Nurul Izzah Bertindak Bijak, Sang Suami Jua Yang Bakal Dipersalah!

Politik sememangnya bersifat 24 jam sehari, 7 hari seminggu sehingga pemain-pemain utamanya hampir tidak lepas dari serangan kedua-dua belah pihak, hampir setiap hari.

Contoh mudah, lihat sahaja kepada Perdana Menteri yang dihambat hampir setiap saat dari semua sudut, sehingga tiada lagi “privacy” untuk diri beliau. Malah, ahli keluarga, serta mereka yang rapat sering menjadi buruan pembangkang untuk terus mencemarkan imejnya. Pendek kata, kalau boleh, desas-desus penceraian Nurul Izzah pun adalah salah Perdana Menteri dan UMNO.

Tiba-tiba kita dengar rayuan agar beri ruang kepada Nurul Izzah kerana kononnya atas sifat “privacy”. Lucu!

Penulis berkesempatan meninjau laman twitter milik suami Nurul Izzah. Penuh dengan rasa rindu, cinta dan sayang kepada sang isteri. Namun, penulis agak simpati apabila wujud pula luahan perasaan seolah-olah sang suami boleh menghidu apa yang bakal berlaku dalam masa terdekat.

Jika dinilai dari sudut perasaan yang dilontarkan ke laman twitternya, penulis berpendapat sang suami mahu hidup semati dengan sang isteri. Gundah gelana, rindu dendam yang dizahirkan itu menunjukkan betapa sang suami sangat mencintai isterinya, waima wujud rasa ketidakpastian dan kegusaran akan haknya untuk terus memiliki.

Tiba-tiba sang isteri dikhabarkan menuntut fasakh, iaitu permohonan kepada pihak berkuasa agar membatalkan pernikahan mereka. Secara tidak langsung, pasti ramai yang mula menjatuhkan kesalahan kepada si suami, kerana alasan fasakh.

Cerai fasakh adalah cara membubarkan perkahwinan berdasarkan sebab-sebab tertentu. Menurut seksyen 52 (1), terdapat 12 sebab membolehkan membuat permohonan fasakh. Antara sebabnya ialah :-

  1. tempat suami berada tidak diketahui selama lebih daripada satu tahun;
  2. suami tidak mengadakan peruntukan bagi nafkah selama tiga bulan;
  3. suami dihukum penjara selama tiga tahun atau lebih;
  4. suami tidak menunaikan kewajipan perkahwinannya (nafkah batin) tanpa sebab yang munasabah selama tempoh satu tahun.
  5. suami mati pucuk masa berkahwin hingga sekarang dan ini tidak diketahui puan;
  6. suami telah gila selama dua tahun atau sedang mengidap penyakit kusta, vitiligo atau penyakit kelamin yang boleh berjangkit;

Jika dilihat dari sudut seorang suami, penulis merasakan secara logiknya, Nurul Izzah lah yang ketiadaan masa untuk bersama dengan suaminya, dek penangan kerjaya politik, dan tidak ketinggalan kesibukan melayan karenah dan skandal ayahnya yang tidak pernah lekang dek zaman.

Licik, mungkin itu salah satu sikap yang sedang ditunjukkan oleh Nurul Izzah dengan mengemukakan tuntutan fasakh. Dari sudut strategi, apa yang sedang dilakukannya bersifat “pre-emptive”, agar beliau tidak akan dipersalahkan seterusnya mengalihkan risiko bersalah ke atas suaminya.

Jika penilaian penulis tepat, maka ianya tidak menghairankan kerana strategi-strategi begini cukup popular dikalangan ahli politik pembangkang. Kebolehan mereka mempersalahkan orang lain dan melepaskan diri dari angkara sendiri, cukup berjaya menakluki hati dan minda rakyat Malaysia.

raja a

Dan sang suami, yang jauh dari sepak terajang politik, tidak akan terfikir tindakan sedemikian rupa, waima tahu akan hakmiliknya bakal diragut dari dirinya.

Hanya sedikit lagi cemuhan dari pembangkang kepada sang suami, maka persepsi akan tercipta; suami yang tidak berguna dan wajar untuk Nurul Izzah mengemukakan tuntutan fasakh!

27 thoughts on “Nurul Izzah Bertindak Bijak, Sang Suami Jua Yang Bakal Dipersalah!

  • January 24, 2014 at 2:55 PM
    Permalink

    sultan melaka suami baru nurul izzah agaknya betul x bujur, telepaslah peluang bujuk, mek esak dan mooo walau pun mek esak itu pompuan apa salahnya’ itu kata pr bukan aku ya,, aku kata haram bercinta pompuan sejenis, nurul cakap apa salah nya

    Reply
    • January 24, 2014 at 3:05 PM
      Permalink

      Ha ni, supportlah Mooh sikit!!!

      Mooh, kalau pinangan hang diterima, jgn lupa jemput kami semmua masa sanding nanti ya Mooh

      Raplah mahu sponsor 3000 bunga telur bagi kat hang!!!

      Reply
      • January 24, 2014 at 4:17 PM
        Permalink

        moooo…copy paste je kad kawin dia…sampai la bunga telur 3000 biji.

        Reply
      • January 24, 2014 at 4:34 PM
        Permalink

        Sabar dulu Mooh, paling cepat boleh naik pelamin pun bulan 4 nanti. Tunggu habih edah dulu yea.

        Reply
        • January 24, 2014 at 6:15 PM
          Permalink

          heheheh…moooo dia gelojoh sikit, orang muda la katakan.

          Reply
          • January 31, 2014 at 1:46 AM
            Permalink

            Moooo dapat stock minyk dari anuwar.. sbb tu mencanak jer.

  • January 24, 2014 at 4:29 PM
    Permalink

    Seorang ‘public figure’ akan sentiasa terdedah kepada ‘public scrutiny’. Sesiapa yg rasa gatal nak jadi public figure mestilah sanggup menerima public scrutiny dlm apa keadaan pun (gembira atau sedih)Tak kiralah apa bidang kerjaya yg dipilih (politik, hiburan, sukan dsb)

    Reply
  • January 24, 2014 at 5:03 PM
    Permalink

    liar juga anak papa ya…..tak sangka

    Reply
  • January 24, 2014 at 6:19 PM
    Permalink

    Calon menantu yang baru mestilah sanggup di……….. oleh bakal pak mentua dulu.Sanggupkah???? Ekekekke.

    Reply
  • January 24, 2014 at 6:55 PM
    Permalink

    di……… ?????? apa u maksud?

    Reply
      • January 24, 2014 at 8:38 PM
        Permalink

        hahahahahaha….

        Reply
    • January 24, 2014 at 8:54 PM
      Permalink

      Napa Tony4444

      Hang nak kena uji dgn Nuar Berahi ker???

      Ada hati rupanya si Tony4444 dgn No Role Izzah!!!

      Reply
  • January 24, 2014 at 7:35 PM
    Permalink

    Dipohonkan kpd Allah yg Maha Kuasa supaya ditunjukkan segala kebenaran samada isteri atau suami yg membuat kerenah,dan sesiapa yg membuat pengkhianatan pasti akan menerima pembalasan dari yg Maha Kuasa begitulah sebaliknya.

    Reply
  • January 24, 2014 at 10:30 PM
    Permalink

    Tony dia tak minat kat norule…dia lebih minat kat nuar berahi…hehehe

    Reply
    • January 25, 2014 at 8:58 AM
      Permalink

      Hehehehe…padan Tony4444 asyik nak tahu rahsia “bertayam”

      Reply
  • January 24, 2014 at 11:09 PM
    Permalink

    ini kes rumah tangga beb..tak yah dipolitikkan…kalau nurul dh janda ok gak leh dtg merisik..heheh…

    Reply
  • January 24, 2014 at 11:57 PM
    Permalink

    dig kuat ngolum agak ea sampai tak larat nak layan napsu songopo ayah ea agak ea, siapo nak dio kono makan jamu yg ado di laman harakah kah kah kah,

    Reply
  • January 25, 2014 at 8:28 AM
    Permalink

    Ternyata suami nurul tidak melakukan apa yang tersenarai diatas yang melayakkan nurul menuntut fasah. Kecuali mungkin satu, yeini kalau organ suami tidak berfungsi. Tapi kita tak rasa begitu walau pun tidak mustahil.

    Yang jelas dan sudah terang lagi bersuluh, jika seorang si-isteri menuntut cerai dari suaminya secara lisan dan dibuat secara bersungguh2 mengikut undang2 tersedia ada, maksudnya cuma SATu, tidak dua , tidak TIga.

    Maksudnya nurul sudah ada yang lain menunggu diluar. Yang menunggu itu tentunya seorang yang memiliki kehebatan tersendiri melebihi suaminya. Duit/harta sudah tentu. Kedua mungkin organnya lebih bersemangat dan menerujakan nurul.

    Wallahu alam bissawaf.

    Reply
  • January 25, 2014 at 8:28 AM
    Permalink

    Alfatihah untuk Datok Harun Taib yang kembali kerahmatullah malam tadi.

    Reply
  • January 26, 2014 at 1:08 PM
    Permalink

    lihat sahaja kepada Perdana Menteri yang dihambat hampir setiap saat dari semua sudut, sehingga tiada lagi “privacy” untuk diri beliau. Malah, ahli keluarga, serta mereka yang rapat sering menjadi buruan pembangkang untuk terus mencemarkan imejnya??? Sorry ah depa sendiri yang menjemput dan menbuka ruang untuk dicemarkan imej. Kalau tak, tak ade apa yang boleh dicemarkan oleh pihak pembangkang yang terkangkang kangkang cam anjing duk hidu najis, yang mana busuk yang mana Wangi.

    Reply
  • January 26, 2014 at 7:10 PM
    Permalink

    tadak komen dari tiga samdol ni, tak mau lawan ka?, takut ka?

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.