“Matlamat Menghalalkan Cara”: Begini Cara Nik Aziz Tegur Kerajaan?

Share

Saya benar-benar teruja dengan kenyataan terbaru bekas MB Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat, yang menegaskan bahawa “Islam membenarkan rakyat menegur kerajaan”. Memang benar dan saya sangat setuju dengan kenyataan tersebut. Kerajaan bukannya “maqsum” seperti Nik Aziz, bukan?

Dalam kenyataan Nik Aziz itu, dia memberitahu wartawan Harakahdaily…

“Boleh dibuat, hendak berhimpun ke.. hendak berdoa ke.. atau naik sepanduk pun boleh. Negara demokrasi Islam membenarkan rakyat tegur kerajaan..”.

Memang boleh buat berhimpun. Tapi negara kita punya undang-undang dan perlu pohon permit terlebih dahulu untuk berhimpun. Kalau diluluskan, barulah boleh berhimpun. Tak tahu pula jika Nik Aziz tidak hormat pada “undang-undang himpunan” yang dipersetujui bersama sebelum ini, kan? Kenapa Nik Aziz tak jelaskan perkara ini?

Nak naik sepanduk pun boleh. Asalkan, sepanduk itu tidak berunsur hasutan, fitnah, kata-kata bohong, tidak benar, manipulasi jahat dan sebarang bentuk tulisan negatif yang penuh provokatif. Saya yakin, Islam juga melarang sepanduk seumpama itu, bukan? Kenapa Nik Aziz tak keluarkan garis panduan sepanduk sekali dalam kenyataannya?

Kata Nik Aziz lagi…

“Tidak boleh kita membisu, hak kita menegur. Hak orang besar mesti dengar..”

“Bebas macam mana mereka pun makhluk. Dunia yang kita duduk bukan hak kita, apabila mati kita akan disoal dalam kubur lagi”.

Malah Nik Aziz menambah bahawa ketika dia menjadi MB Kelantan, dia 24 jam hidup dalam keadaan gelisah dan bimbang percakapannya tidak kena pada pandangan rakyat…

“Sebab itulah percakapan, perbuatan, tingkat laku saya selalu beringat, takut-takut saya salah. Alhamdulillah kesilapan yang dilakukan saya ditegur dalam mesyuarat…“.

ScreenHunter_01 Dec. 30 02.57

Memang rakyat berhak menegur kerajaan. Tapi Islam menggariskan bahawa untuk menegur mana-mana pihak, maka ia perlu dilakukan dengan cara yang berhikmah dan bijaksana. Misalnya, cara kita menegur anak tidak sama dengan cara kita menegur isteri dan cara kita menegur isteri pula tidak sama dengan cara kita menegur ibu kita, bukan?

Jadi, samalah juga dengan cara menegur kerajaan. Kenapa teguran PAS terhadap kerajaan selalunya tidak dilayan? Sebab cara teguran PAS itu tidak ikhlas dan tidak kena pada cara atau tempatnya. Teguran PAS itu bukannya boleh diiktiraf dalam kategori “menegur”, sebaliknya lebih menjurus kepada memperlekeh, menghina, memfitnah dan bermotifkan kuasa politik!

Paling “manis”, Nik Aziz sendiri mengaku dia ditegur dengan cara yang berhikmah apabila setiap kesilapannya ditegur ketika di dalam mesyuarat! Maksudnya, Nik Aziz menggambarkan bahawa antara cara teguran terbaik terhadap kerajaan adalah secara tertutup di dalam “mesyuarat”, bukan?

Jadi, kenapa tidak tegur kerajaan di dalam syura? Kenapa berdolak-dalik dan beri pelbagai alasan bila UMNO ajak bersyura selepas PRU ke-13 tempohari? Sebab PAS sebenarnya tidak ikhlas untuk bersyura dan menegur BN, bukan? Dan PAS rela menegur UMNO dengan cara yang salah seperti demonstrasi dan keganasan di jalanraya..?

Jika benar Nik Aziz ikhlas dan bersuara berpandukan Islam sebenar, dia tidak akan restu anak-anak buahnya membuat kecoh di jalanan esok kerana itu bukan caranya untuk menegur kerajaan. Kalau benar pun mahu menegur, sila tegur dulu “kerajaan naik 400%”. Suruh anak-anak buahnya “turun”kan 400% itu terlebih dahulu…

Bak kata pepatah, “kuman di seberang laut Nik Aziz nampak, tapi 400% di depan mata dia buat-buat tak tahu” pulak… Wallahu’alam…

23 thoughts on ““Matlamat Menghalalkan Cara”: Begini Cara Nik Aziz Tegur Kerajaan?

  • December 30, 2013 at 3:05 pm
    Permalink

    Tentu ada yg. dah tegur k’jaan cara hikmah, cara diam2. Malah ramai pemimpin dah tegur, rakyat pun ramai yg. mengadu.. tapi bila pemimpin takda telinga atau taktau denyut nadi rakyat. Maka terimalah sedikit imbuhan…
    Paling sedih, demo TURUN d tukar k’jaan jadi demo GULING k”jaan.. hingga kecoh 1m’sia.
    Aku baca Utusan, Shabery Chik kata buang masa pergi himpunan jalanan, aku nak tanya dia mana lagi baik dengan himpunan K-Pop dan Gang Nam yg. k’jaan buat? setidak.. himpunan TURUN ada tujuan supaya keperitan/kesusahan rakyat d ambil peduli k’jaan. Himpunan k-pop dapat apa? jutaan duit rakyat hangus..

    Reply
    • December 30, 2013 at 3:20 pm
      Permalink

      Diharap Bujuk akan menyertai pehimpunan ni. Kalau boleh, bawaklah sekali anak bini. Diharap Bujuk dan keluarga akan berhimpun di kws2 berikut yg telah ditetapkan oleh FUCKUTAN:

      1) SOGO: Traffic Junction
      2) Puduraya, Traffic Junction
      3) KTM, Roundabout (near Masjid Negara)
      4) LRT, Masjid Jamek
      5) Komuter, Bank Negara

      Reply
      • December 30, 2013 at 4:53 pm
        Permalink

        Bagus… itu tandanya korang lelaki budiman yg. sanggup berkorban untuk rakyat.

        Reply
        • December 30, 2013 at 5:07 pm
          Permalink

          Hadirlah ke perhimpunan di SOGO, Puduraya, KTM (dekat Masjid Negara), LRT Masjid Jamek dan Komuter Bank Negara.

          Semoga Allah SWT permudahkan niat hangpa semua BEJIHAD!!!

          Reply
    • December 30, 2013 at 11:39 pm
      Permalink

      sedap kau cakap bujuk k-pop la, gang nam lah.. wahai bujuk apa bezanya malah lebih teruk dari itu kalau lepas 12 malam tu kamu berhimpun..bukan nak ingat Allah tetapi terpekik terlolong, macam masuk polong dan mengeluarkan kata2 kesat kpd ulil amri. agak2nya dapat pahala ke bujuk. orang tengok k-pop dan gang nam, mulut diaorang tak de maki hamun pun, tak ada tentang ulil amri pun..diaorang suka-suka je..mana satu agaknya berat dosanya antara 2 tu bujuk…bujuk, lu cakap tak serupa bikin..kekadang tengok amaoi tu lebih baik dari buat dosa mulut yg lebih tajam dr mata pedang..tohmahan tu berdosa, maki hamun tu berdosa, berarak campur jantan betina juga berdosa… bujuk, kau cakap satu lapik dan kau tak kaji dua lapik.maka sebab tu aku gerenti kau tak boleh sanggh cakap aku ni…

      Reply
    • December 31, 2013 at 1:09 am
      Permalink

      bujuk lupa PAS sendiri buat persembahan seksi mengalahkan artis k-pop , padahal k-pop tu sendiri PAS kata haram dan maksiat .. benda yang PAS jatuhkan hukum haram benda tu laa yang PAS akan buat !!!

      inilah pelacur agama , PAS !

      Reply
  • December 30, 2013 at 3:06 pm
    Permalink

    Pasal takut sangat ni……tak jadi kudis pun pada kerajaan “Barang Naik ” ni …bagi le depa menegur sambil berhimpun….BN tak layan pun…..kan BN masih ada sabah & sarawak dan sebab PRU lambat lagi kan?

    Reply
    • December 30, 2013 at 3:21 pm
      Permalink

      Diharap Mek Esah jgn takut untuk menyertai pehimpunan ni. Kalau boleh, bawaklah sekali anak dan juga suami. Diharap Mek Esah dan keluarga akan berhimpun di kws2 berikut yg telah ditetapkan oleh FUCKUTAN:

      1) SOGO: Traffic Junction
      2) Puduraya, Traffic Junction
      3) KTM, Roundabout (near Masjid Negara)
      4) LRT, Masjid Jamek
      5) Komuter, Bank Negara

      Reply
      • December 30, 2013 at 3:34 pm
        Permalink

        betul bro aku setuju senang sikit tangkap dia ini contoh mek esah, bujur dan moooo ini dia saudara mara lgbt ini

        Reply
        • December 30, 2013 at 3:43 pm
          Permalink

          Sbg tambahan, kalau puak2 FUCKUTAN berhimpun di kawasan2 selain daripada yg dinyatakan oleh saya on my previous post, maka itu tidak dikira berhimpun untuk “membantah kenaikan harga barang”, sebaliknya dikira sbg menyambut Tahun Baru 2014.

          Selamat BERJIHAD okay FUCKUTAN’s!!!

          Reply
          • December 30, 2013 at 5:01 pm
            Permalink

            sudahlah tu bujuk jgn banyak cakap mlm tahun baru aku nak tengok engkau bawa pork nik buat demo bersama mangkok-mangkok jamban tu

            tak dapat guling kerajaan setidak-tidaknya ramai nak tengok juga bujuk dapat guling atas jalan, jgn hampakan kitaorg semua bujuk

          • December 30, 2013 at 5:05 pm
            Permalink

            Hehehe…aku berharap for something “better” to happen to puak2 Fuckutan setelah terima “surprise gift” dari Rahim Goose dan Rafizi Lembu!!!

  • December 30, 2013 at 3:09 pm
    Permalink

    apa kata nik ajis pulak kalau org berkumpul dan nyatakan bantahan terhadap kerajaan pakatan rakyat????
    munafik

    Reply
    • December 30, 2013 at 4:55 pm
      Permalink

      macam la UMNO tak pernah berhimpun bantah rancangan PR. Tapi malangnya takda sambutan rakyat..

      Reply
      • December 30, 2013 at 5:24 pm
        Permalink

        Memang UMNO takder sambutan sekarang dari rakyat

        Hadirlah ke perhimpunan di SOGO, Puduraya, KTM (dekat Masjid Negara), LRT Masjid Jamek dan Komuter Bank Negara.

        Semoga Allah SWT permudahkan niat hangpa semua BEJIHAD!!!

        Jangan lupa bawak anak bini sekali!!!

        Reply
      • December 30, 2013 at 11:47 pm
        Permalink

        bujuk, bujuk..mana orang UMNO nak buang masa berhimpun tentang Pakatan Rakyat..buang masa je..kami ada Ahli Parlimen yg boleh berbahas di Parlimen..dia orang boleh sesah kaw-kaw terhadap pimpinan PR.
        bujuk orang UMNO sibuk bekerja, berniaga, bersam keluarga dan ke surau mesjid..mana kami ada masa buat kerja bodo berhimpun macam kutu rayau tak ada kerja tak ada pekdah pun..

        Reply
      • December 31, 2013 at 1:05 am
        Permalink

        hahaha sebab takde sambutan rakyat laa Pakatan sibuk nak buat demontrasi kat tengah orang ramai dan tepi jalan serta nak buat huru hara , kenapa tak buat kat Stadium ?? takut takde orang .. ahahahahaa

        Reply
  • December 30, 2013 at 6:57 pm
    Permalink

    selalunya apabila aku mendengar komentar nik aziz tentang kerajaan aku teringat kata peribahasa, “kata dulang paku serpih, mengata orang awak yg lebih”.sesungguhnya nik aziz bernasib baik kerana rakyat kelantan termakan tipu dayanya dengan berlapik kepada agama.antara alasan-alasan dan hadith nik aziz untuk membenarkan kegagalannya mentadbir kelantan selama hampir suku abad adalah:
    * ‘dunia ni untuk orang kafir, jadi kejarlah kesenangan diakhirat’.
    * ‘miskin tu jihad untuk menguji kesabaran dan keimanan masing-masing’.

    sesungguhnya nik aziz bernasib baik kerana rakyat kelantan sanggup hidup ala kadar bagaikan pengikut ajaran sesat yg menerima sahaja amanat dari tuan guru utama,walaupun hidup sussah..
    *rakyat kelantan tidak ada kerja, lalu berhijrah kenegeri lain untuk mencari razeki.
    *kerajaan nik aziz tak pandai mencari pelaburan untuk ekonomi negeri, cara mudah, tebang hutan dan balak untuk dapatkan hasil hingga bukit bukau dan gunung ganang botak keluarkan hasil tak henti-henti.
    * kerajaan nik aziz tak pandai uruskan dana yg diperuntukkan oleh kerajaan pusat, sebagai contoh : dapat 600 juta untuk menaiktaraf bekalan air untuk rakyat..duit entah kemana, air tetap berkarat macam teh tarik.

    nik aziz memang boleh tipu rakyat tetapi nik aziz tak boleh tipu Tuhan. amat memalukan, nik aziz tak pernah mendapat penghargaan drp rakyat kerana keberkesanan pemerintahannya, sebaliknya, sebaik menjadi ketua menteri p.pinang ,guan eng yg dapat gelaran Khalifah Umar Abd Aziz!(itu pun sementara kerana lebih sesuai digelar sebagai khalifah apartheid).jadi nik aziz dapat gelaran apa?
    rasanya nik aziz patut dihargai sebagai bapak pembina patong berhala terbesar dimalaysia dan diasia tenggara..hanya itu sahaja yg boleh dibanggakan buat manusia mb bernama nik aziz.
    kalau dinegeri lain..kualiti pemerintahan spt nik aziz sudah lama ditolak dan digulingkan.suku abad nik aziz menjadi MB Kelantan, tiada erazaman emas Islam dinegara ini yg terserlah dr Kelantan. apa yg nyata ,semasa dgn pemerintahan nik aziz, diperingkat pusat Mahadhir Muhammad yg menjadi Perdana Menteri telah mencorakkan Malaysia menjadi negara maju dan negara contoh Islam seentaro dunia. Mahadhir terserlah sebagai negarawan Islam yg gah dan dihormati didalam negara dan diluar negara samaada dr negara bukan Islam apatah lagi dr negara Islam. apa yg nak dibanggakan degn nik aziz nik mat..sebab itu bila dia memberi komen tentang perhimpunan haram menentang kerajaan..dalam hati aku kata kepadanya.. pundik!

    Reply
    • December 30, 2013 at 10:35 pm
      Permalink

      terbaek untuk n.ajis..lol

      Reply
    • December 31, 2013 at 1:06 am
      Permalink

      hahahaha jelas dan tepat !

      Reply
  • December 31, 2013 at 11:27 am
    Permalink

    Turun himpunan haram utk khianatkan ekonomi negara sendiri.. fuckatan ini pelik tapi benar bodoh.. sengaja nk burukkan imej msia sempena tahun lawat msia utk gagalkan sumber pendapatan ekonomi yg dilaksanakan kerajaan umno bn.. LOSER FUCKATAN DETECTED!!

    Reply
  • January 2, 2014 at 12:30 pm
    Permalink

    Beruk Melayu menjerit2! Yang naikkan harga cina! Bodo betul la!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *