Susah Sangatkah Hendak Beri Kerjasama Kepada Polis?

Share


Oleh Ab Jalil Backer

Pertanyaan ini saya lontarkan setelah melihat tingkah laku Ahli Parlimen Pandan, YB Rafizi Ramli, selepas dipanggil oleh pihak Polis untuk membantu siasatan berkaitan penyebaran satu e-mel, yang dikatakan merancang untuk mencetuskan kekacauan dan letupan dalam sambutan tahun baru selasa ini.

Portal ini dan beberapa blog lain serta media massa utama telah menyiarkan emel yang telah tersebar luas di media sosial mengenai maklumat yang dikatakan dihantar oleh Dr. Abdul Rahim Ghouse kepada Rafizi Ramli.

Rafizi mendakwa siasatan ini merupakan penyiasatan yang pilih kasih. Beliau menyoal apakah semua e-emel palsu dan gosip disiasat Polis?

Memang bukan semua e-mel palsu dan gosip media sosial disiasat polis. Namun kerana e-mel ini memetik nama orang penting seperti Rafizi dan Rahim, berkaitan dengan himpunan yang bakal dianjurkan oleh beberapa pihak yang berkaitan dengan parti mereka dan sejarah keganasan lampau anjuran tunjuk perasaan yang membabitkan parti politik ini, tentulah polis punya asas untuk menyiasat.

Oleh kerana e-mel tersebut telah tersebar luas dan membabitkan keselamatan negara, Polis perlu menjalankan siasatan segera sama ada benar atau tidak. Justeru, tentulah mereka yang terbabit dalam gosip ini akan dipanggil membantu siasatan.

Jika Polis tidak menyiasat, kemudian benar terjadi kejadian itu, siapa yang akan dipersalahkan jika bukan pihak Polis juga?

Susah sangatkah untuk beritahu Polis, ini bukan emel saya, Tuan boleh lihat dalam emel saya, tiada kandungan atau komunikasi sedemikian.

Sebaliknya, Rafizi bukan sahaja marah dengan siasatan ini malah mengumumkan akan mengadakan pertandingan mereka e-mel palsu dan mahu melihat sama ada Polis akan menyiasat atau tidak e-mel palsu tersebut.

Sekiranya sudah diisytihar sebagai pertandingan e-mel palsu, perlukah Polis menyiasat lagi?

Namun lebih merbahaya ialah Rafizi dengan menggalakkan orang ramai membuat e-mel palsu mengancam keselamatan negara melalui pertandingan ini ia boleh menyebabkan mereka yang menyertai pertandingan tersebut berhadapan tindakan undang-undang.

Inikah taraf pemikiran wakil rakyat negara yang ada sekarang ini?



32 thoughts on “Susah Sangatkah Hendak Beri Kerjasama Kepada Polis?

  • December 29, 2013 at 7:10 pm
    Permalink

    tangkap dan sumbat saja dah terlalu melampau mamat makhluk perosak ni.gunakan landasan demokrasi dgn betul,ajak orang tumbangkan kerajaan semasa pilihanraya bukan bila tak puas hati selepas kalah dlm pilihanraya.

    Reply
  • December 29, 2013 at 7:26 pm
    Permalink

    jangan biar mamat extremist ni bebas gitu saja baik sumbat terus masuk dalam saja jika dibiarkan mamat ni bermaharajela boleh huru hara dalam negara

    Reply
  • December 29, 2013 at 7:57 pm
    Permalink

    hormatilah hak asasi manusia untuk bergerak,bersuara dan berhimpun yang sudah termaktud dalam perlembagaan malaysia!

    lu orang banyak kali cakap mematuhi perlembagaan negara ,sekarang lu orang tak hormat pun!

    Reply
    • December 29, 2013 at 8:01 pm
      Permalink

      hak asasi dari mana dari belanda lgbt ke berhimpun boleh tapi kena dapat permit polis benda menbabit keganasan tak negara didunia ini, menbenarkan nya faham tak, termasuk negara kebanggaan dap singapore

      Reply
    • December 29, 2013 at 8:42 pm
      Permalink

      Dey toni, hak asasi manusia kita hormati…tapi hak asasi beruk yang suka merosakkan tak payahlah di hormati…tangkap je, hantar pi hutan simpan.

      Reply
    • December 29, 2013 at 11:58 pm
      Permalink

      hoi tony , itu polis punya pasallah nak ambil tindakan.. lu duduk diam2 jaga kanding babi lu.. kalau lu jugak mahu kena tangkap dan kena soal..lu gunakanlah kebebasan suara lu untuk kutuk tindakan polis.. lu ada berani ka..gua tahu lu jenis penakut..tengok darah pun boleh pengsan!

      Reply
    • December 30, 2013 at 1:58 pm
      Permalink

      alo anak babie(tony), itu hak asasi manusia dari golongan majoriti tak perlu dihormati ke yg mahukan polis ambil tindakan tegas dan keras terhadap golongan minoriti yg nak berdemo menggulingkan kerajaan?

      lu jgn fikir pasal itu minoriti punya hak saja lah, cibai lah lu tony!

      Reply
    • December 30, 2013 at 4:51 pm
      Permalink

      lu bodohlaa apek DApigs tony , nak cakap hak asasi manusia kepala hotak lu .. pemimpin DAPigs sediri tak amalkan demokrasi dan hak asasi manusia .. dalam DAPigs hanya ada hak asasi anak beranak Lim DAPigs !!!

      Reply
  • December 29, 2013 at 8:04 pm
    Permalink

    permit apa! permit pilih kasih!

    Reply
    • December 29, 2013 at 8:13 pm
      Permalink

      kau baca tak undang2 kau tak baca dah bodoh nak buat kawasan awam kalau buduk2 kecik cedera kau tanggungjawab nampak bodoh…dulu kerajaan dah bagi permit studia subang kata kerajaan tak bagi yg datang pun apek dap,jangan orang munafik pkr, kami melayu tak benar apek dap buat kacau di tahun baru ini

      Reply
    • December 29, 2013 at 8:15 pm
      Permalink

      Nak sangat berhimpun, pergilah…

      Jadi apa2 kat Tony4, jgn blame polis pulak!!!

      Reply
      • December 29, 2013 at 8:38 pm
        Permalink

        Abang-abang polis janganlah buat apa2. Budak-budak IQ rendah nak berhimpun…

        Reply
        • December 29, 2013 at 9:11 pm
          Permalink

          pr dia orang ini buruk harus tangkap jika rosak dekat dataran merdeka nanti

          Reply
        • December 30, 2013 at 11:44 am
          Permalink

          Harapkan budak2 IQ tinggi…tak tau apa…kena cucuk hidung gamaknya….asyik angguk memanjang….

          Reply
          • December 30, 2013 at 1:45 pm
            Permalink

            tinggi apa kebendanya IQ budak-budak mahasiswa tu yg nak gulingkan kerajaan pada mlm tahun baru, IQ mereka tahap mangkok jamban lah mek

            pasal mek kata asyik angguk memanjang tu betul, mereka bergelar MACAI = mengangguk apasaja cakap anwar ibrahim

          • December 30, 2013 at 4:25 pm
            Permalink

            “rantaian makanan” punya argument, nak cerita IQ pulak???

            http://www.mykmu.net/?p=38425

            Apa2 pun, diharap Mek Esah jgn takut untuk menyertai pehimpunan ni. Kalau boleh, bawaklah sekali anak dan juga suami. Diharap Mek Esah dan keluarga akan berhimpun di kws2 berikut yg telah ditetapkan oleh FUCKUTAN:

            1) SOGO: Traffic Junction
            2) Puduraya, Traffic Junction
            3) KTM, Roundabout (near Masjid Negara)
            4) LRT, Masjid Jamek
            5) Komuter, Bank Negara

            Kalau puak2 FUCKUTAN berhimpun di kawasan2 selain daripada yg dinyatakan di atas, maka itu tidak dikira berhimpun untuk “membantah kenaikan harga barang”, sebaliknya dikira sbg menyambut Tahun Baru 2014.

            Jangan lupa bawak suami dan anak2 dan saya ucapkan selamat BERJIHAD ya Mek!!!

          • December 30, 2013 at 9:34 pm
            Permalink

            Para pelajaq dah sewel ni dah kena cucuk lubang pungkoq depa ngan cota bengkok besaq botoi ayaq mineral macam belalai tu. Mana tak depa asyik melalak lalak kesakitan & syok akibat tusukan tu di zahir kan kat demo jalanan…betoi tak mek esah…?

    • December 29, 2013 at 11:27 pm
      Permalink

      kalau dah memang niat nak cetus huru hara…nak bagi permit ape lagii…nape nak wat malam tahun baru jugak?? time orang nak bawak anak tengok bunga api… kenaikan pon x terasa lagi…dah kecoh lebih… otak takde ke??

      Reply
    • December 30, 2013 at 12:02 am
      Permalink

      woi tony kalau sudah kalah ,lu mengakulah jadi orang yg kalah,macam mana nak layan lu seperti orang yg menang.orang kalah duduk tepilah diam-diam…

      Reply
    • December 30, 2013 at 3:01 am
      Permalink

      bodoh pendatang haram nie.

      Reply
    • December 30, 2013 at 10:51 am
      Permalink

      Tony, mau duduk dlm mana2 negara ada undang2 . Ada peraturan. Tarak ikut , lu susah.
      Lu mau lebih, masuk jail.
      Lu lagi mau lebeh…masuk neraka.
      Kita lagi senang cerita, tarak dengar crita gilababi lu.

      Reply
    • December 30, 2013 at 1:53 pm
      Permalink

      polis kata mereka tak apply apa-apa permit pun jadinya tak patut anak babie(tony) kata pilih kasih

      lain kali kenalah apply dulu permit dan jadilah rakyat yg patuh pada prosedur/undang-undang/syarat bila nak buat perhimpunan

      susah sangat ke anak babie macam tony nak faham?

      kalau dah namanya anak babie, mana mungkin nak faham…hehehe tak gitu tony?

      Reply
    • December 30, 2013 at 4:53 pm
      Permalink

      pilih kasih ?? lu cakap dengan Lim Kit sial laa apek DAPigs , itu parti dia semua pilih kasih anak beranak lim yang berkuasa … lu lagi mau melalak kat sini pasal pilih kasih kaa ?? kakakakakaka

      Reply
  • December 30, 2013 at 10:56 am
    Permalink

    Si rafizi ni…..melekehkan usaha polis untuk soal siasat emel derhaka yg telah disebarkan. Tak kisah haram bin jadah mana yang buat emel tu palsu atau benar…..yang pentingnya dlm isi kandungan itu telah menyatakan tahap keselamatan negara. Jadi memang wajib , serious dan sangat penting pihak polis menyiasat.

    So rafizi, please alter your egoistic character and give full cooperation even if you feel you are not wrong. Afterwards, just shut up and not make “stooopid” comments as if you are a big A***hole.

    Reply
    • December 30, 2013 at 1:40 pm
      Permalink

      asshole si rafizi memang big pun sebab selalu sangat kena taram dgn kote aljuburi

      Reply
      • December 30, 2013 at 9:54 pm
        Permalink

        Dengaq habaq Rafizi bila nak berak dia tak payah cangkong pun semua bahan kunyit dah melurut keluaq dalam sependa ….!!!

        Reply
  • December 30, 2013 at 4:09 pm
    Permalink

    Tengok Utusan.. macam2 NGO dan pertubuhan buat demo, lepas buat laporan polis depa kumpul ramai2 siap dengan bina. Tapi himpunan ni.. tak salah sebab sokong k’jaan. Yg. salah hanya himpunan yg. tentang k’jaan… d mana DEMOKRASI?
    Kalau tak salah untuk berhimpun sambut tahun baru, apakah salahnya berhimpun turunkan harga barang keperluan?

    Reply
    • December 30, 2013 at 4:17 pm
      Permalink

      sudahlah tu bujuk, engkau jgn cakap banyak aku nak tengok mlm tahun baru(esok) engkau turun dataran join mangkok-mangkok jamban tu buat demo

      Reply
      • December 30, 2013 at 4:21 pm
        Permalink

        Saudara Pemerhati,

        Puak2 FUCKUTAN telah dikhaskan berhimpun di tempat2 berikut:

        1) SOGO: Traffic Junction
        2) Puduraya, Traffic Junction
        3) KTM, Roundabout (near Masjid Negara)
        4) LRT, Masjid Jamek
        5) Komuter, Bank Negara

        Kalau puak2 FUCKUTAN berhimpun di kawasan2 selain daripada yg dinyatakan di atas, maka itu tidak dikira berhimpun untuk “membantah kenaikan harga barang”, sebaliknya dikira sbg menyambut Tahun Baru 2014.

        Kepada Bujuk, jangan lupa bawak anak bini dan selamat BERJIHAD ya Bujuk!!!

        Reply
    • December 30, 2013 at 4:56 pm
      Permalink

      apa banganglaa kau bujuk , Pakatan dan NGO pro murtad dan pro LGBT mereka banyak kali buat macam ni , kumpul ramai-ramai buat laporan .. takde orang kisah pun !!!

      lain kali kalau nak buat analogi guna otak laa .. bodoh punya macai

      Reply
    • December 30, 2013 at 10:41 pm
      Permalink

      Dah mengaku hangpa semua tentang kerajan Malaysia ka!!!

      Hang tentanglah kerajan Malaysia Bujuk, jgn lupa berhimpun kat tempat2 yg dinyatakan oleh Rahim Goose malam esok ya Bujuk.

      Dengar cerita puak2 FUCKUTAN ada “firework” kat tempat2 tu, boleh hang bawak bini dan anak2 tgk “firework”!!!

      Jangan hang tak pergi pulak, ini JIHAD tau!!!

      Selamat BERJIHAD ya Bujuk!!!

      Reply
  • December 30, 2013 at 9:48 pm
    Permalink

    Ni semua gara gara PM kita tu dah mansukh kan ISA…tu la bahana la ni. Polis dah hilang kunci penting nak kekang jenayah nak tangkap leh tapi leh keluaq semujla setelah kena jamin. Kalo ada ISA dah tentu puak puak haram jadah ni tak beghani nak cakap banyak dah tentu kena angkut ngan trak di sumbat kat pusat tahanan.

    Nak haghap kat Akta Perhumpuanan Aman & SOSMA polis tok leh buat apa apa pun sebab nak membukti kan kesalahan jadi satu masaalah. Kalo kurang eviden mahkamah akan tolak bulat bulat…ni la jadi tabu pada PDRM la ni…nak dakwa salah tak dakwa lagi plak salah,semua jadi serba salah. Masaalah…masaalah.

    Ni la Dilema PDRM…di haghap kan supaya Tun M sudi menulis buku pasai fenomena terbaru era global ni macam buku The Malay Dilemma dulu.

    Reply

Leave a Reply to tony gunawan Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *