Islam Agama Islam Persekutuan Fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah?

Oleh Zul Rawi

Kerajaan bersetuju untuk membawa usul bagi mengubah perlembagaan negara dengan menambah perkataan Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWJ) bagi membendung masalah syiah yang dilihat semakin berkembang di negara ini. Perkara itu diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika menyampaikan ucapan penggulungan pada Perhimpunan Agung UMNO 2013 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) hari ini.

“Apakah yang boleh kita jadikan sebagai panduan selepas Perhimpunan Agung UMNO ke-67 ini dengan jelas menyatakan menyokon teguh kesungguhan kerajaan meninggikan syariat Islam di negara ini serta-merta.

“Dalam hal ini, kalau ada pihak tidak menerima hakikat, saya setuju dengan seorang perwakilan kalau buat baik, tak dapat diterima. Tetapi percayalah, kita tak akan lemah semangat kerana Umno berada di atas landasan yang tepat, landasan ASWJ.

“Oleh itu, saya nyatakan, Islam di negara ini adalah Islam agama persekutuan, dan berkefahaman ASWJ,” katanya.

Usul tersebut sebelum ini telah dibangkitkan oleh Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairul Azwan Harun untuk mentakrifkan Islam sebagai agama rasmi negara yang diperincikan hanya kepada pegangan ASWJ. Cadangan itu dibuat ketika Perhimpunan Agung Pergerakan Pemuda Umno yang berlangsung pada Selasa lalu.

Selain daripada itu, Badan Perhubungan Umno Pulau Pinang turut membentangkan usul yang sama unuk meminta Perlembagaan Persekutuan dipinda bagi membolehkan Islam sebagai Agama Persekutuan ditakrifkan kepada ASWJ.

Wakilnya, Datuk Shabudin Yahaya berkata, langkah itu perlu kerana Islam bertunjangkan ASWJ mampu menjadi benteng kukuh daripada sebarang usaha penyelewengan terutama oleh mana-mana ajaran sesat.

Beliau berkata, usaha tersebut akan melibatkan pindaan ke atas fasal tiga Perlembagaan Persekutuan.

”Kita mahu Islam yang bertunjangkan kepada ASWJ dicatatkan sebagai satu kandungan rasmi di dalam Perlembagaan Persekutuan. Kita mahu memastikan tiada lagi pengikut-pengikut ajaran sesat dengan mudah mereka mengaku Islam.,” katanya.

Manakala Kementerian Dalam Negeri (KDN) ketika diminta mengulas mengenainya berkata akan membawa usul untuk memasukkan perkataan Sunnah Wal Jamaah dalam Perlembagaan Persekutuan sebagai memperincikan takrifan Islam sebagai agama persekutuan negara.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, usul itu akan dibawa kepada kerajaan untuk dibincangkan bagi menghalang fahaman lain termasuk Syiah daripada berkembang di negara ini.

Ini adalah untuk memastikan agama rasmi negara adalah berasaskan ASWJ dan bagi mengelakkan kefahaman lain dikembangkan di negara ini,” katanya.

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) sebelum ini, mengeluarkan statistik yang menganggarkan hampir 300 ratus ribu rakyat di negara ini yang beragama Islam adalah merupakan pengikut fahaman Syiah.

Ajaran Syiah mula memasuki Malaysia sekitar tahun 80an selepas berlakunya revolusi Iran pada tahun 1978/79. Pada tahun 1984, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa mengambil keputusan bahawa hanya Mazhab Syiah dari golongan Al – Zaidiyah dan Jaafariah sahaja yang diterima untuk diamalkan di Malaysia.

Namun pada tahun 1996, disebabkan oleh penularan ajaran Syiah yang semakin berleluasa di negara ini, Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia menetapkan bahawa umat Islam di Malaysia hendaklah hanya mengikut ajaran Islam yang berasaskan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah dari segi Aqidah, Syariah dan Akhlak.

Kesimpulannya pengumuman yang dibuat oleh Presiden Umno itu membuktikan bahawa parti itu begitu berani dan serius untuk membendung ajaran sesat yang semakin berkembang ini.

39 thoughts on “Islam Agama Islam Persekutuan Fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah?

  • December 7, 2013 at 6:30 pm
    Permalink

    PAS mesti x bersetuju pnya…

    Reply
  • December 7, 2013 at 7:31 pm
    Permalink

    Shabery Buih sokong ke ASWJ ni? KAH KAH KAH!

    Reply
    • December 7, 2013 at 11:13 pm
      Permalink

      Mat Syabu sokong syiah kan Jinggay Boy? Kui kui kui…

      Reply
    • December 9, 2013 at 12:54 am
      Permalink

      yang tak sokong ialah puak DAPigs yang anti Islam macam kau jee !!!

      Reply
  • December 7, 2013 at 8:04 pm
    Permalink

    perjuangan UMNO bukan untuk bertindak menjadi popular, bukan untuk mengikut telunjuk sesiapa hinggakan menggadaikan agama dan bangsa.
    keputusan dan tindakan yg tepat. Pas mesti terima hakikat apa yg Perhimpunan Agong UMNO putuskan adalah untuk memperkuatkan agama dan bangsa. sedangkan Muktamar Pas missi utamanya adalah untuk memperkukuhkan ikatan dengan PR untuk menjahanamkan UMNO.
    sEPERTI KATA

    Reply
  • December 7, 2013 at 11:12 pm
    Permalink

    Apa pandangan UMNO tentang HUDUD yg. disepakati ASWJ. Jangan kita kata ASWJ tapi pandangan IMAM ASWJ kita tolak, ikut syiah pulak.

    Reply
    • December 7, 2013 at 11:14 pm
      Permalink

      Kalau ikut Hj Hadi yang ASWJ (kot la…) hudud tu cuma 0.00001% sahaja. Hj Hadi tu tok guru jadi kami percaya la apa dia cakap. Apa pulak kata Jinggay Boy.

      Reply
    • December 7, 2013 at 11:58 pm
      Permalink

      hudud boleh dilaksanakan jika orang melayu kuasai 60% ekonomi di malaysia ini dan ada perpaduan sesama islam faham tak bujur kau baca sejarah nabi muhamad s.a.w sebelum undang2 islam ada nabi tumpu kepada ekonomi islam dulu di madinah,.. ini aku lihat pas masih bergantung pada tambung jihad tin milo, duit dari dap dan pkr untuk terus hidup

      Reply
    • December 8, 2013 at 1:05 am
      Permalink

      Mana pandangan UMNO…

      Reply
      • December 8, 2013 at 6:46 am
        Permalink

        blogger pas wan ji wan hussein berpandangan selepas melihat draf hudud kelantan bahawa draf tersebut dibuat bukan untuk dilaksanakan kerana ianya dibuat dengan SANGAT CINCAI, tak profasional dan tergesa-gesa.

        Hudud mesti dilaksanakan didalam negara Islam kepada yg muslim dan bukan muslim.Negara Islam tersebut mestilah kuat, teguh, umat Islam bersatu padu hingga menundukkan kafir zimmi untuk patuh kpd perundangan Islam yg adil meliputu kepada seluruh insan dan melambangkan Tuhan Seru Sekelian Alam.

        wahai bujuk.kau tak lihat ke betapa lemahnya Islam dikelantan, kes kedai gunting rambut unisex pun tak dapat ditangani agar mengikut syariat Islam hingga kena patuh kpd arahan Dap.kalau tak tahu baik diam, jangan nak tunjuk pandai..peeirah

        Reply
        • December 8, 2013 at 7:49 pm
          Permalink

          Mana pandangan UMNO?
          Sokong ke tidak, nak laksanakan ke tidak. Apa perancangan dan langkah2 yg. umno ambil..

          Reply
          • December 9, 2013 at 1:12 am
            Permalink

            laaa PAS sendiri dah jatuhkan hudud tak wajib , lepas melacurkan hudud dan murtadkan orang Islam .. camana ni bujuk ???

        • December 9, 2013 at 12:39 am
          Permalink

          Perlu ke bagi pandangan??

          Reply
      • December 8, 2013 at 12:02 pm
        Permalink

        UMNO tidak pernah tolak hudud: Muhyiddin

        2011/09/23 –

        PUTRAJAYA: Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam menegaskan UMNO tidak pernah menolak hudud kerana ia sebahagian daripada hukum syarak, tetapi berpendapat pelaksanaannya masih belum sesuai.

        Timbalan Perdana Menteri yang juga Timbalan Presiden UMNO berkata, penjelasan dan pemahaman mendalam mengenai hukum Hudud perlu diperluaskan kepada masyarakat Malaysia terlebih dulu sebelum ia dipertimbangkan untuk dilaksanakan.

        “Ini adalah pendirian kita sejak dulu. Sebagai seorang Islam, kita tidak menolak hukum Hudud kerana ia jelas adalah hukum syarak tetapi dari segi pelaksanaannya, saya percaya ia belum sampai masanya untuk dilaksanakan.

        “Malaysia adalah negara berbilang kaum dan agama, jadi pemahaman (mengenai hukum Hudud) perlu diperluaskan sebelum sampai ke peringkat untuk kita memikirkan untuk melaksanakannya,” katanya.

        Beliau berkata demikian selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Kabinet mengenai Bekalan dan Harga kali ketiga di sini, semalam.

        http://www.bharian.com.my/articles/UMNOtidakpernahtolakhudud_Muhyiddin/Article/

        Reply
        • December 8, 2013 at 7:54 pm
          Permalink

          Apa tindakan seterusnya dari k’jaan(umno). Adakah hudud d masukkan dalam pelajaran Sk atau SMK? adakah forum2 hudud d sebar luaskan dalam TV dan akhbar perdana. Apa galakan dari k’jaan dalam memahamkan rakyat pasal hudud.
          Selama ni.. yg. nampaknya, k’jaan masih tarik tali dan memeberi alasan2 untuk menolak dan bukan alasan2 untuk melaksanakan hudud.
          Apakah undang2 jenayah/sivil hari ni lebih baik dari hudud/undang2 syariah?
          Jika ISLAM itu agama RASMI sepatutnya semua yg. berkait ISLAM perlu d UTAMAKAN berbanding yg. lain. Sama seperti MELAYU… dalam semua perkara MELAYU perlu d utamakan.

          Reply
          • December 8, 2013 at 8:21 pm
            Permalink

            Laa..mula2 hang tanya pasal pandangan UMNO..aku dah bagi jawapan, macam2 pulak hang tanya nya lagi. karang kalau aku jawab semua soklan hang, hang akan tambah lagi beratus soklan. lepas tu last sekali sbg kesimpulannya, hang akan tetap kata umno tolak hudud. tau dah trick hang ni..

            cmni la bujuk..kita ambik satu contoh simple ja..

            setiap tahun kerajaan menghantar beribu2 graduan melayu islam belajar pengajian islam di dalam dan diluar negara. sebahagian besar pelajar ini diberikan biasiswa penuh kerajaan.

            kerajaan juga menyediakan universiti islam bertaraf antarabangsa disamping ratusan pusat2 pengajian islam yang lain seperti sekolah agama, kolej islam, kolej universiti, fakulti pengajian islam dan sebagainya.

            kenapa kerajaan menyediakan semua ini? dan kenapa kerajaan setiap tahun menghantar puluhan ribu pelajar belajar agama diluar negara (khususnya negara2 timur tengah)dan menyediakan pengajian agama berkualiti tinggi didalam negara jika kerajaan takutkan hudud?

            tidakkah kerajaan BN yang anti-hudud (kononnya) sedar bahawa pelajar2 yang belajar pengajian agama di universiti Islam dalam dan luar negara sehingga ke peringkat PHD akan terdedah dengan pengajian tentang hukum hudud?

            kerajaan yang anti-hudud sepatutunya menutup peluang rakyat malaysia sama sekali dari belajar tentang agama yang semestinya juga akan belajar tentang hudud.

            kerana kerajaan tahu, pendidikan islam yang sebenar dapat menunjukkan apa itu islam yang sebenar.

            hasilnya, cuba lihat bujuk. Adakah graduan2 pengajian Islam dari pelbagai cabang dan disiplin dalam dan luar negara mengamuk dan memberontak sebaik tamat pengajian mereka dan mengadakan demonstrasi minta laksanakan hudud segera?

            jawapannya tentu TIDAK. cuma segelintir yang terpengaruh dengan perjuangan pas meyokong pas. itupan kalau dinisbahkan dengan keseluruhan pelajar, adalah amat kecil sekali.

            Mengapa graduan2 pengajian Islam yang belajar dari peringkat diploma sehiingga PHD dalam dan luar negara tidak mengamuk melakukan demonstrasi meminta kerajaan segera laksanakan hudud? malah ramai dari mereka yang menyokong kerajaan?

            jawapannya kerana mereka tahu dan faham hakikat hudud Islam sebenar. mereka tahu bagaimana bentuk keadilan hukuman hudud yang dijalankan di zaman Rasulullah. mereka tahu apa itu KEUTAMAAN dalam sistem pemerintahan Islam

            mereka adalah golongan yang terpelajar. bukan macam hang dan puak2 pas yang tak tahu hujung pangkal tentang hudud.

            maaf bertanya. Apakah kelulusan akademik tertinggi yang hang ada? nak jawab, jawab. taknak sudah.

          • December 8, 2013 at 11:10 pm
            Permalink

            Bro… tugas/kewajipan laksanakan HUDUD bukan pada RAKYAT tapi PEMERINTAH. Jadi rakyat tak kena hukum jika pemerintah taknak laksanakan hudud. Bukan d m’sia je… negara lain pun hantar rakyat mereka belajar dan juga tiada negara yg. memberontak sebab k’jaan tak laksanakan hudud. Rakyat hanya memberontak bila takda makanan, takda kerja dan penindasan melampau.
            Amerika yg. anti ISLAM pun ada kertas pengajian Islam d universiti mereka.
            Kita kalau nak anak jadi seorang MUSLIM kita ajar mereka Mengucap, Solat, Puasa, Zakat dan ibadat haji. Kita bukan serah ikut suka anak kita nak belajar kristian, budha, hindu atau etis.
            Hang punya cerita… kerajaan sediakan semuanya, terpulang pada rakyat nak pilih yg. mana. Sedangkan… sekarang UMNO nak ubah perlembagaan untuk letak ISLAM ASWJ untuk pastikan umat Islam d m’sia hanya ikut ASWJ. MUNGKIN suatu hari nanti UMNO akan sebut Mazhab Syafie.. yg. lain tak boleh pulak. Hari ni isu WAHABI dah sejuk… sedangkan suatu hari dulu WAHABI lebih d takuti dan diperangi berbanding SYIAH.
            Mungkin sebab Ulamak UMNO ada WAHABI.

          • December 8, 2013 at 11:45 pm
            Permalink

            Hati-hati bila munafik berbicara…fitnah makanan harian, berbohong macam dah jadi minuman…apa Allah memerintah untuk buat fitnah? ada hadis nabi yang menyuruh umat berbohong ??

            kenapa hang tak betulkan kepincangan basic yang bersarang dalam diri hangpa…sebelum pergi lebih jauh dari itu ??

            budak darjah satu kita nak letakan dia di university….hmmmmm

          • December 9, 2013 at 12:42 am
            Permalink

            Bujuk start dah dgn isu hudud dia. Boring la puak2 ni pukul gendang hudud tapi tak pernah nak buat. Setakat bagi pandangan lepas tu tunggu DAP hentam, pandangan pastu DAP hentam tak payah la.

          • December 9, 2013 at 1:10 am
            Permalink

            kenapa laa kau tak habis-habis nak melacurkan hudud bujuk seperti pemimpin hina PAS !!!

            pemimpin PAS sendiri dah menolak hudud !!!

            pemimpin PAS sendiri dah kata hudud tak wajib !!!

            sampai ketua hakim mahkamah syariah sendiri dah akta hudud hanya menunggu kelulusan kerajaan PAS Kelantan jee !!!

            lepas dgr hakim cakap macam tu PAS membelit pulak takde prasarana ??

            Habis dah berpuluh tahun jatuhkan kafir dan murtadkan orang Islam , PAS buat apa selama ni ???

            tak buat prasarana langung , tak melatih hakim langsung !!!

            Dalam badget Kelantan 2014 baru nak bagi prasarana buat hudud !! itupun hanya rm1 juta !! kau nak buat reban ayam kee kee ni ??? dan paling best berpuluh tahun dah habis murtadkan orang pasal hudud BARU 2014 nak bagi duit buat prasarana ???

            yang paling best hudud PAS sendiri menghalalkan liwat suami isteri !!!

          • December 9, 2013 at 8:48 am
            Permalink

            dari amerika sampai ke wahabi bujuk punya konar.

            1.”Bro… tugas/kewajipan laksanakan HUDUD bukan pada RAKYAT tapi PEMERINTAH.”

            memberi pendidikan Islam adalah salah satu cara pemerintah menunaikan kewajipan ke arah pelaksanaan hudud. mana yang perlu lebih diutamakan dahulu? Laksana hudud kemudian baru beri pendidikan islam atau beri pendidikan islam dahulu baru laksanakan hudud?

            2.”Bukan d m’sia je… negara lain pun hantar rakyat mereka belajar dan juga tiada negara yg. memberontak sebab k’jaan tak laksanakan hudud. Rakyat hanya memberontak bila takda makanan, takda kerja dan penindasan melampau.”

            kalau ikut kefahaman pas, hudud adalah hukum Allah yang wajib dilaksanakan dan tak boleh ditangguh2kan lagi. kerajaan BN menjadi kafir hanya kerana menagguh2kan ataupun tidak melaksanakan hudud.

            sebab itu haji hadi dalam amanatnya berkata, lawan umno itu jihad, mati dalam perjuangan melawan umno itu syahid. bukankah ini seruan untuk melakukan pemberontakan kerana umno tak laksanakan hukum hudud (kononnya la)?

            mengapakah golongan terpelajar dan celik agama ini tak memberontak mengikut seruan haji hadi ini? jawapnnya sebab seruan jihad (kononnya) itu adalah salah dari segi syarak.

            3. “Amerika yg. anti ISLAM pun ada kertas pengajian Islam d universiti mereka”.

            pengajian islam ada dimana2 di ceruk dunia mana pun. tapi bandingkan kesungguhan dan kualiti pengajian islam yang disediakan oleh kerajaan zalim BN (kononnya)dengan mana2 kerajaan lain dalam dunia ni. hatta kerajaan islam kelantan (kononnya) pun tak mampu nak bina universiti islam sendiri.

            4. “Kita kalau nak anak jadi seorang MUSLIM kita ajar mereka Mengucap, Solat, Puasa, Zakat dan ibadat haji. Kita bukan serah ikut suka anak kita nak belajar kristian, budha, hindu atau etis”.

            Apa punya hujah ni. Tak faham. Meracau2..

            5. “Hang punya cerita… kerajaan sediakan semuanya, terpulang pada rakyat nak pilih yg. mana”.

            BN menang setiap kali PRU. Maknanya rakyat pilih untuk bersetuju dengan pandangan UMNO dalam isu hudud. kalau rakyat tak setuju tentang cara umno menangani isu hudud, dah tentu BN/UMNO kalah dalam PRU.

            6. “Sedangkan… sekarang UMNO nak ubah perlembagaan untuk letak ISLAM ASWJ untuk pastikan umat Islam d m’sia hanya ikut ASWJ. MUNGKIN suatu hari nanti UMNO akan sebut Mazhab Syafie.. yg. lain tak boleh pulak. Hari ni isu WAHABI dah sejuk… sedangkan suatu hari dulu WAHABI lebih d takuti dan diperangi berbanding SYIAH.
            Mungkin sebab Ulamak UMNO ada WAHABI”.

            ini lah stail debat bujuk. Penutupnya disudahi dengan prasangka buruk terhadap kerajaan.

    • December 9, 2013 at 12:56 am
      Permalink

      ikut pandangan PAS hudud dah jadi tak wajib !!!

      Reply
  • December 8, 2013 at 12:14 pm
    Permalink

    Pandangan PAS tentang HUDUD jelas…ianya hanyalah 0.0001% daripada Islam, seperti yang di katakan oleh presiden PAS, dan ianya tidak penting kerana TIDAK terdapat dalam manifesto perjuangan PAS.

    Pandangan UMNO jugak jelas…UMNO tidak pernah menolak HUDUD….betulkan pegangan sebahagian umat yang mengaku Islam di Negara ni kearah Islam yang sebenar berlandaskan Al-Quraan dan Hadis, dan perbincangan perlaksanaan HUDUD boleh dilakukan.

    Ini dok fitnah merata alam dari kedai kopi hingga ke mimbar masjid, sampai bila dah nak bercakap pasal perlaksanaan HUDUD ??? dok fitnah nabi junjungan macam-macam ada hati nak bercakap pasal HUDUD ??

    udah-udah la tu bujuk,,,munafikun macam hang tok sah la bercakap pasal Islam…silap-silap boleh lari AKIDAH !!

    Reply
    • December 8, 2013 at 7:58 pm
      Permalink

      UMNO adalah k’jaan bukan pembangkang, TIDAK MENOLAK adalah bermaksud mahu melaksanakan. Adakah UMNO melakukan sesuatu seperti k’jaan Brunai dalam isu hudud?
      Kalau PPSMI misalnya… walaupun rakyat banyak membantah k’jaan terus juga laksanakan arahan PM, kenapa tidak hudud yg. ALLAH perintahkan.

      Reply
      • December 8, 2013 at 8:40 pm
        Permalink

        hang ni dah celaru bujuk..bawak istighfar banyak2..

        pas pun kerajaan di kelantan dan selangor. malah kerusi pas lebih banyak dari pkr di selangor. kenapa x cadang laksanakan hudud?

        hudud telah diluluskan sebulat suara di DUN kelantan (maknanya, adun umno pun sokong). laksanakan sahaja lah?

        UMNO melalui timbalan presiden dah bagi jawapan jelas tentang hudud. belum tiba masanya lagi. jawapannya jelas. walaupun jawapannya tak popular, tapi sekurang2nya umno tak mahu main2 dengan hudud. sekejap nak buat, sekejap tak nak.

        tapi kalau tanya pas, macam nak runtuh langit kata nak laksana hudud sebelum ayam berkokok.

        ayam tu pun dah berapa generasi dah. hududnya pun ntah kemana.

        Reply
        • December 8, 2013 at 9:46 pm
          Permalink

          Budak tu bukan reti bahasa !

          Reply
        • December 8, 2013 at 10:55 pm
          Permalink

          Masalahnya K’tan, kedah, s’gor bukan NEGARA tapi Negeri. Negeri TERIKAT dengan UNDANG-UNDANG NEGARA. Dah lama K’tan minta untuk laksanakan HUDUD, tapi k’jaan perseketuaan tak pernah benarkan. Kalau tak menolak, apa kata K’jaan Persekutuan keluarkan satu surat izinkan K’tan laksanakan HUDUD d k’tan.

          Reply
          • December 8, 2013 at 11:47 pm
            Permalink

            dah lama kerajaan ajak PAS kembali pada Islam…tapi PAS menolak.

          • December 9, 2013 at 12:59 am
            Permalink

            ketua hakim mahkamah syariah kelantan sendiri dah kata HANYA perlu kelulusan kerajaan PAS Kelantan …

            tak payah nak buat fitnah bujuk !!! pemimpin PAS kelantan bangang kee sampai nak suruh kerajaan persekutuan nak keluar surat pulak !! sebelum ni kau buat fitnah kata kena kelulusan parlimen ?? apa ni bujuk berbelit puak munafik macam kau ni !!!

            sampai sekarang hudud PAS tak lengkap TAPI dah berpuluh tahun habis umat Islam dikafirkan dan dimurtadkan oelh PAS !!!

          • December 9, 2013 at 7:25 am
            Permalink

            lucu jawapan hang ni. jawapan mcm ni adalah jawapan memberi ALASAN. anehnya, jika umno memberi sebab mengapa tak laksanakan hudud, hang akan kata umno memberi alasan tak mahu laksanakan hudud. tapi kalau puak hgpa memberi alasan tak mengapa pula.

            1. negeri bukan negara? enakmen syariah dibawah kuasa negeri. bila diluluskan oleh DUN negeri, dan diperkenan sultan, maka takde sebab tak boleh dilaksanakan.

            2. undang-undang negeri terikat dgn undang2 negara? frasa mana yang kata undang2 syariah negeri terikat dengan undang2 negara? undang2 negara yang mana yang kata undang2 syariah negeri yang telah diluluskan di dun negeri tak boleh dilaksanakan?

            3. apa bukti kerajaan pusat halang kerajaan kelantan laksanakan hudud? mana surat rasminya? surat tun mahathir?

            tunjukkan frasa mana dalam surat tersebut yang salah dan bermaksud menghalang kerajaan negeri menghalang pelaksanaan hudud di kelantan?

            kenapa tak siarkan secara penuh keseluruhan isi kandungan surat tersebut dalam harakah supaya semua ahli pas dapat membacanya?

            4. tak perlu surat keizinan dari kerajaan pusat untuk laksana hudud. jalankan sahaja. demo BERSIH tak mendapat keizinan dari kerajaan pusat. tapi hgpa tetap laksanakan juga.

            kenap perlu takut dengan kerajaan pusat? ketua hakim mahkamah syariah kelantan kata mahkamah dah bersedia. cuma tunggu kelulusan kerajan negeri sahaja. apa tunggu lagi. laksanakan sahaja.

            jangan berdolak dalih. laksanakan segera. buat atau pas akan digelar sebagai mempersendakan undang2 hudud.

          • December 9, 2013 at 3:30 pm
            Permalink

            bujuk berdolak dalih lg…kahkahkah!…kesian kau bujuk, dr dlu smpai skrg dok usung pasal hudud ke hulur ke hilir…awat dh abes modal nk burukkan kerajaan dah ka?
            padahal yg dok propa tu parti Islam (kononnya) hang tu…asyik tuding jari kt kerajaan ja..hamPAS btoi!

            bujuk, drpd hang dok jd langau kt mykmu dgn isu hudud kau tu yg dh tahap merapu, baik kau perbetulkan ahli2 PAS pengkhianat agama dan bangsa tu…ada gak pahala kau bujuk…

      • December 9, 2013 at 1:06 am
        Permalink

        bangang laa kau bujuk , bukan kee PPSMI dah dibatalkan !!!

        manusia munafik macam kau tak layak cakap pasal hudud laa bujuk , hudud PAS sendiri dah menolak , hudud dah jadi tak wajib !!!

        Yang sampai murtadkan dan kafirkan orang pasal hudud ialah pemimpin PAS bujuk !!!

        Yang paling kelakar , nik ajis sendiri kata dalam perlembagaan PAS takde nak tegakkan undang-undang Islam .. sama juga macam nizar bila dia jadi MB , bila ungkit pasal hudud , nizar kata dalam perlembagaan PAS takde tertulis nak buat negara Islam pun !!!

        bila Hadi awang berkuasa pulak .. hudud dah jadi tak wajib !!!

        nilaa PAS pelacur agama Islam !!!

        Reply
  • December 8, 2013 at 1:26 pm
    Permalink

    raplahjingaa ,janganlah berdolak-dalik bila umno akan melaksanakan hukum hudud!

    Reply
    • December 8, 2013 at 1:41 pm
      Permalink

      bila pulak Pas nak laksanakAN HUDUD DGN DARF HUKUM YG MENGGUNAKAN BEBERAPA HELAIAN MUKA SURAT SHJ. hanya cakap cakap cakap..MACAM KEBODOHAN KAMULAH TONY, kamu tanyalah Wan Ji blogger Pas yg buat kenyataan bahawa draf hudud Pas dibuat bukan untuk dilaksanakan sebab disediakan secara CINCAI!

      Reply
    • December 8, 2013 at 2:01 pm
      Permalink

      dey toni…kalau UMNO tak laksanakan HUDUD pun orang macam hang tetap ke neraka !! selagi hang tak memeluk agama Islam !! ada baca ka ??

      Tak tau la pulak aku, kot-kot nik ajis ada voucher syoorga limited edition untuk kafir macam hang .

      Reply
    • December 8, 2013 at 8:27 pm
      Permalink

      laa..cina berak tak basuh ni lagi ke? apek ke amoi hang ni? takpun nyonya. mcm ni la apek/amoi/nyonya, musim cuti sekolah ni ramai anak2 melayu islam berkhatan..apa kata hang dsftar sekali. ada masa lagi ni. potong lu punya kulop dulu, pastu kami cerita hudud kat hang. nampak macam berminat sgt tu..

      Reply
    • December 9, 2013 at 12:44 am
      Permalink

      Mana ada dolak dalik. PAS aje yang dolak dalik. Kejap nak buat, kejap tak nak buat. Kejap 100% tiba 0.00001%. Apasal PAS asyik dolak dalik je??

      Reply
    • December 9, 2013 at 1:00 am
      Permalink

      kelakar laa apek DAPigs , orang yang dah bagi kenyataan anti Islam dan melayu macam kau tanya pasal hudud ??? lawak betul !!!

      Reply
    • December 9, 2013 at 3:31 pm
      Permalink

      ini satu langau…pegi berkhatan dlu wahai apek baru bole cerita itu hudud wokeiii…

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *