Cukai Pintu: 500,000 Notis Dikeluarkan, 35,000 Bantahan Sahaja Diterima

PEMBANGKANG tersipu-sipu malu bila isu yang kononnya besar sangat dalam hal Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) nak menaikkan cukai pintu, tidak mendapat sambutan rakyat.

Ini apabila daripada 500,000 notis yang dikeluarkan, hanya 35,000 bantahan sahaja yang diterima setakat ini dengan majoriti besarnya penulis rasa, datang dari peniaga cina yang tak mahu kurang sikit pun pendapatan masing-masing walaupun setelah raih margin keuntungan yang lebih besar selama ini.

Kalau diandaikan notis yang dikeluarkan DBKL dan surat protes yang dihantar oleh penduduk itu sebagai proses pungutan suara, pembangkang kalah teruk disitu kerana tak sampai 10% pun yang membantah – begitu jauh dari majoriti.

Bagi yang tak tahu cukai pintu ini untuk tujuan apa (nak-nak budak-budak yang cuba tunjuk pandai, bukan dia yang bayar pun cukai tu), penulis nak jelaskan disini bahawa sampah yang dikutip, rumput yang dipotong, longkang yang diselenggara dan sebagainya ini adalah hasil dari cukai pintu yang mak ayah anda bayar.

Pendek kata, ia jenis cukai yang memudahkan rakyat dari banyak segi.  Bayangkan kalau sampah depan rumah tak kutip, busuk tak busuk – macam yang banyak berlaku di Kelantan sekarang, atau lalang di luar pagar rumah tak berpotong – juga macam yang banyak berlaku di Kelantan sekarang, siapa susah?

35k daripada 500k ini menunjukkan riuh rendah yang dicipta pembangkang mengenai kenaikan tersebut hanyalah satu penipuan politik setaraf penipuan Anwar Ibrahim nak jadi PM 16 Sept, bangla 40k dan sebagainya, bukan benar-benar mewakili rakyat yang kononnya terjejas.

Itupun kita tidak pasti sama ada 35k yang membantah ini benar-benar bantahan asli atau setelah dihasut pembangkang.  Sebab dari apa yang penulis dimaklumkan, setakat minggu lepas, DBKL menerima kurang 2,000 surat bantahan sahaja, alih-alih hari ini dah naik jadi 35k, musykil jugak tu.

Apa pun, penulis sedikit sebanyak dapat gambaran tindakan sebenar kerajaan dalam soal cukai pintu DBKL ini nanti, tapi tunggu masa sampai untuk Menteri berkenaan menjelaskannya.  Apa yang penting, ia tidak akan membebankan majoriti besar penduduk Kuala Lumpur, tak semacam yang cuba dibayangkan pembangkang.

Penulis yakin pada saat artikel ini ditulis, pembangkang sedang bimbang demonstrasi yang mereka rancang pada 16 Disember ini di Dataran DBKL untuk kononnya membantah kenaikan cukai pintu ini, tidak akan mendapat sambutan.

Seperti biasa, entah dari mana manusialah nanti yang akan diimport untuk hadir ke perhimpunan tersebut bagi menunjukkan seolah-olah majoriti besar penduduk Kuala Lumpur membantah kenaikan cukai tersebut.

Biasalah pembangkang, suka buat simulasi, bukan benar-benar terjadi pun perkara itu.

Contohnya semasa kerajaan menaikkan harga minyak (bahasa PEMANDU mengurangkan subsidi), dibaca dari bantahan pembangkang, seolah-olah separuh rakyat akan jatuh bankrap, terpaksa jual kereta, jalan kaki pergi kerja kerana tidak mampu menyerap kenaikan harga minyak yang diumumkan kerajaan.

Natijahnya, bilangan kereta tak kurang mana pun, lebuhraya yang sepatutnya selesa dan selamat itu pun selalu tersangkut dalam kesesakan sebab jumlah kenderaan yang meningkat dan sebagainya

Ini semua orang boleh lihat sendiri, bukan penulis nak spin pun.

34 thoughts on “Cukai Pintu: 500,000 Notis Dikeluarkan, 35,000 Bantahan Sahaja Diterima

  • December 12, 2013 at 12:05 pm
    Permalink

    aku pelik cina ini di selangor 100% dia orang tak bising pun cukai pintu naik, di KL dia pr bising, macam ada pr ini hasut aje, ini berlaku ketika aku di pasar malam ada ahli pr edar surat cukai pintu naik di KL nak buat ceramah cukai pintu KL naik 100% ini buat aku tergelak pandai dia orang buat fitnah, pr kata orang dia pun sama

    Reply
  • December 12, 2013 at 12:33 pm
    Permalink

    Sapa yg sokong cukai pintu naik??? Tapi bukan semua org ‘rajin’ nak pi bantah…. depa bantah time PRU la…jgn terkejut marah kata ‘tsunami cina’ la dan macam2 lagi…

    Kata ‘Najib Mendengar’, betul ka???

    Reply
    • December 12, 2013 at 1:11 pm
      Permalink

      moooo kenapa kau tak bising selangor naik cukai pintu

      Reply
      • December 12, 2013 at 2:31 pm
        Permalink

        mintak maafla, kat selangor bukan cukai je naik, pelacur pun naik, rumah urut pun naik, kedai jual arak pun naik, kedai nombor ekor pun naik..semuanya naik..diaorang tuli ke.
        kepada Moo BN = Barang naik, barang lu naik ka?

        Reply
        • December 12, 2013 at 8:17 pm
          Permalink

          Batang pun naik pasai dah bercambah rumah urut kat Selangor…tul tak Mooo…?

          Reply
    • December 13, 2013 at 1:31 am
      Permalink

      entahlaa DBKL naikkan cukai pintu marah , tapi kat selangor macam-macam naik !! mana puak haramjaadh Pakatan ni ?? negeri sendiri hancur lebur !!!

      Reply
  • December 12, 2013 at 12:34 pm
    Permalink

    Sarawak Assmblyman gaji naik byk, tak ada complaint pun?? Tak masuk TV pun?

    Reply
    • December 12, 2013 at 1:17 pm
      Permalink

      serawak sebesar semenanjung patut ia naik gaji nak ke perdalam kena naik helicopter, selongor nak masuk hutan tak payah nak naik helicopter, pr naik aje bas anwar dah cukup wa…ka…

      Reply
      • December 12, 2013 at 5:14 pm
        Permalink

        Orng tengok population dan GDP la…. bodo + other considerations,,,

        Reply
        • December 12, 2013 at 8:03 pm
          Permalink

          Luas kawasan untuk di pantau orang tak tengok ke moooo ?? hang ni moooo…tak cerdik dari dulu…lebih kurang mek jer IQ level hang.

          Reply
        • December 13, 2013 at 12:25 am
          Permalink

          IQ Mooh atas sikit dari cacing.

          Reply
          • December 17, 2013 at 6:11 pm
            Permalink

            Hang silap…

            IQ Mooh lagi bawah dari cacing!!!

        • December 13, 2013 at 1:32 am
          Permalink

          kenyataan bodoh daripada macai Pakatan kakakakaka

          Reply
    • December 13, 2013 at 1:34 am
      Permalink

      Masa Sarawak naik gaji pencacai Pakatan macam orang gila meroyan , masa kerajaan nak umumkan Ahli Parlimen naik gaji pun macam orang gila puak Pakatan meroyan lagi .. sekali pemimpin DAPigs dan Pakatan naik gaji bertaus persen , moo lembu jadi setan bisu lakkk !! kakakakaka

      Reply
  • December 12, 2013 at 1:21 pm
    Permalink

    Nak perkhidmatan yg elok kenalah keluarkan belanja sedikit…! Gaji DUN S’ngor boleh naik, inikan pula gaji tukang angkat taik dan tukang tebas rumput kediaman korang!!!!

    Reply
    • December 12, 2013 at 5:15 pm
      Permalink

      Mcm mana taib Mahmud sekeluarga boleh jadi Billionairre???

      Reply
      • December 12, 2013 at 5:59 pm
        Permalink

        moo, hidup ni janganlah menjadikan pemikiran ni jadi sendad..kalau kau nak tuduh rasuah pun takkan hari-hari duit mengalir masuk dalam rumah… kau tak kaji ke dan cuba senaraikan apa perniagaan diaorang..kan pendapatan dr berniaga tak ada batas dan had. kau tak tahu ke anak2 raja arab pun jadi super jutawan pun sebab berniaga yakni pandai mengembangkan dana masing2.tak habis2 kamu ni moo nak tempah jurang neraka hari2. apa kamu boleh jumpa ke semua manusia yg kamu nak fitnahkan tu untuk minta maaf!

        Reply
      • December 13, 2013 at 1:35 am
        Permalink

        kalau kau ada bukti kasi bagi moo lembu dan kasi report polis , kami bukan macai hina Pakatan , pemimpin mereka yang peliwat dan perasuah pun dijunjungnya !!! kakakakaka

        Reply
  • December 12, 2013 at 5:22 pm
    Permalink

    Moohyideeeeen says:
    Mcm mana taib Mahmud sekeluarga boleh jadi Billionairre???

    5:15 PM on December 12, 2013

    moo lembu macamana pulak keluarga Pak Brahim jadi kaya raya lepas anak dia siNuar menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangannn..jawab laa

    Reply
  • December 13, 2013 at 1:23 am
    Permalink

    DBKL jangan meletakkan keputusan ini di atas bahu kerajaan …dan jangan rasa selesa ketika merasakan dasar yang dibuat rakyat tidak membantah…ambillah iktibar dari PRU13….

    Reply
  • December 14, 2013 at 8:13 am
    Permalink

    Agak2nya… kalau k’jaan turunkan cukai pintu, berapa ramai orang yg. akan bantah?
    Jika notis 500,000… ada tak 100orang yg. bantah? maka ianya patut d laksanakan berbanding 35,000 orang yg. bantah kenaikan cukai tersebut.
    Seperti isu kenaikan gaji ADUN/MB s’gor, korang kata ADUN BN tak bantah sebab kalau mereka bantah pun tak mengubah ketetapan k’jaan. Tapi semua ADUN BN sokong kenaikan gaji tersebut. Cuma bila keluar DUN baru buat kecoh. Jadi majoriti.. rakyat bantah dalam senyap, tak nak kecoh2. Boleh tak kita fikir apa akan jadi jika 500,000 tu buat demostrasi d KL?
    Apa pulak korang nak cakap waktu tu?

    Reply
    • December 14, 2013 at 2:34 pm
      Permalink

      turunkan harga tak perlu notis laa bujuk , jangan laa asyik nak buat sifat bodoh kau kat sini .. sama juga dengan Pakatan nanti kau tgk laa bujuk mesti akan naik cukai pintu mereka lagi nanti !!!

      isu kenaikkan gaji ni dari dulu puak hina Pakatan menentang , sampai nak suruh elaun Menteri pulak dipotong untuk kasi rakyat .. tapi apa pakatan buat akhirnya ?? gaji mereka sendiri naik beratus persen kakakakaakakak

      Reply
      • December 14, 2013 at 3:20 pm
        Permalink

        PR minta potong elaun sebab Menteri tak buat kerja atau menipu d Parlimen…

        Reply
        • December 14, 2013 at 5:40 pm
          Permalink

          Yang dok menipu di parlimen dan selalu kantoi ialah wakil cai pembangkang…

          Reply
        • December 14, 2013 at 6:30 pm
          Permalink

          belitt bujuk jangan tak belit , yang selalu menipu dan tak buat kerja ialah pemimpin hina Pakatan jee !!!

          Reply
  • December 14, 2013 at 2:36 pm
    Permalink

    hang dok kira demonstrasi je bujuk…perangai hangpa dah memang macam tu, perangai perosak !!

    hang tak mau kira demonstrasi bila kerajaan selangor naik kan cukai pintu ke ??

    Reply
    • December 14, 2013 at 3:20 pm
      Permalink

      Dah 35000 punya bantahan korang kata sikit…

      Reply
      • December 14, 2013 at 5:41 pm
        Permalink

        35,000 dari 500,000 hang kata banyak ???

        Reply
        • December 14, 2013 at 6:32 pm
          Permalink

          heheh otak bujuk yang tak berotak

          Reply
        • December 14, 2013 at 7:50 pm
          Permalink

          Alaaaaa..setakat angka 35,000 ngan 500,000 sama jerrr kat bujuk serba tongong tu..maklum la puak puak dari ” Pemikiran Akal Sampah “/PAS apa dia tauuuu. Janji ada angka ribu di hujung tak kigha la puluh ribu ka ratus ribu ka pada bujuk tu sama jerr nilai nya sebab ada ribu di hujung nya.

          Coba kita kata kat dia 50 ngan 500 dah tentu bujuk ni biji mata dia terbeliak besaq pasai dah nampak beza antara kedua dua setiap nilain fugura tu…kesian kat dia ni akal dah sengkat… dah sifat alami bujuk ni memang bodo dan sewel.

          Reply
        • December 14, 2013 at 10:45 pm
          Permalink

          Sebab tu aku kata.. kalau nak banyak tunggu demonstrasi la baru nampak banyak… ada berani?

          Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *