Sultan Sulu Jamalul Kiram meninggal dunia?

Pemimpin kumpulan militan Sulu Jamalul Kiram, yang mendakwa sebagai sultan Sulu, meninggal dunia akibat kegagalan organ hari di ini satu pusat perubatan Filipina.

Media negara itu, Inquirer.net memetik kenyataan anaknya Jacel Kiram yang berkata, perjuangan Jamalul Kiram, 75, untuk menuntut semula Sabah akan diteruskan oleh generasinya.

“Apa yang dimulakan oleh bapa saya, dia warisi kepada kami untuk diteruskan… Kami tidak akan teragak-agak.

“Beliau orang yang hebat, orang yang baik,” katanya.

Tambahnya bapanya itu hanya ingin mendapat restu Allah untuk menuntut semula Sabah.

“Kamilah yang akan meneruskannya,” katanya lagi yang menambah, mereka akan membawa pulang jenazah Jamalul Kiram untuk dikebumikan di Jolo, Sulu.

Adik Jamalul Kiram, Agbimuddin mengetuai sekumpulan 200 orang yang mendarat di Lahad Datu, Sabah dan bertempur dengan pasukan keselamatan Malaysia.

Seramai lapan orang anggota polis dan seorang tentera Malaysia terkorban dalam operasi ke atas penceroboh berkenaan, Mac lalu.

26 thoughts on “Sultan Sulu Jamalul Kiram meninggal dunia?

  • October 20, 2013 at 2:44 PM
    Permalink

    umno patut insaf dengan tindakan mereka memberi duit sewa kepada keluarga kiram setiap tahun sehingga mereka berani membuat tuntutan yang berasas !

    Reply
    • October 20, 2013 at 5:13 PM
      Permalink

      Jika dia mengambil keputusan tidak melancarkan serangan terhadap Sabah tempohari dia akan turut didoakan oleh rakyat Malaysia atas dasar persaudaraan Islam. Tapi malang…akibat perbuatannya yg tak mengenang budi atas ehsan negara memberikan saguhati bantuan kebajikan dlm bentuk sewa, matinya dia tak ubah spt matinya seekor katak!!

      Reply
    • October 20, 2013 at 9:24 PM
      Permalink

      terima kasih tony.. kamu juga telah menginsafkan kami orang Melayu bahawa CINA MEMANG TAK BOLEH DIBERI MUKA SEJAK DULU LAGI…beri betis nak peha, dah dapat kepala nak diinjak… sory lah tony, cukuplahh.

      Reply
      • October 21, 2013 at 5:32 PM
        Permalink

        Well said bro, well said. Aku insaf sekarang ni yang cina2 apek tongkang sekarang ni memang tidak sedar diuntung. “Ibarat melepaskan anjing tersepit, tangan kita digigitnya.”

        Reply
    • October 20, 2013 at 10:25 PM
      Permalink

      mana ko tau umno bagi duit sewa..ko bodoh tak tau sejaran takyahla bising2..ko nama pun macam cina indon..jangan2 ko bukan melayu kot..atau ko anak babi..sebab tu bising2 je..babi punya org

      Reply
    • October 21, 2013 at 2:33 AM
      Permalink

      yang UMNO patut insaf ialah memberi kerakyatan kepada golongan yang benci Islam dan sentiasa bersikap racist macam puak DAPigs !!!

      Reply
      • October 21, 2013 at 11:54 AM
        Permalink

        Setuju… orang macam Tony tidak diperlukan oleh bumi Melayu ini.

        Reply
  • October 20, 2013 at 4:16 PM
    Permalink

    Ya..ya..UMNO jugak patut insaf dengan tindakan mereka memberi kerakyaatan pada pendatang cina dan india sehingga mereka berani membuat tuntutan tak berasas.

    sama kan toni ?? hang memang tonggong !!

    Reply
    • October 20, 2013 at 8:47 PM
      Permalink

      Hehehe…

      Tony memang TONGONG!!!

      Dulu, kini dan SELAMANYA!!!

      Reply
  • October 20, 2013 at 5:30 PM
    Permalink

    Jamalul Kiram III, Sultan Sulu
    http://id.wikipedia.org/wiki/Jamalul_Kiram_III,_Sultan_Sulu

    surah / surat : Al-Baqarah Ayat : 156
    alladziina idzaa ashaabat-hum mushiibatun qaaluu innaa lillaahi wa-innaa ilayhi raaji’uuna

    156. (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: “Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun” [].

    [] Artinya: Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepada-Nya-lah kami kembali. Kalimat ini dinamakan kalimat “istirjaa” (pernyataan kembali kepada Allah). Disunatkan menyebutnya waktu ditimpa marabahaya baik besar maupun kecil.

    Reply
  • October 20, 2013 at 5:50 PM
    Permalink

    Dia dirawat mesin dialisis 2 kali seminggu. Dalam pada dirawat, rasa tamak haloba dia buatkan dia lupa refer sejarah bahawa generasi bergelar ‘raja’ dan berhak untuk sesuatu tuntutan mengenai borneo telah terhenti setakat bapak dia. Kerajaan w/bagaimana pun buat meredakan keadaan supaya yang jahat tidak jadi bertambah jahat setuju bayar 5,000 setahun.

    Ditambah pulak ada satu insan tamak tak sedar diri mula tanggok diair keroh dengan berpakat dan mengapikan mereka.

    Terjadi lah serangan yang mengorbankan anggota kita.

    Kita sedang tunggu, dengan segala pembuktian yang ada kerajaan seharusnya sudah mula bertindak mendakwa penjahat dalam negara yang dipercayai terlibat secara langsong dgn nur misuari sebelum kejadian.

    Reply
  • October 20, 2013 at 6:10 PM
    Permalink

    Syukur Alhamdulillah..matinya seorang ketua pengganas..

    Reply
  • October 20, 2013 at 7:56 PM
    Permalink

    eloklah semua keturunan kiram yg gila mahu rampas sabah mati cepat2. hidup pun menyusahkan orang

    Reply
  • October 20, 2013 at 8:51 PM
    Permalink

    jangan pula ada yang meminta mayatnya ditanam di Sabah

    Reply
    • October 20, 2013 at 10:24 PM
      Permalink

      kah..kahh..kah.. agaknya tony kot

      Reply
  • October 20, 2013 at 9:28 PM
    Permalink

    … apa ceritanya dgn sipenjolok dan sipemberi harapan supaya Sabah diserang. apakah Ghani Patail masih terkial-kial nak buat keputusan.. ini dah jadi macam kes nak bagi harta faraid, bila satu saksi dah mati makin sukarlah pendakwaan!

    Reply
    • October 20, 2013 at 9:41 PM
      Permalink

      Yang itu kita tengah tunggu agak lama jugak. Dikatakan bukti kukuh sudah ada ditangan tapi pendakwaan belum juga dibuat. Kita tak faham kenapa.

      Reply
  • October 20, 2013 at 10:25 PM
    Permalink

    Kiram dah jadi sejarah. Sabah tetap Milik Malaysia.

    Reply
  • October 20, 2013 at 10:30 PM
    Permalink

    siapakah exco pemuda umno yang menjadi penasihat sultan kiram!
    jangan buat lupa-lupa!
    ambil tindakan sekarang!

    Reply
    • October 20, 2013 at 10:53 PM
      Permalink

      Hang cerita la sikit toni, versi tonggong hang tentang exco pemuda tu…cerita la sat

      Reply
    • October 21, 2013 at 2:38 AM
      Permalink

      bagitaulaa kami apek tony , nak dengar jugak kisah daripada puak DAPigs macam kau ni

      Reply
    • October 21, 2013 at 6:45 AM
      Permalink

      ..apapun biar kami terus terang.. dari risikan Filipina Tian Chuak, Sivarasa dan Nuar Brahim telah disahkan ada perbincangan dgn puak2 berkenaan sebelum serangan… ini yg rakyat Mesia tak sabar nak tahu lebih2 lagi bile teringat suara lagu bang Nuar, ‘tanya sama Najib’…

      Reply
    • October 21, 2013 at 2:31 PM
      Permalink

      hei Tony mangkok jamban,
      tulis bahasa melayu pon fail…ape lupa-lupa…bodo la tony..lu rakyat malaysia ke? tak layak langsung dpt taraf kewarganegaraa…p blk darjah 1 blaja bahasa melayu…

      Reply
  • October 20, 2013 at 10:34 PM
    Permalink

    Eloklah si Jacel datang mengamok di Sabah, boleh askar tembak mati dia..

    Reply
  • October 21, 2013 at 10:24 AM
    Permalink

    Si Tony bukan saja tongong dan bangang tetapi cina siall…tentang pengkebumian tu takut bujuk, moo lembu dan mek esah minta ditanam kat sini tetapi aku tengok dalam paper hari ni..kesian rupanya hanya beberapa kerat sahaja orang yang menyokong perjuangan kiram ni ..apa yang dipaparkan cuma beberapa orang sahaja penyokong yang mengiringi jenazah nya kekubur…entah2 penyokong nya cuma yang telah dibunuh serta yang telah ditangkap oleh pihak keselamatan..di Lahad Datu dulu..

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.