Selangor catat kes jenayah tertinggi tahun ini – Zahid Hamidi

KUALA LUMPUR 29 Okt. – Selangor menjadi negeri yang mencatatkan jumlah kes serta tangkapan jenayah tertinggi berbanding negeri lain dari Januari sehingga September tahun ini.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, sebanyak 18,063 kes narkotik juga dilaporkan berlaku di negeri itu dengan 18,602 daripadanya membabitkan tangkapan terutamanya kesalahan pengedaran, pemilikan, penyalahgunaan dan penagihan dadah.

Bagi jenayah indeks pula, beliau memberitahu, Selangor mencatatkan sejumlah 32,348 kes sepanjang tempoh berkenaan, paling tinggi berbanding negeri-negeri lain.

“Daripada jumlah jenayah indeks itu, sebanyak 6,523 kes merupakan jenayah kekerasan membabitkan kes bunuh, rogol dan samun manakala 25,825 kes lagi merupakan jenayah harta benda iaitu kes curi, ragut dan pecah rumah,” katanya dalam jawapan bertulis di Parlimen hari ini.

Beliau menjawab soalan Er Teck Hwa (DAP-Bakri) berhubung statistik setiap kes jenayah pecah rumah, ragut, rogol, pengedaran dan penyalahgunaan dadah mengikut kawasan ibu pejabat polis daerah dari 2008 hingga 2013.

Mengulas lanjut, Ahmad Zahid memberitahu, dalam tempoh tersebut, jumlah tangkapan bagi pelbagai kesalahan narkotik di seluruh negara mencecah 129,608.

Katanya, bagi jumlah kes jenayah indeks di seluruh negara pula, sebanyak 111,020 kes dicatatkan dalam Januari hingga September tahun ini. – UTUSAN ONLINE

38 thoughts on “Selangor catat kes jenayah tertinggi tahun ini – Zahid Hamidi

  • October 29, 2013 at 8:08 PM
    Permalink

    mungkin selangor pun boleh tubuh pasukan keselamatan sendiri macam dap buat kat penang.

    Reply
    • October 30, 2013 at 1:48 AM
      Permalink

      jenayah paling banyak di malaysia ada tiga pr, jenayah ini kerajaan mesti tangani dengan baik
      1)perogol rakus>rogol lelaki..
      2)penipu rakyat>janji bagi wang dan wifi percuma pada rakyat..
      3)pukulan rakyat> pukul pegawai DBKL..

      Reply
    • October 31, 2013 at 9:35 AM
      Permalink

      kajaan selangor kajaan penjenayah depa lah pembela jenayah no wahid

      Reply
  • October 29, 2013 at 9:33 PM
    Permalink

    abis tu geng geng penjenayah banyak sejak pr perintah selangor..pr kan sapoter penjenayah …

    Reply
    • October 30, 2013 at 2:08 AM
      Permalink

      dap dia lebih sepoter geng 36 kot faham2 ajelah dia ada penang

      Reply
    • October 30, 2013 at 7:42 AM
      Permalink

      Jenayah tinggi dan keadaan kacau bilau di sebuah negeri PR adalah perkara biasa, kita akan jadi hairan (sbb keadaan luar biasa) jika sebuah negeri PR spt S’ngor dapat ditadbir dgn baik oleh mereka.

      Reply
  • October 29, 2013 at 9:40 PM
    Permalink

    aids…penagihan dadah..sekarang jenayah plak…memang champion negeri belaan pr nih….penang sikit hari lagi jadi champion persundalan plak…

    Reply
  • October 29, 2013 at 10:37 PM
    Permalink

    kalau yang buruk tu memang belah pr le….yang baik2 yang mulus2 tu belah bn le…tambah2 lagi yang isytihar tu menteri yg tentunya menteri bn dan penyambung lidah setan tv3 suku dan utusan meloya…pakej lengkap…bila le mau cerdik balaci2 ni

    Reply
    • October 29, 2013 at 10:45 PM
      Permalink

      balaci PAS macam kau pernah cerdik kee mekk , sampai berapa kali dah kau tunjukkan kebodohan kau !!!

      kau ingat statistik ni macam nik ajis ampunkan dosa zina kee ??? tadah tangan dan kata kat pemimpin PAS dosa dia dah ampun , ni baru kau boleh kata dah gila kuasa !! gila nak jadi tuhan !!!

      statistik yang diumumkan ni bukan main bantai kamcam macai bujuk tu yang suka hati jee sebut hutang negara ikut kepala hotak pemimpin PAS yang bodoh tu !!!

      sudahlaa mekk , kalau tak dapat terima kenyataan , nyatanya Pakatan memang macam tu , itula sebab asyik sangat mempertahankan penjenayah dan pembunuh !!!

      Reply
    • October 30, 2013 at 12:13 AM
      Permalink

      menteri BN mek ?? ada ke menteri PAS ?
      tak ada kan, malah menteri BN pun tak ada…bila depa dah jadi menteri maknanya depa jadi menteri pada rakyaat Malaysia.

      Hang dulu ada pi sekolah ke mek ??

      Reply
    • October 30, 2013 at 7:45 AM
      Permalink

      SALAH SATU SEBAB BANYAK BERLAKUNYA JENAYAH KAT SELANGOR NI SEBAB PAS TAK PANDAI BERDAKWAH DAN MENDIDIK MASYARAKAT. DAHLAH WAKIL RAKYAT DAP YG DITARBIAHNYA JADI LINTANG PUKANG DAN TAMBAH MENJADI RUMAH PERSUNDALAN DAN PUSAT MAKSIAT. MESJID SURAU PULAK TEMPAT JADI MINI PARLIMEN KUTUK UMNO..CAMNO RAKYAT NAK JADI BAIK.. mungkin PAS salah ajar dan menyesatkan pemikiran rakyat Selangor.. betulke?

      Reply
    • October 30, 2013 at 9:06 AM
      Permalink

      dh la mek,,,baik ko tongeng je bg bang nuar anal ko,,,lepas tu mesti ko akan jd cerdik,,,masuk pangkal kepala je mek,,,x penuh pn,,

      Reply
    • October 30, 2013 at 1:24 PM
      Permalink

      Memang la benaq yang buruk tu semua ada kat PR…bukti sebagai contoh:-

      1. Kaki tojah pungkoq jantan dan membalun pelacoq chinadoll kat video tu sapa..? Bukan ka ketua penasihat PKR yang dia lantik diri sndiri de facto PM Malaysia ke 7….peghasan habeh..

      2. Kaki sapu bini oghang sapa plak sampai bulu terlekat kat ghengkong…? bukan ka Mat Sabu tim.presiden PAS la ni…?

      3. Sapa plak main pompuan kat hotel siap ada foto dia pakai spenda putih kalo tak bukan Mustafa Ali dari PAS jugak kan…?

      4. Sapa plak ADUN main zina dalam koc malam KTM ngan bini kawan separti kalo bukan PAS kawasan DUN Selising…?

      5. Sapa plak ustaz nampak waraq tapi haprak beri ceghamah agama pada bini oghnag kat sebuah hotel di Kuantan jam 3.00 pagi kalo bukan Badrol Amin dari PKR..?

      Kelima lima insiden seks luaq nikah ni ada la melibat 2 tokoh penting PKR & 3 PAS….bukan PKR & PAS tu dalam PR wahai mek esah…? Pasai apa plak hang nak nafi plak..?

      Tolong jawab mek esah kalo hang beghani lagi bijak sini jerrr bukan bijak sana la…!!

      Reply
  • October 29, 2013 at 11:03 PM
    Permalink

    Mungkin KDN boleh pertimbangkan Polis bantuan S’gor yg. d bayai k’jaan negeri seperti yg. d minta MB. Zahid sepatutnya juga memberitahu peratusan kadar jenayah berbanding penduduk d s’gor. Begitu juga nisbah anggota keselamatan berbanding orang awam. Satu lagi… bilangan penjenayah pendatang asing berbanding rakyat tempatan.
    Kerana logiknya s’gor paling ramai penduduk, paling ramai pendatang.

    Reply
    • October 29, 2013 at 11:49 PM
      Permalink

      kau tanya suruh zahid buat apa ??? nak kee kerajaan DApigs selangor nak biayai sendiri .. hutang negeri pun bertimbun ..

      buat apa kau nak kecoh bujuk !! patutnya kau banggala !!! sebab Pakatan ni laa yang haramjadah serta membela penjenayah dan pembunuh !!! memang padan muka kalau kena kat macai dan pemimpin Pakatan !!!

      Reply
      • October 30, 2013 at 1:43 AM
        Permalink

        Macam la.. takda orang umno/bn d s’gor. Tak habis2 politik balas dendam. Orang bagi cadangan untuk keamanan seluruh rakyat, bukan untuk parti.

        Reply
        • October 30, 2013 at 1:55 AM
          Permalink

          orang UMNO dan BN memang anti penjenyaha dan pembunuh tak sperti puak Pakatan yang membela penjenayah dan pembunuh !!! ini bukan Politik dendam , maknanya puak Pakatan sendiri yang tidak mahu keamanan dengan menghina dan memfitnah anggota Polis dan membela penjenayah dan pembunuh !!!

          Sebab tu aku cakap orang yang sering menghina pasukan Polis seperti Pakatan dan menghina serta Polis untuk membela penjenayah dan pembunuh sememangnya mereka semua layak menjadi mangsa jenayah !!!

          Reply
        • October 30, 2013 at 1:56 AM
          Permalink

          dulu dap cakap perlu ladang babi untuk tangkap penjenayah sekarang gunakan lah aku nak tengok pr gunakan babi tangkap penjahat

          Reply
    • October 30, 2013 at 12:15 AM
      Permalink

      Polis bantuan Selangor ?? hehe..kalau jadi cadangan hang tu bujuk, agak-agak hang sapa akan jadi ketua polis bantuan Selangor ????

      Reply
      • October 30, 2013 at 12:21 AM
        Permalink

        Ronnie Liu la, sapa lagi.

        Reply
        • October 30, 2013 at 2:15 AM
          Permalink

          unit ladang babi dari dap mungkin tolong

          Reply
      • October 30, 2013 at 1:47 AM
        Permalink

        Boleh letak bawah kuasa Ketua Polis Negeri, tujuannya untuk jaga keamanan bukan jaga kepentingan orang politik seperti yg. k’jaan pusat sekarang lakukan.
        Bezanya… d s’gor ada lebih ramai anggota berbanding negeri lain untuk mencegah jenayah, bukan untuk cegah himpunan rakyat.

        Reply
        • October 30, 2013 at 1:52 AM
          Permalink

          pr tak perlu polis, pr perlu anjing dan babi untuk tangkap penjahat itu cakap oleh dap

          Reply
          • October 30, 2013 at 2:00 AM
            Permalink

            yang sibuk fitnah Polis untuk banteras jenayah tu puak Pakatan dan yang sibuk nak membela penjenayah dan pembunuh pun puak Pakatan !! buat apa tiba-tiba nak Polis pulak ???

        • October 30, 2013 at 1:58 AM
          Permalink

          Pakatan ni nak hapuskan jenayah kee bujuk ?? yang aku nampak puak Pakatan ni seronok membela pembunuh dan penjenayah !!! sampai sanggup menghina dan memfitnah anggota Polis !!!

          sampai pemimpin Pakatan tu nak salahkan polis sebab banteras jenayah !!!

          Cakap kau berbelit la bujuk !!!

          Reply
        • October 30, 2013 at 3:42 AM
          Permalink

          buat apa cegah jenayah…biaq pi la jenayah meningkat kat negri PR. bukankah pemimpin PR mengagung2kan penjenayah? siap lantik peguam bela lg nak bela penjenayah bila kena dakwa.

          Reply
        • October 30, 2013 at 11:01 AM
          Permalink

          Unit Amal PAS ada kan?

          Reply
          • October 30, 2013 at 11:57 AM
            Permalink

            Unit amal PAS, depa sibuk, kereta dah banyak la ni…jaga parking jadi busy.

        • October 30, 2013 at 11:56 AM
          Permalink

          Udah-udah la tu bujuk…kita semua tau, idea polis bantuan selangor tu datang dari DAP, hang tau kat penang cina yang pakai vest jacket purple tu apa kerja depa ?? kerja depa jaga tempat-tempat puak kongsi gelap DAP bertemu dari red rock hotel hinggalah ke tokong ular.

          Depa ni adalah tonto yang dijaga kerajaan negeri, dan ianya akan juga berlaku di selangor malah selangor lagi advance…minta polis bantuan, pistol depa mau ke ??

          Reply
        • October 30, 2013 at 2:04 PM
          Permalink

          Weiii bujuk selama ni pun polis bantuan memang di bawah kawal selia polis negeri la…ada unit khusus memantau & menyemak secagha berkala/periodical check terhadap efisiensi unit unit polis bantuan di setiap daerah dalam kontijen polis. Mana mana unit polis bantuan yang tak mematuhi SOP PDRM…kuasa polis bantuan akan di tarik balik dan anggota polis bantuan tersebut yang menyeleweng akan di dakwa ikut peruntukan perundangan.

          Reply
          • October 30, 2013 at 10:12 PM
            Permalink

            bro pr tak perlu polis,rela dan polis bantuan, pr perlu orang untuk jaga ladang babi di selangor ini, itu cakap oleh dap ini, rakyat terpaksa keluarkan belanja kawalan keselamatan, mana dana dari kerajaan selangor untuk jaga keselamatan tnm melawati,,kata kaya-raya nampak sangat mb selangor penipu

      • October 30, 2013 at 9:23 AM
        Permalink

        Jangan letak N Surendran sudah!!!

        Mamat tu punyalah PENAKUT!!! Ada hati nak question SOP Polis la, apa lah…

        PDRM ajak N Surendran join raid, terus TAKUT!!!

        Reply
    • October 30, 2013 at 1:51 PM
      Permalink

      Perlantikan anggota polis bantuan/pb di bawah kuasa ketua polis setiap negeri ikut peruntukan Akta Polis 1967…bukan KDN wahai bujuk mangkok hayun serba konyol lagi bahalol.

      Lagi pun perlantikan pb tak mempunyai skop tugas yang komplit seperti anggota polis biasa/regular…sebab pb punya kuasa terhad cuma kuasa leh tangkap tanpa waran, sambil geledah tubuh badan dan kenderaan,bangunan/harta suspek. Tu pun tercakup dalam kawasan harta pihak jabatan ato swasta jerr yang memohon kuasa pb tersebut. Kuasa menyiasat setakat la ni belum lagi di perluas kan ke pb seluruh negara…sebab ada anggota polis biasa PDRM. Perwujudan pb semata mata nak membantu tugas anggota polis biasa PDRM bagi menjaga melindungi nyawa & harta majikan yang memohon sama ada agensi kerajaan ato swasta. Lagu mana pb nak berfungsi mencegah jenayah seluruh kawasan bebas/awam terbuka seluruh Selangor seperti sekatan jalanraya,OPS CANTAS dll…? Alih alih MB selangor terpaksa akoq kat polis biasa PDRM mencegah jenayah besar besaran….

      Kalo dah bodo tu bodo jugak la puak puak lembu ni termasuk pemimpin PR nih…!!!

      Reply
  • October 30, 2013 at 11:52 AM
    Permalink

    Mana tak jenayah tinggi kat selangor ni..ketua penyangak ada kat sini, bila polis ambil tindakan terhadap penjenayah akan berkokok la peguam@pemimpin politik PR malah dalam kes pegawal keselamatan yang menempak pegawai akaun AMBank yang belum lagi ditangkap, wakil rakyat PR dah ulurkan bantuan guaman untuk beliau..so ini lah sebabnya jenayah paling tinggi di selangor..mungkin selangor jelous dengan kelantan kut yang menjadi juara dalam kes HIV dan penagih dadah yang baru kut..

    Bujuk kan balaci dan pacacai PAS yang berbaju merah tu ada..mereka ni sedia jadi budak upahan dan kuli batak..so boleh la mereka ni dijadikan sukarelawan untuk membasmi jenayah..si Rani tu nak bagi kee atau asyik dok nganguk jee..

    Reply
    • October 30, 2013 at 10:17 PM
      Permalink

      dan rakyat kelantan negari paling banyak gunakan gula dan paling banyak kena sakit diabetes atas didikan pr sendiri

      Reply
  • October 30, 2013 at 12:56 PM
    Permalink

    Antara sebab-sebab mengapa jenayah meningkat ialah

    (1) bilangan penagih dadah bertambah dari hari ke hari dan mereka menjadi pencuri ragut.

    (2) bilangan pelancung yang masuk ke Malaysia yang tidak balik selepas tempuh lawatan tamat dan yang masuk secara haram bertambah dan mereka jadi pencuri, penyamun, perompak, pelacur dan juga mengedar dadah.

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.