Apa Barang Keperluan Yang Dah Naik Harga?

Share


DALAM kelam kelibut isu barang naik harga yang disebutkan di sana sini oleh pihak pembangkang sekarang, para macai yang terlalu teruja dah lupa nak sertakan bukti barang keperluan apa yang dah naik harga.

Dalam Facebook, dalam Twitter, dalam blog dan sebagainya, penulis puas tunggu bukti beras naik harga ke, tepung naik harga ke dan sebagainya tapi hampa.

Penulis sendiri baru saja beli barang keperluan, nampaknya semua macam biasa lagi, takda apa yang berubah pun.

Jadi apa isunya yang nak berkumpul sangat nanti tu?  Budak-budak penyokong himpunan malam Rabu nanti, majoritinya budak Universiti, depa ni nak hidup pun harap bantuan mak bapak dan pinjaman PTPTN, tau apa pasal kos sara hidup?

Tapi penulis dengar di Selangor, peniaga dah banyak naikkan harga barang bukan keperluan sebab mereka terpaksa tanggung kos tinggi untuk jalankan perniagaan.  Manakan tidak, kalau caj lesen pun dah naik sampai 400%, nak jual barang murah macam mana?

Malah ada juga dengar barang keperluan seperti gas memasak yang dah sampai ke tahap tak masuk akal – bukan kerana harga asas bahan itu yang naik, tapi sebab peniaga menaikkan caj penghantaran sesuka hati.

Hal macam itu sepatutnya masalah dengan kerajaan negeri tersebutlah, apa yang nak dibabitkan kerajaan persekutuan sebab setahu penulis belum ada apa barang keperluan yang naik setakat ini.  Subsidi masih berjalan, kawalan harga masih berjalan, takde apa yang berubah.

Tak tahulah kalau yang berhimpun di Dataran Merdeka malam tahun baru nanti menunjukkan himpunan tersebut kepada kerajaan Selangor, tapi malu nak sebut, buat-buatlah salahkan kerajaan persekutuan.

Maka tidak hairanlah kenapa alasan nak berdemonstrasi di Dataran Merdeka nanti dah mula kelam kabut.

Asal ceritanya, hanya ada satu NGO (TURUN) – menumpu kepada penurunan kos sara hidup, sekarang dah wujud beberapa NGO lagi (semuanya haram dan tidak didaftarkan) yang disebut akan turut serta dalam himpunan pada hari itu.

Dari maklumat yang penulis dapat, sekurang-kurang 3 NGO lain (selain TURUN) akan turut berdemo pada hari tersebut seperti SAMM, Jinggay 13, dan Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM).  Satu NGO baru, Gerakan 3112 pun dilaporkan akan turut serta.

Semua NGO ini dilaporkan oleh Timbalan Ketua Polis Kuala Lumpur akan bawa unsur-unsur keganasan pada hari itu nanti dan kita semua menantikan tindakan tegas pihak berkuasa kalau dakwaan itu ada kebenarannya.

Takkan nak tunggu benda tak baik berlaku baru nak ambil tindakan, tak gitu?



31 thoughts on “Apa Barang Keperluan Yang Dah Naik Harga?

  • December 29, 2013 at 10:28 pm
    Permalink

    yg paturun sewa dan cukai pintu selangor mooo dan bujuk tak sedar diri lagi

    Reply
  • December 29, 2013 at 11:16 pm
    Permalink

    memang bangang diorang nih…belum naik pape lagi dah meroyan…len laa dah tiga bulan makan dedak ayam sebab x mampu nak idup….yang paling best…yang kebanyakan yang meroyan lebeh2 nih keje pon tak….mental dowh….

    Reply
  • December 30, 2013 at 8:00 am
    Permalink

    ini semua kerja pengikut yg diaorang asyik tonton video porno nuar ibrhim dan stopa ali. bila kepala otak dah kotor, kerja pun buat yg kotor dan tak waras. sepatutnya perhimpunan haram dibuat di pejabat MB Selangor di Shah Alam.. awal2 aku dah sebut sebelum ni, kenaikan lesen niaga hingga 400% sengaja dinaikkan di Selangor agar peniaga naikkan harga barang.Bila harga naik, rakyat tak sedar mana punca asalnya dan salahkan kerajaan pusat..inilah strategi Yahudi dalam kerajaan negeri Selangor.
    Kalau orang Melayu yg berdemonstrasi tu aku yakin mereka adalah jenis YANG BERHUTANG DENGAN BANK RAKYAT, LEPAS HUTANG, BUAT LOAN LAGI, MEREKA JENIS PAKAI KERETA DAN MOTOSIKAL TAK BAYAR DUIT MUKA..PAKAI DULU LEPAS TU BARU FIKIR MACAMMANA NAK BAYAR..MEREKA JENIS BELI PERABUT BERHUTANG..BAYAR ANSUR-ANSURAN..MEREKA JENIS PAKAI HANDPHONE PALING CANGGIH…MEREKA JENIS PAKAI KERETA YG LEBIH MAHAL DARI RUMAH ATAU RELA MENYEWA DARI MENDAHULUKAN BELI RUMAH DEMI NAK TAYANG KERETA…MEREKA JENIS MANUSIA YG SUKA SALAHKAN ALAM DAN SEKELILINGNYA SEBAB GEMAR DENGAR CERAMAH PUAK HJ HADI DAN NUAR BRAHIM..DAN MEREKA JENIS BANGGA CINA PUKI..LU BANYAK BERANI, SEBAB CINA PENAKUT DAN SURUH MEREKA YG TURUN BERARAK DIJALAN RAYA.. mereka ni adalah ZOMBI belaan PKR, PAS dan DAP!

    Reply
    • December 30, 2013 at 9:56 am
      Permalink

      Pedih sekali lontaran statement untok macai pakatan yang suka ‘demo bersiri’ tak habis² bagi ‘menguji’ pemerintah entah sampai bila.

      Reply
    • December 30, 2013 at 10:33 am
      Permalink

      Lontaran paling pedih buat macai pakatan yang menjadi pak turut dalam siri² demo menentang kerajaan bagi memenuhi nafsu pemimpin² karut yang tak berkesudahan.

      Reply
    • December 30, 2013 at 2:10 pm
      Permalink

      dulu balun puki chinadoll RM2 ribu sekarang ni naik RM2 ribu setengah, senyap pulak si nuar dan apek-apek DAP tak nak komplen

      Reply
  • December 30, 2013 at 8:29 am
    Permalink

    agak mustahil le kalau hang tak biasa pergi kedai/pasar atau supermarket cari barang keperluan….org pekak dan buta pun boleh tahu barang2 le ni naik rega…takde le ubat gigi ke, kobis ke,kacang panjang ke, kicap ke naik hingga RM100 sekilo atau sebotol…tp yg penting hampir semua barangan dah naik rega….bodek pun patut2 le….

    Reply
    • December 30, 2013 at 8:53 am
      Permalink

      nak murah tanam sendiri .buat sendiri , tangkap ikan sendiri .

      Reply
      • December 30, 2013 at 11:40 am
        Permalink

        Teringat mek tentang jwpn menteri cap ayam hari tu bila menerima rungutan dari rakyat tentang kenaikan harga ayam……jangan makan ayam katanya……alahai sama level !!!!!!

        Reply
        • December 30, 2013 at 3:31 pm
          Permalink

          Menteri tu sama atas sikit level pemikiran dgn Mek Esah…takkan Mek dah lupa!!!

          Mek esah says:

          Hang tak belajar sains ke masa kecik2 dulu…masih ingat cikgu ajar ” rantaian makanan”…haaa tu le dia……ini semua angkara yg BN buat ….kesannya habis makhluk di atas mukabumi msia terkena….

          9:47 PM on December 28, 2013

          http://www.mykmu.net/?p=38425

          Reply
          • December 30, 2013 at 4:39 pm
            Permalink

            hahaha mek esah si macai ni memang low level betul otak dia

          • December 30, 2013 at 4:51 pm
            Permalink

            Apa boleh diharapkan dgn budak lulusan PASTI macam Mek ni…

            Masa awal2 Mek post pasal “rantaian makanan”, berdekah2 aku ketawakan lawak BDODH Mek!!!

            Mek, just to let you know that I will miss lawak4444 antarabangsa Mek after 31st December 2013

            Teruskan JIHAD Mek…TURUN 31 December ni di kawasan2 yg ditetapkan oleh Rahim Goose!!!

    • December 30, 2013 at 9:25 am
      Permalink

      belilan barangan kat Kedai Rakyat 1 Malaysia..hahaha…aku beli murah betul…tapi biasala trend pembangkang..tak suka tu semua…nak yang branded…baghalll

      Reply
    • December 30, 2013 at 11:09 am
      Permalink

      Padan muka mek….undi pakatan haramjadah, kerajaan negeri naikkan cukai perniagaan, peniaga naik harga barang….rakyat selangor yang susah!!!!!
      Meh aku sediakan dedak ayam untuk ko kalau ko rase tak mampu nak beli barang. Atau ko nak aku sediakan reban ayam untuk ko? Woii!! Reban ayam pun mahal kat selangor ,…berbanding reban ayam kat kelate.

      Reply
      • December 30, 2013 at 11:37 am
        Permalink

        Akibat tempias kesan dari kerajaan pusat menaikkan rega petrol dan diesal itu hari,…..inilah bahananya

        Reply
          • December 31, 2013 at 5:47 pm
            Permalink

            firasat saya mengatakan mek tu lain dari mek ni.

        • December 30, 2013 at 4:42 pm
          Permalink

          cukai dinaikkan oleh Pakatan ada kaitan dengan kenaikkan petrol kee mekk ?? memang kau ni macai penjilat taik Pakatan laa kau ni

          Reply
        • December 30, 2013 at 8:22 pm
          Permalink

          Aku nak tanya hang mek esah bengap ni….harga baru setong gas masak 14 kg kat Selangor dengaq habaq mencanak ka RM37.00 pasai salah kerajaan federal BN ka..? Pasai apa harga kat negehi lain tak ikut naik…? Kan ka pasai sewa kat premis di PJ dah naik kadaq sewa premis perniagaan oleh MBPJ.

          Berapa harga setong gas masak 14kg kat Kelate mek esah oiii…sama ke ngan kat PJ tu hah…? Jangan nak menipu la mek esah berdosa tu….!!!

          Reply
      • December 30, 2013 at 8:26 pm
        Permalink

        Reban ayam tu subjektif la…ada ka maksud reban ayam tu premis kemaksiatan seperti rumah urut,pelacoran,perjudian dll yang bercambah kat Selangor & Kelate…?

        Reply
    • December 30, 2013 at 8:49 pm
      Permalink

      Ada ka kenaikan harga barangan tu salah kerajaan federal…? Ni semua berpunca dari faktor faktor kemanusiaan & sumber alami.

      Coba hang renung kan semula pada waktu dulu ketika hang masih bersekolah. Menurut kata bapak aku semasa dia bersekolah dulu dulu dapat belanja sekolah cuma 20 sen jerr berbanding ngan murid murid la ni tak kurang RM3.00…pasai apa berubah drastik macam tu…? Ni semua ikut kemahuan manusiawi sendiri…banyak wang dalam kocek depa maka besaq la nafsu berbelanja depa…semua bnak di beli walo pun tak berapa nak perlu pun tyapi demi rakus depa buaty apa saja nak tunjuk kemewahan hidup. Ni la di kata Faktor Kemanusian.

      Bila manusia banyak wang dalam kocek bila berbelanja sakan menyebab kan sumber bekalan semakin menyusut dalam pasaran pasai permintaan/demand para pengguna semakin meningkat…menyebab kan sumber bekalan/supply kurang dan akhir nya harga pun naik mencanak ka paras tertinggi. Ni la di kata kan Faktor Alami/natural factors.

      Ada ka kekurangan sumber bekalan & banyak pitih rakyat dalam kocek ada la salah kerajaan yang memerentah…? Ada ka kalo PR pegang kuasa pemerentahan di Malaysia sejak merdeka dah tentu harga barangan termasuk petrol tak akan naik…? Ada paham ka wahai mek esah serba bengap lagi pandir nih…? Lain kali baca la maklumat soheh tang ekonomi & sosiologi….jangan dok sakan tatap Harakah & blog sampah dalam internet tu….!!!

      Reply
  • December 30, 2013 at 9:20 am
    Permalink

    Alhamdulillah..buat masa sekarang sy masih hidup mewah..dgn berbekal biasiswa setiap bulan…pegang prinsip ukur baju badan sendiri

    Reply
  • December 30, 2013 at 9:24 am
    Permalink

    cukai pintu kat selangor yang tak turun…naik lagi ada la…
    yuran pernigaan tu pun patut turun..ini naik sampai 400%…apaa citaaaa!!

    Reply
  • December 30, 2013 at 1:45 pm
    Permalink

    Yg naikkan harga adalah golongan peniaga/pembekal. Siapa peniaga/pembekal dan berbangsa apa?

    Reply
  • December 30, 2013 at 4:03 pm
    Permalink

    Dulu aku kata, k’jaan jangan sampai rakyat turun jalanraya. Ramai yg. cabarkan.. macam2 korang kata, dah takda orang nak turun demo konon. So.. sekarang kenapa kecoh pulak?
    Tengok je lah.. 500 ke 50k yg. turun.

    Reply
    • December 30, 2013 at 4:09 pm
      Permalink

      Diharap Bujuk akan menyertai pehimpunan ni. Kalau boleh, bawaklah sekali anak bini. Diharap Bujuk dan keluarga akan berhimpun di kws2 berikut yg telah ditetapkan oleh FUCKUTAN:

      1) SOGO: Traffic Junction
      2) Puduraya, Traffic Junction
      3) KTM, Roundabout (near Masjid Negara)
      4) LRT, Masjid Jamek
      5) Komuter, Bank Negara

      Kalau puak2 FUCKUTAN berhimpun di kawasan2 selain daripada yg dinyatakan oleh saya di atas, maka itu tidak dikira berhimpun untuk “membantah kenaikan harga barang”, sebaliknya dikira sbg menyambut Tahun Baru 2014.

      Selamat BERJIHAD ya Bujuk!!!

      Reply
    • December 30, 2013 at 4:45 pm
      Permalink

      kepala hotak kau !! takde orang cabar , kerajaan hanya keluarkan amaran jangan buat demontrasi .. dasar munafik tak habis-habis kau ni !!!

      tu yang turun bukan rakyat , tu semua barua Pakatan !!! rakyat konon !!!

      Reply
  • December 30, 2013 at 5:15 pm
    Permalink

    takde sokongan, macai fuckatan cut & paste tunjukan ramainye yang !turn! sobona ea belum masa lagi bangkali nak simpan stamina Pru14 nanti. Atau depa akan salahkan pihak keselamatan sebab musabab tiada sokongan.

    Reply
  • December 30, 2013 at 8:14 pm
    Permalink

    Motif puak puak haram jadah Penipu Rakyat PR menganjur kan Himpunan di Dataran Merdeka pada malam Tahun Baru 2014 ada la satu strategi licik semata mata nak menutup segala kebejatan kerajaan negeghi bawah perentahan PR mengurus kan hal hal pembiayaan terutama kat Selangor. Depa la ni berusaha nak mengalih kan isu busuk penandbiran kerajaan negeghi PR ngan menuduh kerajaan federal jadi biang keladi tang kenaikan harga barangan berikutan ngan penarikan semula subsidi petrol,gula,tarif baru perelektrikan,kadaq baru berjadual lebuh raya tertentu & perlaksanaan GST 6% mengganti kan SST 16% menjelang tahun 2015.

    Pemimpin Penipu Rakyat/PR memang bijak nak mengena kan pihak lain ngan pelbagai tuduhan & fitnahan yang tak masuk akal. Memang la nama organisasi politik depa pun sinomim ngan sifat kebusukan: PR sebagai Pemimpin Rabak sebab dah ramai pungkoq jantan dah koyak kena tusuk dari belakang…PKR sebagai Politikus Kelentong Rakyat asyik mengencing rakyat yang bebal supaya percaya kat integriti depa…PAS plak sebagai Pemimpin Akal Sendat pasai pemikiran pemimpin penuh ngan sampah bertoksid dah tak mampu lagi nak berkembang subur minda depa….!!!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *