Tak Pernah Dengar Lagi Orang Mati Sebab Gula Mahal

BEBERAPA hari ini penulis melihat dengan penuh minat komen-komen balaci pembangkang tentang penghapusan subsidi gula yang diumumkan kerajaan dalam pembentangan bajet 2014 Jumaat lepas.

Kesimpulannya, majoriti yang cakap banyak ini tidak pun sebenarnya terjejas apa-apa dengan kenaikan harga gula, tapi lebih kepada nak tunjuk prihatin dan mencari sebab untuk menghasut rakyat membenci kerajaan.  Ada yang penulis tahu telan gula macam itu juga, tapi nampak macamlah dia hebat sekali bila bercakap pasal penghapusan subsidi tersebut

Nanti bila kena kencing manis nanti baru dia tahu.  Dah kena kencing manis, subsidi kerajaan lagi untuk ubat.  Cubalah rajin-rajin tanya dengan sesiapa yang pernah ambil ubat kencing manis di hospital kerajaan dan hospital swasta, kalau nak tahu beza macam mana.  Penulis tahu sedikit sebanyak, tapi itu dulu, sekarang mungkin dah berubah (harga ubat hospital swasta).

Apa pun, nak beritahu, kesimpulan penulis, bantahan penghapusan subsidi gula ini hanyalah mainan politik semata-mata.  Hakikatnya, setelah beberapa kali subsidi gula ini dikurangkan kerajaan (sehingga dihapuskan sekarang), penulis belum pernah dengar ada rakyat yang mati kerana kekurangan gula akibat tidak mampu membeli produk tersebut.  Jika ada sila beri satu contoh.

Malah ada orang yang mampu hidup lebih lama pun jika kurang makan makanan manis, ini fakta, bukan dongeng atau cerita bohong.

Sebab itulah agaknya di kedai-kedai makan yang penulis pergi, orang ramai macam itu juga, walaupun harga gula naik sebanyak RM 0.34 sen lagi, menunjukkan bantahan atas penghapusan subsidi gula ini bukan sebab bantahan itu benar-benar perlu, tapi sebab nak cari alasan untuk maki kerajaan, tidak lebih dan tidak kurang.

Dari apa yang penulis lihat sendiri, rakyat mampu menyerap kenaikan harga gula ini.  Rata-rata rakyat bukan guna seguni gula pun sebulan, paling tidak 2 kilo atau 4 kilo bagi keluarga yang besar sikit.  Apatah lagi, tahun lepas kerajaan telah menetapkan gaji minimum sebanyak RM 900, sebab itu penulis kata ramai yang mampu serap kenaikan tersebut.

Sebelum ini ada syarikat yang masih bayar gaji RM 450 pun, di Kelantan banyak syarikat yang macam ini.

Penulis sengaja ambil contoh pekerja gaji minimum sebab yang bunyi ini banyak bercakap kononnya mewakili golongan peringkat rendah, siapa yang beri mereka kuasa itu, tak tahulah.

Jadi cakap dari segi pekerja berpendapatan rendah ini, ramai dari mereka tak mampu nak makan di kedai tiap-tiap hari dan sepanjang masa waima sebelum harga gula naik, jadi kesan kenaikan harga di kedai, tidak begitu menyentuh kewangan mereka.

Lagipun makan di kedai adalah pilihan, bukan keperluan.  Sesiapa yang jadikan keperluan, itu tanggung sendirilah, apa nak salahkan kerajaan?  Kalau isteri sendiri malas nak masak, kenapa kerajaan pulak yang kena maki?

Senang cakap macam inilah, selagi rakyat Malaysia ini ada wang untuk membayar perkara-perkara yang bukan keperluan seperti ASTRO, aircond, beli nombor, hisap rokok, minum todi, rumah urut dan sebagainya, selagi itulah mereka mampu menyerap segala pengurangan subsidi oleh kerajaan.

Orang Palestin sana apa subsidi pun tak ada, tapi mereka hidup juga.

Adamyan

Hidup mesti berprinsip

33 thoughts on “Tak Pernah Dengar Lagi Orang Mati Sebab Gula Mahal

  • October 27, 2013 at 8:30 PM
    Permalink

    umno bodoh !
    jangan memperbodohkan rakyat Malaysia!
    umno bodoh! umno bodoh! umno bodoh!

    Reply
    • October 27, 2013 at 10:24 PM
      Permalink

      KESIAN, fikiran dia meracau, agaknya bercakap sorang diri kat tepi lebuhraya sambil sepak rumput dan batu…kesiann dia

      Reply
    • October 28, 2013 at 3:38 AM
      Permalink

      woii apek DAPigs , takkan itu je boleh cakap , lu serupa anjing jee aa , setakat menyalak dan menyalak hahahahahaah

      Reply
    • October 28, 2013 at 5:00 PM
      Permalink

      Woii..cai PAS..malam ni jadi ke x nk kutip duit rakyat masa ceramah nanti..aq dengar depa stanby segala macam TIN.TIN MILO,TIN SUSU,TIN orang minta sedekah pon depa tibai jugak..amacam OK??

      Reply
  • October 27, 2013 at 9:08 PM
    Permalink

    kelantan bnyk guna gula sbb kebanyakannya memasak gulai pun guna gula

    Reply
  • October 27, 2013 at 9:31 PM
    Permalink

    hang jadilah rakyaat negara mana pun…hang akan tetap tonggong ! hatta hang balik ke china sekali pun, orang macam hang akan ditertawakan penduduk cina, atas ketonggongan hang yang melampau.

    Reply
    • October 27, 2013 at 10:00 PM
      Permalink

      orang cina china pon menyampah dengan cina chauvinis malaysia..kah kah..

      Reply
      • October 27, 2013 at 10:33 PM
        Permalink

        Betoi..betoi…seperti kata penulih bangsa cina dalam buku ” The Chineese Dilemma “….

        Reply
  • October 27, 2013 at 9:56 PM
    Permalink

    Kalau hangpa nak beli gula, beli gula brand CSR, brand lain semua keluaran cina.

    Reply
    • October 28, 2013 at 12:01 AM
      Permalink

      Aku setuju bro…

      Jangan beli produk Cina!!!

      Reply
  • October 27, 2013 at 9:59 PM
    Permalink

    pembangkang memang bangang….duit layan chinadoll ader plak…nak beli gula kedekut…

    Reply
  • October 27, 2013 at 10:06 PM
    Permalink

    Puak-puak munafik diam membisu,menyorok belakang tembok dan takut untuk mengulas dan menghentam tuntutan COMANGO yg melanggar syariat dan hukum Allah. Sebaliknya bersemangat mengulas hal GST dan gula kerana isu tersebut adalah kesukaan pujaan mereka DAP. PUAK MUNAFIK NI TIDAK BERUPAYA LAGI MELINDUNGI KEMUNAFIKAN MEREKA KERANA PERBUATAN MEREKA BOLEH DILIHAT DENGAN TELUS, JELAS DAN NYATA!MEMANG MUNAFIK!

    Reply
  • October 27, 2013 at 10:29 PM
    Permalink

    Pepatah melayu ada sebut: Mati semut keghana gula. La ni plak bukan semut yang mampuih makan gula malah manusia dah ada yang mati pasai gula akibat idap diabetes…paling paling koman kaki depa kena potong…..

    Reply
  • October 27, 2013 at 10:29 PM
    Permalink

    kita kena rasional dgn pemberian subsidi oleh kerajaan. kerajaan tak mampu utk memberi subsidi selama2nya terutama bila negara menuju ke arah negara maju. kita terpaksa terima hakikat ini.

    Reply
    • October 28, 2013 at 8:16 AM
      Permalink

      malangnya baba, mereka tak berfikiran positif seperti kamu..

      Reply
  • October 27, 2013 at 11:28 PM
    Permalink

    orang yang paling marah orang kelantan sebab banyak guna gula, baru ini aku pergi kelanta makan semua manis sampaikan sambai pedas pun manis nak bagi orang potong kaki apa? kurang2 kan guna gula pada masak benda tak baik pada kesihaan..kelanta negeri petama guna banyak gula pada makanan..di harap fikir2 kan lah

    Reply
  • October 28, 2013 at 8:58 AM
    Permalink

    Kalau Pas menang di Sungai Limau harga gula boleh turun ke?

    Reply
  • October 28, 2013 at 10:10 AM
    Permalink

    Hidup melayu PAS memang lah bergantung kepada benda free je..Pemberian BR1M contohnya yang diberi kepada golongan sasar tapi YDP PAS pun turut nak sakau sama..statistik pemberian BR1M dahulu menunjukkan Kelantan dan Selangor merupakan penerima paling ramai..

    Apa nak hairan sebab jantan PAS cuma tau berlonggok mendengar sambil bergelak ketawa disetiap ceramah yang diadakan..habis dengar ceramah berlonggok kat kedai kopi sambil dok bercerita janda lawa dan mengutuk orang..bab ekonomi keluarga diserahkan kepada bini..Didalam setiap program pulak mata liar dok nengokkan muslimah yang dahi licin..berkenan je bawak lari siam untuk bernikah dan kalau dah takut kat bini dirumah..mula buat kerja saperti mat sabu yang sapu bini kawan sendiri ataupun Stopa spender besar yang heret mak janda…

    Reply
  • October 28, 2013 at 3:52 PM
    Permalink

    Gula oh gula…felda oh felda….pandai sungguh hang cekik rakyat ya….hehe

    Reply
    • October 28, 2013 at 4:56 PM
      Permalink

      Sudahlah la tu Mekk..ko pegi la kt Abg ANWAR suruh dia wt URUT BATIN kt hang..hahahaha…katanya FREE..

      Reply
    • October 28, 2013 at 6:27 PM
      Permalink

      mek kalau kau ada anak yg masih sekolah atau cucu kau bagi dia beanja 50sen buat makan minum,kau bagi tahu dia masa kamu dulu belanja sekolah 20, 30 sen sahaja.. he he

      Reply
    • October 28, 2013 at 8:22 PM
      Permalink

      Sudah la mek esah..hang dok sakan meghoyan pasai gula hang frust sebab laki hang tu la ni mengidap diabetes dan tak mampu melayan selera seks yang kuat macam napsu kuda….

      Reply
    • October 28, 2013 at 11:04 PM
      Permalink

      Hang salahkan FELDA pulak Mek…

      HAHAHAHA

      Reply
    • October 29, 2013 at 12:30 AM
      Permalink

      kesian mekk dengan rm0.34 tu terus bermusuh dengan felda .. bermusuh laa dengan PAS kelantan mekk sebab dorang naikkan harga air kakakakakakaka

      Reply
  • October 28, 2013 at 4:53 PM
    Permalink

    Sepatutnya kerajaan mau bagi naik harga rumah urut,harga air ARAK barulah betul..
    nanti cai-cai PAS lagi meracau la jawabnya..

    Reply
  • October 28, 2013 at 10:50 PM
    Permalink

    Matematik mudah…brim naik rm 500 ke 650…gula naik 34 sen, cube lekira mana lebih baik, mane ade manusia waras makan gula rm 650 setahun….

    Reply
    • October 29, 2013 at 1:08 PM
      Permalink

      Takkanlah dapat BRIM RM500/ atau RM650/ untuk nak beli gula sahaja. Belilah beras, minyak masak, sayur-sayuran, buah-buahan, ikan, ayam, daging kambing, lembu atau kerbau.

      Kurangkan gula dalam makan dan minuman kmerana ia lebih baik. Ia menjamin kesihatan dan menjauhkan diri dari terkena penyakit kencing manis, sakit darah tinggi, rosak buah pinggang, masaalah jantung, mata dll.

      Makan bubur kacang manis, curry manis, teh dan kopi manis, kueh-kueh manis tak bagus.

      Reply
    • November 8, 2013 at 3:50 PM
      Permalink

      Ada manusia waras macam tu bro odeng…

      They are called puak2 FUCKUTAN!!!

      Reply
  • October 29, 2013 at 4:45 PM
    Permalink

    Mungkin tak mati ler gamaknyer….tapi org pas ade alternatif lain nak makan apa….

    KUALA LUMPUR – Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) memberi reaksi melampau berhubung keputusan kerajaan memansuhkan subsidi gula sebanyak 34 sen sekilogram baru-baru ini apabila mendakwa keputusan kurang popular itu akan menyebabkan rakyat negara ini menderita kelaparan.
    Ketua Penerangannya, Dr. Riduan Mohd. Nor mendakwa, pemansuhan subsidi tersebut akan menyebabkan ada rakyat negara ini terpaksa memakan serangga seperti cicak, lipas, semut dan serangga untuk menghilangkan kelaparan dan terus hidup.

    Read more: http://mynewshub.my/2013/10/29/rakyat-terpaksa-makan-cicak-lipas-sebab-harga-gula-naik/#ixzz2j6Be3QwW

    Reply
  • October 29, 2013 at 9:16 PM
    Permalink

    mmg la tak mati. Gula naik RM1juta pun tak mati.

    Itu pun tak tau ke. bodoh betul UMNGOK ni.

    Reply
    • October 30, 2013 at 12:05 AM
      Permalink

      orang PAS dan DAPigs jee mati !!!

      Reply
    • November 1, 2013 at 8:52 PM
      Permalink

      Gula naik pun oghang masih lagi minum guna gula semasa makan tengah hari & malam tu lum lagi sarapan pagi & petang….!!!

      Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.