Kos Sara Hidup: Nur Jazlan Bodoh Atau Gila?

Share


MAJORITI penyokong UMNO agak rasa pening lalat sikit dengan sikap yang ditunjukkan Ahli Parlimen Pulai, Nur Jazlan Rahmat yang kebelakangan ini nampaknya sangat cenderung dengan politik pembangkang, terutama dalam soal kenaikan kos sara hidup yang diputar belitkan mereka.

Nur Jazlan baru-baru ini mempersoalkan kerajaan yang kononnya lambat memberikan penjelasan kepada rakyat berhubung kenaikan harga barang yang menjadi faktor kepada kenaikan kos sara hidup.  Persoalannya, apa barang keperluan asas yang dah naik?

Tolak gula yang subsidinya dihapuskan kerajaan selepas pembentangan bajet 2014 yang lepas, harga barangan keperluan yang lain, nampaknya masih tidak berubah.  Tepung, beras dan minyak masak (sekadar menyebut beberapa), harganya masih kekal sama seperti sebelum PRU13.

Jadi Nur Jazlan nak mintak kerajaan jelas apa pasal kenaikan sara hidup kalau tidak ada barang keperluan asas yang naik?

Begitu juga dengan kadar tol yang digembar gemburkan sebelum ini, perkara itu juga belum lagi muktamad dan kenaikan tersebut bergantung kepada syarikat pemegang konsesi berkenaan, bukan kerajaan.

Memang benar kerajaan BN dan Perdana Menteri ada memberi jaminan untuk menangani kos sara hidup ini, tapi bukan ke tahap barang-barang bukan keperluan yang menjadi punca kenapa ramai orang tidak cukup duit di hujung bulan, macam astro, bil telefon tinggi dan sebagainya.

Yang Nur Jazlan pi campur aduk janji bulan bintang pembangkang dengan BN buat apa?

Sebagai anak bekas pemimpin UMNO yang naik nama sebagai calon BN pun kerana nama bapanya (Al fatihah kepada Tan Sri Mohamad Rahmat) di Pulai (bukan sebab diri tu kuat sangat), penulis nak nasihatkan Nur Jazlan, cuba jangan jadi bebal sangat.

Kalau tidak ada apa barang keperluan yang naik, dengan apa dan bagaimana pulak kerajaan nak beri penjelasan?

Jika yang sibodoh ini maksudkan barang-barang lain yang bukan berada dibawah kawalan kerajaan, itu yang menentukan ialah kuasa pasaran, bukan kerajaan.  Terpulang kepada pengguna nak menggunakan kebijakan masing-masing membuat pilihan di kedai mana yang nak dibeli.

Malaysia bukan negara komunis dimana setiap bentuk dan benda barangan yang boleh dibeli di kedai pun kerajaan nak kena masuk campur tangan juga.

Contoh, macam barang keperluan sekolah yang dilaporkan naik mendadak sekarang (terutama di Selangor).  Hal itu bagaimana Nur Jazlan nak harap kerajaan persekutuan untuk menjawabnya bila harga barangan sekolah bukan berada di bawah kawalan kerajaan.

Lagipun di Selangor ada banyak faktor kenapa barang seperti peralatan sekolah ini naik lebih mahal dari tempat-tempat lain, antaranya kos untuk menjalankan perniagaan yang semakin mahal di negeri tersebut.  Cukai dan caj lesen perniagaan yang tinggi adalah antara beberapa punca.

Bagaimana kerajaan persekutuan nak berperanan dalam masalah yang di sebabkan oleh kerajaan negeri pembangkang?  Ini tidak masuk akal sama sekali, takkan Nur Jazlan ini bodoh benar sampai tak terfikir ke situ?

Penulis nak sebutkan ini kepada Nur Jazlan, lain kali, kalau tak boleh terima kekalahan, jangan bertanding.  Taklah jadi gila atau separuh gila macam sekarang.


75 thoughts on “Kos Sara Hidup: Nur Jazlan Bodoh Atau Gila?

  • December 30, 2013 at 4:01 pm
    Permalink

    Kenaikan kos adalah satu perkara yg sgt dekat di hati rakyat. Kalau Pemimpin ameno buat pekak sombong, tunggulah nasib di PRU14 nanti. Jgn marah rakyat pulak…

    Hari tu janji tiada kenaikan, so skg apa dah jadi???? “Janji di capati?????”

    Reply
    • December 30, 2013 at 4:11 pm
      Permalink

      lesan naik 400% salah siapa selangor juga wa…ka…ka apek dap ambil kesempatan akibat lesen naik 400% ke

      Reply
      • December 30, 2013 at 4:55 pm
        Permalink

        Pernah hang pi interview Majlis daerah. kenaikan cukai pintu baru2 ni di Daerah PJ adalah sabotaj umno. MB TS Khalid pun bengang.

        Reply
        • December 30, 2013 at 5:25 pm
          Permalink

          kepala hotak kau laa moo lembu !!! exco dan ahli Majlis yang akan menentukan cukai tu naik atau tak !!!

          Kuasa MB pulak boleh tarik segala keputusan Majlis Daerah dan Perbandaran !!!

          sekarang kau cakap kat aku exco selangor dan ahli majlis selanor serta MB selangor tu !!! orang Pakatan atau BN ???

          ni laa tahap kepandaian macai Pakatan !! bodoh tak habis !!!

          Reply
        • December 30, 2013 at 5:28 pm
          Permalink

          Hehehe…interview Khalid Tidoq sambil GAGAP!!!

          Macam mana nak interview, MB Selangor asyik TIDOQ KROOOH KROOOH KROOOH jer!!!

          BTW, jangan lupa turun 31 Dec 2103 di Sogo, Puduraya, KTM (Masjid Negara), LRT Masjid Jamek dan Komuter Bank NEgara.

          Jangan lupa bawak anak bini dan selamat BERJIHAD ya Mooh!!!

          Reply
        • December 30, 2013 at 6:57 pm
          Permalink

          Nk bayar gaji si khalid tu

          Reply
          • December 30, 2013 at 7:18 pm
            Permalink

            TERUK NOO FANATIK UMNO/BN. KENA BUKA MINDA MACAM YB PULAI NI. ORG JB TAHULAH KEADAAN SEBENAR. KALAU DAH NASI PATAY SAMPAI RM 7.90 APA KEBENDA. ORG SINGAPORE DOK BEREBUT BELI BARANG DI MALAYSIA.

            KERAJAAN PATUT COLLECT SAMAN DARI KENDERAAN SINGAPORE NI YANG TAH BERAPA PULUH ATAU RATUS JUTA TU. KENAKAN CAJ MASUK RM5.

            TURUNKAN HARGA RON95 SEBAB RAKYAT MARHAEN SEMUA PAKAI RON 95. RON 97 NAK NAIK BERAPA BANYAK TU TERPULANGLAH SEBAB ORG KAYA JE YG PAKAI. KESIAN KAT ORANG BERPENDAPATAN RENDAH/KURANG PENDIDIKAN DITIPU OLEH BN.

          • December 30, 2013 at 11:09 pm
            Permalink

            harga naik oleh peniaga yang tamak pun nak salahkan kerajaan kaa ??? gunalaa kuasa pembeli , ni konsep pasaran bebas laa !! kau nak kerajaan gunakan harga siling kat kedai makan kaaa ??? memang macai laa kau ni …

            bila orang singapore membeli belah di Malaysia maknanya ia memberi satu kesan positif ekonomi terhadap peniaga kawasan tu , itu pun kau tak faham ka ??? apa yang kau nak melalak pasal rakyat singapore berebut beli barang di Malaysia , cuba kau bagitau aku !!!

            orang berpendapatan rendah guna ron95 ni sampai 500 sebulan kaa ??? dari dulu lagi orang kaya pun guna ron97 dan makan subsidi lagiiiii banyak daripada orang miskin , orang tak berpelajaran macam kau mana tahu , senang kena tipu jee .

        • December 31, 2013 at 1:51 pm
          Permalink

          Mooo mangkok hayun…Majlis Bandaran Petaling Jaya/MBPJ tu terletak di bawah pengurusan kerajaan Selangor di bawah PR tau tak…? Sapa yang jadi exco MBPJ tu hah…bukan ka wakil rakyat DUN Selangor terdiri dari DAP,PKR & PAS. Depa la yang buat keputusan muktamad semua resolusi MBPJ tu bukan nya kerajaan federal la ngok…? Kalo tak caya pi tanya MB Khalid gagap tu ada ka UMNO/BN wakili dalam MBPJ tu….!!!

          Reply
    • December 30, 2013 at 4:11 pm
      Permalink

      Mooh… tak payah tunggu PRU14

      Malam 31 Disember 2013, turunlah ke lokasi2 berikut:

      1) SOGO: Traffic Junction
      2) Puduraya, Traffic Junction
      3) KTM, Roundabout (near Masjid Negara)
      4) LRT, Masjid Jamek
      5) Komuter, Bank Negara

      Kalau puak2 FUCKUTAN berhimpun di kawasan2 selain daripada yg dinyatakan di atas, maka itu tidak dikira berhimpun untuk “membantah kenaikan harga barang”, sebaliknya dikira sbg menyambut Tahun Baru 2014.

      Jangan lupa bawak anak bini dan selamat BERJIHAD ya Mooh!!!

      Reply
      • December 30, 2013 at 4:21 pm
        Permalink

        bro aku pun ada pesan dekat mooo jangan lupa bawa tambung jihad turun tin moo nanti dia ini tak makan nanti..
        bawa buku jinggay 13 yang jadi paduan dia masuk ke lgbt nanti
        lupa pesan bawa sekali jambu2 ada di malaysia macam bersih dulu…

        Reply
        • December 30, 2013 at 4:30 pm
          Permalink

          Betul tu saudara system baru…

          Mooh, jangan lupa bawak tabung JIHAD tim milo bila berhimpun di kawasan2 yg ditetapkan oleh puak FUCKUTAN!!!

          Dengar cerita ada “surprise” dari Rahim Goose dan Rafizi Lembu yg boleh mengurangkan kenaikan harga barangan di Malaysia

          Jangan tak datang Mooh, dan jangan lupa bawak anak bini. Selamat BERJIHAD ya Mooh!!!

          Reply
        • December 30, 2013 at 4:56 pm
          Permalink

          Kami ikhlas, sumbang kepada Tabung sendiri??? Dalam umno ada “ikhlas’ ke???

          Patut dah melingkup…

          Reply
          • December 30, 2013 at 4:59 pm
            Permalink

            Betul tu Mooh…

            Dan menjadi satu kewajipan pada Mooh untuk berhimpun di lokasi2 yg telah ditetapkan oleh Rahim Goose!!!

            Selamat BERJIHAD Mooh..I will mis your cut and paste lepas 31 Disember 2013…

            Mueh4444

          • December 30, 2013 at 5:27 pm
            Permalink

            tu bukan ikhlas tu bodoh namanya moo lembu !! pemimpin Pakatan semuanya kaya raya hidup mewah … tapi yang kena bagi duit ialah macai hina mereka !! hahahahahahahah lawak sungguh !

    • December 31, 2013 at 9:32 am
      Permalink

      Si Moohyideeeeen ni ialah contoh manusia yang sangat bahalol. Dia buta bila pembangkang mungkir janji (ingat tak “manipesto PR bukan janji”). Dia buta bila cukai dinaikkan 400% dan gaji ADUN dinaikkan 4X ganda.

      Kalau Lim Kit Siang sakit perut pun, salah kerajaan. Segala-galanya salah kerajaan. Janganlah bertopengkan nama ni, Moohyideeeeen (yang kita tahu cina DAP, dibayar oleh pembangkang untuk memantau MYKMU). Ikutlah demokrasi longkang DAP dan PKR tu !

      Reply
  • December 30, 2013 at 4:07 pm
    Permalink

    mamat ni pengerusi UDA. korang ada pe??? Bapak dia pun byk harta….

    Reply
    • December 30, 2013 at 4:14 pm
      Permalink

      uda kerajaan punya bukan mamat ini punya, jangan malu, kalau dia kaya kenapa tak kerja dekat syarikat bapaknya punya

      Reply
      • December 30, 2013 at 4:56 pm
        Permalink

        Pengerusi UDA tak dapat elaun ke???

        Reply
        • December 30, 2013 at 5:22 pm
          Permalink

          Elaun dia memang besar Mooh…

          Demi mencari kebenaran, teruskan niat nak berhimpun Mooh demi kebenaran!!! Ingat, Rahim Goose kata puak2 FUCKUTAN telah diminta hadir berhimpun di kawasan2 berikut yg telah ditetapkan:

          1) SOGO: Traffic Junction
          2) Puduraya, Traffic Junction
          3) KTM, Roundabout (near Masjid Negara)
          4) LRT, Masjid Jamek
          5) Komuter, Bank Negara

          Kalau puak2 FUCKUTAN berhimpun di kawasan2 selain daripada yg dinyatakan di atas, maka itu tidak dikira berhimpun untuk “membantah kenaikan harga barang”, sebaliknya dikira sbg menyambut Tahun Baru 2014 dan sambut K-POP.

          Jangan lupa bawak anak bini dan selamat BERJIHAD ya Mooh!!!

          Reply
    • December 30, 2013 at 4:18 pm
      Permalink

      Mooh…hang pun tahu hang ada motor cabuk jer…

      Saya berharap malam 31 Disember 2013, Mooh turunlah berhimpun ke lokasi2 berikut:

      1) SOGO: Traffic Junction
      2) Puduraya, Traffic Junction
      3) KTM, Roundabout (near Masjid Negara)
      4) LRT, Masjid Jamek
      5) Komuter, Bank Negara

      Kalau puak2 FUCKUTAN berhimpun di kawasan2 selain daripada yg dinyatakan di atas, maka itu tidak dikira berhimpun untuk “membantah kenaikan harga barang”, sebaliknya dikira sbg menyambut Tahun Baru 2014.

      Jangan lupa bawak anak bini dan selamat BERJIHAD ya Mooh!!!

      Reply
  • December 30, 2013 at 4:47 pm
    Permalink

    biasalah nak tunjuk hero sebab asyik kalah dalam pemilihan…..tak laku dah

    Reply
  • December 30, 2013 at 4:49 pm
    Permalink

    “Inilah nasib seorang rakyat biasa… jika bicara soal kenaikan harga, dituduh ingin gulingkan negara.

    “Diri diancam undang-undang penderhaka, jika diam menyimpan rasa di dada, dikata pula suka dan reda.

    “Naiklah harga semahunya, jika merungut duka dihalau pula keluar dari negara, agak-agak Malaysia ini siapa punya?,” tulis Dr.Asri di laman Twitternya, hari ini.

    Reply
    • December 30, 2013 at 4:54 pm
      Permalink

      Teruskan niat nak berhimpun Bujuk demi kebenaran!!! Ingat, Rahim Goose kata puak2 FUCKUTAN telah diminta hadir berhimpun di kawasan2 berikut yg telah ditetapkan:

      1) SOGO: Traffic Junction
      2) Puduraya, Traffic Junction
      3) KTM, Roundabout (near Masjid Negara)
      4) LRT, Masjid Jamek
      5) Komuter, Bank Negara

      Kalau puak2 FUCKUTAN berhimpun di kawasan2 selain daripada yg dinyatakan di atas, maka itu tidak dikira berhimpun untuk “membantah kenaikan harga barang”, sebaliknya dikira sbg menyambut Tahun Baru 2014.

      Jangan lupa bawak anak bini dan selamat BERJIHAD ya Bujuk!!!

      Reply
        • December 30, 2013 at 5:10 pm
          Permalink

          Sama ada palsu atau tidak, Mooh perlu pergi berhimpun di Sogo, Puduraya, KTM (Masjid Negara), LRT Masjid Jamek dan Komuter Bank NEgara.

          Kalau Mooh dan rakan2 lain berhimpun dikawasan2 selain daripada apa yg dinyatakan di atas, maka itu tidak dikira berhimpun untuk “membantah kenaikan harga barang”, sebaliknya dikira sbg menyambut Tahun Baru 2014 dan sambut K-POP.

          Jangan lupa bawak anak bini dan selamat BERJIHAD ya Mooh!!!

          Reply
        • December 30, 2013 at 5:50 pm
          Permalink

          apa yang paslu ni moo lembu ?? kat fcaebook dah merata-rata macai Pakatan nak gulingkan kerajaan dengan demontrasi hahahahahahaha

          sekali aku tgk tranungkite , lagi aku gelak , itulah blog yang akan padamkan komen pro BN dan blacklisted sesiapa yang tak sehaluan dengan mereka .. ini kee orang nak cakap pasal demokrasi dan hak asasi manusia ?? hahahaha

          Reply
    • December 30, 2013 at 5:47 pm
      Permalink

      bicara dengan nak buat demontrasi dan huru hara tu jauh beza dia !!!

      harga naik ?? harga astro yang sampai ambi full package tu buat apa ??? bodoh punya orang !!! tol naik ??? dah banyak konsesi beri jaminan tak naikkan harga tol !! gula naik ?? apa gila ?? macai pakatan ni makan gula 20 kilogram sebulan ke ???

      macai Pakatan lupa kee macam-macam naik kat negeri Pakatan , patutnya orang yang buat demontrasi ni buat kat negeri Pakatan , tapi rupanya mereka lebih sanggup buat demontrasi demi nak tgk hiburan Astro hahahahaahahahah

      Reply
      • December 30, 2013 at 5:54 pm
        Permalink

        RON 95 naik kesannya berrantai.siapa yg awak maksudkan ambil astro full package tu? Awak ke?. Harga barang makan sangat tinggi-masak di rumah apatah kalau makan di luar. Rakyat Malaysia di Bandar terutamanya orang Muda memang tolak BN dan protes sebab YB BN ni menunjuk kekayaan mereka. Sdgkan rakyat belanja ala kadar dan berjimat cermat. Nak melancong dlm negara pun pk byk kali bajetnya.YB Pulai ni di Bandar.. tak sama dengan otak kampung mcm awak.

        Reply
        • December 30, 2013 at 11:01 pm
          Permalink

          yang melalak pasal kenaikkan harga Astro sapa beb ??? barang hiburan ni pun macai hina Pakatan nak melalak !!! macai hina Pakatan boleh mampus rupanya tanpa hiburan Astro !!!

          kenaikkan ron 95 kesan berantai ??? apa yang naik beb ??? cuba kau bagi tau aku , yang sibuk menaikkan harga ialah barua DAPigs jee

          Cuba kau bagi tahu aku apakah harga barang makanan yang sangat tinggi tu ???

          kalau selera kau macam babi hutan memang laa tinggi !!!

          kau ni bodoh kee ?? orang muda mana yang tolak BN ?? semuanya tu puak DAPigs je !!! .. tak habis-habis konon YB BN tunjuk kekayaan , YB Pakatan semua tu miskin kee beb ?? yang aku tgk ramai dah pakai merc dan Volvo serta hidup mewah sekarang ni , padahal dulu kete murah je …

          nak melancong kat dalam negara pun berjimat cermat ke ??? jangan nak tipu aku laa !!! otak kampung macam aku ?? hahahaha otak bandar macam YB Pakatan ialah buat mesyuarat sampai kat Thailand tuuuu !!!

          nak berjimat cermat kat mana tu beb ??

          Reply
          • December 30, 2013 at 11:33 pm
            Permalink

            Emosinya. Seram i.

          • December 30, 2013 at 11:40 pm
            Permalink

            laa macam ni jee mampu kau jawab ??? memang otak bandar kau ni hahahaha .. lain kali jangan nak bodohkan orang sesuka hati , dan jangan nak samakan otak kampung tu bodoh , mak bapak kau pun asal kampung juga beb hahahahaah

  • December 30, 2013 at 5:01 pm
    Permalink

    For sake of public interest, Prime Minister Najib Abdul Razak’s stepson should disclose the angel financiers behind his rise in Hollywood and how he is able to afford a RM110 million New York penthouse, PKR says.

    Doing his own calculation based on his similar working experience, Rafizi Ramli said it was illogical for Rosmah Mansur’s son Riza Shahriz Abdul Aziz to afford a RM110 million penthouse in New York, and more so, bankroll a major Hollywood movie.

    Reply
    • December 30, 2013 at 5:20 pm
      Permalink

      For the sake of public interest, teruskan niat nak berhimpun Mooh demi kebenaran!!! Ingat, Rahim Goose kata puak2 FUCKUTAN telah diminta hadir berhimpun di kawasan2 berikut yg telah ditetapkan:

      1) SOGO: Traffic Junction
      2) Puduraya, Traffic Junction
      3) KTM, Roundabout (near Masjid Negara)
      4) LRT, Masjid Jamek
      5) Komuter, Bank Negara

      Kalau puak2 FUCKUTAN berhimpun di kawasan2 selain daripada yg dinyatakan di atas, maka itu tidak dikira berhimpun untuk “membantah kenaikan harga barang”, sebaliknya dikira sbg menyambut Tahun Baru 2014 dan sambut K-POP.

      Jangan lupa bawak anak bini dan selamat BERJIHAD ya Mooh!!!

      Reply
    • December 30, 2013 at 5:53 pm
      Permalink

      rafizi yang bodoh dan tak faham mengenai penjualan aset oleh Bank Dunia ni nak cerita pasal kiraaan dia sendiri ??? hahahahahahahaha

      apa kata rafizi tunjukkan kat semua orang camana dia buat kiraan !!! itupun kalau dia berani laaa hahahahaahahahahah

      Reply
  • December 30, 2013 at 5:34 pm
    Permalink

    Betul kata YB Pulai. Petrol RON 95 naik tak nak sebut ke…kesannya berrantai. Harga barang makan sangat mahal sama ada masak sendiri apatah lg kalau makan di luar.BN jer tak sedar diri. Sindrom kaki bodek kelilling PM, TPM. Strategi BN hancur. Rakyat ambil BRIM BRUM BRAM, pastu pangkah PR sebagai tanda Protes. Ahli BN -umno,mca, mic sendiri undi PR. Kaji selidik menunjukkan pengundi muda majoriti tolak BN. Berpijak di Bumi yang Nyata.
    Penulis artikel ni apa kurang Bodohnya.

    Reply
    • December 30, 2013 at 11:18 pm
      Permalink

      tak habis-habis ayat macai kau ni , cuba kau bagitahu aku barang makan apa yang naik , kalau restoran dan gerai naikkan harga barang makanan tu guna laa kuasa pembeli , apa bodohnya , tgk kat KL macam area masjid india/sogo ada kedai makan yang jual milo ais sampai rm3 , tak jauh tu ada juga kedai yang jual milo ais tak sampai rm2 .. benda macam ni pun tak faham , bodohnya kau ni !!! bukan penulis artikel yang bodoh kau tu macai hina Pakatan yang bodoh !!!

      pengundi muda ?? pengundi cina yang menolak BN secara total !!! takpalaa janji BN terus berkuasa dan UMNO terus mendapat kerusi yang lebih !!!

      Reply
  • December 30, 2013 at 6:02 pm
    Permalink

    Nur Jazlan ni menang tipis lawan dengan Salahudin Ayub masa PRU13. Dia mengaku bayar bahagian/cawangan masa pemilihan MT, tapi kalah sebab orang lain bayar lagi banyak dari dia. Jadi dia bimbang.. PRU14 dia tumbang lawan Salahudin, jadi dia bagi alasan awal2 supaya PM/TPM tak terkejut bila PAS berkuasa d Johor lepas PRU14, InsyaAllah.

    Reply
    • December 30, 2013 at 11:18 pm
      Permalink

      Apa pulak Bujuk!!! Takkan nak tunggu PRU14…lambat sangat!!!

      Sertailah perhimpunan malam esok. Puak2 FUCKUTAN telah diminta hadir berhimpun di kawasan2 berikut yg telah ditetapkan:

      1) SOGO: Traffic Junction
      2) Puduraya, Traffic Junction
      3) KTM, Roundabout (near Masjid Negara)
      4) LRT, Masjid Jamek
      5) Komuter, Bank Negara

      Kalau puak2 FUCKUTAN berhimpun di kawasan2 selain daripada yg dinyatakan di atas, maka itu tidak dikira berhimpun untuk “membantah kenaikan harga barang”, sebaliknya dikira sbg menyambut Tahun Baru 2014 dan sambut K-POP.

      Jangan lupa bawak anak bini dan selamat BERJIHAD ya Bujuk!!!

      Reply
    • December 30, 2013 at 11:36 pm
      Permalink

      Dalam Al Quran dah disebutkan bujuk ! Bila orang munafik membawa berita hendaklah kita periksa dulu .. terutama orang munafik macam kau puak PAS yang hina

      bagi aku kenyataan Nur Jazlan mengaku bayar Bahagian dn Cawangan dalam pemilihan MT ??bawakkan aku artikel tu wahai munafik hina PAS bujuk !!! jangan kau lari macam pondan tua !!! dasar manusia celaka !!!

      sebab dalam UMNO dia boleh didakwa atas kesalahan rasuah , ini bukan PAS !!! tapi sekali aku baca laporan asal memang AMAT berlainan dengan kenyataan fitnah kau bujuk !!!

      Bawakkan aku berita yang nir Jazlan berkata macam tu jangan kau lari wahai simunafik Pas !!!

      Reply
      • December 31, 2013 at 1:17 am
        Permalink

        Fuh….teruknya bahasa orang umno ni…patutlah malaysia jadi macam sekarang ni…kesian mak bapak kau ada anak macam kau….ke bapak kau pun orang umno…?owh patutlah…caci maki,bahasa kesat dsb dah biasa dlm umno ni..yang TIDAK menyokong umno jgn kecil hati…puak umno mmg mcm tu…maklumlah,x pegi sekolah…

        Reply
        • December 31, 2013 at 9:03 pm
          Permalink

          kejapa marah kat aku yang bongkar puak PAS buat fitnah terhadap Nur Jazlan !!! laaa kiranya orang yang buat fitnah tu tak teruk laa kan ???

          kiranya orang PAS macam kau akan sanjung dan menghormati orang yang buat fitnah !!! memang munafik macam kau akan sentiasa sokong para pembuat fitnah kan !!!

          Reply
      • December 31, 2013 at 1:40 am
        Permalink

        Hang p cari SINAR… bila aku tak ingat. Tapi Nur Jazlan d wawancara oleh sinar, macam kes BN(barang naik) sekarang. Mungkin lagi 2-3 bulan hang akan mintak aku bawak cerita Nur Jazlan marahkan k’jaan naik harga barang/perkhidmatan pulak nanti.

        Reply
          • December 31, 2013 at 2:49 am
            Permalink

            jauh beza tu saudara WTF , kalau ikut perangai penipu dan munafik bujuk , Nur Jazlan mengaku bayar bahagian dan cawangan untuk jawatan MT

            masih menantikan pemfitnah dan munafik bujuk bagi kenyataan asal !!!

            tapi bujuk senang jee , buat fitnah macam PAS munafik lepas tu suruh kita cari bukti sendiri hahahahaahahah

          • December 31, 2013 at 9:07 pm
            Permalink

            Bujuk…macam biasalah!!!

        • December 31, 2013 at 2:45 am
          Permalink

          buat fitnah lepas tu suruh aku lakk cari sendiri !! memang manusia munafik PAS celaka laa kau ni bujuk !!!

          Nur Jazlan tak pernah mengaku pun bagi duit !! hanya puak munafik PAS jee yang buat fitnah !! itulah kau bujuk !!!

          buat fitnah atas perkara yang kau tak ingat !!! Islam ajar kau macam ni kee hahahahaahahahahah

          Reply
  • December 30, 2013 at 7:14 pm
    Permalink

    bujuk : apa kau mengarut nie. apa yang penting isi ucapannya.

    UMNO ni bab bayar untuk pemilihan MT kena tanya perwakilan sendiri. Kalau dorg ada ambil mmg PERWAKILAN UMNO NI MAKAN RASUAH LA. TAK YAH LA GUNA PERKATAAN POLITIK WANG. JIJIK.

    Reply
    • December 30, 2013 at 11:38 pm
      Permalink

      kau cakap dengan kawan kau macai Pakatan si munafik PAS bujuk tu , memang menipu dan membuat fitnah jee laa kerja korang berdua kan …

      Reply
  • December 30, 2013 at 7:27 pm
    Permalink

    saya rasa kenyataan beliau ada asasnya. jangan bila kita terlalu menyokong kerajaan, abis semua dasar kita angguk. ada jugak perlu tegur. kerajaan harus fikir masalah rakyat, bukan rakyat pikir masalah pemerintah. kerajaan patut tahu melaksanakan sesuatu jikapun dalam keadaan sekarang, dana cukai tidak dapat dikutip sepenuhnya terutama kepada syarikat2 besar yang ada di negeri pembangkang. jangan bagi pembangkang senyum bila kerajaan buat keputusan tak rasional yang akhirnya memakan diri. hati2 dalam buat keputusan dalam masa ini. nanti rakyat akan marah terutama dalam soal kes sara hidup nie. kerajaan mungkin boleh menyuntik lebih dana kepada minyak kerana bila minyak turun maka secara tidak langsung boleh memaksa harga barang turun. kerajaan harus bijak dalam merencanakan sesuatu dasar dan jangan bagi dasar itu nampak macam cakap tak serupa bikin. kerajaan harus pandai ukur baju dibadan sendiri dalam menjanjikan bukan bintang kepada rakyat. jangan jadi macam pembangkang cakap tak serupa bikin. dengan penurunan harga minyak, kerajaan ada sebab untuk memaksa penjual menurunkan harga barang. sebab harga barang kang ditentukan oleh pasaran dan keadaan sekeliling. so, dengarlah denyut nadi rakyat. jangan bagi rakyat marah dan dengan ini mengakibatkan kerajaan sedia ada tumbang. pembangkang akan senyum lebar kerana mereka tidak perlu bersusah payah menghasut rakyat lagi sebab rakyat sendiri akan marah dengan tindakan tidak rasional dari kerajaan ini. soal lain boleh diambil endah. tapi bukan soal sara hidup. ini berkaitan makan minum. keperluan rakyat. perlu diperhalusi betul2. sebab bukan semua dalam negara kita nie kaya raya. banyak yang masih miskin dan sederhana. mereka ini cukup terkesan dengan keadaan sekarang ini.

    Reply
  • December 30, 2013 at 8:54 pm
    Permalink

    Dalam hal ini aku sependapat dengan Nur Jazlan. Apa bezanya kita dengan pembangkang jika ahli yang menegur dikatakan ajen UMNO. Takkan kita nak sama dengan depa. Jangan mudah menunding penyokong yang menegur kepimpinan sebagai ajen pembangkang. Boleh tanyalah kat akar umbi.., mana ahli yang gembira dengan keadaan semasa sekarang. Tukang kempen dan jentera terpaksa berhadapan dengan akar umbi. alih-alih menteri dari orang luar politik senang-senang buat kenyataan tentang kemungkinan kenaikan tol.Mana tukang kempen nak letak muka bila kenaikan harga demi kenaikan harga berlumba-lumba tunggu giliran hendak diumumkan. Patutnya pemimpin UMNO salahkan menteri berkenaan dan bukannya menyalahkan jentera sendiri yang cuba menegur. Sedarlah sikit, PRU baru-baru inipun macam dah nyawa-nyawa ikan..

    Reply
    • December 31, 2013 at 12:38 am
      Permalink

      In truth, YB2 UMNO ni jarang turun padang!!!

      Padahal itulah formula untuk memahami masalah rakyat!!!

      Reply
  • December 30, 2013 at 10:15 pm
    Permalink

    buat apa kita sibuk2 bertengkar kat sini sedangkan punca sebenar kita tak dapat kesan. cuba soal diri kita sendiri: ADAKAH KERAJAAN YG ISTIHARKAN HARGA BARANGAN NAIK? KERAJAAN BAHARU SEBUT BAHAWA HARGA LETRIK PURATA KEGUNAAN RAKYAT TAK SAMPAI PUN RM10 SEBULAN. TETAPI BELUM APA-APA SIAPA YG MENAIKKAN HARGA BARANG? JAWAPANNYA TENTULAH PENIAGA. JADI APA TUNGGU LAGI.. kerajaan kena lakukan operasi semakan harga barangan disemua kedai dan pasaraya, pasar basah dan pasar malam, pasar borong dan peruncit2..sebenarnya merekalah dalam diam2 buat muka bodo dan selamba seperti yg SURUH MEREKA NAIKKAN HARGA ADALAH KERAJAAN. DISELANGOR PULAK MENGAPA TIADA PERHIMPUNAN MEMBANTAH KENAIKAN LESEN PERNIAGAAN HINGG 400%. iNI juga faktor peruncit dan peniaga naikkan harga barang? Sama juga dengan tol..sebahagian melibatkan negeri Selangor. Mana bantahannya? Kepada Pakatan Rakyat jangan lah hipokrit, sengaja nak jadikan isu..yg bodo dan otak sejengkal sahaja yg kelam kabut. Aku yakin kerajaan akan bertindak..tetapi belum kerajaan nak buat apa2..spt biasa pihak bangang ni ambil kesempatan dan buat kecoh!

    Reply
    • December 30, 2013 at 11:00 pm
      Permalink

      Apalah nak d harap dengan kementerian yg. menteri dia kata… kalau Ayam mahal jangan makan Ayam, Minyak mahal jangan naik kereta, tol mahal lalu jalan lama.

      Reply
      • December 30, 2013 at 11:28 pm
        Permalink

        BUJUK : Buat pusingan U pulak?

        Reply
    • December 30, 2013 at 11:03 pm
      Permalink

      Alimedanbaru : Kerajaan UMUMKAN RON 95 naik kesannya berrantai begitu juga gula naik. Harga barang makan sangat tinggi-masak di rumah apatah kalau makan di luar. Rakyat Malaysia di Bandar terutamanya orang Muda memang tolak BN dan protes sebab YB BN ni menunjuk kekayaan mereka. Sdgkan rakyat belanja ala kadar dan berjimat cermat. Nak melancong dlm negara pun pk byk kali bajetnya.YB Pulai ni duduk di Bandar.. tak sama dengan otak kampung mcm awak.

      Reply
  • December 30, 2013 at 11:32 pm
    Permalink

    Gambus: emosi nampak.Awak ikutlah Menteri BN awak tu. Kalau Ayam mahal jangan makan Ayam, Minyak mahal jangan naik kereta, tol mahal lalu jalan lama. Dorg kaya raya semua ditanggung, petrol, tol dll. Rakyat bawahan ni apa cerita?

    Reply
    • December 30, 2013 at 11:46 pm
      Permalink

      hahaha takkan tak mampu kata apa-apa lagi beb , sebab tu aku mintak kat mana , apa barang makanan yang naik menggila tu !!! tapi kau lari pulak !!!

      takkan kau makan gula satu keluarga kau sampai 20kg sebulan ???

      minyak mahal kee ?? naik 20 sen tiap-tiap minggu aku isi rm50 , kau tolong kirakan berapa kos aku naik ??? barang komoditi ni bukan hari ni jee akan naik , pada hari lain-lain pun akan naik !!! ini kenyataan yang tak boleh kau lari !!!

      tol mahal ?? tol mana yang naik tu beb ?? tol kat negeri Pakatan memang laa , sampai puak Pakatan kenakan pelbagai cukai terhadap pengendali tol

      Reply
      • December 31, 2013 at 12:05 am
        Permalink

        ikut sukati ko lah nak sokong sape. buang masa aku berhujah dgn org bodoh sombong ni. Bahasa dah la kesat. Emosi pulak tu ngalah pompuan. Tak bole berbeza pendapat lgsg. Kau jaga diri kau n keluarga kau la. kau sokong UMNO BN sokong jela. Takkan tak bole berbeza pandangan sbg rakyat Malaysia.

        Reply
        • December 31, 2013 at 12:13 am
          Permalink

          apa yang kesat ?? kat atas tu takde aku maki pun kau !! ayat penyata dan soalan pun tak dapat nak beza kaa !!

          yang kau kasi bahasa kesat konon orang kampung tu bodoh dan penulis artikel tu bodoh boleh pulak kan , dasar macai hina Pakatan !!!

          kau bagi komen dan aku jawab dan tanya kau , TAPI kau tak dapat nak jawab , lepas tu nak emo dan meroyan pulak ???

          apa salahnya jawab soalan aku , kau pandai pulak kata orang lain tu otak kampung dan bodoh .. tapi mana otak bandar kau dan kononnya pandai !!!

          buat fitnah kata harga barang makanan mahal dan kesan berantai , bila aku tanya tak dapat jawab .. merengek dan meroyan macam bapuk jee kau ni hahahahaahahahahah

          Reply
  • December 31, 2013 at 12:07 am
    Permalink

    mykmu ni puak umno punya. patutla tak boleh tegur, sentuh dan usik. DEMOKRASI SUDAH PUPUS AGAKNYA.

    Reply
    • December 31, 2013 at 12:25 am
      Permalink

      hahaha meroyan macam bapuk tua .. kat sini berapa banyak orang UMNO kutuk pemimpin dan tegur pemimpin UMNO , aku tak kisahkan pun , malah aku bangga !!!

      Tapi kena fakta laa !! kau kata harga makanan sekarang naik tinggi , bila aku tanya apa harga makanan yang naik tu .. terus kau meroyan dan tak menjawab … fakta apa yang kau guna ??? fakta kaki penipu kaki pemutar belit dan kaki fitnah ??? ni orang munafik punya keje beb !!!

      kau kata kenaikkan ron95 akan timbulkan kesan berantai !! apa tu yang dah naik tu , takat naik 20sen , ni keje peniaga tamak jee .. dan lagi sekali bila aku tanya apakah kesan berantai yang dah kau rasa kau lari lagi macam bapuk tua , tak dapat menjawab soalan aku !!!

      Bila orang singapore datang membeli belah kat johor pun kau meroyan , kau sedar tu tu memberi impak ekonomi kepada penduduk tempatan !!! jangan nak tunjuk perangai macai kau jee !!!

      kau kata nak melancong dalam negara pun rakyat kena fikir pasal budget !! apa gila kau ni !!! kau tak nyatakan fakta pun , apakah hotel naik , sebab kenyataannya melancung dalam negeri ni lagi murah !!!

      Lepas tu kau nak tunjuk bagus konon orang lain semua otak kampung dan bodoh !! woiii mak bapak kau dan keturunan kau yang asal kampung tu kau nak cakap mereka semua tu bodoh kee !!!

      Kau nak kata DEMOKRASI ni maknanya kau bebas buat fitnah , kau bebas menipu , kau bebas putar belit dan bebas buat perangai munafik kaa ????

      bebal !

      Reply
      • December 31, 2013 at 1:04 am
        Permalink

        Dari Abu Hurairah r.a, bahawa sesungguhnya Rasulullah saw telah bersabda “Takutlah kamu terhadap prasangka. Sebab sesungguhnya prasangka adalah sedusta-dusta pembicaraan.
        Janganlah kamu mencari-cari dan meneliti kesalahan orang lain, janganlah kamu saling mendengki, janganlah kamu saling membenci dan janganlah kamu saling belakang membelakangi .
        Jadilah kamu hamba-hamba Allah yang bersaudara sebagaimana Allah telah memerintahkan kepadamu.
        Orang muslim adalah saudara muslim yang lain, tidak saling menzalimi, tidak saling merendahkan dan tidak saling menghina.
        Takwa adalah di sini, takwa adalah di sini”, sambil Rasulullah menunjuk ke arah dada.
        Kemudian melanjutkan sabdanya : “Cukuplah keburukan bagi seseorang dengan menghina saudaranya sesama muslim.

        Setiap muslim adalah haram atas muslim yang lain akan darah, kehormatan dan hartanya. Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada tubuhmu dan rupamu, tetapi Allah melihat kepada hatimu”. (H.R. Muslim)…

        Reply
        • December 31, 2013 at 1:12 am
          Permalink

          tipikal , bila dah menipu dan memfitnah serta tak dapat jawab , mulaalaa mempermainkan ayat Al Quran !!!

          bukan susah pun !! kalau kau mengaku diri kau tu Islam dan benar !! jawablaa soalan aku , kenapa nak lari dan meroyan macam bapuk tua ! kenapa nak tunjuk perangai munafik !!!

          sebabnya nyata , kau seorang penipu , kaki fitnah , pemutar belit !!! MUNAFIK !!!

          Buktikan aku salah !!!

          Reply
        • December 31, 2013 at 1:18 am
          Permalink

          Saudara ang_budin tak jawab pertanyaan saudara gambus!!!

          Mengapa saudara ang_budin memilih untuk berlindung di sebalik Hadis Rasulullah saw???

          Reply
      • December 31, 2013 at 2:05 am
        Permalink

        harga barang memang x naik,tapi saiznya saja yg bertukar,kadang tu biase beli rm 3 sekarang dah jadi 1,minyak…walau pon naik 2posen,tapi aku terasa beb,sebab aku bawak lori,tol jgn kira la,kalu kereta kene 20hingit lori kalu tambah ler skali ganda lg,cam ner aku nok cari makan,tu blom kira duit utk pak2 sedara yg tepi jln lg.kalu ada masa g la jln2 kedai ca ya nun alif,jgn g 1 kedai jer,byk pon x per,pas tu sembang2 la.jgn lupa tanya harga brg skali utk taun dpn(esok,nok sambut taun baru pulop)

        Reply
        • December 31, 2013 at 9:18 pm
          Permalink

          tu laa kalau nak cakap kena bagi tahu apa benda yang dah jadi kecik , apa barang tu beb sebab sampai sekarang kau dah masuk berpuluh orang cakap harga naik TAPI sorang pun tak bagitau apa benda yang barang makanan jadi mahal sangat tu !!!

          sebab aku tertanya-tanya , aku tiap-tiap minggu pergi beli barang keperluan makanan .. kau masih cakap secara ‘general’ ni cakap orang yang suka putar belit sebab taktahu isu !!!

          kau lori bawak barang apa ??? kalau keje sendiri , semua ditanggung oleh pelanggan kau atau kiraan secara lum sum , yang mana tetap ada untung

          kau kata naik 20 sen akan jadi sekali ganda , mana lu belajar matematik beb .. aku julatkan setiap rm10 yang kau isi minyak akan naik rm1 .. maknanya kalau kau isi rm50 , kos kau akan naik hanya rm 5 … takkan nak cakap kat aku sehari kos minyak rm100 keatas , bila kau mampu isi minyak rm100 keatas sehari maknanya bisnes kau maju beb !!!

          sebab tu aku pelik camana orang yang bawak barang makanan boleh nak naikkan harga sebab kononnya minyak naik , kos boleh diserap dengan mudah .. takkan satu lori bawak 5 ekor ayam jee ??? ni baru betul aku percaya disebabkan kenaikkan kos minyak

          memang selalu aku banyak masuk kedai dan aku tahu mana yang terbaik untuk aku … harga naik ni banyak mainan oleh peniaga tamak jee .

          kalau kita tgk patent sebelum ni pun apabila kenaikkan gaji penjawat awam dan bonus penjawat awam diumumkan memamg peniaga tamak akan naikkan harga !!!

          kenaikkan minyak ni aku tak sokong pun !! tapi secara jujur ia akan tetap naik dimasa hadapan dengan negara Arab yang tak pernah stabil dan kenaikkan sepanjang masa !

          Reply
  • December 31, 2013 at 8:03 pm
    Permalink

    naiklah seberapa banyak nak naik aku ape peduli ..gaji aku 30 ribu lebih sebulan….kos sara hidup pun apa aku perduli ..janji aku tetap macai…

    Reply
    • December 31, 2013 at 9:21 pm
      Permalink

      bila Pakatan naikkan harga rumah kos rendah dan naikkan harga rumah kos rendah serta naikkan harga air seta naikkan pelbagai cukai dan sewa gerai untuk rakyat marhaen pun , memang macai macam kau tak pernah peduli pun !!!

      benda-benda kat atas tu bukan barang komoditi pun !!! tapi kenaikkan oleh Pakatan ni laa yang kau tak peduli dan tetap dengan sifat macai kau !

      Reply
  • December 31, 2013 at 10:27 pm
    Permalink

    Dahlah gambus…..kesimpulannya mmg penjilat umno kau ni….kita turun debat lah amacam..?!nk lebih dari debat pun boleh…
    Kalau x berani xpe,aku faham..dasar semua org umno mmg pengecut..telur simpan dlm peti..dasar parti mat rempit..menyalak aje lah yg kau tahu

    Reply
  • January 3, 2014 at 3:07 pm
    Permalink

    berkawan dgn syaitan & kapiaq mu jadi lagu tuh la bujok ooi…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *