Pemimpin PAS Elok Sertai Kursus Tanam Padi

Sedang orang ramai menumpukan perhatian pada perkembangan semasa kempen PRK DUN Sungai Limau waktu inilah pemimpin PAS menampilkan aksi lawak bila mana dengan selambanya menabur benih padi ketika paras air setinggi labu betis atau pun hampir mencecah lutut.

Tak pasal-pasal orang kampung sekitar Sungai Limau dan khalayak seluruh negara ketawa tak kering gusi mengenangkan aksi hipokrit yang dilakonkan oleh pemimpin PAS.

Siapa yang empunya idea tak tahulah, itu kena tanya Mahfuz Omar. Ini samada sengaja nak perkenakan Presiden PAS, Abdul Hadi Awang atau ia terjadi disebabkan kedunguan pengarah program.



Rasanya memang elok sangat para pemimpin PAS termasuklah Presidennya cuba risik-risik kot-kot ada kursus penanaman padi yang disediakan oleh jabatan atau agensi pertanian untuk tambah pengetahuan supaya kelak tidak lagi menjadi bahan gelak tawa orang ramai.

Barangkali melalui kursus sebegitu dapatlah pimpinan PAS ketahui kenapa sebelum kaedah tabur terus dalam air dilakukan, paras air di sawah bendang mestilah sekitar 5cm hingga 10cm atau atas sikit dari buku lali dan maksima tak melebihi sejengkal ketinggian parasnya.

Kalau melebihi dari paras itu alamatnya kempunanlah benih padi yang ditabur itu untuk bercambah hidup mengenal cahaya mentari dan keindahan duniawi.

Tapi sebetulnya kalau tak pergi kursus pun tak mengapa sebab infonya kini cuma di hujung jari saja. Di bawah ini sedikit maklumat berguna mengenai penanaman padi yang tentunya bermanfaat untuk pemimpin PAS.

Mudah-mudahan dengan info ini maka lakonan hipokrit pemimpin PAS kelak tidak lagi diselubungi kedunguan. Itu pun kot kalau masih teringin nak berlakon sebagai pesawahlah.

Tiga Kaedah Penanaman Padi;-

a) Tabur Terus Basah

Putaran tanah dilakukan dalam keadaan tanah ditenggelami air. Kerja-kerja menabur benih padi dilakukan dalam keadaan tanah yang rata dan lembab (air cap-cap).

b) Tabur Terus Kering

Kebiasaannya, putaran tanah secara kering dijalankan pada musim pertama penanaman padi. Putaran tanah dilakukan dalam keadaan kering dan kerja-kerja menabur benih padi dilakukan di atas permukaan sawah yang kering. Kaedah ini dapat menjimatkan penggunaan air.

c) Tabur Terus Dalam Air

Kerja-kerja menabur benih padi dilakukan di dalam petak sawah yang bertakung air 5 -10 cm. Kaedah ini dapat membantu mengurangkan infestasi padi angin. (kaedah ini yang diguna pakai oleh Hadi ketika menabur benih padi sewaktu air di paras labu betis :)).

Maklumat lanjut sila ke laman web MADA.

37 thoughts on “Pemimpin PAS Elok Sertai Kursus Tanam Padi

  • November 1, 2013 at 8:55 AM
    Permalink

    vangang!! cam tu la…Nampak sangat tak pernah turun ke bendang!! vangang!!

    tabor benih padi dalam air paras lutut..hanyut la benih tu..vangang punya PAS!!…

    leh kali tabor hama padi je..wakakakaka

    Reply
  • November 1, 2013 at 8:58 AM
    Permalink

    Alahai gimik je tu….itu pun nak kisah….hang ni pun patut2 le…jangan tak cerdik

    Reply
    • November 1, 2013 at 9:02 AM
      Permalink

      biasa la umno.. mana pernah cerdik

      Reply
      • November 2, 2013 at 10:26 AM
        Permalink

        ade bau cacai lah . bau budu.

        Reply
      • November 2, 2013 at 2:41 PM
        Permalink

        cerdik pr sodom belakang itu angkui aku ini,unmo tak cerdik sodom belakang

        Reply
    • November 1, 2013 at 9:56 AM
      Permalink

      Eh, masa Najib dulu, puak2 FUCKUTAN ambik kisah….

      Napa lak Hadi Roi buat, org lain tak boleh ambik kisah…

      Cer cerita sikit!!!

      Reply
    • November 1, 2013 at 10:02 AM
      Permalink

      Tak lah mek…tu bukan gimmick, dan tu pulak bukan semai benih padi…tu depa bagi anak ikan keli makan, tak ada kena mengena dengan padi !! hehehe..

      Reply
    • November 1, 2013 at 12:21 PM
      Permalink

      Tu namo eh BANGANG bertingkek-tingkek. Kalau nk buat gimik tabur padi atas padang cukup lah. Puak PAS ni malas betul bab2 search info pakai Google, kalau search “chikaro” memang cekap.

      Reply
    • November 1, 2013 at 8:41 PM
      Permalink

      Tu sekadaq gimik ka mek esah weiii…? Kalo nak buat gimik jangan la berbaur kebodohan saja nak membodo kan rakyat weiii…jadi sapa bodo..puak puak hamPAS termasuk hang sendiri mek esah oiiii. Warga sungai Limau dah gelak terbahak bahak…depa kata Kak Coh nok tegelok….!!!

      Reply
    • November 2, 2013 at 1:01 PM
      Permalink

      Diorang jeles…
      pemimpin UBN tak turun bendang. Semua orang pun tahu TGHA bukan tinggal d kedah(banyak bendang) tapi tinggal d t’ganu tepi laut. So… kalau boleh turun bendang dah kira merasai denyutnadi seorang petani.

      Reply
      • November 2, 2013 at 2:41 PM
        Permalink

        nak jeles atas sifat bangang pemimpin PAS ??? memang laa hadi taktahu bujuk , yang tongong melelong mengikut peganjur program buat aksi panca sitara tu buat apa , inilah asyik nak maki orang , sekali tertpalit kat muka sendiri hahahahaahahahah

        Reply
        • November 2, 2013 at 3:54 PM
          Permalink

          Yg. memaki orang hanya puak2 toghut, menolongnya tidak menghina yg. lebih.

          Reply
          • November 4, 2013 at 8:52 AM
            Permalink

            Jealous!!!

            Hahahaha, nak jealous apa dgn Hadi Roi dan PAS, org2 yg tak MERASA LAGI PERINTAH MALAYSIA!!!

            Mueh44444

  • November 1, 2013 at 9:04 AM
    Permalink

    aku sempati jugak dengan Pas ni, tapi nak buat camno sebab Pengarah Pilihanraya Sg Limau adalah ‘Mr Bean’ jadi semua program adalah ala mat kacang jugak.. lepas ni elok jugak mereka ramai-ramai pergi ke pusara arwah Azizan pulak, buat program ‘cabut rumput’ maka akan bersempatilah agaknya sesiapa yg melihat…

    Reply
    • November 1, 2013 at 9:16 AM
      Permalink

      itu hari pasal super impose…pun dah kantoii…menipu dan kaki kencing kuat..ikut peelMR MAHPOS BEAN!!ut yang bodo bertingkek tingkek!hahah

      Reply
  • November 1, 2013 at 9:16 AM
    Permalink

    apa kata soh depa tanam padi tu seluruh sawah kat dun sg limau..baru la kita tengok gimik ke hapa!! hahah..

    vangang punya PAS!!….

    Reply
  • November 1, 2013 at 9:25 AM
    Permalink

    KORANG MASIH INGAT LAGI KE AKSI SUSUN BATA OLEH NAJIB??

    AKU RASA GAMBAR TU DAH MERANTAU JAUH KE USA KAH KAH KAH…

    Reply
  • November 1, 2013 at 9:45 AM
    Permalink

    Kah kah kah…woi mangkok..mana ada orang turun ke bendang pakai kain pelikat serupa kain samping kah kah kah..aku ingat diorang ni nak main gelembong dalam bendang kut..ataupun kain tu nak buat penyaut ikan keli, puyu ataupun haruan dalam bendang tu kah kah kah..bodoh piai punya orang..kalau pun nak tanah benih padi..keringkan dulu air dalam petak sawah tu..ni ditabur dalam kawasan air yang banyak mana nak tumbuh..baik diaorang tu tabur benih padi dalam parit..kah kah kah kah..

    Reply
  • November 1, 2013 at 9:59 AM
    Permalink

    ni nama dia berlakon saja, kononnya berjiwa petani. bodoh.

    Reply
    • November 1, 2013 at 12:19 PM
      Permalink

      agaknya kat atas batas tu siap ada beberapa pengadil untuk menjurikan sape yg paling terbaik showmanship dia… sape lagi Mr Bean la..he he

      Reply
  • November 1, 2013 at 10:09 AM
    Permalink

    DIA ORG RETI TABUR BENIH DLM LUBANG JUBUR JE..MCM BANG NON,,,

    Reply
  • November 1, 2013 at 11:00 AM
    Permalink

    kamera tu besi.xleh caya..haha

    Reply
    • November 1, 2013 at 12:23 PM
      Permalink

      …leputusan Pakaian Beragam dan gaya terbaik ialah… jeng jeng… MR BEAN dengan topi Mat Bond dan cermin mata Superman.. he he adoiiihai

      Reply
  • November 1, 2013 at 12:53 PM
    Permalink

    Saudara admin, ayah saya adalah pesawah di kawasan Perak utara. Kaedah tanam padi yang dibuat seperti di dalam gambar adalah kaedah yang selalu dibuat di kampung saya. Sekarang memang benih padi ditabur tapi bukan guna tangan tapi mesin kerana lebih cepat. Tolong rujuk dulu dengan pesawah ya buat bendang bukan dengan web atau blog yang hanya Google kaedah tanam padi tapi tak pernah buat secara praktikal

    Reply
    • November 1, 2013 at 7:23 PM
      Permalink

      gambar tu bukan kat perak utara…. orang pas sendiri yang wat kenyataan tue… maknanya kat sana x baling benih dalam air…

      Reply
    • November 1, 2013 at 7:28 PM
      Permalink

      ada tempat yang ditabur dengan tangan , walaupun guna mesin !! adakah tempat kau tabur benih dalam air yang sampai ke lutut ??? benih mana nak tumbuh camtu beb !!!

      Reply
    • November 2, 2013 at 10:28 AM
      Permalink

      org perak utara tanam padi siap pakai samping kain pelikat eh ?

      Reply
  • November 1, 2013 at 6:03 PM
    Permalink

    Mangkaq punya pemimpin PAS!!!semua nih CAP BIAWAK…

    Reply
  • November 2, 2013 at 1:03 PM
    Permalink

    Tak kesah la nak kata apa pun…
    Yg. penting ini tanda PRIHATIN TGHA pada petani d Sg.Limau.
    Mukriz ada turun BENDANG?

    Reply
    • November 2, 2013 at 2:43 PM
      Permalink

      Prihatin sampai kena gelak dengan golongan petani kat sana !!! hahaha apalaa bangang sangat tu , sampai buat aksi ala-ala panca sitara nampak sangat bukan prihatin ni , ni nak glamour bergambar jee !!!

      Kalau betul nak tolong petani buat macam BN , tunaikan janji yang telah diberi , inilah yang buat aku semakin sayang dengan BN muahahahahahahahaahahhaah

      Reply
      • November 3, 2013 at 7:42 AM
        Permalink

        orang…kalo wat keje x ikhlas memang cenggini laa jadinye…

        Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.