Ritual Padi Hadi Awang Ada Unsur Syirik

Lidah rasmi Pas, Harakah semalam telah melaporkan berkenaan program ‘Turun Bendang dan Doa Awal Musim Padi’ yang di hadiri oleh Presiden parti itu, Datuk Seri Abdul Hadi Awang. Program yang diadakan di itu dikatakan bertujuan untuk memohon kepada Allah agar benih padi subur dan memberikan hasil yang banyak pada musim depan.
Malah Hadi Awang turut mengenakan pakaian baju lengan panjang, seluar, kain sarung, topi dan kasut but panjang sebagai gimik sambil menabur biji benih padi di petak sawah. Secara asasnya tiada apa yang salah dengan program tersebut, namun apabila diteliti ternyata program yang diadakan itu mempunyai unsur-unsur syirik.
Penasihat Eksekutif Jawatankuasa Himpunan Ulama Muda (Ilmu) Dr. Fathul Bari Mat Jahya ketika dihubungi mengatakan ‘ritual’ tersebut bukan merupakan amalan sunah. Malah Nabi Muhammad saw juga tidak pernah melakukan perkara sepertinya.
“Apa yang dibuat oleh Tuan Guru, Hadi Awang itu dikira perkara yang umum, selama mana tidak ada unsur syirik atau sebagainya.
“Berkaitan doa awal tanam pagi, di dalam as-sunah kalau kita teliti atau dikaji ia tidak boleh dikhususkan. Bimbang ia akan jadi satu amalan tetap, sehingga kalau tak buat ritual tersebut, (dan kebetulan) padi tak bagus atau tak jadi. Ia akan dikategorikan sebagai bidaah.
“Amalan macam ni, (berkemungkinan) akan disusuli dengan perasaan kalau benda ni tak buat, tidak akan berkat.. sekiranya ia tidak dibuat rumah tidak akan didirikan dengan baik, padi tidak akan tumbuh yang macam ni ada unsur syirik.
“Kerana ada ritual tertentu sehingga masyarakat menjadi percaya dan kaitkan dengan ibadah. Patut dibuat secara umum dan bukannya ada ritual tetap” katanya.
Beliau turut mempertikai sikap pembangkang yang ‘double standard’ sambil merujuk tindakan mereka yang menghentam hebat program ‘ancak’ yang dikaitkan dengan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir suatu ketika dahulu.
“Contohnya masa isu Ancak, pembangkang hentam kaw kaw.. yang ni boleh tapi masa Dr Zambry tak boleh” tegas beliau lagi.
Yang hairannya, tiada seorang pun pemimpin Pas yang dianggap sebagai ulama tampil untuk mempertikaikan tindakan Hadi Awang ini. Sedangkan ketika isu ‘ancak’ hampir kesemua dari mereka tampil menghentam dan mengkritik kononnya melakukan amalan yang bukan merupakan Sunah Nabi Muhammad saw.
Kesimpulannya inilah wajah sebenar pembangkang yang penuh dengan sikap hipokrit dan double standard yang perlu didedahkan kepada rakyat.
Ritual padi

15 thoughts on “Ritual Padi Hadi Awang Ada Unsur Syirik

  • November 2, 2013 at 2:11 PM
    Permalink

    umno bodoh!
    umno bodoh!
    umno bodoh!
    umno bodoh!
    umno bodoh!
    umno bodoh!
    umno bodoh!
    umno bodoh!
    umno bodoh!
    umno bodoh!
    umno bodoh!
    umno bodoh!
    umno bodoh!
    umno bodoh!
    umno bodoh!

    umno bodoh!
    umno bodoh!
    umno bodoh!
    umno bodoh!

    Reply
    • November 2, 2013 at 2:16 PM
      Permalink

      ini kerja pr itu pandai sodok belakang

      Reply
    • November 2, 2013 at 4:33 PM
      Permalink

      Parlimen PRU 13
      UMNO (bodoh konon) = 88
      Lain2 dalam BN = 45
      DAP = 38
      PKR = 30
      P.I.S @PAS = 21
      yg corot memang bodo, bingai, mamuun, chesin, paitium, stupid fool

      Reply
    • November 4, 2013 at 1:22 AM
      Permalink

      inilah contoh puak DAPigs yang belajar kat SJKC

      Reply
  • November 2, 2013 at 4:02 PM
    Permalink

    BN buat tak boleh, Pas buat tak apa

    Nak tergelak bila si Hadi mengatakan para pengundi boleh terima apa sahaja yang diberi oleh Barisan Nasional (BN) sepanjang kempen Pilihan Raya Kecil DUN Sungai Limau berlangsung tetapi jangan mengundi parti itu. Manakala si Bangang Mahfuz , mempertikaikan projek- projek yang dijanjikan oleh BN di kawasan itu. dengan membuat perbezaan perbelanjaan yang dikatakan jauh berbeza berbanding DUN Kuala Besut serta beliau meragui sama ada BN akan menunaikan janji tersebut atau tidak.

    Tetapi dalam soal ini, Dia lupa bagaimana Pas di Kelantan turut menabur pelbagai janji dan kelentong projek pembangunan sewaktu dalam pemerintahan mereka. Mana hilangnya Lebuh Raya Rakyat Kota Bharu-Kuala Krai RM.85.6 juta, Bandar Sukan dan Stadium Olimpik Bukit Merbau (RM320 juta), Perumahan Rakyat Kampung Baru Wakaf Mek Zainab (RM67.2 juta) dan Bandar Baru Dabong (RM40juta).
    sudah tertunai ke janji2 tersebut ataupun sekadar batu peringatan ataupun tempat menambat lembu sahaja.

    Tetapi didalam soal ini tiada saorang pun dikalngan melayu PAS yang menegur dan mempersoalkannya tetapi pabila janji ini dilakukan oleh BN, maka akan kuar lah kenyataan mulut biawak PAS dengan tuduhan ianya sebagai gula-gula pilihan raya.

    BN selalu nya berhati-hati didalm menjanjikan projek disebabkan segala janji harus ditunaikan contoh Di Sungai Limau, apa dijanjikan sudah tentulah mengikut keperluan penduduk. Cuba lihat peruntukan baru sekitar RM15.15 juta ia adalah projek-projek yang secara langsung menyentuh kepentingan rakyat setempat dan bukan separti rakan PAS di Selangor pabila mengatakan manifesto pilihanraya bukannya satu janji yang harus ditunaikan.

    Percaya tak korang sekiranya BN tak menjanji apa2 kat Sungai Limau sudah tentu lah pemimpin Pas akan menjadikan ia modal sebagai modal kempen politik dengan menuduh BN menganaktirikan penduduk Sungai Limau. Hakikatnya inilah perangai pembangkang, BN buatlah apa pun semuanya tak betul. Hanya mereka sahaja yang betul.

    Yang nak tergelaknya pabila si bangang Mahfuz mengatakan peruntukan kecil yang BN berikan kepada Sungai Limau itu, telah membuktikan kawasan Sungai Limau telah maju dan menikmati kemajuan di bawah Pas. Kemajuan apa dia maksudkan tidak pula diperincikan..dia ingat semua orang bodoh sebangang dia…Kalau betul Sunagi Limau dah perolehi kemajuan, kenapa perlu takut pabila BN menjanjikan projek baru di sini malah menjadi tak keruan pabila Datuk Mukhriz berjanji akan menjadi DUN Sungai Limau sebagai kawasan angkat bagi membolehkan beliau memantau segala projek pembangunan di situ.

    Reply
    • February 6, 2014 at 12:04 AM
      Permalink

      Batu asasnya ada lagi ke tak?

      Reply
  • November 2, 2013 at 4:31 PM
    Permalink

    Semua pemimpi hamPAS serba hampeh ni kaki malaih membaca apa lagi nak caghi maklumat soheh. Pada depa setakat baca di internet dah di anggap depa ni canggih sungguh…tapi semua maklumat yang di perolehi taraf palsu. Dah la kelayakan akademik plak rendah cagha bepikiaq pun lembab termasuk la yang ada ijazah tu sama jugak bebai macam Luncai.

    Reply
  • November 2, 2013 at 5:07 PM
    Permalink

    Aku dok heghan la ni ada setakat 5 posting jerrr…mana pi yang lain lain tu…? Aku saja dok ada 2 posting dulu top top dah kena delete pasai apa…?

    Kalo moderator thread ni takut kena kritik yang dah terkena batang hidung sendiri lain kali jangan la bukak thread lagi..mana dia demokrasi…hak kebebasan bersuara beri pendapat yang di heboh heboh kan selama ni.Walo pun kadang kritikan tu tak sengaja terkena pada puak puak sendiri..peghangai lagu ni sama saja ngan puak puak hampeh kat sana tu… kata dulang paku serpeh….!!!

    Reply
  • November 2, 2013 at 6:45 PM
    Permalink

    Relax laa BangKano…yang lain tu bz sesama pi raya koling kut..malam ni diaorang masuk la tu..

    Reply
    • November 2, 2013 at 9:08 PM
      Permalink

      he he sambil raya koling harap harap diaorang kempen apa yg patut..jangan buang masa..apa pun mesti buat 2 dalam 1

      bab aji Adi berendam dalam sawah tu sebenarnya aku kesian jugak, masih buat kerja kaedah zaman sebelum merdeka. lain kali buatlah canggih sikit..la ni semua orang guna mesin, guna jentera pakai robot.. ini tak masih nak tunjukkan kekalutan dan ketinggalan zaman Pas dengan teknologi sezaman…kesiannya aku

      Reply
    • November 3, 2013 at 5:57 PM
      Permalink

      Nak releks emende weiii…posting aku yang dulu tu dah di delete, tu yang aku naik hangin tu berr….aku haghap kan akan dapat respons panas dari forumer. Nampak nya kmu.net ni akan jatuh merudum aura nya dan populariti pun turut terkantoi…kalo lagu ni la sikap pengendali thread ni…tunggu masa la nak di kafan kan…

      Reply
  • November 2, 2013 at 10:01 PM
    Permalink

    Korang perasan tak cara hadi pakai kain pelikat tu..nak gulung pun tak reti…kah kah dok terbongkok camtu serupa badut la pulak..nasib baik tak cat muka dengan lumpur tanah bendang kalau tak lagi gilaaa..oooo…kah kah kah kah..bujuk ko tak nak ikut main lumpur dalam bendang kee..mek esah tak boleh masuk dalam bendang tu takut nanti lindah dan pacat yang mati akibat tak tahan bauuuu hamisss p@$&i…..

    Reply
    • November 3, 2013 at 8:43 AM
      Permalink

      ..macam watak wak dogol wayang kulit, he he.. maaf lah pak aji gurau je

      Reply
  • November 3, 2013 at 4:15 PM
    Permalink

    astafirrullahalazimm….ini kah rakyat malaysia kerna politik snggup fitnah,caci org len…fikir2 lah mereka tu manusia yg punya perasaan bknnya binatang….adakah politik bleh bwa masuk akhirat??? hanya amlan kita yg akan dibwa bknya politik….ni klau dkat dunia asyik fitnah,caci je mcm mna nk jwb diakhirat kelak…tobat2 lah wahai manusia sblum kmu ditobatkan….mohon terasa..Ini Hnya Nasihat … 🙂

    Reply
    • November 4, 2013 at 8:41 AM
      Permalink

      Terima kasih atas nasihat saudara

      Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.