GST 6% Pembangkang Bantah Mereka Tetap Mahukan SST 16%

Pergunakan rakyat untuk kepentingan peribadi tetap motto nombor satu pakatan haram. Mereka memperkudakan rakyat untuk melalak  melolong macam orang  gila  dengan menggunakan sentimen yang dimanipulasikan.

 

Fakta yang rakyat perlu tahu bahawa sebelum ini kita membayar SST 16%. Ini yang pembangkang sedang cuba pertahankan. Apabila kerajaan mahu melaksanakan GST yang hanya akan mengenakan cukai 6% mereka bantah dengan demo jalanan . Rakyat perlu tahu  siapa sebenarnya pembangkang.

 

Ironinya adakah rakyat patut membantah dengan kemungkinan besar harga barangan keperluan turun?  Sepatutnya rakyat akan lebih bersyukur tetapi pakatan pembangkang  telah memanipulasikan fakta  semata-mata untuk  mencetuskan huru-hara dan kacau bilau dalam Negara.   Mereka ini telah ditolak dalam Pilihanraya Umum ke 13 baru-baru ini.  Sikap gila kuasa melampau dengan bermotifkan kepentingan peribadi telah membuatkan mereka sanggup jual maruah diri, agama dan Negara. Sesungguhnya mereka tidak layak sedikit pun meneraju Negara.

 

Bagi majoriti rakyat yang kurang faham tentang GST, mereka sebenarnya mengambil sikap “tunggu dan lihat”. Hanya mereka yang mahu diperkudakan pembangkang sahaja akan turun berdemo jalanan guling kerajaan  atas apa sahaja alasan yang dicetuskan mereka.  Ramai kalangan perniagaan di Malaysia juga mengambil sikap ‘Tunggu dan Lihat’ dalam persiapan mereka menghadapi pelaksanaan  GST pada 1 April 2015.

 
Jangan kita lupa bahawa terdapat 40 barangan keperluan asas yang mendapat cukai sifar. Sesungguhnya cadangan kerajaan melaksanakan  GST adalah adil dan cekap kerana ia berdasarkan kepada penggunaan dengan beberapa pengecualian yang akan membantu mengurangkan beban ke atas golongan berpendapatan rendah.

 

Beras, gula, susu tepung dan tepung, perkhidmatan penting seperti kesihatan dan pengangkutan awam juga boleh diklasifikasikan sebagai dikecualikan cukai. Orang ramai yang tidak mahu membayar cukai penggunaan yang dikenakan di restoran boleh menyediakan makanan mereka sendiri di rumah dengan barang-barang keperluan yang dikecualikan daripada GST.

 

Ini amat berbeza dengan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) yang dilaksanakan sebelum ini. GST tidak dikenakan sembarangan. GST  mengurangkan birokrasi yang digunakan dalam SST yang  lebih rumit. GST yang dicadangkan akan menggantikan 16% SST yang kini dikenakan ke atas barangan dan perkhidmatan tertentu, seperti makanan dan minuman di restoran dan perkhidmatan hotel.

 

Cukai ke atas barangan dan perkhidmatan yang mereka bayar melalui SST adalah lebih tinggi. Ianya sudah diambil kira dalam harga barangan dan perkhidmatan. Dengan perlaksanaan GST yang lebih rendah cukainya  maka rakyat akan membayar kurang daripada sebelum ini.  Maka adakah logik sikap pembangkanga yang menganjurkan demo jalanan untuk membantah perlaksanaan GST yang mengurangkan harga barangan.

 

GST merupakan cukai yang meluas kerana ia dikenakan ke atas semua barangan dan perkhidmatan yang dihasilkan di negara ini, termasuk import.  Kerajaan telah memastikan cara untuk mengurangkan beban cukai yang dihadapi oleh kumpulan pendapatan pertengahan dan rendah, serta perniagaan kecil seperti cukai sifar ke atas 40 barangan penting.

16 thoughts on “GST 6% Pembangkang Bantah Mereka Tetap Mahukan SST 16%

  • December 30, 2013 at 1:36 pm
    Permalink

    spin ameno lagi…

    Reply
    • December 30, 2013 at 3:25 pm
      Permalink

      Diharap Mooh pedulikan kata2 PDRM dan meneruskan niat menyertai pehimpunan ni. Kalau boleh, bawaklah sekali anak dan juga isteri. Diharap Mooh dan keluarga akan berhimpun di kws2 berikut yg telah ditetapkan oleh FUCKUTAN:

      1) SOGO: Traffic Junction
      2) Puduraya, Traffic Junction
      3) KTM, Roundabout (near Masjid Negara)
      4) LRT, Masjid Jamek
      5) Komuter, Bank Negara

      Reply
      • December 31, 2013 at 12:26 am
        Permalink

        diharapkan moo bersedia untuk tido baring dalam hotel besi selama mana yg pihak polis inginkan .

        Reply
        • December 31, 2013 at 12:33 am
          Permalink

          Baik sungguh hang ni daripada aku…

          Aku nak Mooh enjoy pertunjukan “firework” anjuran Rahim Goose dan Rafizi Lembu!!!

          Selamat BERJIHAD Mooh!!!

          Reply
    • December 30, 2013 at 4:31 pm
      Permalink

      apa yang spin moo lembu , kepala kau spin ke ?

      Reply
    • December 31, 2013 at 2:04 pm
      Permalink

      UMNO spin nak buang semua kekotoran yang terlekat kat minda puak puak haprak dongga PR ni jerrr…macam spin kat washing machine tu….bukan macam spin yang di buat olehn pemimpin apa lagi penyokong fanatik bodo PR tu terutama hamPAS kelapak saja nak putaq belit kan Fakta & Figura jerr nak mengeliru kan rakyat bebal minda jerrr….!!!

      Reply
  • December 30, 2013 at 2:39 pm
    Permalink

    kalau melihat barisan kepimpinan Pakatan Rakyat aku nak tergelak sebab mereka semuanya seperti badud orang bodoh sarkes. Melihat pemimpin DAP dan pergolakan parti mereka denga ROS makin menggelikan hati..nak pimpin parti pun kelamkabut, sebab tu Pulau Pinang bergolak..kalau pimpin negara pasti tonggang langgang dan huru hara pergaduhan kaum disebabkan sistem ala apartheid.
    Melihat pemimpin PKR spt nUAR ibrahim, wan jijah,Azmin dan budak tak ada muka lain si Rafizi lagi tergelak dibuatnya..kebanyakan yg lelaki gila sex samaada songsang atau luar tabei.Yg perempuan pulak macam lalang ikut rentak kafir lahanat terutama dalam soal akidah dan hak orang Islam.Kepentingan kafir diutamakan, keperluan Islam dikemudiankan. Teruk, tak boleh harap. Jurucakap PKR asik muka tu saja, Rafizi, Rafizi, budak otak sejengkal, main bantai asal boleh jadi isu.
    Tengok pulak pemimpin dalam Pas, lagi pecah perut sebijik macam Raja Lawak. Hj Adi, Nik Aziz, Mahfuz, Mat Sabu, Khalid SAMAD.. emm semuanya adabakat masuk Raja Lawak Astro.. kajilah kenyataan mereka dan lihatlah tahaf intelektual mereka..memalukan piawaian ahli parliman sbb tidak bertaraf cendiakawan apalagi bertaraf global. Sebab tu pemikiran mereka semua kontot pendek belaka, asal tidak setuju, merusuh, asal tidak sependapat berdemonstrasi.. mereka tidak pandai berbahas dalam parlimen tetapi pandai menjadi kutu jalan buat huru hara..ahli parlimen dr negara Afrika pun tak macam badud2 MP dari Pas, Dap dan Pkr..memalukan!

    Reply
    • December 30, 2013 at 3:56 pm
      Permalink

      aku suka layan baca komen-komen ‘alimedanbaru’, terbaik dan semuanya benar belaka!

      ————————————————–

      fasal si rafizi, pernah tak ‘macai’ seperti moo, bujuk, mek esah, tony dll terfikir kenapa mereka harus memperbodoh dan mensia-siakan diri selalu utk mempercayai segala tuduhan yg dibuat oleh rafizi jika ramai org sudah pun tahu dan terlalu yakin utk meramalkan dlm tempoh 10 tahun(mungkin kurang) dari sekarang si rafizi akan jadi seperti ezam, lokman nor adam, ruslan kasim dll dimana mereka ini akhirnya terpaksa meninggalkan dan bermufarakah terus dgn petualang dan pengkhianat negara bernama anwar aljuburi?

      Reply
      • December 30, 2013 at 4:15 pm
        Permalink

        betul bang, dulu ezam tu adalah panglima kanan nuar brahim akhir kalam tersedar jugak dia bahawa nuar tu kuat ‘taqiyah nya’. insyaallah sirafizi tu bukan tak sedar yg dia tu auta lebih, hanya dia belum ‘terantuk’ untuk melihat kebenaran yg ada kat atas, kita tungguuuu

        Reply
  • December 30, 2013 at 3:02 pm
    Permalink

    sobona ea depa/peniogo memang kebanyakan pro pembangkang marah sobab lopeh ni kurang untung mahu ea tidak dari 16% turun ke 6%. perlu diingatkan mato sepetlah yang udah lamo untung untung cea untung untung cea o’ang melayu dah lamo dah tak tak tak tak tak tak untung tak tak untung. sobab tu meko pergunakan rakyat yang tak paham menjerit menyalak dijalanan. sodangkan kerajaan pimpinan melayu ni lah yang berusaha sokat untung supaya rakyat marhean dapat kesan faedah nye. mato sepet sobona ea lah yang marah sangat sobab bilo dah jalan GST tu akan teraso kurang masyuuk.

    Reply
    • December 30, 2013 at 3:14 pm
      Permalink

      jika kaji balik apek2 dap menghasut sebab mereka nak lari dari cukai itu apek, kita dah lama bagi muka pada apek dap ini..

      Reply
  • December 30, 2013 at 3:11 pm
    Permalink

    orang yg tak faham tentang gst ni akan cakap ikut kepala lutut mereka. kerajaan kena tingkatkan pengetahuan ttg gst kpd rakyat dgn lebih khusus lagi.

    Reply
  • December 30, 2013 at 3:12 pm
    Permalink

    Putar dan auta….

    Reply
    • December 30, 2013 at 4:33 pm
      Permalink

      apa yang putar dan auta mekk ??? inilah jadinya bila orang bodoh macai Pakatan bersuara , nak komen tapi diri sendiri pun taktahu apa-apa , apa yang keluar ialah fitnah hina hahahaha

      Reply
    • December 30, 2013 at 4:41 pm
      Permalink

      mek esah…pakar ekonomi…sudah masuk.. tapi bagi komen 1 line jek…..

      Reply
      • December 31, 2013 at 1:55 pm
        Permalink

        Kalo bagi berline line pun belum tentu puak puak hang tu paham pun. Kalo dah bongok.. bongok jugak selama lama nya.

        Tu la sebahagian mentaliti haprak PR nih…otak dah terencat ada hati nak masuk berwacana berfalsafah tinggi…takat wacana penuh sampah ada la macam Politikus Akal Sampah PAS tu hah….!!!

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *