Syiah: Siapa Orang Nombor 2 Dalam PAS Yang Dimaksudkan Zahid?

Share

SUKAR nak mengagak siapakah yang dimaksudkan Datuk Seri Zahid Hamidi sebagai orang nombor 2 PAS yang terlibat dengan gerakan syiah, sebab PAS bukanlah seperti UMNO yang kita semua jelas siapa orang nombor satu dan nombor dua.

Hieraki dalam UMNO begitu jelas sekali, Presiden orang nombor satu dan Timbalan Presiden orang nombor 2, tidak ada jawatan atau badan lain yang di atas dari itu.

Jadi kalau ada sesiapa buat fitnah mengaitkan orang nombor 2 UMNO (tanpa menyebutkan nama), Timbalan Presiden Tan Sri Mahyuddin boleh saman orang itu dengan mudah sebab memfitnah beliau.

Sedangkan PAS berbeza.

Ikut fahaman ramai orang, Mat Sabulah orang nombor 2 PAS sebab dia Timbalan Presiden. Tapi kalau ikut hieraki dalam perlembagaan PAS, Mat Sabu sepatutnya berada di antara kedudukan ketiga dan keempat – dibawah Mursyidul Am, Timbalan Mursyidul Am (?) dan Presiden PAS.

Timbalan Mursyidul Am tu penulis letakkan tanda soal sebab fungsi jawatan tersebut tidak nampak signifikasinya dalam organisasi PAS melainkan ambil alih jawatan Pengerusi Majlis Syura Ulama bila Mursyidul Am sakit, tenat atau meninggal dunia terus.

Dalam masa yang sama, perlembagaan PAS (Fasal 8) mengesahkan Mursyidul Am adalah jawatan tertinggi dalam parti.  Sesuai dengan ketinggian kedudukan Majlis Syura Ulama PAS yang diketuainya.

Jadi takkan Timbalan kepada orang nombor satu berada dikedudukan lebih bawah dari Presiden dan Timbalan Presiden?  Sebab itulah penulis letakkan tanda soal pada jawatan Timbalan Mursyidul Am.

Nak lebih complicated keadaan lagi, ada pandangan mengatakan Ahli-Ahli Majlis Syura Ulama lebih tinggi dari jawatan Timbalan Presiden PAS sebab badan itu diiktiraf perlembagaan PAS sebagai badan tertinggi parti berlambangkan bulan tersebut.

Kalau pandangan itu diterima, Mat Sabu jatuh tempat ke berapa?  18?  Sebab ahli majlis syura ada 17 orang dan Mat Sabu bukanlah salah seorang darinya.

Moral cerita disini, bukan mudah Mat Sabu nak melatah, apatah lagi mengambil tindakan undang-undang ke atas Zahid atas kenyataan yang dikeluarkan beliau mendakwa orang nombor 2 PAS sebagai penganut fahaman syiah dalam ucapan penggulungan beliau di perhimpunan Agung UMNO sebentar tadi.

Zahid pun bijak tak sebut nama, menyukarkan lagi usaha Mat Sabu nak menyaman Menteri Dalam Negeri tersebut, melainkan dia boleh buktikan di Mahkamah bahawa dia memang berada di kedudukan nombor 2 dalam PAS.

Itu satu hal, satu hal yang lain, kalau betul pun orang yang dimaksudkan Zahid itu ialah Mat Sabu, sudah pasti selaku Menteri Dalam Negeri, Zahid ada first hand info dari kita semua yang lain.  Maklumat itu  mungkin tak cukup untuk mendakwa sesiapa di Mahkamah kerana menjadi syiah, tapi nak mempertahankan diri kalau Mat Sabu menyaman, sudah cukup kot.

35 thoughts on “Syiah: Siapa Orang Nombor 2 Dalam PAS Yang Dimaksudkan Zahid?

  • December 7, 2013 at 8:06 pm
    Permalink

    janganlah pandai menfitnah!

    Reply
    • December 7, 2013 at 8:57 pm
      Permalink

      Fitnah apa!!! ada ke zahid sebut nama orang nombor 2 tu syiah….yang hang terasa sangat tu pasaipa….hang syiah kaa…kah kah kah

      Reply
    • December 7, 2013 at 8:59 pm
      Permalink

      Hello.., saman jer jika fitnah. Tunjukkan lu ada telur!!!.

      Reply
    • December 7, 2013 at 9:16 pm
      Permalink

      toni…toni…meracau hang apasal ?? kedai sup anjing favorite hang tutup ke hari ni ???

      Reply
    • December 7, 2013 at 9:24 pm
      Permalink

      Tony baru layan Bak Kut Teh kot…

      Reply
    • December 7, 2013 at 11:17 pm
      Permalink

      Hang syiah ka Tony? Hang terasa pulak.

      Reply
    • December 8, 2013 at 1:19 pm
      Permalink

      tony… kau bacalah HARAKAH, hari-hari citer fitnah, macam Malaysia nak runtuh dan tunggang terbalik dengan cerita fitnah itu adalah kenyataan saudara aku yg datang dr Singapura yg terbaca Harakah. Kalau citer banjir, seolah-olah kerajaan tak buat apa-apa untuk mangsa banjir…2×5 lah dgn Suara Keadilan dan Roket.
      BERBALIK DGN KENYATAAN zAHID, KAMI NAK LIHAT T/BALAS PAS SAMAADA NAK MEMPERTAHANKAN HINGGA NAK SAMAN KE ATAU MEMBISU MACAM ORANG BERSALAH. KALAU BAWA KEMAHKAMAH ELOK JUGA, BIAR SEMUANYA DICERITA HABIS…

      Reply
    • December 9, 2013 at 12:47 am
      Permalink

      yang pandai memfitnah dan menipu ialah puak DAPigss jee tony !

      Reply
  • December 7, 2013 at 9:51 pm
    Permalink

    mat sumbu pungguk dah mula melatah, pasai dia termakan cili kot hehehehe. dia memang sanjung cara Iran berpolitik adai kata syiah menular mahu lingkup Malaysia gara mat sumbu pungguk punya agenda.

    Reply
  • December 7, 2013 at 10:03 pm
    Permalink

    KAH KAH KAH Ahli Sunnah tapi makan rasuah macam makan nasik KAH KAH KAH! Semayang tunggang terbalik tapi makan duit lembu KAH KAH KAH!

    Reply
        • December 9, 2013 at 12:54 am
          Permalink

          tak payah laa asyik nak buat fitnah apek DAPigs !

          Reply
        • December 9, 2013 at 11:23 am
          Permalink

          jgn layan si saiko macai PR ni…asyik gelak je sakan…inila taraf macai anwar…siannnnn

          Reply
    • December 7, 2013 at 11:20 pm
      Permalink

      Hang mengata Anwar ke tu? Kui kui kui… Anwar pun ahli sunnah kan? Anwar pun semayang tunggang terbalik, tapi dia main china doll. Kui kui kui… macai macam Jinggay Boy jugak yang sewel sebab Anwar. Kui kui kui…

      Reply
    • December 7, 2013 at 11:39 pm
      Permalink

      gambusuk nanti lekat kau dingdin nanti tembak aru gay itu

      Reply
    • December 8, 2013 at 8:02 am
      Permalink

      ek eleh mamat gay ni…anu kecik tapi nak gelak besar..

      puak pas lagi dahsyat..semayang penuh stadium. Tang kalimah Allah nak disamakan pulak dgn konsep triniti. bodo piang

      Reply
      • December 9, 2013 at 3:43 pm
        Permalink

        Tu belum masuk 4 kumpulan dengan kiblat yang berlainan…hahaha

        Reply
    • December 8, 2013 at 9:49 pm
      Permalink

      hahaha…ko ni kelakar la….sunni atau syiah tu masalah akidah…rasuah tu dosa yang x batalkan akidah….eh..ko islam kan?

      Reply
      • December 9, 2013 at 3:47 pm
        Permalink

        Tulah yang kita khuatirkan….masing2 masuk Isle dan pakat ramai2 pakai jubah labuh dan serban….terasa alim sangat…tengok2 silap2 menganut Syiah….ada satu kisah anak kawan aku…dah siap2 nak kahwin….dah prepare semua…tup2 pengantin lelaki dan ahli keluarganya penganut Syiah…terus cancel majlis perkahwinan…dari mula bercinta budak perempuan tu tak tau keluarga lelaki tu Syiah…ingatkan jenis2 lebai…..dan warak keluarganya…last sekali dekat nak kahwin baru tahu Syiah….

        Reply
    • December 9, 2013 at 12:53 am
      Permalink

      ni laa bila kafit laknat DAPigs nak bercakap habis tunggang terbalik !!!

      Reply
    • December 9, 2013 at 12:37 pm
      Permalink

      Kami sebenarnya sedang berdekah ketawa suka sebab saban hari kerap kedengaran ahli pakatan haramjadah keluar parti. Yang nak pupus ialah pakatan haram jadah…..
      Jadik budak ‘kahkah’ biol ni boleh ler ber’kah kah’ selagi boleh sampai kluaq KAHak.

      Reply
  • December 7, 2013 at 10:26 pm
    Permalink

    apakah yg Pas nak muzakarahkan dgn UMNO untuk memertabatkan Islam? adakah Pas mahu UMNO berlembut jangan pertikaikan puaknya yg menyokong syiah? apakah Pas mahu UMNO menjadi liberal agar menerima apa jenis fahaman pun dalam akidah selain ASWJ?Atau Pas mahu UMNO bersetuju menyerahkan kalimah Allah kepada kristian untuk ditrinitikan?
    kepada Pas kamu menghina perkataan Islam yg ada pada nama parti kamu!

    Reply
  • December 8, 2013 at 10:53 am
    Permalink

    sifat orang melayu. Kalau jiran kita memberitahu bahawa ada anak kita si A, menghisap dadah atau mencuri atau melakukan perbuatan yang menyalahi hukum agama. kita sukar untuk terima teguran dan malah membenci dan menfitnah pula kepada jiran kita itu.

    malah… oleh itu, biarkan apa yang berlaku dalam parti PAS. samada ada ahlinya itu pengikut syiah atau ada pengikut tuhan harun atau ada pengikut ayah pin, biarkan lah parti mereka itu hidup dengan caranya dan menipu diri mereka sendiri, kalau lah itu kehendaknya.

    InsyaAllah lambat laun.. ia akan hancur dengan sendirinya. Apabila dia hancur.. sudah tentu ada yang MENANG !

    Reply
  • December 8, 2013 at 11:26 am
    Permalink

    Mengambil Mat Sabu sebagai seorang berfahaman syiah bukan satu fitnah. Mat Sabu kerap keIran semua orang tahu. Mat Sabu pemuja Khomeini semua orang mahlum.

    Syiah berpakaian hitam. Jubah hitam hingga kain kapan juga dipilih kain warna hitam. Ditanah suci apabila jemaah bertelekong/jubah hitam solat disebelah kita , kita jadi sedikit ‘berwap’ kerana mereka cenderong sekali menyuruh kita berpakaian hitam saperti mereka walau mereka tahu warna putih adalah warna yang dipilih untuk telekong, ihram, jubah jugak kain kapan.

    Mat Sabu ada banyak kaitan dengan fahaman syiah dan itu bukan satu tuduhan.

    Reply
  • December 9, 2013 at 9:44 am
    Permalink

    Zahid ni menteri bangang agaknya, mungkin bodoh kut, tak cerdik maybe, atau kurang bijak setidak2nya jenis mamat malas membaca, malas berfikir….senang2 kata orang tu orang ni Syiah..nanti dia kata orang tu orang ni kafir pulak..menteri jenis ini yang orang gelar ‘half past six’ …kuat rasuah pulak tu..walhal lulusan sekolah menengah ugama..apajenis haramjadah punya menteri..kononnya boleh mengembalikan sokongan rakyat kpd BN dengan isu bodoh ni..Najib nak Muzakarah..datang menteri bodoh ni terus buat hal..itulah sebab PAS tak percaya dgn UMNO sampai bila2…perangai munafiq tak habis2..saya lihat ada diantara ahli Parlimen UMNO yg bijak2 yg layak diketengahkan..bukan mcm Zahid yg level pariah..yg meloyakan..

    Reply
    • December 9, 2013 at 10:31 am
      Permalink

      baru sorang ahli pas kena kata syiah dah melenting. tu yg 3 juta ahli umno yang dikafirkan pas itu ape cerita?

      Reply
      • December 9, 2013 at 12:35 pm
        Permalink

        Bila kedah gazzete kan Syiah sebagai satu kesalahan syariah…apasal gegak gumpita persidangan DUN Kedah dengan batahan lebai kulup PAS ????

        APASAL PAS BANTAH AKTA SYARIAH PENGHARAMAN SYIAH DI KEDAH ???????

        Tak dak sekor pun cai PAS boleh jawab !!! tak caya hangpa tanya la cai PAS mana pun, depa akan errr..errr..err lepas tu depa belah !!

        Reply
    • December 9, 2013 at 3:54 pm
      Permalink

      Hang Syiah ker? kalau tak kena batang hidung hang…tak payahlah angin sangat…lagi satu…hang nak siapa yang diketengahkan? korang2 ni…letaklah malaikat pun…ada jer cacat cela nya nanti…siapa pun yang pegang jawatan…asal jer ahli Umno..takder yang baik di mata puak hangpa…yang perfect bagi hangpa hanya puak2 hangpa…jadi…biarlah Umno nak lantik siapa pun…macam hangpa lantik Mat Sabu….ada ker sapa2 kisah????

      Reply
    • December 9, 2013 at 6:40 pm
      Permalink

      laa kenapa meroyan bila dikata syiah , kau duduk kat mana ??sibuk cuci tahi karpal singh kee selama ni ?? semasa pemimpin PAS semua menolak undang-undang anti syiah kat Kedah !!!

      memang kau tu yang tahap pariah bersama pemimpin PAS !!!

      Reply
  • December 9, 2013 at 2:56 pm
    Permalink

    bang….yang posting bagi komen marahkan zahid tu elok kalu admin buat report polis. kemungkinan depa ni syiah juga. Hanya orang syiah sahaja yang beria-ia sangat marah dan sokong ahli syiah.

    Kalu nak tahu siapa syiah dalam PAS senang jer…sesiapa dalam PAS yang bising marahkan Zahid atau pertahankan Mat Sabu…haaa…sah dia tu memang ahli Syiah wal Syaitan Yahud. Zahid memang bijak pasang perangkap besar untuk intai saper lagi geng syiah ni.

    Reply
  • December 9, 2013 at 3:40 pm
    Permalink

    Sebenarnya ulamak2 PAS tahu siapa dalam linkungan mereka yang menganut ajaran syiah tu tapi mereka takde keberanian. Biasalah…PAS zaman la ni bukan zaman Ustaz Fadhil Noor…yang dihormati kawan dan lawan. PAS zaman la ni kena cerkah dek Karpal Singh dah kendur…bila kena sound oleh ANU je dah layu…apalagi kalu orang yang mereka gelar paling murshid dalam golongan mereka itu menegur…maka senyap tertutup mulut semua pemimpin2 PAS termasuk Haji Hadi, Ketua Ulamak, Ketua Pemuda, dan macam2 ketua lagilah…begitu hebatnya seorang yang diberi taraf murshid apabila mengeluarkan teguran…sehingga sanggup mengeluarkan arahan akan tidak ada apa2 kerajaan perpaduan kalau dia masih bernyawa.

    Reply
  • August 26, 2014 at 1:41 am
    Permalink

    ape la bodo sume…dlm Al Quran xda ajaq hina owg mcm ney pn???syiah ja da ajaq hina owg mcm korang???malukan agama…amik Al Quran kaji…bace…tgk sjarah…tauladan…sume da…tp korang ckp guna otak dah…tp xguna akai Allah bg…sa korang poyo lebih…korang blagak pandai mcm ustaz…tp korang xterpikir yg korang mhina sma sndri???mane mlayu islam korang???jd hamba Allah yg bguna pda dunia dan akhiratt

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *