DAP Naikkan Lesen Perniagaan Dan Cukai Pintu 400% Tanggung Kenaikkan Gaji Adun?

Pakatan pembangkang mengutuk mencaci mencerca sebarang kenaikkan harga yang dilaksanakan oleh pihak kerajaan. Tindakan kerajaan menaikkan harga bukan bertujuan untuk membebankan dan menzalimi rakyat. Namun tindakan pakatan pembangkang menaikkan kos seperti lesen perniagaan, cukai pintu sehingga 400% tidak langsung masuk akal. Setelah mereka dengan bangga dan angkuhnya menaikkan gaji Adun dan speaker dengan cukup tinggi mereka menzalimi rakyat Selangor pula dengan kenaikan kos yang tidak munasabah.

 

Gaji pokok Speaker akan naik daripada RM6,109 kepada RM22,500 manakala timbalannya daripada RM3,327 kepada RM15,750. Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim pula akan menerima gaji pokok sebanyak RM29,250 berbanding tangga gaji lama RM14,175.  Tambahan gaji EXCO pula naik daripada RM6,109 kepada RM20,250. Manakala, elaun bulanan kesemua Ahli Dewan Undangan Negeri pula meningkat daripada RM6,000 kepada RM11,250

 

Pakatan pembangkang akan  menaikkan bayaran 90 jenis lesen perniagaan di bawah Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) mulai tahun hadapan. Malahan  kenaikkan cukai pintu ini turut melibatkan rumah kebajikan orang tua, rumah orang kurang upaya, pusat penjagaan kanak-kanak yang bergantung kepada ehsan  sumbangan kewangan daripada orang ramai.

 

Selain daripada itu  pihak berkuasa tempatan turut mengenakan bayaran ke atas 32 jenis premis yang sebelum ini dikecualikan di bawah kerajaan Barisan Nasional (BN). Ini jelas bertentangan dengan slogan yang dilaungkan  Pakatan Rakyat yang mahu menubuhkan kerajaan berkebajikan.

 

 
Kenaikkan elaun Adun dan speaker Selangor terpaksa ditanggung oleh rakyat Selangor. Para pemimpin mereka hidup mewah dengan airmata rakyat. Sepatutnya mereka bantu kebanyakan pusat jagaan yang beroperasi secara persendirian  kerana golongan ini melaksanakan tanggungjawab sosial terhadap masyarakat.

 

Pihak Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) akan menaikkan cukai pintu 10 kali ganda bagi penduduk di kawasan Kampung Baru, Sungai Buloh, dan Kampung Baru Subang. Ini bakal membebankan rakyat. Kenaikan cukai ini berlaku hampir setiap tahun apabila ianya meningkat dari tahun 2011 dan 2012.  Senario yang cukup membebankan apabila penduduk yang membayar cukai pintu sebanyak RM1,470 pada tahun 2011 telah  menerima notis bayaran sehingga RM23,040 pada 2013.

 
Kenaikan gaji Adun, Speaker dan kenaikan cukai pintu dilihat amat tidak setimpal  dengan perkhidmatan yang diberikan oleh kerajaan pakatan Selangor. Masalah infrastruktur yang lemah dan sistem kutipan sampah yang tidak cekap menyebabkan justifikasi kenaikan cukai pintu langsung tidak munasabah.

 

Tindakan Majlis Perbandaran Subang Jaya menaikkan caj lesen perniagaan sebanyak 400% telah didedahkan oleh pihak  media. Para peniaga akan  mengalihkan kos tersebut dengan menaikkan harga barangan atau perkhidmatan yang ditawarkan masing-masing.  Akhirnya  rakyat yang akan menderita kerana terpaksa membayar harga yang mahal akibat kenaikan caj perlesenan tersebut.

 

Manakala peniaga-peniaga kecil yang tidak memperolehi margin keuntungan yang besar akan terbeban. Akhirnya  kenaikan ini akan menambahkan lagi perniagaan tidak berlesen di negeri Selangor kerana peniaga tidak mampu membayar caj lesen perniagaan yang mahal.

 

Sikap pakatan pembangkang yang mengata  dulang paku serpih mengata orang dia yang lebih dapat disaksikan oleh seluruh rakyat Selangor. Mereka mengutuk kerajaan namun merekalah yang sebenarnya menzalimi dan menyusahkan rakyat.

26 thoughts on “DAP Naikkan Lesen Perniagaan Dan Cukai Pintu 400% Tanggung Kenaikkan Gaji Adun?

  • December 19, 2013 at 7:04 pm
    Permalink

    Kadar Kjaan Sgor menaikkan gaji wssemblynmen berdasarkan kadar assemblyman Sarawak.

    Bila assemblymen sarawak gaji naik, korang tak bising pulak.

    i. Tengok berapa population s’gor bbanding sarawak
    ii. TS Khalid kata, dulu gaji kecik, tapi assemblymen byk main duit kat belakang.

    Sila dgr BFM.

    Reply
    • December 19, 2013 at 7:46 pm
      Permalink

      Population ??? luas kawasan kat serawak tu nak kira macam mana pulak ???
      Gaji kecik ke besar ke…anwar tetap main belakang !!

      Reply
      • December 19, 2013 at 10:28 pm
        Permalink

        dah naik gaji 400% pun assemblymen pakatan haram akan tetap main duit kat belakang

        kat belakang mana? jawabnya bukan kat belakang si mooh yakni punkoq si mooh atau kat belakang lori pasir tapi main duit kat belakang setiap pondok tol di S’gor pulak

        kat belakang lori pasir dah tak main lagi sebab merbahaya SPRM tengah buat siasatan

        Reply
    • December 19, 2013 at 8:11 pm
      Permalink

      apa laa kau meroyan ni moo lembu sebelum kenaikan gaji assemblyman Sarawak , kat parlimen dah cadang nak naikkan gaji ahli Parlimen .. dan kau tahu tak moo lembu sapa yang menentang kuat .. itulah baruah Pakatan , rupa-rupanya dalam diam Pakatan kencing rakyat dan gaji mereka yang naik menggila !!!

      Reply
    • December 20, 2013 at 10:16 am
      Permalink

      Naik gaji berdasarkan Sarawak? What kinda stupid excuse ni? Kenapa bandingkan dgn negeri BN, kenapa tak banding dgn negeri Pakatan e.g Kelantan atau Penang.

      Depan rakyat pemimpin PR kata “for the rakyat”, belakang kata “fuck the rakyat”.

      Dari macai sampai pemimpin PR, semuanya bangang.

      Reply
  • December 19, 2013 at 7:23 pm
    Permalink

    ini kali lah! jom berubah… masuk DAP la.. ehh.. keluar balik aspan?

    Reply
  • December 19, 2013 at 7:34 pm
    Permalink

    umno bangsat!

    Reply
    • December 19, 2013 at 7:48 pm
      Permalink

      Awat toni ??? hang tak dapat stock pek hoon ke ?? Ya UMNO bangsat sebab membiar kan sekolah SRJKC yang hanya keluarakan sampah masyarakat macam hang, SRJKC mesti di hapuskan !!

      Reply
    • December 19, 2013 at 8:16 pm
      Permalink

      hahahaha yang bangsat ialah puak DAPigs macam kau jee apek tony !!! konon menentang kenaikkan harga tapi Pakatan naikkan harga sampai 400% !!! menunjukkan apek DApigs hanya seorang pencacai bangsat !!!

      Reply
  • December 19, 2013 at 7:44 pm
    Permalink

    Kenaikan 400% cukai pintu ???? hehehe…pembangkang ni kalau naik kan harga semua main beratus-ratus %.

    Tariff air naik 100%
    Cukai Pintu naik 400%

    Nak kira macam mana tu ???

    Reply
    • December 20, 2013 at 10:18 am
      Permalink

      Gaji adun, speaker naik ratusan persen jugak. Mathematik mana diorang pakai ni.

      Reply
  • December 19, 2013 at 7:47 pm
    Permalink

    400% kenaikan cukai pintu di Pulau Pinang…ada hang fight ke mooo ??

    hahahahahah…

    Reply
  • December 19, 2013 at 8:09 pm
    Permalink

    belit moo lembu jangan tak belit

    Reply
  • December 19, 2013 at 8:14 pm
    Permalink

    kakakakaka kau baca artikel guna lutut kee moo lembu ???

    Selangor naikkan cukai sampai 400% persen tu jadi mana fakta kau kata Pakatan menentang kenaikkan cukai ?? kakakakaka bodohnya !

    Reply
  • December 19, 2013 at 8:21 pm
    Permalink

    pelik ia apek2 tak nak buat rusuhan apabila cukai pintu naik diselangor dan tak siapa bela rakyat selangor, kalau bn ajak buat rusahan dekat majlis pebandaran di selangor baru dia tahu, ingat bn buka kaki orang merusuh macam dap,bn tahu undang2

    Reply
  • December 19, 2013 at 8:41 pm
    Permalink

    gula felda punya GLC, beras orang melayu punya ,air syarikat GLS dan kerajaan negeri masing2 punya, kenapa apek dap tamak nak akan harta orang melayu sila jawab mooooo, apek dap dah kaya-raya moooo ,harta orang melayu baru 23%, kenapa apek dap nak harta orang melayu mooooo sila jawab?

    Reply
  • December 19, 2013 at 8:49 pm
    Permalink

    aspan alias…melayu lima posen… setakat kutuk bleh laa…idea tarak.. poochit..

    Reply
  • December 19, 2013 at 9:22 pm
    Permalink

    Selagi Pas tak sedar diri dan merelakan diri mereka jadi batu loncatan Dap maka selagi itulah terjadi spt apa yg terjadi.Nak buat camno sememang dasar syiah, lebih afdal bersekongkol dgn kafir dr bersahabat dgn Sunni. Melayu bodo dalam Pas menyebabkan Cina Dap dari cacing menjadi naga… dan Melayu teruslah jadi BONEKA,balaci yg bodo dan tertindas.Dan memang betul pun tindakan Hitler yg menghapuskan Yahudi… dan Yahudi Cina Dap yg tak sedar diuntung sedang membina SEBAB untuk dilanyak bila tiba masanya nanti….

    Reply
  • December 19, 2013 at 10:47 pm
    Permalink

    Akibat angkara umno….huru hara semua perjalanan hidup rakyat di seluruh negara!!!!!

    Reply
    • December 20, 2013 at 1:01 am
      Permalink

      apa yang huru hara mekk ?? pemikiran macai dan pemimpin Pakatan yang huru hara , sibuk sampai buat demontrasi nak bantah kenaikan harga .. tapi Pakatan sendiri buat sampai kenaikan 400% tu !!! kat area Kampung Subang tu banyak rakyat marhaen !!!

      Reply
  • December 19, 2013 at 10:51 pm
    Permalink

    so..macai2 PR..you tell me apa yg tak naik diMalaysia ni?.

    cuma bila PR naikkan…macai2 takkan menyalak..itu pasti.

    Reply
  • December 19, 2013 at 11:40 pm
    Permalink

    Boleh main pilih-pilih pulak depa ni dalam nak marah isu kenaikan. Maknanya yang bising selama ini adalah datangnya dari puak pembangkang, kerana mereka buat senyap je bila kerajaan kesayangan mereka naikkan harga itu dan ini. Nampaknya ada bloggers pro BN yang dah terperangkap dengan modus operandi pembangkang.

    Reply
  • December 19, 2013 at 11:49 pm
    Permalink

    Orang PP dan Selangor sayang dengan kerajaan pilihan mereka, sebab tu tak bising bila cukai naik, caj air naik. Tapi mereka benci dengan BN, maka segala apa yang dibuat BN akan diperbesarkan dan dikutuk. Siap buat demo depan DBKL lagi. Ini adalah merupakan propaganda politik mereka yang berat sebelah. Asalkan kita tak terpedaya sudah lah.

    Reply
  • December 20, 2013 at 9:56 am
    Permalink

    Bila DAP naikkan cukai, semua senyap.

    Bila cukai di KL dinaikkan oleh DBKL, pihak pembangkang bising dan berdemonstrasi. Dengan ini, kerajaan jadi takut dan mula berdolak dalik. Bila akur dengan tuntutan mereka ini, pihak pembangkang akan mendapat nama dan kredibiliti.

    Jangan salahkan pembangkang. Salahnya pihak kerajaan gagal mengendalikan kenaikan ini dengan cekap. Cara mereka mengendalikannya menyebabkan semua orang “confused”. Kenyataan-kenyataan yang diberi oleh menterinya pun menyebabkan orang ramai “confused” ! Biasalah tu.

    Janganlah menteri menganggap semua orang KL sebodoh dia !

    Inilah mainan politik. Pihak kerajaan bolehlah dianggap sebagai bola, yang boleh ditendang ke sana sini. Eloklah BN belajarlah cara DAP.

    Reply
  • December 20, 2013 at 10:29 pm
    Permalink

    kalo naikkan harga untuk pembangunan x pe…ini bagi naik untuk kenyang perut sendiri….cam haram…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *