Bagi Pas Isu Songkok Dan Kopiah Lebih Besar Dari Isu Kalimah Allah

Share


Komentar oleh Darlina Shasha

Agak geli hati penulis bilamana melihatkan gelagat puak-puak PAS ni sepanjang Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau (N20). Soal kopiah pun boleh jadi isukah?

Puak-puak PAS amat heboh dilaman-laman media sosial dalam mempertikaikan pemakaian kopiah oleh calon BN bagi PRK DUN Sungai Limau, Dr Ahmad Sohaimi Lazim.

Nampaknya, puak-puak PAS ini bukan sahaja mahu ‘claim’ agama Islam sebagai hak mutlak mereka, malah kopiah pun hendak dijadikan hak mutlak mereka.

Sebelum ini, puak PAS waima pemimpin mereka sekalipun pernah mempersendekan pemakaian songkok yang dikatakan kononnya songkok hanya dipakai oleh orang UMNO. Jadi, suka untuk penulis tanyakan kembali kepada mereka, apakah calon PAS untuk PRK DUN Sungai Limau itu ahli UMNOkah?

Cuba lihat poster-poster promosi calon PAS PRK DUN Sungai Limau, bukankah Mohd Azam memakai songkok?

Nampaknya, isu songkok dan kopiah lebih besar dari isu penggunaan Kalimah Allah oleh penganut agama Kristian. Mungkin penyokong PAS akan lebih berbesar hati dan kurang meluat jika isu penggunaan Kalimah Allah yang diperdebatkan, malah mempertikaikan pemakaian kopiah mahupun songkok bagi penulis, adalah satu perbuatan yang amat membuang masa dan sekadar satu provokasi murahan.

Oleh itu, tidaklah menghairankan bila mana semakin ramai yang mula meluat dengan PAS malah lebih drastik lagi ada penyokong PAS yang mula keluar dan meninggalkan PAS.

Isu penggunaan Kalimah Allah yang dituntut oleh penganut agama Kristian adalah amat besar bagi seluruh umat Islam di Malaysia.

Namun, sehingga hari ini, tiada kenyataan jelas dari mana-mana pemimpin PAS yang menbantah tuntutan penganut agama Kristian tersebut. Kenapa PAS tidak mahu memperdebatkan isu ini?

Ulama’ PAS hanya membisu dan menikus manakala liberalis PAS pula bersetuju dan tidak endah terhadap tuntutan penganut Kristian ini.

Mungkin pada pandangan pemimpin PAS, isu penggunaan Kalimah Allah yang dituntut oleh penganut Kristian ini hanyalah isu yang sebesar zarah jika hendak dibandingkan dengan isu pemakaian songkok dan kopiah walhal, bagi penyokong PAS sendiri adalah sebaliknya.

Selain isu penggunaan Kalimah Allah, penganut agama Kristian juga menunjukkan kebiadabap mereka dengan mencetak naskah Bible mereka dalam Bahasa Malaysia (Bahasa Melayu).

Dari awal isu ini timbul, penulis tidak dapat mengenepikan persoalan kenapa begitu terdesak sekali penganut agama Kristian ini?

Untuk rekod, jumlah penganut agama Kristian adalah minoriti di Malaysia, sekadar 17%. Dari keseluruhan jumlah penganut agama Kristian ini, yang paling ramai adalah kaum Cina. Kenapa tidak dicetak sahaja Bible didalam Bahasa Mandarin ???
Bukankah jika dicetak dalam Bahasa Mandarin ianya lebih releven dan logik?

Lagi pula, berapa kerat sahaja lah orang Cina di Malaysia ini yang boleh bertutur dan membaca dengan baik dalam Bahasa Melayu. Betul tak?

Lim Guan Eng sendiri pun belum tentu ‘mampu’ bertutur dan menulis dalam Bahasa Melayu dengan baik dan ini telah pun
terbukti melalui laman media sosial Guan Eng sendiri sehingga diperbetulkan semula pun masih lagi nampak agak biol.
Jadi, amat tidak releven untuk naskah Bible dicetak dalam Bahasa Melayu sebaliknya yang terbaik adalah penganut agama Kristian ini menjaga kepentingan penganut mereka agar lebih faham Bible dengan mencetaknya dalam Bahasa Mandarin kerana majoriti penganut mereka adalah dari kaum Cina.

Kaum kedua terbesar yang menganut agama Kristian adalah Kaum India, oleh itu, pilihan kedua yang penganut Kristian ada hanyalah mencetak naskah Bible dalam Bahasa Tamil.

Kepentingan agama mereka juga terjaga.

Bak kata Ustaz Fathul Bari semasa Himpunan Berani Hijrah Anak Muda Sungai Limau di SMK Dulang malam tadi, bayangkan jika penganut Kristian dapat kebenaran menggunakan Kalimah Allah dan Bible dicetak pula dalam Bahasa Melayu, kemudian sambil memandu anda nampak banner atau billboard yang tertulis, “Allah berfiman, bla… bla.. bla…”.

Bolehkah kita pastikan banner tersebut untuk agama mana sedangkan semua agama menggunakan Allah bagi ganti nama tuhan?

Kalau Ulama’ dari UMNO boleh berfikir sedemikian, kenapa Ulama’ PAS hilang fungsi berfikir?

Justeru, adalah lebih releven lagi kalau puak-puak PAS lebih prihatin terhadap isu tuntutan biadap penganut agama Kristian yang mahukan menggunakan Kalimah Allah dan juga mencetak Bible dalam Bahasa Melayu daripada membuang masa dan membuat penyokong mereka meluat dengan provokasi murahan berkaitan isu calon BN PRK Sungai Limau memakai kopiah.

Puak-puak PAS perlu simpan dengan kemas dalam kepala otak mereka bahawa kopiah bukan hak eksklusif PAS dan songkok juga bukan hak eksklusif UMNO!



70 thoughts on “Bagi Pas Isu Songkok Dan Kopiah Lebih Besar Dari Isu Kalimah Allah

  • November 3, 2013 at 4:49 pm
    Permalink

    Tu la kebenakan PAS…parti yang telah termasuk dalam sinarai endangered species…orang melayu dah sampai ke angkasalepas, depa ni dok meroyan pasal kopiah dan songkok.

    Apa kopiah di cipta oleh pencipta fashion dari PAS ?? tentu la tidak ! apakah orang bangladesh yang pakai kopiah kat pelabuhan cittagong tu ahli PAS ? tentulah tidak !

    alahai tak payahlah kita turunkan tahap pemikiran kita serendah cai PAS hanya untuk kita counter isu songkok / kopiah ni…tak payah lah di layan…depa nak kopiah ?? ambil la kat depa semua sekali !! tak dak hal apa pun.

    Reply
    • November 3, 2013 at 5:43 pm
      Permalink

      semua orang agama yg masuk Pas semuanya terkedu..dibuang mati mak, ditelan mati bapak. Ismail Kamus dah bersendiri, bekas Imam Mesjid Negara pun dah senyap, Harun Din, ya tak ya, kot kot dah buat bai’ah mengarut sbb tu tak keluar keluar. Tuan Ibrahim tu siapa,dia pak ustad je layaknya, tak layak masuk politik, merosakkan nama je, tapi dah terlajak nak buat comno.apabila ustad Pas bersilih ganti berceramah dengan ‘ustazah artis dan ustad artis’ dalam satu pentas ceramah, MAKA ITULAH PIAWAIAN USTAD PAS YG SAMA TARAFNYA DGN ABBY ABADI DAN BOB LOKMAN.. menjengkelkan

      Reply
  • November 3, 2013 at 5:33 pm
    Permalink

    sebab tu lah masa PRU13 dulu orang Melayu beransur tak pangkah dah calon Pas otak seinci ni.apa yg diBESAR-BESARkan Pas semuanya perkara yg KECIL-KECIL pada hakikatnya, contoh:
    * kopiah tu hak milik kepala Pas
    * bertudung bagi wanita UMNO seolah meniru Pas sedangkan itu perintah Allah bukan Pas.
    * memiliki penceramah dari gulongan artis sungguh membanggakan Pas, hakikatnya cakap kosong dan memalukan agama sendiri dgn hujah dangkal.
    * Pas MEMBESAR-BESARKAN ‘HUDUD’, tetapi sekecil-kecil persediaan perlaksanaan pun tak terbuat..cakap kosong tipu manusia, munafik pd agama.

    kepada Aji Hadi lebih baik bersara dr politik, buka pondok agama dan mengajar Quran, mintak bantuan kerajaan untuk melaksanakannya sampai peringkat kolej atau universiti, itu lebih afdal daripada mengarut dan jadi pak dogol orang pandir politik macam watak dalam wayang kulit.

    Reply
  • November 3, 2013 at 5:50 pm
    Permalink

    Memetik kata-kata Mukhriz ‘Berani Berhijrah’ ..aku mengesyorkan penyokong PAS berubah laa..mari kita bersatu rapatkan saf sesama sebangsa dan seagama..tengok la ada dah jadi pabila pemimpin melayu yang tamakkan kuasa dan dengki sesamam sebangsa dan seagama berpeluk dengan DAP yang terang-terang menentang islam,,membuatkan mereka saperti sikaduk naik kejungjung..dulu mana pernah sikapir mempermainkan islam, berceramah menggunakan ayat alquran, memasuki kawasan solat islam..tetapi kini islam mereka permainkan dan yang sedih nya puak yang dahulu totok abasiayah kini tunduk sambil mengunci mulut..Ini lah perjuangan islam yang dilakukan oleh melayu PAS.

    Contoh di Sg Limau Pemimpin-pemimpin BN bukanlah buta agama sehingga sanggup hendak memperalatkan slogan ‘hijrah’ sesuka hati. Sebaliknya mereka ingin mengajak penduduk Sungai Limau memilih kehidupan yang lebih baik. BN bukan datang untuk membawa sebarang kerosakan atau kemusnahan apatah lagi menabur janji-janji kosong bagi meraih undi, tetapi untuk merangkul penduduk-penduduk Sungai Limau bersama-sama menikmati kemajuan dalam pembangunan.

    PAS pula cuma mahu terus bertahan di Sungai Limau bukan kerana mahu mengubah nasib penduduk kawasan itu sebaliknya ingin mengekalkan legasi politik sempit mereka sahaja. Pada mereka biar lah orang melayu tidak maju, biarlah penduduk tidak menikmati pembangunan, biarlah mereka terus hidup dalam kedaifan, apa yang penting hendaklah terus ‘kekal’ (slogan Pas) berada dalam kepompong kejumudan politik mereka. Demi kuasa mereka sanggup menjadikan rakyat sebagai alat politik mereka.

    Ambil contoh isu diatas PAS bukan sahaja mempersoalkan penggunaan penggunaan kopiah tetapi Dewan Muslimat Pas pula mempersoalkan kenapa ada jentera kempen Pergerakan Wanita UMNO berjubah dan bertudung labuh. Bagi Pas, hanya pemimpin dan ahli mereka sahaja yang layak berkopiah, berjubah, bertudung labuh dan berdoa, pemimpin UMNO dan BN tidak boleh. Alangkan benak dan bodohnya puak-puak ini bila cara berpakaian pun dipersoalkan..lagi satu pada PAS pemerintahan islam hanyalah hudud tapi mereka sendiri tak pernah serious untuk menjalankannya..perkataan hudud hanya muncul ketika pilihanraya sahaja. Mengenai ini baik tengok ulasan dibawah..

    http://mymassa.blogspot.com/2013/11/prksglimau-penjelasan-ustaz-kazim.html

    Reply
  • November 3, 2013 at 6:10 pm
    Permalink

    Selama hari ni ada ke papan kenyataan pasal DAKYAH KRISTIAN, BUDHA dan HINDU? Perlembagaan menghalang agama lain mendakwah orang Islam/melayu. Islam tak pernah menghakmilikkan Allah hanya untuk orang Islam, sebaliknya ‘Allah tuhan sekelian alam’.
    D sabah/s’wak yg. d katakan sejak belum sertai m’sia orang kristian dah guna kalimah Allah, adakah papan kenyataan seperti yg. UFB sebutkan itu? Bukankah ini peluang (sebenarnya) untuk islam berdakwah secara terus pada penganut kristian tentang Allah yg. sebenar. Contohnya kita buat papan kenyataan yg. besar dan jelas.. firman Allah. “ALLAH TIDAK BERANAK DAN DIPERANAKKAN”. Pastinya orang kristian akan bertanya.. dan bermula 1 proses dakwah secara terus diantara muslim dan kristian. Dengan hidayah ALLAH, insyaAllah mereka akan mula mengkaji Quran dan membandingkan dengan bible serta mendapat hidayah kebenaran.

    Reply
    • November 3, 2013 at 6:23 pm
      Permalink

      Masaalah nya pasai apa plak kata ALLAH tu nak di khusus kan dalam injil versi bahasa melayu…pasai apa tak di alih kata God pada Allah dalam injil versi bahasa bahasa lain terutama nya bahasa mandarin,inggeris & tamil keghana ketiga tiga bahasa ni ada la bahasa pertuturan lazim sebahagian rakyat Malaysia bagi etnik cina & india yang menganuti kristian..Nampak sanga ada satu muslihat jahat para mubaligh kristian ni saja nak memusnah kan keyakinan islami bagi penganut islam melayu di negagha ni…

      Betoi tak bujuk apa yang aku kata ni….? Kalo hang tak setuju bagi la alasan logik sikit bukan meghapu macam pompuan mati laki jerrr….!!!!

      Reply
      • November 3, 2013 at 6:48 pm
        Permalink

        Kalau Kopak Sikh o.k.u berani kata langkah mayat dia dulu kalau nak buat hudud PAS, ni aku nak kata, kalau mana-mana manusia kurang ajar dan biadap yang ada dinegara ini nak menjadikan kalimah ALLAH itu sebagai bahan mainan ,bahan politik dan bahan provokasi dinegara ini bersedialah dahulu untuk melangkah mayat para pejuang Melayu dan Islam yang bersedia mengadai nyawa demi kalimah itu,itu yang perlu diingat wahai pencacai setan yang hati hitam dan ketagih darah umat Islam.Tidak ada gunanya hidup dalam kesesatan dan kekeliruan berbanding mati dalam mempertahankan maruah serta hak sebagai umat Islam.

        Reply
      • November 3, 2013 at 7:06 pm
        Permalink

        Yup…tepat sekali, kenapa hanya untuk injil new statements yang berbahasa melayu, kenapa bukan untuk yang bebahasa lain ???? berapa ramai orang melayu yang beragama kristian di negara ni bujuk ?????

        Reply
        • November 3, 2013 at 11:13 pm
          Permalink

          Ini cara dakwah mudah untuk kita lekehkan kristian. Kita bagitau mereka.. d cina tuhan kristian nama macam tuhan budha,dindia sama macam tuhan hindu, d indonesia nama macam tuhan muslim. Kita lawan mereka apakah tuhan itu boleh berubah nama ikut negara dan kepercayaan d sesuatu tempat. Atau tuhan mereka boleh tukar2 agama. D sini letaknya kekuatan Islam kerana d mana2 kamu pergi islam hanya ada ALLAH yg. Esa sebagai tuhan dan Kitab Al-Quran tak pernah berubah sejak zaman Rasulullah hingga sekarang walau d manapun kamu tinggal.
          Inilah gunanya debat antara agama.. tapi d m’sia ianya sangat sensitif kata pemimpin umno.

          Reply
          • November 4, 2013 at 12:01 am
            Permalink

            islam tak ajar lekeh kan agama lain bujuk… sesat sungguh hang ni

          • November 4, 2013 at 12:30 am
            Permalink

            Maksud aku.. untuk tunjukkan kebenaran Islam.

          • November 4, 2013 at 2:00 am
            Permalink

            kau tu laa bangang nak mampus !!! kau baca tak penghujahan penghakiman pasal kalimah Allah ni !!! .. banyak dah dinyatakan dalam tu .. dasar budak takde otak punya puak hina PAS ni !!!

            Debat untuk apa bujuk ??? Debat dengan orang kristian yang tuhan dia pun taktahu nama !!!

          • November 4, 2013 at 8:14 am
            Permalink

            Apa punya alasan la kau ni Bujuk!!!

            Nak lekeh2kan agama org lain???

            Adakah Islam mengajar umatnya bertindak begitu!!!

            Hang ni sebenarnya TAKDER agama!!!

            Ngaku jer lah!!!

      • November 3, 2013 at 11:04 pm
        Permalink

        Aku tau dan yakin memang itu tujuan mereka, tapi bukankah perancangan ALLAH itu melebihi perancangan manusia. Kebenaran pastinya akan mengalahkan kebathilan… apakah kamu tak yakin pada kebenaran?

        Reply
        • November 3, 2013 at 11:57 pm
          Permalink

          hang cakap belit2 lah bujuk

          mudah saja pemahaman di sini, kristian nak guna nama Allah dalam kitab injil yg di terjemah ke dalam bahasa melayu di semananjung

          BN tak bagi… tapi PAS dgn PKR bagi guna…

          sabah/serawak sebelum depa join pembentukan Malaysia lagi depa da guna kalimah Allah dalam injil depa , sama dgn indonesia

          awat hang nak sokong pulak injil terjemah dalam bahasa melayu lepas tu guna kata nama Allah ganti kata nama tuhan bujuk???

          Reply
          • November 4, 2013 at 12:21 am
            Permalink

            Biarlah mereka guna… yg. penting d sini kita guna isu tersebut untuk membuka minda penganut kristian bahawa mereka salah dan ISLAM betul. Dan kita patut dah pun bergerak d sabah/s’wak dan lihat hasilnya, apakah orang kristian akan beralih pada kebenaran Islam.
            Tapi beranikah UMNO(parti berkuasa) d sana bertindak demikian. Atau masih dengan paradigma lama, agama isu yg. sensitif. Kalau tak berani berdakwah.. jangan salahkan kristian berdakyah.

          • November 4, 2013 at 3:10 am
            Permalink

            tak perlulaa bujuk isu kalimah Allah ni sebenarnya hanya mainan puak DAPigs sahaja !!! sebab tu perlu dipertahankan ! Puak kristian DAPigs hanya mahu mempermainkan isu ini untuk kepentingan politik mereka sahaja !!!

          • November 4, 2013 at 8:17 am
            Permalink

            What kind of IDIOTIC argument is this!!!

            By supporting that the word Allah can be used as a reference to god in Bible dah terang2 menghina agama Islam…

            And you said boleh bukak minda depa terima Islam!!!

            Hang ni takder agama sebenarnya!!!

            Ngaku jer lah!!!

        • November 4, 2013 at 12:00 am
          Permalink

          perancangan Allah..??? apa hang dah join kultus bini al Asyaari al Arqam ka?

          bila pulak hang ni tau pasai rancangan Allah bujuk???

          Reply
        • November 4, 2013 at 12:22 am
          Permalink

          Sudah la.. korang, nak forum dengan Rosmah87 isu hudud pun menyorok2. Walaupun dia dah cabar korang…

          Reply
          • November 4, 2013 at 2:04 am
            Permalink

            dia cabar kee bujuk ??? itulah puak kafir Pakatan bujuk , yang sememangnya anti Islam dan anti Melayu !!! jangan kan hudud kau cakap agama islam kat dia pun dia akan tak suka , sama juga puak kafir kalau kau tgk kat Malaysiakini dan Malaysianinsider , inilah yang pemimpin PAS bangga !!!

            Aku ingatkan pemimpin PAS dah dakwah kat kafir Pakatan rupa-rupanya pemimpin PAS sibuk kumpul harta dan rebut kuasa !!!

          • November 4, 2013 at 8:21 am
            Permalink

            Hang yg lari Bujuk!!!

            Hang post satu (1)thread kat Rosmah87, tapi dgn kami sampai enam (6) thread!!!

            Siapa lari dari Rosmah 87, hanglah Bujuk!!!

            http://www.mykmu.net/?p=36335

          • November 4, 2013 at 3:45 pm
            Permalink

            dua-dua pencacai Pakatan iaitu bujuk dan Rosmah87 larii macam pondan !!!

          • November 4, 2013 at 6:40 pm
            Permalink

            Aku terang pada dia pasal hudud, dia tak balas atau nafikan… aku harap dia faham dan terima.
            Korang…. aku yakin korang faham, tapi tak mau terima. Dalam quran sebut… mereka dengar tapi mereka bantah.

          • November 4, 2013 at 6:56 pm
            Permalink

            aikk kat komen atas kau kata dah cabar kami menyorok , jelasnya kau pnipu , sebab kami semua komen dia lari !!! itulah puak kafir yang menyokong Pakatan , Islam lebih ramai kat Borneo pun dia nak marah-marah !!!

            PAS kata murtad kalau tak buat hudud ?? Tapi nik ajis dan MB sekarang serta pemimpin PAS yang lain jelas TAKNAK BUAT HUDUD DAN TELAH MENOLAK HUDUD !! Sedangkan kuasa ditangan mereka !

            PAS bersama PKR dan DAPigs sendiri telah menolak hudud !

            Hinggakan pemimpin PAS dah kata hudud ni dah jatuh btak WAJIB !! camana ni bujuk .. pemimpin PAS berbelit dan mempermainakn hukum Islam sesuka hati mereka demi kepentingan politik PAS !!!

          • November 4, 2013 at 7:16 pm
            Permalink

            HAHAHAHA,

            Rosmah87 start posting pasal hudud on the thread pada 8:53 AM on October 31, 2013..

            Rosmah87 latest posting kat thread tu pada 1:01 PM on November 1, 2013

            When do Bujuk start post on that thread???

            Bujuk post at 11:41 AM on November 2, 2013

            And Bujuk kata:

            bujuk says:

            Aku terang pada dia pasal hudud, dia tak balas atau nafikan… aku harap dia faham dan terima.

            6:40 PM on November 4, 2013
            ________________________________________

            MUEH4444444 Hang buat lawak sarkas ker Bujuk, hang tak terangkan pun kat Rosmah87, hang post lambat dan Rosmah87 tak baca pun post hang!!!

            There is only one reason I can think off napa hang post lambat, sebab hang ni BACUL Bujuk, selalu lari dari medan perang (walaupun dalam dunia CYBER) tapi hebat cerita pasal JIHAD!!!

            MUEH44444444 Inikah nak panggil diri penyokong parti yg mengaku sbg pejuang Islam!!!

            PTUIHHH LA PAS!!!

    • November 3, 2013 at 6:39 pm
      Permalink

      jadi kalau begitu kenapa PAS tak teruih saja bagi tau org kristian Allah tidak beranak dan di peranakan macam yg UMNO pertahan kan???

      kenapa PAS nak benarkan orang kristian pakai kalimah Allah sedangkan iktikad kristian pasai Allah itu mmg ada anak dan ada bini

      adakah itu kebebasan beragama tafsir hang dan juga nurul izzah??

      dan kenapa mesti di buang DR Hassan Ali dari PAS bila dia menyerbu gereja DUMC dalam cubaan memurtad kan orang islam kepada kristian yg di buat pada bulan puasa jika benar PAS ingin membela islam???

      bukan kah itu dakyah kristian, jadi dakyah mcm mana yg hang nak depa buat bujuk… mcm hang cakap dakyah depa pasang banting tu ka???

      apa hang ingat akal depa macam geng2 hang ka????? depa dak bodoh mcm puak hang bujuk

      ada ka hang nampak geng2 kristian malaysia ni tido guling2 atas jalan?? p demo sana p demo sini? takdak bujuk…

      hang aspect depa nak pasang sepanduk dan berdakwah pada org islam mcm yg hang imaginasi ka????

      amat memalukan sungguh tahap pemikiran hang bujuk….

      kalau di ikut kan lagi lah mudah keja depa nak kristian kan orang islam malaysia bila di benar pakai kalimah Allah, berkumandang lagu jinggle bell masa krismas selit kan kalimah Allah

      penyudah orang islam yg masuk kristian

      tiada paksaan dalam beragama , bermaksud hang tak boleh paksa kristian, hindu buddha masuk islam.. mudah pemahaman nya

      bukan mcm pemahaman nurul izzah dan puak2 hang bujuk

      Reply
      • November 4, 2013 at 12:26 am
        Permalink

        PAS dah mula masuk gereja bagi penerangan. Antara yg. AKTIF ialah Mujahid Yusuf Rawa dan Khalid Samad. Apakah isu2 yg. mereka bawa berani d siarkan d utusan dan TV1?
        Malah U.Ridhuan Tee juga menyokong langkah Mujahid.
        Siapa tokoh UMNO yg. bergerak seperti mereka..

        Reply
        • November 4, 2013 at 12:49 am
          Permalink

          hang suruh mujahid baca surah Al-Maaidah.. p tanya harun din dgn harun taib kalau hang tak nak dengar orang UMNO yg paham dan belajaq pasai terjemahan Quran ni

          UMNO tak buat perbuatan riaq(menunjuk nunjuk) macam khalid samad dok buat

          dalam Quran lebih2 surah Al-Maaidah sebegitu spesifik, menerangkan, kristian cuba putar belit kalimah Allah dan cuba menyesatkan orang beriman bahawa Allah ada tiga

          dan puak2 hang pada zaman baru ini, menjadi penyokong tegar depa bagi terus meneruskan usaha mengguna kalimah Allah dalam menyesatkan umat manusia

          Reply
        • November 4, 2013 at 2:18 am
          Permalink

          Dua orang ni yang kuat menyokong kalimah Allah digunakan , mrnggunakan gereja untuk menghentam orang yang mempertahankan kalimah Allah !! patutlaa DAPigs suka .. orang dakwah perangai macam ni kee bujuk ??? ni bukan dahkwah ni untuk kepentingan parti PAS !

          Reply
        • November 4, 2013 at 4:16 pm
          Permalink

          Eh Bujuk, tahulah Mujahid Rawa dan Khalid Samad dok kempen jawatan dalam PAS!!!

          Yang hang nak berkempen pasal depa kat MYKMU buat apa Bujuk!!!

          Pergilah post kat HARAKAH!!!

          Reply
        • November 4, 2013 at 6:36 pm
          Permalink

          Aku tanya.. mana pemimpin UMNO yg. nak jelaskan isu kalimah Allah ni yg. berani berdepan dengan orang kristian dengan hujah?
          Seperti aku kata U.Ridhuan tee juga amat setuju dengan mujahid dan dia kata mujahid berkelayakan. Ada buku yg. mujahid tulis pengalaman beliau dalam bidang ini, kalau salah AQIDAH pastinya buku tersebut d haramkan.

          Reply
          • November 4, 2013 at 7:01 pm
            Permalink

            Dengan hujah ??? ni kes mahkamah , bersama NGO pro kerajaan , NGO Islam yang lain telah mempertahankan kalimah Allah dengan hujah-hujah yang jelas ,malah dalam hujah penghakiman mahkamah juga jelas tertulis !!! kau tak payah nak suruh SEBAB memang dah jelas tertulis , hujah dengan puak kristian pun berlambak guna hujah yang sama !!! melalui blog pro kerajaan etc

            Kau baca sana , puak kristian DApigs yang tak mahu terima segala hujah , kau baca sahaja kat Malaysiakini dan MalaysiaInsider .. sampai orang hindu dan buddha yang menyokong Pakatan pun masuk menyibuk !!!

  • November 3, 2013 at 6:13 pm
    Permalink

    Sejak awai awai lagi aku dah kata para pemimpin PAS seperti Hadi Awang,Harun Din,Ismail Kamus dll …depa ada la para UlahLama jerrr bukan Ulama sebenaq nya kalo ikut makna dari kamus Arab tuuu…!!!

    Reply
  • November 3, 2013 at 6:31 pm
    Permalink

    OOO..patut lah di Kelantan banyak nike ajis bagi peruntukan bina patung budha…ni cara berdakwah untuk memanggil penganut Budha kearah islam ke bujuk…woi bujuk..ko kena fahami apa yang tersirat didalam pemikiran puak yang ko sokong untuk penggunaan perkataan allah tu.apa yang tersirat disebaliknya..kalau mereka nak buat pengajian ataupun tiada hasrat disebalik nya sudah tentu dah lama mereka buat sama saperti di Sabah dan S’wak penggunaannya dah lama dan tidak diselewengkan..ooo patut lah lama ko senyap sebab nak cari idea untuk mengatakan bahawa ” bermula 1 proses dakwah secara terus diantara muslim dan kristian. Dengan hidayah ALLAH, insyaAllah mereka akan mula mengkaji Quran dan membandingkan dengan bible serta mendapat hidayah kebenaran.”..woi bangang sebenarnya puak ni nak gunakan perkataan islam cuma untuk mengabui dan menyesatkan umat islam sahaja supaya murtad ke kristian….

    Reply
    • November 3, 2013 at 11:01 pm
      Permalink

      Aku nak tanya..
      Kenapa ISLAM tak balas semula, gerakkan kempen ALLAH ITU ESA, TIDAK BERANAK DAN DIPERANNAKKAN. Terutama d kawasan Kristian d sabah/s’wak?
      Kita tengok siapa yg. lebih dominan dan lebih kuat hujahnya antara Islam dan kristian. Aku YAKIN sepenuhnya… ISLAM itu TINGGI dan tiada yg. lebih tinggi darinya.

      Reply
      • November 4, 2013 at 12:10 am
        Permalink

        jadi lebih baik hang sokong UMNO laa ni juk.. sbb UMNO memartabatkan Allah itu Esa di semenanjung ni

        kat sabah serawak sebelum depa join malaya, depa dah guna kalimah Allah dalam bible

        maksud nya kalau depa tak join malaya pun, depa da guna pun kalimah tu

        jadi apa yg buat hang nyokong kristian nak guna kalimah Allah dalam bible di semenajung bujuk??

        tak kan pasai hang nak memang undi/merintah, hang bagi kapir kristian guna kalimah allah di semenanjung

        Reply
        • November 4, 2013 at 12:15 am
          Permalink

          Apa maknannya d situ?
          UMNO sanggup KUFUR untuk dapat sabah/s’wak dan petrolium. Bukankah ini juga bermakna UMNO sanggup BENARKAN kalimah Allah d guna d sabah/s’wak juga sebab nak berkuasa. Jika tidak d benarkan, rakyat sabah/s’wak sekarang pastinya beralih arah dan BN aotumatik kalah. Demi jaga kuasa politik… umno benarkan kristian d sana guna kalimah ALLAH walaupun mereka sendiri yg. hukumkan KUFUR.

          Reply
          • November 4, 2013 at 12:35 am
            Permalink

            takdak bukti sabah/serawak ada sumber minyak mentah sebelum depa join tanah melayu

            Mudaha mudahan Allah menghukum hang dgn hujah palsu dan fitnah yg hang buat di muka bumi ni bujuk…amin

          • November 4, 2013 at 2:44 am
            Permalink

            gilaa punya bujuk , minyak kat Sarawak takde siapa sangka berlambak macam tu sekali , kali terakhir jumpa telaga baru pun tahun 2013

            kalau laa Sarawak diketahui mempunyai banyak minyak macam sekarang mau Indon dan Filipina dengan Malaysia berebut sarawak !!!

            Baik kau tgk diri kau dan pemimpin gila PAS yang bersekongkol dengan DAPigs laa bujuk yang hendak permainkan kalimah Allah , itulah kehinaan pemimpin dan macai PAS

          • November 4, 2013 at 8:32 am
            Permalink

            La….apa kejadah punya argument ni!!!

            Semata2 minyak petroleum kat Sabah dan Sarawak, hang kata UMNO sanggup jadi KUFUR!!!

            Hang memang dah mengarut la Bujuk!!!

          • November 4, 2013 at 6:31 pm
            Permalink

            Ok.. sebab apa Tengku beriya-iya nak ambil sabah/s’wak hingga gadai kalimah Allah pada kristian masa tu?

          • November 4, 2013 at 6:36 pm
            Permalink

            Macam tak pergi sekolah jer Bujuk ni???

            Hang sekolah SRJKC ker Bujuk!!!

            Makin lama hang bukak cerita, makin nampak lak perangai Cina hang ni Bujuk!!!

            MuehKiasi444444444

          • November 4, 2013 at 7:05 pm
            Permalink

            ambik Sabah dan Sarawak sebab nak gadai kalimah Allah ?? memang kepala hotak kau laa bujuk .. sebelum ni kau kata sebab minyak ??? Lepas kantoi kau buat fitnah lain pulak .. larangan kalimah Allah digunakan disemenanjung pun baru hari ini dibuat secara rasmi !!! itupun selepas sibuk puak kafir DAPigs bersama PAS menyerang kalimah Allah untuk dipermainkan !!!

            isu kalimah Allah tak timbul ianya timbul bila dipermainkan oleh puak DAPigs jee yang diskong oleh PAS !!!

      • November 4, 2013 at 2:21 am
        Permalink

        Kat Sabah dan Sarawak tu dah banyak orang pergi berdakwah bujuk terutama bermacam bantuan kerajaan!!! Sampai orang Islam makin meningkat pun puak kafir Pakatan dah melalak dan cuba menghentam kembali !!!

        Mereka yang mempertahankan kalimah Allah juga dah banyak kali gunakan fakta ini !! kenapa baru sekarang kau nak melalak bujuk !!! dalam komen lain pulak kau menyokong !! dasar berbelit punya puak hina PAS !

        Reply
        • November 4, 2013 at 6:29 pm
          Permalink

          Kamu tak faham hujah aku… banyak kali aku bagitau.
          Kalimah Allah ni sepatutnya bukan isu, melainkan UMNO sengaja nak politikkannya. Aku setuju kalimah Allah hanya untuk umat Islam d semenanjung, tapi k’jaan sepatutnya buat debat terbuka dengan puak kristian yg. berautoriti. Fahamkan rakyat semenanjung kenapa perkara tersebut perlu beserta hujah2. Bukannya d politikkan seperti sekarang, mengkufurkan sesetengah pihak tapi tidak pada pihak yg. lain dengan isu yg. sama adalah munafik.

          Reply
          • November 4, 2013 at 6:48 pm
            Permalink

            Mula2 hang setuju kalimah Allah digunakan sbg kata ganti nama tuhan dalam Bible

            Lepas tu, cakap pendirian hang sama dgn PAS, tak sokong tapi tak halang penggunaan kalimah Allah sbg kata ganti nama tuhan dlm Bible…

            Hari ini (baru jer hari ni aku baca ), hang suggest patutnya kalimah Allah dibenarkan untuk digunakan dalam Bible dgn tujuan berdakwah!!!

            La ni hang cerita hang setuju kalimah Allah hanya untuk umat Islam di Semenanjung Malaysia…

            EH MANA SATU PENDIRIAN KAU NI BUJUK???

          • November 4, 2013 at 7:10 pm
            Permalink

            Pelik !!! yang politikkan dan perjuangkan isu kalimah Allah ni ialah puak kafir DAPigs !!! isu ni tmbul semenjak dalam ucapana krismas Lim Guan eng , mana pulak UMNO !!!

            Sekarang kau nak cakap pulak pasal debat !!! sebab tu aku tanya kau baca tak hujah-hujah penghakiman dalam kes ni !!! Hujah yang kononnya kau nak bagi semuanya dah tertulis dalam tu dengan penuh lengkap !!! isunya puak DAPigs takkan terima segala hujah !!! yang mereka mahu ialah kalimah Allah untuk dipermainkan digunakan secara syirik !!!

            Kau tanya Khalid Samadnda lagi sekor tu dorang masuk gereja ni bagi debat kee apa ?? yang aku tgk dorang sibuk salahkan orang lain yang pertahankan kalimah Allah ni !! bukannya nak bagi hujah dan penjelasan !!! inilah puak munafik PAS

  • November 3, 2013 at 7:00 pm
    Permalink

    bujuk..aku yakin kat sg limau, sepatah pun lebai-lebai Pas tak berhujah bagi penerangan kenapa Pas bagi kalimah Allah kat Kristian dan mengapa UMNO tak bagi guna.hal ini kerana Pas tunduk dengan Cina Kristian di negara ini, depan DAP rukuk depan Melayu menegak. inilah sifat kepura-puraan Pas ala Syiah, taqiyah yg diamalkan sejak dulu. kalau isu bagi kalimah Allah tu pd Kristian maha penting bagi kamu bujuk mengapa pemimpin kamu takut nyatakannya di sg limau? sesungguhnya ‘agama kamu’ tu dah dipajak oleh pemimpin kamu dibelakang kamu…

    Reply
    • November 3, 2013 at 10:58 pm
      Permalink

      Apakah hang nak kata, D sabah/s’wak UMNO tunduk mencium kaki untuk benarkan kalimah Allah d gunakan sejak sebelum tubuhnya m’sia?
      Apakah UMNO masa tersebut lebih pentingkan KUASA dan Petrolium daripada KUFUR seperti kata pemimpin UMNO? dan hingga sekarang apakah korang bangga UMNO d sabah bertindak DAYUS membenarkan kalimah ALLAH d gunakan puak2 kristian? Apakah Syafie Afdal dan Musa Aman lebih rela sujud pada Pairin(PBS) dan KUFUR dari pertahankan kalimah ALLAH?

      Reply
      • November 3, 2013 at 11:39 pm
        Permalink

        Hang cakap macam tak dak otaklah Bujuk,adakah kerana menyertai negara Malaysia, semua rakyat Sabah dan Sarawak perlu menukar agama mereka dari bukan Islam kepada Islam,adakah semua rakyat negeri itu tidak lagi boleh mengamalkan budaya yang bertentangan dengan Islam kerana agama rasmi negara ini adalah negara Islam.Adakah negeri yang dikuasai oleh PAS yang membenarkan penjualan arak,rumah pelacur, pusat judi..,.yang dimonopoli DAP beroperasi sangat dibanggakan oleh PAS…Apakah PAS lebih pentingkan KUASA dan poket daripada pahala dosa yang sering dilaungkan oleh mereka? dan hingga sekarang apakah korang bangga PAS dinegara ini bertindak DAYUS membenarkan aktiviti haram berleluasa dinegeri yang dikuasai PAS? Apakah PAS lebih rela sujud pada Limkit siang anak beranak serta Kopak Sikh?

        Reply
        • November 4, 2013 at 12:05 am
          Permalink

          kayu

          bujuk tak tau pasai sejarah.. dia buta sejarah..pasai tu bila mat sabu cakap komunis pejuang tanah melayu..dia sokong

          bujuk pun tak tau pasai Tuhan.. dia main ikut saja…tak dak ilmu agama

          lepaih tu poyo..mcm dia lah saja yg tau pasai islam

          Reply
        • November 4, 2013 at 12:10 am
          Permalink

          Isunya kalimah ALLAH, korang kata KUFUR biarkan kafir/kristian guna kalimah ALLAH. Patutnya masa dulu tengku kena bagitau pada orang sabah/s’wak kalimah Allah hanya untuk muslim, jika tidak tak perlu bergabung. Ini soal aqidah… bukan soal sejarah.

          Reply
          • November 4, 2013 at 2:25 am
            Permalink

            Bujuk oo bujukkk , bukan kitorang jee , Ulama PAS pun cakap begitu !!!

            Tak pernah ada pun bible bahasa melayu yang ada diseludup daripada Indonesia !!! Berpuluh tahun selepas itu isu kalimah Allah ini menjadi isu ialah bila puak DAPigs mempermainkannya untuk menjadi masalah dan isu agama antara Borneo dan Semenanjung !!!

            sebab itu puak DAPigs takkan menerima langsung hujah dan keputusan mahkamah !! kerana isu ini akan mrnguntungkan dia

          • November 4, 2013 at 6:22 pm
            Permalink

            Lupakan hal orang lain.
            Sekarang ni… kamu setuju ke tidak kalimah Allah d guna oleh masyarakat kristian d sabah/s’wak?

          • November 4, 2013 at 7:21 pm
            Permalink

            Kneapa perlu aku lupakan hal orang lain , yang mempermainkan kalimah Allah ini ialah puak DAPigs dan PAS untuk kepentingan politik !!!

            Aku tetap tidak setuju !!!

            Tapi setidak-tidaknya kami berjaya pertahankan di Semenanjung melalui mahkamah !!! bersama NGO pro Islam yang menentang puak pro murtad DAPigs dan PAS

          • November 4, 2013 at 7:28 pm
            Permalink

            Dan kita semua tahu apa jawapan Bujuk!!!

            Sila lihat post saya di thread in jam 6:48 PM on November 4, 2013

            Bujuk ni bukan sebarang ular bila berbelit2 bercakap, tapi Bujuk ni ULARMAK AGAMA PAS!!!

            Bukan ular biasa ya!!! Mueh444444

      • November 4, 2013 at 2:37 am
        Permalink

        biala munafik PAS nak bercakap inilah jadinya , masa tu pun bujuk Islam tak ramai kat sana , malah telah ditentkan kerajaan negeri sana mentadbirkan bagaikan autonomi , tapi tak sangka kalimah Allah ni akan menjadi satu taktik politik oleh puak DAPigs dan disokong ramai macai dan pemimpin hina PAS !!!

        Reply
        • November 4, 2013 at 6:24 pm
          Permalink

          Yg. berkuasa penuh sekarang UMNO bukannya DAP. Kalau UMNO kata kufur, sepatutnya (wajib) pemimpin umno pertahankan kalimah Allah ini d mana tempat mereka berkuasa.

          Reply
          • November 4, 2013 at 7:14 pm
            Permalink

            hahaha tu laa kau , puak Pakatan kafir pun marah UMNO sebab orang Islam dah ramai kat borneo walaupun belum mencecah majoriti !!!

            Borneo masa masuk Malaysia sendiri dah macam ada kuasa autonomi bukan kau suka-suka nak suruh droang buat sesuka hati . Dulu puak Pakatan menyuruh penduduk Borneo perjuangkan autonomi sedangkan ia memang berlaku .. inilah akibatnya bila berautonomi !!! itupun kau bodoh kee bujuk !!!

  • November 4, 2013 at 12:28 am
    Permalink

    Demi sesungguhnya! Telah kafirlah orang-orang yang berkata : ” Bahawasanya Allah ialah Al-Masih Ibni Maryam”. Padahal Al-Masih sendiri berkata: ” Wahai Bani Isra’il! Sembah lah Allah, Tuhanku dan tuhanmu, bahawasanya sesiapa yang mempersekutukann Allah dengan sesuatu nyang lain , maka sesungguhnya Allah haramkan kepadanya syurga, dan tempat kembalinya ialah neraka, dan tiadalah seorang penolong pun bagi orang-orang yang berlaku zalim. (Al-Maaidah:72)

    Demi sesungguh nya telah kafirlah orang-orang yang berkata: “Bahawasanya Allah ialah salah satu dari tiga tuhan”. Padahal tiada tuhan(yg berhak disembah) melainkan Tuhan yg Maha Esa, Dan jika mereka tidak berhenti dari apa yg mereka kata kan itu, sudah tentulah orang-orang yg kafirdari antara mereka akan dikenakan azab seksa yg tidak terperi sakit nya.(Al-Maaidah:73)

    bagaimana pula hukum bagi orang2 yg bersekongkol dan bersetuju dgn kristian yang mahu menggunakan kalimah Allah yg sememang nya beriktikad(mempercayai) Allah itu 3 dan Allah itu Al-Masih ibni maryam??????

    Reply
  • November 4, 2013 at 8:29 am
    Permalink

    jadi tiap2 taun semua rakyat malaysia malah satu dunia yg berkopiah/bertudung kene renew lesen dgn pas mcm lesen memandu.wet kutipan lesen bleh masuk tabung royalti kopiah/tudung hak cipta terpelihara..apala atuk/nenek aku, dah 60 taun pakai kopiah/tudung.rupa rupanye xde lesen.isk isk poning…..poning

    Reply
  • November 4, 2013 at 2:05 pm
    Permalink

    Nak berdakwah tak semestinya guna Kalimah Allah..nak berdakwah pun kena tunjuk keperibadian yang baik..bukan macam Pemimpin PAS semuanya `Otak Blue’..selama ni berapa ramai PAS sudah mengIslamkan kafir di Malaysia ni??tapi makin ramai pulak orang2 PAS yg sokong Kristian untuk guna Kalimah Allah…

    Reply
    • November 4, 2013 at 6:18 pm
      Permalink

      Ingat PRK manik urai dulu… dalam sebok2 pemimpin umno berkempen, TGNA sempat islamkan orang asli.

      Reply
      • November 4, 2013 at 6:24 pm
        Permalink

        Cuba linkkan…

        TAK INGAT LA!!!

        Reply
      • November 4, 2013 at 7:15 pm
        Permalink

        Bila pulak bujuk ??? bagi kami link dia ,caka orang munafik macam kau kena mintak bukti

        Reply
  • November 4, 2013 at 5:52 pm
    Permalink

    spenda putih pun org lain x bole pakai.itu spenda org pas yg punya….

    Reply
    • November 4, 2013 at 7:23 pm
      Permalink

      Yup, kepada siapa2 yg ada SPENDER PUTIH EXTRA, sila beri pada Mooh dan Bujuk!!!

      Jangan bagi kat Mek Esah, pasal Mek Esah pakai G-String walaupun dah TUA!!!

      Mueh4444444

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *