Fitnah: Apa Rasanya Berdosa Besar Sekali Sekala Dr. Maza?

BEKAS Mufti Perlis, Datuk Mohd Asri Zainul Abidin seperti yang kita tahu rajin ke sana sini mengajar orang cara-cara nak jadi baik.  Termasuklah di dalam konteks tersebut (menjadi baik), adalah menahan diri dari memfitnah orang lain.

Tapi hari ini Asri nampak jadi orang yang perlu diajar, bila dia terang-terang memfitnah Datuk Seri Najib Tun Razak, kononnya bermewah-mewah di atas jet milik kerajaan dengan perhiasan dan kelengkapan yang hanya layak dimiliki oleh orang yang bergelar billionwan.

Walaupun ada yang kata akaun Facebook berkenaan mungkin dikendalikan oleh orang lain, tapi memandangkan akaun itu milik dia dan sering jadi platform untuk dia berhubung dengan pengikutnya, tak bolehlah nak lari dari tanggungjawab.



Bagaimanapun, yang lebih penting disini, fitnah ini menunjukkan Asri bukanlah satu orang yang boleh diharap untuk mengajar orang lain menjadi baik, bila dia sendiri pun tidak menunjukkan perangai yang serupa itu.

Kalau dia duduk dalam politik, itu lain, masalahnya sekarang dengan dia ni ke kiri pun tidak, ke kanan pun tidak.

Mungkinlah Asri sedang berjinak-jinak dengan politik dan sememangnya kebelakangan ini dia nampak cenderung dengan politik yang berkiblatkan dubor Anwar Ibrahim, maka itulah agaknya fitnah seakan sudah jadi amalan yang wajib dibuat untuk menyerang pemimpin parti lawan.

Tak pula bermaksud boleh fitnah orang bila dalam politik, tapi sekurang-kurangnya dia tidak menyeret status sebagai bekas mufti, cendekiawan Islam dan apa jadah yang lain bersama dia dalam melakukan perbuatan yang dilarang keras dalam agama Islam ini – fitnah.

Penulis tak berniat nak mengajar, tapi Asri sepatutnya tahu bahawa sebesar mana pun dosa dengan Allah swt, kalau kena dengan cara bertaubat, insya allah, taubat itu akan diterima.  Tapi sekecil mana pun dosa dengan manusia, selagi manusia itu tidak memaafkan, maka tanggunglah sampai akhirat besok.

Jalan terbaik sekarang ialah Asri berjumpa sendiri dengan Perdana Menteri dan meminta maaf atau pulangkanlah semula deposit berceramah yang sudah dibayar orang.  Nak mengajar orang macam mana lagi kalau awak pun lebih teruk dari itu?

Buat malu saja, bekas mufti konon, pendakwah bebas konon, tapi lancar saja memfitnah orang lain.

Adamyan

Hidup mesti berprinsip

48 thoughts on “Fitnah: Apa Rasanya Berdosa Besar Sekali Sekala Dr. Maza?

  • January 6, 2014 at 9:45 PM
    Permalink

    Nak popular dan nak perhatian..
    UMNO tak nak lantik dia jadi MT kot. Tu yang dia meroyan. hahaha

    Reply
    • January 7, 2014 at 3:05 AM
      Permalink

      kalau tak fitnah bukan pas namanya penfitnah macamni yang di cari2 oleh pas maza selayaknya jadi calon parti pas pru 14 nanti

      Reply
    • January 7, 2014 at 6:55 PM
      Permalink

      Nak sangat ke maza tu jd MT…org yg tak berapa berpelajaran mcm ustaz kazim pun tak hingin….inikan pulak maza….hehe

      Reply
      • January 7, 2014 at 9:58 PM
        Permalink

        kalau ustaz kazim tak hingin , kenapa pulak macai PAS yang bodoh semua dok maki hamun dan fitnah Ust Kazim mekk ???

        inilah kau mekk PAS yang pernah MENGAKU tak berpelajaran nak berkata-kata .

        Reply
  • January 6, 2014 at 9:52 PM
    Permalink

    heheheh…..ustaz / Dr taraf penyangak…bila bertuankan nafsu !! cakap pasal Islam berdegr-degar, buat fitnah dah tak ingat dosa !!

    Reply
    • January 7, 2014 at 6:59 PM
      Permalink

      Sanggah aktiviti pemimpin dan org umno dikategorikan atau digolongkan bertuankan nafsu……bagus sangat ke pemimpin umno ni…melatah giler bila disentuh….perasan lebih….alahai

      Reply
      • January 7, 2014 at 9:59 PM
        Permalink

        kat atas tu jelas fitnah mekk PAS oleh Dr Maza , kau bodoh kee nak baca ??? jadi apa yang betulnya , cuba kau bagi tahu aku mekk PAS ???

        Reply
      • January 8, 2014 at 8:48 AM
        Permalink

        Takkan tak dapat bezakan antara sentuh dengan fitnah kot… Tak heran kalau kita makin ke mundur dengan adanya mentaliti yang sebegini.

        Reply
        • January 8, 2014 at 11:14 PM
          Permalink

          Senang cakap mek pirah ni mabok ketum

          Reply
  • January 6, 2014 at 10:16 PM
    Permalink

    Tak tahulah ape nak jadi dengan Ulama masa ini yang di katakan belajar di Azhar ke ape ke, tetapi terang tang tang membuat fitnah pulak. Tu lah sabitnya, jangan suka ngata orang, jangan takbur diri, jangan anggap diri terlebih sempurna dari orang lain. Sekali iblis mengoda, dah tak dapat nak di tahan.

    Reply
  • January 6, 2014 at 10:51 PM
    Permalink

    dr maza ini boleh dikategorikan sebagai ulama suk akhir zaman cuma belum lagi dapat diberikan ijazah kehormat ulama suk secara rasmi…kalau nik aziz, bergulung sudah ijazah tersebut dia dapat

    Reply
  • January 6, 2014 at 10:59 PM
    Permalink

    Rasullulah saw bersabda maksudnya: “Di akhir zaman ramai “ulama suk(jahat).”

    Daripada Abu Hurairah ra berkata:

    Rasulullah saw hersabda; “Akan timbul di akhir zaman orang-orang yang mencari keuntungan dunia dengan menjual agama. Mereka menunjukkan kepada orang lain pakaian yang dibuat daripada kulit kambing(berpura-pura zuhud di dunia) untuk mendapat simpati orang ramai, percakapan mereka lebih manis daripada gula padahal hati mereka adalah hati serigala(mempunyai tujuan-tujuan yang jahat). Allah SWT berfirman kepada mereka, “Apakah kamu tertipu dengan kelembutan Ku?, Ataukah kamu terlampau berani berbohong kepada Ku?. Demi kebesaran Ku, Aku bersumpah akan menurunkan suatu fitnah yang akan terjadi di kalangan mereka sendiri sehingga orang yang alim(cendikiawan) pun akan menjadi bingung(dengan sebab fitnah itu)”. H.R Termizi

    Ramai ulama akhir zaman yang menghidap penyakit ‘cinta dunia'(hubbud-dunya). Rosaknya ulama bermula dari cintakan dunia. Cinta dunia adalah ibunya. Ia kepala segala kejahatan. Ia pintu kejahatan yang membuka kepada kejahatan yang lebih banyak dan lebih besar lagi. Cinta dunia ini bolehlah diterjemahkan kepada cinta duit, harta, kekayaan, cintakan kuasa, pangkat, jawatan dan cintakan nama, pujian, gelaran, glamour dan macam-macam lagi.

    Bila cinta dunia telah mencengkam hati, maka sukar bagi ulama untuk bertindak dan beramal mengikut ilmu yang ada padanya secara tekun dan ikhlas. Apa pun yang dia buat atau hukum yang dikeluarkan, sentiasa ada maksud lain. Sentiasa ada udang di sebalik batu. Ada kepentingan dan untung untuk diri sendiri atau untuk kelompoknya.

    Reply
    • January 7, 2014 at 9:58 PM
      Permalink

      salam….sabda rasulullah..hadis dan firman allah ni ni saudagar ambil dari mana?dan buat kajian maksud ye ke?atau hanya copy paste dari org…kalo buat kajian n da tye pada ramai ulama x apelah…saya risau makna ye tersalah tafsir…bab agama jangan dibuat main2 sbb ramai org berebut2 nk jd mufti ble bicara pasal agama..saya hanya sekadar mengingatkan..salam

      Reply
  • January 6, 2014 at 10:59 PM
    Permalink

    manusia yg berurusan dgn umat dan dipercayai oleh umat lalu dia membawa cerita fitnah untuk umat mempercayai akan apa yg dia katakan..jika perkara itu adalah fitnah dan tidak benar maka tempat dia adalah dalam api neraka…

    Reply
  • January 6, 2014 at 11:02 PM
    Permalink

    Admin dia mintak maaf dah….

    Reply
    • January 6, 2014 at 11:12 PM
      Permalink

      sila jawab ini soalah bagi ini

      Reply
  • January 6, 2014 at 11:07 PM
    Permalink

    umno lancau bertayam!

    Reply
    • January 6, 2014 at 11:41 PM
      Permalink

      lancau bapak lu terbuat anak haram macam lu jingay, hahaha

      Reply
    • January 7, 2014 at 1:28 AM
      Permalink

      kerja dap bagi anwar membesar telur aje

      Reply
  • January 6, 2014 at 11:14 PM
    Permalink

    Kalau melibatkan najib dan rosmah semuanya dianggap fitnah….kalau melibatkan pemimpin PR semuanya benar dan bukan fitnah……itulah sifir balaci dan kuncu2nya dari parti kebangsatan melayu ( penjilat tegar )……

    Reply
    • January 6, 2014 at 11:36 PM
      Permalink

      malulah seorang bergelar ulama yang ditatang oleh cecai seperti mek esah kantoi buat fitnah

      Reply
      • January 7, 2014 at 6:51 PM
        Permalink

        Kantoi pada pndapat hang pencacai tegar…org PR selamanya tak kan percaya penafian set hang.. Terutamanya yg melibatkan ” modeling” mcm kak semoh….penafian set pencacai memang dan tolol dan bahlul….hehe

        Reply
        • January 7, 2014 at 10:01 PM
          Permalink

          kelakar laa kau mek PAS , artiekl fitnah Dr Maza pun kau percaya sampai Dr Maza kena mintak maaf .. jadi apa lagi yang boleh diharapkan oleh orang macam kau ??? hahahaha

          Reply
    • January 6, 2014 at 11:49 PM
      Permalink

      1 lagi komen bodoh dari mek yang sentiasa bodoh .

      Reply
      • January 7, 2014 at 6:44 PM
        Permalink

        Bodek pun patut2 le….hang tak bau busuk ke…asyik di bawah ketiak dan bontot memanjang….

        Reply
        • January 7, 2014 at 9:16 PM
          Permalink

          Tang cium ketiak & bontot tu hang pi tanya mentor idola hang tu macam Anuaq,Mustapa Ali,Mat Kaki Sapu suka hidu cipap Norma tu hah…?

          Reply
        • January 7, 2014 at 10:03 PM
          Permalink

          pemimpin PAS dan macai macam kau yang selalu buat mekkk PAS oiii , nak memfitnah tak habis-habis kau ni !!!

          Reply
    • January 7, 2014 at 12:36 AM
      Permalink

      Weiii Anuaq dah berkali kali di dakwa meliwat ke mahkamah..tu ada ka fitnah…? Begitu jugak Mat Kaki Sapu,Azmin ali Stopa Ali & ADUN Selising berzina ngan bini oghang tu semua fitnah ka mek esah oiii…? Siap ngan foto & video sekali depa sedang menutuh & buat projek mega….mek esah…mek esah hang ni dah pandir la…!!

      Reply
    • January 7, 2014 at 1:45 AM
      Permalink

      kalau betul pun sila bagi bukti dengan betul jet private najib jika ada seperti bil dan data jet baru orang percaya bro’ macam umi arfidah bagi bukti bil-bil dan saham kayaan azmin ali, kami bukan macam kau percaya bulat2, mes esah anwar naik kereta proton pun kau percaya, anwar naik bas anwar kau percaya pada hal bas kosong anwar tak pun naik bas itu mebazir aje beli bas itu, sila bagi bukti apa anwar bawa pelaburan ke selangor setelah 15juta habis di belanjakan mek esah

      Reply
    • January 7, 2014 at 2:02 AM
      Permalink

      cakap tin kosong aje mek esak.. jet perbadi digunakan untuk yg dipertuan agong, pm dan isteri pm ,menteri2 layak untuk tugas negara, apa anwar buat setelah 15juta habis tak ada satu tugas negeri selangor berjaya disiapkan dan dah bagi private jet pun tak ada pelaburan di bawa masuk ke selangor

      Reply
    • January 8, 2014 at 11:09 PM
      Permalink

      Apa ke bangang ko ni esah! Ada bukti ke najib dan rosmah tu bangang woi? Benda yg takda bukti sibok nk percaya anwar menyundal jantan betina, azmin ali dlm tandas ngn nurul izzah tak nak caya pulak! Paling aku heran…saiful bukhari junjung al quran pon ko tak caya…islam apa kau? Pi mampus lagi baik la…nyemak je ko hidup!

      Reply
  • January 6, 2014 at 11:52 PM
    Permalink

    Dr maza tak perlu lah nak memalukan diri sendiri kalau nak like banyak kat fb tu . anda dr , seharusnya menjadi orang tengah di dalam apa2 isu yg melibatkan umat islam .keluarkan kenyataan , biar beserta kajian dan fakta . jangan main cekup dan posting sahaja .malu orang tengok , seorang bekas mufti memposting sesuatu yang belum jelas kebenarannya . dan bila perkara itu diperhalusi , di dapati anda telah melakukan dosa , kerana menyebarkan khabar yang tidak benar . jangan sampai 1 hari nanti , ada org datang menepuk dahi anda dan berkata , sila siasat dan bawa bukti dahulu sebelum bercakap , wahai dr maza.

    Reply
  • January 7, 2014 at 12:12 AM
    Permalink

    siapa di sini lancau bertayam!

    Reply
    • January 7, 2014 at 12:33 AM
      Permalink

      lancau bertayam = lancau bertaik ayam kot?

      kalau gitu….

      lancau jingay bertaik ayam selepas rogol dubur ayam, amacam boleh?

      Reply
  • January 7, 2014 at 12:39 AM
    Permalink

    Ala..mufti ka,ulama ka…depa tu semua manusia bukan malaikat. Depa tu berjiwa kan setan ngan memakai pakain menutup aurat tapi perangai semakin lorat….!!!!

    Reply
  • January 7, 2014 at 12:56 AM
    Permalink

    Mengaku salah lebih baik daripada menjadikan admin page sebagai KAMBING HITAM ler MAZA wei!

    Reply
    • January 7, 2014 at 1:50 AM
      Permalink

      bohong sunat jenis tergesa-gesa je tu dan tak berdosa apa-apa kalau dr maza mengada-adakan/merekayasa admin page@pembantu pengendali untuk dijadikan KAMBING HITAM yang kononnya tersilap paste gambar dalaman jet itu…hehehe

      Reply
  • January 7, 2014 at 1:11 AM
    Permalink

    lancau bertaysm!
    haha

    Reply
  • January 7, 2014 at 1:12 AM
    Permalink

    rasa bersyukur ada juga orang nak jadi PM. Lagilah kalau ikut kehendak rakyat yang membangkang. PM agaknya kemana2 kena naik basikal cabuk, tidur bawah jambatan makan pun atas ehsan orang ramai baru hampa kata ‘ini PM negara yang berjiwa rakyat’.Tahu kehendak rakyat.Riuh rakyat tertindas.. tapi isi minyak ful tank saja. ajar anak berjimat… jangan merempit, melepak mesin judi. perenan ibubapa paling berkesan sekarang.jangan hipokrit. pedoman kisah nabi Yusuf, jimat cermat 7 tahun untuk menghadapi 7 tahun cabaran akan datang. jangan jadi manja .. mua.. mengada- ngada…

    Reply
  • January 7, 2014 at 1:33 AM
    Permalink

    lancau bertayam!

    Reply
  • January 7, 2014 at 1:44 AM
    Permalink

    penjelasan sudah pun diberikan mengenai jet peribadi PM dengan perbelanjaan RM180 juta, bukannya untuk kegunaan PM, isteri dan menteri sahaja malah boleh digunakan juga oleh Yang diPertuan Agong

    tak puas hati dengan perbelanjaan RM180 juta, PM sudah pun umumkan langkah berjimat-cermat…apa lagi dr maza tak puas hati?

    jawatan pork nik sebagai MB Kelantan yang dr maza cium dahinya pun bukan seorang yang zuhud jika dr maza mahukan PM juga menjadi seorang yang zuhud dengan tidak mempunyai jet peribadi

    rumah agam tersergam indah dibelakang tapi rumah bawah setingkat didepan selalu pork nik jadikan tempat untuk berjumpa rakyat bila ada rakyat nak jumpa dia…ada stesen minyak, ada melabur dalam projek perumahan mewah, dapat tanah berekar-ekar, isteri, anak, menantu dan saudara- mara pun dapat sama…dr maza buta ke tak nampak berapa juta pulak tu dan tak teringin ke nak suarakan dalam blognya?

    Reply
    • January 7, 2014 at 1:57 AM
      Permalink

      memang betul pun’ pr tak tahu apa2, cakap tin kosong aje.. jet perbadi digunakan untuk yg dipertuan agong, pm dan isteri pm ,menteri2 layak untuk tugas negara, apa anwar buat setelah 15juta habis tak ada satu tugas negeri selangor berjaya disiapkan dan dah bagi sewa jet private pun tak ada pelaburan di bawa masuk ke selangor

      Reply
  • January 7, 2014 at 11:49 AM
    Permalink

    Dr Maza ni memang terkenal dengan talam dua muka. Beliau tidak berani membuat komen peringkat awal, untuk jalan selamat dan mengambil kesempatan di minit akhir…
    berbeza dgn ustaz kazim! PENDAKWAH SELFISH ATAU SLUMDOG MAZA lebih sesuai buat beliau!

    Reply
  • January 7, 2014 at 3:12 PM
    Permalink

    Jika benar Maza mahu berjinak dengan politik, darpada cendekiawan tak perlu berubah jadi cendawan

    Reply
  • January 7, 2014 at 9:30 PM
    Permalink

    Erkkkkk..nak buat camno..sebab jari dia tertekan untuk jadi cerita fitnah…salah komputerrr tuuu

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.