
    Permalink

    “Semuanya berlaku kerana mereka tahu, tindakan yang dikenakan ke atas mereka kesan daripada perbuatan menghina Islam adalah sangat minimum, malahan ada sesetengahnya yang dilepaskan begitu sahaja kerana menuturkan perkataan MAAF dan SAYA TIDAK TAHU atau SAYA MAIN-MAIN DAN TIDAK BERNIAT JAHAT.”

    Ini lah wajah sebenar umno dalam melaksanakan Islam di Msia….hang dok merintih dan merayu hal pada sapa sebenarnya……kan hang ada kuasa….hantam saja…usah banyak bersandiwara

    Reply
    • January 17, 2014 at 11:23 PM
      Permalink

      Mubaligh kristian tak rasmi dah bersuara !!

      Menghina Islam ?? PAS berada dibarisan hadapan dalam penghinaan terhadap Islam, di barisan hadapan melindungi para kafir yang membaling penghinaan pada Islam dan kemudian menyorok di dalam jubah para lebai kulup, di cubit sikit telur lebai ni semua…maka menyalak-nyalak la depa menghalalkan segalanya yang haram.

      tak gitu mek ?? begitulah.

      Reply
    • January 18, 2014 at 9:22 AM
      Permalink

      bukan ka Lim Guan Eng setaraf Umar Abdul Aziz bagi puak PAS hang mek

      Bukan ka puak PAS cakap depa lebih islam dari pemeritah UMNO

      apa kenyataan anwar ? apa kenyataan dan tindakan mujahid rawa pasai guru cina islam di PAKSA dan DIUGUT suruh buka tudung

      kalau otak hang tak clear pasai PAS, meh aku kasi clear mek

      1475 tahun yg lepas Rasulullah SAW bagi tau org arab yg sembah Allah tu, ALLAH tu ESA, Tunggal, takda anak, tak da bini, malaikat bukan Anak perempua ALLAH

      tahun 2008 sampai laa 2014 kat msia, Mujahid Rawa Hj Hadi Anwar nak kasi cina topek kapir kristian guna nama Allah dan menyamakan Allah macam orang2 Arab sebelum kedatangan Rasulullah SAW

      la ni hang pusing pulak pemerintah kena ambik tindakan, walhal puak hang yg robek agama islam dari hati org melayu

      tak lama hang hidup mek

      Reply
  • January 17, 2014 at 11:27 PM
    Permalink

    Siapa menteri pelajaran? orang mana?
    Cikgu tersebut orang cina, jadi masyarakat cina mungkin jahil bab Islam. Mereka belajar dari perbuatan orang Islam.. itu biasa, anak2 juga belajar dari contoh ibu-bapa mereka. Jadi masyarakat cina melihat.. pemimpin2 utama dan isteri pemimpin utama negara Islam tidak rasa BERSALAH tidak memakai tudung, jadi kenapa seorang guru cina yg. baru islam tak boleh buka tudung. Jika tudung adalah tuntutan wanita Islam kenapa.. isteri pemimpin utama tidak bertudung. Jika tidak bertudung itu salah d sisi Islam… apakah isteri PM tidak berdosa bila tidak bertudung sedangkan mereka telah bergelar HAJAH.
    Selesai…
    Walaubagaimanapun… aku harap pengetua tersebut perlu d turunkan pangkat kerana telah menghina Islam. Kita boleh terima kemaafan mereka tapi perlu ada pengajaran supaya tidak berulang.

    Reply
    • January 18, 2014 at 2:17 AM
      Permalink

      Ni sekor lagibaghal diarah buka tudubg dgn tak pakai tudung pun tak faham, cakap merapu macam gurunya nik ajis tu.

      Reply
    • January 18, 2014 at 9:06 AM
      Permalink

      apa ni bujuk… kangkung la hang ni
      hang selalu cerita pasai hak kebebasan, alih2 hang cakap kenapa guru cina islam tak boleh buka tudung???

      hak guru cina tu nak pakai tudung dia punya pasai la…

      serupa jugak bila bila nurul izah comanggo cakap dalam gereja, kebebasan beragama sepatutnya terpakai pada pada org islam juga…

      bukan tukar agama , tapi hak kebebasan beragama, macam guru cina islam tu buat

      ayat 256 albaqarah , tiada paksaan dalam agama bermaksud, hak kebebasan dalam beragama macam guru cina tu buat
      dan tak boleh paksa org agama lain peluk islam

      bukan tafsir hantam kromo mcam nurul izah dgn org2 mcm hang bujuk bagi tafsir

      Reply
      • January 23, 2014 at 1:47 PM
        Permalink

        Apakah ada kebebasan untuk bertudung/tidak bagi seorang wanita Islam?
        Apakah bertudung itu hak asasi atau kewajipan seorang Muslimah?

        Reply
    • January 18, 2014 at 9:30 AM
      Permalink

      bujuk, apa pun puak Pas dan Pkr terkunci mulut dan terangin ahmar pabila pihak kafir hina Islam.. bujuk lu bangsat punya Islam, yg bersalah lu tak bedal tapi masih halakan kesalahan pd Umno.., lu munafik tegar la bujuk

      Reply
      • January 23, 2014 at 1:48 PM
        Permalink

        Sebabnya.. yg. bersalah itu kerana mengikut pemimpin yg. melakukan kesalahan.

        Reply
    • January 18, 2014 at 2:01 PM
      Permalink

      nasihat dulu isteri azmin dan anwar dulu bujur’ dah berzina dengan anwar kemudia kongsi isteri pula itu, anwar dah naik haji dua kali pernah anwar insaf perbuatannya main china doll dan gay fikir2 kan bujur, kita orang percaya dah dengan anwar ini bila ada video lucah baru dari pr kata mirip itu benda bodoh bujur

      Reply
      • January 20, 2014 at 9:02 PM
        Permalink

        La Anuaq pi tunai kan haji bukan nya jujoq pun…cuma nak menunjuk nunjuk yang dia tu mukmin jerrr…dah dasaq munafik begitu la. Ramai lagi manusia munafik dok sakan pi tunai kan haji berkali kali…tapi perangai busuk masih lagi mengakaq umbi dalam jiwa nurani depa tu.

        Reply
      • January 23, 2014 at 1:51 PM
        Permalink

        Ada nampak dengan mata? ada 4 saksi? Allah sebut dalam Quran kalau takda baik diam… jangan tabur fitnah sebab mereka yg. mengatakan seorang yg. suci berzina tampa 4 saksi adil sebatlah dengan 80kali sebat.

        Reply
    • January 20, 2014 at 8:53 PM
      Permalink

      Weiii bujuk…keislaman sesogang bukan terletak pada pemakain tudung liput menutup rambut…tapi jiwa yang bersih dari segala kejahatan minda & tindakan. Rapompuan la ni bertudung liput tapim lagu mana perangai depa tu…? Ada ka selari ngan ajaran islam yang di tonjol kan melalui pemakain atira islami/islamic attire…? Ramai yang berkelakuan macam setan berkucup kucupan ngan laki laki bukan muhrim di khalayak ramai sedang pompuan tu bertudung liput…? Apa ka bertudung liput cuma sekadaq fesyen trend masa kini…?

      Reply
      • January 23, 2014 at 1:56 PM
        Permalink

        Nak tanya hang… kalau orang tu makan BABI terang2 depan hang, dia kata dia Islam. Hang boleh terima ka?
        Bukan semua pompuan bertudung baik, tapi semua pompuan telanjang(tak tutup aurat/berpakaian ketat dan jarang) tak baik.

        Reply
  • January 17, 2014 at 11:38 PM
    Permalink

    hehe…tak dengar pun apa-apa statement dari lebai-lebai kulup PAS ?? senyap ruyup !!

    Bila kita buat majlis maulidul rasul…pong, pang, pong, pang..lebai-lebai PAS kata tu bidaah lah, ada yang kata haram lah. Konon-konon pejuang rakyaat…aku rasa kalau guru besar sekolah cina tu mampoih, hangpa pi balut keranda dia dengan bendera PAS !

    Lembu DAP, apa pun akan berkhidmat dengan tuannya dengan setia.

    Reply
    • January 20, 2014 at 11:06 AM
      Permalink

      Lebai4 kulup PAS mana berani bersuara, kalau bersuara terlepas la nak merendek amoi4 yg disediakan oleh DAPigs

      Reply
  • January 18, 2014 at 12:15 AM
    Permalink

    raplahjingaa lu belum jawab adakah bertayam itu melanggar ajaran Islam?

    Reply
    • January 18, 2014 at 8:57 AM
      Permalink

      bertayam tu apa maksud nya pada hang??? cube cerita sket??

      da gila lancau apa hang ni, asyik pikir pasai lancau tak habis

      Reply
      • January 18, 2014 at 9:58 AM
        Permalink

        Gay…apa lagi dia nak fikir ???

        Reply
  • January 18, 2014 at 10:33 AM
    Permalink

    diorg dah kantoi senang2 minta maaf.tu pun pasal area tu majoriti org melayu.kat kota tinggi ni nisbah org cine cume dlm 7-8 percent jek.cuba la klu kat tempat majoriti diorang.harammmm nak mintak maaf.nak tunggu berapa taun lg la pas nak bg org cine ni paham pasal islam.yg aku nampak semakin pas bagi pemahaman pasal islam ,makin teruk pulak islam kene hentam.dulu2 x la mcm ni.ada ,tp jarang2.atau pas bg org cine paham mcm mane nak guna ayat2 dan cara2 mudah untuk org cine hentam islam.mcm kat tmpt keje aku.ada plak malaun ckp dgn pengurusan yg solat jumaat x pegi, takpe ,janji jgn lebih 3 kali.skli diorang tau,trus pengurusan nak implement rotation.nasib baik union bantah serta requeiment pensijilan halal.jd x ble impliment dan ble klua tiap2 jumaat.ni puncanye org islam sndiri la yg bg loop hole mcm rabbai pas.

    Reply
  • January 18, 2014 at 11:56 AM
    Permalink

    TEORI PAS
    Negara kita mahu diKristian kan ? Mustahil bilangan kristian 1.75 juta yang hidup dinegara ini dapat keristiankan muslim yang berjumlah 55% dari penduduk 28 juta disini.

    TEORI KITA
    berapa orang rakyat Yahudi didunia ?6juta orang.Apa kemampuan mereka ? menyahudikan sebuah negara yg dihuni 255 juta rakyat.Negara termaju dunia. “Menyahudikan” rakyat dunia berjumlah 7.0billion. Yahudi memiliki teknologi. Mereka tarik semua orang jadi sebahagian dari mereka dengan teknologi yang mereka cipta.

    TEORI KITA LAGI
    harus diingat, 1.75juta disini tidak hidup bersendirian. Mereka memiliki 3billion diluar sana yang membantu. Kerana singkat sangat pemikir islam yang beragama PAS ?

    Reply
  • January 18, 2014 at 12:05 PM
    Permalink

    nyoya yang marahkan wanita sebangsa dia convert jadi muslim dengan menyuruh buka tudung, sudah pun minta maaf. Minta maaf dan berdamai setelah disuruh. Mungkin juga terfikir akibat buruk bakal menimpa setelah isu ini jadi besar dari size awal yang dia sangka.

    Dia pun minta maaf dengan diphotographi majlisnya lalu dimuat diakhbar. Malangnya sukar baginya untuk memainkan watak pengampun itu. Sukar baginya berpura2 rela kerana dia bukan pelakun, dia guru sekolah.

    Maka kelihatan lah muka masam macam cukanya. Dalam hatinya boleh kita baca ” wah kan main kau ye, action ye, semua orang suruh aku tarik balik arahan dan minta maaf. Siap kau, aku janji akan terus kerja kan kau . Benda ini tak akan habis disini. Pergi jalan lah dengan tudung kau, agama kau ”

    Itu lah agaknya yang terpendam disebalik muka cuka nyonya itu.

    Reply
  • January 18, 2014 at 12:11 PM
    Permalink

    harijadi nik ajis lagi disambut dengan potong kek, tiup lilin dan tepok tangan beramai2 di pejabat DAP.

    Apa yang tak kena nya sambutan kelahiran rasul s.a.w. tercinta kita dengan memberi cuti umum. Berkasidah, berzanji dan bermahabban memuji baginda. Kita tidak bakar bunga api, bakar mercun dan potong kek tiup lilin.

    Bila agaknya kita boleh merge jadi satu pendapat. Setelah politik jadi satu? mustahil, kerana politik tidak akan jadi satu malah akan bertambah dari 3 jadi 4 & 5.

    Reply
    • January 18, 2014 at 2:08 PM
      Permalink

      hanya pas buat macam itu

      Reply
  • January 18, 2014 at 12:13 PM
    Permalink

    Masalah ni semua berpunca dari golongan yang tamak kan kuasa tapi sanggup melacurkan agama dan bangsa.

    Reply
  • January 18, 2014 at 2:12 PM
    Permalink

    klu la amerika serang malaysia ni.aku rasa cine ni bukan tolong pun org melayu pertahankan malaysia ni tp makin di bantunye amerika kasi ranap malaysia.

    Reply
  • January 23, 2014 at 10:36 AM
    Permalink

    Kat sini lain citer plak
    Warden Asrama Perempuan Kolej Vokasional Ranaco Marine, Chukai adalah seorang penyokong kuat Parti PAS. Pada pagi ini telah menunjukkan belangnya, telah mengharamkan pelajar perempuan memakai tudung/hijab selain dari tudung/hijab yang dipakai seperti mana Muslimat PAS (labuh sehingga lutut) sahaja yang dibenarkan.

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.