Dr Zakir Naik Tokoh Maal Hijrah Antarabangsa 1435 Hijrah

Pendakwah terkenal, Dr Zakir Abdul Karim Naik dari India dianugerahkan oleh kerajaan Malaysia Tokoh Maal Hijrah Peringkat Antarabangsa bagi tahun 1435 Hijrah.

Dr Zakir Naik merupakan pendakwah muda yang dianggap bakal menjejaki allahyarham Ahmad Deedat yang menghabiskan keseluruhan hidupnya merantau seantero dunia menceritakan kebenaran agama Islam dan menjadikan perbandingan antara agama sebagai kaedah dakwah.

Sebelum menjadi pendakwah beliau merupakan seorang doktor perubatan.

Sementara itu, mantan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Datuk Seri Abdul Hamid Zainal Abidin dianugerahkan Tokoh Maal Hijrah Peringkat Kebangsaan bagi tahun 1435H/2013M.

drzakir

38 thoughts on “Dr Zakir Naik Tokoh Maal Hijrah Antarabangsa 1435 Hijrah

  • November 5, 2013 at 6:22 pm
    Permalink

    Tahniah kepada kedua mereka dengan penganugerahan itu. Sebut Hamid Zainal Abidin teringat kita diwaktu beliau menelanjangkan bekas pemimpin besar AlArqam banyak tahun dulu.

    Cara beliau menyoal Ashaari membuatkan prmimpin ajaran sesat itu tunduk layu menyedari kesilapan ajaran nya selama itu.

    Tetapi kita tetap tidak tahu samaada sessi tersebut mampu menginsafkan insan itu dan membawak dia bertaubat. Wallahu alam.

    Reply
    • November 5, 2013 at 9:36 pm
      Permalink

      semuga mereka menjadi motivasi kepada kita semua untuk mengejar kebahagian hidup atas dunia dan keuntungan balasan diakhirat.. kepada ulama Pas tak mahu ke jadi macam Dr Zakir, lebih afdal, bebas bercakap soal agama tanpa terikat dgn kepentingan parti dan kumpulan tertentu..hanya demi mu Allah.

      Reply
  • November 5, 2013 at 11:47 pm
    Permalink

    Aku teringin nak tahu pendapat Dr.Zakir Naik isu Kalimah ALLAH..

    Reply
    • November 6, 2013 at 10:23 am
      Permalink

      Jgn hang kecewa dan buat cerita fitnah bila dapat tahu jawapan Dr.Zakir Naik SUDAHLAH Bujuk!!!

      Reply
  • November 6, 2013 at 1:11 am
    Permalink

    Kalau hang tanya Zakir Nair siapa tokoh Islam yang paling dia hormati…jawapannya Tun Dr Mahathir Mohammad ! tak caya ? yang serch sendiri kat youtube.

    Reply
      • November 6, 2013 at 2:09 am
        Permalink

        janji orang UMNO , kami benda macam ni takde nak jeles dan nak berebut bujuk oiii bukan macam PAS

        Reply
        • November 6, 2013 at 12:57 pm
          Permalink

          Hahaha… ABP (Asal Bukan PAS)

          Reply
      • November 6, 2013 at 6:46 am
        Permalink

        MAHADHIR NEGARAWAN iSLAM YG TERKENAL SEENTERO DUNIA. dari mekah ke palestin dan hingga eropah jasa dan perjuangan mahadhir mempertahankan kesucian Islam dan melawan ego amerika tak siapa dapat nafikan.

        kamu bujuk tak habis2 nak dengar dari mulut orang lain agar kalimah Allah tu di serahkan kpd kafir kristian untuk di nodai, kau dengan aji adi , nik ajis memang serupa akan terjun dlm…..

        Reply
        • November 6, 2013 at 11:13 am
          Permalink

          Sebab dia tokoh Maal Hijrah antarabangsa. Dia tak terikat dengan kepentingan politik m’sia.

          Reply
          • November 6, 2013 at 12:59 pm
            Permalink

            bujuk zakir naik dah bagi komen pasai kalimah Allah kat masjid putrajaya semalam, lepaih solat maghrib

            Zakir cakap kalau org kapir nak pakai kalimah Allah dan beriktikad Allah itu esa, sila kan

            tapi kalau nak pakai kalimah Allah dan beriktikad Allah itu 3, haram

            hang jangan kata zakir naik bodo dan tak tau pasai agama dah la bujuk…

            sebenarnya bujuk haram kita menyokong orang kapir mengguna kalimah Allah yg beriktikad tuhan ada 3, macam mana Allah haram kan syurga pada depa, mcm tu jugak haram penyokong2 yg menyokong org kapir buleh pakai kalimah Allah dan beriktikad tuhan ada 3

            aku cuma berpesan kepada kebenaran bujuk, Allah menjadi saksi apa yg aku sampai kan pada hang hari ni juk.. dah lepaih tanggungjawab aku juk…terpulang lah pada hang

          • November 6, 2013 at 2:46 pm
            Permalink

            Hati busuk bujuk akan meronta-ronta untuk menyatakan…Zakir Nair telah di bayar oleh UMNO !

          • November 6, 2013 at 6:40 pm
            Permalink

            aku jamin laa kenyataan Zakir Naik akan difitnah pulak dan diputar belit oleh puak PAS ni

          • November 6, 2013 at 11:43 pm
            Permalink

            Betul la… siapa yg. sokong Allah tu 3 haram, kufur dan Murtad. Yang tu aku dah tau dah… Tapi apakah beliau kata HARAM orang kristian sebut kalimah Allah.

          • November 7, 2013 at 12:33 am
            Permalink

            hahaha kenapa berbelit pulak bujuk ni ?? yang puak DAPigs yang pro murtad dan pro LGBT tu perjuangkan untuk MENYEBUT kee atau untuk gunakan kalimah Allah bujuk ??

            tak habis-habis nak putar belit puak PAS ni , ni aku gerenti bla dah tak mampu nak membelit habis Zakir Naik pun difitnahnya nanti !

          • November 7, 2013 at 12:53 am
            Permalink

            Takda belit2…
            Inilah yg. Dr.Asri, TGNA, TGHA, D.HD dan lain2 ulamak nyatakan. Islam tak pernah HARAMKAN puak Musyrikin sebut/guna nama Allah. Tapi Mereka TEGAS Allah itu ESA.
            Tahukah kalian d zaman Nabi lagi… Yahudi/Kristian masing2 kata Uzair/Isa itu anak Allah. Maknanya zaman Nabi lagi benda ni berlaku dan Nabi tak pernah HARAMKAN mereka sebut/guna kalimah Allah. Sebab itu jugalah Allah rakamkan dalam surah Al-Iklas, ALLAH ITU TIDAK BERANAK DAN TIDAK D PERANAKKAN. Bukan sekarang baru mereka guna kalimah Allah ini.

          • November 7, 2013 at 1:03 am
            Permalink

            udah-udah la tu bujuk…nama yang hang sebut tu tak termasuk pun dalam golongan ulamak ! depa tu semua penyangak agama.

            spin hang dah ketinggalan zaman !!

          • November 7, 2013 at 1:13 am
            Permalink

            aik kan aku dah cakap puak PAS ni boleh membelit pulak dan samakan dengan pemimpin hina PAS

            kalau dah guna dalam bible tu jelasnya syirik dan menyakahgunakanlah bujuk

            Sebab tu , zaman jahiliah patung-patung yang jadi medium tu perlu dihapuskan kerana dengan terang-terang ia mensyirikkan Allah !!!

            kenapa patung-patung dikeliling kaabah dihapuskan dulu bujuk ?? cuba kau bagi tahu aku , ikut pemahaman kau mereka juga menyembah Allah !! kalau macam tu kenapa perlu dihapuskan bila Islam semakin berkembang disana !! mehh aku jawabkan sebabnya jelas ia adalah syirik !

          • November 7, 2013 at 1:14 am
            Permalink

            Sebenarnya kalimah ‘alif-lam-lam-ha = allah’ itu bagi orang arab ialah terjemahan kepada kalimah ‘god’ dalam bahasa Inggeris. Dalam bahasa arab, mereka tidak ada kalimah lain untuk terjemah kalimah ‘god’ kecuali kalimah ‘alif-lam-lam-ha = allah’.

            Maknanya secara umum orang arab bila terjemah kalimah ‘god’ akan kata ‘allah’. Samada dia Arab Islam, Arab Kristian, Arab Yahudi, apa pun agamanya, terjemahan kalimah bahasa Inggeris ‘god’ ke dalam bahasa arab ialah ‘alif-lam-lam-ha = allah’.

            Sebab itu kita tidak hairan kalau perkataan ‘alif-lam-lam-ha’ kerap diguna oleh bangsa arab tidak kira apa agamanya; janji dia orang arab atau bercakap arab, bila menterjemahkan perkataan ‘god’ mereka akan guna perkataan ‘alif-lam-lam-ha = allah’.

            Bila orang Inggeris kata, ‘oh my god’, orang arab akan terjemah ‘maasya-allah’;
            Bila orang Inggeris kata, ‘god’s willing’, orang arab akan terjemah ‘insya-allah’;
            Bila orang Inggeris kata ‘thank god’, orang arab akan terjemah ‘alhamdulillah’.

            Dalam konteks linguistik, penterjemahan perkataan ‘god’ ke bahasa arab dengan menggunakan perkataan ‘alif-lam-lam-ha’ adalah penterjemahan perkataan nama am, bukan nama khas.

            Sebab nama khas tuhan kristian arab bukan ‘ALLAH’, sebaliknya ialah أَلْمَسِيح – Al Masih atau Yasu atau الْقُدُسِ وَالرُّوحِ وَالاِبْنِ بِاسْمِالآبِ (Bismil-Ābi wal-Ibni war-Rūḥil-Qudus); sedangkan nama khas tuhan bangsa arab beragama Islam ialah الله

            Bermakna bila menyebut kalimah ‘alif-lam-lam-ha’, arab kristian bukan mengaitkannya dengan nama ketuhanan mereka! Bagi kristian arab, perkataan ‘alif-lam-lam-ha’ hanyalah soal bahasa sebagai terjemahan perkataan ‘god’, itu sahaja! Bukan nama tuhan mereka!

            Tetapi bila orang arab beragama Islam menyebut kalimah ‘alif-lam-lam-ha’, mereka menyebutnya dengan merujuk kepada soal ketuhanan, nama tuhan iaitu ‘ALLAH’. Bermakna bagi orang arab beragama Islam, perkataan ‘alif-lam-lam-ha’ adalah nama tuhan!

            Itulah perbezaan besar penggunaan kalimah ALLAH diantara orang arab Islam dan orang arab kristian!

            Ini dinamakan konsep ‘uruf al-balad – kefahaman setempat. Orang arab dia faham sebab itu bahasa dia. Sedangkan dalam konteks Malaysia dan dunia Melayu, ‘uruf kita dalam soal kalimah ALLAH ini sangatlah berbeza!

          • November 7, 2013 at 12:31 pm
            Permalink

            dah berberlit belit pulak hang ni bujuk….

            ini lah pengajaran yg Allah tunjuk kan kepada forumer semua, bertapa keras nya manusia bernama yg sewaktu dgn bujuk terhadap kebenaran

            ada ayat dalam quran yg berbunyi, manusia sesat itu senantiasa mencari ta’wil( maksud)yg berpusing/berbelit terhadap kebenaran

            dan ada juga golongan manusia yg seperti org yahudi dan sewakti dgn nya, bila ayat Quran tu kena dgn depa, depa suka, bila ayat tu tak kena dgn depa, depa tolak

            benar lah Kalam Allah tu, dan benar juga apa yg nabi Muhammad SAW sampaikan pada kita

            bujuk ni kita jadi kan sebagai meter sempadan seperti apa yg Allah dan Rasul nya sebut dalam Quran dan juga Hadith

      • November 6, 2013 at 10:21 am
        Permalink

        Kenapa bukan Nicky Ajis, Hadi Roi, Nuar Berahi????

        WHY BUJUK WHY!!!!

        Reply
        • November 6, 2013 at 11:13 am
          Permalink

          Sebab mereka bukan PM lebih 20tahun.

          Reply
          • November 6, 2013 at 11:18 am
            Permalink

            Kalau Bujuk mempunyai fahaman begitu, bermakna Bujuk tak boleh persoalkan kenapa Najib tak pernah disebut olh Dr. Zakir Naik!!!

            In other words, kata2 Bujuk sudah jelas nak memburukkan org lain, last2 terkena diri sendiri!!!

            Tak boleh constructive argument lagi ker Bujuk!!!

            Mueh444444

          • November 6, 2013 at 12:59 pm
            Permalink

            Biar aku bagi jawapan yang direct dan mudah difahami la Bujuk. Sebabnya puak2 tu tak contribute apa2 kepada 99.9999% Islam. Apa yang puak2 tu bertelagah sesama sendiri adalah 0.0001% hudud. Period.

          • November 6, 2013 at 1:29 pm
            Permalink

            apa pun bujuk Mahadhir dan semua PM Malaysia dr UMNO membawa perjuangan universal untuk bangsa dan demi agama. mereka tak bawa wawasan dan perancangan untuk sekadar kat kelantan atau kat marang di terengganu..

            UMNO pemikiran mereka global sebab tu pemimpin UMNO boleh bijak bumi bosnia semasa gelora, boleh ke gaza palestin waktu peluru bertaburan semua demi Islam, Putra UMNO jugak keKemboja, Filipina, Indonesia, Jepun dan dimama mana saja ceruk yg perlukan bantuan demi persaudaraan dan bawa masej Islam..

            Pas juara kampong, samseng kampong, nak berkelahi dgn UMNO saj kerjanya menolong sebangsa tak apa lagi seagama yg merentasi negara dan benua.. dok mengumpat mengeji aje kereja nya sebijik macam perangai umat jahiliah zaman dolu dolu..

          • November 6, 2013 at 6:42 pm
            Permalink

            hehhe saudara WTF , bijak pandai dah lama cakap , orang penipu ni kalau bercakap lama-lama kenyataan dia akan bercanggah !!! manusia munafik macam puak PAS ni dah lamaaaa disebut dalam Al Quran

  • November 6, 2013 at 10:08 am
    Permalink

    tahniah kepada yang menerima dan diharap mereka terus menyumbang untuk umat Islam.

    Reply
  • November 6, 2013 at 1:30 pm
    Permalink

    aku mmg respek dr zakir naik ni.. sorg lagi yg paling umat islam respek adalah allahyarham ahmad deedat. -alfatihah-

    Reply
  • November 7, 2013 at 8:56 am
    Permalink

    bujuk says:
    D hujung dunia nanti, Isa a.s akan turun ke dunia membawa syariat Nabi Muhammad s.a.w., orang2 kristian dan Islam akan bersatu menentang kuffar/dajal. Maknanya.. orang2 kristian ini masih bertuhankan Allah, cumanya paderi2 mereka telah menyelewengkan kitab mereka. Isa a.s turun untuk membetulkan kesesatan tersebut dan mereka akan bersama Isa a.s. membawa panji2 Islam.

    12:12 AM on November 6, 2013

    Can refer to this link:

    http://www.mykmu.net/?p=36480

    To Bujuk,

    Boleh provide the link mana2 ayat Al-Quran dan Hadis yg menyokong keseluruhan kata2 Bujuk!!!

    PLEASE CLARIFY!!!

    Reply
    • November 7, 2013 at 11:01 am
      Permalink

      Agreed bro WTF. My question is, orang Kristian yang bertuhankan Allah ni refer to Allah yang esa atau yang tiga? Kristian dan Islam bersatu menentang kuffar/dajal? Bukankah Kristian dah dikategorikan kuffar so macammana boleh Kristian dan Islam bersatu menentang kuffar/dajal. Dah macam cerita Israiliyat pulak.

      Anyway tolong perjelaskan dengan lebih lanjut lagi wahai Bujuk.

      Reply
      • November 7, 2013 at 10:28 pm
        Permalink

        Salam…
        Bila N.Isa a.s. turun kembali ke bumi, maka pengikut2 Isa a.s. akan menurutinya. Siapakah pegikut2 Isa a.s.? tentulah orang2 Kristian/Nasara. Mereka mempercayai Isa itu tuhan kerana ia telah d selewengkan. Allah sendiri sebut perkara itu. Bila Isa a.s. muncul dia akan betulkan AQIDAH pengikut dia dan mereka akan memeluk Islam kerana dalam Quran sebut, Isa akan turun dan membawa ajaran muhammad s.a.w. (Islam). harap jelas.. jika nak jelas lagi, baik tanya Ustaz yg. lebih kredibiliti. Insyaallah.. akan bertemu kebenaran.

        Reply
        • November 7, 2013 at 10:36 pm
          Permalink

          Bujuk!!!

          Hang tak jawap pun pertanyaan aku mahupun saudara anakbochek!!!

          So…we can ignore your argument as it is as you tak mention pun ayat2 Al-Quran atau Hadis yg perlu dirujuk yg menyokong keseluruhan kata2 Bujuk!!!!!!

          Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *