Rusuhan Di Little India: Pengajaran Kepada Singapura

Share


RUSUHAN yang berlaku di Singapura malam tadi menginsafkan penulis bahawa polis Malaysia adalah jauh lebih hebat dari pihak berkuasa di Singapura.

Ikut laporan yang tidak dapat disahkan, seorang perusuh mati ditembak polis Singapura dalam rusuhan yang melibatkan sekitar hanya 400 orang itu pun.  Ada satu laporan lain kata kematian itu disebabkan oleh kemalangan yang kemudian mencetuskan rusuhan, bukan kerana ditembak!!

Walaubagaimanapun, soal sama ada yang mati itu ditembak polis atau dilanggar bas, bukan isu. Isunya disini ialah rusuhan 400 orang pun susah sangat nak kawal?

Itu belum disebutkan bagaimana pihak berkuasa Singapura turut mengerah bantuan tambahan dari satu kontijen pasukan Gurkha untuk mengawal keadaan, atau dalam lain maksud, minta bantuan luar untuk kawal rusuhan oleh 400 orang.

Dengan bantuan Gurkha ini pun, banyak juga kenderaan polis, ambulan dan harta benda awam yang dibakar atau dirosakkan perusuh.

Nampak sangat disitu, takdelah hebat mana Singapork ini pun.  Harap gah dengan peralatan canggih sajalah, sedangkan bila berlaku kejadian yang sebenar, kelam kabut juga nak mengawal keadaan, walhal bukan ramai mana pun yang merusuh tu.

Banding dengan Malaysia, bila pembangkang cetus huru hara dalam Bersih 2 & 3, polis negara ini mampu mengawal keadaan dengan TIDAK ADA satu pun kemalangan jiwa yang diakibatkan oleh pihak polis, walaupun jumlah perusuh adalah berkali ganda dari apa yang berlaku di Singapura malam tadi.

Semua ini menunjukkan polis negara kita adalah jauh bersedia dari polis di Singapura.  Dari segi risikan, teknik dan taktikal menangani ancaman, semua membuktikan pasukan polis kita jauh di atas polis Singapura.  Dan penulis yakin, bukan polis Singapura sahaja, malah semua agensi keselamatan di negara tersebut tidak cukup bersedia menghadapi ancaman sebenar.

Harapannya selepas ini, janganlah ada sesiapa lagi yang memandang rendah keupayaan pasukan polis dan agensi keselamatan lain di negara kita lagi.  Apa yang berlaku di Singapura malam tadi membuktikan pasukan polis kita terlalu jauh lebih baik walaupun mungkin tidak setanding polis Singapura dari segi kelengkapan yang canggih-canggih.

Lebih-lebih lagi parti pembangkang seperti DAP yang terlalu memandang tinggi negara tersebut walaupun sedar Singapura punya amalan demokrasi, masih 40 tahun kebelakang berbanding Malaysia, kebebasan bersuara yang hampir tidak ada disamping pasukan polis yang tidak bersedia menghadapi sebarang kemungkinan, macam malam semalam.

Ini bukan kali pertama pihak berkuasa Singapura dibuktikan tidak bersedia, sebelum ini pun penjenayah paling bahaya di negara tersebut, Mas Selamat lolos dengan mudah dari tahanan di penjara Singapura.  Siapa yang tangkap selepas itu?

Polis Malaysia yang serba kekurangan ini jugalah.



35 thoughts on “Rusuhan Di Little India: Pengajaran Kepada Singapura

  • December 9, 2013 at 2:52 pm
    Permalink

    malu pap ada yang mati ketika rusuhan dan panggil unit komando itu sesuatu memalukan, polis malaysia fru senang aje halau rusuhan bersih ini,

    Reply
    • December 9, 2013 at 7:45 pm
      Permalink

      Masa rusuhan bershit kat KL pun ada yang mati bro….tapi dihidupkan kembali !! hehehe…

      Reply
    • December 10, 2013 at 12:38 am
      Permalink

      Sebab tu pembangang Melaysia hangin satu badan dgn polis. Dioang tahu polis dan FRU Malaysia memang sangat berpengalaman melayan puak2 bangang macam ni. Cota, gas pemedih mata dan sembur air, settle.

      Reply
  • December 9, 2013 at 2:59 pm
    Permalink

    Aku setuju dengan Adamyan…
    Sembang je lebat singapura ni. X pernah diuji pn kehebatan polis singapura ni. Polis malaysia lagi banyak pengalaman dan keupayaan.
    Tapi tu lah negara yang dipuja oleh DAP…
    Kesian……..

    Reply
  • December 9, 2013 at 3:03 pm
    Permalink

    hahaha..tu le sibuk sgt nk intip negara org last2 negara sdiri hancus..

    Reply
    • December 9, 2013 at 11:44 pm
      Permalink

      Berangan nak jadi penolong polis dunia di Asia tenggaralah konon….baru padan muka negara sendiri huru-hara,,..dulu sibuk menjadi batu api dalam kotor 2 dan 3…kena batang hidung sendiri terus gelabah bewak, nak block semua video dalam youtube!!!..

      Reply
      • December 11, 2013 at 7:27 pm
        Permalink

        Ni ada lagi apa susah nak block konon..,kebebasan ala Sialpork..!!!

        Reply
  • December 9, 2013 at 3:23 pm
    Permalink

    Singapura Rusuh, 27 Orang Ditangkap
    http://www.republika.co.id/berita/internasional/asean/13/12/09/mxio1b-singapura-rusuh-27-orang-ditangkap

    Little India riot(smashing the bus)
    http://www.youtube.com/watch?v=5TNIjlsNlLQ

    (23 mins) Singapore Little India Riot Angle 1
    http://www.youtube.com/watch?v=BrGIBRFNsLA

    Gallery: Riot in Little India
    http://www.todayonline.com/photos/gallery-riot-little-india

    Riot in Singapore’s Little India
    http://sg.news.yahoo.com/photos/riot-in-singapore-s-little-india-slideshow/

    Belum ada keterangan resmi dari pihak berwenang Singapura terkait penyebab kerusuhan di kawasan Little India malam tadi. Namun, sebelum adanya amuk massa, sebuah insiden kecelakaan terjadi dekat lokasi kerusuhan. Sebuah minibus menabrak seorang pekerja asal Bangladesh hingga tewas.

    update : ternyata warga negara india yang ditabrak…bukan bangladesh

    bus dibakar oleh massa yang marah, bahkan jenazah korban berusia 33 tahun masih berada di bawah kendaraan.

    Massa terus bertambah, bersorak-sorak dan sumpah serapah dalam bahasa Tamil. Hanya dalam beberapa menit semuanya berubah menjadi beringas

    Ambulans dari Pasukan Pertahanan Sipil Singapura (SCDF) dan sebuah mobil patrol polisi segera tiba di tempat kejadian, perempatan Race Course Road dan Hampshire Road, sekitar pukul 21.23.

    Ketika tim SCDF berusaha menyelamatkan korban yang terjebak di bawah bus dengan pompa hidraulik, gerombolan massa menyerang. “Proyektil dilemparkan ke arah anggota SCDF yang sedang mengeluarkan jenazah,” kata juru bicara SCDF.

    Massa terus bertambah dan kian tak terkendali bahkan setelah polisi tiba. “Beberapa di antara pria menyalakan botol-botol bir, lalu melemparkannya ke arah polisi. Saya melihat sedikitnya 10 botol,” kata seorang saksi yang sedang menunggu di stasiun MRT Little India.

    Polisi memperkirakan jumlah massa sekitar 400 orang.
    Aparat Kepolisian menerjunkan 300 personil

    Dua mobil polisi dan sebuah ambulans dibakar dan menimbulkan ledakan. Total sembilan kendaraan SCDF dan mobil polisi rusak dalam insiden tersebut

    18 korban termasuk empat petugas SCDF dilarikan ke Rumah Sakit Tock Seng. Polisi mengatakan 10 anggotanya juga cedera dalam kerusuhan tersebut.
    Sopir bus masih menjalani operasi untuk mengobati luka dalam di leher. Kondektur bus juga luka-luka.

    Perdana Menteri Lee Hsien Loong dalam laman Facebooknya, Senin, 9 Desember 2013 pagi menyesalkan kerusuhan tersebut “Situasinya sekarang terkendali, penyelidikan sedang dilakukan. Apa pun yang memicu kerusuhan tidak ada alasan untuk melakukan kekerasan, pengrusakan dan tidnakan criminal. Kami akan berusaha keras mengidentifikasi pelaku dan menyelesaikannya lewat jalur hukum, Saya meminta seluruh warga Singapura untuk tetap tenang. Kirim informasi apapun kepada polisi, foto atau video insiden yang kalian miliki. Saya berharap para petugas yang luka-luka dapat segera sembuh,”

    Kepolisian Singapura menangkap 27 orang karena diduga terlibat dalam kerusuhan yang merusak sejumlah fasilitas umum, termasuk mobil milik polisi dan satu unit ambulans. Dilansir Strait Times, kerusuhan itu diperkirakan melibatkan ribuan orang yang turun ke jalanan.

    “Ini bukan cara Singapura,” kata Komisaris Polisi, Ng Joo Hee, seperti dikutip dari BBC, Senin, 9 Desember 2013. Sebab di Singapura, mengganggu ketenangan dan kepentingan umum dengan cara kerusuhan, berarti menantang hukuman maksimal tujuh tahun dengan tambahan dera cambuk.
    “Gangguan publik semacam ini sangat disesalkan di negeri yang damai,” ujarnya.

    Insiden itu mengejutkan banyak orang, karena tidak pernah terjadi sejak kerusuhan rasial tahun 1964.

    Reply
    • December 9, 2013 at 3:54 pm
      Permalink

      pandai singapura bohong pada dunia, aku percaya orang buat rusuhan orang india tapi pap cakap bangla sebab takut rusuhan kaum lebah besar, dap dan pap dia ingat tipu orang dekat dunia, kalau berani keluarkan posmoton siar dekat surat kabar muka india atau bangla

      Reply
      • December 9, 2013 at 11:32 pm
        Permalink

        Kalau tak menipu bukan Cina…mari kita tengok muka-muka yang dikatakan bangla….!!…semuanya India yang tengah stim samsu haram…!!!.

        Reply
        • December 10, 2013 at 12:23 am
          Permalink

          itu pap cina, india buat rusuhan salahkan bangla, yang aku tahu bangla tak cakap bahasa tamil

          Reply
          • December 10, 2013 at 10:26 pm
            Permalink

            hehe…apalaaaa nasib hangpa..kat Singapore depa kata hangpa hindu, kat Malaysia depa kata hangpa pengundi hantu.

            bangla…bangla..

  • December 9, 2013 at 3:30 pm
    Permalink

    Errr… masa Bersih 2.0 dulu bukan ada sorang hamba Allah telah dua kali menemui “ajalnya” disebabkan oleh polis. Waktu pagi dah “mati” sekali, lepastu petang tu “mati” sekali lagi.

    Reply
    • December 9, 2013 at 4:04 pm
      Permalink

      pr itu orang buat2 pengsan hanya pr aje pandai berlakon

      Reply
  • December 9, 2013 at 4:27 pm
    Permalink

    xkan lah satu kes ni bole trigger riot.aku rasa di sebabkan setelahsekian lama mereka di perhina dan anggap bangsa bodo x ada class serta layanan buruk oleh majikan serta org cine singapork ,tu yg tak bole kawal perasaan lg.mmg la dieorg x dera fizikal.klu org china sendiri pun cakap cine singapore yg invest/kerja kat china sgt sonbong dan angkuh serta sering menganggap cina ori x setaraf dgn mereka,apa lg setakat pekerja asing india tu

    Reply
  • December 9, 2013 at 4:39 pm
    Permalink

    Takat punya peralatan logistik tercanggih tak dak makna nya jika jumlah modal insan tak mencukupi dalam menghadapi krisis. Dalam pertempuran jumlah kekuatan manusia lebih efesien dari sokongan logistik. Contoh nya pi tengok sejarah peperangan Vietnam di mana beratus ribu pasokan Vietkong mengguna kan tenaga manusia ngan strategi gelombang manusia/human wave dapat melumpuhkan tentera yankee AS siap ngan teknologi tercanggih. Last last Presiden AS menarik keluaq tentera tentera nya yang dah jatuh moral akibat tekanan psikologis….dunia anggap tentera AS dah kalah berdepan ngan wira wira tempatan Vietkong tu.

    Ni bermakna Singapura tak la hebat sangat cuma kegerunan pada teknologi peperangan jerr…tapi modal insan nak menghadapi pertempuran tidak ada….maka mudah la jika Malaysia berperang ngan Singapura jika pemimpin sombong lagi angkuh sering memprovokasi kedaulatan & kekuatan militari Malaysia.

    Aku begitu terkejut beghuk bila mendengaq berita perusuhan seramai 400 orang yang membuat kekacaun tu…baru takat 400 orang perusuh pasukan keselmatan Singapura dah kelam kabut tak dapat kawal keadaan. Kalo lagu tu mana mana agak nya depa nak menghadapi perusuh yang ghamai sehingga 10,000 oghang macam demo BERSIH dulu…? Aku agak dah tentu ghamai polis & tentera Singapura dah kena tawan oleh perusuh ayo mampuih macam katak.

    Oleh itu wahai pemimpin Malaysia bangun la dari lalok tu…Singapura tak hebat mana pun kita mesti lawan balik apa yang depa dah buat kat kita selami ni. Kita jangan asyik kena buli oleh samseng jalanan yang tak dak kekuatan pun…cuma heboh jerr lebih. Tu la kesan psikologis yang sering di main kan oleh pemimpin Singapura…. supaya kita cepat kecut peghut ngan ancaman & gertak sambel tu. Dah dasaq oghang lemah begitu la sifat alami depa terpaksa tunjuk lagak yang depa tu kuat sokmo tapi habuk pun tarak……!!!

    Reply
  • December 9, 2013 at 5:01 pm
    Permalink

    Importla lagi orang dari India dan Cina tongsan …..Singapore dah kena semuanya sudah terlambat….sedikit rusuhan Singapore kesanya amat buruk kepada pelaburan …….Lain kali jangan masuk campur atau intip negara jiran ……kalau Malaysia dan Indonesia berniat buruk Singapore tidak akan aman …..dan akan menghadapi kesukaran ……Jadi sekadar ingatan kepada Singapore jangan nak sibuk sibuk pasal negeri orang …….Negara lu tak punya apa apa pun……

    Reply
    • December 11, 2013 at 12:21 pm
      Permalink

      Tp heran errk….wpun singapore tak punya apa2…singapore jauh lebih maju dan makmur berbanding msia dan Indonesia….msia dijadikan tempat depa makan2 dan berlepak2 sambil buat race dgn kereta mewah mereka di hujung minggu…rakyat kita kat johor ternganga sambil sediakan ” karpet” merah menyambut set2 singapore berbelanja disini……depa org kaya katakan

      Reply
      • December 11, 2013 at 3:02 pm
        Permalink

        jumlah rakyat yg ciput senanglah nak majukan, itu pun cuma maju dari segi perkapita tetapi dalam bidang lain tarak laa!

        Reply
      • December 11, 2013 at 7:24 pm
        Permalink

        Apa yang spore maju sangat ni mek ??? cerciter….

        Reply
        • December 12, 2013 at 1:37 pm
          Permalink

          Sebenarnya orang India tak berpuas hati dgn pemerintah cina Singapura. Inilah buktinya. Yg pi fitnah bangla pula apa pasal?

          Reply
        • December 13, 2013 at 8:44 pm
          Permalink

          Mek ni citer tentang perbandingan 20 tahun dulu kot…apa yang ada kat Singapore tu Mek?????…cer citer….boring giler….nothing!!!….tak happening langsung….nak shopping lagi tak banyak pilihan/tempat dan mahal2 berganda banding sini…..nak berjalan lagi laaa…takder……hutan batu…….boringggggg……

          Reply
  • December 9, 2013 at 5:26 pm
    Permalink

    Polis bukan sahaja canggih guna peralatan senjata moden, malah harus dilengkapkan dengan ilmu batin.

    Reply
  • December 9, 2013 at 6:11 pm
    Permalink

    kalau demo kat msia bukan main kiasu ni spin isu seperti malaysia nak jahanam.ini kali la,singapura dilanggar bangla sudah kecoh sawarjagat..

    Reply
    • December 9, 2013 at 10:40 pm
      Permalink

      kita hantar 400 bangla jika singapura intip dan sokong bersih wa..ka..

      Reply
  • December 9, 2013 at 6:50 pm
    Permalink

    satu jee aku cakap pasal Singapore ni walapun betapa lemah dan lembabnya anggota Polis mereka ..

    tapi satu kenyataan yang aku sangat hormat pada mereka IAITU mencari sampai kelubang cacing semua yang buat rusuhan tu dan tentunya dibicarakan dan dijatuhkan hukuman !!!

    Kat Malaysia ni perusuh yang melanggar undang-undang dan buat macam-macam pun boleh lepas !!!!

    Reply
  • December 9, 2013 at 11:37 pm
    Permalink

    Belum beriman sesaorang umat selagi dia belum diuji. Belum kuat sesatu pasukan selagi belum dibawa bertempur.

    Demikian halnya dengan polis Singapura yang serba tidak cekap kerana jarang teruji.

    Belajarlah dengan jiran wahai Singapura. Jangan hanya bercakap dan berlagak besar.

    Reply
  • December 10, 2013 at 7:59 am
    Permalink

    Singapore memang sepatutnya malu besar. Kecoh sembang peralatan military canggih serta moden + dapat back up dari negara lain….. Ceeiiittt!! Podahcittt!!

    Dalam masa genting, bila kecelakaan berlaku…akan ambil masa untuk negara lain dan backup singapore yang disimpan di negara lain untuk datang selamat kan singapore. Mungkin by that time, singapore boleh hancur…time is vital…..polis, askar dan reserve singapore belum tentu dapat bertahan…..

    Polis, askar, tentera malaysia jauh lebih hebat. Peralatan canggih tak menjanjikan kemenangan. It is the intelligence strategizing and handling the situation. Kalau singapore berdepan dengan tragedi lahad datu, pasti lebih ramai polis dorang mati. Malu singapore …malu malu malu. Even komando malaysia mampu menyelinap masuk ke military base singapore tanpa disedari mereka, siap letak stamp malaysia dan tukar bendera atas meja pegawai ke bendera malaysia……

    US kecoh hebat, tapi tewas dgn vietcong yang tak ada alat canggih. Yahudi berlagak hebat dgn drone dan pelbagai, tapi org palestin masih bertahan dan mampu cipta roket pemusnah yang boleh sampai jauh dari sangkaan yahudi.

    Pengalaman malaysia mempersiapkan pasukan kita untuk menghadapi tragedi. Malaysia lebih hebat tapi walau maintain low profile tetapi tunjuk kehebatan apabila perlu.

    Reply
  • December 10, 2013 at 12:26 pm
    Permalink

    Masih ingat tak lagi waktu perhimpunan bersih dulu, singapura menghantar beberapa orang menteri nya menyokong perhimpunan itu atas dasar hak asasi manusia..tapi kenapa pula bila berlaku kes disingapura perdana menterinya berkata ianya merupakan kes jenayah pulak..apa2 pun aku terlalu gembira pabila orang yang selama ni mengejek Malaysia menghadapi sendiri suasana apa yang dia ejekkan…

    Reply
  • December 10, 2013 at 2:41 pm
    Permalink

    Perkara ni berlaku secara impromptu.

    Reply
  • December 10, 2013 at 7:48 pm
    Permalink

    Impromptu ?? aik ! camana hang tau,awat adik beradik india hang kat singapore terlibat ke moooo ??

    jenis hang memang macam tu…barbarian..un civilised.

    Reply
  • December 11, 2013 at 1:21 pm
    Permalink

    kita tengok media cina pap menipu lagi, mustahil orang india singapore tak di tangkap

    Reply
    • December 11, 2013 at 1:29 pm
      Permalink

      sapatut nya pemandu bas itu di tangkap sekali kerana langgar penduduk di situ ini orang tukang rusuh aje tangkap ini undang2 sinagpore

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *