Hanya Kerana Berbeza Pendapat, Profesor Jadi Mangsa Buli Siber

Share

Oleh Zul Rawi

Hanya kerana memberikan pandangan yang berbeza, berhubung isu kenaikan kos sara hidup penceramah terkenal Prof Dr Muhaya Mohamad telah diserang dari pelbagai sudut khususnya dari tentera siber parti politik tertentu. Seolah-olah sebahagian rakyat negara ini sudah tidak boleh berbincang secara rasional dan diajak berbincang.

Prof Mahaya sebelum ini ketika diminta mengulas mengenai isu kenaikan harga barang meminta agar masyarakat berfikiran positif sebagai pendekatan untuk mencetus inspirasi. Menurutnya, umum menanggap peningkatan kos hidup sebagai satu perkara negatif sehingga hasilnya kekal negatif tanpa ada sebarang perubahan.

“Saya simpati dengan keadaan kenaikan harga tetapi kena faham konsep dunia. Tidak ada situasi di mana harga akan turun. Memang harga akan naik. Bukan apa yang berlaku itu penting tetapi respons kita terhadap apa yang berlaku.

“Kalau kita guna formula kita ini, peristiwa yang berlaku campur dengan respons kita menghasilkan hasil kehidupan kita. Kalau peristiwa itu negatif, respons kita negatif, hasilnya mesti negatif. Jadi, kita guna formula, peristiwa negatif iaitu barang naik, respons kita mesti sangat positif, maka hasilnya positif,” katanya.

Mereka bukan sekadar tidak bersetuju dengan pendapat yang diberikan, malah turut melemparkan kata-kata kesat, memaki hamun dan memberikan pelbagai gelaran yang tidak baik kepadanya. Berikut adalah antara kata-kata kesat yang dilemparkan terhadap beliau:

“Jenis Prof bateri cap ayam”, Mohd Haslin.

“Prof ini penting diri sendiri. Mana perasaan ikhwanul Muslimin. (Hanya) pentingkan darjat, duit, mengejar kebendaan sahaja. Tidak fikir perasaan orang miskin, mereka semua tidak minta dimiskinkan. Fikirlah, (sebelum) buat kenyataan, jangan jadi barua”, Halimi Puteh.

“Prof kangkung tak boleh, solusi teori nak buat halwa telinga boleh la”, Puteri Natasya binti AlBakri.

“Campak Prof ni dekat Syria dan suruh dia bertenang, bersyukur, dan think positive”, Cahaya Mataku.

“Ini profesor cari makan, alias profesor kangkung. Kalau dah kangkung, hanya pandai berteori sahaja. Gaji ribu-ribu bolehlah cakap. Puiiihhhh!!!”, Nazriaziz AlSheikh.

“Ya lah, nama pun profesor, tentulah banyak teorinya. bercakap dari bilik berhawa dingin berbeza dengan terjun ke medan. tanyalah rakyat yang berpanas, barulah tahu hakikat sebenar sama ada teori itu relevan atau tidak”, Insan Sepi.

“Kepala hotak dia la”, Selamat Mad.

“Bangang!!” Pak Berahim Mizan.

“Jadi prof ini, (cakap) ikut sedap mulut je”, Rosniariffin Che’Ros.

“Di saat ini, rasa nak sepak-sepak muka prof. Saya yakin, bila prof rela kami sepak muka prof, dengan mudah prof lap darah di muka prof, than reset dalam sekelip mata jadi positif”, Inspektor Shahab.

“Gugurkan gelaran prof. Dia ni tiada kemahiran mendengar”, Khaoril Amri.

“Doc ini ibarat menjolok sarang tebuan, silap hari bulan Macai”, Sheikh Zun Nurain.

“Jangan jadi macam macai la prof, open your mind”, Ahmad Hafiz.

“Sampah sahaja (pandangan yang diberikan), tunggu kau (Prof Muhaya) merempat nanti, baru kau tahu erti bersyukur”, Pendamping Kehijauan

“Prof paling bongok dalam dunia”, Rashid Wahari

Yang menjadi persoalannya ialah, apabila diteliti semula kebanyakan komentar yang diberikan datangnya dari akaun yang tidak mempunyai sebarang identiti atau dalam bahasa mudah, akaun palsu yang direka secara khusus untuk menyerang personaliti yang cenderung menyokong kerajaan.

Ia secara tidak langsung membuktikan bahawa rata-rata di kalangan mereka hanyalah tentera upahan @ macai yang diberi habuan tertentu untuk menyerang mana-mana tokoh atau selebriti yang memberikan pandangan berbeza dengan pakatan pembangkang.

Dengan cara itu, mana-mana tokoh atau selebriti akan menjadi takut untuk memberikan sebarang cadangan atau pandangan yang berbeza. Malah modus operandi yang digunakan dilihat sama dengan gerakan yang dilakukan sebelum pilihan raya umum yang lalu.

Bilamana sebarang kenyataan yang mengkritik pembangkang dan dilihat cenderung menyokong kerajaan akan diserang dengan pelbagai kata-kata kesat. Malah ada beberapa kes, mereka tidak akan teragak-agak untuk mengugut dan memberikan ancaman bunuh.

Ekoran serangan yang dilakukan itu, Prof Mahaya tampil sekali lagi bagi menjelaskan maksud sebenar yang ingin beliau sampaikan kepada masyarakat. Di dalam rakaman video yang dikeluarkan semalam, beliau mengatakan ia bertujuan untuk mendidik masyarakat agar sentiasa bersikap positif.

“Saya bukan ustazah, bukan ahli politik dan bukan ahli ekonomi. Saya hanya pencetus inspirasi yang semua orang tahu, gaya saya bercakap adalah untuk kita lakukan pada perubahan.

“Kita kena faham, ada benda yang boleh dikawal, ada benda yang tidak boleh dikawal, sebab itu ada doa “Ya Allah, ya Tuhanku berikan aku kekuatan untuk mengubah apa perkara yang aku boleh ubah, atau kekuatan untuk menerima apa-apa perkara yang tidak boleh diubah dan kebijaksanaan untuk mengetahui perbezaan antara keduanya.

“Memang banyak pihak, mahu saya buat kenyataan memarahi pihak yang menaikkan harga dan sebagainya. Pada saya ia sudah banyak diperkatakan, peranan saya (agar masyarakat berfikiran positif) dalam mencari jalan penyelesaian” katanya

Paling menarik, beliau turut mengatakan telah memaafkan mereka yang menghina beliau.

“Saya bukan ahli politik, memang prinsip saya untuk tidak membuat kenyataan yang berbaur politik… Tujuan saya buat (rakaman) video ini, bukan untuk memberikan justifikasi atau mengelakkan orang tidak menyukai saya. Kerana sebenarnya saya telah maafkan semua orang yang mengata saya.

“Saya Cuma bercakap dari perspektif saya, cara untuk kita melihat sesuatu (masalah) dan mencari solusi dan bukannya membesar-besarkan masalah” jelas beliau lagi.

94 thoughts on “Hanya Kerana Berbeza Pendapat, Profesor Jadi Mangsa Buli Siber

  • December 27, 2013 at 10:44 pm
    Permalink

    Profesor cap ayam !
    pembodek no 1 umno!

    Reply
    • December 27, 2013 at 10:51 pm
      Permalink

      Profesor tetap profesor nak jd profesor bukan mudah tony sebab tulah dia jelaskan dgn cara ilmiah.org cap ayam macam kamulah tony sebab tak tau sokong peliwat,syiah dan penzina tu haram.

      Reply
    • December 28, 2013 at 12:04 am
      Permalink

      anwar kata jadi profesor cap babi hutan

      Reply
    • December 28, 2013 at 12:45 am
      Permalink

      AKU TAK HARAPKAN APEK BODO NI UNTUK HORMATI ILMUAN MELAYU..tetapi aku harapkan mulutnya dikoyakkan oleh mana-mana orang Melayu!

      Reply
    • December 28, 2013 at 2:09 am
      Permalink

      barua racist DAPigs macam kau memang benci dengan Melayu pun apek tony !!!

      Reply
    • December 28, 2013 at 5:28 am
      Permalink

      tony bangang , sekurang2nya , dia dah ada tempat dia dalam kelas masyarakat malaysia , sebagai prof dr . tempat kau yg hina sebagai anjing kurap , hanya tahu menyalahkan umno , tak malu kah engkau ? selamanya jadi anjing kurap belaan guan eng & kit siang .

      Reply
  • December 27, 2013 at 10:46 pm
    Permalink

    Alaaaa prof jangan dok ambil peduli dengan langau-langau tu semua…jenis manusia yan memalukan Islam, usaha malas tapi semua nak free.

    Betul cakap prof, kalau negative kita hadapi dengan negative maka hasilnya mesti negative, depa tak faham konsep macam tu…depa jenis tak pi sekolah. Kita pakat ramai-ramai maafkan leh depa…kebodohan depa adalah cabaran Allah untuk kita.

    Reply
    • December 28, 2013 at 7:32 am
      Permalink

      terlebih perasan ni le yang bahana nya…..

      Reply
      • December 28, 2013 at 11:26 am
        Permalink

        Orang jahat akan takut pada kebenaran…itu kenyataannya.

        Reply
      • December 28, 2013 at 11:54 am
        Permalink

        macai Pakatan hina tu semua yang bagi komen macam orang takde agama tu bukan terlebih perasan jee mekk , tapi bodoh dan suka menipu !

        Reply
  • December 27, 2013 at 11:17 pm
    Permalink

    bersabar la prof…otak pembangkang ni otak udang…takleh pk rasional..

    ingat kat dunia ni semuanya nak freee…..

    Reply
  • December 27, 2013 at 11:23 pm
    Permalink

    mereka yg komen tu yg bodohh.sbb tu mereka tak boleh jadi prof,sbb mereka memang bodohh.bodoh tak sedar diri.

    Reply
    • December 28, 2013 at 7:30 am
      Permalink

      kalau sekadar cerdik je tp orang lain tak boleh tumpang buat apa ?

      Reply
      • December 28, 2013 at 11:29 am
        Permalink

        kalau cerdik buat jahat, buat apa nak tumpang mek…pasal tu la PAS tak ramai yang tumpang, undi pun merosot, kedah pun melepas.

        Reply
        • December 28, 2013 at 3:31 pm
          Permalink

          Tp hang lupa pasal terengganu ya….nyaris2 tu

          Reply
          • December 28, 2013 at 3:59 pm
            Permalink

            takpa dulu pun PAS pernah menang , janji UMNO kekal memerintah kakakakakaak

      • December 28, 2013 at 11:57 am
        Permalink

        cerdik orang pun nak tumpang kee mekk ??? memang sah bodoh tak habis-habis kau ni !!!

        Reply
        • December 28, 2013 at 3:35 pm
          Permalink

          Haaa kan dah cakap…. hang sombong sangat…siang2 lagi cerdik hang tak nak kongsi….asyik mencarut je memanjang…nasib le umno dpt makhluk mcm hang

          Reply
          • December 28, 2013 at 4:01 pm
            Permalink

            memang cerdik tak boleh nak kongsi mekk , terutama dengan orang yang mengaku tak berpelajaran macam kau .. orang cerdik dah bagi fakta pun orang bodoh macam kau hanya mampu mencarut , mencaci dan buat fitnah !! inilah kau mekk makhluk hina PAS !!!

          • December 28, 2013 at 9:43 pm
            Permalink

            Aiik pasal tak boleh kongsi….takkan kita nak mengaku berpelajaran mcm set umno….tp habuk pun tarak…tin kosong….cakap berdegar2 nak tolong rakyat masa belum pru…sudahnya kelentong…menyusahkan rakyat termasuk rakyat yg mengundi BN…kesiaaaaaann

          • December 29, 2013 at 12:11 am
            Permalink

            Mek esah says:

            Hang tak belajar sains ke masa kecik2 dulu…masih ingat cikgu ajar ” rantaian makanan”…haaa tu le dia……ini semua angkara yg BN buat ….kesannya habis makhluk di atas mukabumi msia terkena….

            9:47 PM on December 28, 2013

            Mek…tolonglah jangan kongsi “kecerdikan” Mek kat sini…

            Sampai “rantaian makanan” pun adalah angkara BN…

            http://memedsakri.blogspot.sg/2009/12/rantai-dan-rangkaian-makanan.html

            MUEH4444

          • December 30, 2013 at 5:07 pm
            Permalink

            camana nak konsi mekk ?? bla orang cerdik dah bagi fakta pun macai Pakatan boleh meroyan dan cakap macam orang gila serta buat fitnah dan putar belit .. tgk kau jee pun dah cukup mekk , ada kee manusia bodoh macam kau boleh cakap kenaikkan cukai dinegeri selangor sebab kenaikkan Petrol !!! ni memang sah bangang mekk !!!

      • December 29, 2013 at 5:16 am
        Permalink

        mek mau jadi bodoh kerana mek mau menumpang

        Reply
      • December 29, 2013 at 6:16 pm
        Permalink

        Kalau takat cerdik tok leh nok tumpang tu tak po jugok…ni dah bebal serta pandir lebih baik bagi pelempang biaq sampai tempang laghi lintang pukang tak cukup tanah macam puak puak jembalang Penipu Rakyat dok sakan tayang diri sedang menibai pompuan jalang,lepaih tu pekena karipap sampai mata jadi buntang sebab dah kenyang…..!!!

        Reply
  • December 27, 2013 at 11:28 pm
    Permalink

    Asyik suruh org posif memanjang….jgn negatif…memang le mek positif negatif ni kurang terasa kenaikan rega barangan kerana dia banyak duit….paling busuk pun jgn menyinggung golongan marhaen……banyak rakyat di seluruh negara hot skrg ni melainkan org umno…..

    Reply
    • December 28, 2013 at 12:48 am
      Permalink

      orang UMNO dapat mensesuaikan diri mereka hidup dalam dunia yg berubah dan berkembang sebab tu orang UMNO relex je..orang kamu Mek lebih sesuai duduk dalam hutan dan makan percuma pucuk kayu dan ikan sungai….

      Reply
      • December 28, 2013 at 7:21 am
        Permalink

        mau tak relax…hang pilih hang tanggung le…masalahnya yg tak pilih ni….asyik dok tanggung org punya….org bodo saja undi BN

        Reply
        • December 28, 2013 at 10:55 am
          Permalink

          Yg duduk slgr tak pilih Penipu Rakyat ni terpaksa tanggung jugak mmekk….org penang yg tak pilih pun kena tanggung gak. Penipu Rakyat juga naikkan cukai, naik gaji, naik kos sara hidup….air kat kelate pun naik mek walau colour air macam muka kau mek…yang paling bodoh masih pembangang DA, PAs, Pkr – Penipu rakyat

          Reply
          • December 28, 2013 at 9:47 pm
            Permalink

            Hang tak belajar sains ke masa kecik2 dulu…masih ingat cikgu ajar ” rantaian makanan”…haaa tu le dia……ini semua angkara yg BN buat ….kesannya habis makhluk di atas mukabumi msia terkena….

          • December 28, 2013 at 9:49 pm
            Permalink

            Mek….tolong jangan tulis lagi…

            Buat kena gelak dgn org jer!!!

            MUEH4444

          • December 28, 2013 at 9:53 pm
            Permalink

            Hang sudah berapa kali datang kelantan….kalau asyik dok tonton tv3suku dan laporan utusan meloya……nasib hang le…depa tu terang2 musuh kelantan …isu air sengaja direka2 dan dibesar2kan wpun sebenarnya ia tidaklah seburuk yang dilaporkan……

          • December 28, 2013 at 10:27 pm
            Permalink

            Fuiyoooo, waaahhhh…mek blaja sains ler jugak. Aku ingat ko ngan mahpuspus sama level….kira sepatutnya akal ko lebih skit lah yer….
            Mek, kalau kau rase kelate tu ok tempatnya dan air yg dikhabarkan naik 34%(tapi ko kata hak yg laen), apa kata kau balik hijrah dan menetap permanent kat sana dari ko duduk kat selangor…itu yg ko bgtau kan.

          • December 30, 2013 at 5:09 pm
            Permalink

            hahahahaha orang cerdik kalau nak kongsi kecerdikkan dengan orang bodoh macam kau memang tak boleh la mekk , kau betul-betul punya putar belit dan hanay menerima kebodohan kau jee !!!

        • December 28, 2013 at 12:10 pm
          Permalink

          ramai yang tak pilih Pakatan pun menanggung segala harga naik oleh Pakatan mekk !! camana ni mekk !! nampaknya bodoh makin galak kau ni hahahaha

          Reply
        • December 29, 2013 at 6:23 pm
          Permalink

          Selalu nya yang sakan dok tanggung ada la puak puak dari hamPAS suka usung bini oghang kote plak besaq macam terung cina dah la tu kuat muhung,muncung plak macam paruh bughung pucung suka menighuk apa apa saja asai kan berlubang kat depan apa lagi belakang janji untung…..!!!!

          Reply
    • December 28, 2013 at 2:11 am
      Permalink

      cara kau cakap mekk serupa cakap macai bodoh yang cuba nak bagi pandangan .. ribu-ribu punya komen macai Pakatan dalam tu semuanya satu otak dengan kau mekk !! otak bodoh !!!

      Reply
      • December 28, 2013 at 7:27 am
        Permalink

        memang otak bodo bagi umno…kerana mek tak jilat dan tak percaya kelentong umno….hehe

        Reply
        • December 28, 2013 at 10:57 am
          Permalink

          Tapi mek memang suker jilat najis hamPas, dap dan pkr.

          Reply
          • December 28, 2013 at 11:30 am
            Permalink

            hehehehehe….

        • December 28, 2013 at 11:58 am
          Permalink

          hahaha apa yang kelentong mekk ??? yang selalu kelentong dan kencing rakyat tu Pakatan jee , sampai kau sanggup jilat hahahaha

          Reply
          • December 28, 2013 at 3:39 pm
            Permalink

            Tak……selalu kelentong dan kencing bukan Pakatan tp yg sebelah sana…..patutnya lepas mengundi ni musim ” rakyat menuai” tp sebaliknya ” Musim rakyat menangis “

          • December 28, 2013 at 4:03 pm
            Permalink

            apa yang kerajaan kencing mekk ?? bagitau laa aku !!! kami nak fakta cakap ‘general’ ni tahap orang na fitnah !!!

            aku dengan terang kata Pakatan kencing rakyat , camana tu ?? Pakatan dan macai hina macam kau melalak macam anjing pasal kenaikkan harga TAPI Pakatan sendiri menaikkan harga sesuka hati mereka !!!

          • December 28, 2013 at 7:51 pm
            Permalink

            Ntah la kat hang mek…aku tak pernah jumpa pun rakyaat menangis sebab tarif letrik di katakan akan naik, sebab tol di katakan akan naik…

            tapi kalau abang non hang punya naik….akan ada rakyaat yang menangis !! dia buka kira jante ke tino, depan ke belakang, dia balun sokmo.

          • December 28, 2013 at 10:02 pm
            Permalink

            Org gila je menangis kat depan org bila letrik naik, petrol naik, gula naik dan bagai2 lagi naik….kalau mek menangis dalam hati je sambil menyumpah ” pasal le pemimpin umno ni baghal sangat” satu lagi totok umno je tak menangis bila barang2 naik……pasal depa sudah buta matahati….

          • December 29, 2013 at 4:00 pm
            Permalink

            hehehehehe….sebab ” rantaian makanan ” , mek pun nangis dalam hati…

          • December 29, 2013 at 7:07 pm
            Permalink

            Hehehehe…

            Tapi kali ni, Mek tak dpt luahkan perasaan…Mek hanya mampu duduk diam444, takkan berani nak kutuk UMNO lagi!!!

            Semuanya kerana “rantaian makanan”

          • December 30, 2013 at 5:12 pm
            Permalink

            orang tanya apa yang kelentong kau mekk tetap tak menjawab !!!

            inilah kaki putar belit dan kaki fitnah punya macai

        • December 29, 2013 at 6:26 pm
          Permalink

          Hang tu mek esah suka jilat lubang pungkoq idola hang tu selepaih dia taram cipap hang yang dah keghin gersang tu….!!!

          Reply
    • December 28, 2013 at 5:29 am
      Permalink

      orang marhaen kepala bana hang la mek . mek je marhaen bodoh yang melompat2 macam orang ilang akal tu . marhaen lain walau sekolah tak tinggi , tapi faham hakikat ekonomi dunia . boleh terima kenyataan .

      Reply
      • December 28, 2013 at 7:25 am
        Permalink

        faham ekonomi dunia ?…kah kah kah…musim dunia lain turun minyak kita naik rega minyak….itu hakikat ekonomi dunia?….itu le….asyik disumbat maklumat oleh utusan meloya dan tv3 memanjang….buka le minda tu bang oiii

        Reply
        • December 28, 2013 at 7:33 am
          Permalink

          eh…bukan kita kurang kan subsidi ke??? kalo setakat rege crude oil yang turun… x yah citer laa mek oii…bangang..

          Reply
          • December 28, 2013 at 11:31 am
            Permalink

            mek, apa cerita minyak siap proses yang husam jumpa di Kota Baru….senyap je

            hehehe…penipuan bodoh macam tu pun hang boleh percaya…ada baca ka ??

          • December 28, 2013 at 1:23 pm
            Permalink

            Mek isi kereta pakai crude oil, hahaha…

            Macam Mooh la Mek ni, sebab Mooh pun pernah kata begitu…

            Raplah, minyak siap proses tu dah disedut oleh Husam, satu sen pun tak mau bagi pada rakyat Kelantan…

            Mueh4444

        • December 28, 2013 at 12:02 pm
          Permalink

          bila masa pulak harga minyak dunia turun mekk ??? memang nak menipu jee laa kau ni mekk !!! bodoh nak mampus laa macai Pakatan ni kakakakakaka

          Reply
        • December 28, 2013 at 2:49 pm
          Permalink

          oii mek , bila masa minyak turun ? hang ni banyak sangat baca harakah , sebab tu tak menahu pasal ekonomi dunia . hang nak kata aku layan tv3 dgn utusan , tv dan surat khabar aku hari2 update berita2 dunia mek .sapa lagi ketinggalan skrg ? hang ka aku ?

          Reply
          • December 28, 2013 at 4:09 pm
            Permalink

            kena tipu dengan harakah laa tu , crude oil tu turun melalak lakk mekk kononnya faham ekonomi !!!

            cuba ambik setong crude oil tu dan buat isi minyak kat kereta kau mekkk , agak-agak kau meletup tak kereta kau atau terus masuk besi buruk ???

            inilah tahap kebodohan mekk dan macai Pakatan kakakakakaka

      • December 28, 2013 at 10:04 pm
        Permalink

        Ekonomi dunia?…hehe…udah cakap dah….ratib jgn tak ratib

        Reply
  • December 27, 2013 at 11:38 pm
    Permalink

    Seperti dalam posting-posting saya yg lepas, selalu saya nyatakan, setiap kata-kata penghinaan yang dilemparkan kepada seseorang akan berbalik semula pada orang yang membuat penghinaan tersebut. Semoga dengan iradat dan kudrat Allah, memberi kekuatan kepada Prof.

    Reply
  • December 28, 2013 at 12:13 am
    Permalink

    yang duk kutuk prof tu semua cina kapir malaysia depa lebih binatang dari binatang

    Reply
  • December 28, 2013 at 2:04 am
    Permalink

    Macai pakatan seumpama penyokong Liverpool yang tewas kepada Manchester City semalam. Hilang segala pertimbangan baik selama memegang takhta liga khususnya kepada pembantu pengadil. Jelas mereka hilang segala rasional selama ini kepada mutu pengadilan. Begitu juga pertimbangan positif mereka selama ini kepada Profesor Dr. Muhaya. Seolah-olah Dr.Muhaya menerima rasuah seperti penjaga garisan yang mengangkat bendera tanda pemain Liverpool sudah offside. Kesimpulannya, Jangan Jadi MACAI!!!!

    Reply
  • December 28, 2013 at 2:13 am
    Permalink

    aku tgk macai-macai yang kutuk prof tu pun semuanya Melayu , tapi dah macam orang takde ugama !!! hanya kata-kata nista dan fitnah jee mampu macai Pakatan berikan .. fakta langsung takde !! itulah macai hina Pakatan !!!

    Reply
  • December 28, 2013 at 3:28 am
    Permalink

    Ada satu komen dari AMIR MURSYIDIN : kalau yg gaji bawah 500 cmna?

    Jawapan aku ialah kalau dah gaji RM500, berbelanjalah seperti orang yang bergaji RM500. Jangan belanja wang macam gaji sebulan RM1500. Ukur baju di badan sendiri.

    Kalau nak income lebih, ambil inisiatif seperti mula simpan duit sikit-sikit, mulakan perniagaan kecil-kecilan secara part-time, cari kerja lain, tambah ilmu pengetahuan dalam bidang perlaburan dan kewangan.

    Susah bila ramai Melayu yg otak macam ni yg tak boleh fikir utk atasi cabaran hidup. Semua nak goverment tolong dari A to Z. Duduk KL kalau boleh jual nasi lemak satu hari 3 kg pun dah boleh hidup senang walaupun tak kaya.

    Melayu ni kebanyakannya malas nak berfikir tapi suka salahkan orang bila hidup tak cukup duit. Buang masa menyalahkan orang takkan mendatangkan wang.

    Reply
    • December 28, 2013 at 5:34 am
      Permalink

      org bangang aje beri pendapat gtu klu harga x bole nak padan dgn keperluan ..isilah minyak 5 rial sari bole pegi keja x bole nak blik ..mkaan nasi dgnn kuah ..

      Reply
      • December 28, 2013 at 6:00 pm
        Permalink

        Org bangang suka salahkan orang lain dari A to Z tapi tak mahu cermin diri sendiri.

        Reply
    • December 28, 2013 at 7:40 am
      Permalink

      bro…tambah sket…blaja part time pon bleh…kursus free banyak sebenarnya… kalo bleh berkorban setahun dua… insya allah…senang punyer hidup pada masa akan datang….len laa ko nih bangla atau pr indon…

      Reply
    • December 28, 2013 at 12:07 pm
      Permalink

      bangla , indon dan myanmar datang sini pun gaji lebih daripada tu !!! apa bangang laa macai Pakatan ni !!!

      ni kalau gaji dah takat rm1500 , takkan bodoh lagi sampai nak ambik kete ?? aduhhhh !!!

      Reply
  • December 28, 2013 at 5:31 am
    Permalink

    dalam ramai2 yg komen , cuma zamri hamzah masih adab susila dan waras akal . yang lain tu semua akaun fake , bodoh , bebal, bengap dan segala dungu .berani menyerang org dengan akaun palsu .

    Reply
  • December 28, 2013 at 8:32 am
    Permalink

    Assalamualaikum…
    Apa yg. kecoh2 ni. Semua orang berhak bagi pendapat, yg. tak berhak ialah menghina pendapat orang lain. Masing2 ada cara sendiri nak selesaikan masalah kenaikan harga, ada yg. nak berdemo supaya k’jaan lebih bertimbangrasa, ada yg. berforum luahkan perasaan dan pendapat, ada yg. nak buat kerja lebih, ada yg. nak kurangkan belanja dan perkara2 tak penting. Semua orang berhak tentukan tindakan mereka selagi tak menyalahi agama dan undang2.
    Pendapat aku Prof ni takda cacatnya pendapat dia, prof hanya war-warkan cara menghadapi BN(barang naik) dan takda salahnya pandangan beliau. Jika kita rasa tak sesuai dengan kita jangan ikut, kalau sesuai ambil. Menghina orang tidak menyelesaikan masalah kita.
    Betul… BN ni menyusahkan orang susah, tapi bagaimana nak hadapi BN? melalak, menghina dan menjerit 1 m’sia takkan memudahkan dan menyenangkan. Nak-taknak kita kena hadapi jugak, berfikiran +ve adalah 1 cara menyelesaikannya.
    Orang yg. bekerja/nasihat kerana Allah tidak terkesan dengan hinaan manusia, tapi orang yg. menghina orang itulah yg. akan terpalit hinaan.

    Reply
    • December 28, 2013 at 11:33 am
      Permalink

      Alhamdulillah…dah berhijrah rupanya hang bujuk…macam ustaz kazim.

      Reply
    • December 28, 2013 at 12:38 pm
      Permalink

      Kalau BN betul-betul menyusahkan rakyat, ko pernah fikir kenapa ramai kaum cina boleh hidup kaya di Malaysia.

      Ko tuduh Melayu ramai hidup susah sebab rasuah dlm kerajaan, kronisme, penyelewengan dsbg. tapi kenapa ramai kaum cina tetap kaya?

      Bezanya ialah cina ni otak dia pandai laburkan duit. Melayu buat terbalik dgn berjoli sakan sampai berhutang.

      Cina kalau pakai Honda Civic baru mungkin incomenya 6-7 ribu sebulan tapi kalau Melayu pakai kereta yang sama gaji sekitar 2-3 ribu je.

      Masa tahun 2009, aku ada terbaca akhbar The Star muka surat 3, berita kecil. Pada masa tu kerajaan pimpinan UMNO ada lancarkan satu skim perlaburan amanah saham.

      Aku tak ingat sama ada ASN atau ASW. Kuota Melayu/Bumiputra = 51%, kuota bukan Bumi = 49% dan kalau tak silap aku kaum cina dapat kuota 38%.

      Dalam masa tiga hari sahaja, semua kuota saham cina habis dijual. Tapi kuota Melayu selepas tiga hari perlancaran? Tak sampai 1% terjual.

      Beli saham boleh dapat dividen tiap-tiap tahun. Itu cerdiknya otak cina pemakan babi. Tapi Melayu ni suka salahkan orang dia ada duit pergi beli kereta canggih, beli henfon canggih & tablet, melancong, beli perabot lepas tu duit dia semua habis.

      Cina simpan duit dalam bentuk aset saham, aset hartanah, aset perniagaan dan hasil keuntungan barulah dia belanja untuk materialistik.

      Reply
      • December 28, 2013 at 1:16 pm
        Permalink

        Sorry la… cina(kafir) diorang takda halal/haram. Zaman Nabi dulu pun Umat Islam banyak yg. miskin. Dalam Quran pun sebut umat Islam jangan susah hati sebab miskin.. kerana Allah akan balas kemiskinan d dunia dengan kekayaan d akhirat. Tapi hanya untuk mereka yg. beriman dan amal soleh serta sabar. Allah itu maha pemurah lagi pengasih, pemurahnya Allah semua makhluk d beri rezeki mengikut usaha mereka, Kasihnya Allah hanya untuk orang Islam dan balasannya RAHMAT dan KEBERKATAN atas rezeki mereka.
        Tapi kalau d dunia kita miskin, tidak beriman dan amal soleh… jadilah kita orang yg. rugi dunia dan akhirat.

        Reply
        • December 28, 2013 at 2:14 pm
          Permalink

          Cina kafir yg ko hina tulah 95% pangkah DAP. Dalam pakatan skrg, PAS cuma melukut di tepi gantang. Hanya harapkan belas ihsan dari DAP.

          Ko byk main ayat Al-Quran tapi satu ayat pon ko tak bagi. Sini aku kongsikan satu ayat pasal bersyukur.

          2:172 : Wahai orang-orang yang beriman, makanlah di antara rezeki yang baik-baik yang Kami berikan kepadamu dan bersyukurlah kepada Tuhan jika benar-benar hanya kepadaNya kamu menyembah.

          Kita bukan sahaja perlu berusaha tapi juga perlu bersyukur supaya Tuhan tambahkan nikmatNya kepada kita semua.

          Reply
          • December 28, 2013 at 4:17 pm
            Permalink

            Kalau aku undi PAS ko kata sokong DAP, orang yg. undi UMNO tentunya sokong MCA, Gerakan, MIC, PPP dan banyak lagi parti bukan Islam. D tepi atau tengah gantang tak penting, jika kamu kuat dan banyak kerusi kamu ke depan. Apakata semua melayu bagi sokongan/undi pada PAS, tentunya PAS yg. akan kemudikan PR.
            Ironinya.. orang melayu yg. akan jadi PM.

          • December 28, 2013 at 5:17 pm
            Permalink

            jauh beza DApigs dengan parti bukan Islam dalam BN bujuk .. UMNO adalah kuasa sebenar yang mempertahankan Islam .. PAS dengan DAPigs buat apa ??? DAPigs laa pejuang murtad dan LGBT , dalam BN orang macam ni takde tempat !!!

            orang Selangor dah pilih PAS hinggakan dapat kerusi banyak , apa PAS buat bujuk ??? betul kee PAS kemudi PR ? kat Selangor pun dah contoh sampai pemimpin PAS sendiri mengalah .. padahal sebelum ni nak hapuskan judi , disko , arak dan segala maksiat !!! tapi PAS ada kuasa apa yang PAS buat bujuk ??? takkan dah jadi halal semua tu !!! apa undang-undang Islam dah tertegak kat Selangor ni ??? takkan dah buang dalam sungai sungai kot !!!

            sampaikan kes murtad pun exco agama Selangor kena buang sebab menangkap puak DAPigs yang menjalankan murtad …

            macam ni kau kata PAS kemudi PR ?? kakakakaka undang-undang melarang arak dijual di kedai 24 jam pun dah hilang bila kena herdik dengan DAPigs !! macam ni kau kata PAS kemudi PR !!! kakakakakakakaka

      • December 28, 2013 at 1:20 pm
        Permalink

        Bukan tu sahaja saudara Nusantara Jones, kawan saya cerita Skim Perumahan Rakyat 1 Malaysia (PR1MA), org2 Cina laju jer apply skim PR1MA…org Melayu, masih beretorik lagi…

        Kenapalah bangsaku tak mahu ubah sikap ni…

        Reply
    • December 28, 2013 at 2:52 pm
      Permalink

      BN menyusahkan orang susah . orang susah mana yang terasa susah tu hoii … klu org susah tu dia rajin usaha , berdoa , takde sesusah mana pun hidup dia . kalau dia pemalas nak mampus , itu boleh cakap orang susah yang menyusahkan .

      Reply
      • December 28, 2013 at 4:36 pm
        Permalink

        Seorang kakitangan k’jaan gaji Rm. 3000, anak 7, jaga Ibu bapa yg. tua. Kerja luar tambah rm1000. Dengan keadaan BN(barang naik) sekarang dia boleh hidup sederhana.. ke tidak?
        Sewa/beli rumah rm500
        bil bulan rm300
        ansuran kereta rm500
        tol rm10 x 20hari =rm 200
        minyak rm10 x 20 hari =rm200
        tambang BAS sekolah rm30 x 5 =rm150
        anak U rm200 x 2 =rm400
        ubat2 ibu-bapa rm=100
        belanja sekolah anak rm250(5 orang)
        yuran SAR rm100(3 orang-contoh)
        itu tak kira hutang kad kredit, beli perabot dan lain2.
        Jumlah dah rm2700
        agak2 cukup ke makan rm1300 sebulan untuk keluarga 10 orang?
        Ini keadaan kebanyakan rakyat m’sia. Belum kira yg. kerja sendiri, noreh getah, nelayan dan lain2.
        Belum kira beli kain-baju dan keperluan lain.
        Belum kira anak masuk hospital dan sakit2 lain.
        Untuk hidup selesa.. hari ni gaji kena rm10k. Sebab tu ibu2 ramai yg. bekerja, dah masalah jaga anak pulak, beli masakan d luar pun mahal, anak2 tak terurus… nanti jadi bohsia, bohjan, mat rempit, doktor tak bertauliah… k’jaan juga yg. susah.
        Apakah orang seperti d atas ni malas?

        Reply
        • December 28, 2013 at 5:03 pm
          Permalink

          hahaha kelakar laa macai Pakatan ni hari bagi yang bergaji rm1500 , sekarang bagi pulak yang bergaji rm3000 .. apa yang sebenarnya kau nak belit ni bujuk ???

          kalau manusia munafik nak berbelit macam kau bujuk bawak yang gaji rm10k pun gerenti tak cukup kakakakaakakakak

          Reply
        • December 28, 2013 at 5:57 pm
          Permalink

          Dah tahu gaji RM3000 cuma mampu bela dua orang anak, yang pergi buat sampai tujuh tu namanya bodoh bin bahlol. Kenapa tak buat anak sampai 15 orang? Skrg zaman moden boleh makan pil perancang keluarga, pasang IUD dlm faraj atau pakai kondom.

          Bukan aku nak cerita lucah tapi setiap anak yang kita sendiri buat mestilah disertai dengan kemampuan kita membesarkannya dengan sempurna. Dalam saudara-mara aku, anak paling ramai dalam satu keluarga ialah empat orang.

          Kalau sampai tujuh, jangan salahkan kerajaan apabila kita tak mampu membesarkannya dengan sempurna.

          Reply
          • December 28, 2013 at 9:33 pm
            Permalink

            Itu satu contoh…
            Boleh buat kajian penduduk m’sia(melayu). Cina mungkin 2-3 anak. Ini rezeki yg. Allah bagi.. aku tak sebut 10-15 orang walaupun ada, sebab ini adalah purata keluarga d m’sia.
            Hang tau tak berapa gaji minimum sekarang, itu pun aku ambil gaji purata jugak. Cuba bayangkan yg. gaji rm1500?
            Mereka hidup InsyaAllah sempurna, tapi kena ikat perut, kena banyak sabar. Kalau tidak jadilah penyeluk saku, ragut, rompak, jual dadah, gro dan lain2. Golongan ni yg. k’jaan perlu prihatin..

          • December 28, 2013 at 9:44 pm
            Permalink

            Naluri manusia Bujuk, gaji banyak mana pun takkan cukup…

            Jadi berbelanjalah secara berhemah dan berpatutan dgn pendapatan…

          • December 31, 2013 at 5:25 pm
            Permalink

            Bagi contoh patut2 la Bujuk. Aku pergi kerja naik kapcai je. Kalau aku bawak kereta aku kena spend RM30 sehari tapi kalau bawak kapcai aku spend RM4 je.

            Aku malas nak membebel pasal kenaikan harga minyak dan tol ni. Aku lebih bersikap proaktif. Kita ada banyak alternatif dan alternatif yang aku ambil ialah naik kapcai. Orang lain boleh gunakan kaedah car pooling. Member aku duduk Senawang dan kerja kat Freescale Sungai Way. Diorang car pooling dan spend sorang RM300/sebulan.

            Contoh yang kau bagi tu aku sendiri tak mampu dengan gaji sekarang. Tapi kita pakai akal lah. Jangan asyik nak tuding jari cari kesalahan orang. Aku perati yang orang Malaysia esp pembangkang lebih senang menuding jari dari mencari jalan untuk memperbaiki taraf kehidupan dan mengurus perbelanjaan.

          • December 31, 2013 at 8:48 pm
            Permalink

            Org2 FUCKUTAN hidup nak FREE jer…

            Nak usaha jadi kaya, jgn harap la!!! Depa ni memang PEMALAS

            Tapi kalau mau tipu jadi kaya, depa Org2 FUCKUTAN paling laju buat!!!

        • December 28, 2013 at 10:16 pm
          Permalink

          Sebenarnya boleh adjust lagi perbelanjaan tu….kalau sampai ke tahap nak jimat. Ini pun untuk mereka yang tinggal di bandar yg ada tol……kalau kawasan pekan atau kampung, tol takder….
          Tak pyh belanja sakan mcm beli perabot slalu, tukar langsir stiap raya…blanja ikut mampu….

          Reply
  • December 28, 2013 at 11:35 am
    Permalink

    Semua orang sukakan kesenangan, rezeki yang lapang, keuntungan serta pulangan yg lumayan. Tapi, manusia juga sering di uji dengan perkara yang di benci..Jadi tidak mustahil, kenaikkan kos hidup juga satu bentuk ujian Allah. Hal ini di tunjukkan dalam satu peristiwa di mana harga barang di pasar Madinah menjadi mahal pada zaman Nabi S.A.W. lalu mereka ( para sahabat ) berkata : Wahai Rasulullah, harga telah mahal maka tetapkanlah harga untuk kami supaya orang miskin dapat membeli dengan harga mampu. Namun Baginda enggan memenuhi permintaan itu antaranya kerana bimbang menzalimi peniaga. Jawab Baginda ; Sesungguhnya Allah yang menetapkan harga itu. Dialah Allah yang melapangkan dan Dialah Allah yang menyempitkan, Dialah Allah yang memberi rezeki. Sungguh aku berharap aku bertemu Allah dalam keadaan tidak ada seorang pun dari kalian yang menuntutku dalam kezaliman terhadap darah mahupun kezaliman terhadap harta. ( HR. Ahmad, Abu Daud ) Dengan ini adalah di harapkan kita harus berusaha untuk tunduk redha pada takdir, dalam erti tidak terlalu tertekan sehingga hanya akan menambah beban. Ini kerana ujian (kenaikkan harga) yang di alami manusia tidak sama sekali akan mengurangkan rezeki yang telah Allah tetapkan pada seseorang hambanya. Tapi teruslah berusaha menambah rezeki dengan mengikut syariat yang betul. Insyaallah.

    Reply
  • December 28, 2013 at 12:55 pm
    Permalink

    seorang pemelihara kucing dan anjing yang marah melihat kuda kencing berdiri doktor haiwan yang mempertahankan cara kuda kencing berdiri. Itulah ibarat orang yang sentiasa bila berfikir dia berfikir negatif, apabila diberi nasihat cubalah berfikir di saluran positif, dia tetap tidak faham malah memarah si pemberi nasihat pulak.
    Sebab itulah BAHAYA apabila sikap pemimpin parti politik dan ahli agamawan yang gagal mengajar ahli dan pengikutnya berfikir positif dan negatif di setiap tempat dan masa. PAKATAN sudah dijangkiti penyakit yang dulunya ada pada penyokong UMNO iaitu melihat hanya negatif apa yang pihak lawan tegur dan cakap.

    Reply
  • December 28, 2013 at 2:32 pm
    Permalink

    Adakah ahli agamawan gagal mengajar ahli dan pengikutnya berfikiran positif ? Ahli dan pengikut dari kem mana ? Rata-rata ahli dan engikut kem mana yg terpekik terlalak sekarang ? Ahli dan pengikut UMNO ke ? Kalau bukan, ermakna ahli dan agamawan telah menjalankan tugas masing-masing dengan berkesan walaupun di maki dan cerca. Saya rasa ahli dan agamawan UMNO tetap utuh. Insyaallah.

    Reply
  • December 28, 2013 at 3:20 pm
    Permalink

    PR semakin goyang bila kebenaran dibongkarkan…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *