Lebuh Raya Rakyat Bukti PAS Tidak Mampu Bina “Highway”?

Bagai tikus membaiki labu. Perumpamaan yang paling sesuai untuk PAS Kelantan dengan projek mega Lebuh Raya Rakyat. Ianya kebanggaan PAS Kelantan namun  akhirnya disaman oleh sebuah syarikat pembinaan. Dua anak syarikat kerajaan negeri Kelantan itu dituntut ganti rugi RM230 juta kerana didakwa mengingkari surat hasrat berkaitan pembinaan Lebuhraya Rakyat yang menghubungkan Kota Bharu dan Kuala Krai.

Sebelum ini PAS Kelantan mendabik dada dengan projek ini dengan menfitnah dan mentohmah kerajaan Barisan Nasional. Kononnya pembinaan lebuh raya ini dibiayai sepenuhnya oleh kerajaan negeri tanpa kutipan tol. Selain dana kerajaan negeri, kontraktor dan rakyat Kelantan rela dalam paksa menderma atas nama wakaf.

Pembinaan Lebuh Raya Rakyat ini bermula awal tahun 2014 dan projek sejauh 73 kilometer tersebut dijangka siap dalam tempoh tiga tahun. Dae Hanguru Infra Sdn Bhd (DHI) memfailkan saman dengan menuntut RM225 juta yang merupakan anggaran nilai keuntungan yang tidak diperoleh plaintif disebabkan repudiasi dan pelanggaran kontrak oleh defendan.



DHI telahpun membelanjakan kira-kira RM5 juta untuk kerja berkaitan projek berkenaan. Mereka juga menuntut RM5 juta sebagai ganti rugi khas, faedah pada kadar lima peratus setahun, ganti rugi am untuk ditaksir bagi pelanggaran kontrak, kos dan relif lain yang difikirkan wajar oleh mahkamah.

Sebelum ini PAS Kelantan sering menjadikan kerajaan sebagai kambing hitam mereka. Kononnya projek tersebut yang dirancang sejak tahun 1986 dibawah pentadbiran kerajaan Barisan Nasional (BN) namun tidak dilaksanakan sehingga memaksa kerajaan PAS negeri tersebut mengambil inisiatif untuk menyiapkannya sendiri.

Begitu mudah mereka memperbodohkan rakyat Kelantan. Hampir setiap jalan di Negeri Kelantan samada jalan persekutuan ataupun jalan negeri adalah dibuat hasil inisiatif Kerajaan Persekutuan Barisan Nasional. Dari tahun 2006 hingga 2011 sahaja, Kerajaan Barisan Nasional telah memperuntukan sejumlah hampir RM500 juta terus kepada Kerajaan PAS Kelantan bagi tujuan penyelenggaraan jalan negeri. Ini tidak termasuk pemberian tahunan untuk penyelenggaraan cerun jalan negeri, bil lampu jalan dan lampu trafik.

Manakala dari 2008 hingga 2011 pula Kerajaan Persekutuan memberi sebanyak lebih RM 22 juta bagi tujuan tersebut terus kepada Kerajaan PAS Kelantan. Data-data ini terdapat didalam Laporan Ketua Audit Negara dan ia juga tercatat setiap tahun di dalam penyata kewangan Kerajaan PAS Kelantan.

Disamping itu juga Kementerian Perumahan & Kerajaan Tempatan juga menyediakan peruntukan untuk naiktaraf jalan-jalan negeri dibawah pentadbiran Pihak Berkuasa Tempatan. Pada tahun 2011 sahaja, sejumlah hampir RM15 juta diperuntukan kepada 12 PBT di Kelantan. Manakala Kementerian Kemajuan Luar Bandar & Wilayah juga menyediakan peruntukan untuk pembinaan jalan luar bandar dan jalan kampung. Di dalam Rancangan Malaysia Ke 9, KKLW telah membelanjakan hampir RM5 juta untuk tujuan tersebut di dalam negeri Kelantan yang diperintah oleh PAS.

Majlis pecah tanah pembinaan lebuh raya tersebut telah dirasmikan Menteri Besar Kelantan ketika itu, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, pada 28 Mei 2012. Sikap mereka yang terlalu angkuh memang telah memakan diri. Isu tol yang mereka sentiasa guna untuk menghentam kerajaan juga dengan sendirinya terjawab. Sesetengah perkara memang perlu dilaksanakan oleh mereka yang lebih pakar demi memastikan ianya berjalan dengan lancar.

Isu yang paling penting di sini adalah sikap. Bertelor sebiji riuh sekampung. Belum pun mereka berjaya melaksanakan projek yang besar namun sikap jahat mereka yang kerap memfitnah dan memburukkan kerajaan Barisan Nasional yang telah banyak berjasa kepada rakyat Kelantan amat keterlaluan. Sikap mereka tidak langsung mengambarkan sikap sebenar umat Islam. Sepatutnya mereka perlu buktikan dahulu keupayaan mereka. Islam tidak membenarkan umatnya riak. Jauh sekali menfitnah dan tidak bersyukur dengan nikmat Allah. Sesungguhnya PAS memang tidak layak menggunakan nama parti Islam kerana mereka sekadar memaparkan sikap melampau yang boleh merosakkan imej Islam.

32 thoughts on “Lebuh Raya Rakyat Bukti PAS Tidak Mampu Bina “Highway”?

  • January 28, 2014 at 1:33 AM
    Permalink

    aku tengok ada pas nak tengok macam mana pas buat lebuh raya jika jalan tak kenakan kenakan tol, sedangkan pkr di selangor pun tak manpu hapus tol

    Reply
    • January 29, 2014 at 6:51 PM
      Permalink

      Umno banyak meninggalkan “tahit” kepada kerajaan pr selangor

      Reply
      • January 29, 2014 at 9:05 PM
        Permalink

        Tahi apa mek…? Tahi palat hang ka yang k yang dah lama tak basuh lepaih kencin tuuu.. ….!!!!

        Reply
  • January 28, 2014 at 1:37 AM
    Permalink

    aku tengok macam mana pas cekup duit buat lebur raya

    Reply
    • January 29, 2014 at 6:53 PM
      Permalink

      Cekup duit untuk rakyat lebih baik berbanding cekup duit untuk keluarga dan kroni….

      Reply
      • January 29, 2014 at 11:37 PM
        Permalink

        Cekup duit untuk rakyat dgn cara kutip tin Milo dari rakyat ka Mek???

        Mueh4444

        Reply
  • January 28, 2014 at 1:41 AM
    Permalink

    yang saman 230 juta kerajaan pas ni ialah kompeni org pas jugak.maknanya wet tu balik kat pas semula.wet ni pas nak stanby wat PRU14 ke?.klu kerajaan negeri guna wet rakyat atau jual tanah rakyat untuk bayo saman tu,kami anak negeri yg x menyokong pas tak halalkan.akhirat mu jawab nanti..hu..hu..hu

    Reply
    • January 28, 2014 at 1:50 AM
      Permalink

      tanah dekat kelanta tak ada nilai pun, air tak ada itu sebab tak nilai pun, lupa cakap macam mana pas hadapi saman dari korean ini, aku harap ada ahli pas artis k-pop nanti

      Reply
  • January 28, 2014 at 1:53 AM
    Permalink

    tu diaaaa !! beratus juta kerajaan UMNO bagi kat kerajaan kelantan rupanya !!! tapi pemimpin dan macai PAS asyik fitnah UMNO jee , nak harapkan duit daripada hasil pemerintahan PAS ?? memang bankrap laa kerajaan kelantan oii !!!

    sekarang nahh rasakan kerajaan kelantan akibat terlalu asyik fitnah UMNO jee

    Reply
    • January 28, 2014 at 1:58 AM
      Permalink

      biar bro nanti artis ada pas semua terpaksa jadi artis k-pop sebab bayar saman

      Reply
  • January 28, 2014 at 7:19 AM
    Permalink

    Macamana kerajaan negeri pas nak bina highway, bela kambing pun tak boleh, x caya tanya husam musa. Agaknya puak² depa ni kaki minum air ketum kot, sebab tu khayal dan merapu je. Taak bee raaak.

    Reply
  • January 28, 2014 at 7:27 AM
    Permalink

    apabila ada pihak menyaman dan rasa tertipu
    maka timbul persoalan
    apakah piawaian ISLAM ala Pas
    apakah Islam Pas adalah jenis menipu orang
    jenis menipu rakyat
    tak mampu pikul,batu digalas jugak
    umpama kaldai disuruh angkut jentolak
    mampos keldai dibuatnya
    kerajaan Pas jenis bongkak sombong
    nak tunjuk lagak
    nak tunjuk hebat
    kerajaan pusat bukan tak mahu bantu
    tetapi
    beradatlah sikit
    pandailah meminta, pandailah merayu
    berbuat baiklah dengan orang
    pasti orng berbuat baik dengan awak
    ini tak
    dihina nya orang
    dipertikaikan ibadat orang
    dipertikaikan agama orang
    dipertikaikan pahaa orang
    SEKARANG MACAM MANA
    Pas memalukan Islam
    Pas memalukan ahli Pas
    dan Pas menipu rakyat Kelantan
    Parti seperti Pas adalah membenarkan kata-kata Monsyi Dayan,menteri Israel dahulu:
    ‘ORANG ISLAM TAK AKAN BACA, KALAU BACA PUN TAK AKAN BUAT, KALAU BUAT JUGA TAK AKAN SEMPURNA’

    memang Pas tak buat kajian, tak pandai merancang, tak pandai berbelanja dan segalanya cincai, SECINCAI SEKEJAB KALIMAH ALLAH SEKEJAB DIJUAL DAN LAIN MASA DITEBUS SEMULA’
    PAS MEMALUKAN ISLAM DALAM BANYAK PERKARA!

    Reply
  • January 28, 2014 at 7:40 AM
    Permalink

    Parti Anjing Sesat, PAS, elok diharamkan, buat jahanam negara je.

    Reply
    • January 28, 2014 at 8:32 AM
      Permalink

      Ini merupakan bala ALLAH TAALA kpd PAS di atas sikap keangkuhan mereka. Doa mereka supaya UMNO musnah berbalik kpd diri mereka sendiri…!

      Reply
  • January 28, 2014 at 8:52 AM
    Permalink

    InsyaAllah… semua akan baik. Biasalaa… kecoh sana-sini.

    Reply
    • January 28, 2014 at 9:07 AM
      Permalink

      Semuanya akan baik???

      Oh ya, kerajaan negeri Kelantan buat apa yang termampu…betul tak Bujuk!!!

      bujuk says:

      Itu maknanya.. dia bertudung sebab k’jaan dan bukan kerana Allah. Sebab itu juga Allah kata ‘aku tengok hati kamu dan bukan pakaian kamu’. Jadi tak mustahil perkara tersebut berlaku.. tapi k’jaan tak boleh d persalahkan kerana dah buat yg. termampu. Contohnya.. Jika anak kita dah d ajar agama yg. cukup tapi buat maksiat d belakang mata kita. Maka kesalahan tersebut dia tanggung sendiri.. kita dah terlepas.

      1:09 PM on January 27, 2014

      http://www.mykmu.net/?p=39499

      Kalau UMNO yg buat, sudah tentu Bujuk cerita pasal KETIRISAN, RASUAH, DUIT RAKYAT!!!

      Hehehe…TROLL la hang ni Bujuk!!!

      Reply
    • January 28, 2014 at 10:07 AM
      Permalink

      baguslah bujuk
      sekarang ni kekawan aku yg kafir pun pandai sebut ‘insyaallah’
      hakikatnya Pas macam pompuan pakai tudung
      tapi pakai tshirt ketat dan
      pakai seluar jugak ketat
      Islam kat atas je
      kat bawah lintang pukang
      terbalik kong kata orang
      ‘kecoh’ maknanya..bodo, tak berperaturan
      tak ikut undang2 dan tak guna akal yg waras
      ‘sana sini’ maknanya merata-rata dan dimana-mana PAS bermasaalah dan ‘berpenyakit’
      Allah dah ‘cabut’ ulama berwibawa spt harun taib
      semuga Allah lanjutkan usia Harun din…
      yg lain tak boleh harap!

      Reply
    • January 28, 2014 at 11:06 AM
      Permalink

      jawapan munafik bengap…kalau kene tang UMNO, macam2 lu tuduh,,,mmg sial puak2 lu ni

      Reply
    • January 28, 2014 at 12:17 PM
      Permalink

      Insha Allah bujuk… lepas ni, dalam gelap Puak PAS jumpa Najib, minta kerajaan tolong.

      Reply
    • January 28, 2014 at 1:06 PM
      Permalink

      tak kecoh pun ,Yg kecoh nya masa rasmi batu asas dulu penyokong PAS bukan main suka,penyokong BN tau dah PAS kaki temberang.Apa punya bangangnya penyokong PAS kelantan boleh percaya PAS nak bina Lebuhraya.Tak ada Tol pulak,lepas tu guna duit derma rakyat,rakyat PAS dah bagi undi,jd wakil rakyat dapat elaun nak buat infrasruktur awam pun guna duit rakyat juga.Kutipan lebih sejuta tak tau kemana.Inikah yg dikatakan Pengundi yg bagus,Inilah pengundi PAS yg baghal dan tolol tahap baghal.

      Reply
    • January 28, 2014 at 3:08 PM
      Permalink

      kalau nak kata semua akan baik kenalah cecai macam bujuk terangkan sedikit apanya semua akan baik itu bukan buat komen pendek yang jelas nampak merapu dan bangang

      takpelah bujuk tak payah le engkau terangkan sebab engkau memang bangang pun, hehehehe

      Reply
    • January 28, 2014 at 3:19 PM
      Permalink

      kes saman ratusan juta ringgit juga oleh sebuah syarikat balak terhadap kerajaan negeri PASonglap Kelantan(semasa pork nik jadi embee) pun masih belum selesai lagi bujuk oi

      Reply
    • January 28, 2014 at 9:00 PM
      Permalink

      Akan baik apa nye bujuk serba tongong oiiiii…? Saman tetap saman lain kalo leh koutim ngan syarikat Korea tu. Kalo tak nanti kerajaan PAS Kelantan kena bayar ganti rugi…banyak tuuuuuu….

      Ni la kemajuan yang di raih PAS sejak berkuasa pada tahun 1990….aduhhhhhh… hebat sungguh para ulahLama PAS menadbir negeghi yang di anugerah Serambi Mekah ni. Nasib baik Pok Nik sasau tu dah letak jawatan selaku MB..kalo tak sikit punya malu tang kredibeliti soghang Nabi Kelate….tu pun setelah di paksa letak jawatan kalo tak jangan haghap dia nak lepaih kan kedudukan istimewa leh rembat harta & wang membawa kemewahan hidup sepanjang hayat…ni semua ada hikmah nya pada Tokguru serba nyanyuk tuuuu….!!!!!!

      Reply
  • January 28, 2014 at 9:15 AM
    Permalink

    Aku masih ingat lagi yang PAS kata nak buat jambatan..siap ada majlis pecah Tanah da n letak batu tanda oleh nike ajis tapi sampai sekarang batu tanda tu dah jadi tempat menambat lembu jee..tengok pulak apa dah jadi dengan lading rakyat..apa dah jadi dengan projek dinar emas..hancur yang kenyang pemimpin yang berketayap dan berjubah sepanjang hari..yang dok dibangang kan adalah golongan saperti bujuk..mooh lembu..mek esah jee..

    Reply
  • January 28, 2014 at 12:07 PM
    Permalink

    Dah berjanji tapi tidak tunaikan janji…orang mana tu?
    Dah berjanji tapi tak tunai janji + tabur fitnah…puak apa tu?
    Dah berjanji tapi tidak tunai janji + tabur fitnah + jual agama….parti mana tu?
    Dah berjanji tapi tidak tunai janji + tabur fitnah + jual agama + pecah belah umat….sapa yang buat tuuu?

    Reply
    • January 28, 2014 at 9:06 PM
      Permalink

      Sapa lagi kalo tak pemimpin baruah haprak dongga dari Paria Angkut Sampah PAS,Paria Kelentong Rakyat PKR & Despotic Action Pariah DAP tu hah…?…..?

      Reply
  • January 28, 2014 at 1:04 PM
    Permalink

    PAS nak buat jambatan, jadinya JAMBAN!
    PAS nak buat highway, jadinya HAIWEI (haiwan klate)!
    PAS nak buat masjid, jadinya TOKONG BUDDHA terbesar!

    Reply
  • January 28, 2014 at 2:01 PM
    Permalink

    bila pas kata dia nak buat projek ni dulu dah tau dah kelentong saja…..nak buat reban ayam pun pas tak tau , nak buat lebuhraya konon.

    Reply
    • January 29, 2014 at 6:49 PM
      Permalink

      Takda mustahil punya setakat kebuhraya tu…..umno apa tau…depa berbangga dan tau sign je bagi kat swasta….habis tu “manfaatnya” rakyat yang kena tanggung dan kena cekik darah hingga puluhan tahun….ini lah parti yang mewakili kebanGsatan melayu bersatu

      Reply
      • January 29, 2014 at 11:44 PM
        Permalink

        Apa hang cerita ni Mek???

        PAS main signed jer dgn Dae Hanguru Infra Sdn Bhd (DHI) – aka syarikat swasta dan apa “manfaatnya”????

        Kena SAMAN MYR 230 juta sebab kerajaan Kelantan tak UPHOLD agreement!!!

        Bukan tu jer, HASIL PUN TAKDER – Lebuhraya Rakyat tak buat apa2 pun!!!

        Cubalah simpan sikit KEBODOHAN TIDAK TERBATAS KELAKNATE MU ITU!!!

        ADA BAIKNYA MEK PERGI TAKE BEER, DRINK HOLY WATER DAN MELIWAT MENURUT FASAL 16 ENAKMEN JENAYAH SYARIAH KELANTAN II 1993!!!

        Reply
  • January 28, 2014 at 11:17 PM
    Permalink

    hahahaha…. TERBAIK

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.